REKLAMA

Dziecko pod presją. Czy to błąd rodziców?

Gościnnie: Wysokie Obcasy
Data emisji:
2022-03-23 16:00
Czas trwania:
32:41 min.
Udostępnij:

Motywacja uskrzydla, presja może ściągać w dół i odbierać radość. Żyjemy w czasach, gdy ocena towarzyszy nam już od pierwszych dni życia. Jak mądrze motywować dziecko do nauki, a co zrobić gdy córka lub syn starają się za bardzo? Rozwiń »
I w końcu - czy czerwony pasek to wyznacznik uczniowskiego sukcesu. Na te i inne pytanie odpowiada dr Marta Majorczyk - pedagożka i doradczyni rodzinna. Zapraszamy na podcast Wysokich Obcasów - "Być rodzicem". Tym razem temat aktualny przed końcem roku szkolnego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry witamy w kolejnym podcaście z cyklu być rodzicem przed mikrofonem Magdalena Keller Agnieszka urazi Ińska dziś będzie mówić o presji presji, jaką wywiera na dzieci szkoła rodzice czasem też rówieśnicy mówi się o tym, że kiedyś dzieci chodziły do pracy w fabryce dziś jest lepiej, ale to fabryką czasami staje się niestety szkoła wielu rodziców dumnie twierdzi, że dzieci dostają czerwone świadectwa z czerwonym paskiem, że mają na tych świadectwach same Rozwiń » piątki szóstki no powiedzmy czasami czwórki, ale właśnie to już jest powiedzmy i wydaje się też nam rodzicom często też w jest takie społeczne przyzwolenie na to, że ten czerwony pasek to świadectwo będzie wyznacznikiem sukcesu w życiu dorosłym, a tak nie jest i w zasadzie nie ma nic bardziej mylnego niż założenie, że dziecko, które szykuje na pamięć dostanie piątki będzie później dzieckiem szczęśliwym dzieckiem, które odniesie sukces przy założeniu oczywiście, że odniesienie sukcesu też nie jest wyznacznikiem szczęścia wysokie obcasy o tym porozmawiamy o naszą gościnią jest pani dr Marta Majorczyk pedagożka psycholożka i doradczyni rodzinna dzień dobry dzień dobry witam pani doktor proszę powiedzieć jak to z tym czerwonym paskiem, bo zbliżamy się do takiego momentu jest my i tak wkrótce później czerwiec no i w internecie pojawiają się na społecznościowych portalach zdjęcia dumnych rodziców albo dzieci dumnie wyciągających świadectwa z czerwonym paskiem inni rodzice krytykują wtedy ci, którzy opublikowali zdjęcie dziecka czerwone ze światłem czerwonym paskiem mówią to pewnie, dlatego że twoje dziecko nie ma czerwonego paska to jest pani doktor jakieś szaleństwo co pani na to, iż to jest dosyć złożona z kwestiami takim taka jest zdarzenie taka sytuacja, na której tak naprawdę chodzi wiele różnych wymiarów moglibyśmy zacząć od zmierzenia prze analiza przeanalizowania w ogóle systemu edukacyjnego, który obecnie nie funkcjonuje u nas w szkole to jest jeszcze taki system edukacyjny, który ma takie pozostałości, a głów ziem o dobre oceny, a wysokie oceny to jest furtka na otwarcie sukcesów zawodowych życiowych w życiu osoby dorosłe i wiele jeszcze takich myśli pojawia się w życiu rodziców i to jest jedno, ale druga rzecz jeszcze tej drugiej wymiar perfekcjonizm Ideal idealną ości my żyjemy też takiej kulturze Polska Polska kultura jest taką kulturą indywidualistyczny, czyli w, której cenione jest perfekcjonizm ten indywidualizm, ale też taki idealne idealne dziecko dany rodzic, a i tak też dziś między tym wszystkim taka rywalizacja między rodzicami Zobacz, jaki mam Super dziecko masz takie dziecko tak albo albo kiedy oglądamy właśnie te te zdjęcia, o których pani mówi my odczuwamy Bożek oni mają wspaniałe dziecka moje dziecko jest takie i co robimy od września albo już od wakacji następnego dnia pilnujemy dziecko z dzieckiem jakiś tam rzeczy byle się byle to dalsze dziecko było jeszcze może takie samo albo lepszy od koleżanki dziecka, które po prostu odczuwamy taką zależność no właśnie to trochę przez te słowa, które pani doktor powiedziała przebywa taki punkt wspólne, które trochę brzydko może nazwę, ale jednak myślę, że jest system system, który zostaliśmy wszyscy w twórczy stłoczeni system szkolny, który nie przystaje do współczesności już praktycznie w żadnym wymiarze na żadnym poziomie przecież są badania, które mówią, że nawet 80% takich najbardziej kreatywnych ludzi osób, które osiągnęły wielki sukces naukowców wynalazców to są osoby, które często nawet skocznie nie skończyły edukacji nie mają dyplomów nie miały szóstek często były np. estetykę dyslektyk kami, czyli te problemy w szkole też wynikały z pewnych pewnych cech osobniczych dotyczy czy jest szansa, że w tym systemie, w którym my funkcjonujemy możemy to dziecko dobrze poprowadzić bez tej presji istnieje szansa natomiast bardzo ważny jest jakby początek edukacji dziecka myślę, że to jest duże tu trzeba położyć duży nacisk na samych rodziców po pierwsze, 1 rzecz to zmienić nastawienie zmienić myślenia o o edukacji mojego dziecka i o to, czego ja na czym zależy, żeby moje dziecko osiągnęło, jeżeli ja jako rodzic decyduje się i dla mnie ważne jest, żeby dziecko było niezależne, żeby było właśnie kraty, żeby poradziło sobie w różnych sytuacjach trudnych i znalazł, żeby znalazło pracę, żeby o uzyskiwał wsparcie poszukiwało tego wsparcia wśród osób, żeby mówiło co co go co mu dolega na co cierpi Jacka nie z jakimi emocjami sobie nie radzi to są bardzo ważne rzeczy umiejętności życiowa, jeżeli na to kładę szczególny nacisk to te tych umiejętności rzeczowych nie wszystkie w pełni jest jesteśmy w stanie zrealizować w szkole w takim takim podstawą programową, jaką ona w tej chwili funkcjonuje poszła też szkoła stawia nacisk na przekazanie wiedzy nadal jest nacisk położony na przekazanie wiedzy, a także umiejętności, ale nie no to nie nie tylko te umiejętności umiejętność rozwiązywania zadań matematycznych dzielenie mnożenie, ale też pewnych innych umiejętności bardzo ważnych takich życiowych kluczowych to oczywiście za drzewa to nie jest także w kolejnictwie nie dzieje dzieje się dzieją się takie rzeczy tylko proszę pamiętać, że ten system tworzą też nauczyciele, którzy w tym systemie byli kształcenia dzieci jako nauczyciela, więc tutaj potrzebna jest w ogóle pewna ewolucja tego systemu przeprawą przeprogramowanie wszystkich, jakby rzeczy no właśnie pani doktor przepraszam tak słowa wchodzę, ale myślę sobie, że nie tylko nauczyciele byli w tym systemie również wielu z nas rodziców słyszało od dziecka uczy się czy nauka to potęgi klucz prawda dostała twoja koleżanka dzisiaj sprawdza dokłada się ona została piątka tylko czwórka również świadectwa z czerwonym paskiem były prawda i wzorowy uczeń pamiętam, że to będą, w których obie gminy opóźnienia obejrzał moje nawet nie wie, w której szufladzie leżą u rodziców w domu no właśnie o to chodzi dlatego, jakby no ewolucja to zakłada to jakiś taki dłuższy czas, a proszę pani doktor poradzić tym rodzicom, którzy wychowani byli właśnie w takim systemie to właśnie w takim systemie jak wyzwolić się z tego jak zrozumieć i jak zdystansować zrozumieć, że dziecko to nie jest projekcje naszych marzeń, że dziecko to nie jest nasz odzwierciedla nie musi być naszym odzwierciedleniem jak się wyzwolić z tych z tej oceny Ozzy i spokoju oczywiście tak to jest właśnie przede wszystkim zrozumienie na czym nam zależy, jeżeli tak jak pani powiedziała Roni dojdzie do do takiego wniosku urzędnik należy, że nie zależy mu na tym, żeby dziecko było odzwierciedlanie jego planów życiowych lub dziecka to znaczy, że rodzic ma zacząć wsłuchiwać się to co też mówić dziecko natomiast po niczego nie powiedziałam, a za efekt jest dziś na początku o tym wspomniał bardzo ważny początek w ogóle edukacji dziecka mianowicie nastawienie dziecka do kwestii obowiązku szkolnego, czyli tej kwestii uczenia uważała, że dzieci przychodzą z takim naturalną potrzebą ciekawości świata i my to bardzo umiejętny sposób my jako rodzice od małego zaczynamy to ograniczać, jeżeli nie, czyli tak pozwalamy dziecku eksplorować świat poznawać świat taki sposób jak on robić takich walut takie malutkie polisy sorry nie ograniczajmy jem tylko za zachęcamy dajmy możliwość jedziemy spacerkiem zmierza się właśnie wiosna i dziecko zatrzymuje się patrzy naprawdę czekamy co robi no chodź chodź musimy się spóźnimy, bo idziemy gdzieś ta nie trzeba się zatrzymać poparcie z dzieckiem zaciekawić rozwinąć wzmacniać jego i kształtować tą tą taką ma dziecięcą kreatywność, bo to jest zachęcająca dla tak, jeżeli takie rzeczy będziemy wykonywać nie będziemy dziecka ograniczać w jego poznawaniu samodzielności, a co robią rodzice tacy nadopiekuńczy proszę pamiętać o ograniczamy zachęcamy dziecko ograniczamy aktywność ruchową kupujemy jakieś tutaj z zabawki interaktywne, które właściwie nie rozwijają tą kreatywności tak dalej dobrze robimy pojawia się system edukacji dziś w tle tak widzimy, że niedługo jest tutaj szkoła starajmy się przygotować dziecko do tego, aby dało sobie radę są dało sobie radę czy systematyczność uporządkowanie zadbanie o te zadania, które leżą po stronie dziecka, czyli kwestia wracam ze szkoły ustalmy czy na dziecko odpoczywa zajmie się zabawą przy wykonuje zadania domowe, które mogą być tak chodzi o to, żeby dziecko miało też taką pewną, a stałość pewne rzeczy rozumiało i jakie są dla niego zadania i tutaj edukacji klasach 13 na razie nie ma ocen jest nie tylko jak ocena opisowa, więc dostajemy nauczyciele informację co robi dziecko dobrze co wychodzi mu świetnie troszeczkę słabiej, bo to wynika też, jakbym u jeszcze jego rozwoju proszę pamiętać, że dzieci z tego samego rocznika rozwijają się różnie i to widać jeszcze i przedszkoli szczególnie, ale w klasach pierwszy w zerówce jak najbardziej to widać, kiedy nas dzieci zdobywają umiejętność czytania pisania tak na razie to robią bardzo cie są bardzo ciekawe tego bardzo poznawczo do tego podchodzą i to w formie takiej zabawy przed kolejnymi przygotowywani jest takie do szkoły to dzieci poznają literki, które osobiście interesującymi i dziennikarki imion tak najczęściej dzieci poznają cały alfabet w zerówce i kiedy no tu przychodzi moment, że jedne dzieci już potrafią Niewiem podstawowe wyrazy przeczytać niektóre zaczynają się proste zdania, bo to wynika z toku rozwoju i chęci jak gdy zainteresowania tego, żeby po prostu sobie czytać niektóre dzieci w ogóle absolutnie takiej tendencji nie mają, bo ich ciekawi coś innego i ten moment pojawia się wtedy, kiedy no jest ta ta nauka nauka w szkole, bo muszą opanować często jest też także ci nie chcą, bo pojawiają się różnego rodzaju te trudności związane z uczeniem się i teraz tak bardzo ważny jest też to, aby nie porównywać dzieci swoje dziecko do do innych dzieci tylko porównywać dziecko do lepszej wersji dziecka czyli, jeżeli ja widzę, że dziecko ma jako rodzic ewidentnie, że ma problemy i tutaj i to nie wynika z tego, że dziecko i nie chce tak, ale widzę, że nie on nie stanie jak zrozumieć umie w stanie opanować umiejętności czytania to ja skupiam się tylko na tym, żeby po prostu poznawało Unii literki, że na zasadzie zabawy tak mogę dziecko wspierać im w tym w tym rozwoju tak w tym w tym, jakby nie mogę zniechęcić do nauczycieli nie mówi ścianie mówi Adaś z drugiej klatki to potrafi czytać tak nie mnie nie nie nie to oni wręcz na czym ono w tym momencie zbyt powodujemy coś takiego taką presję właśnie pre Nana na dziecko o presji my tutaj no to jest jednak mam, która może się nawet zamienić później czasem szantaż emocjonalny i taki nacisk tak i no to są te początki starać się po prostu zrozumieć, że moje dziecko na ten moment jeszcze nie jego analizatory od, które są odpowiedzialne za skoordynowanie en rozpoznania literki zapamiętania te literki potem z połączenia tych literek 1 całość my jak widzimy bardzo prosto w postaci wyrazu dziecko jeszcze tego nie opanowało, więc może warto mówić o specjalistę tak do psychologa zbadać dziecko pod kątem tutaj i gotowości, a jeżeli okazuje się informacja, że jeszcze dziecko nie jest gotowe do boju z grudnia czy listopada nie porównujmy dziecka z tak z tego miesiąca do styczniowego czy czy lutowego to są zupełnie inne dzieci pod kątem, jakby tempa rozwoju już zasobności i dojrzałości pewnych pewnych funkcji tutaj poznawcze, które pozwalają nam na umiejętność wprost połączenia literek tak w wyraz odczytanie tego wyrazu, więc tutaj dostaniemy takiego specjalisty szereg zabaw ćwiczeń, które mają spowodować, że tam analizatory dojrzeją osiągną ten ten szczyt, który pozwoli, że dziecko zacznie czytać to widać, że zaczynają dziecko tym się zainteresować co jeszcze trzeba dużo czyta z dzieckiem, czyli pani doktor jest takie zdejmowanie AAA auto zdejmowanie z siebie tej presji tak, czyli dziecko samo odpuszcza pewnych aspektach tak natomiast proszę podpowiedzieć nam co zrobić z rodzicami, bo to my mamy problem, żeby odpuścić, żeby sobie odpuścić, żeby dziecko odpuścić to no to trzeba samemu przepracować niestety to jest bardzo trudne czasem będzie to wymagało po prostu potrzeby z zewnątrz tak, zwłaszcza kiedy my sami byliśmy w ten sposób wychowywanie widzimy, że to przyniosło oczywiście skutek taką osobą będzie bardzo trud będzie w ogóle bardzo trudno z tego inne z tego tutaj, a wejść natomiast no trzeba po prostu to sobie w tym ciężka praca nad sobą ciężka praca rodzicielska EIA toń nie ma nie dam tutaj jest nie dam tutaj żadnej konkretnej recepty, bo tak naprawdę to jest praca nad swoim mini wartościami też praca nad swoimi przekonaniami i trzeba tutaj samemu czasem od siebie od sobie odpuścić zrezygnować takiej postawy perfekcjonistą ręcznej, ale niestety ten system wrócę do tego systemu on też trochę na to nie pozwala no i ja mogę przywołać przykład z własnego podwórka własnej szkoły moja córka skończyła trzecią klasy zaczęła klasę czwartą w zasadzie na pierwszym zebraniu rodzice usłyszeliśmy no to jest duża zmiana to się bardzo poważne to już to skończyło się wobec 3 koniec już niema zabawy wszystko na poważnie i wiedzą państwo niech państwo teraz przypilnują, bo oni jeszcze nie dadzą rady, czyli na dzień dobry dostaliśmy sygnał my rodzice, że nasze dzieci nie dadzą radę, że musimy sprawdzać plecaki, że musimy im pomagać w zadaniach, że oni o tych zadaniach zapomną i teraz rodzic ma totalny mętlik w głowie, bo z 1 strony chciałby to samodzielność chciałby na te błędy nawet dziecku dać pozwolić, a z drugiej strony mu zapala się na kolanka dobra, ale wszyscy rodzice będą pilnować tej klasie nadal moje jedno dziecko no właśnie też muszą coś takiego do głowy, że aż boję co, jeżeli wy rodzice usłyszeliście takiej taki przekaz mogły wtedy usłyszy dzieci dzieci na szczęście na tym zebraniu nie było natomiast ci rodzice ten czas, że sami nie dobrze wiesz, że to jest tak, ale właśnie tak mój syn, gdy kończył właśnie trzecią klasę usłyszał, że no no właśnie też usłyszał, że to już jest koniec tego tego miłego okresu i teraz się zaczyna prawdziwa nauka nie pamiętam był przestraszony tak ta prawdziwa nauka to jest takie jakieś jak mantra powtarzane w szkołach tak takie straszenie nauką hand no to jest niestety błąd, który tutaj się pojawia w naszym systemie to jest też kwestia właśnie nastawienia nauczycieli, że poprzez strach jesteśmy w stanie tutaj właśnie pewne osoby uporządkować trasach i trafia takie takie ziarno trafia na ziemię, która w, które właśnie będzie uczeń, który poważnie do tego podejdzie, bo sam od siebie nie chodzi o to, że rodzice taktyką sam siebie będzie tutaj to wynika z takiego kwestii temperamentu rozwijającej się tutaj osobowości i będą o bardziej będzie też kwestia takiego rozwoju takiej cechy sumienności u tego u tego ucznia takiej powagi tak będzie sobie brał poważnie to jest te słowa do siebie będzie starał się tutaj sprostać będą też tacy uczniowie, którzy się przerażą tak wystraszą elektroniką wiedziała za rękę się tutaj pojawią się pewnego rodzaju jakiś tam nowe taki zgrzyt, że powiem i taka taki uczeń będzie potrzebował takiego wsparcia takiej takiej podpórki jak mamy kwiaty, które potrzebują czasem, żeby na marnie prosto i kwitły i rosły no to tutaj będzie potrzebne takie im wsparcie, a będą uczniowie, którzy mogą sobie z tym nic nie zrobią, dlatego że ich tutaj atakiem mnie tak kształtująca się osobowość taki tekst taki i temperament taki też poczucie wartości, które dzieci jest wyższa w porównaniu do innych ta kwestia sumiennością odpowiedzialnością będzie tutaj różni się układała sobie z tym nic po prostu nie zrobi i teraz z każdym z tym uczniem będą różnego rodzaju jakiś się nawiązywane tutaj relację nauczycieli ta współpraca z takimi uczniami będzie różnie wyglądała i będą będzie odpowiednia, że tak powiem reakcja rodziców na pewne zachowania tutaj licznik tak i teraz tak ja też jako mama tutaj moje dzieci też zaczęły szkoły i jedno zacięło czwartą klasę drugie zaczęło pierwszą klasę, więc mamy taki przekrój i no tutaj też była informacja, że Rze, że przechodzimy do kolejnego etapu będzie taka zmiana będzie więcej przedmiotów będziemy więcej nauczycieli będzie więcej zadań jakiś z UE zasad, które będą różne różnicę nauczyciele każdy raczej rozmawiam tak mają z moim najstarszym najstarszym najstarszym dzieckiem, ale też powiedziałam, że te osoby mogą na to pozwolić, bo pracowałam na to przez następne wcześniejsze 3 lata, że tutaj ta odpowiedzialność, a nie za efekty za osiągnięcia szkolne mojego najstarszego dziecka to będzie odpowiedzialność już pomoc stronie moim nie tylko mojego po mojej stronie, ale po stronie również mojego dziecka, czyli ja przychodzę już pomału jest taka jak taki proces budowania wewnętrznej motywacji mojego dziecka odpowiedzialności za to jak się uczy jak realizuje też te te zadania to nie oznacza, że ja tego oczywiście nie kontroluje, ale ja już pomalutku zaczynam, a wycofa wezwali też bank tak, ale to jest też pozwalanie na popełnianie błędów tak mi się wydaje temu dziecku, która jest kluczowa tak no niestety, dlaczego niestety tak tak niestety tak to się wiąże z tym że, że najstarsze złapało też jedynkę potem było zapytanie, dlaczego co się stało no i analiza co się wydarzyło im pytanie no i teraz powiedz coś ty dalej zrobić i no bo jest też nowa o konsekwencjach tak taki ani innych ocen ty widzisz wyobraża sobie jak będzie, kiedy będziesz miał takie oceny co się wydarzy tak no tutaj efekt jest taki, że nadal jak poprawia powiedz, dlaczego taka Jedynka co się wydarzyło co było przedtem okazało się, że był 1 dzień wolny bo, bo nie było nie było dziecka dziecka w szkole nie rozumiał materiału jak wino widzisz no widzisz bardzo bać jak bardzo ważna jest obecność twoja w szkole zwać ile dużo wchłania podczas zajęć, kiedy skupia się, kiedy innym zgłoś się na tym co nauczyciel robi co mówili tłumaczy jak ćwiczy z nami, że nie musi wtedy długo siedzieć np. w domu nad zadaniem czy nad jakimś zdobycie materiału ważne jest to, żebyś ty się skupił na lekcji i tak, żeby ważne by być obecnym w tej w tej w tej szkole tak to jest bardzo duża rozmowa, a tutaj z dzieckiem nad tymi błędami i powiem państwu także te błędy są popełniane, ale te błędy są potem weryfikowane sprawdzane co poszło nie tak ewentualnie następuje poprawa i w ten sposób dziecko się uczy i samo też zdecydowania i ponoszenia pewnych decyzji w konsekwencji swoich zachowań nawet łącznie z tym, że czegoś zapomniał, bo wieczorem się nie przygotowało też mamy takie doświadczenia podział ma w sobie nic i absolutnie nie będzie takiej sytuacji, że ja coś będę zrywać z pracy, żeby po prostu tutaj dostarczyć, bo wieczorem miała miałeś miałaś więcej czasu, ale nie zrobiła, bo coś bardziej atrakcyjnego to jest kwestia budowania obowiązkowości, która jest potrzebna nam pracy chociażby zawodowej tak czy w różnych innych sytuacja, więc jest także szkoła nas też niczego nie uczy, ale my też musimy tutaj jako rodzice z punktu rezygnować trochę z tą z tą szkołą oczywiście mamy też prawo być przeciwny temu co się dzieje w samej szkole jest też kwestia Szanowni Państwo nie tylko odpowiedzialności dziecka za to co robi, ale też kwestia zaufania do myślenia dziecka do jego postrzegania pewnych rzeczy ja też buduje zaufanie z dzieckiem mam do niego zaufanie, ale co nie oznacza też od czasu do czasu nie nie sprawdzam tego co się dzieje to nie jest także w tym nic nie robi z edukacją dziecka też nie naciskam, ale staram się zła znaleźć środek i odpowiednim czasie wycofać się oczywiście do wieku możliwości mojego dziecka i do mojej poziomu zaufania właśnie o tym wieku chciałbym troszkę przeskoczyć troszkę wyżej, bo z maluchami, gdy już tak dosyć dokładnie mówiliśmy jak jak postępujemy, ale później zaczyna się nastolatek zaczął oczywiście błąd zaczyna się dążenie do takiej jak większa chęć do tego, żeby podejmować właśnie samodzielnie decyzję i np. przychodzi moment, kiedy musimy wybrać szkołę następną szkoła bliżej końca podstawówki teraz bardzo często jest także no Niewiem dziewczyna chłopak ma taki pomysł to ja pójdę do tej albo pójdę do tamtej, a to mój kolega właśnie albo wymyśliłem, że ja nie wiem będę archeologiem i będę w Egipcie tamtą miotał o sobie myślimy Boże przecież nie za rok właśnie za pomysł w ogóle lekarzowi to był pomysł co ty albo nie wiem no ludzie do tej nie wiemy do tego technikum i i będzie ulice zamiast tak jak nasze babcie dziadkowie mówili albo wręcz odwrotnie idealnie szczególnie porządnego właśnie teraz pytanie, bo ja mam takie wewnętrzne poczucie jako rodzic, że ja mimo wszystko na tym etapie jeszcze szkoły pozwoliłaby im dziec mojemu dziecku na popełnienie tego teoretycznego błędu tak być może jego wybór jest właściwe być może ona już wie co chcę robić jak te talenty rozwijać, bo wydaje mi się, że my w dalszym ciągu zbyt dużą wagę przykładamy właśnie do pozycji szkoły do jakości takich rankingów, a tymczasem wciąż nawet w tej szkoły średniej po 2 latach można tu szkołę zmienić i świadczeń nie zawali widzisz ja troszkę inaczej myślę patrzę sobie na to rankingi akurat jestem właśnie na tym etapie, bo myślę sobie zmiana szkoły to jest stres dla dziecka no to może lepiej od razu dobrej, a może na morze naprawdę bardzo dobrej bo dlaczego nie i pani doktor coraz tymi rankingami nowości co w rankingach i co z tym pozwoleniem na podejmowanie decyzji lub 14 latkowi prawda, bo tutaj brak 1415 lat dziecko ma, gdy kończył mu klasy co pani na nim tak dzieci absolutnie w tych kategoriach proszę pamiętać nie funkcjonują i my sami później, kiedy analizujemy własną historię życia wiemy jak bardzo ważny jest ten kluczowy moment jak bardzo ważne było wtedy wsparcie naszych en tutaj i rodziców nam teraz mamy takie duże możliwości, że możemy np. wesprzeć dzieci, a w rozpoznawaniu ich potencjału poprzez SMS-y tutaj doradztwo zawodowe przez różnego rodzaju badania testem, ale już ja mam po pierwsze, ja bym zaczęła przygotowywani do szkoły średniej zdecydowanie wcześniej nie chciał mecze ósmej klasie, ale już w szóstej klasie i pod kątem obserwacji dziecka co czym się interesuje są lubi, jakim kierunku idzie czy co nic, jakie przedmioty lub bardziej lub mniej, jaki ma predyspozycje pani jest i to wtedy takie szybkie, kiedy widzimy konkretnie w jakim kierunku dziecko idzie gorzej, kiedy dziecko jest jeszcze nie określony, bo naprawą i być określone, ale i, ale warto już rozmawiać z dzieckiem o jego planach tak o jego marzeniach o tym kim chce być oczywiście to się to może ulec zmianie natomiast uważałbym na ten presją rówieśniczą tak często uczniowie dzieci mówią pójdę tam, gdzie będzie koleżanka tutaj często też takie zawieszenie na tej osobie takie odczucie takiego bezpieczeństwa ktoś kogoś znam w nowym nowym środowisku jak ważnej w prozie no bo to ważne no co jest ważne też mówię tak ludzie są ważne, ale ważnej ważniejsze jest teraz twoje wewnętrzna potrzeba tutaj może się pojawić no sprzeczność można zachować znajomości z klasy szkoły podstawowej będąc chodząc do szkoły średni zupełnie, gdzie indziej tak nie jest tak tutaj można budować kształtować ważne jest to od czego ty chcesz w tym momencie, bo koleżanka nie będzie tobą np. nie wieku potem 3040 lat nie pójdziecie przecież razem do pracy, tak więc tutaj rozmowa z dzieckiem przede wszystkim ze strony rodziców rozważna obserwacja uważna obserwacja własnych dzieci pod tym kątem następnie rozmowa przyjrzenie się tym rankingom szkolnym, ale ja bym w tym poszła bardzo ja bym tu bardzo rozsądnie w tych rankingach poszła, bo to, że mamy wysokiej rangi Niewiem zdawalności matury czy egzaminu to nie zawsze przekłada się Szanowni Państwo na klimat szkolne na atmosferę w szkole, bo często tam jest wysoka rywalizacja wysoki poziom rywalizacji między uczniami co może po prostu, a być niebezpieczne pod kątem stanem emocjonalnym tak ni to nie tylko szkoła, ale przede wszystkim en tu, żeby osiągnąć osiągnięcia zawodowe życiowe to jesteśmy nasza własna aktywność nasza determinacja nasza wytrwałość nasza motywacja jest tutaj trzeba spojrzeć pod kątem tego czy ta szkoła jest blisko czy dalej w domu zamieszkania tak czy ona pozwoli np. ta lokalizacja tej szkoły pozwoli nam na realizowanie pasji, które dzieci dzieci dziecko uwielbia też czas zastanowić, jaki profil wybrać, który pozwoli nam na większe otwarcie się później, kiedy pójdziemy na studia wyższe Bogdana ma dziecko wybiera sobie będzie archeologiem, kiedy idzie do szkoły średniej, a po 2 latach okazuje się, że następuje zmiana i tak ta szkoła też jest dosyć istotna, żeby mieć większy manewr do działania, żeby później późna konkretne tutaj studia tak myślę, że nasze dzieci mają jednak gorzej niż myśmy mieli chyba nas rodzice tylko pytali co dostała Basia i Tomek Atu mamy rankingi mamy tego Brusa, do którego rodzice mają wgląd w zasadzie w czasie rzeczywistym, więc żadna Jedynka się nie ukryje nic nie można, chociaż trochę ściemniać, więc myślę tak mam taką refleksję, że bardzo trudne zadania są przed nami mieliśmy trudniej jako dzieci, a teraz trudni jako dorośli, bo ogromne tak jak powinniśmy być z tymi dziećmi, gdy pilnować czuwać z czułością z ważnością prawda dlatego taki mały apel mamy chyba przede wszystkim właśnie do rodziców na koniec, żebyśmy bardzo uważnie wysłuchali tego co pani doktor na mnie powiedziała wyciągnęli z tego mądre wnioski i dajmy trochę oddechu o tym naszym dzieciom no i posłuchajmy tych dzieci to chyba też jeden z tych wniosków tak to jest bardzo ważne, żeby zacząć słuchać dzieci, żeby mieć więcej zaufania do ich możliwości w ogóle do tego jak na pewne rzeczy patrzą i też dajmy im więcej wolności więcej odpowiedzialna tacy to jest niesamowita tutaj nauka na razie na sucho takim sensie, że my zawsze możemy odpowiednim czasie zareagować zainterweniować, bo potem już tylko jest i idziemy na żywioł i te konsekwencje te doświadczenia zdobywają tylko później nią ponoszą konsekwencję dzieci, bo my sami jako rodzice nie jesteśmy w stanie tutaj jakby oni, chociaż no i są tacy zwolni rodzica helikopter owcy turze no nie odpuszczają tak, ale to już kwestia braku samodzielności to chyba temat na oddzielną audycja tak mi się wydaje właśnie tak tak dokładnie właśnie pani doktor, czyli prawdopodobnie jeszcze usłyszymy, a teraz bardzo serdecznie dziękujemy dziękujemy pani Iza mądre słowa dziękujemy naszym słuchaczom słuchaczom za to, że z nami są i zapraszamy za 2 tygodnie na nowy odcinek podcastu być rodzice dziękujemy do usłyszenia dziękuję rdzenia sumy podcast wysokich obcasów Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYSOKIE OBCASY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA