dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościnią kultury osobistej dzisiaj Agata Duda-Gracz reżyserka scenografka teatralna dramatopisarka witam serdecznie dzień dobry spotykamy się na łączach sklepowych z powodu zbliżającej się premiery spektaklu Odys świnie, czyli opowieść mitomana w teatrze śląskim w Katowicach ta premiera już 29kwietnia właśnie rozmawiamy na kilka tygodni przed premierą co nie jest jak myślę być może zbyt komfortowe dla twórcy, który
Rozwiń »
dopiero zapoznaje się tak jak myślę ze swoim dramatem na scenie to zapoznawanie trwały od 2 miesięcy jest to proces niezwykły, bo przypomina spotkanie się własnym planem albo własnym marzeniem, a więc, że chcę pana Boga rozśmieszyć musimy zrobić plam czy zawsze wyobrażenie na temat tego, jaki jak ten spektakl będzie wyglądał zawsze odbiega od tego SUV-a to bardzo się na sen się dzieje na szczęście to, o czym robimy, jaki jest temat, jaka sprawa została niezmienna ale, ponieważ zmieniły się okoliczności zmienił się kontekst zmieniła się rzeczywistość dookoła nas w związku z tym musiało się zmienić nasze sceniczne życie pani w ogóle wraca do do teatru Śląskiego po 2 latach po tym, jak próby do spektaklu prawda przerwała pandemia i tak sobie myślę wracając oczywiście za chwilę do tego kontekstu, którym pani powiedziała, ale myślę o tym miejscu że to jest szczególnie ważne dla kogoś, kto się urodził wychował w Katowicach jest dla mnie ważne z wielu względów po pierwsze, dlatego, że pierwszy raz odważyłam się zrobić spektakl wmieście, które uważam za swój dom za dom, którego ponad 20 lat temu wyjechała ciągle planowałam, że wrócę przecież wrócę do Katowic przecież wrócę do rodziców na nigdy nie wróciłam do już niema rodziców już niema, a więc wrócił do teatru i kiedy pracowaliśmy nad spektaklem pt. prawda prawda w te 2 lata temu opowiadaliśmy o śmierci to był spektakle, które go przerwanie było bardzo wielu składnikom we, a pandemia była tak naprawdę jednym z nich natomiast podstawowym powodem była śmierć mojej mamy, która miała wypadek na 2 tygodnie przed premierą w związku z tym nie byłam w stanie dokończyć tego spektaklu jak się okazało nawet po 2 latach nie była w stanie do tego tematu wrócić w tym samym miejscu z tymi samymi ludźmi na ten nota ten sam temat ale, ponieważ jak mówił Gaetano getta, kiedy sztuka karmi się życiem to życie staje się sztuką temat powrotu do domu pytania czy w ogóle to jest możliwe co znaczy wrócić do domu czy to jest powrót do swojej do krainy dzieciństwa czy powrót do domu też po prostu umieranie i czy powrót do domu to jest moment, kiedy przestajemy być dziećmi i staje się tli, a tą naszą dorosłość dojrzały kształtuje to co mamy za sobą, a czy powrót do domu to jest próba zrozumienia tego co było przed nami, kiedy tak naprawdę wracamy czy to w ogóle możliwe czy się da na takim etapie jestem w życiu w związku z tym ten temat temat zaczerpnięty z Odysei honorowej był najbliższy pierwszy raz tak bardzo mocno założyłam opowieść sceniczną otaczającej rzeczywistości zawsze staram się od tego oderwać nigdy ze sceny nie używałam słowa Polska ojczyzna, a jeżeli była ojczyzna to była ojczyzna uniwersalne Erbud dom to był dom uniwersalny teraz jest bardzo konkretne chciałam opowiedzieć o tym, że ci, którzy nie wyciągają wniosków z historii są skazani na jej powtarzanie o tym co to znaczy, że walka o wolność co to znaczy być sierotą średnim wieku która, żeby zrozumieć swoją tożsamość musi zrozumieć swoich bliskich zrozumieć sama, bo już nikt tych bliskich swojej stronie opowie, bo są po tamtej stronie są gdzieś indziej ten może zapytać nie mogę się dowiedzieć, jakie były motywację mojej matki mojego ojca z jakich motywacji moich dziadków ich życie wynikało ciągle mówimy kontekst historyczny co to znaczy Kontek historyczne 3009. roku to znaczy kontekst historyczny lat pięćdziesiątych siedemdziesiątych osiemdziesiątych dokonywanie wyborów wtedy stąd ta podróż Odysa jest podróżą, bo kolejnych Wyspach i związanych z przyszłością swojej rodziny, ale z własnymi planami marzeniami tym spektaklem staram się wrócić do domu z założeniem, że ten powrót w pełni jest niemożliwy, a Polska, której pani wspomniała mieszana wody Sową historia czym jest, jaka jest do Polska, która jest wynikiem nieustannej walki o wolność ciągle innym wrogiem ciągle z innym przeciwnikiem ta Polska, której startujemy to Polska, która ja znam, z której kultury jestem dumna, z której historii byłam dumna, której i plam na honorze takich jak zdarzenia na granicy z Białorusią i wiele zdarzeń ostatnich lat bardzo się wstydzę, kiedy słowo ojczyzna w momencie w kontekście historycznym dali napawa mnie dumą w kontekście dzisiejszym nie do końca moja Polska Polska przewartościowań i jestem z katolickiej rodzinę, a teraz mam poczucie, że powiedzenie jestem już powinnam używać tylko wyłącznie w czasie przeszłym byłam w katolickiej rodziny już nie potrafię takowej być już wstydzę się tego co kiedyś było takie ważne już nie potrafię wybaczyć zaczyna osądzać kościół nie jest tym czym był, kiedy byłam dzieckiem, kiedy byłam osobą wchodzącą w dorosłość, które jeszcze miała jakieś złudzenia już ich nie mam musem już na religię nie chodzi o bardzo się starałam moja Polska to Polska wielkich bohaterskich czynów, ale również nietolerancji dewocji podłości zaściankowości wycierania mordy wielkimi hasłami grzebania gmin Ania przy historii i poprawkach historii to także Polska pełna symboli Kasandra jest symbolem naszego zwycięstwa, a my przywiązujemy wagę do symboli to nasza narodowa cecha powtarza w spektaklu tele Mach tych naszych symboli tak się bać gwałcił i wycieramy sobie Emilię jak pisał Gombrowicz, a potem wieszamy na ołtarzach i nad biurkami nauczycielskimi w szkołach, niemniej jednak te symbole na szczęście mają dłuższą tradycję niż tylko nasze życie za te symbole ktoś ginął umierał na symbole przysięgał te symbole bardzo wiele znaczyły dla moich dziadków dla moich rodziców bardzo walczy o to, żeby mogły wiele znaczyć również dla mojego syna nie było powodem do śmiechu, bo wstydu no ale Kasandra jako symbol jak to rozumieć nie słuchamy przestróg nie wierzymy im, a potem upada Troja symboliczna, bo nasza Kasandra jest personifikacja historii stąd to poniewieranie nią jak poniewiera historią, a jak mówi Kasandra historia to dziwka zwycięzców równocześnie Kasandra jest winą Kasandra jest ofiarą wojny nie tylko osobom, które ją przewidziała, ale która padła ofiarą zarówno swojej rodziny, która nie uwierzyła jak i tych, którzy oczywiście słusznej sprawie troje zdobyli Kasandra jest symbolem wiecznej ofiary i to jest na symbol Narodowy, ale przecież przywiązują wagę symboli powiedziała pani zwycięstwie tutaj można sobie zadać pytanie myślę, że spektaklu również państwo sobie zadają pytanie czym jest zwycięstwo w takim razie jak wiele wspólnego z porażką i inaczej myślałam o tym czym jest zwycięstwo czym jest porażka jest wojna w ogóle a kiedy pisałam ten tekst, kiedy zaczynaliśmy próby było to jeszcze zanim nastąpiła rosyjska inwazja na Ukrainę z w tej chwili w wszystko nabrało innego kontekstu porażka zwycięstwo też są w tej chwili czymś innym, dlatego że wróg nie jest uniwersalny wzięte z podręczników do historii tylko nazwane konkretnej ma twarz mówi określonym językiem jest bardzo niedaleko nas w związku z tym zwycięstwo porażka w naszym spektaklu, żeby zachować jakąkolwiek uniwersalność i nie zacząć politykowania 1 do 1 i żebyśmy się nie starali być lustrem rzeczywistości było nie da się być lustrem tej rzeczywistości staramy się, żeby to było bardziej uniwersalne i porażka to wtedy, kiedy tracimy własne ideały, kiedy zaprzeczam własnym zasadom, kiedy postępujemy niezgodnie, kiedy osądzone, kiedy feruje wyroki wydaje nam się, że mamy prawo o zwycięstwo jest wtedy, kiedy potrafimy zrozumieć chodzi o to, żeby osądzać tylko, żeby zrozumieć, ponieważ każde działanie naszych przodków tych, które wynikały miało swój powód nie powinniśmy nie wolno nam ferować wyroków oczywiście co mogę mówić tylko historii o jak nie osądzać nie ferować wyroków dzisiaj tak, kiedy świat stoi tak dosłownie okrutnej przerażający wspomniany tele Mach mówi w spektaklu głosem ojca Odysa i no właśnie tutaj pojawia się pytanie o opowieść oto czym może być jak wiele ma wspólnego z prawdą nasza historia, ale opowiedziana przez kogoś innego czy jest jeszcze naszą historią czy użyje oderwana od nas o tym też jest spektakl tak o tym, że toniemy będziemy siebie pamiętać to nie my będziemy pisać swoją historię to nie my będziemy opowiadać swoje dzieje zrobił to nasi następcy w zgodzie ze sobą i stąd drugi człon tytułu opowieść mitomana i mitologii za co w przeszłości dorabianie nosów uszu i dorabianie mord to nasza narodowa cecha myślę zresztą, że nie tylko nasza udar wianie poprawianie, a z drugiej strony co nam pozostaje, kiedy ci, o których opowiadamy już sami nie mogą się wypowiedzieć tele Mach, opowiadając dzieje swojego ojca tak naprawdę podróżuje z nimi próbuję zrozumieć, żeby poprzez zrozumieć siebie i zrozumieć czas, w którym żyje ojciec już nie może się obronić już nie może nie może wytłumaczyć swoich działań robi to zaniku sen cały spektakl tak naprawdę dzieje się w 1 miejscu to jest krzesło, a w szpitalu ustawiono obok łóżka umierającego ojca, bo to jest ta przestrzeń, która jest przestrzenią naszej podróży wędrowanie z wyspy na wyspę to, siedząc przy tym łóżku tele Mach wraz z ojcem, którego ma w sercu głowie duszy wyrusza w podróż do przyszłości do historii i tak jak mówiłam w głąb siebie zrozumienia też własnych wyborów tego kim jest czym jest co znaczy, że ojciec opuścił ich dawno temu i znikną jak naprawdę nazywasz ojciec nie wiemy główny bohater, czyli tele Mach jest historykiem i wielbicielem kultury antycznej dlatego najłatwiej swojego ojca na zawody sam pewnie każdy z nas od SM jest, dlatego że już, cytując slogan każde życie z podróżą i to podróżowanie podróżowanie z ojcem jest ostatnią wypowiedzią zamiast oczywiście z pełną świadomością, że za tele macha też ktoś napisze historię jak wiemy z mitu synem tele macha, a wnukiem Odysa był Homer i napisało odyseję napisał Iliady tak jak mu pasowało tak jak było wygodnie wg siebie od świń, czyli opowieść mitomana w teatrze śląskim w Katowicach, że państwa premiera już 29kwietnia spektakl dedykowany pamięci filmy Dudy gracza z nami była Agata Duda-Gracz reżyserka scenografka i dramatopisarka bardzo pani dziękuję dziękuję serdecznie i czekamy na 29kwietnia premiera w teatrze śląskim, a ja dziękuję za uwagę już panu Markowi dziękuję za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informację
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA
-
12:50 W studio: Urszula Kozakowska-Zaucha
-
14:40 W studio: Arkadiusz Jakubik
-
14:25 W studio: Aneta Kyzioł , Bartek Chaciński
-
14:40 W studio: Krzysztof Czyżewski
-
14:15 W studio: Małgorzata Rejmer
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
09.12.2023 20:00 Między Słowami
-
09.12.2023 21:00 Weekend Radia TOK FM51:03 W studio: Jacek Bożek , Katarzyna Piekarska , prof. Marcin Urbaniak
-
-
-
-
-
10:00 Nagłe zastępstwo50:01 W studio: Olga Drenda
-
09:59 Reaguj! na przemoc22:00 W studio: Martyna Wilk
-
-
-
-
09:00 W studio: Iga Łapińska
-
-
-
11:00 Magazyn Radia TOK FM12:02 W studio: dr Agnieszka Bryc
-
11:40 Rusz się, na zdrowie17:30 W studio: Franciszek Przeradzki
-
11:20 Podróże małe i duże14:32 W studio: Adam Suraja
-
-
-
-
-
13:40 Życie w Zdrowiu13:18 W studio: dr Paweł Grzesiowski
-
12:20 Przy niedzielnym stole12:40 W studio: Adrianna Marczewska
-
12:40 Jak z dzieckiem19:18 W studio: Michał Janczura
-
-
-
14:40 Magazyn Radia TOK FM15:50 W studio: Krzysztof Nadratowski
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL