REKLAMA

KultOFFe: "Lewiatan", reż. Andriej Zwiagincew

OFF Czarek
Data emisji:
2022-03-18 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
staram się Szanowni Państwo zrozumieć co dzieje się w Ukrainie także, jeżeli chodzi o to w jaki sposób Rosjanie patrzą na to jak wygląda albo jest z czego składa się dusza rosyjska albo co w ogóle tworzy tę rosyjską duszę jak Rosja wygląda od podszewki i myślę, że doskonałym narzędziem, aby trochę lepiej zrozumieć Rosję i Rosjan jest film Lewiatan, o którym dużo więcej wie pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cykli filmowych dzień dobry dzień Rozwiń » mamy z NATO mamy do czynienia naprawdę dziełem wybitnym i któremu warto poświęcić nie tylko kilka godzin, bo to jest też drugi Fin no wyżej, ale też, ale też sporo czasu, aby się wgryźć w różne warstwy tak to jest prawdopodobnie znaj wybitniejszych filmów ostatniej dekady można powiedzieć szkół artystycznych oni w pewnym momencie sposoby głośno dlatego rząd mówi konkurentem filmu ida z wyścigu oscarowym i nie do tego przejdziemy jeszcze za chwilkę jak to możliwe, że taki anty putinowskiej Fink był rosyjskim kandydatem do Oscara i miał publiczne finansowanie i natomiast rzeczywiście jest to można powiedzieć dzieło sztuki filmowej pod każdym względem zarówno pod względem zdjęć, które by z tym z w tym filmie nie są zarówno pod względem scenariusza ba z jakim chce za i Olega nagina to są nagina przepraszam są Stali współpracownicy zatem scenariusz dostał nagrodę festiwalu filmowym w Cannes i autorem zdjęć Michałem KIS ma taki odnowie tak jest z najwybitniejszych rosyjskich operator współcześnie trzykrotny zwycięzca naszego festiwalu Camerimage odbywającego się w Polsce z festiwalu dla najlepszych operator filmowy natomiast oczywiście także względem do całości jak maestrii my sztuki filmowej czas się pojawia to znaczy właśnie zdjęcia scenariusz także montaż wspaniały świetne wykorzystanie muzyki tak się tutaj w okresie pojawiający się cały ten rzeczywiście dosyć długi film mamy bodajże 2 sekwencje z tą muzyką, ale to jak ta muzyka Philipa Glassa fragment opery jak na tym i jaką rolę dramaturgiczną tej pełni pokazuje najwyższy poziom sztuki stuki sztuki filmowej z natomiast oczywiście przede wszystkim ten Sheen będący taką trasę stacją historii Hioba księgi od starotestamentowej jest no jest takim głębokim spojrzeniem mechanizmy władzy, jakimi oplecione zostały rosyjskie społeczeństwo takim odsłonięciem właśnie tego mariażu i władzy ba Państwowej także z władzą cerkwi no właśnie to jest ciekawy wątek, bo historia Hioba to jest mi historia, w której pojawia się Bóg gra za główną rolę Bóg natomiast w tej historii tej nowej soli oba pokazane Zwiagincewa raczej mamy namiestników czy raczej mamy instytucje raczej mamy właśnie ten mariaż tronu i ołtarza, a sam Bóg gdzieś daleko daleko poza tym układem jeśli w ogóle jest no i tutaj i jak coś sięgnął bardzo takie mocne z 1 strony właśnie bo, tworząc niesłychanie mistrz misternie świetnie też zagrany film bardzo, ponieważ tych wybitnych edukacja aktorskich tutaj zarówno napiszmy na drugim planie i ale i, ale rzeczywiście on posunął do takich bardzo uchwały można powiedzieć rozwiązań to znaczy samo nazwanie zatytułowany filmu Lewiatan prawda też jest taki bardzo odważny akt prawda nawiązaniem właśnie do do Biblii do tego takiego potwora Morskiego też takiego no właśnie takiego symbolu czegoś co nim co jakiś sposób no właśnie takim mini no właśnie wielką bestią zbadano bestii w jaki sposób, który traci oczywiście symbolizuje ten ten system pojawiające się tutaj kości właśnie dzielą ryba en które, które są takim elementem scenograficznym także ten z dźwięk podkreślają to właśnie w tych momentach pojawia się ta muzyka to muzyka Philipa Glassa i tutaj bardzo i bardzo jak inteligentnie Zwiagincew rozbraja takie wielkie dzięki tematy które, gdyby postawić wielki temat, który zasugerował czy tytułem właśnie takim miastem odwołań do księgi hałas rozbraja właśnie i nowości takim nawet drobnostka prawda jak muzyka dla autora jak na ten to jest to jest część takich Logi operowe klasa skomponowane przez niego w latach osiemdziesiątych, gdzie i poza, który bohaterami, jakby jest z Sousą jest się 3 osoby 33 postaci jest to gangi Einstein i właśnie w przypadku Opera na co faraon, a chodzę czwarty, czyli i mamy tutaj 3 opery takich by 3 postaciach, które reprezentują przekraczanie jakieś takie akty strzeliste w 3 obszarach polityki gangi nauki ani wstań i wiary czy Religi właśnie w postaci Amenhotepa tego tego faraona który, który też właśnie zapragnął być Bogiem i drugie monopolistyczne i nie i tego właśnie rodzaju sygnały także takie sygnały ekologiczne można powiedzieć w jaki sposób przemyca wie to bardzo taki taki subtelny sposób ma rzeczywiście tutaj raczej nie mamy bezpośredniej interwencji Boga czy księdze Hioba, który tam liczyć ten starotestamentowy Bóg dosyć nielegalną skoczy obszedł z wiernym sobie 2 nie było wobec innych natomiast tutaj ta i to to to to pozycję, jakby to faktor to rolę tego świata przyjmuje ten no ten system po prostu zbudowany system zbudowany przez aparatczyków przez urzędników z różnych stron zarówno ze strony urzędników państwowych tutaj jest wielka scena z, kiedy mer rozmawia z przedstawicielami policji prokuratury sądu w styczniu, gdyby wszyscy są w zmowie tak ski organy państwa oraz oczywiście wielkie sceny rozmów mera z z potem i tutaj i bardzo dużo też perkusję były w samej Rosji ten nic tak jak to czasami bywa tak jak powiedziałem, że był kandydatem do Oscara rosyjskim wsparł go finansować federacja rosyjska min Fin był wyświetlany w Rosji w kinach, ale w tych kinach rosyjskich został ocenzurowany znam szczecińskie sceny, gdzie się zgłoszono sceny, gdzie padały przekleństwa najpierw potem były gigantyczne protesty związane właśnie z tym jak zaprezentowanej cerkiew to uznawano za obrazę uczuć religijnych tutaj takie i takie taka kategoria, którą ostatnio też w Polsce, gdyby często w stosunku do kultury się i się wysuwano występ Chin jest takim taką prawdopodobnie próbą jakiegoś takiego właśnie pokazywania przez federację rosyjską jak to jak to jednak jest wolność twórczą prawda wzrosły natomiast raczej on z adresowany do publiczności zagranicznej niż do samych rosyjskich kin właśnie robiono wielkie problemy podobną strategię ZAZ ZAZ z stosują inne władze też, bo takim przechyle czy to czy to na Węgrzech Orbán właśnie potrafi i potrafi wystawić do Cieszyna nie bezpośrednio organ natomiast jego urzędnicy potrafili wystawić do wyścigu oscarowego białego Boga Mundruczó rumuńskie filmy nowej fali są prezentowane też na świecie nie mają dystrybucji w kinach rumuńskich i więcej często taka właśnie tego próba takiego pokazywania, że mienie tak naprawdę u nas jest wolność można wszystko powiedzieć, ale tak naprawdę niepokoi wspomnianego własnemu społeczeństwu tonował zbyt wywrotowe czy też, zwłaszcza uderzające są te sceny, w których mer no po prostu oszalały z władzą pijak i łapą z nich występuje bezpośrednio na tle fotografii wielki Putina, która wisi u niego nad biurkiem się z urzędzie, więc jest to no niewątpliwie film anty antysystemowy powrócimy do do tego filmu ze szczęścia chyba propos osie dopuszczenia tego filmu ze się, że wkrótce wkrótce potem też zostało zmienione prawo w Rosji, które już tylko dopuszczało wspieranie finansowe filmów w takiej kategorii patriotyczne tak filmy patriotyczne mogą liczyć na wsparcie finansowe państwa nie patriotyczne już nie oczywiście też urzędnicy decydowali co to znaczy, że filmy patriotyczne powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dzisiaj Lewiatan w reżyserii Andrieja Zwiagincewa, o którym to film opowiada pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cykli filmowych informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1120, a po informacjach wracamy do Lewiatana do Zwiagincewa i naszej rozmowy o prawdę prawdę po strzale zza film Lewiatan w reżyserii Andrieja Zwiagincewa o tym opowiada dzisiaj pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cykli filmowych mamy historię Hioba przetworzoną przez Legnicę Ewa, ale mamy też tytułowego Lewiatana jako potwora biblijnego, ale też jako obcość jego Lewiatana czy też dzieło chłopca i wojnę wszystkich przeciw wszystkim, której na jak twierdzi Hobbs można zapobiec można takiej wojnie domowej zapobiec za pomocą silnej władzy centralnej w ten sposób, gdyby jednostka i prawa jednostki są lekko ograniczone no tutaj chyba pokazuje nam Zwiagincew w jaki sposób wygląda wojna wszystkim przeciw wszystkim też w jaki sposób wygląda teza hossa we współczesnym świecie szczególnie w niektórych odmianach współczesnego świata, a i tak to jest rzeczywiście takie i takie skojarzenie, które pojawia się po obejrzeniu tego filmu no samym tytułem ze zwołanej tą czy zwłokami tego o zresztą z Toni soczyście prawdziwie korzystnym robota świetna zresztą seks scenografii mórz UE natomiast czeka sam Zwiagincew mówił, że on jak gdyby choć wschowski podnosić przeczytał dopiero już po ukończeniu scenariusza po tym, jak jego przyjaciółka powiedziała, że właśnie fantastycznie zupełnie nawiązał sąd PiS żale ciężko powiedzieć niestety godnie i nie znał i że tak to już pasowało, bo o dziwo, jakby cieni to źródło historii SEG troszkę Żydzi znaczy i Zwiagincewa 3 to od początku jak myślenia o tym silnie zainspirował się podczas pracy nad nad swoim komentarzem metrażem USA ze za ten jak za ostrożność skoro marinach Chimera takiego amerykańskiego mechanika, który to właśnie w takim konflikcie z z władzą na o jakiś taki właśnie tam kupioną przez niego ziemie, gdzie władza, jakby nie dawała prawa do do użytkowania mniej i nie, bo zmodyfikował jakiś wielki buldożer rozjechał po prostu i obecnie jest to małe miejscowości w Kolorado rozjechał i dać dom właśnie burmistrza i ratusz i w końcu broni samobójstwo to UE, gdyby taki bezpośredni historia, która jakoś tam Zwiagincewa za i zaintrygowała potem razem właśnie z jego z jego stałych współpracowników stażystą nagminnym oni rozbudowali właśnie, dodając wino historię chciała właśnie, w której historii powiedzmy umożliwili pojawia się właściciel m.in. Lewiatan stąd był i tak naprawdę tak naprawdę ta inspiracja dopiero potem właśnie pojawiło się te i to, o czym oczywiście uwagę, że doskonale to pasowało Sii jest z tą stał jego historia to jest czasami tak się dzieje partnerze, że tego rodzaju przypadki, które oczywiście trochę z przypadkami trochę i trochę nie to jakoś intuicja artysty no no powodują, że tego rodzaju zależności się budują bardzo ciekawy sposób Umberto Eco o tym o tym mówił właśnie taki czy takim seksualności w kontekście imienia róży swojego właśnie różni krytycy i i i analitycy no właśnie prześcigali się w różnych teoriach, gdyby do, czego jeszcze nawiązuje imię róży on sam mówił gość z części tych rzeczy wobec eksportu sprawek i nigdy nie pomyślał natomiast to już jest to co się dzieje z dziełem oddanym, jakby widowni prawda to znaczy dawno już wtedy prawo doszukiwać się swoich jakich połączeń ich i też państwa do tego namawiam, bo na pewno obejrzenie tego filmu bardzo dużo powiedzieć o o tym jak właśnie wygląda i wygląda Rosja dzisiejsza federacja rosyjska ma też to jest akcja filmu dzieje się na obrzeżach na przy przy morzu Barentsa przy czym my ten przylądek kole tam w okolice Murmańska, ale i, ale uczyć to jest taka i dys takie państwo to akt taki fragment jak wyższych funkcji całości, które pokazujemy ten to korupcja jak gdyby władzy i tych, którzy tak naprawdę powinni służyć społeczeństwu natomiast wykorzystują je i nie de facto wydaje mi się, że jeżeli chodzi o tym fabularnie tutaj jeden z najmocniejszych taki obraz prawdopodobnie chodzi o tym dokumentalny to teraz takim obrazem do do oglądania jest z kolei świadkowie Putina z witali jego Pańskiego sprzed sprzed kilku lat tak powiedział pan to obrazach myślę, że to jest ważna cecha tego filmu tam po prostu każdy kadr każde ustawienie kamery jest tym przemyślane do bólu jest jest wciąga tak nawet kiedy widzimy to zimne może też zimną wodę, która no pozornie wdziera się to trochę żadnych wrażenie żona trochę, gdyby Smaga ziemię, że nawet, że nawet pomiędzy żywiołami mamy tę wojnę wszystkiego tę chłopską wojny wszystkiego ze ze wszystkim każdego z każdym nawet żywioły ze sobą walczą tak tak na pewno tutaj wspomniałem o tym tych zmianach zdjęcia Hermana, ale tutaj tutaj jakby kilka jest elementów treści z składają na to ma gest znaczy z 1 strony jak prowadzone jest kamera scenach scena, która siedzi we wnętrzach zderzone z tym jak wyglądają ujęcia prowadzone z plenerach to są bardzo często bardzo szerokie kadry prawda z takim dyskretnym ruchem kamery jakimś drobnym dojazdy jakimś lękiem czy ruchem ruchem właśnie kamery na bok, ale bardzo powolnym takim no właśnie, bo to pozwalającą na wersję stołu to środowisko, które otacza postaci tak właśnie po to, są jakieś takie dalekie rubieże można powiedzieć Rosji miejsce na pewno trudne prawda do życia widać, że to jest to jest miejsce jest po prostu ta przyroda nie jest sprzyjająca też właśnie inni jako taka jest dla reżysera, który urodził się i przez wiele lat mieszka na Syberii jest na pewno właśnie kimś takim im tak też synonimem właśnie tego tych trudów, jakby na, które nastawili się w ogóle mieszkańcy Rosji także tych trudów związanych z Rzeczpospolitą, ale po prostu funkcjonowaniem w trudnych warunkach pogodowych na tych na tych właśnie takich innych rubieży, więc też i ta fotografia właśnie przyrody te takie wielkie panoramiczne kadry na pewno dają niesamowity od tej historii oznaczających Puls można powiedzieć tej historii to znaczy takim właśnie bardzo ciekawymi kontraktami, które między tymi scenami dramaturgicznym, które rozgrywają między między aktorami wyznacza bardzo ciekawy ody taki no to jest w ogóle jest fascynujące, bo mamy tutaj taki trochę ku Hioba, ale też w innych opowieściach człowieka któż u góry UE chciałby się posiłkować tymi narzędziami, któremu państwo obiecało, a tymczasem okazuje się, że właściwie musi sięgać trochę do narzędzi z powodu, których w ogóle ta walka w pierwszym rzeszy w pierwszym miejscu w pierwszym rzędzie rozpoczęła dokładnie tak to znaczy na początku próbuje napisać zażalenia do sądu itd. tutaj są właśnie reżyser mówił, że to, że tutaj każdy, jakby świadomy obywatel federacji rosyjskiej wie, jakie są szanse powodzenia w sądzie w momencie, kiedy przecież makiet mamy przeciwko sobie cały jak gdyby system państwowe to są po prostu sprawienie rozegrany tutaj nie ma sternik nie ma miejsca w ogóle sprawiedliwość tak propos rozmiaru jako po prostu no właśnie podążanie za prawem, więc do, czego się do to do czego się posuwa to to ściągnięcie po prostu o pomoc przyjaciela z przyjaciela z wojska, który mimo, że sam prawnik zaczyna stosować inne metod to znaczy metodę zalecane metody metody tak metody zastraszenia metodę sugerowania wpływów politycznych i dalej idących niż polityczne wpływy lokalnych te lokalnych polityków itd. więc oczywiście jak to prawdopodobnie tutaj wielki spojler nie zrobimy to z historii Hioba no nie kończy to najlepiej niestety dla głównego bohatera w no tak właśnie, gdyby też pokazuje pewien poziom wada tego systemu no to nie rozwiąże się zastanawiać czy w tak skonstruowanym systemie jednostka ma szansę czy i czy i czym byłby sukces tak czy ty co byłoby sukcesem jak osiągnąć sukces czy sukces uda się osiągnąć metodami, które byśmy zaliczyli do do metod pod którymi czy gdy do strat, po którym chcemy się podpisać tak czy to jest nie tylko wojna każdego z każdym, ale to jest wojna tak powiem brudnych sztuczek z brudnymi sztuczkami czy, walcząc ze złem, używając tej samej metodologii właściwie tworzymy jeszcze więcej zła czy zwalczamy zło no to są właśnie te pytania, które ze Zwierzyńca z zadaje, na które odpowiada dosyć niestety ani bezwzględny sposób dla społeczeństwa rosyjskiego to znaczy on nie widzi nadzieję w tej walce, ale nie widzi też sensu czy wręcz nie pokazuje że, że kompletnym rozpadem kończy się właśnie odwoływali się do tych samych metod to de facto jest pewnego rodzaju porażką co ważne, że ten od momentu, kiedy te to brudna gra się, gdyby zaczynano wszystko w życiu głównego bohatera po prostu lega gruz tak od małżeństwa przez relacje z synem w końcu finał nie będę zdradzał natomiast natomiast rzeczywiście tutaj jakby Wiązownica nie nie daje nadziej żadnej wydaje się być jego kolejny nie miłość jeszcze takim chyba głębszy w stadium tego właśnie takiego problemu by rozpadowi atrofii zupełnej relacji międzyludzkich i takiego braku w 2 możliwości wyjścia z tego z tego kres tego kryzysu trochę jako taki jest zupełnie przerażający obraz natomiast niestety patrząc na to co się co się teraz dzieje Ukrainy dlatego bardzo nowe zupełnie ataki na ludność cywilną na bestialsko jakąś wojnę na cóż to przecież tam ktoś do szpitali do tych schron strzela ktoś ten przycisk przyciskać nie mówię tutaj o tym, że ktoś decyduje o tym, żeby taki atak zainicjować to wciąż tego rozkazu wykonuje w no tutaj widać, że niestety na razie nie jak doszło do jakiegoś biurowego takiego protestu rosyjskiego społeczeństwa przeciwko temu konfliktowi, więc raczej wszyscy siedzą cicho jak uznają, że ta władza zbrodnicza po prostu jest nie do ruszenia jakiś sposób to jest to jest też troszeczkę niestety i to co wyziera taki bardzo brutalny sposób tej refleksji na temat rosyjskie społeczeństwo które, proponując jak widz Andriej Zwiagincew Szanowni Państwo Lewiatan, ale myślę, że spokojnie można sięgnąć także po inne filmy Zwiagincewa są z, bo właśnie tutaj jak niektóre słuchaczki słuchaczy protestują przeciwko używaniu terminu rosyjska dusza jako pewnej w takiej może tu chyba oklepane i w opla panem wyrażenia wyrażeniu czy oklepane Emu takie skrótowe, który niczego nie tłumaczy no, więc jeżeli państwo to przeszkadza to oczywiście możemy my możemy sięgnąć po inne bardziej skos złożony myślę formy mówiące o próbie zrozumienia właśnie między nimi tego, o czym pan powiedział czyli dlaczego tak się dzieje, że prezydent Putin wciąż ma wysokie poparcie Czyżby propaganda Czyżby machina medialna machina propagandowa była 1 jedynym wyjaśnieniem czy jednakowoż jest mamy do czynienia może trochę innym sposobem pojmowania rzeczywistości inną gradację wartości do pozostawiam państwa już z tymi pytaniami też z odpowiedziami na to czy na te pytania i myślę, że z pewnością film Lewiatan w reżyserii Andrieja Zwiagincewa może pomóc w poszukiwaniach odpowiedzi pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu i kurator cykli filmowych był państwa moim gościem bardzo dziękuję panu za tę rozmowę informację dziękuję informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA