REKLAMA

Gdzie są chłopi z tamtych lat?

Interluda
Data emisji:
01-04-2022 22:00 (Powtórka: 29-04-2022)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
51:51 min.
Udostępnij:

Gościem jest dr hab, Daniel Rycharski, artysta sztuk wizualnych, profesor na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda zaprasza Cezary łasiczka witam serdecznie Cezary łasiczka to jest program Inter luda państwa i moim gościem jest pan dr hab. Daniel Rycharski wybitny artysta sztuk wizualnych profesor na wydziale malarstwa i nowych mediów Akademii sztuki w Szczecinie i można powiedzieć przedmiot podmiot film, który zwyciężył na czterdziestym szóstym festiwalu filmów fabularnych w Gdyni, czyli wszystkie nasze Strachy witam serdecznie dzień dobry dzień dobry o tym filmie powiedziałem Rozwiń » wspomniałem, bo pewnie na aż się słuchaczka słuchacze znają tę historię najlepiej z racji tego, że to był film, który zwyciężył w Gdyni to był film, który zdobył wiele nagród wiele wyróżnień i oni się mówiło i różnego rodzaju wywiady tu, w których brały udział to były wywiady przede wszystkim dotyczące tego filmu, ale czytając też rozmawiając w na antenie w programie Owczarek całkiem niedawno książce Jana Waszkiewicza zatytułowanej pamięć chłopi bunt trans dyscyplinarne badania nad chłopskim dziedzictwem historia pamięci pierwszego powstania Ludowego na ziemiach polskich pomyślałem, że bardzo mało mówi się o wsi i to takiej wsi trochę boję się użyć słowa prawdziwej, bo można by się zastanawiać cóż to znaczy prawdziwe, ale takiej siły, jakie się nie mówi bowiem znamy głównie przetworzoną przetworzoną na różne sposoby, że prawdziwa jest akurat dobre słowo, dlatego że my zwykle dostajemy taki wizerunek właśnie przetworzony albo skrajnie negatywny albo skrajnie pozytywny, czyli z 1 strony mamy ten chłopski wstyd, a z drugiej strony mamy pomaganie, a w kulturze w zasadzie nie mamy tego co jest pomiędzy właśnie tego prawdziwego wyglądu wsi w tym wsi używasz swojej twórczości wsi przyglądasz przemianom zmianom, które mają miejsce na polskiej wsi, ale pewnie w odróżnieniu od innych artystów ciągle na tych jest też mieszkasz to niejako rezydencja czy fanaberia czy jakiś pan albo przyjeżdża się jak mają przejść przez dziennikarzy tylko po prostu tam jest też mieszka i po prostu jesteś tam tak myślę, że w ogóle możemy obserwować coś takiego w Polskiej kulturze szczególnie w sztukach wizualnych jak taki zwrot wiejski, że jest coraz więcej młodych artystów takiego to nawet moi studenci osoby dużo młodsza ode mnie, ale też w moim wieku troszkę starsze, które na swoją wieś wracają i właśnie tym się różnią od artystów tam przed 20 sprzed 30 lat, którzy jeździli tylko wyłącznie na wieś na skład na dacze wypoczynkowo rekreacyjnie nawet jeśli robili wiesz sztukę na wsi to tak jakby sztuka nie dotyczyła wsi, ale na pewno nie zaczęła podmiotowo i tak tak słyszałem od kuratorów krytyków sztuki, że jest jakiś tam przedstawicielem tego nurtu wiejskiego właśnie w sztuce i myślę, że najważniejsze chyba jest to, że traktuje wieś podmiotowo właśnie, że to nie jest jakaś tam moja praca animacyjne, gdzie traktuje wieś góry, że coś wymyślam do czego zmuszam albo ich opisuje tylko, że jadę na wizę czy mieszka na tej wsi pracuje z tymi ludźmi i tak podmiotową się, że to jest jakby najważniejsze to osoby, które wyszukują informacji o Daniel Rycharski im wy nie w internecie znajdą informację czy znajdą taki trop przez mieszka gdzieś nie da w Kurów ku niedaleko Sierpca Sierpc kojarzy się m.in. z muzeum wsi i znowu to jest kolejne takie przedstawienie czy kolejny taki konstrukt za pomocą, którego poznajemy wieś wchodzimy my o pięknie osoby, które jeszcze pamiętają lata 706050 mogą powiedzieć tak to jest ma silnik ca to jest przyrząd do też żelazko zduszą ten przyrząd do kin do ubijania kapusty Golca, a tutaj coś tymczasem pewnie ktoś, kto w gryzł się w historii wsi ich myślę tutaj chociażby tej książce Jana Waszkiewicza pamięć chłopi bunt może powiedzieć, ale przecież brakuje istotnych elementów nie są to wcale żelazka czy Karbownik c, ale np. brakuje mi szubienic taki w ogóle jest właściwie coś w Piaście teraz bardzo mocno zajmuje, dlatego że pracuje w tym momencie nad taką nową dużą dużą wystawą pracuje nad w zasadzie 3 lata, bo zacząłem pracę nad wystawą zaraz krótko po strachach i pracuje nad ustawą z Szymonem malborskim zamiast sen z Agnieszką sukcesu kuratorka z Paryża to będzie wystawa, która będzie pierwszy raz będę robił wystawy w galerii prywatnej galerii Gunia Nowik Gallery, ale to będzie druga odsłona wystawy pierwsza odsłona tej wystawy będzie muzeum sztuki nowoczesnej w Bonn w Niemczech już w czerwcu i skansen właśnie ten serbski wymiar zasadzi się wychowałem, które były, jakby zawsze obok zawsze miałem z nim problem, bo już, kiedy zacząłem swoje pierwsze działania Kurów czuję, kiedy widziałem dużą różnicę pomiędzy tym co ja robię, kiedy zajmował się współczesnością wsi, a chemia skansen widziałem jak folklor tego mój problem polega na tym, że to jest jakby sprowadzanie wsi właśnie do folkloru do jakiegoś takiego UE estetycznego obiektu czy ornamentu i dla mnie kultura w ogóle kultura ludowa sztuka ludowa jest rodzajem Krzywego zwierciadła Krzywego odbicia kultury chłopskiej zresztą nawet na tę wystawę przygotowuje taką pracę, która bezpośrednio w ogóle dzieje się na skansenie, bo trzeba pamiętać, że skansen czy muzeum Etnograficzne jest miejsce, w którym są gromadzone obiekty przedmioty, które inteligenci z miasta jeździli wybierali sobie na wsi z tych wszystkich wytworów kultury chłopskiej, ale w takim rozumieniu antropologicznym, ale które były jak użyteczne z perspektywy tych inteligentów miejskich prawda, czyli jest cała grupa przedmiotów rzeczy rytuałów obrzędów, które w ogóle nie zostały uznane za kulturę sztukę ludową i robi taką pracę ta praca się nazywa taniec śmierci w nasze dzieje na skansenie z 1 strony ta praca jest o tym, że my trochę zapominamy o tym, że nie zapominamy czy nawet o tym nie wiemy, że tak naprawdę rolników w Polsce szacuje się, że jest między 330550 000 jest bardzo mało ją od rolnika ach, którzy rzeczywiście żyją ze swojego gospodarstwa żyją z pracy na roli czy nie tarnowskich rolników tak nie takich co mają ziemie biorą dopłaty nauka unijna mieszkają w mieście, bo taki jest generalnie 1 000 000 wszystkich osób da około w Polsce natomiast perspektywy miasta jak bardzo często słyszę jak rozmawiam z ludźmi szczególnie dużych miast przecież to jest powiedzenie chłop potęgą jest Basta przez chłopów jest kilka milionów przestanie nam wybierają rząd wybierają na prezydenta natomiast ja zauważyłem, że rolnicy Stali się mniejszością w tej chwili rolnicy stanowią tylko 15% mieszkańców w ogóle wsi i sobie taki projekt, którym zapraszam inne mniejszości np. brakuje im osoby LGBT mniejszości narodowe religijne które, jakby odbywają taki rytualny taniec, ponieważ śmierć jest dla mnie czymś też, jakby zrównuje wszystkich ze sobą dzieje się w skansenie też dlatego w tym kasynie właśnie dla mnie takim właśnie z spełnieniem, jakby tego folkloru z tego tego w bardzo często osoby, które jazda bez dużych miast przyjeżdżają na wieść właśnie przyjeżdżają na kasę doszło do serca, dlatego że lubią wieś, która oddalona w czasie tras bezpieczna ktoś śmierdzi chłopem tak często jest właśnie śmierć chłopy, że to się też przekłada np. na całe to zafascynowanie zainteresowanie tą dyskusją wokół Chłopskich korzeni polskiego społeczeństwa i nową historię Polski, która z 1 strony jest oczywiście dobra, dlatego że faktycznie, jakby to jest jakby wielka biała pusta kartka by na stronie polskiej historii który, jakby nie znamy czyli jakby ta historia Chłopska natomiast z drugiej strony, jakby ta fascynacja pańszczyzna, jakby to wszczął, ale oddaloną 150 lat jest dla mnie jakby trochę nieprawdziwa, dlatego że ja bardziej ufam tym ludziom na wsi, których ja spotykam z tymi współpracuje, których znam, którzy opowiadają jak wygląda życie na wsi niż jak czytam badania nie jakiegoś naukowca, który opiera się na źródłach historycznych z 192 połowie dziewiętnastego wieku w nowe rzeczy jak dzisiaj jest ta wieś, bo wspomniałeś, że jest jakaś spora część tzw. rolników to są osoby generalnie mieszkańców nam na wsi bardzo dużo natomiast tylko 15% wszystkich mieszkańców wsi to są rolnicy, którzy utrzymują się z gospodarstwa rolnego to nie jest duża to bardzo mało bardzo mało to bardzo mało, ale to powstaje coś mam wrażenie, czego wcześniej nie było co było dużo wcześniej historia, czego nie było nie wiem po czterdziestym piątym roku nawet wiedziałbym, że te lata czterdzieste powojenne to było lata, które walczyły, czyli latyfundia taki jest w ogóle wielki wielki temat to jest tak na ten te w ogóle te kwestie ekonomii wsi, które też bardzo bardzo zmieniły w Polsce po 2004 roku dla mnie w ogóle data 2004 roku jest taką datą to nawet do Andrzeja męstwem za prof. Andrzejem, który napisał taką książkę czas na progu ta książka jest o tym, że stawia tezę, że jeżeli mielibyśmy znaleźć datę tej śmierci kultury chłopskiej, jakby śmierci tych właśnie małych gospodarstw rolnych, które produkowały tylko na swoje potrzeby, gdzie tam było 5 krówek konik kurki 5 świnie prawda i 15ha to taką datą graniczną jest właśnie ten rok 2004 zresztą ja nawet się trochę wie np. że to data przyłączenia wsi do Polski, żeby to jest to jest dopiero ten moment, w którym większość dostała rzeczywiście od ostrych momentem zadbano o wieś i taki moment rewolucyjny, kiedy ta jeszcze bardzo zmieniła na lepsze teraz czy to jest właśnie te decyzje, gdy bardzo duży temat dla mnie dlatego, że kiedy są jak zmieniła się na lepsze poprawiła się infrastruktura pojawiło się dopłaty unijne do każdego hektara no wy w ogóle jakość życia jest nieporównywalnie lepsza po wejściu Polski do Unii Europejskiej na wsi niż przez wcześniej nawet się rozmawia z rolnikami to generalnie większość rolników też zdania, że to jest to świetnie, że zimno Unii Europejskiej generalnie lepiej natomiast była też za to jest za to pewna cena i to ceną są te gospodarstwa duże gospodarstwa przemysłowe, które się pojawiają, czyli te latyfundia, o których mówisz, czyli gospodarstwa przemysłowe, które mają nas od ponad 100ha i teraz te polskie rolnictwo w przeciwieństwie do rolnictwa francuskiego niemieckiego miało duży problem przekształceniu się to rolnictwo przemysłowe i rolnicy niekoniecznie chcieli w ogóle zostać producentami rolnymi niekoniecznie chcieli mieć właśnie 100ha teraz, gdy obserwuję, że te małe gospodarstwa znikają i są, jakby wcielane duże gospodarstwa w ogóle cały wielki problem, który się nazywam we wsi dla polskiej wsi głodem ziemi jest taki problem społeczny na wsi, który polega na tym, że są małe gospodarstwa, czyli te małe tradycyjne, które już teraz stało się tylko jakby socjalnymi gospodarstwami, dlatego że one nie produkują one mają ziemię, ale ta ziemia jest oddawana, jakby dzierżawy dzierżawi one są oddawane w dzierżawę rolnicy dostają pieniądze za dzierżawę dostają dopłat pieniądze za dopłaty unijne dostają na wkład 500 plus i w zasadzie nie muszą pracować, a teraz obok nich są ci rolnicy przedsiębiorcy, którzy po prostu muszą powiększać swoje areały, żeby móc przetrwać na rynku muszą coraz więcej produkować, żeby coraz więcej produkować potrzebują coraz więcej ziemi teraz ci mali rolnicy są, jakby tymi hamulcowymi tego jak nazywa nawet agresywnym kapitalizmem na wsi, bo nie są wcale chętni, żeby to ziemie sprzedawać to jest duży konflikt między nimi ja mam nawet tej nowej wystawie taką pracę, która nazywa głód ziemi i drugi tytuł tej pracy to chytrze bydlę stany śmiecie te nawiązania oczywiście do tej do tego utworu satyra na leniwych chłopów i w tej pracy jak chce przedstawić chłopa jako nie leniwego, ponieważ właśnie jest taki istnieje taka narracja, że teraz ci chłopi, którzy już nie produkują jak są tymi gospodarstwami socjalnymi to tylko leniami, którzy siedzą nic nie robią przychodzą pieniądze ja na to patrzy inaczej było potrzebami jak na buntowników, którzy tak jak w czasach pańszczyzny potrafili robić takie praktyki, aby np. przeszkodzić w czymś panu w gospodarstwie i ci dla mnie współcześni chłopi, którzy nie sprzedają tej ziemi są właśnie takimi buntownika ami w rzeczy zupełnie inny sposób na nich patrzy nie chcę zdradzać dokładnie na pewno będzie wyglądać ten także te gospodarstwa przemysłowe są gigantycznym w tej chwili problemem na wsi, dlatego że z 1 strony one niszczą tkankę społeczną na wsi są niszczą bioróżnorodność dawcy, bo jeżeli np. kiedyś na wsi były konie to jakby z odchodów tych koni były pieczarki pieczarki teraz zniknęły zniknęły pieczarki to zniknęło jakieś uwagi, jakie zniknęły jakieś wady zniknęły jakieś zwierzęta no i przede wszystkim zwierzęta bardzo cierpią to znaczy w tych gospodarstwach przemysłowych są pozamykane w ilościach setek albo tysięcy krowy świnie, które nigdy nie wyglądały poza tą szopę czytam stodołę, które nie mają już kontakt nawet rolnikiem, dlatego że kontakt z rolnikiem zastępuje kontakt z robotem my przede wszystkim krócej żyją, bo np. krowa, która żyje w gospodarstwie przemysłowym powinna żyć lat 14, a ze względu na dla tak wysoką eksploatację Irak 7, ale zmieniło się chyba też podejście pokoleniowe do do chociażby do uprawy ja mam takie doświadczenie ze wsi też tego regionu, którą odwiedziłem niedawno i zaszła zmiana pokoleniowa, bo pamiętam jako dziecko gospodarzem był na ziemi to gospodarz x, a jego ojciec był trochę, jakby odstawiony na boczny tor niż w tym, które sobie tam siedział mówiąc za moich czasów ale, ale rządził gospodarz x, a jego dzieciaki dostały teraz syn przejął gospodarstwo i gospodarz x jest teraz odstawiony na boczny tor i zmienił się też charakter tego gospodarstwa to znaczy spora część na hektar zostało właśnie wydzierżawiona jakaś tam część została do własnych upraw rozmawia z tym gospodarzem x, który mówi Czaruś ale jakie było piękne ziarno jakież to było w tym roku przecież to serce boli tak czułem, że dla niego to była ta łączność z naturą tak czy ziarno nie było oczywiście tylko sprzedawało z czego były pieniądze tak, ale ziarno było częścią pięknej ziarno brzydkie żadną to wszystko łączyło z porami roku wszystko się łączyło z pogodą to wszystko wróżyło, jaka będzie zima czy jaki będzie przednówek czy ile można sprzedać można zachować to wszystko bo gdzie wpisane w taki wielki cykl kulturę chłopską ta kultura Chłopska dzisiaj jedzenie jest w pobliskim sklepie, więc trzeba kupić najtańszą kiełbasę i najtańsze wszystkie rzeczy i to jest na stole tak tak czysto zmieniło się podejście do gospodarstwa do w ogóle do przyrody i dla mnie rolnictwo było czymś więcej niż tylko jakoś tam gałęzią ekonomii, ale było dla mnie kulturą, a nawet metafizyką, a dla mnie takim jak moim przewodnikiem czy takim taką osobą, która miała zawsze bardzo duży wpływ na moją sztukę, a teraz w tej nowej wystawie nowa wystawa nazywać umarła klasa, a te służby zajęło Tadeusza Kantora nie nie resor nazywa się umarłe klasy dlatego, że to właśnie ta wieś tradycyjna czy właśnie te małe gospodarstwa, których mówiłeś są to umarł klasą klasą w rozumieniu społecznym jako umarła klasa społeczna na tej nowej wystawie mam mam bardzo dużo prac które, jakby opowiadają o tych przemianach właśnie małych gospodarstw rolnych w tej laty Fund czy duże przemysłowe czy po prostu umarł w gospodarce tak powiedzieć teraz na wieś ja w ogóle zacząłem pracę nad wystawą dlatego, że kiedy wróciłem z Francji, bo byłem kilka miesięcy na Lazurowym Wybrzeżu tam robiłem wystawę i chciałem koniecznie wrócić tam wiesz co się tam się czuł samotny w tej Francji i robię projekt opieka rodzinna czy taki projekt, którym osoby LGBT były w rodzinach rolniczych rolnicy opiekowali tymi osobami LGBT za pieniądze z instytucji sztuki i nagle się okazało, że ja w ogóle nie mam z kim współpracować to znaczy to ja miałem około 3040 gospodarstwach, żeby się pytać czy rolnicy przyjmą opiekę na tydzień osoby LGBT i problem nie był w tym, że jakiś powodów światopoglądowych rolnik chce przyjąć osoby LGBT tylko oni mówili, ale Zobacz my nie mamy gospodarstwa co ten co ta osoba będzie tu robić, bo mówi, że ma przyjechać osoba LGBT mamy wspólnie pracować być ze zwierzętami spędzać razem, ale my nie mamy nic, bo nie mamy nawet ziemi mniemam zwierząt tutaj nie ma co robić nagle jak zorientowałem, że takie same Kurów ku i 930 gospodarz zostały 2 gospodarstwa zaznaczyć, że w 2 także nie ma rolników, że w ogóle to jest rzeczywiście przez ostatnie 510 lat całkowicie trans formowane w zupełnie innego i myśmy tej zmiany nie zauważyli dlatego wtedy pomyślałem, że chyba potrzebna jest wystawa chyba trzeba zrobić o tym jak duże dzieło, bo to jest ogromna zmiana i właśnie te wszystkie gospodarstwa, które pozostały, czyli nieużytki wtedy czy te puste szopy puste stodoły są takimi umarłym mi i gospodarstwami zresztą one taką pracę jest taka praca na wystawie nazywa się Cepelia chlewu i polega na tym, że chodzę po tych właśnie opuszczonych Szopa gospodarcza, które straszą w ogóle są do testu, ale są straszne w ogóle ich zbieram koryta i potem koryta zanoszę do domu i rozumienia nam i około 1000zł, czyli mniej więcej tyle bierze za dopłatę do hektara za ziemie rozumienia temat w ogóle Sówki i całe koryto od kleju tym 2gr kami po pierwsze, dlatego, że chce pokazać, że właśnie te umarłe gospodarce, jakby coś się skończyło się definitywnie zakończyła, bo to Wiesław myśliwski to już mówił od lat siedemdziesiątych się kończy ta kultura Chłopska już się mówi o kresie kultury chłopskiej od końca dziewiętnastego wieku prawda, ale ona teraz przez kapitalizm jak definitywnie się kończy jak już niema powrotu do małych gospodarstw rodzinnych i teraz po pierwsze chodzi o to, że chce pokazać, że właśnie te gospodarstwa, które są teraz opuszczone, które straszą budynki, które są już zrównane z ziemią i to było to były to władze 100 lat wyrzeczeń wielu pokoleń tak naprawdę, żeby te budynki zbudować to po pierwsze po drugie chodzi mi taką trochę grę skojarzeń tego tego wizerunku wsi, że jako żołnierz mając koryta także, że mówi o tym, że się wieść trwa do koryta przy dopłatach unijnych itd. czytam przy 500 plus związek płyt od choćby te skojarzenia, ale też chodzi o to, że ten najbardziej pogardzany przedmiot, jaki jest w gospodarstwie z szans, ale najbardziej pogardzany przedmioty gospodarstwa, który właśnie nigdy nie ich prawa i nigdy nie został uznany za część kultury chłopskiej kultury ludowej, dlatego że no, jakby ma zerowe współczynnik użycia dla środowisk miejskich krawca to decyzja co z koryta można zrobić i przez to jakby złocenie go tymi monetami robi z niego rodzaj takiego naczynia liturgicznego takiego metafizycznego ego tego najbardziej pogardza tego brudnego śmierdzącego staje się czymś złotym zasadzony wyglądają korytarze są bardzo piękne w jak ołtarzy takie złote, ale trochę mówić o tej umarły czy umierających umierający może faktycznie Umarłej klasie taki sposób, jakby tak klasa trochę biernie szła pod nóż to trochę znowu skoro pozostajemy w tych skojarzeniach trochę jak takie właśnie bydlę, które prowadzone na rzeź i nie buntuje się tylko niejako świadomie może nieświadomie akceptuje swój los nie ma ja was ja właśnie walczy z tym stereotypem w no właśnie co z tą klasą czemu nasienie nie buntuje się musi zbierać mówi zaraz zaraz musimy coś zrobić to tak nie może być czasem stereotypy, które narosły od w zasadzie drugiej połowy dziewiętnastego wieku od zniesienia pańszczyzny na temat kultury chłopskiej kultury ludowej kultury chłopskiej trasie zamieniła później kulturę ludową czy sztukę ludową i jest także przez to, że kultura Chłopska kultura nawet ludowa nigdy nie miały prawa i nigdy nie stały się kulturą głównego nurtu nabrzmiały jak najbardziej właśnie ubolewam zastanawiam się, jakby nasz kraj wyglądał dzisiaj, gdyby ona jednak była uznana za część kultury głównego nurtu to przez to jakby była traktowana niepoważnie nawet w takich opracowaniach naukowych na temat wsi jest bardzo mało na temat wsi, która była jednak właśnie buntownicza, która nie była nie poddawała się tak bardzo FK tej presji pańszczyźnianej przez 5 prawie wieków czy potem jakby myślę tutaj o presji tej rozmawiamy, że to są w zamian następnie na jego zaraz właściciel dość, że przepraszam, że no i potem właśnie podała pod koniec lat osiemdziesiątych mieliśmy czynie czy na początku lat dziewięćdziesiątych pojawi się Andrzej Lepper pojawia się Samoobrona czy jakby ten bój się pojawia potem pojawia się teraz już bardzo współcześnie pojawia się np. Agro Unia z Michałem Kołodziejczakiem, która jest dla mnie właśnie takim oni sami takim trybunem Ludowym takim ludowcy CEM no za głosem to zatrzymajmy się o sile bo, bo Andrzej dzieciak mówi wiesz jest oczekiwana jest biedna wieś niczego niema naprzeciw rozmawialiśmy o tym, że właściwie ten 2004 rok to jest taki moment, kiedy nagle wiesz tak, ale to jest też bardziej, skąd jest dużo bardziej skomplikowane to znaczy jak się patrzy na żadne badania socjologiczne na temat ilości ludzi, którzy po 2004 roku przeprowadzili się na wieś to wyniki są takie, że więcej osób przeprowadziło na wieś niż do miasta dlatego rzeczywiście tam się poprawiły wiele rzeczy taki związanym z inflacją i infrastrukturą, ale te pozornie, dlatego że owszem, przeprowadzili się, ale w obrębie dużych aglomeracji np. już takie Kurów oko z morzem w oczy Sierpc pustoszeją czy też zamieniają te wsie, które kiedyś były takimi centrami kulturalnymi generalnie, jakby te wsie, które są wokół Sierpca pustoszeją, a ja znam takie wsie, które dotyczy 15 lat temu było po 30 domów i 30 rodzin, a teraz 0 nie ma nikogo już nie, jakby tam już są burzone budynki jest, jaka pustynia wie jak jest pustynia także to jest też dużo bardziej, jakby skomplikowane poza tym jak się mówi np. o poziomie ubóstwa na wsi w mieście to ciągle ten poziom ubóstwa na wsi jest większy niż w mieście i zresztą ja w ogóle też walczy z takim stereotypem czasami słyszę, ale o tym mówić, że bieda nas, jakie widzę anteny zaliczana jest Super wypasione bryki jest żona i kombajny mają i Coldplay, lecz tylko kombajn w ogóle wątpliwy tak głosy są takie to bardzo modne wśród młodych rolników, że nagrywa filmy pracy narodził się wrzuca, a jeśli państwo takie kanały te tysiące filmów tylko, że to wszystko jest kupowane na raty i też psy trzeba od razu powiedzieć o proces o odsetkach procentów samobójstw wśród rolników, którzy prze inwestowali gospodarstwa jest jednym z największych w ogóle problemów na wsi przeinwestowania gospodarka rzeczywiście dużo rolników były ogromne kredyty kupuje za dużo maszyn za dużo sprzętu za drogi i bankrutują taka podejrzewam, że wyjście z czy wyjście z trudnej sytuacji finansowej na wsi zupełnie inaczej wygląda niezamierzenie problemy mieli falę samobójstw np. w gminie Gozdowo z tego powodu no dobrze i teraz ty to wieś ludzie to wiedzą, jeżeli nie wiedzą właśnie ludzie tego nie wiedzą jak ludzie na wsi może tak czują, że coś co się zmienia się dzieje ludzie na wsi wiedzą, że jest coś co z tym robią czy mogą coś z tym zrobić to właśnie bierne podejście takie to jest dowód dużo bardziej skomplikowane i na to, że zajmie się nowość dlatego dobrze, że mamy trochę więcej czasu, żeby to mówić, bo to jest tak ludzie na wsi dużo bardziej zdają sobie sprawę z przemian, jakie tam zaszły i widzą rozumieją zmiany niż np. jak się rozmawia z profesorem antropologii profesorem socjologii, który mówi, a wierzcie dalej wsi co mi mówić, jaka w ogóle śmierć wsi i ta śmierć wsi to się to ja już słyszę od od początku dwudziestego wieku to rzecz, która w ogóle śmierć w tej wsi, ale patrząc na wykresy wykres tego nie potwierdzają ludzie się przeprowadzają na wieść o dopłaty Super natomiast jak, ale jak się rozmawia z Lubina wsi ci wszyscy potwierdzą to trzeci wszyscy powiedzą tak, że przez ostatnie 10 lat zaszły tak głębokie zmiany ja nie poznaję mojej wsi to w ogóle już nie jest wieś jeśli definicją wsi jest taka podstawowa definicja socjologiczne wsi to jest wszystko to co poza miastem tylko, że to wszystko co się poza miastem już tak miejskie, że kulturowo to się, jakby już w ogóle nie różni od miasta nawet samo Kurów, która jeszcze pamiętam 15 lat temu krótko tam były ludzie spotykali osie były różne rytuały był chłopski teatr w ogóle bardzo ważną taką czynnością było spotykanie się opowiadanie o przekazywanie sobie historii ustnie, bo to, jakby od wieków na wsi przez to, że na wsi zawsze był analfabetyzm to ta kultura była przekazywana ustnie ja pamiętam 1015 lat temu kobiety ze wsi przychodziły na przystanek w centrum wsi tak autobusowy przychodziły dzieci przychodzili ludzie w średnim wieku i wysłuchaliśmy opowieści jest zapamiętywanie my teraz jakby tego w ogóle nie ma, bo ludzie właśnie jadą do McDonalda czy siedzą na Facebooku na Instagramie tak dalej tam jadą do kina oglądają telewizję prawdami, jakby to się już tak zmieniło ludzie na wsi to widzą i dlatego ta wystawa co teraz pracuje ona jakby wzbudza dużo większe zainteresowanie taki entuzjazm mieszkańców wsi i dużo bardziej niż pomagają np. przy tej wystawie Strachy torbie wcześniej, kiedy to było tych nie hetero normatywności tego itd. z ani sobie doskonale z tego zdaje sprawę i brakuje albo filmu albo wystawy albo czegoś co jakby byto to tu zmiany opowiedziało no dobra zmiana można po zmianę, ale to nie wpłynie na zmianę to znaczy tylko, tyle że zmiana zostanie zauważam zmiany zmiany są dobre, bo właśnie o to chodzi o zmiany są dobre i jest bardzo trudno ocenić w ogóle czy czy to jest lepiej właściwie nawet bardzo łatwo ocenić, bo jak ocenia w taki sposób, że jest lepiej to znaczy ja wolę, że ci ludzie mają więcej wolnego czasu i nie są niewolnikami swojej pracy w gospodarstwie nie głodują nie są analfabetami nie są odcięci od świata nawet kosztem tej całej wielkiej kultury chłopskiej i ja uważam, że to jest lepiej i oni też uważają, że jest lepiej to tylko ja się czasami rozbawiać jakimś tam profesorem literatury to on płacze, jakby na tym, ale ludzie nam się nad tym już nie płaczą czy płaczą nad tymi świadkami, bo takie były piękne Świątki drewniane rzeźbione teraz już niema pani GER rośniemy tak, ale się zmieniło pusty tam czekali, ale odpusty w sensie takie dożynkowe odpusty na różne, bo niedaleko np. żurawin tak rakieta, jeżeli wyż żurawi miejsce odpustów miejscem cudowne tak byłem tam oczywiście nowe dziurami nie dla mnie w ogóle bardzo ważnym miejscem, dlatego że czy po z 2 powodów po pierwsze, takich rodzinnych oczywiście błędem założony od dziecka i do Świętego źródełka zabieraliśmy to wygodniejsze, na którym pojawiła się Monika Rogowska obchodziliśmy ołtarz, ale oprócz tego kilometr rura wina jest 200 granice budy dosłownie kilometr, a właściwie kończy się żurawi część zdjęć budy tam jest gospodarstwo agroturystyczne Renaty Wojtka Wierzbicki to są tacy rolnicy, którzy są bardzo religijni związani z kościołem, ale fascynują się sztuką i sami do mnie przyszli zaprosili, jeżeli do nich przyjeżdżał zaczęli robić plenery jak oni teraz Stali się dla mnie takim wiodącym gospodarstwem tak można powiedzieć, który miał współpracuje i te granice Buddy, czyli właściwie żurawin to jest teraz centrum serce takie, jakby tej mojej działalności tam w okolicy wsi Kurów oko kurtkę, jakby już przeszło te wszystkie etapy ze mną tej sławy i tych projektów też już trochę chce im dać odpocząć tam cały dziennikarski świat się zjadanie zarzucały włącznie z York Timesem więc, jakby oni już przez to wszystko przeszli jak tak może nie czułem, że mają tego dosyć ale jakby już chciałem tak naznacza w tej wsi ciągle swoją osobą i obecnością, że te 3 takie, że jak oni do końca życia pewnie ich dzieci tam ciągle przyjeżdżają nawet tam nawet zjeżdżają wycieczki PTTK z Ciechanowa emerytów i są bilety kupować czy jesteś proszę sobie tutaj o kultach Cargo stały się takim John John Fram Daniel Rycharski tak jak i właśnie już Niechcę, żeby tak było oczywiście Kurów dalej pracuje tam pracownie tam w ogóle skład swoich rzeczy, jakby to ciągle jest jakieś centrum, ale od ostatnio więcej dwóch-trzech lat staram się pracować w innych wsiach w okolicy np. no ważne bardzo ważne są dla mnie te granice, bo tam nie tylko Wierzbickim pracuje, ale też majorów Scheme jeszcze kilkoma innymi rodzinami, ale teraz pojawiła kolejna wieś, która jest, jakby po drugiej stronie powiatu i jest wyższy nazywa Podlesie to 30 km na północny zachód od czerwca dokładnie na granicy kujawsko-pomorskiego nad jeziorami już praktycznie też tam powiedzieć, że dobrzyńskiej i tam współpracuje z Anetą Rostkowską patykiem Ruszkowski mama i mama jest jedyną w powiecie komendant koło straży pożarnej Ochotniczej straży pożarnej zostać głosowany na, gdzie zostałem zaproszony jako, żeby zostać członkiem i zostałem członkiem straży pożarnej jak żyć aktywnie z nimi działam teraz skierowali mnie na trzymiesięczny kurs pożarnictwa i skończyłeś niejeden w kwietniu w kwietniu zaczynam w Państwowej straży pożarnej i Patryk syn był odziedziczył gospodarstwo po dziadkach oni mieli malutkie, bo mieli 15ha Patryk ma w tej chwili 160ha czytanie z takim tym lat Fundacja Anny tak, ale on jest, ale oni, jakby inny, dlatego że ten młody rolnik, który skończył szkołę rolniczą wyższą i on jak do tego zupełnie inne podejście jest on nie chce robić biznes z rolnictwa, bo oni bardzo blisko zwierząt np. ostatnio skanował 3 de jego cielaka z tego Robbie pomnik papieża się nad wystawą Jana Pawła II i zobaczyłem jak on na bliski kontakt ze swoimi zwierzętami to właśnie nie ma żadnych maszyn to oni nawet powiedział, że jak on patrzy na te gospodarstwa, w których zwierzęta nie mają kontaktu człowiekiem tylko z maszyną dla niego ten człowiek rolnik nie jest człowiekiem w ogóle nie, więc on taki bardzo bardzo ciekawą osobowością też, dlatego że oni w ogóle artystą to znaczy właśnie nagrywa filmy rolnicze ma swój kanał jest też trochę takim jak zawsze trochę tak jak myśliwski też zawsze ja patrzę na rolników niejako na producentów rolnych, ale na filozofów artystów ością w taki jest właśnie taki właśnie filozoficzny poetycki i ja tak widzę wieś i też w tej nowej wystawy artysta stara się przedstawić wieś, a jak np. wieś widzi miasto, bo wieś widzi miasto za pomocą kontaktu, czyli różnych tam nie wiem wypraw, a własnych albo za pomocą relacji osób, które wmieście mieszkają do miasta jeżdżą, ale także za pomocą mediów, czyli prasa telewizja no i teraz zastanawia się, w czym jest miasto dla wsi i myślę, że duży konflikt i jakby ten konflikt mam wrażenie, że on się nie zmniejsza z osiedla w grę zwiększa tak mi się wydaje Uzbecy to paradoksalne, bo z 1 strony, jakby ta wieś, jakby przy przechwytuje tą kulturę miejską, a ale, jakby ciągle jest bardzo odrębna od tego miasta i i to co czy miała się zajmuje w praktyce artystycznej to właśnie zmniejszaniu tych różnic w zmniejszaniu, jakby konfliktu między nimi czyli jakby łącze te 2 właśnie odległe od siebie światy społeczne zresztą w ogóle sztuka ludowa to było coś co powstało na początku dwudziestego wieku na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku, kiedy odzyskaliśmy państwowość i kiedy trzeba było połączyć właśnie wtedy podzielone polskie społeczeństwo z jego strony mieliśmy chłopów pańszczyźnianych z drugiej strony mieliśmy, jakby inteligencję czy spadkobierców szlachty między nimi ogromny konflikt trzeba było wymyśleć coś co jakby ich połączy tak naprawdę sztuka ludowa jest dla mnie takim czymś całkowicie fikcyjnym zostało wymyślone głównie o to, żeby to społeczeństwo ze sobą na nowo włączyć i potem oczywiście przez dziesięciolecia ta sztuka ludowa była wspierana przez państwo to były nawet ministerstwa kultury ludowej prawda w latach dziewięćdziesiątych te więzi się zerwały całkowicie, bo też było o stworzeniu bywać z społeczeństw obywatelskiego było dużo ważniejsze niż sztuka ludowa więc, jakby te ta te wspólne rzeczy się rozerwało o tyle od początku lat dziewięćdziesiątych w czasie tego dziewiątego i teraz to co robię często nazywamy nową sztuką ludową dlatego, że to jest właśnie ta animacja łączenia tych różnych światów społecznych tak jak właśnie od początku dwudziestego wieku, ale wciąż nie dowiedziałem się co się dzieje na odpuście w Żórawinie no wiesz, że są korki czy są naczynia korki się dużo samochodów tylko korki do do krakowscy coraz mniej znaczy tak stragany są są obwarzanki co są, jakby standardy takie hity jak goście obwarzanki i pistolety takie typu Kawki są lalki Barbie są petardy są, ale jak z roku na rok tak już coraz bardziej kurczy ten od fuzji też mam wrażenie, jakby trochę w samo święto tam się kurczy, bo jeszcze 15 lat temu tam mogło być 5000 osób to teraz przyjeżdżam jest 15 tego może jeszcze są tu w Sierpcu jest też odpust w Sierpcu, który jest chyba większym od twarzy tak wokół fary fali tylko klasztoru, czyli kościoła na Górce kościoła zbudowanego z pozostałości zamku sierpeckiego, ale tam już nie byłem bardzo dawna to właśnie to tak jak ja już coraz rzadziej jeździ na odpusty tak nie ludzie na wsi też coraz rzadziej jeżdżą na odpusty to już nie jest takie wielkie wielkie wydarzenie wokoło otworzyła rynku był też pielgrzymką to znaczy ludzie go wdowa Krówka kurą właśnie na piechotę do żurawi na tą w Mochowie obawy siadało zasuwał przez las moja rodzina z Godowa szła oni czy oni chodzą do tej pory co roku, ale pamiętam, że wchodziły duże grupy to teraz chodzą Puszczy pojedyncze rodziny, a także wozy jeździły tą zabierano ludzi tak by ta tradycja gdzieś tam dziś tam się zakończyła skoro rozmawiamy w Sierpcu to jest jeszcze 1 temat, który poruszałem w swoich pracach i zastanowią się jak ten temat jest dzisiaj postrzegany trzon jest czego nie ma myślę sobie obecności żydowskich sąsiadów trzeba wiedzieć, że szef był raczej miejscowością wolną od pogromów i tam nie było tam nie było już takich strasznych historii właśnie związanych z Żydami oprócz Holokaustu i raczej Żydzi żyli w zgodzie w pokoju z mieszkańcami Sielca zresztą Żydzi w którymś momencie nie pamiętam, w których dokładnie latach stanowili nawet większość w ogóle Sierpca i się jak wójt podzielony na pół przez rzekę połowa miasta to właśnie była ta dzielnica żydowska połowa to była ta Polska i trochę to mi właśnie pozwoliło na to, żeby zrobić to działanie z tymi aktywami jak wypożyczyłem z filmu pokłosie macewy co szturm macie chrztu tam rozkładał na polu tai działem do czerwca postawiłem na jeziorze na wyspie na jeziorze, które musieli pogłębiać Żydzi i to uruchomiło w ogóle całą taką lawinę w ogóle wspomnień żydowskich w sercu nam opowiadał mi burmistrz Sierpca, który też był no to było bardzo odważne tak nawiasem mówiąc, żeby w roku wyborów w ogóle sprawić taki projekt w Sierpcu no cierpkie media też to czasami jeszcze albo dziwnie opisywał Pięta był taki artykuł, jaki średzkim w Gazecie i Żydzi geje na Jeziorkach Sierpc w i w ale generalnie odbiór, jakby tego projektu był bardzo pozytywne czy to było zaskakujące, że tych głosów były oczywiście głosy krytyczne tam nawet, na który się radzie radzili miasta radni powiedzieli do burmistrza miasta Sierpca, że ich narodowcy siedzą w więzieniu, ale wyjdą zrobiono porządek w ogóle w tym mieście dlatego burmistrz poprosił artystów lokalnych sierpeckiej, żeby napisali list w mojej obronie tego projektu, ale generalnie ludzie z miasta na tych wszystkich forach, gdzie tam się wypowiadają bardzo pozytywnie mówi o tym projekcie i bogactwo opowiadał, że przychodziła w przewodnikach starsza kobieta, która w ogóle pamiętała to jak była nad jeziorkami lat tam 3009. czterdziestym roku i opowiadała że, że płakała jak działa to moją wyspę macewy podświetlane chciałoby się przypominało jak żyć bez szpadli bez narzędzi musieli rękami to ziemie wykopywać z tych z tych jest zresztą potem okazało się takiego jest taka takie miejsce w sierpniu to się nazywa centrum dokumentacji miasta się jakoś tak generalnie takie miejsca archiwum historycy, którzy pracują powiedzieli oni tego nie mogę potwierdzić, ale najprawdopodobniej dno tych Żurek właśnie zostało, jakby utwardzone tymi aktywami więc, jakby to jest bardzo dobrze, o czym mówili, żebym się podoba się pojawiły choćby u góry nad tymi jeziorkami, a także ten ten temat żydowski jest dość taki normalny, jakby tutaj nigdy nie była już kontrowersji, chociaż muszę przyznać, że w okolicy wyspy dowiedziałem się dziś sam od mojej babci zgorzel Ewa, czyli takiej wsi oddalonej od strony ojca 3 km od czerwca, że ona się przyznała w wydziale wcześniejszego przyznawać, ale że ona pamięta, że były takie sytuacje, kiedy już były pierwsze prześladowania Żydów podczas wojny czy przed wojną przed wojną jeszcze to chłopisko drzewa, czyli wsi oddalonej o 3 elementy od czerwca chodzili bić Żydów, ale sami tego nie chciała wcześniej mówić natomiast w takim krówki np. którym Żydzi byli i to była moja rodzina żydowska rodzina kokonów to byli bardzo szanowani oczywiście byli przestrzeni, ale wszyscy wiedzieli, że byli Żydami oni byli szanowani traktowani tak jak wszyscy inni, że tak tam nie było nigdy w okolicy jakiegoś takiego antysemityzmu kilka razy padło na kilkanaście razy padło słowo kultura Chłopska, ale też kultura ludowa czy można powiedzieć sztuka we wsi sztuka wsi Tukana wsi w jaki sposób, czyli jak w realizuje swoje projekty w różnych wsiach jak to wygląda wewnątrz czy to tak jak już powiedzieliśmy no tak Krakowska umarła, ale nie znaczy, że nie mamy kultury wiejskiej mamy to nowa kultura wiejska tak jest jest nowa kultura pojawia się artysta pomaga artysta jest nasz tak i mówi mam taki pomysł chciałbym zaprosić dziś i osoby LGBT, a w sumie Super pomysł, gdyby nie to, że tu mieszkam wysyłam zwierząt w ogóle wchodzimy w to, że zacząłby może od tego od, jakby tej mojej pozycji tam i porówna moją pozycję do opozycji pisarzy nurtu wiejskiego polskiej literatury tam od lat sześćdziesiątych jak Tadeusz Nowak Wiesław myśliwski Radliński pilot tak dalej tak dalej oni byli chłopskim synami, którzy zdobyli wykształcenie i potem nie uprawiali upominani tylko chcieli trak podmiotowo traktować polską kulturę i nie bardzo podobnie dlatego jak ja też kolejarze to co rowie stołu z tymi tą wiejską literaturą czy tym chłopskim nurtem wiejskim w literaturze, bo ja też byłem osobą, która była Kolskiego pochodzenia, która jednak poszła na studia do Krakowa, ale po tych studiach zdecydowała się wrócić i dlatego mogłem zacząć mogłem ja oczywiście nie zaczynałem od bardzo kontrowersyjnych rzeczy, ale już na początku wpuszczono czy wpuszczano tam po prostu byłam mogę eksperymentować, bo jak jeszcze studiowała w Krakowie też bardzo szybko zorientowałem, że Kraków to tutaj za bardzo nie ma dla mnie przyszłości, dlaczego dlatego np. dlatego że nie jestem nie jestem żadnym klanem krakowskim nie jestem żadną dużą rodzinę krakowską i niby w takich relacjach naszych koleżeńskiej nie miało znaczenia, ale tak zaczęły zauważyć, że jednak z biegiem na to ma znaczenie w tandemie dziennie zapraszają nie mam żadnych takich no dziś już byłem jakoś funkcjonuje artystą, ale nie w Krakowie w ogóle, choć sam mieszkałem jednak Kraków nie chciał mnie uznać za Krakusa zakusach studiowałem napis na UP później na ASP i auto było trochę lepiej, bo Uniwersytet medyczny w Krakowie jest był zawsze Invest w tym chłopskim właśnie tam to była szkoła chce większość ludzi zewsząd jest ASP dawniej było totalnie mieszczańską szlacheckie właśnie ja tam się nie do końca potrafiłem właśnie w tym klimacie odnaleźć ani też to nie wiedzieli co ze mną zrobić co proponuje też sztuka czy też nie sztuka dlatego stwierdziłem, że to ja chyba wycofuje ja tutaj nie mogę dziś znaleźć dla siebie miejsca wracam na wieś i tam zaczął eksperymentować i szybko zorientowałem, że to jest obszar totalnie niezagospodarowany, bo w Polsce 56 000 wsi większość terenu Polski jest w ogóle teren wiejski, a w sumie wtedy jak zaczęto ogólnie młodych artystów, żeby tym zajmowali, a wśród starszych to były jednostki no mogę przywołać w skład grupy działania Torunia, która przez 35 lat zaproponowała właśnie takie działania społeczną animacyjne, ale jest mało znana w Warszawie mało, kto słyszał o tej grupie niestety w Krakowie w ogóle, a w Krakowie w ogóle Senat nad czym ja też ubolewam, że historia sztuki takie sobie Anda Rottenberg, jakby też nie uwzględniły tej grupy działania, które uważam, że była bardzo ważna ona była mniej ważna niż Hasior czy Niewiem Kantor czy Nowakowski miał też było mniej ważne, bo tak samo ważne i tam jakby jak je w życie tego Krówka to by przywitano z otwartymi ramionami i wszyscy byli otwarci na nowe rzeczy eksperymenty, ale toteż, dlatego że wtedy nie było kultury chłopskiej zaczęli też była ta wieś taka hybryd hybryda na wiejską miejska, ale nie było chyba tak wszystko usłane różami czy wszystko się wszystko się działo etatami i działa bardzo powoli ja zaczynałem od malowania jak zwierzątek co prawda nie był to miało oczywiście znaczenie metaforyczne itd. tak dalej, ale tak naprawdę były murale zwierzątka malowane Szopa na stodołach na domach coś ludziom podobało i dopiero od tego momentu robię król krokwie widziałem wtedy jestem LGBT itd. tak dalej, ale wiedziałem jak ja mogę z grubej rury teraz zacząć takiego tematu, bo nikt na to przygotowany w ogóle nie ma takiego tematu LGBT, więc jak ja tak krok po kroku kolejne projekty były coraz bardziej angażujące mieszkańców były coraz bardziej skomplikowane były coraz bardziej taki koncept dual ne i zawsze podmiotowe ale jakby w w pewnym momencie to moje zainteresowanie zaczęło się przechylać, jakby na moją stronę, jakby z tej strony o mieszkańcach to w końcu zaczęły robić projekty o sobie długo długo bałem czy mogę działam tak nietypowy ten życiorys, że jako gej 2 dobre, ale cóż w końcu zaryzykowałem i też był taki moment dwu lub ten pierwszy po pierwszą taką pracę gdzieś pojawia wątek mojej tożsamości takiej chwilowej to była praca łóżko, czyli wielkie łóżko przebite wielkim plastikowym krzyżem tak drugi tutaj pracy jest wysoki radość nie ma sprawiedliwości i też pierwszy raz, kiedy nie pozwolono mi w gościnie pracować zawsze na kurs pracowałem także nie miał swojego właśnie warsztatu tylko pracowałem gości kogoś ktoś mi to warstwa też widać na zdjęciach też do mnie poległ też dom przestrzeń to pierwszy raz zdarzyło, że ludzie byli niechętni, że nie chcieli, żeby nikt tego łóżka robić, ale w końcu znaleźć znalazłem miejsce w takie rodziny mojej rodziny w morze wie, o której zresztą niedawno powstał film ten film nazywa w okolicach i ten film dostał nagrodę na tu jest warszawskim festiwalu filmów dokumentalnych główną w tamtym roku i to właśnie ta rodzina moja rodzina, czyli Danka i Basia i kozielskie przyjęły je z tym Krzysiem po prostu u siebie dochodów fiskus i te wiem, że obawiały się też trochę w jaki sposób wszystkie nasze Strachy zostaną przyjęte przez tak i niepotrzebnie, bo w ogóle wszystkie nasze brama powiedzieć, że ta historia filmowa jednak trochę odbiega od od historii nie filmowej tak czy i o to chodziło prawda czasu prawda aktywne chodziło nam chodziło o to, żeby za pomocą fikcji filmowej powiedzieć nieprawdę, ale za to oficjalnie owej, bo też tak działa Łukasz Ronduda Łukasz Ronduda, czyli reżyser bierze życie artysty zamieniać fikcję, ale po to, żeby powiedzieć prawdę o tym artyście bardzo ciekawe, jakby mnie to w ogóle bardzo zainteresowało to uważam, że to dużo ciekawsze niż robienie czegoś takiego biograficznego kolejnego filmu i strach był bardzo duży bo jakby ten film jest dużym eksperymentem jest bardzo ważny jak ta być polskie i takie lokalne warunki i myśmy się bardzo bali ale, ale uznaliśmy, że w ogóle jeden z pierwszych pokazów jeszcze taki przedpremierowy w ogóle musimy zrobić tam ud tych ludzi po prostu musimy pokazać byśmy usłyszeli pracy ani o tym myślą na jej odbiór był fenomenalny to znaczy ludzie bardzo rozumieli ten film no potem dzwonili do mnie mówili po premierze oni zmienili zdanie po tym, filmie, że tak jak wcześniej może nie byli Homofobii zdarzały się żarty homofobiczne, ale nie ubliżali taką osobą LGBT to po obejrzeniu tego filmu nigdy już nie pomyślał w ogóle tą stronę więc, jakby to co myśmy sobie założyli od samego początku, czyli ten film skierowany do nie do wielkomiejskiej publiczności art handlowe, a film wart obozowych tylko to taki właśnie mały Szczerców tak ten został wymyślony napisany i on trafił do tych ludzi oni zrozumieli i coś zmieniło po tym filmie też w ogóle fantastyczne niesamowite drugą sprawą inną inne tematy jak dystrybucja film w ale to już myślę pozostawiamy, bo czuję pewien przenoszę rzeczy pewien niedosyt pojawiło się dużo wątków chciałbym rozwijać, ale w czasie powoli kończy, więc mam nadzieję, że uda nam się w najbliższej przyszłości powrócić do dotychczas tych wątków i i dalej rozmawiać na ten temat ja bardzo dziękuję za zaproszenie cała przyjemność po mojej stronie im bardzo dziękuję za wizytę pan dr hab. Daniel Rycharski strażak Bartek wybitny artysta sztuk wizualnych profesor na wydziale malarstwa i nowych mediów Akademii sztuki w Szczecinie dziękuję bardzo, dziękuję serdecznie informację Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwudziestej trzeciej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA