REKLAMA

Kto odpowiada za wielkie spóźnienia pociągów w całej Polsce (i nie tylko)?

Połączenie
Data emisji:
2022-03-17 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Bartosz Jakubowski ekspert centrum analiz klubu Jagiellońskiego dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o awarii, która dzisiaj wywoła chaos na kolei chaos, który przez moment opisywano czy próbowano raczej uzasadnić atakiem hakerskim cyber etycznym jakimiś takimi problemami związanymi z sytuacją na Wschodzie Europy teraz okazuje, że nawaliło coś zupełnie innego nawaliła no właśnie ja się nie podejmę Rozwiń » wytłumaczenia, gdzie ta awaria wystąpiła i co to właśnie oznacza, jakby pan opisał chodzić trudno cokolwiek opisywać, bo narażamy jego komunikat rzecznika prasowego koncernu Alstom, który wspaniałomyślnie odpowiedział, że bierze winę na siebie, aczkolwiek trudno tam doczytać się winy, a ponieważ normą poprosili o tego dochody trudno twierdzi aktor winami awariach mowa jest o VAT natomiast kara co dokładnie miała miejsce w klubach Cedić, a rozniosły się tam jakaś rozpacz związana dbają c rozpaczy Dallas, a wartość związana z chorobą niestety z antybiotykiem przyjmowanym na dobrze spróbujemy jeszcze raz ja rozumiem, że w tym komunikacja Alstomu związanym z usterką w systemach sterowania ex Bombardier, bo tak zostało opisane co to miało oznaczać też tak pada taki jest tajemniczy zwrot błąd formatowanie czasu jak rozumieć na czym bazy danych generalnie nie tylko w urządzenia komputerowe SRK tylko ogólnie mają często takie coś daty są zapisywane w postaci jakiś tam sekwencji i by mają własne określaną z taką pojemność komórki pamięci i w związku z tym jakiś sposób, czyli do bardzo mi spisywać swoje czasami powoduje różne problemy z funkcjonowaniem urządzeń ostatnio taki krok na kolei były z szynobusami też produkcja to, które przez parę ładnych lat chwały na bocznicy i to były nimi zostały odkupione przez bodajże czeskiego przewoźnika, który postanowił wyremontować, po czym okazało się właśnie, że też urządzenia komputerowe w tych szynobusach jest działać, ponieważ w Łodzi występuje ten problem z alokacją w pamięci na zapis daty, że w 2022 roku 3 głosy przestały działać, więc do i najwyraźniej ten problem nie jest jednostkowy natomiast pytanie czy faktycznie miało to miejsce, w którym dziś w tym przypadku, a do pojawiły tak informację że to Ala, a chyba przestaliśmy słyszeć z tego wszystkiego się słyszano Aleo ja po prostu panach Okaj dobrze, bo pojawiły się informacje, że podobne problemy przeżywały w ubiegłej nocy Indie Pakistan Singapur czy to oznacza, że może być jakaś dużo poważniejsza usterka jakiś rzeczywiście błąd, który się teraz zamanifestował oprogramowanie sieciowe nie mam pojęcia jak to nazwać rzeczy trudno, bo taka woda nie wyjaśnimy tego komisyjnie co tak na pewno się stało tak mówię cały czas komunikaty prasowe rzecznika mimo wszystko nie chcemy to rzecznik prasowy wyjaśniał kwestie bezpieczeństwa na na kolei no być może takie utrudnienia m.in. kolejek natomiast nigdzie indziej nie było takiej skali jak w Polsce to jest bezprecedensowe, bo nawet, jeżeli inny Kolejarz szczególnie we włoszech to było odczuwalne jednak nigdzie nie miało takiego wymiaru takiej skali jak w Polsce jak u nas było to no może to jest największa awaria urządzeń sterowania ruchem kolejnych historii Polski chyba ostatni raz w taki ogromny paraliż związany z drugą wojną światową, ale myśli pan, że to może się też nałożyć na parę czynników czy to rzeczywiście fakt, że Alstom bierze na siebie całą winę może nas jakoś uspokajać, że na razie tylko komunikat dni nikt nie mówiąc o winie, bo jeżeli chcielibyśmy rozliczać ten konta nic utrudnień w ruchu NATO może mogłoby to trochę jednak zaboleć na razie trudno mówić jakich winien odpowiedzialność z tego tytułu w jest to dość dość wczesny etap no tak jak wspomniałem mimo wszystko było, żeby jednak przyczyny tej awarii wyjaśniła lekarz niezależna komisja tylko pytanie, kto miałby to zrobić, bo z 1 strony mamy PKP polskich kolei, które są właścicielem urządzeń, więc są żywo zainteresowany tym, żeby wyrażanym wypadku nie ma żadnej winy swojej stronie mamy po prostu korzysta, żeby to był wskazany winny innym to jest oczywiste nie ma nawet zarzucać jakiś nie wiemy z żadnego spisku ani żadnej złej woli grę może natomiast drugi co nie jest trudne do żony, który chciałby mimo wszystko otwarcie jak nowe jak lepszym świetle trochę ciężko znaleźć kogoś, kto miałby miałby to zrobić państwa komisja wypadków kolejowych sama nazwa wskazuje bada wypadki, a nie problemy związane funkcjonowaniem urządzeń ten może jeszcze raz zadam pytanie nie wiem czy ono właśnie padło czy nie w tej naszej rozmowie mianowicie co to znaczy, że nie działa to RCS Alstom Bombardier co to właściwie robi to to coś co to jest za oprogramowanie to jest element całej sieci lokalne centrum sterowania po prostu komputerowa Natanka kiedyś to była partia urządzeń mechanicznych potem przekaźnikowych natomiast dziś stosuje się do głosu komputery, które mają kilka funkcji po pierwsze to jest sterowanie rozjazdami, a druga rzecz to jest innymi urzędniczka przejazdy urodzeni przed nowymi mega tonami tym podobnymi rzeczami, które trzeba coś jak komputer zależnością, czyli coś co nam pilnuje tego, żeby 2 pociągi nie wjechały na siebie, żeby ten odbywał się bezpiecznie no to wszystko razem wchodzą w skład lokalnego centrum sterowania, który tym również zwykłe nastawni, że steruje kilkoma stacjami walczyli dyżurny w Błoniu tak naprawdę steruje całym ruchem prawie od 1 po Warszawę praktycznie te przykładowo, więc w tej sytuacji po prostu sposób na cięcie etatów, żeby nie trzeba utrzymywać dyżurnego każdej stacji mamy 1 lub dyżuru, którzy zarządzają odcinki nawet 45 kilometrowym, ale też niezwykłe, że w takiej sytuacji może dochodzić znaczy to jest niezwykłe, że może ta, że ta to to coś co odpowiada za funkcjonowanie tego systemu tak awaryjne to znaczy bardzo, że to rzeczywiście bardzo poważny problem, kiedy coś takiego wydarza, kiedy jeszcze cała cała sieć kolejowa przestaje funkcjonować tak czy mieliśmy do tej pory awarię pojedynczy walce Such sieci bardzo często zdarzają się awarie chociażby tego co jest tym mniej, czyli SS błoni, który zarządza ruchem właśnie na tym odcinku podwarszawskim wielokrotnie głośno odbijały się echem awarie lokalnego centrum sterowania Poznań główny prokura jest innego producenta natomiast fakt każdorazowo taka awaria kilku takiego inni choćby 1 centrum lokalnego konkurowania powoduje bardzo duże problemy, bo to nie jest tak, że nie działa na 1 stacja w związku z tym mamy problemy na 1 stacji na jednym z nich tylko tutaj pojawia się to, że nagle musimy zapewnić dużo większą grupę ludzi, którzy przejmą ręczne sterowanie ruchem kolejowym na każdej ze zdalnie sterowanych stacji, a więc NORAD, że po pierwsze musimy tych ludzi zredukować musimy mieć dużo więcej, bo to zrobimy RCL, żeby mieć żadnego każdej stacji tylko myślę przykład 123 osoby do obsługi kilku tac jednocześnie, a ile takie awarie są na tak zadać pytanie normą to znaczy jak bardzo i czy to jest także właśnie w pewnym sensie można powiedzieć to jest taka cena, którą nieuchronnie musimy płacić za za cyfryzację poszczególnych obszarów życia czy też także na coś nie tak z tym oprogramowaniem może też tak często psuje niewątpliwie awarie tych tych lokalnych czy sterowania w Polsce już dość często jest to jest to pewna plaga dzisiejsza, ale też bezprecedensową akcję nie ma o czym, o czym mówić nie oczekiwałbym żona zostanie poważnie wyjaśniona, bo to nie jest już kwestia np. tego Echa koparką i przeciął kabel dlatego nie można było zdanie sprowadzano stancję, bo właśnie przykład pizzy ktoś przeciął koparką kabel naniesiony na jakiś pan geodezyjnych nalej, gdy widać wyraźnie, że problem jest systemowy tak awarie zdarzają się dość często nawet właśnie bez takich masowych awarii no niestety jakoś nie oczekuje się do jakich się tak głębszych wniosków tak mi takiego zgłoszenia awarii, gdzie nawet zdarzały kilkudniowe przestoje chociażby na odcinku między Poznaniem a, a Zbąszynka blok miały miejsce to również czasem zdarzało się trzeba poczekać dosłownie kilka dni nawet tygodni na wymianę uszkodzonej dzięki komputerze pani kim jest nieuchronny element cyfryzacji na pewno w wielu przypadkach już naprawdę powody awarii może uniknąć natomiast też trzeba mieć na względzie, że dla niektórych śmiał, że kolej to jest nawet bardziej to takie przyszły rok wracając, że tych firm jeszcze mniej niż w przypadku technologii lotniczych czy tu technologii nawet kosmicznych Świętno bądź co bądź często się skazanym na tego dużego dostawcy, którym dostarcza takie i inne urządzenia jak one zadziałały dzisiaj do no to widzieliśmy czasami są też inne rozwiązanie może mniej mniej dużych koncernów, które może nie są tak tak głośnej medialnej nie zawsze wygrywają przetargi, ale również działają mamy krajowe rozwiązania sterowania ruchem kolejowym w kole daliśmy trochę mniej awaryjne pytanie oczywiście dlaczego, dlaczego nie są one tak masowe być może też kwestia skali produkcji nie umiem na to pytanie odpowiedzieć dziękuję bardzo, Bartosz Jakubowski ekspert centrum analiz klubu Jagiellońskiego był państwa moim gościem 1434 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował Szymon waluta przegapiły początek audycji cały rok Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA