dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie mnie się wydaje, że w Polsce nie ma żadnych przejawów antysemityzmu w Polsce w ogóle nigdy nie było takiej epoki czasu dziesięciolecia nawet, w którym rasizm odgrywał jakąkolwiek rolę ze względu na nasz głęboki katolicyzm czy chrześcijaństwo, które wyklucza aberracje takiego sposobu spojrzenia na bliźniego to nie są moje słowa Szanowni Państwo to jest wypowiedź Jana Żaryna
Rozwiń »
profesora historii, który się specjalizuje w dziejach XX-wiecznej Polski były senator i to jest wypowiedź, która pojawiła się w niemieckim filmie dokumentalnym nienawiść wobec Żydów w Europie i mam takie wrażenie, że gość dzisiejszego programu pan prof. Rafał rosół z Instytutu filologii klasycznej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu nie do końca może zgadzać się z tą wypowiedzią niedawno bardzo niedawno ukazała się książka autorstwa pana profesora zatytułowana chorągiewki stałe sól piłka nożna antysemityzm i zagłada książka ukazała się nakładem wydawnictwa pasaży panie profesorze dzień dobry witam pana dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwo zacząłem od tego cytatu on ten cytat tak pana pojawi się na końcu książki, ale pomyślałem sobie, że on w pewnym sensie pokazuje sposób myślenia nie tylko części polskiego społeczeństwa, ale pewnie i europejskiego tak nieprzypadkowo zakończyłem tym cytatem ze swoją książkę, tym bardziej że w zasadzie już na samym końcu pewną bezradność, bo na początku chciałem odpowiedzieć na pytanie, kiedy w zasadzie antysemity zniknie, kiedy zniknie też piłki nożnej i po przeanalizowaniu całego materiału poczułem pewną właśnie bezradność z i gdy słyszałem te słowa z niemieckim jako redaktor powiedział w filmie dokumentalnym co naprawdę się przeraziłem, tym bardziej, że to są słowa historyka, który się zajmuje dwudziestym wiekiem, ale tutaj no nie wiem chyba szczerze mówiąc nie znam żadnej osoby, która zaprzeczyła, że antysemityzm nigdy nie było w dwudziesto leciu międzywojennym czy czy sześćdziesiątym ósmy roku w związku z wydarzeniami marcowymi, a tutaj takie słowa ze strony historyka i tak chyba myślę, że bardziej to te słowa należy rozumieć tak jak gdyby miał w jaki sposób sprawiedliwość Żaryna, że chciałbym, żeby tak było ale, ale tak tak nie było i tak nadal nie jest antysemitą jest istnieje SA, a nie tylko w Polsce mam tutaj na myśli co Europa pan skoncentrował się w swojej książce na piłce nożnej może trochę nawet szerzej sporcie, bo pewnie nie będzie wielkim zaskoczeniem, jeżeli powiem, że pojawiają się na meczach na stadionach symbole znaki hasła antysemickie wydawałoby się na pierwszy rzut oka, że być może to jest jakaś nowa rzecz jakaś nowa specyfika i też tak jak pan cytuje tutaj słowa 1 no może nie z bohaterów, ale osób, które pojawiają się w tej pana książce to jest to jest człowiek, który był kibicem sportowym takim serii tych, którzy może na większą liczbę mecze chodzą i potem okazało się, że ma korzenie żydowskie, więc to, jakby zmieniło jego życie, ale potem z powrotem wrócił do chodzenia na na stadiony i wypowiedź mówi o tym, że tak naprawdę są tylko slogany myślę tutaj tych antysemickich hasłach, które panie pojawiają się w przestrzeni stadionów kibice skandują do kibiców drugiej drużyny, ale to nie ma nic wspólnego z Żydami to jest po prostu jakaś forma okrzyku, który ma z irytować drugą stronę podejrzewam, że znowu część społeczeństwa myśli podobnie mówiąc to są tylko takie taka forma stylistyczna, która mówi o gazie Auschwitz Żydach o eksterminacji powtórnej zagładzie to niema nic wspólnego z nastrojami to niema nic wspólnego z poglądami to jest po prostu jakaś taka sportowa może dziwna, aczkolwiek tylko wyłącznie sportowa forma rywalizacji poza stadionowej tak ten człowiek to Paweł bram są on stał się można powiedzieć osobą publiczną po wyemitowaniu filmu Michała Kaczyńskiego księży to rzecz właśnie było o nim od jego przemianie konsumenci nawet stało się bardzo atrakcyjnym Żydem i muszę muszę powiedzieć, że ten film w tych zarządzającą firm, choć Kaczyńskiego tam pojawiło się mnóstwo nienawiści on np. wypowiadał się wówczas, że no powinienem iść do Robina le Legia jak ta przekroczy próg synagogi przecież jedyne co chciałbym zrobić to uderzyć tego Robina w twarz i mnóstwo nienawiści w stosunku do do Żydów pojawiał się w jego wypowiedziach kilka lat później się w tym wywiadzie w następnym one jakby zaprzecza jakimkolwiek związkom, że nie ma tutaj czasem tylko są tylko pewne slogany, więc dla mnie to było wielkie zaskoczenie, że można z 1 strony tak zapomnieć o tym w jaki sposób co działo się na stadionach oddziałuje na na człowieka może też inne jakieś względy tutaj do tego dochodziły, ale też muszę powiedzieć, że to jest dosyć częsty pogląd, iż sam myślę, że kiedy chodziłem na mecie jako nastolatek, więc też groch i dosyć dawno temu też pamiętałem o tym, że ci kibice z, którzy przyjeżdżali w Łodzi to są Żydzi, chociaż nie wierzyłem w to że, że to naprawdę są Żydzi, że to w jaki sposób ma związek z antysemityzmem, ale z czasem kiedy, kiedy zacząć nad tym zastanawiać z co doszedł do wniosku, że sprawa chyba nie jest taka taka prosta i teraz, gdy zbierałem materiały do do napisania tej tej książki doszedłem do wniosku, że jednak to są pewne przejawy antysemityzmu właśnie i przejawy antysemityzmu ale, ale też wcale nie takie nowe, że ten antysemityzm w sporcie czy czy może trochę węziej w piłce nożnej to nie jest jakiś wynalazek w cudzysłowie ostatnich kilkunastu kilkudziesięciu lat to znaczy to jest wynalazek nie jest bo gdy przeniesiemy do dwudziestolecia międzywojennego tam antysemity w piłce nożnej bardzo silne tak jak zresztą w całym społeczeństwie, czyli najpierw w latach dwudziestych latach dwudziestych jeszcze nie wyglądało to najgorzej, ale już są takie wzmianki np. z 1922 roku, kiedy odbywały się nie macie w okręgu krakowskim między Makabi Wisła mniej więcej w tym samym czasie pomiędzy Krakowem, a Jutrzenką to już wtedy były m.in. dosyć poważne hasła antysemickie wypowiadane przez kibiców polskich zespołów i później sytuacja się rzeczywiście dość poważnie zmienia co znaczy możemy powiedzieć tak historycy w zasadzie szacują, że do 1936 roku było 100 poważnych bójek takie, które gdzieś są odnotowane albo w prasie albo w aktach policyjnych pomiędzy kibicami polskimi, a żydowskimi czy to czy to nam samym meczu czy to w przeto o, ale tak naprawdę co się działo później do 3006. roku jeszcze nie można powiedzieć tak nie było aż tak źle ale kiedy przychodzi rok 3007. 300 ósmy 3009. to tam trudno było znaleźć jakiś mecz pomiędzy drużynami polskimi, a aż żydowskiej mi, gdzie tego antysemityzmu nie było albo antysemityzm w stosunku do piłkarzy żydowskiej którzy, którzy grali w polskich klubach, chociaż to było sporadyczne w latach trzydziestych coraz mniej przy czym te później sytuacja się zmienia to znaczy w zasadzie nie ma ciągłości tak często się próbuje interpretować znaczy np. dlaczego dlaczego Cracovia kibice Cracovii są nazywani przez kibiców Wisły właśnie Żydami i interpretuje to najczęściej w ten sposób, że po prostu Cracovia była klubem demokratycznym grali w niej przed wojną ludzie różnych narodowości także Żydzi, a był też trener bardzo słynne Józef luz Garden pochodzenia żydowskiego i w momencie, kiedy zabrakło tych klubów żydowskich Jutrzenka już została rozwiązana 3002. roku Makabi Makabi na to w zasadzie w związku z wojną po wojnie już się odrodziło i uważa się, że tak to wtedy ten antysemity piłkarski został przeniesiony z tych drużyn żydowskich na tę drużynę Polski, który sympatyzował z Żyda w istocie jednak to to nie jest to nie jest tak ten antysemityzm, a w zasadzie narzucanie takich pseudo tożsamości klubom polskim na co jest dosyć popularne w różnych różnych krajach nie tylko w Polsce rozpoczyna się dopiero pod koniec lat siedemdziesiątych w zasadzie z początkiem lat osiemdziesiątych i jest to związane z z tym co w zasadzie zdarzyło się na stadionach angielskich w tamtym czasie przede wszystkim tutaj trzeba powiedzieć o źródłach to znaczy o Tottenhamie Hotspur w Polsce to jest klub, który ma swoją siedzibę w dzielnicy, w której zamieszkiwał zamieszkuje nadal sporo żydostwo pierwotnie na początku dwudziestego wieku to byli uciekinierzy przed pogromami z Rosji później ze związku Radzieckiego faktycznie tam tokenami można zobaczyć czy synagogi czy szkoły żydowskiej i inne instytucje przy czym na początku jeszcze lat siedemdziesiątych, kiedy inne kluby inni kibice innych klubów ze stolicy Anglii mam myśli z Arsenalu West Hamu czy Azji zaczęli w jaki sposób nawiązywać do tej tożsamości pseudo tożsamości żydowskiej zaś jakoś tutaj zwracać na to uwagę co wówczas nie nie było nic takiego szkodliwego, bo to były przyśpiewki typu, a czy wasz rabin wie, że jesteście tutaj, więc tutaj myślę, że to nie byłoby nie byłoby na szkodę, ale co się zdarzyło w drugiej połowie lat siedemdziesiątych na początku lat osiemdziesiątych w Anglii, czyli z właściwie można powiedzieć, że to jest związane też odrodzeniem się o ruchu skinheadów zupełnie innej odsłonie już wtedy, kiedy na stadion z kibice Stali właściwe walczyli z imigrantami, bo jedna z takich z takich cechach ten bardzo silny nacjonalizm część kibiców należało do do takiego ugrupowania radykalnego front Narodowy jest tutaj można powiedzieć, że c nastroje nacjonalistyczne zostały przeniesione na stadiony, czyli z 1 strony na stadionach wykrzykiwane różne hasła z anty imigracyjne czy ksenofobiczne, a z drugiej strony atakowano np. Pakistańczyków w tamtym czasie tutaj zatrzymajmy się na chwileczkę, bo zbliża się informacje i powrócimy do naszego obozu po informacjach rozmawiamy także o tym m.in. kiedy Polak staje się synonimem Żyda pan prof. Rafał rosół z Instytutu filologii klasycznej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa moim gościem informację o dziesiątej 20% wówczas jak pan prof. Rafał rosół z Instytutu filologii klasycznej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu opowiada o swojej książce wydanej przez wydawnictwo pasaże chorągiewki stałe sosu piłka nożna antysemityzm i zagłada nie wszystkich panie profesorze słuchaczy pan przekonał weszła pisze bez przesady na stadionach piłkarskich każda grupa przeciwna jest werbalnie niszczona w cudzysłowie nie sądzę by to był wyraz antysemityzmu krzyczało się przecież jeszcze inne rzeczy pan się zgadza z taką opinię, że to znowu wracamy do tej opinii to jest w Starym sensie takie nieszkodliwe werbalne niszczenie drugi z drużyny przeciwnika, który nie ma nic wspólnego z antysemityzmem nie zgadzam się znaczek właśnie tak kiedyś może bym się zgodził często opiniom w tej chwili w tej chwili zdecydowanie nie tutaj ten antysemityzm jest bardzo się tak samo, jakbyśmy się mogli zgodzić z tym, bo dla mnie jednak antysemity SA stadionowy wcale nie jest jakimś takim całkiem odmienną z jakąś odmianą odmian wariantem antysemityzmu, który istnieje społeczeństwo, jeżeli uznamy, że antysemityzm antysemityzmu dzisiaj w sferze publicznej to czas również można by się zgodzić z tym, że nie ma tego antysemityzmu wskaże, że stadionowe, ale to samo też można powiedzieć, że nie są, chociaż to jest o wiele wiele mniejszą skalę, bo tutaj właściwie innych narodowości tutaj nie mamy, czyli koja wieś pojawiają się Żydzi pojawia się jeśli chodzi o ewentualne dyskryminację to na stadionach jest oczywiście bardzo silna też homofobia to co co w ostatnim czasie się działo na różnych stadionach m.in. czy 3 w Warszawie czy w Poznaniu 3 czy w 2019 roku podczas parady równości w Białymstoku jak co właśnie wówczas wyglądało ewentualnie jeśli jeśli jakieś inne nacje gdzieś się pojawią to można jeszcze wspomnieć o Romach, którzy też są w podobny sposób traktowani, chociaż to jeśli chodzi o Polskę jest to także naprawdę margines, ale mamy takie sytuacje np. kibice GKS-u Katowice przez innych kibiców Górnego Śląska są nazywani Cyganami Cyganami bardziej po Śląsku to samo mamy na Dolnym Śląsku w rywalizacji między Zagłębiem Lubin, a Miedzią Legnica, więc to już też już pewne elementy mamy ale, ale nigdzie nie krzyczymy na kogoś Rosjanie także chcemy obrazić czy Niemcu Holendrze filmie itd. więc tutaj ten antysemityzm jest rzeczywiście bardzo silny można mieć takie wrażenie, że teraz może na mniejszą skalę, ale to wynika m.in. z tego, które jeśli chodzi o Polskę teraz wynika m.in. z tego, że kluby łódzkie nie są ekstraklasie Widzew Łódź od dawna jest grać gdzieś w niższych ligach, więc kiedy, kiedy tylko Widzew awansuje do ekstraklasy znowu co możemy się spotykać z różnymi aktami antysemityzm nie tylko nie tylko na stadionach, ale też w tej sferze poza stadionowe w 2014 roku przygotowanym przez ministerstwo spraw zagranicznym zagranicznych takim atlasie polskiej obecności za granicą pojawiło się zdanie w Katalonii Polacy traktowani są ze szczególną sympatią ze względu na fakt, że mieszkańcy tego regionu tradycyjnie mieszkańcy tego regionu tradycyjnie okrycia się mianem Polakom tak to jest dosyć ciekawa ciekawą sprawę z tego względu, że kiedy bliżej przyjrzymy się użyć tego wyrazu okazuje się, że ma ono jednak znaczenie pejoratywne, czyli tutaj powinniśmy się nie cieszy jednak z tego że, że coś takiego się pojawia kibice w Polsce też z tego względu, że Real Madryt Barcelona to są kluby które, które w Polsce są dosyć wysoko cenione i wielu Polaków kibicuję jednemu z tych 2 zespołów też kibice w Polsce wiedzą, że rzecz wsi z Madrytu krzyczą na tych z Barcelony właśnie z o, określając ich i ich Polakami i to z płatnych płatny przez pierwsze co co jest rzeczywiście traktowane jako jako coś pejoratywnego, ale to jest jeszcze ciekawe, że sam termin Polakom używane jest m.in. Koska ręce na określenie Żyda to pewnie o tym też was redaktor chciał akcja to co jest ważne skorzystać tak to jest to wynika z tego, że w dwudziestoleciu międzywojennym wielu Polaków polskich Żydów wyjechało do Ameryki czy to Ameryki Południowej środkowej czy czy też północnej m.in. do Kostaryki i więc z, ponieważ było i tak dużo zaczęto ich nazywać po prostu Polak Polakom jako jako Polacy to analogicznie też w Argentynie sytuacja się ma co znaczy tam akurat mnóstwo Żydów przyjeżdżało z Rosji czy ze związku Radzieckiego później, więc Żydzi nazywani są po prostu Rus czyli, czyli Rosjanie to jest dosyć dosyć ciekawa ciekawe rzeczy i tam z przytacza też ten zabawną historię związaną z wyborem Jana Pawła II Karola Wojtyły na papieża kiedy, kiedy do Polaków żydowskiego pochodzenia w Kostaryce dzwonią znajomych, ale jak to jest, że on jest Polakiem został papieżem przecież to niemożliwe tutaj właśnie w właśnie jest ich wizjach to z AK, ponieważ dla mieszkańców za dla mieszkańców Kostaryki to brzmiało, gdyby o to, że został papieżem CE hektar hektar w i trudno było zrozumieć z tak rzeczywiście rzeczywiście coś takiego się też pojawia to myślę dla mnie to to w pewnym sensie jest też pouczające że, że tak naprawdę możemy być różne traktowanie i możemy można też właśnie ten Polak wcale nie musi nie musi oznaczać właściwie tego tego Polaka, ale też dla mnie to też ważne, że w zasadzie to skojarzenie tylko Polaka z Żydem to też nie jest to też nie jest jakby oderwane od od jakiejś rzeczywistości, że po prostu tak nazwano tyle, ale to niesie za sobą różnorakie konotacje w odeśle tylko naszych słuchaczy do reportażu Polaco z Haiti płynie do Kostaryki autorstwa Anny Pamuły bo, bo tam zdaje się to zabawna historia est przytoczone, ale też czy znajdą państwo więcej na temat migrantów, którzy wyjechali z Polski właśnie o m.in. do usterki oczywiście trzeba Kostaryki wiem tak jakby tak zaakcentował dobrze powraca do do pana książki i słuchać, który nie jest przekonany, że to jest antysemityzm zarzuca tutaj pewną tezę i obronę tej tezy, czyli wy jak pana książce, czyli wybieranie różnych przykładów na obronę pewnej tezy, ale to nie jest przekonany czy nasz słuchacz tę książkę czytał przeglądał by muszę powiedzieć że, że właściwie książkę z takim zbiorem różnego rodzaju okruchów śladów mały, który pan idzie, więc oczywiście wnioski każdy czytelnik Czytelniczka może wyciągnąć sam czy sama, ale to jest zbiór takich bardzo krótkich historii opowiadań opowiadań, ale właściwie tropów podejrzenia różnymi tropami położenie różnymi nickami i wnioski pozostawia pan słuchaczom słuchaczką powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dzisiaj o książce chorągiewki stałe psu piłka nożna antysemityzm i zagłada opowiada autor pan prof. Rafał rosół informację o dziesiątej 40 po informacjach wracamy w czarne jak w zapraszam już teraz Szanowni Państwo my na godzinę jedenastą, czyli za niecałe 20 minut będziemy rozmawiać o tym w jaki sposób odczytano ludzki genom po raz kolejny, ale tym razem może już najlepiej jak się da i co z tego dla nas wynika to po godzinie jedenastej pani prof. Ewa Bartnik będzie to wszystko wyjaśniać tymczasem pan prof. Rafał rosół z Instytutu filologii klasycznej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza Mickiewicza w Poznaniu opowiada o swojej książce chorągiewki stałe sól piłka nożna antysemityzm i zagłada, która ukazała się nakładem wydawnictwa pasaże może czas już panie profesorze wyjaśnić te, skąd się wzięły te chorągiewki stałe sosu poza tym zaraz w i jeśli chodzi o tę książkę tutaj w zasadzie kibic znajdzie takie rozdziały które, które będą dla niego zaskakujące z tego względu, że nie wszystko ściśle łączy się z piłką nożną z trybunami m.in. chorągiewki stałe psu z tytuł wziął się w zasadzie z pewnego listu, który napisał kibic zespołu na Irlandia Amsterdam w listopadzie 1800 czterdziestego piątego roku właśnie do do władz klubu z informacją że gdzieś jest czymś niestosownym ażeby szat modlitewnych, czyli też stałe taką użył terminu szat modlitewnych tworzono chorągiewki narożne na nas stadionie klubowym i chorągiewki akurat bardzo dobrze odpowiadały barwom klubu z tego względu, że stałe co można powiedzieć ogólnie Szal białe biały z czarnymi lub granatowymi pasami Krupy Irlandia Austria tam miał bardzo biało niebiesko czarny, więc jak najbardziej to to pasowało i to był dla mnie taki punkt wejścia do jednego z tych rozdziałów mianowicie o kwestię sam tego co się stało z różnymi rzeczami, a także ze stadionami właśnie z powojnie, czyli tymi stadionami klubów żydowskich czy też innymi rzeczami m.in. to co poruszyło to co też akcentowały w tym 1 rozdziale co to, że na niektórych z dawnych cmentarzach żydowskich w tej chwili stoją stadiony czy jak jakieś boiska mniejsze, więc to był taki pewien punkt za ważne ważne dla mnie w tej książce to, że pewnie ktoś wróć wracam tutaj do naszego słuchacza powiedzieć no dobrze to są znowu pozbierane historię opowiastki jakieś punkty widzenia, gdzie 1 strona wyraża swoją niechęć w stosunku z drugiej strony, używając epitetów akurat Żydzi czy też Cyganie są tutaj takim słowem kluczem, ale czy to się przekłada czy to się przekłada na antysemityzm poza werbalne w takt tak nawet nawet w ten sposób, kiedy widzimy graffiti z powieszono gwiazdą Dawida i tak naprawdę co sobie myślimy oczywiście, jeżeli znamy dobrze kontekst że, że to jest związane z różnymi zachowaniami kibiców no to można to jakoś ewentualnie przez palce na to spojrzeć Arek gdy, gdy np. tak naprawdę no mówimy tutaj o kształtowaniu też i najmłodszych czy osób, które kompletnie nie znają się na piłce no, widząc takie takie rzeczy no mogą np. mieć jakiś prezes wytworzyć sobie na pewno pejoratywnym stosunek łączy na myśli jeszcze różne hasła Jude raus np. w kontekście kibiców bardzo często wykrzykiwane dla mnie też takim osobistym osobistym doświadczeniem była wizyta kiedyś w Krakowie niedaleko rynku w restauracji, kiedy wszedł do toalety zobaczyłem wielki napis Jude raus markerem nie mogę w to uwierzyć oczywiście szybko do mnie gdzieś tam dotarło, że tak to co kibic Wisły pewnie Wisły Kraków to zrobił, ale wyszedłem z tej toalety spojrzałem na ludzi i zobaczyłem, że tam tak naprawdę większe są przyjezdni słychać było bardzo dużą języka angielskiego teraz tekstem pomyślałem też pod kątem te w jaki sposób ci ludzie chodzą do tej toalety będą myśleć o samych Polakach już mogę tutaj o jakimś też antysemityzmie jak też przekłada w stosunku do Żydów, ale też też, jakie daje świadectwo on samych to taki rodzaj mówmy, bo chodzi o to, że ona na poziomie, gdyby odbioru, ale na poziomie poza werbalnym co jest tu to nie jest taka prosta sprawa, bo rzeczywiście tutaj trudno sobie powiedzieć także kibice krzyczą czy czy coś coś na Żydów i zaraz idą np. niszczyć synagoga miałem czegoś czegoś takiego faktycznie trudno trudno jednoznacznie połączy sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana, ale co na pewno powoduje utrwalanie różnego rodzaju stereotypów i wrogości, więc pod tym kątem w zasadzie na dłuższą cel ten antysemityzm cały czas tutaj z zostaje i daliście się dalej rozwija, więc moim zdaniem ma co ma to przełożenie, chociaż oczywiście bardzo trudno jest wskazać taki, jaki całkiem bezpośrednia w czy czuje pan że, gdyby ta przestrzeń piłki nożnej szeroko rozumiany jest w jaki sposób szczególnie podatna na antysemityzm w porównaniu z innymi obszarami albo, jeżeli tak to dlaczego właśnie piłka nożna co takiego jest w piłce nożnej, że ona jest, jeżeli jest szczególnie podatne myślę że, że nie to znaczy tutaj pod kątem, że mamy do czynienia z jakąś grupą ludzi często ta grupa też to co trzeba pamiętać, że nie są tylko kibice, że sami kibice bardzo często też uczestniczą w marszach niepodległości w różnych anty demonstracjach, więc tutaj 2 światy bardzo ściśle się ze sobą przeplatają, więc pod tym względem, ale i stadiony są jakieś tam specyficznym miejscem, ale z drugiej strony są tylko częścią, gdzie ludzie mogą się spotykać na pewno na pewno pod tym kątem, że i jest to tak dosyć dobrze zorganizowane co znaczy, że z śpiewane są różne różne przyśpiewki przygotowywane są oprawy meczowe o charakterze antysemickim np. tak to jest rzeczywiście mam dosyć te rzeczy mają dosyć duży oddźwięk, bo też odbywają się w dużej w dużej grupie ludzi, ale nie powiedziałbym że, że stadion jest czymś z specyficzne po prostu pod tym względem, że gromadzą się o udziale to co jest dla mnie też jak istotne, że te same przyśpiewki są śpiewane również, w jakich środowiskach narodowców powiedzmy młodzieży Wszechpolskiej to dosłownie widać że, że mamy do czynienia co jest przeplatają się tych światów np. kibice chodzą właśnie na różne demonstracje tak to było świetnie widoczne tego, o czym wspomniał gęsto od 2019, gdzie nawet wówczas było bardzo dobrze widoczne, ponieważ kibice byli ubrani w koszulki z własnych klubów z, że z pewnością wyłania się z pana książki z 1 strony taki obraz bezkarności a, ale też jednocześnie taki obraz braku reakcji znaczy bez bez obaw karność to chyba wiemy Nene, ale ten antysemickie napisy, które pojawiają się poza przestrzenią stadionu wspomniał pan o restauracji i brak reakcji tak dotąd nie przeszkadza traktujemy to trochę jako część nie wiem kolorytu folkloru tak na pewno znaczy tutaj jak spojrzą na to szerzej, bo w zasadzie takie wrażenie możemy odnieść, jeżeli myślimy tylko w Polsce, bo w innych krajach wygląda to jednak inaczej np. bardzo dużą w dużo uwagi poświęca się problem mówiąc chcemy też mu właśnie w Anglii w Londynie tam np. w tej chwili już są takie kary ktoś na własnym tweeta, że napisze np. jest kibicem Chelsea napisze coś na to ten cham o charakterze antysemickim to zostaje mu zjeść złapany i płaci kartą nie są jakieś wielkie kary powiedzmy o takiej co słyszałem z za tego typu wykroczenia to było 70 funtów w Niemczech również można, nawet jeżeli ktoś zaśpiewa coś jadąc na mecz w pociągu ktoś, kto nagra przekaże władzom to są kary dosyć dosyć wysokie tam nawet około 10001000EUR można taką karę w ich dostać jeszcze do tego w różnych krajach zależy od sytuacji pewne zakazy nawet meczowe tutaj chodzą w grę, więc myślę, że akurat w takich krajach jak Polska jak Włochy to ten antysemityzm faktycznie nie jest można powiedzieć, że jest bezkarny, chociaż oczywiście też są różnego rodzaju i jakiś kary dla tych, którzy coś coś zrobią, ale najczęściej najczęściej niewspółmierne do tego co zostało zrobione, ale myślę, że czy też tylko kwestia czasu że, że w zasadzie za za dekadę 2 to się zmieni przynajmniej taką mam nadzieję, że Polski związek piłki nożnej również podejmie bardziej zdecydowane działania nie tylko myślę o antysemityzmie ogólnie ksenofobii Homofobii czy czy szerzej pojętym rasizmie bardzo dziękuję panie profesorze za dzisiejszą rozmowę państwa, którzy są zainteresowani odsyłam książką pana profesora, o co mam do niej książka ukazała się nakładem wydawnictwa pasaże nosi tytuł chorągiewki stałe sosu piłka nożna antysemityzm i zakłada autorem jest pan prof. Rafał rosół z Instytutu filologii klasycznej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzisiejszy gość programu off czarek dziękuję panie profesorze państwa zaprowadza państwa zapraszam na informacje, które już za kilka minut na antenie Radia TOK FM o godzinie jedenastej, a po informacjach pani prof. Ewa Bartnik z Instytutu genetyki biotechnologii na Uniwersytecie warszawskim będzie opowiadała o najnowszych przełomowych badaniach, bo oto po raz drugi, ale sami państwo wiedzą, że pierwszy odczytanie czy tzw. odczytanie ludzkiego genomu nie miało miejsce już ponad 20 lat temu mieliśmy wtedy do czynienia troszeczkę inną technologią teraz udało się to zrobić po raz drugi, ale zupełnie inny i teraz co to oznacza dla nas, czego dowiedzieliśmy się ludzkiej duszy o nieśmiertelności ne także m.in. o tym po godzinie jedenastej w programie Owczarek, który już teraz państwa serdecznie zapraszam, a w międzyczasie informację
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
34:05 W studio: Sara Orzechowska
-
21:43 W studio: Tomasz Kolankiewicz
-
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
25.09.2023 08:20 Poranek Radia TOK FM22:48 W studio: Jacek Nizinkiewicz , Jacek Gądek
-
-
25.09.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM12:17 W studio: o. Paweł Gużyński
-
25.09.2023 06:20 Pierwsze Śniadanie w TOK-u07:51 W studio: dr Paweł Kowalski
-
25.09.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM10:35 W studio: Izabela Leszczyna
-
25.09.2023 06:40 Pierwsze Śniadanie w TOK-u13:10 W studio: gen. Tomasz Bąk
-
25.09.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM14:39 W studio: Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz
-
25.09.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczy07:53 TYLKO W INTERNECIE
-
25.09.2023 06:00 Pierwsze Śniadanie w TOK-u11:24 W studio: Jolanta Ojczyk
-
25.09.2023 09:00 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka11:22 W studio: Adam Jasser
-
-
-
-
-
25.09.2023 12:00 Dzień po wyborach
-
25.09.2023 13:20 Połączenie11:23 W studio: dr Sebastian Duda
-
25.09.2023 13:40 Połączenie10:38 W studio: Mariusz Cielma
-
25.09.2023 12:20 Wybory III RP49:06
-
-
25.09.2023 13:00 Połączenie10:31 W studio: Marta Szpala
-
25.09.2023 10:00 OFF Czarek34:05 W studio: Sara Orzechowska
-
25.09.2023 14:20 Połączenie11:10 W studio: Adam Balcer
-
25.09.2023 14:40 Magazyn Europejski13:01 W studio: prof. Artur Nowak-Far
-
25.09.2023 12:00 A teraz na poważnie12:43 W studio: Dorota Olko
-
-
25.09.2023 14:00 Połączenie10:41 W studio: Paweł Hekman
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL