REKLAMA

Wirtualne uosobienie pragnień

Kwadrans Filozofa
Data emisji:
12-04-2022 19:20 (Powtórka: 06-12-2022)
Prowadzący:
Czas trwania:
12:03 min.
Udostępnij:

W mediach społecznościowych pojawia się coraz więcej influencerów, którzy wyglądają jak żywi, ale nie istnieją. Ten trend stwarza gigantyczne pole do manipulacji.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a kwadrans filozofa Tomasz Stawiszyński dzień dobry wyznaczają trendy i tworzą mody współpracują z nimi największe marki, a kontrakty, które z nimi podpisują opiewają na gigantyczne pieniądze czas przestrzeń nie stanowią dla nich żadnego ograniczenia podróżują po całym świecie potrafią być na jakiejś uroczystej kolacji w ekskluzywnej nowojorskiej restauracji, a godzinę później zażywać słonecznych kąpieli u wybrzeży oceanu indyjskiego po to, tylko, żeby kwadrans Rozwiń » później szusować po znacznie zielonych alpejskich stokach nie poddają się upływowi czasu nie starzeją się chciała nie podlegają żadnym niekontrolowanym transformacją jeśli w ogóle, jakim podlegają no to wyłącznie takim, które zostały w najdrobniejszych szczegółach zaplanowane niektórzy z nich przypominają istoty rodem z filmów science-fiction ich uroda jest niepokojąca niesamowita nie przypominająca ziemskich proporcji, choć zarazem posiadają wszystkie charakterystyczne ludzkie cechy otacza ich przepych bogactwo używają najdroższych przedmiotów odwiedzają najdroższe hotele poruszają się najdroższymi środkami transportu zarówno tymi, które przemieszczają się po powierzchni ziemi, jaki tymi, które wzbijają się w przestworza oglądamy ich w grupie samotnie przy wykwintnych posiłkach zabawie na spotkaniach podczas lektury oraz relaksu ich konta w mediach społecznościowych śledzone są przez miliony oddanych followersów lajków dających udostępniających komentujących niemal każdy ich post to idzie setki dziesiątki tysięcy, a nawet więcej komentarzy lajków wiodą życie perfekcyjne dopracowane w każdym calu wyglądają idealnie jedynym ich mankamentem ma może właśnie nie mankamentem, lecz zaletą któż to ja i jest jednak okoliczność, że nie istnieją mowa oczywiście tzw. wirtualnych influencera ach, którzy zdobywają sobie współcześnie, odkąd technika pozwala na ich wytwarzanie coraz większą popularność ci najpopularniejsi jak np. Lili Mikela Siudy czy bermudach faktycznie mają miliony followersów i kontrakty z wielkimi markami publikują muzyczne utwory współpracują z agencjami modelek modeli zatrudniającymi wyłącznie wirtualnych pracowników jedną z takich agencji cieszącą się wielkim prestiżem jest np. agencja Digital Lis oczywiście mówienie o wirtualnych influencera influencerka ach, mówienie, że podpisują kontrakty współpracują z markami wydają singla Cetera et Cetera jest specyficznie nieadekwatne nie oni bowiem w sensie ścisłym robią, lecz firmy i programiści, które stoją za ich tworzeniem, a jednak język sam podpowiada tego rodzaju formy no bo ostatecznie wirtualni influencerzy i influencerki czy raczej ich wizerunki, które oglądamy na ekranach komputerów czy smartfonów nie różnią się zasadniczo od wizerunków influencerów influencerek nie wirtualnych może ich rysy są trochę bardziej regularne może oblicza nieco bardziej symetryczne niż to w ogóle jest możliwe żywych ludzi, których organizmy ukształtowane są z komórek żywej materii nie zaś z pikseli i ukształtowane przez siły ewolucji nie zaś przez palce programisty przymykając po klawiaturze z drugiej jednak strony oblicza realnych influencerów influencerek również bardzo często wyglądają skrajnie nienaturalnie już to z powodu całego szeregu dostępnych filtrów pozwalających na nieskończoną kreatywność w modyfikowaniu swojego wizerunku już to z powodu coraz bardziej rozpowszechnionej chirurgii plastycznej, którą stosować zaczynają coraz młodsi ludzie granica w każdym razie pomiędzy realnymi wirtualnymi postaciami, które napotykamy w mediach społecznościowych na wielu poziomach systematycznie i bardzo szybko się zaciera nierzadko jak całkiem niedawno w przypadku koreańskiej influencerki o pseudonimie erozji, ale i poprzednia tutaj wspominanych komputerowo wygenerowany postaci mija sporo czasu, zanim jakaś firma przyznaje się, że mamy do czynienia z kreacją programistów, ale do momentu takiej ekspozycji wszyscy no może prawie wszyscy, bo się zawsze znajdzie kilku podejrzliwych przekonani są, że obcują z żywym człowiekiem żywą osobą istnienie wirtualnych influencerów influencerek ich rosnąca popularność ich potężne zasięgi ich rosnąca wciąż siła oddziaływania to jest jeszcze 1 krok w kierunku skutecznego przemieszania się rzeczywistości wirtualnej i nie wirtualnej w kierunku zatarcia granic pomiędzy nimi utworzenia płynnego continuum, w którym nie sposób się zorientować co jest rzeczywiste, a co jest starannie przygotowaną kreacją kreacją dodajmy, bo to ma tutaj znaczenie niebagatelne jeśli w ogóle nie decydujące powstała w określonym celu, a mianowicie w celu komercyjnym świat tych wszystkich nie odróżniamy od żywych ludzi awatarów, a także świat nie awatarów, ale żywych ludzi generujących gigantyczny ruch w mediach społecznościowych jest ogromnym stopniu skonfigurowany przez rynek w przypadku awatarów w 100% w przypadku żywych ludzi w ogromnym stopniu skonfigurowany przez rynek rynkowi podporządkowany 1 zaś zasadniczych reguł takiej konfiguracji jest pozorna naturalności wszystko ma wyglądać na spontaniczne niewymuszone i na, ale w istocie jest 1 wielką platformą reklamową albo kreującą określone trendy, na których ktoś następnie będzie mógł zarobić do tej listy aplikacji tej mistyfikacji polegającej na tym, że oglądamy osoby, które np. jadą gdzieś albo używają jakich produktów czy przedmiotów, a my sądzimy, że tam jadą, bo mają na to ochotę używają tych przedmiotów boje lubią, gdy tymczasem płaci się za to im ogromne pieniądze chodzi o to, żeby promowali te miejsca te przedmioty Otóż do tej listy aplikacji dochodzi teraz kolejna sięgająca znacznie głębiej, bo do poziomu by także samej Onkologii nie tylko to co komercyjne ma teraz wyglądać na spontaniczne, ale także to co nieistniejące ma wyglądać na istniejąca, pomijając oczywiste korzyści dla pracodawców zatrudniających w cudzysłowie wirtualne istoty postaci tak korzyści w postaci braku konieczności opłacania ubezpieczenia, ale także w postaci ich zdolności do wykonywania dat ludzkiej ilości pracy bycia w wielu miejscach jednocześnie nie męczenia się nie starzenia się i zgadzanie się na wszystko, czego sobie pracodawca zażyczy mówiłem o tym jakiś czas temu w kwadransie najnowsza rola Jamesa Dina mogą państwo go posłuchać oczywiście w aplikacji doku, a jego wersję pisaną mogą państwo znaleźć w mojej książce co robić przed końcem świata, która się ukazała na rok rok temu z hakiem w niewielkim nakładem wydawnictwa Agora, pomijając w każdym razie to wszystko jest tutaj jeszcze 1 istotna korzyść korzyść dla tych, którzy tworzą tego rodzaju wirtualne istoty mianowicie takie wirtualne istoty będą w stanie zrealizować dosłownie każdą zachciankę każde pragnienie swojego kreatora treści, które będą przekazywać, które już przekazują nie zostaną w żadnym momencie przefiltrowane przez istotę obdarzoną ciałem umysłem nie spotka ich żaden choćby najsłabszy zatem test rzeczywistości co więcej ludzie nawet wypłaca tak zaawansowanych technologii informacyjnych pozostają tylko ludźmi ze wszystkimi swoimi niedoskonałościami podatnością na starzenie pewną dozą nieprzewidywalności ludzie mają rozmaite losy uczą się na swoich doświadczeniach decydują na zmianę swojego życia robią rzeczy, których nikt się po nich nie spodziewa robią też rzeczy, których później żałują, z których się wycofują w ten sposób dają przykład innym pozytywny lub negatywne no bo ostatecznie negatywny przykład może być czasami znacznie lepszą formą edukacji niż pozytywne ludzie mówiąc 1 słowem mają po prostu podmiotowość i z tej podmiotowości bardzo wiele wynika dla tych, którzy ich otaczają podziwiają naśladują ludzie oddziałują na innych ludzi na bardzo różne sposoby i w bardzo różnych często nieetycznych po prostu złych celach złych kontekstach w wypadku istot wirtualnych w każdym razie na aktualnym etapie ich technologicznego zaawansowania nie mamy do czynienia z żadną podmiotowością, a jedynie z doskonałą symulacją niektórych zewnętrznych przejawów nad tworzeniem tego rodzaju wirtualnych istot czuwają zaś nie tylko sprawnie programiści nie tylko specjaliści od marketingu, ale również wyspecjalizowani w diagnozowaniu ludzkich pragnień i skutecznym na niej oddziaływaniu psycholodzy w ogóle eksperci od manipulacji to państwa interesuje się literaturą science-fiction albo także fantastyką po prostu czy literackim horrorem całą pewnością zna liczne przykłady takich wątków fabularnych, kiedy to człowiek spotyka kogoś, kto zdaje się być doskonałym ucieleśnieniem wszystkich jego pragnień marzeń jest dokładnie taki, jakim miał być o jakim się marzyło idealny idealnie dopasowany cóż z tego rodzaju spotkań nigdy nie wynika nic dobrego przeciwnie stają się one preludium do doświadczeń i zdarzeń nader drastycznych no to teraz pomyślmy jak doskonałym narzędziem manipulacji jak doskonałym narzędziem wywierania wpływu może być tworzenie nie odróżnia wolne od żywych ludzi awatarów posiadających wszystkie cechy, których ktoś najbardziej pragnie w innym dodajmy, że algorytmy pracowicie gromadzące dziś najbardziej szczegółową wiedzę o naszych preferencjach zachowaniach przekonaniach i marzeniach dostarczą całą pewnością mnóstwo bardzo takiej kreacji użytecznych informacji wyobraźcie sobie, że sztab wyspecjalizowanych ekspertów projektuje na podstawie pozyskanej oraz wiedzy o taką istotę, która doskonale imituje istotę rzeczywistą i która jest ucieleśnieniem wszystkich waszych pragnień nawet tych najgłębszych pomyślcie co się wtedy może stać jak głęboko i intensywnie będzie można wami nami wszystkimi manipulować bardzo dziękuję Tomasz Stawiszyński do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA