REKLAMA

Jak skutecznie się uczyć? Jak odzyskać radość uczenia się?

Dobra praca
Data emisji:
2022-03-16 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
18:34 min.
Udostępnij:

Nasz mózg, mózg człowieka jest stworzony do uczenia się. Najlepiej uczymy się w ramach osobistego doświadczenia, dobrze jest więc stworzyć sytuację edukacyjną, która bardzo dobrze posłuży naszej wiedzy. Dobrze posłuży jej także przywrócenie radości uczenia się.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest OLX serwis z ogłoszeniami o pracę dzień dobry przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz to jest podcast dobra praca w tym odcinku moim gości będzie Jacek Jac Jakubowski trener coach supervisor grupy prot szef rady trenerów polskiego Towarzystwa psychologicznego, a porozmawiamy o tym jak uczyć się skutecznie będą z rozsądku zapraszam dobra praca, czego my potrzebujemy, a właściwie, czego potrzebuje nasz mózg, żeby się uczyć nasz mózg został tak skonstruowany w Rozwiń » ogóle można powiedzieć uczenie się to jest podstawowa funkcja muzeów on tylko po to, mamy, ponieważ nasz mózg ma nas doprowadzać do dobrostanu on reguluje nasze krwiobieg wszystko po prostu tak całą dzięki niemu żyjemy mamy rozmaite funkcje i jako ludzie możemy się orientować w świecie mamy do tego różne narzędzia mamy uczucia, które emocje, które są znakomitym racjonalnym odczytywanie świata w sposób szybki intuicyjne i mamy różne sposoby myślenia analityczne i te w obrazowy, że w symbolicznej, które pozwala nam nazywać świat rozumieć ten świat panu zdolność mówienia to są wszystko funkcje mózgu warto też sobie uświadomić po drugie, mówimy o mózgu rzadko kiedy ludzie to mózg mózg mówimy o jakimś ogromnie, ponieważ w naszej głowie mamy nie wiem 86 podobno miliardów neuronów każdy z tych neuronów może wyjść wejść wejścia tysięcy kombinacji z innymi mamy tak nieprawdopodobny układ złożony, przy którym cały światowy internet to jest pikuś w 1 łóżku, jeżeli chcemy, choć trochę wykorzystać moc tego zgód to duży musimy nauczyć uczyć od czego zacząć naukę uczenie się to znaczy co zrobić, żeby w dorosłym życiu uczyć się skutecznie, a przede wszystkim zaakceptować fakt, że nasz mózg uczy się przez doświadczenie, a my jesteśmy zbiorem naszych doświadczeń oczywiście są geny jest wychowanie wychowanie to już jest doświadczenie wczesne, na które trochę nie mamy wpływu urodziliśmy się tak jak innych warunkach rodzinie kulturze i wie jest taki moment, w którym nastoletnim okresie wchodzimy w życie, w którym możemy zacząć podmiotowo kontrolować rozmaite procesy, które na Zachodzie i istotą jest skoncentrowanie się na doświadczaniu świata i na twórczej sztuczek obrabiają tego doświadczenia przedstawiania analizowania rozkładania na czynniki pierwsze nazywania emocji, które się z nim wiążą plażowania spostrzeżeń i przemyśleń w wszystko to jest ważne nasz mózg jest skonstruowany do tego, żeby z innymi na całe systemy lustrzane dzięki nim jesteśmy blisko z innymi ludźmi możemy być blisko i uczenie się zachodzi w kontakcie z innymi z mistrzami nauczycielami kolegami koleżankami z wytworami kultury z techniką też można być my się bez przerwy uczymy przez doświadczenie i możemy robić lepiej gorzej jesieni nauczymy się doświadczać robić od klatki, czyli przyglądać temu doświadczeń i robić analizę uogólniać planować, jeżeli wejdziemy w taki rytm i znajdziemy swoisty, ponieważ osoby, które w między sobą bardzo różnimy w twórczy sposób, więc mogą być osoby, które są k bardzo intelektualnej potrzebują rozbierać na czynniki pierwsze czy nie oznacza, że palenie przeżywają emocja też mają bardzo dużo emocji i muszą być świadome szans osoby, które głównie przeżywają świat i też bardzo uwaga racjonalne działanie to świat też można przeżywać dzięki temu świetnie rozumieć takie dzięki analizie intelektualnej, ale tu mówić o uczeniu się pewnych umiejętności pewnych sposobów może w komunikacji, ale co taką wiedzą twardą czy w ten sposób uczą się inżynierowie historycy dat nazwisk takich rzeczy, które pamiętamy np. szkoły z tego taki żmudnego wkuwania zapamiętywania podręczników na klasyk niestety to są mity, które w, których funkcjonujemy, w których funkcjonuje na świat, któremu już przecież nie tylko praktyka psychologiczna nauk w tej chwili mówienie o tym można powiedzieć tak wysłuchanie czyjegoś wykładu jest doświadczenie nasz mózg nie uczy się przez zapamiętywanie informacji tylko uczy się przez słuchanie np. część wykładu albo czytanie jakieś książki w i wchłanianie tek integrowanie w sieci np. genialną najprostszą metodą aktywną aktywną jest rozmowa, jeżeli coś przeczytam coś przeczytać możemy razem to przeanalizować powiedzieć o naszych wrażeniach odczucie wtedy przyłożyć do naszej dotychczasowej wiedzy zadziwić nowymi rzeczami wkuwanie opanowywania informacji na egzamin jest także uczenie się uczeniem się przez doświadczenie jak zakuć zapomnieć jak dla jak zdać egzamin też oddzielna sztuka chciał mieć zdać egzaminy niektóre osoby te egzaminy sporo umieją wiele osób nie umie nic po prostu umie tylko zdać egzamin tak za zapamiętać, lecz dat więcej powiem przez osoby, które np. historię znają bardzo dużo nad nie rozumieją historii nie rozumiał proces zaś zwierzątko w czasie kiedy kto mają taką wiedzę do krzyżówek kartą teleturniejów i nie ma wiele wspólnego z rzeczywistą wiedzą na temat historii, czyli tego co się wjechał w, w której oczywiście daty są ważne, lecz tylko w tej chwili daty mamy na wyciągnięcie ręki tak ma się faktów konkretnych mamy na wyciągnięcie ręki możemy znaleźć w internecie oraz jest taki mit rzeczy twardych Otóż człowiek, który uczy się np. informatyk, który uczy się programowania albo inżynier, który się uczy budowania mostów to nie jest tak rząd ma jakiś inny mózg jako mózg uczy się przez doświadczenie to doświadczenie jest np. wyliczanie, kiedy no, jakie są potrzebne w struktury, żeby ten most się nie zadań i te to jest pan za niepewnych metodologii, w który opanowuje przez doświadczenie, czyli z 1 strony przeanalizowanie czytanie rozmowy z jakąś marżą doświadczoną osobą, która zrobiła wiele razy w niedawno rozmawiałem z kim też konstruktorem domu mówi, że i uczenie się coraz od uciekania się tak wczoraj powstają oraz stanowi metodologię oraz nowe sposoby i Czesi pewnych rzeczy wręcz oduczyć, bo one już się nie efektywne nieaktualne każda twarda wiedza konkretna wiedza jest wynikiem procesu doświadczania mózgu przyswajania tego, a zapamiętywanie informacji z częścią doświadczenia nie jest jakimś oddzielnym procesem kiedyś mówi tak tak tego się uczymy przez metody aktywny, a tego oto trzeba wykuć nie trzeba wykuć trzeba przeczytać zrozumieć mieć do tego motywację, bo chce stać inżynierem chce dobrze budować domy trzeba mieć je budować po prostu trzeba tę umiejętność przy sobie rozwijać jak tworzyć w takim razie kreować lekcję czy warsztaty, żeby właśnie w za implementowanie wykorzystać wszystko to, o czym mówisz to jest są na ten temat różne sposoby mówienia ja opieram na naszej na naszej takiej teorii, którą nazywamy tworzeniem sytuacji edukacyjnej czy sytuacja edukacyjna stworzenie pola i przestrzeń do tego, żeby ludzie się mogli nauczyć waga, żeby ludzie się mogli nauczyć, czyli np. jeżeli uważam, że coś się ważne to przede wszystkim z ludźmi rozmawiam pytam się, jakim pomóc się nauczyć tego co jest te no ego czegoś na czym Mania to, proszę bardzo, konkretne rzeczy np. większość specjalistów wykładowców robi za długie wykłady proszę uważa, że przez 1,5 godziny musi nabijać, żeby powiedzieć rzeczywiście mówi chodzi o tę wiedzę mówi jakieś podstawy dzięki jeśli chodzi o efektywność procesu uczenia się po 10 minutach 15 to się włączaj też po prostu zmarnowany czas wciąż tam w głowie zostanie 1 drugiemu to potem wymaga odwracania przeanalizowania paradoksalnie, że ten sam dziś nie podzieliłby swoją wiedzę na pewne korcie już zgodnie z ludźmi czy np. taka porcja jest dla nich strawna dla młodych studentów może mniej dla inżynierów, którzy rozwijają na studiach podyplomowych swoją wiedzę może więcej z jakim pomóc zrozumieć zrozumieć w sytuacji edukacyjnej można np. były takie eksperymenty, w których się uruchamia ciało, czyli ta jest wykład, ale ludzie uchodzić na dziś okazuje, że nie siedzą w ławkach siedzą i skupieniu słuchają tylko słuchają, ale chodzą i nagle się okazuje mają w duże, że lepiej się uczą idealnym momentem sytuacji edukacyjnej jest wprowadzenie norm komunikacyjnych, ale uwaga, w których ludzie dyskutują rozmawiają nie przepychają i atakują się ludzie bardzo wiele osób nie potrafi rozmawiać tylko toczą jakieś gry, kto jest ważniejszy mówi tonem, który z góry deprecjonuje drugą osobę no koleżanka przed chwilą powiedziała, ale jednak umówmy się itd. to są niby wszystko jest okej, a to są zwroty, które tę koleżankę deprecjonują na dodatek wprowadzają toksyczną atmosferę rozmowy, jeżeli furta sytuacji edukacyjnej potrafi stworzyć sytuacje, które ludzie poczują się bezpiecznie będzie mieli poczucie sensu, w której będą aktywni i które będą działać razem we wspólnocie, używając tego naszego mózgu, który no żywi się kontaktem z innymi ludźmi to w tym momencie można podejść bardzo różnych i do poezji i do budowy w czemu twoim zdaniem wciąż tkwimy w Starym paradygmacie mimo tych wszystkich badań, o których mówiliśmy tego, że już tyle wiemy na temat tego się uczyć to jednak wciąż jesteśmy tak bardzo przywiązani do formy wykładów takich z tych, o których mówiłeś, że są nieskuteczne czy lekcji z, skąd to przywiązanie ja mam na ten temat swoją tezę chcę powiedzieć że, skąd przywiązanie do mądrzy ludzie piszą na ten temat książki jestem bardzo ich czeka 5 z nich rzucie w moja teza jest taka też tych książek, że myśmy przez cele cywilizacja zbudowana na hierarchii przemocy edukacja weszła w to mądrzejszy uczy głupszego ktoś ma władzę możemy postawić piątkę albo pałkę od tego zależy ilość jak skończy, jakie studia czy jak zaliczę jakiś kurz i ta osoba, która ma władze w Jet została uformowana systemie bardzo podobnym ona też uczestniczyła wybiła się w tym systemie została wykładowcą na ciele ekspertem nie wiem kim tak mam i ona jest przekonana o tym żona musi te inne osoby złościć podporządkować namówić zmotywować się teraz ładnie mówi, czyli z doprowadzi do tego, żeby te osoby robiły to co ona określiła np. zapamiętywane treści panie ona wymyśliła ona też czy w takim systemie jak osoby nie będą zapamiętywać treści to nie zaliczą jak nie zaliczą to nie zdadzą to nie dostaną potem na teraz już widać czy np. ukończenie studiów nie wiąże się z pracą pracodawcy szukają ludzi, którzy coś potrafią, a niektórzy coś kończyli i często nie ma nic wspólnego ze sobą widziałem menadżerów banków, które są filozofii trwa albo w ogóle bez artysta sztuk wyższy i jesteśmy strasznie przywiązani do tego, żeby być na górze cierpimy poczucie własnej wartości wiele osób ma naruszone dziś większość i musimy być nad tymi, którzy dominują sytuację w to jest sztuka od uczyć się tego na naszych warsztatach cyklach edukacyjnych ludzie się tego intensywnie odrzucają i uczą się być nie nad czym tylko w środku wyjść z i być z ludźmi którymi pracują, który tworzą przestrzeń i którym pomagają ich procesach poznawania i jeżeli ludzie robią to podmiotowo robią to efektywnie jak tak mówię to część powinno tak tak próbowałem ze studentami nic nie wychodzi nic nie wchodzi bądź siedzą w takim systemie oni muszą przejść pewien proces, w którym się nauczą doświadczać nauczył opracowywać doświadczenie w tym, że zrozumieją swój styl swój sposób swoje specyficzne cechy i nauczą się wykorzystywać nauczą się mi pracować więcej ludzi, których uczymy się w grupach i chodzi o to, że w grupę ucząca się też grupa zadaniowa, której celem jest nauczenie się czegoś i wzajemna pomoc to jest niesamowite, kiedy jesteśmy w grupie wszyscy razem sobie pomagamy w tym, żeby się uczyć w szkole pomaganie, zwłaszcza ściąganie i te i każdy musi indywidualnie się po prostu czegoś wyłączyć w grupie uczącej się cieszymy się, że ktoś coś już zrozumiał osiągnął zobaczył i uczymy się także z tego jak się nie uczą uczymy się jego procesu ten ktoś ma jest lepszy w tabelkach akta inny jest lepszym liczeniu akta inny jest lepszy jest w analizowaniu a kto inny cudownie mam myślenie obrazowej traszki obraz o zobaczyć cały obrazek, jeżeli nie walczymy jest lepsze od takich maszyn tu inicjatyw jak umiem liczyć, a my tylko liczył, a nie rozumiesz całości, więc jeżeli w ten sposób działamy na to tylko opóźniane uczenie utrudniamy robimy z niego katorgę robimy z niego wciąż się po nocach śni przychodzisz nią, że maturę muszą stać już dawno zdali uczenie może być radosne twórcze trudne tylko trudne jakością tego chciał osiągnąć, a nie tego, że sobie nawzajem problemy toksycznej sytuacji, a ta radość towarzyszy nam od początku wystarczy sobie przypomnieć, jaką radością dzieci uczą się nowych rzeczy od jedzenia łyżką po to, jak wsiąść do samochodu i inne bardzo proste czynności to później gdzieś to radość tracimy, a rozmowy o tym jak radość Ross odzyskać przeprowadziłam z Jackiem Jacek Jakubowski trenerem coachem superwizora grupy trop i szefem rady trenerów polskiego Towarzystwa psychologicznego bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję pozdrawiam ciebie i szacownych słuchaczy jak zawsze Zuzanna Piechowicz to była audycja dobra praca do usłyszenia następnym odcinku dobra praca podcast o pracownikach i dla pracowni premiera w środę na tokfm PL partnerem podcastu jest OLX serwis ogłoszeniami o pracę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRA PRACA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA