REKLAMA

Przedwojenny swing i tango. Jazz Band Młynarski-Masecki w NOSRP w Katowicach

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-04-13 11:40
Audycja:
Czas trwania:
12:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Jan Emil Młynarski muzyk kompozytor wokalista multiinstrumentalista dzisiaj jest gościem kultury osobistej Witaj serdecznie dzień dobry witam serdecznie spotykamy się okazję muzycznej podróży, jaką obiecał nas kilka miesięcy temu zabrać czas będę Młynarski Masecki wiosna miała być piękna tego roku, ale wybuchła wojna i wszystko zmieniło i przewartościowała jej tak myślę, że z 1 strony zyskało nowy wymiar z drugiej Rozwiń » straciło tam, które miało do tej pory nota, która trochę tak jest na pewno się przebył przewartościowała łom masę spraw bardzo szybko koncerty wracają tak naprawdę nie ma już tak wiele myślę, że pandemia, która na strasznie dużo po zmieniała u nas myślę, że zweryfikowała bardzo wiele spraw myślę, że czy osób w ogóle odeszło z Błot zeszło ze sceny odeszło z zawodu zajęło się czym innym no i w wszystko jakoś w tym roku miało się, że tak powiem odrodzić plasować na na na na starych nowych torach no i co no tak no wojna rzeczywiście ludzie zaczęli masowo zwracać bilety w z powodu niepewności Kusto inflacja przeklęta prawda skoro razem no i łączną ciężkie czasy, ale w tym dniu testów na szczęście najbliższy koncert to jest sprawa pewna najbliższy wasz koncert jazzbandu Młynarski-Masecki w Katowicach no przecież już w najbliższy wtorek po świętach porozmawiamy trochę o tej epoce, do której nas zabieracie, w której królowały swing tango w nawiązują do tradycji polskiego jazzu międzywojnia usłyszymy jak brzmiał przedwojenny Polski Jazz i co może przede wszystkim zaskoczyć, bo dla wielu to już może być zaskoczeniem, że pierwsze polskie jazzowe utwory powstały już pod koniec lat dwudziestych ubiegłego wieku notach dla tych, którzy się tym w ogóle nie interesują może być to może być to zaskoczenie ja chcę powiedzieć, że my nie pokazujemy jak brzmiał przed wojenne Polski Jazz jak chcemy sobie posłuchać przedwojennego nawiązuje się od tradycji pytaj z nas związujemy do tradycji tak natomiast po prostu górę to jest repertuar dawne, ale to jest kompletnie nasza nasza koncepcja oczywiście w oparciu o silne jakieś takie składowe, które są takie właśnie klasyczne tradycyjne, czyli instrumentarium czy może jak wygląda na scenie to by że unikamy jakiś takich wycieczek do Stelli spoza zawsze to nie jest nie jest specjalnie jakieś takie eklektyczne bym powiedział tylko jednak osadzone mocno w tej w tej estetyce jednakowo są to realizację Marcina maszewskiego, które są bardzo też takie pojemne i po bardzo bardzo współczesne tak odpowiedział no i w Polsce jak w wielu krajach, ale Europy bardzo modne był bardzo modna zaczęła być muzyka szczególnie po po pierwszej wojny światowej zaczął być bardzo modna muzyka amerykańska muzyka taneczna, a no i cały ten ten rynek tutaj w Polsce chciał nadrobić stracone czas po osiemnastym roku URE wszystko działo się bardzo szybką i oczywiście ten przemysł rozrywkowy manto nazwał również rozwijał się wdziękiem Kępie na wzór z mniejszymi bądź większymi sukcesami efekt miały na wzór amerykański angielski no właśnie to był czas, kiedy tworzyli wybitni kompozytorzy tacy jak Henryk Wars Jerzy Petersburski bracia Artur Henryk Gold powstało w tym czasie tysiące kompozycji tysiące nagrań no i wszystko przerwała niestety wojna, która zakończyła ten stan muzyczne idylliczne, bo to rzeczywiście wyjątkowo płodny czas polskiej muzyki był doganiają, a może przeganiając nawet to co działo się np. za oceanem w przeważającej na pewno nie no bo to jednak dużo mniejszy rynek, ale nie mniej zdolni ludzie tego rzeczywiście było bardzo dużo pisało się dużo, a do rewii do filmów do o kabaretów do Radia wszystko wychodziło na płytach w nutach no, więc przegonić Ameryki konie, ale to było burd na równie wysokim poziomie znaczyć kompozytorzy, których raczyła wymienić no to byli to byli geniusze Absolut i ze stołu bardzo bardzo ciekawe jest zagadnienie, skąd tylu geniuszy w 1 czasie przy wzięło, bo ich było naprawdę sporo, ale całe to wasze przedsięwzięcie skupione jest szczególnie wokół 2 postaci, czyli wymienionego przeze mnie już Henryka Warsa, czyli najważniejszego chyba tak mogę powiedzieć polskiego przedwojennego pianisty aranżera kompozytora, ale również Adama ton, czyli najwybitniejszego przedwojennego polskiego śpiewaka rozrywkowego no tak parę osób może teraz się obruszył się nie zgodzić z tym, że to był najwybitniejszy to jest nasze ujęcie musieliśmy, o czym chcieliśmy wybrać takie postaci, które byłyby nasze jakimiś takimi patronami z tego przedsięwzięcia i wybraliśmy Astona, który było rzeczywiście no i wg mnie Farfan naj naj w najwspanialszym śpiewakiem rozrywkowymi, niemniej oczywiście bój dużo więcej takich poważnych śpiewaków no to Andrzej Bogucki Stefan Witas prawda Tadeusz Maliszewski, a itd. natomiast na oczywiście Mieczysław Fogg i niezwykle popularny Śpiewak przed przedwojenne i powoli również mieć fok jak chodząca Warszawa natomiast Aston no tu tutaj cała historia jego bardzo bardzo ciekawa nie zdążymy powiedzieć, niemniej człowiek, którego kariera rzeczywiście fantastyczna no skończyła się z chwilą wybuchu wojny ona oczywiście śpiewać trwała jeszcze, ponieważ ciasto najpierw był we Lwowie potem z drugim korpusem Andersa cały szlak bojowy był żołnierzem niż śpiewakiem, ale to wszystko się w zasadzie system dziewiątym roku skończyło w tej formie no i trochę ślad po nim zaginął dopiero od myśleniem i nie wiem kilkunastu lat nikt nad na dobre to po nazwisko i tak głos jako wraca to do obiegu do świadomości, a fantastyczne cudowne baryton czy terror przetargów bardziej Mary konto fok w fantastyczny cudowny głos 900 ponad utworów nagranych dla różnych wytwórni flagowy firmowy głos wytwórni Syrena Record nagrywający również po hebrajsku w latach 30 dla syreny, a nagrywający dla idei bonu no i wystąpił w kilku filmach i Adama stąd tak tak tutaj życiorysy bardzo trudny los też Henryka Warsa muzyk brał udział w wojnie dostał się do niewoli niemieckiej potem też był Lwów tak jak w przypadku Adama Stone, a w czterdziestym roku, gdzie założył Polski big-band potem losy rzuciły go za ocean tragicznie potoczyły się losy wspomnianego przez nas na początku również zamordowanego w Treblince Skrzypka Artura gol no wszystkie te losy były tragiczne, bo to tragiczne to pokolenie po prostu ów zostało wpisane w tragicznych w czarny scenariusz czas każdy z tych losów jest gotowym scenariuszem filmowym każdy losów tych ludzi, a tak jak powiedziała tak no Nur brat Artura Golda Henryk z kolei również sieć armią Andersa później został w Palestynie późniejsze przejście do nowego Jorku bardzo wielu muzyków tych kompozytorów wybitnych tekściarzy również, bo o nich mówimy no nie przeżyło wojnę większość z nich nie wróciła, jeżeli przeżyli cudem wojnę to nie opinia wrócili do Polski, a także Polska byłaby po czterdziestym piątym roku muzycznie niezwykle przetrzebiona i niezwykle zubożała, aczkolwiek bardzo szybko się zaczęła odradzać odbudowywać, niemniej od tych nazwisk, które zniknęły kompletnie jest cała plejada w bardzo słów o Janku waszym repertuarze przodują przede wszystkim nieznane utwory swingowe w jaki sposób przez was odkrywane bardzo bardzo to są różne one są od one są już odkryte w zasadzie większość ma większość to cała masa utworów repertuaru red np. ale nie tylko Cola bio neonu po prostu jest frezowana przez różnych ludzi i przez i systemowo przez instytucja poprzez właśnie melomanów przez kolekcjonerów, a także ten w tekście powiększa powiększa powiększa my Marcin Masecki po prostu zrobiliśmy sobie jakieś takie wieczorki podczas, których słuchaliśmy muzyki i raj szukaliśmy tych melodii które, które nas rapują, a no tak tak doszliśmy do do do tego naszego repertuaru po prostu w, słuchając nazwisk był właśnie wg różnego klucza kompozytora wykonawcy autora tekstu orkiestry wytwórni mówił można układać różne zbiory z tego na końcu są melodie melodie były dla nas najważniejsze po prostu, więc wybraliśmy te, które w, które właśnie sól dla nas interesujące no tak to się tak to się poukładało w gdy będę morskie Masecki proszę państwa już 19kwietnia wystąpi w Katowicach będą muzycy przywracać czar minionej epoki wielkiego prosperity polskiego przedwojennego jazzu dając jej oczywiście nowy oddech co Jan Młynarski dzisiaj w rozmowie podkreślił bardzo dziękuję banku bardzo dziękuję zapraszam to jest dla nas wielkie święto mógł zagrać takiej fantastycznej sali wracamy tam już raz byliśmy, więc zapraszam jeszcze, jeżeli są jakieś bilety to polecam serdecznie, że będę w jednej z najlepszych sal koncertowych w kraju, a my się do tego polecenia i do tego zaproszenie przyłączamy Jan Emil Młynarski był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję jeszcze panowie Markowi za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA