REKLAMA

"Nie jestem specjalistką od morza, od kobiet, ani od mężczyzn. Ja jestem ja, Teresa Pągowska"

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-04-11 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj bohaterką kultury osobistej będzie malarka Teresa Pągowska wystawę jej obrazów możemy jeszcze do 5czerwca oglądać w Spectre Arts Space przy ulicy Bobrowieckiej w Warszawie wystawa to kolejna odsłona cyklu Masters Spectre Arts Space prowadzonej przez fundację rodziny Staraków moją państwa gościnią jest dzisiaj kuratorka wystawy Ania Muszyńska witam serdecznie dzień dobry państwu dzień dobry pań niezależność i Rozwiń » osobność to są wyrażenia, które określają, choć pewnie pewnym ograniczeniu sztukę Teresy Pągowskiej rocznik 1926 tak tak to jest takie credo słynne, które brzmi nie jestem specjalistką od morza od kobiet ani od mężczyzn ja jestem ja Teresa Pągowska, więc rzeczywiście jest to postać artystka sztuka, która jest niezwykle indywidualna bardzo treścią naładowana, ale niezwykle przejmująca osobista jej wyrobu strefowego świat kształtów plastycznych zawiera dostateczną sumę elementów znaczeniowych, które niczym narkotyk pobudzają wyobraźnię widza tak mówił o Teresie Bąkowskiej Tadeusz Konwicki proszę więcej nam teraz powiedzieć może o tym właśnie abstrahować świecie kształtów na obrazach przede wszystkim kobiety kobiety bez twarzy kobiety często zdeformowane tak rzeczywiście ten tę recenzję Konwicki popełnił o indywidualnej wystawie Teresy Pągowskiej w Zachęcie to był lata sześćdziesiąte i to jest moment, w którym zaczyna w malarstwie Teresy Pągowskiej dominować postać ludzka oczywiście ona jest w dużej większości 2 postacią, która nawiązuje do postaci kobiecej natomiast nie zawsze jest to kobieta, bo często są to zwierzęta czasami pojawia się mężczyzna tak faktycznie jest to postać niezwykle zdeformowana taka poćwiartowane często bez twarzy tak jak pani wspomniała jednak ta emocja, którą wyraża za każdym razem jest bardzo klarowna i ma bardzo wyrafinowany kształt, a te wszystkie Energie, które Teresa Bogucka chciała zawrzeć i nimi obdarzyć płótno, a potem widza były bardzo zdefiniowane i Teresa Pągowska malowała obrazy w cyklach i takim bardzo ciekawym, a są figury magiczne, które w, których ta postać wyraża niezwykle wiele takich erotyczne intymnych cielesnych energii powiedziała pani, że ta postać kobieca pojawiła się postać w ogóle pojawiła się w późniejszym etapie twórczości Teresy Borkowskiej no właśnie, bo na wystawie obrazy, które pochodzą z różnych etapów jak ta droga twórcza wyglądała, w czym był jej początek, w czym to największe nie wiem jak to nazwać spełnienia największe spełnienie to właściwie każdy obraz, bo Teresa Pągowska malowała codziennie i z wielką uważność i z wielkim skupieniem dyscypliną podchodziła do tej pracy tak rzeczywiście ta droga twórcza miała taki potężny zwrot, ponieważ na początku to jest końcówka lat pięćdziesiątych jeszcze do roku sześćdziesiątego to malarstwo abstrakcyjne bardzo gęste bardzo mocne bardzo ciemne mroczne tak jakby zbliżenie kory drzewa struktura jest tam bardzo wyraźna jest to takie można powiedzieć typowe malarstwo materii, które w tamtym czasie było dosyć mocno eksploatowane przez przez artystów w Polsce później po roku 60 tym rzeczywiście do tego malarstwa wchodzi w postać i ta postać tak jak wspominaliśmy to głównie nawiązująca do sylwetki kobiety tak później przez większą część jej twórczości właściwie do końca to postaci towarzyszy w latach dziewięćdziesiątych Teresa Pągowska zaczęła malować portrety rzeczy były to portrety rzeczy portrety zwierząt były to kameralne obrazy niewielkie, w których centralną postacią był 1 wybrany przedmiot bądź też zwierze i wokół tego elementu opisany był UE, bo energia tego obrazu natomiast nie przestała nigdy malować obrazy figuratywne zawsze była tam na nich postać i wystawa zawiera właśnie takie spektrum próbowałam zorganizować ją wobec jakiejś narracji, bo ta twórczość, żeby ją opowiedzieć trzeba by było zrobić wiele wystaw natomiast zawsze trzeba dokonać jakiegoś wyboru, czyli zaczyna wystawę obraz jeszcze pochodzący z tego czasu, w którym chce obrazach Teresy Jankowskiej panowała abstrakcja i kończyć się na obrazach ostatnich, które zostały namalowane tuż przed śmiercią jest to cykl kilku kilkunastu obrazów, które namalowała w 2006 roku początek luty 2007 roku artystka umiera to obrazy są niezwykłe i zresztą to jest wspaniałe doświadczenie zetknięcia się z tą twórczością, ponieważ okazuje się, że ona ciągle jest aktualna i ciągle nas zaskakuje i niczym się to malarstwo nie zestarzało jest cały czas bardzo takie świeże i współczesne najważniejsze jest, aby istniał powód obrazu tak mówiła Teresa Jankowska i ten cytat zamieścili państwo na ścianie na wystawie w spektaklu art Space co najczęściej powodowały w takim razie sztukę jak ważnym powodem tworzenia była ona sama jej takie wewnętrzne przeżycia ani obserwowanie świata zewnętrznego wewnętrzne przeżycia tylko wyłącznie tak naprawdę to, czego doświadczała i to jak o tym mówiła spełniała się w malarstwie dalej tak rzeczywiście musiał to być bardzo potężny powód czasami to była wielka radość czasami to było ogromne cierpienie czasami nieprzeciętne doznanie chwili, ale za każdym razem musiało to być coś bardzo bardzo intensywnego Stankowska malowała codziennie tak jak już wspominałam i podchodziła do tego z wielką dyscypliną czasami zostawiała obraz i wracała do niego w jakimś momencie, robiąc radykalny gest tym gestem często była Biel Pągowska uwielbiała Biel i taką mocną plamę, którą osadzał w obrazie i ta plama pozwalała skorygować wszystkie elementy obrazu nanieść te rzeczy ważne z tych mniej ważnych w danym momencie zrezygnować, a często o tym mówiła, że to bardzo pomagało bywało czasami także zamalowywać fragment obrazu, po czym zmywał, a te białą farbę i to wszystko samo jakoś wpłynęło pod pod jej z pędzlem i jest na wystawie taki obraz Horyzonty z roku 2002 jeszcze raz przypomnijmy, że artystka zmarła w roku 2007 i na tym obrazie linie horyzontalne, których jest kilka tworzą swego rodzaju ogrodzenie ograniczenie namalowanej postaci kobiecej jak tak interpretuje oczywiście nie wiem czy czy słusznie, ale mówię o tym, dlatego że chciałbym panią zapytać o to jak sobie Teresa Pągowska radziła w świecie sztuki pełnym jednak męskiej artystycznej narracji jak mówił w art. Vogue syn artystki Filip Pankowski nie było łatwo w PRL zaistnieć kobiecie artystce nie tylko kobiecie artystce, ale także kobiecie, która była w związku z artystą, który to był wtedy na szczycie sławy, wokół którego świat się kręcił wiemy o tym, że takie zderzenia osobowości jakimkolwiek świecie nie tylko artystycznym są trudne, a zwłaszcza tu, kiedy każdy jest wielką indywidualnością bardzo osobnej chce być traktowany w sposób jedyny dla siebie mówi pani o Henryku Tomaszewskim tak oczywiście to jest logo przecież jeśli chodzi o plakat Polski i osoba, która w w momencie, kiedy tworzyła była już osnute legendą Teresa Pągowska miała swój świat i była w tym bardzo zdecydowana i bardzo osobna nie potrzebowała aplauzu nikt do niego nie zabiegała, a to przedziwne najwyraźniej prac sama praca i to, że to nie jest także zawód artystyczny się wybiera w tym przypadku jest to wspaniały dowód na to, że jest pewien mórz twórcze i nie możesz nie być artystą nie może nie malować ona mówiła, że malarstwo jest moim życiem to jest jedno w związku z tym przestanę oddychać przestanę malować i tak było przez całe życie w związku z tym ona nie rozglądała się na boki ona miała świetny kontakt, bo przecież oprócz tego, że była artystką była też pada gorzką ty uczyła na kilku najważniejszych uczelniach w Polsce poczynając od Poznania, gdzie kończyła studia poprzez Gdańsk z dużym ważnym epizodem spotkania Piotra Potworowskiego do momentu, kiedy została profesorką w Warszawie jeszcze w krótkim pobytem na Akademii w Łodzi w międzyczasie, czyli to środowisko myślę ten kontakt z młodymi ludźmi to daje energię to też daje spełnienie tego kontaktu tego aplauzu, że jest to mistrzynią pośród swoich no, a świat dookoła no cóż świat dookoła zaledwie powoli się zmienia w związku z tym kobiety artystki teraz wspaniale odkrywane, gdzie Fokus świata też coś, czego świat świadectwem będzie Biennale aktualne Biennale Wenecji seriale, ale pani postanowiła, że kobiety właśnie kobiety postawić w centrum tego wydarzenia to, jeżeli jesteśmy przy kobietach to muszę zadać pytanie czy no bo my patrzymy dziś na sztukę Teresy Pągowskiej, chcąc nie chcą przez pryzmat feministyczny czy ona sama przez ten właśnie pryzmat patrzyła na swoją sztukę w no to to już nie jest pytanie do mnie tego pytania już możemy zadać, ponieważ osoba już nie żyje, która najlepiej mogłaby na to odpowiedzieć natomiast myślę, że kobiety tamtego czasu bardzo ostrożnie podchodziła do tej przestrzeni to nie jest to niebyła łatwa przestrzeń do dzisiaj zresztą nie jest, a w tamtym świecie trzeba było być jak kot bardzo cichym i uważnym, ale niezwykle zdecydowanym i potrafić być drapieżną w związku z tym ja uważam, że także jest to sztuka nacechowana feminizmem i refleksją na temat pozycji kobiety się różnych przestrzeniach życia pracy doświadczenia osobistego jest taki wspaniały obraz na wystawie, który nazywa się akrobatka ma tytuł akrobatka i tam to jest kwintesencja figur niemożliwych, które kobieta ciągle musi wykonywać być zdyscyplinowaną, żeby wykonywać akrobacje, a przy tym musi być pełna wdzięku i o wielkich umiejętnościach, aby dalej prowadzić takie figury w związku z tym to jest dla mnie jeszcze cała przestrzeń twórczości Teresy Pągowskiej, która czeka na fantastyczne historyczki sztuki na fantastycznych historyków sztuki dzisiaj, żeby została na nowo zdefiniowana opisana bardzo państwu polecam wystawy prac Teresy Pągowskiej Spectre art Space Masters Fundacja rodziny Staraków potrwa wystawa do 5czerwca można ją obejrzeć codziennie przy Bobrowieckiej 6 od dziesiątej do 18 wstęp jest wolny kuratorka wystawy Ania Muszyńska była gościnią kultury osobistej bardzo dziękuję bardzo, dziękuję dziękuję Szczepan owi Markowi za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA