REKLAMA

Ukraińscy uczniowie w (sfatygowanym) polskim systemie oświaty

OFF Czarek
Data emisji:
2022-03-21 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Owczarek jak tak państwa moim gościem jest pan prof. Grzegorz Mazurkiewicz czy Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry panie profesorze dzień nowe porozmawiajmy o szkole polskiej szkole, do której w, której pojawią się pojawiają się jeszcze będą się pojawiali ukraińscy uczniowie i oczywiście tutaj wydaje się nie da się tych kwestii rozwiązać hurra optymizmem powiedzieć dobrze otwieramy nasze serca otwieramy nasze domy, bo tutaj pomoc działa troszeczkę inaczej tutaj musi Rozwiń » być jakiś system tutaj musi być jakiś pomysł i tutaj trzeba wiedzieć co zadziała, a co nie zadziała na co zwrócił pan uwagę panie profesorze, jeżeli chodzi o edukację i nadal oczywiście trudne pytanie pan słusznie podkreślił konieczność takiego działania przemyślanego racjonalnego strategicznego i czas sobie uświadomić, że w Polsce no właśnie polityki edukacyjnej nie ma, a we z sytuacji bardzo trudnej, bo jednak od dłuższego czasu zabiera autonomię szkołom dyrektorom nauczycielom, stawiając na kontrolę jakieś napięcia wzmożenie ideologiczne no i tak itd. za czas, a stać w tym kontekście i kiedy myślimy o sytuacji dzieci uchodźców z Ukrainy pojawiają się przynajmniej przynajmniej 3 obszary działalność szkoły potrzeby tych dzieci to do czego są gotowe i czego oczy co mogą robić oraz potencjału po stronie ukraińskiej przecież my w Polsce mamy teraz na pewno tysiące nauczycieli im głównie nauczycielek, a oprócz tego ten państwowy organizm ukraiński wciąż działa w niej też, żeby słychać o tym, że są możliwe zajęcia, bo ma też dostęp do materiałów ona między tymi 3 rzeczami trzeba z PZ czar rozgrywać ale zanim zaczniemy cokolwiek rozgrywać musimy postawić pytanie o to co jest naszym celem mam czasami wrażenie, że trochę tak ad Hok szybko stawiam taki cel włączenie dzieci ukraińskich do system Polski system oświatowy ja nie jestem pewien czy to rzeczywiście powinien być nasz cel także aktualnie odnieść my raczej jako cel określić opiekę nad dziećmi, które są w naszym kraju z bardzo dramatycznymi doświadczeniami pewnej niepewności co to ich rodzin i teraźniejszości oraz rynku przed przyszłością no my musimy jak uczynić z tej opieki główny cel ich obecności polskich szkołach przy czym to opieka toteż, jakby czeka poziom tak to jest jakby taka pomoc możemy pomóc, żeby oni sami byli świadomi bardziej tego przez co przechodzą sami są lepiej budować sojusze pewne sami siebie zadbać też opiekę nad ich rodzicami, którzy są tutaj i przekażemy chwilę wytchnienia, kiedy dzieci są w polskich szkołach, więc być może też czas na Gazecie z rodzicami jakiś kontakt to jest opieka w jakimś sensie, żeby zadbać o to, żeby uniknąć pewnych konfliktów rośnie do uniknięcia, ale tego tego będzie działo za chwilę tak jakby między nimi między dziećmi z Ukrainy między polskimi dziećmi ukraińskimi między ukraińskimi, a nauczycielami itd. tak dalej oprócz tego jest, że drugi wielki cel tak to jest nawet ogólnie uczenie się nauka, a teraz pytanie, czego się tras powinni uczyć ja nie jestem pewien część powinni uczyć treści są w polskich podstawach programowych myślę, że na pewno słusznie i to już mówią głośno dobrze, żeby uczyli języka polskiego po to, pomoże takim funkcjonowaniu na co dzień i zrozumienie tego trzeciego i ma jeszcze są jeszcze masa innych kompetencji, które takim dzieciom się przydadzą na pewno to takie kompetencje dotyczące jakiś Inter kulturowej procesów tak tego właśnie coś co się z nimi dzieje no, więc to jest drugi wielki drugie od straci zadanie by wsparcie procesu uczenia się w tej sytuacji, jakiej oni są najwyższe trzecie przecina poważny jest to taka jak ich włączyć ten system to jest dobro trzecie zadanie pytania o to właśnie oni tego potrzebują i i tutaj za parę dylematów krótkoterminowa perspektywa długoterminowa perspektywa no to na razie bym zatrzymał się kontrolą uczelnię czy pan jakieś pytanie, które szczegółowo to co przecież już powiedziałem pan parę myślę, że kulturę umowny myślę, że główne pytanie panie profesorze jest takie czy my mamy narzędzia, aby za zająć się tym, o czym pan mówił tak, bo oczywiście 1 rzecz to jest nakreślenie potrzeb, ale teraz mamy ludzi, którzy mogliby realizować czy ma system tak czy mamy czynienia z systemu nie mamy systemu nie mamy natomiast rośnie potencjał mamy coś widać bardzo dobrze w tym jak polskie społeczeństwo zareagowało na konieczność pomocy uchodźcom z Ukrainy w tych pierwszych 3 tygodniach wojny jesteśmy z tego dumni, ale jednocześnie słychać głosy, że to nie jest raz nie ma rozwiązań systemowych nie ma koordynacji, że nie ma wsparcia ze strony rządu państwa instytucji, które powinny w kryzysowych momentach po prostu działać Reja samego początku czekam na, że to taki taka klisza hol hollywoodzkiego filmu ale, ale czekam na kogoś kto, jakiej centrum dowodzi także pani twarzą wielkiego lekarz słynnego hollywoodzkiego aktora oczywiście to jest odejście bezsensowne, ale oczywiste, że w poszczególnych samorządach regionach oczekujemy lokalnych koordynatorów jest wielkim zwolennikiem decentralizacji autonomii i tego, żeby ludzie myśleli rozwiązania na konkretny rok konkretnie w konkretnych problemów w tylko ci ludzie muszą mieć równocześnie przekonanie, że w każdej chwili otrzymają wsparcie tutaj niestety ostatnie lata to była konstrukcja takich sieci społecznej by to było rzucanie różnych organizacji ze szkół to było zabranianie myślenia i samodzielnego dyrektorom my potrzebujemy olbrzymie współpracy samorządów organizacji pozarządowych klubów sportowych no przez firmy biznesowe tak dalej tak dalej z tym wsparciem ze strony olbrzymiego aparatów państwowego to wsparcie dla mnie to przede wszystkim znane myślenie o jak mają zdawać matury jak mają zostać egzamin ósmoklasisty to nie jest podłączenie limitów w klasach z naszą tuszę podnosi limity, a z drugiej strony niektórzy kura, że taką wasza twierdzą że, że to, że powinny te limity pozostać, które są z cegły to nie o to chodzi chodzi przede wszystkim wsparcie finansowe i wsparcie komunikacyjne, żeby się można było porę pomóc ludziom komunikować się organizacjom komunikować takie organizacyjne tak są te olbrzymie instytucję państwowe, które już działają one działają wewnątrz kraju 500 i jeszcze 1 jest piekielnie istotna rzecz nie możemy traktować uchodźców jako osób, które nagle straciły zdolność myślenia rozwiązywania problemów samodzielnie musimy zaangażować stronę ukraińską proces jak będą podejmowania decyzji jak wspomniałem mamy nauczycieli ukraińskich w Polsce oto pojawiają się nieśmiałe takie głosy propozycja, że można by było ich zatrudniać na szkołach jakiś innych instytucjach z 1 strony pomogłoby też nauczycielom z drugiej strony pomogłoby to trzecia komunikaty spotykali się ze swoimi nauczycielami, ale musimy wziąć pod uwagę, że ukraińscy obywatele, którzy znaleźli się w Polsce to jest olbrzymi potencjał kreatywności kompetencji wiedzy na temat tego, czego oni potrzebują znamy nie nie możemy wymyślać rozwiązań bez udziału tak to będzie to będzie zupełnie konstruktywne i ze to jest istotne i finansowania odpowiedziałem, chyba że finansowanie to jest konieczne uruchomienie środków unijnych to nie jak zrobić w kontekście konfliktu sumą, ale konieczne jest uruchomienie środków unijnych to jest dłuższej perspektywie, a teraz pytanie, skąd wiesz o pieniądze, ale pieniądze są potrzebne już na teraz i to we wszystkich aspektach także przedszkole moich dzieci są zwróciliśmy się na obiady dla dzieci, które już są to kto komu starczy dostać informację starczy na 2 miesiące, a więc pewnie można mieć taki taką perspektywę do wakacji tutaj pewnie klasy przy tej klasy przygotowawcze, jakie zajęcia skoncentrowane tylko na języku, ale musimy już teraz planować przyszły rok nie wiemy ile z tych dzieci będzie chciało u nas zostać np. to jest dla dzieci chce wracać na Ukrainę, że rodzice wracać na na Ukrainę o po wojnie to są dane czy bardzo dużo niewiadomych, ale mamy jakieś dane zbudujmy szybko rozwiązania, a teraz zaprosimy do tego systemu zaproponujemy im zajęcia takie nawet rekreacyjne budujące grupy poczucie bezpieczeństwa nie uczą języka, ale naprawdę ten taki sprint na ten do czerwca, ale Otóż tego budujmy bardziej zrównoważony system, do którego zaprosimy nauczycieli i ekspertów ukraińskich wykorzystajmy to nie zasoby online, o których słyszałem, że istnieją, że ministerstwo edukacji uruchomiło takie zasoby i próbujmy znajdować rozwiązania, a przede wszystkim to jest coś, czego ja się zawsze boję unikajmy formalnych sformalizowanych procedur rozwiązań jest 1 i samego od 1 problemu 1 tylko sposób dla wszystkich stało się to rzecz, która mnie przeraża do tego wątku panie profesorze powrócimy po informacjach informacje o 1120 państwa moim gościem pan prof. Grzegorz Mazurkiewicz z uniwersytetu Jagiellońskiego informacje o 1120 to wcale tak, aby pan prof. Grzegorz Mazurkiewicz czy Uniwersytetu Jagiellońskiego państwa moim gościem rozmawiamy ukraińskich uciech w polskich szkołach przed informacjami mówił pan panie profesorze o właśnie takim systemie oceny ze wsią chyba w opolskiej szkole też rozmawiamy już dłuższego czasu myślę od ataku takie debaty dyskusje publiczne ojej stanie na im też 7 zarzutów to jest taki, że właściwe Polska szkoła uczy jedynej prawidłowej odpowiedzi zestawu, który podejmuje uczniowie, czyli czy odpowiedź, a czy BCC jest właściwa, jeżeli uczeń odgadnie dostaje dobrą ocenę, że nie odgadnie tą złą i w ten sposób, gdyby budujemy przyszłą armie osób, które właściwie zastanawiam się, która odpowiedź prawidłowa sam z oświaty nie podchodzić to problem z dobrze teraz jak to jak to w to włączyć ukraińskich uczniów co oceniamy właściwie, bo tak mamy mówił pan o tych wyzwaniach językowych mówimy mamy różnice programowe mamy w końcu inny punkt odniesienia chociażby dotyczące Niewiem historii literatury tak nie mówiąca o innych przedmiotach pewne rzeczy zostały, ale mamy w końcu też inaczej rozłożony program, jeżeli chodzi o oto co, kiedy jest dostępne teraz kogo i w jaki sposób oceniać coś nie ocenę tak to jest podstawowa moja rada to wydaje się rewolucyjne to zadziwiające, że się wydaje mi wolno rewolucyjne, ponieważ naprawdę w wielu miejscach przekonują o sobie, że to ceny są szkodliwe też niewiele dają także są, owszem, pewne testy, które mają funkcję diagnostyczną, ale te oceny szkolne i nie mają tej wartości, a niestety oprócz tego, o czym pan powiedział także tego szukania prawidłowe odpowiedzi również trochę wpływają na poczucie własnej wartości mamy takie przekonanie, że jeżeli ktoś dostaje dobrą ocenę to jest dobrym uczniem, a jeżeli w dobrym uczniem jest też dobrym człowiekiem i potem wychodzą ludzie ze szkół z tym przekonaniem na własny temat, że są właśnie z Albanią możemy teraz zrobi na jej poczet ojców w ogóle Pach, ale no, ale pan to naprawdę nie rajcuje nie decyduje od jakości człowieka to ocena my jakoś tak w, a to zupełnie inny temat jak tutaj też na nowe dłuższą rozmowę ja bym chciał przypomnieć, że uważam, że powinniśmy zastanowić nad tym, że trzeba uświadomić sobie, że jest wiele różnych możliwych celów do realizacji tutaj i wiele potrzeb, które dzieci z Ukrainy od ostrym zaspokajaniu dzieci Ukrainy potrzebują wsparcia zajdzie 1 rzecz druga rzecz, że trzeba pomyśleć o tym, że to jest równo są różne możliwości rozwiązywania tego problemu ludzie ze swoją kreatywnością podejściem, a znajomością rzeczywistości taki swoich kompetencji narzędzi tak dalej są najlepszymi autorami rozwiązań dobrze jest, żeby mieli cały system wsparcia finansowanie organizacje pozarządowe samorządy itd. do tego potrzebne są pewne kompetencje pewien klimat dalej, ale to można zrobić tutaj też uwzględnić partnerów Ukrainy w tym współpracy w tym podejmowanie decyzji kolejna rzecz, o której już mówiłem, ale chciałbyś powiedzieć i tu taka wielo etapowo ość będzie my nie rozwiążemy tego w tym momencie nie znam odpowiedzi na wiele różnych pytań, a więc przyjmijmy także pewna dynamika, że teraz w tej chwili czasie tymi dziećmi opiekować mogą być te klasy przygotowawcze to mogą być klasy, które łączą mnie języka i się integrują, a trzeba pomyśleć o tym co trzeciego roku szkolnego jak właśnie rozwiązać te pytania problemu niech pan wspominał, czyli te różnice w treściach podejścia metoda no niestety jeszcze jest taki, że niestety, ale co jest bardzo trudno komuś rosła niestety jeszcze taka perspektywa perspektywa wieloletnia będziemy z badań, że drugie pokolenie emigrantów uchodźców zwykle jest to pokolenie Rapp ten stanowi pewne obciążenie, że pierwsze pokolenie, które się pojawia dorośli zwykle są wdzięczni za pomoc starają się znaleźć coś w systemie ciężko pracują ciężko poniżej swojego wykształcenia, ale potem ich dzieci np. we Francji za zasiedlają getta rektorem w Niemczech też danych więcej to jest pytanie co wieloletniej perspektywy jak uniknąć pewnych błędów czy ten Europy się popełniał aktualizować np. spojrzeć na to, jakie mamy doświadczenia po roku 2015 widać tam jest zupełnie innej rzeczywistości my nie mamy rozżaleni nasze się Polakom udało uniknąć błędów poznaje się chyba nawet na tej podstawie nie unikania błędów powstało przysłowie o Polaku szkodzie, a wtedy, że pan pod włos, bo pan, gdyby z papierami chleb, ponieważ zwykle ja jestem pesymistą i czarno widzę krytykuję trasę wręcza ustawi pan nie pozycji osoby, która musi czemuś, ale powinna dostarczyć do tłumaczenia, że wie pan normy niesamowity potencjał energii takie były i wzrostu to jest nie wg mojej opinii to jest naprawdę zaskoczenie, że pomimo niszczenia społeczeństwa obywatelskiego i praworządności mówienia gdzie kto stał tak dalej byliśmy w stanie się zebrać wprawdzie na razie na 3 tygodnie tak zobaczymy co będzie dalej, ale to jest się dla wielu spore zaskoczenia, że Polacy tak zareagowali na ten kryzys tak się zaangażowali pomocną jak my nie rozmawiamy niestety o takim pospolitym ruszeniu na tle oczekiwał, że w tym systemie oświatowym pojawi się działanie no tak bardzo właśnie zaplanowane i jest strategicznie, ale nadzieja taka, że to można robić w tych poszczególnych miejscach i ja wiem, bo to już wielokrotnie udowadniały szkoły nauczyciele dyrektorzy a, że to jest ważne rozwiązanie tak to będzie znowu bardzo duży koszt tego, ale że nauczyciele szkołach dyrektorzy na miejscu samorządy poniosą w jaki sposób to zadanie byłoby rewelacyjnie, gdyby system ministerstwo edukacji nauki rząd w ogóle no międzynarodowe wspólnoty tak wsparły tych ludzi na dole od tymi rzeczami, o których wspominałem, ale jak ja jestem przekonany, że wszyscy podejmą próbę niestety jest ten problem często podejmuję protest dobrymi chęciami, a niezbyt dobrze wychodzi na więcej tutaj niezbędna jest komunikacja uczenie się od siebie nawzajem ta współpraca od tak organ ta 2000 organizacje pozarządowe, które są w Polsce, którym zabroniono albo po propozycja otoczenie przeszło tak, ale zabroniono wstępu do szkół przez okres czy wszystkie mają doświadczenie, aby tak jak chcieliśmy albo zapewnialiśmy tzw. edukacji inkluzyjnej rozumiejąc tylko wyłącznie klasy ma działanie wtedy pomagano osobom z niepełnosprawnością niepełnosprawnym ruchowo pomijając, ignorując wszystkie inne to powinniśmy błąd, ale tam ja wiem, że jest olbrzymi potencjał po jest bardzo duże organizacje w Polsce, które się tym zajmują jest po prostu trzeba ten potencjał w oczy nie przeszkadzać rewelacyjnie było, gdyby można było jeszcze wesprzeć także sam chciałbym się nie udaje w mam niestety małe oczekiwania wobec przedstawicieli ministerstwa tak jakby nie jest reakcja ministerstwa sprawia wrażenie bezradnych i ale zawsze zadowoleni z siebie w każdym razie ta propaganda myślę, że sobie wyraźne zabawne panie profesorze jest to, że tor tak rozmawiamy, jakby największym właśnie problemy czy wyzwaniem polskiej edukacji było teraz jak w jaki sposób przyjąć ukraińskich uczniów, a przecież jeszcze niedawno rozmawialiśmy o polskim system edukacyjny to nie jest także na glony to trochę tak jak wie pan z epidemią także nagle o wirusa już niema teraz mamy nowe wyzwanie i teraz mówimy o reformę programu polskie szkoły już niema teraz mamy problem Ukraińców polskich szkołach powszechnie znany mechanizm z tego słynnego dowcipu szkodzą także się ubiegał się te warunki pogarszają potem wracamy do stanu wyjściowego to nagle świetnie mawiano Polska szkoła w ciągu ostatnich 7 lat systematycznie to już nie są zniszczone tak, ale utrudniano pracę nauczycielom zdecydowanie w i oczywiście jesteśmy w takiej sytuacji, która wymaga interwencji, ale w tym momencie raczej się zajmiemy się dziećmi z Ukrainy to one są tymi, które potrzebują pomocy lekarza ja bym chciał ba ale, żeby tak to taką czy chciałbym podkreślić pewną istotną sprawę ofiary pewnych kataklizmów tak ludzie, którzy wydają się, że oczekują naszej pomocy, ale oni są wciąż myślący kreatywni i wykorzystajmy potencjał ten także zarówno myli w tym kryzysie my wciąż mamy zasoby oni w tym potężnym tragicznym z takich sytuacji potężnym kryzysie też mają zasoby, a więc, jakby po prostu nie rozwiązane za ludzi pewnych rzeczy nie narzucają rozwiązań koniecznie nie planujemy matury i egzaminów ósmoklasisty, ale po prostu uruchamiamy możliwość tym, którzy działają lokalnie setkom tysiącom tysiącom aktywistów, ale również takich ludzi, którzy przy pracy na szkolenie z aktywistami, a są gotowi do tego, żeby podjąć kolejnego zadania jak kolega nauczy historii, który zdaje się od dzisiaj uczy języka polskiego jako języka obcego nie będą do tego przygotowanym ale, ale posłów, którym tego słucham to urok postaw języka polskiego chcą godnie nie dzieci w plecy Ukrainy i jestem przekonany, ponieważ ma olbrzymie doświadczenie w takich właśnie działalności artystycznej o nie będzie z nimi robić klasówek z tego z 1 ze słuchawek albo z odmian tylko po prostu będzie używał języka polskiego do tego, żeby mi się porozumieć, żeby pomóc zobaczyć, że dadzą radę także mamy dziś mamy mamy możliwości do dobrze trzymam kciuki, aby się, aby się udało czyli not, czyli Polska tradycja pospolite ruszenie partyzantka i do przodu, gdy są za stary właśnie, żeby wierzyć trochę swoje w sprawne działanie państwa niestety tak jest oraz tam jest wciąż przestrzeń dla tych państwowych agend tam jest czas przestrzeń dlatego, żeby niezbędna niezbędne działania, żeby wesprzeć ludzi w szkołach w samorządach w regionach no do dobrze mam nadzieję, że nie będzie tutaj, że nie będzie musiał licytować Alexisa Zorby w IAI jego słów z pewnego dzieła bardzo bardzo panu dziękuję pan prof. Grzegorz Mazurkiewicz z uniwersytetu Jagiellońskiego państwa moim gościem informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA