REKLAMA

Analiza: Jaka polityka wsparcia i integracji uchodźców z Ukrainy?

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2022-04-07 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:44 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest prof. Dawid Sześciło z Wydziału Prawa i Administracji UW oraz Fundacji Batorego, z którym omawiamy przygotowaną dla Fundacji analizę dotyczącą pomocy dla uchodźców z Ukrainy przybywających do Polski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
resort Dawid Sześciłło jest z nami wydział prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego także Fundacja Batorego dzień dobry panie profesorze dzień dobry państwu o raporcie dla fundacji Batorego właśnie rozmawiać będziemy w raporcie zatytułowanym, jaka polityka wsparcia i integracji uchodźców z Ukrainy wezwań na dziś i na lata to zacznijmy od tego wyzwania na dziś, bo dziś oddał odbyło się też spotkanie premiera Morawieckiego samorządowcami w sprawie pomocy uchodźcom Rozwiń » z Ukrainy i ich chyba raczej dużo mówiono o tym tak wynika z tych przekazów, które pojawiło się po tym spotkaniu co ma być się za miesiące czy za lata samorządowcy mówili o konieczności długofalowego wsparcia dla nich także premier Morawiecki mówił przede wszystkim o tym co się może wydarzyć, kiedy nasza gospodarka będzie już absorbować kolejnych gości ze Wschodu Ukraińcy będą pracować również dla Polski to my również będziemy mogli poprawić swoje perspektywy wzrostu jak ekonomiści mówią potencjał wzrostu gospodarczego tak prawił premier Morawiecki my zacznijmy od tu i teraz panie profesorze co trzeba zrobić, bo może może zacząłbym trochę nietypowo to znaczy jednak od kilku zdalnie pochwały pod adresem szeroko rozumianej władzy centralnej większości parlamentarnej również WHO rządu chodzi o ustawy o pomocy uchodźcom z Ukrainy i tę ustawę przyjęto już inne kilkanaście dni temu teraz mamy kolejne do niej poprawki w sejmie, które część z nich przynajmniej dobrą stronę i generalnie mimo wielu technicznych niedoróbek to ta ustawa jest to takim dobrym świadectwem życzliwości, a nawet pewnej hojności nie państwa polskiego wobec osób uciekających przed wojną i unikaliśmy takiego ryzyka, że pan, że sprawimy, że te osoby będą takim mieszkańcami naszego kraju drugiej kategorii znaczy łączyliśmy ich w krwiobieg usług publicznych ochrony zdrowia edukacji świadczenie społeczne, więc ten pierwszy krok wykonaliśmy no jak sądzę na ile to było możliwe to, że oczywiście pojawia się też pytanie jak to się stało, że administracja rządowa, zwłaszcza takie instytucje jak wojewodowie no, którzy wiedzieli i prawdopodobnie dużo więcej od nas szła na pewno dużo więcej od samorządów organizacji pozarządowych o tym, że konflikt nadciąga, że wojna nadciąga, a no ewidentnie nie potrafili się przez pierwsze kilka kilkanaście dni ogarnąć to za co dzisiaj Polska myślę zbiera zasłużone pochwały ma cały świecie to jest zasługa przede wszystkim organizacji pozarządowych samorządów takiego oddolnego ruchu społecznego, a nie bardzo intensywnych skutecznych działań terenowej administracji rządowej no ale generalnie na poziomie rozwiązań ustawowych w takim krótkim okresie sytuacja wygląda źle problem polega na tym, że przechodzimy z fazy od takiego entuzjastycznego pospolitego ruszenia do fazy budowania pewnego system, który ma na lata zapewnić wsparcie, ale też integrację nie tych osób, które w Polsce zostaną łabędzie i pewnie niemała część niezależnie od tego jak się potoczy dalej i wojna to budowanie systemu, a to zawsze szło nam jako państwu dużo gorzej już najgorzej wtedy, kiedy władza Centralna uznawała, że sobie wszystkim poradzić sama albo przeciwnie rzuci wszystko no na samorządy bez z zapewnienia jakichkolwiek zasobów instrumentu do działania niestety nie ostatnie lata działania czy polityka rządu właściwie brak takiej polityki integracji, a nie nastraja mnie zbyt optymistycznie to znaczy przy okazji pracy na 3 nad raportem odświeżyła sobie historię tej tu już oddolnych grup, które zbudowanie jakiś polityki integracji cudzoziemców, którzy zbyli w Polsce, a których przybywało w ostatnich latach bardzo szybko ne rzeszy roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych administracji opublikowało dokument no mojej ocenie dość o kompromitujący, jeżeli chodzi o jego jakość to był projekt takiej polityki integracyjnej, którego nawet rząd nie zdecydował się przyjąć się rozwiązał się lepiej panie profesorze, bo tam były konkrety ogólne, cytując klasyka zlikwidowano też w zeszłym roku Departament analiz polityki migracyjnej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i administracji naprawdę rozumie nie wiadomo, jaka komórka miałaby się zajmować teraz opracowywaniem tych długofalowych planów integracyjnych i ja oczywiście inny gdybyśmy, gdybyśmy mieli do czynienia z władzą, która ukazuje zdolność do działania w takiej bardziej partnerskich wielopoziomowe formule współpracy z samorządami sektorem pozarządowym byłbym za tym, żeby a, bo teraz właśnie, a próbować nadgonić stracony czas być może nawet powołać w rodzaju nowego ministerstwa integracji tak jak w niektórych państwach europejskich, które zajęły się przygotowaniem wreszcie te po tylu latach opóźnień sensownej polityki integracyjnej no ale boję się podpowiadać pomysły tworzenia jakichkolwiek nowych instytucji za chwilę skończymy z kolejnym Narodowym Instytutem np. integracji, który będzie tylko no taką oazą to, że będzie pobierał wysokie pensje NATO z pewnością mogliby ci, którzy w jego kierownictwie władzach zasiedli liczyć ja wrócę do mojego pytania panie profesorze oto co tu i teraz właściwie w najbliższych tygodniach miesiącach, bo pan zwraca uwagę na to, że jasno przyjęliśmy ne uchodźców włączyliśmy ich ten krwiobieg uniknęliśmy traktowania ich jak obywateli drugiej kategorii naj teraz oni potrzebują z pewnością bezpiecznego schronienia czy dachu nad głową wyżywienia dostępu do opieki zdrowotnej i zabezpieczenia podstawowych potrzeb socjalnych teraz tak postuluje pan, że muszą pójść pieniądze do samorządów, bo to samorządy są odpowiedzialne np. za organizację mieszkania dla osób uciekających przed wojną i po drugie, że problemem jednak o okaże się nasz system mieszkalnictwo służba zdrowia edukacja, bo to wszystko było niewydolne, zanim pojawili się goście z Ukrainy na oczywiście tak jak pandemia obnażyła braki i niedociągnięcia w systemie opieki zdrowotnej tak teraz wojna i ne i duża liczba osób przybywających do Polski potrzebujących podstawowych spraw typu zakwaterowanie, a ne i opieka takim bardzo podstawowym zakresie NATO dalej obnaża kolejne słabe punkty naszego no nazwijmy to państwa dobrobytu problem mieszkaniowy wysuwa się tu na plan pierwszy to, że dzisiaj duża liczba uchodźców z Ukrainy mieszka w prywatnych lokalach to nie jest rozwiązanie, które uda się utrzymać na długo mety tutaj potrzebne jest po pierwsze, poziomu centralnego wsparcie finansowe ne mieszkalnictwa komunalnego, czyli miarę szybkiego, a zwiększenie tej substancji mieszkaniowej, które mają swoje twojej dyspozycji samorządy na tutaj podsuwam taki taki konkretny pomysł, żeby bank gospodarstwa krajowego, który ma zarządzać takim specjalnym Funduszem, a pomoc na rzecz osób, które uchodźcy z Ukrainą no mógłby i samorządom ułatwić dostęp do finansowania na rozbudowę remont przystosowanie lokali komunalnych, a to jest rozwiązanie dość proste we wdrożeniu, jeżeli tylko znajdą się nad na poziomie centralnym na to pieniądze przede wszystkim Wola polityczna, żeby to pieniądze przekazywać do samorządów oczywiście naj są też rozwiązania tak jak wsparcie nauki języka polskiego wszelkie inne działania, które pozwolą tym osobom jak najszybciej usamodzielnić w Polsce, a tutaj też, analizując doświadczenia innych państw przecież się robi masowy napływ uchodźców i 1 im konieczność zapewnienia ma wsparcie to nie jest problem, z którym się Polska kilka jako pierwsza, a pamiętamy rok 2015 doświadczenia Niemiec Szwed i Włoch innych państw europejskich ne we wszystkich krajach, które analizowałem postawiono na też prosty model to znaczy lokalnie do współpracy samorządów organizacji pozarządowych wypracowuje się pewne programu integracji, a które są oczywiście wspierane finansowane przede wszystkim rosé budżetu centralnego, a no, ale władza Centralna sama tych programów oczywiście nie realizuje bo, bo po prostu było to nieefektywne ta to wsparcie przychodziło by zbyt późno nie byłoby wsparcie należycie celowaną ma dostosowane do potrzeb konkretnych uchodzi ci to jeszcze pytam ten model integracji, bo pan zwraca uwagę na to że, że przyjęło się u nas nad Wisłą, że integracja przybywających do nas cudzoziemców nie jest zadaniem publicznym tylko dokonuje się przez rynek i ta polityka migracyjna skupia się do te de właściwie na tym tylko, żeby usprawniać obsługę administracyjną osób, które chcą się w Polsce zatrudnić się i żeby znosić bariery, które miałyby temu przeciwdziałać czy przeszkadzać jak słuchałam dzisiaj premiera Morawieckiego właśnie po tym spotkaniu z samorządowcami na temat tego co dalej z uchodźcami w Polsce to też mam takie wrażenie, że pana premiera dominuje to myślenie rynkowe gospodarcze tak, czyli uchodźcy jako ważny w przyszłości komponent też naszej gospodarki bardzo cieszymy się do nas dołączyli dla nas jest bardzo bardzo ważny tak mówił szef rządu, a czym to należałoby jeszcze obudować to myślenie rynkowe tak to prawda, że jest to dość jednak tu irytujące wypowiedział się nie wielu polityków się, że patrzymy na uchodźców się o w kategoriach nowej siły roboczej czy czy ludzi, którzy wypełnią gdzieś jakieś luki, a na naszym rynku pracy to świadczy o tym, że no nie widzimy potrzeby potraktowania przede wszystkich tych ludzi jako dotkniętych i inny potężnym kryzysem, a którzy potrzebują wsparcia w takim bardzo podstawowym usamodzielnienie się to znaczy, że nauka języka polskiego, a nie poradnictwo zawodowe poradnictwo prawne również wsparcie mieszkaniowe to jest cały ten pakiet 3, a który powinniśmy próbować zapewnić oczywiście na miarę możliwości naszego państwa chociaż, korzystając też się ze wsparcia unijnego wsparcia instytucji międzynarodowych, a na nim wrażenie, że samorządy to czują i organizacje pozarządowe działające na poziomie lokalnym mają czują tę potrzebę lepiej niż władza Centralna, która rzeczywiście ma tendencję do do patrzenia na w ogóle cudzoziemców przybywających do Polski tylko w kategoriach ekonomicznych i takiego jak dodatkowe dodatkowe siły roboczej rzeczywiście było tak przez lata już liczą na to co się, więc poproszę ostatnie zdanie liczba cudzoziemców w Polsce rosła miejsc liczyliśmy oni byli już w zasadzie niewidzialne dla dla naszej władzy i myślę, że czy teraz mamy taką unikatową być może jedyną szansę Żydów, żeby to zmienić się oni oczywiście, o ile uszanujemy czy w jaki sposób docenimy to kto powinien robić, czyli władzę lokalną, czyli organizacje pozarządowe, aby je władza Centralna prof. Dawid Sześciłło wydział prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja Batorego bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA