REKLAMA

Eksport części samochodowych do Rosji i Ukrainy, biopaliwa oraz elektryfikacja aut Forda

Codzienny Mag. Motoryzacyjny
Data emisji:
2022-03-16 19:40
Czas trwania:
12:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
do wysłuchania podcastu zaprasza subaru import Polska dobry wieczór państwu to jest codzienny magazyn motoryzacyjny Radia TOK FM Sławek Paruszewski Jacek Balkan dobry wieczór Sławku dobry wieczór w każdą środę staramy się spojrzeć w przyszłość motoryzacji od dwóch-trzech tygodni jest to praktycznie niemożliwa, a no, bo wiadomo wojna w Ukrainie nie chodzi tutaj nawet takie krótkie co będzie za miesiąc, ale też takie długie co będzie za 2 lata może nam to wszystko Rozwiń » przystosować się bardzo i pewnie się przeczesuje zaczniesz Sławku, bo tutaj nie uciekniemy od tych kontekstów ukraińskich no nie uciekniemy zacznijmy od nich, bo one są w tej chwili rzeczywiście bardzo istotnej i nie ma wielu dobrych wiadomości niestety no cóż teraz powiem parę słów o tym w jaki sposób od odbywa się odbywał się do niedawno import eksport części z Unii Europejskiej do Rosji do Ukrainy w drugą stronę, więc okazuje się, żebym tutaj tylko nie po mnie nie przekręcił okazuje się, że w ubiegłym roku import części samochodowych do Unii Europejskiej z Rosji to miał wartość 130100113 000 000EUR natomiast eksport Unii Europejskiej do Rosji to było zaledwie 3 000 000 000EUR no, czyli 1133 000 000 000EUR to już już wiemy, którą stronę, którą stronę te te części wędrowały okazuje się, że rynek rosyjski jest piąty co do wielkości rynek dla dostawców motoryzacyjnych z Unii Europejskiej sankcje, owszem, były już wprowadzone lat temu ile 8 już 2014 roku, więc ta integracja Rosji z Europą z łańcuchami dostaw była coraz mniejsza, ale już wielokrotnie mówiliśmy w ostatnich 2 tygodniach i jak wiele zależy od tego czy w Rosji czy Ukrainie będą wydobywane eksportowane i surowce i pierwiastki no i potem my części produkowane i eksportowana jeszcze spojrzeć na Ukrainę nie wiem czy tutaj mam wiem wiem wiem na pewno, że ono ważne są te z produkcji to już wspominaliśmy nieraz wiązki elektryczne no i wiele wiele pierwiastków i surowców, jeżeli chodzi o to w branży rosyjską jeszcze jest 600 000 osób tam zatrudnionych dla branży rosyjską, która zmarła w branży ukraińską w branży rosyjską rosyjską Ukrainie na razie nie mogę znaleźć dokładnych danych 600 000 osób tam pracuje, czyli co setna osoba co setna osoba 1% siły siły roboczej wyprodukowano omówiliśmy ile sprzedano w 2025 roku 1 700 000 samochodów w Rosji to jest 13 miejsce na świecie niecałe 2% udziału w światowej produkcji to chyba tutaj tyle jeśli chodzi o to oto takie najnowsze informacje dotyczące tego eksportu importu z Rosji i i do bardzo mnie to wszystko za Final Four Times, gdyby ktoś tutaj pytał, skąd takie szczegółowe dane, które bardzo nie dziwi to bardzo bardzo dawna, żeby się tak bardzo możemy mylić, a mówię to w kontekście tego, że jeszcze 15 lat temu diesel uważany był za napad w przyszłości rozwiązanie ekologiczne premiowane, a różnymi ekologicznymi dopłatami np. wielu miejscach w Europie rozwijana technologia Super niska emisja co 2 dni minęło 10 lat nagle okazuje się diesel jest najgorsze zło, jakie można sobie wymyślić dziwię się że, że to jest ja rozumiem, gdyby nas Stolat licz dzieliło, że żeśmy nie wiedzieli nie było technologii, ale były technologie wiadomo było co z tej rury wydechowej leci to się nie zmieniło ten wpływ środowiskowy był do oszacowania, ale nikt tego nie słuchał tylko po prostu wszyscy robili to co do tym wypadku Unia europejska nakazała czy zasugerowała podobne zdanie niektórzy mają na temat biopaliw komponentów dodawanych obowiązkowo Unii Europejskiej do paliwa to jest 4% biokomponentów do benzyny 6% do oleju napędowego tak to przynajmniej u naszych południowych sąsiadów Czechów wygląda nie wiem czy w poszczególne kraje krajów Unii Europejskiej mieszają w jakiś inny sposób w sposób podobne jest to rozwiązanie też przez wiele osób uważane za kontrowersyjne tak, aby sprawy niedające nic ani na stronie uniezależnia od ropy, a ponosi tylko cena tego paliwa, dlatego że ten surowiec taty ten surowiec bio jest po prostu droższy od o 6 psami był od ropy naftowej, więc teoretycznie mogło podnieść mogło to podnosi nieco ceny paliwa i na pewno podnosiło skoro czeski minister finansów z belek z tej stan Jura stwierdził, że to i to w sposób trwały chce znieść podatek chce znieść obowiązek mieszania biokomponentów z olejem napędowym z izb benzynę i to mieszanie został wprowadzony w 2007 roku zresztą nas też chyba jakoś podobnie oni chcą to zlikwidować to znaczy żeby, żeby tych biokomponentów tam nie dodawać i wraz można się tutaj zastanawiać, jakiego powodu, a podobno dzięki temu to paliwo być tańsze do podobno 4 centy na 4 centy na 1l do 8 centów na 1l niby niewiele być może tego nawet nie zauważy, bo to zwiększa większe skoki są na giełdach czy na kursach walut natomiast natomiast jeśli chodzi o z samo zaprzestanie produkowania zasiewania rzepakiem np. półki po to, żeby na tym jeździć to może też być w najbliższej przyszłości temat, który będzie bardzo dyskutowane, dlatego że tak mamy Ukrainę, która Ukraina nazywana jest spichlerzem Europy ogromny kraj urodzajne, a i mnóstwo pól no i nie wiadomo jak to będzie w tym roku tak trzeba, żeby zabrać trzeba zasiać na rosyjskie czołgi z z tego co czytałem potrafią niszczyć sprzęt rolniczy, a no i też powiedzmy, że nastrój do tego, żeby zaraz w pole wyjechać i przygotowywać się do przygotowywać się do zasiewu, żeby zbierać to co zimę no tak jakby tego nastroju nie ma może się okazać, że bardzo dużo, a tej żywności, która była produkowana w Ukrainie, że po prostu na rynkach światowych po możemy jako Polski jesteśmy samowystarczalni tam sporej części wystarcza ani Malle to zboże, które jest produkowane w Ukrainie on idzie na eksport głównie na nie pójdzie, tak więc może się okazać trochę żywności brakuje na świecie i też są takie głosy z Litwą to śmieszna sprawa, bo jeżeli myślą państwo od zaraz padnie jakaś taka że dobrze by było, żeby to tak na dobrą sprawę nie wiadomo, bo z 1 strony dobrze by było żeby, żebyśmy byli samowystarczalni, jeżeli chodzi o paliwo, czyli np. produkcja opisywanie pól rzepakiem produkowanie oleju, który będzie służył do produkcji paliwa przecież Orlen zaraz będzie miał potężną rafinerię do tego to jest Super, ale z drugiej strony może się okazać, że będzie większe zapotrzebowanie np. na zboże, którego nie dostarczył Ukraina, więc to wszystko jest oczywiście Ross to wszystko jest jeszcze bardzo bardzo skomplikowane tak dobrą sprawę nie wiadomo co będzie to ja mam jeszcze tutaj jednak na koniec elektryczne plany forda na najbliższe kilka lat, a jeszcze chwilę znalazłem tutaj właśnie ten eksport import części na Ukrainę okazuje się, że eksport z Ukrainy do Unii Europejskiej części to tak mniej więcej motoryzacyjnych to 45× mniej niż w Rosji eksport do Ukrainy z Unii Europejskiej to też 4× mniej, więc mniej niż do Rosji, czyli jeśli chodzi o rynek eksportowy Rosja tak jak mówiłem piąta, ale gdzieś czemu warto za okres Pańskiej, a Ukraina 4 Ukraina czterdziesta druga, ale też wciąż ważny rynek prawda dobrze to na koniec Stanford ten Ford ten Ford Ford, czyli amerykański koncern ogłosił chyba przedwczoraj albo wczoraj plany na najbliższe kilka lat dotyczące rynku europejskiego będą 3 nowe samochody osobowe 4 nowe pojazdy dostawcze ale jakie elektryczne, bo elektryka głównie głównie mówiono i transita to już zobaczymy za parę dni pewnie będziemy państwu powiedzieli mówić więcej o nowym elektrycznym fordzie tranzycie jakoś bardzo dobrze sprzedającym się samochodzie dostawczym mamy już forda mustanga Mach i Machej Goethe natomiast co nas czeka 2023 roku już w przyszłym roku to fabryka w kolonii w Niemczech elektryczny średniej wielkości crossover potem sportowe krasowe również z tej fabryki, ale rok później, a w 2024 roku Ford Puma to jest najlepiej sprzedających się samochód osobowy forda w Europie, ale ten Ford Puma 2024 roku będzie produkowany w Rumunii tam przez fabrykę forda w miejscowości krajowa samochody dostawcze kolejne pod tym nowym w tranzycie będą aż 4 nowe elektryczne odmiany forda transita custom tournée kastą trans Witka Kurier i tournée po Kurier no ambitne plany tak jeszcze patrzeć co tutaj jeszcze czy jeszcze się chwalą chwalą się tym, że w 2026 roku, czyli za 5 lat w Europie chcą sprzedawać 600 000 samochodów elektrycznych rocznie 2 też od 2020 już słyszeć o tym, że Ford chce no już zaczął reorganizację będą wydzielone 2 dywizje będzie dywizja Ford model UE i będzie dywizja Ford Blue Blues ta waluta swoje nowe modele UE to samochody o to samochody elektryczne pojazdy elektryczne do 2030 roku mają stanowić 40% globalnej sprzedaży za to właśnie odpowiadać dywizja, która będzie się nazywała modele natomiast reszta 60% w zakresie przy tej całej masie firm, które deklarują, że od 2030 roku nie będą produkować żadnych samochodów uwłaszczanie się tutaj jurorce aktach konserwatywną Rogera tutaj to też jest taka to też jakaś deklaracja tego co myślę, że to ma sens, bo myślę, że trudno będzie te plany zrealizować wielu innym firmom, tym bardziej w tej sytuacji, która się już już już będzie trwała na pewno nieciekawa sytuacja w motoryzacji przez dłuższy okres czasu pandemia teraz wojna w Ukrainie to wszystko raczej będzie będą plany weryfikowane bardzo szybko wg gest skłaniamy się pięknie zobaczymy co przyniesie jutro Sławek Paruszewski Jacek Balkan do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY MAGAZYN MOTORYZACYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA