REKLAMA

Jak wojna przerywa łańcuchy transportowe na świecie?

Połączenie
Data emisji:
2022-03-17 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 8 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Dominik Sipiński z polityki Insights dzień dobry czyn dobry będziemy rozmawiali o czymś co stanowi w tym momencie hasło, które ekscytują się rozliczne eksperci pseudo eksperci, ale oczywiście wznawiamy ZPS ekspertami w Czechach, czyli hasła łańcuchy dostaw zaburzenia łańcuchów dostaw, a New York Times parę dni temu opublikował taki tekst, w którym cytował szefów firm transportowych firm logistycznych o zasięgu Rozwiń » globalnym jak wszyscy się mówi jedno to samo, czyli to, że styczeń luty miały być takimi miesiącami, kiedy obserwowane odbicie pocovidowe po pandemiczne już wydawało, że wszystko traw wraca na stare tory czy może wykształciła nowe, ale równie sprawne Atu się okazało, że atak na Ukrainę i globalne sankcje wobec Rosji wszystko zaburzyły to będzie zaburzenie długotrwałe i dość potężne czas spróbujmy opisać jak to działa tak naprawdę wpływ na globalne łańcuchy dostaw bardzo trudno opisać z 1 punktu widzenia bo, bo są w tej chwili łańcuch i tak mocno zintegrowane, że kryzys rosyjski na sankcje Rosja inwazja Rosji na Ukrainę powodują, że z różnych stron różne strony zaburzenia wpływają na na globalne łańcuchy dostaw po pierwsze, tak najbardziej oczywistą kwestią jest to w jakim stopniu sama Rosja Ukraina są w tym globalne łańcuchy dostaw zaangażowane co do zasady, zwłaszcza Rosja jest krajem, które nie eksportuje poza surowcami oczywiście nie eksportuje wysokich technologii nie jest Grabów globalnych łańcuchach dostaw mocno zaangażowana pod względem eksportu zdecydowanie więcej tych technologii bardziej zaawansowanych czy czy dobre związanych z handlem jedzie do Rosji przyjechało do Rosji, więc samo odcięcie Rosji jako takiej po pierwsze, sankcję po drugie, przez kryzys gospodarczy w tym kraju nie będzie miał aż tak wielkiego wpływu na ogółem mówiąc świata Lecha natomiast są szczególne dobra poszczególne metale np. które Rosja faktycznie ma bardzo silną pozycję rynkową to taki należy np. stopy tytanu wykorzystywane chociażby przez branżę lotniczą, która jest w nich bardzo mocny nawet 50% zależna, więc na pewno wyłączenie Rosji będzie miało wpływ na produkcję technologii w tym globalnym łańcuchu dostaw do tego dochodzą surowce oraz także zboże Rosja Ukraina są były wielkimi eksporterami zboża na cały świat też tutaj raczej na wzrost mówi w kategoriach potencjalnej katastrofy humanitarnej w wielu krajach świata nie nie może łańcuchów dostaw jako takich wraz z drugą kwestią jest to jak sankcje Rosji wpłyną na ten sektor nie dotykając nawet Rosji czy Ukrainy bezpośrednio przede wszystkim Rosja bardzo ważną rolę tranzytową jako kraj, przez które latają linie lotnicze latały linie lotnicze między Europą ma Chinami czy między Stanami Chinami, chociaż trochę mniejszym stopniu jest to kraj, przez który idzie tak główna kolejowa oś nowego Jedwabnego szlaku Chiny Europy transport lotniczy w tej chwili przez Rosję do z Rosji oraz wykonywane przez rosyjskie linie lotnicze praktycznie nie funkcjonuje jako globalna globalna branża de transport kolejowy teoretycznie ciągle może działać teoretycznie praktycznie ciągle pociągi mogą jeśli z Chin przez Rosję Białoruś to do Polski dalej Europy natomiast oczywiście trudno przewidzieć czy w jakim stopniu będzie dalej trwał już zastanawiam czy to właśnie poprawiły się takie wezwania w internecie z pewnością pan widział trudno trudno zresztą tego, bo nie zauważyć takie wezwania by zablokować transport tranzyt do Białorusi czy do Rosji przez Polskę ja rozumiem że, gdybyśmy zrobili to mogłoby się skończyć właśnie tym, że ta nitka kolejowa została odcięta, a tak po pierwsze, niska kolejowa, ale też nitka drogowa jeśli popatrzymy na transport ten, zwłaszcza bliski, czyli Rosja Białoruś do Europy no to w dużej mierze głównie jedzie tirami, gdy wielka część tych kierowcy są 4 polskie obsługiwane przez polskie firmy oczywiście byłoby uderzenie trochę też polską branżę natomiast też nie należy tego wpływu przeceniać, bo transport do Rosji Ukrainy dla polskich firm transportowych jest stosunkowo niewielką częścią w porównaniu z transportem wewnątrz unijnym i to faktycznie chciał wtedy już Rosję Białoruś, ale też pewnym stopniu tranzyt dalej do Azji, zwłaszcza Raheem całkowicie optykę wolnych łańcuchów dostaw na samolotem teraz już w tej chwili nic przebiegnie zresztą transport lotniczy do Rosji też nigdy nie było aż tak ważne jak transport drogowy i trochę mniejszym stopniu kolejowy, ale rozumiem, że to właśnie ta te kwestie tranzytowe są tutaj takim potężnym ciosem i potężnym zaburzeniem, które sprawia, że tak płaczą ci szefowie firm transportowych miotają się Tent przy ten płacz wynika przede wszystkim chce nagromadzenia czynników tak naprawdę musimy pamiętać o tym, że ten kryzys nie działa w próżni tak pan zauważył ten kryzys pandemiczny ciągle jeszcze trwa pandemia spowodowała ogromny wzrost nawet kilkukrotny wzrost stawek frachtowych niedobory kontenerów zakorkowane porty pamiętajmy, że w Chinach ciągle obowiązuje bardzo rygorystyczna polityka 0 covid, która wiąże się np. zamykaniem jakiś czas gigantycznych portów, bo pojawi się tam dosłownie kilka przypadków zakażenia koronawirusem nie ma żadnej w tej chwili nic nie wskazuje na to, żeby finał tej polityki planowały odejście powoduje, że ten kryzys zupełnie niezwiązany z rosyjską inwazją Ukrainy będzie trwał na to by Rosja odcięcie Rosji kryzys gospodarczy w samej Rosji przekierowanie samolotów przekierowaniu pociągów przekierowanie statków, chociaż pewnie trochę mniejszym stopniu to wszystko jakby pogarsza te problemy gdyby, gdybyśmy mówili tylko wyłącznie o tym, że nie można wozić towar do i z Rosji czy nawet przez Rosję pewnie samo w sobie nie było aż tak dużym problemem no, chociaż ten transport kolejowy przez Rosję ciągle jest możliwe tutaj bardziej w tej chwili mamy do czynienia z niepewnością brakiem dostępności kontenerów Walters np. problemami na Białorusi związanymi ze cyber partyzantkę powiedzmy demokratycznym, gdzie opozycja na Białorusi, gdyż regularnie w tej chwili już wyłączono kilka nawet dni system zarządzania kontem białoruskimi kolejami, które są niezbędne do tego, żeby ten pociąg po prostu bezpiecznie przejechać, więc te tak tak zaczęliśmy to warto jeszcze podkreślić to nie jest także tutaj mówimy o jakimś 1 konkretnym zdarzeniu czy 1 konkretnej sankcji, która jako szczególnie uderza w tym branża raczej o wielu stosunkowo drobnych uderzeniach z różnych stron, które też różny sposób wpływają różne na różne branże czy rozumiem, że to jest kwestia dużym stopniu ryzyka może nawet ryzyk, które się wiążą z pewnymi próbami przesyłania towarów i jakby to kombinacja pewnych czynników tak tak, zwłaszcza w transporcie kolejowym zresztą w transporcie morskim miał miejsce podobna podobne zdarzenie, bo największe firmy transportu Morskiego przestały wpływać do Rosji nie ze względu na sankcje tylko ze względu na sytuację mętne jak wizerunkowo i politycznie i po prostu zrobiły to co zrobić należy, czyli przez cały bardzo szybko po rozpoczęciu inwazji wpływać do Rosji obsługiwać rosyjskie Warty to jest niepewność branży transportu kolejowego drogowego też, które w tej chwili formalnie jeździcie może kursować może im do nawet Rosji no tylko właśnie po pierwsze nie wiadomo czasami fizycznie jak zapłacić za niektóre rzeczy nie wiadomo czy Rosji można się rozliczać jak za zapewne przejazdy Naidoo gadać niepewność związana ze po pierwsze na samą wojną sytuację bezpieczeństwa po drugie z organizacją po trzecie z możliwymi sankcjami na czwartek Senat wszystko nakładają się kwestie wizerunkowe nie wszystkie firmy po prostu chcą do Rosji w tej chwili jeździć dziękuję bardzo, Dominik Sipiński z polityki Insights były państwa moim gościem 1316 za chwilę informację o łączenie klub dzięki autorom Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA