REKLAMA

Raport Fundacji Batorego: Polski Bezład Legislacyjny

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2022-04-13 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:28 min.
Udostępnij:

Z Krzysztofem Izdebskim z Open Spending EU Coalition i Fundacji Batorego rozmawiamy o raporcie Polski Bezład Legislacyjny. Raport przygotowało Obywatelskie Forum Legislacji a dotyczy on pierwszych dwóch lat IX kadencji Sejmu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Izdebski jest z nami pan pędy i uchwali szyn oraz Fundacja Batorego dzień dobre dobre dzień dobry witam serdecznie panią i państwa porozmawiamy o legislacji zarządu PC właściwie niby wszystko wiemy projekty pełne błędów braków ich procedowanie szybkie i niechlujne dziś zresztą rząd po raz kolejny łatał Polski ład, który mógłby trwa tak sobie myślę robić za monumentalny pomnik fatalnej legislacji, ale Fundacja Batorego po raz kolejny mówi nam o tym jak prawo Rozwiń » stworzonej uchwalane, analizując 2 pierwsze lata drugiej kadencji Prawa i Sprawiedliwości, czyli lata 20192021 tytuł tego raportu Polski bezwład legislacyjny no to na początek zapytam pana wrażenia ogólne w wrażenia ogólne to ja nie wiem czy przed świętami tak będzie się pesymistycznie zaczynać się, ale rzeczywiście one są dosyć pesymistyczne, ale też uodporniłem się trochę na to owo to też nie są wyjątkowe 2 lata mieliśmy do czynienia rzeczywiście sytuacją znacznego pogorszenia się procesu czy jakości procesu legislacyjnego w szczególnie w tej pierwszej kadencji rządów Prawa i Sprawiedliwości, ale też nie bawiąc się może w przesadny symetryzm muszę powiedzieć, że z tym naszym procesem legislacyjnym nigdy idealnie nie było natomiast rzeczywiście już ta kultura też procesu legislacyjnego chyba tak na tyle trwale zagościła ne w działaniach polityków, że my zaczynamy troszkę do tego do tego stanu rzeczy negatywnego przyzwyczajać, a no tak jak powiedziałem też 2 lata ostatnie no optymizmem na nie napawają te pierwsze wrażenie też jest takie może, żeby konkretnie państwu przedstawić co mnie najbardziej w jakim sensie zasmuciło mając już za sobą ten bagaż doświadczeń obserwacji procesu legislacyjnego od lat to jest takie totalne wręcz mogę powiedzieć ignorowanie legislatorów to są osoby, które pracują w urzędach rządowych w ministerstwach Narodowym centrum legislacji to są osoby, które pracują również w kancelarii Sejmu, która też jest w pewnym sensie zagospodarowana przez większość rządzącą jednocześnie są no dosyć dobrze specjaliści, którzy szczególnie tutaj właśnie w kontekście polskiego ładu tych ustaw podatkowych no wystosowali dramatyczny wręcz apele o to, żeby powstrzymać tempo tych prac, że zupełnie inaczej podejść do tej reformy będzie po prostu katastrofa i głosy zostały zignorowane głosy ludzi jednak z wewnątrz urzędów kierowanych przez ludzi związanych z prawem sprawiedliwością to tutaj mogą być czynione zarzut, że oni tak twierdzą, bo są związani z opozycją to są specjaliści natomiast no bo jednak wiedziałbym w jakim sensie wysłał swoich no i to mnie chyba najbardziej boli, bo to pokazuje też już niema żadnych takich hamulców tak tutaj tej zdrowej równowagi pomiędzy jakąś wolą polityczną tworzenia przepisów, a tym, żeby one były tworzone są jakoś tam racjonalnie przypominam, że kiedyś siatką używamy tego pojęcia, ale w sejmie Senacie mówił jako racjonalnym ustawodawcy do tego racjonalizmu ja niestety coraz mniej widzę w państwa raporcie to Witold Michałek omawia bałagan przy polskim ładzie właśnie propos tego lekceważenia legislatorów to może taki symptomatyczny cytat właśnie z legislatorów, którzy mówili tak biuro legislacyjne nie miał możliwości pełnej analizy prawno legislacyjnej tego dokumentu innymi słowy żadna z osób pracująca przy tym projekcie niebyła wstanie przeczytać i przeanalizować tego projektu w całości stąd też nie jest możliwa pełna analiza legislacyjna tego projektu ocena spójności projektowanych rozwiązań myślę, że tych kilka zdań dobrze opisuje sytuację, jakiej legislatorzy się w ostatnich latach znaleźli, ale pana zapytam o pańską działkę akurat w tym raporcie, czyli o nieprzejrzysty procesy legislacyjne, bo przytacza pan taki przykład jako właśnie dowód na na taki mocny brak przejrzystości procesu legislacyjnego utajnienie utajnienie opinii przekazanej przez Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa w toku rozpatrywania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Radiofonii telewizji znamy tę ustawę pod hasłem lex TVN, czyli jest opinia Prokuratorii generalnej tak instytucje państwowe do projektu lex TVN, a rządzący do szuflady nikomu nie pokażą tak to jeszcze tylko za nim, zanim do rzeczy to jest szybko zwrócą uwagę na 1 rzecz pani redaktor podkreśliła, że budowa projekt poselski co też jest kwestią właśnie związaną z tym zjawiskiem by pasowania, czyli w ogóle omijania konsultacji publicznych jakichś obowiązków przejrzystości na etapie rządowym bardzo często też wierzą mogą po, że mamy po prostu projekty, które są tak naprawdę opracowane w ministerstwach przez rząd są zgłaszane jako projekty poselskie, żeby ominąć właśnie to, o czym pan powiedział, czyli np. konsultacji społecznych dokładnie dokładnie taki to to jest niestety bardzo duża ilość takich takich takich ustaw to też element tej nieprzejrzystości de facto natomiast tutaj, jeżeli chodzi o tę konkretną opinię no to trwa też pomiędzy mną, a Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa spór przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym wydaje się, że niedługo już powinienem wiedzieć czy znać datę rozprawy no bo też, zbierając materiały do tego raportu z usłyszawszy zresztą wcześniej od pani redaktor nowej gazety wyborczej o no właśnie takim problemie z uzyskaniem tej opinii sam zacząłem też się próbować ją uzyskać no i Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa wcześniej też Sejm twierdził, że tam mogą być jakieś dane zawarte, które są związane z ewentualnymi ewentualnym procesem, który właściciele TVN mogą wytoczyć w Polsce w przypadku prowadzenia tej ustawy itd. co mogłoby być zrozumiałe, jeżeli rzeczywiście takie postępowanie się by się rozpoczęło natomiast mówimy tu o sytuacji, w której trwa proces legislacyjny, który ma może mieć różne konsekwencje również dla skarbu państwa warto też, żeby posłowie i obywatele eksperci mieli wiedzę na ten temat, jakie są konsekwencje przyjęcia określonych w określonych przepisów się pierwszy raz zdarzyło, że mówiąc przynajmniej dowiedzieć o tym być może takich przykładów było było więcej ale, ale nic ich nie było wiadomo no ale pierwszy raz mi się zdarzyło właśnie w tym, że opinię, która została złożona w oficjalnym oficjalnie formalnie trwającym procesie legislacyjnym została zwyczajnie utajniona, czyli to jest też tłumaczą trochę na ludzki język to jest właśnie to by utajnienie informacji przed obywatelami, jakie są konsekwencje wprowadzenia określonych przepisów konsekwencje, które będą dotykać również tych obywateli ewentualnie, więc to jest rzeczywiście taki symboliczny przykład bardzo drastyczny pytanie jest w ogóle takie, bo też związane z tą przejrzystością no na ile my w ogóle mamy wiedzę na temat opinii, które wpływają tak naprawdę do kancelarii Sejmu szczególnie Pani Marszałek Witek bardzo często przy okazji różnych kwestii teścia może nie takich stricte legislacyjnych, ale najbardziej związanych z procesem legislacyjnym odnosiła się do opinii ekspertów chociażby w przypadku tych słynnych reasumpcji głosowań, które były tam wielokrotnie padały właśnie tutaj mieliśmy opinii ekspertów potem okazywało, że z tymi opiniami było było różnie my natomiast wydaje się, że właśnie no jest jakieś podejrzenie, ale gdzieś być może uzasadnione doświadczeniem, że wpływa dosyć dużo negatywnych opinii co do określonych aktów prawnych, a my po prostu opinia publiczna też o tym w ogóle nie wiemy, że one, że one istnieją i tak pewnie byłyby zignorowany, ale mamy jednak prawo też naszym celem jako autorów tego raportu jest dokumentowanie tych tych różnych patologii i z tym związanych mamy prawo przynajmniej o tym wiedzieć, jeżeli nawet nie mamy takiego poczucia wpływu na to legislacyjną rzeczywistość to jeszcze brak konsultacji pana pytam, bo rzeczywiście albo ich nie ma albo są one pozorne, a nawet, jeżeli odbywają się tak jak odbywać się powinny to te wnioski, które są w trakcie konsultacji zgłaszane po prostu nie są potem przez rządzących uwzględniane, ale ne do naszej rozmowy chciałabym wykorzystać wypowiedź podsekretarza stanu w ministerstwie rozwoju, która padła w trakcie pierwszego czytania jednej z ustaw covidowych i pan podsekretarz mówił tak wprost odpowiem też na pytanie, które padło konsultacje ze stroną samorządową niestety nie mieliśmy czasu, żeby się konsultować szeroko, ale z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że dzisiaj próbowałem się dodzwonić do znanego z licznych prac legislacyjnych przedstawiciele związku miast polskich nie odebrał niestety telefonu odpowiedział na SMS, ale przyznaje się bez bicia, że nie daliśmy konsultować nie daliśmy radę skonsultować się z samorządami no to tu taki konkretny przykład jak to wygląda tak generalnie no tak to był zresztą też kolejny przykład związany z tym by pasowanie tak, kiedy ministerstwo no udając, że nie tworzy tych przepisów jednocześnie mówiło właśnie o tym, że przygotowywało de facto potwierdziło fakt przygotowywania tej tej ustawy o konsultację rzeczywiście to jest Pięta achillesowa polskich polskich władz one są albo w przypadku polskiego ładu na początku ogłaszane w bardzo krótkim terminie niemożliwe szczególnie, jeżeli tutaj mamy do czynienia z prawie trzystoma stronami dokumentacji albo potem również w na przykładzie polskiego ładu one zostają przedłużone na skutek protestów środowisk szczególnie przedsiębiorców, ale widać, że są zupełnie ignorowane, bo raport z tych konsultacji ukazuje się po kilku dniach te daty ich zakończenia wiemy, że tych uwag było kilkaset zostało przesłane kilkaset opinii jest niemożliwe, żeby też się je przeczyta teraz klub jest Konrad szliśmy powoli kończyć, a dobrze jednak ostatnio w kontekście jeszcze, podsumowując w kontekście tego ostatniego wątku nad dramatem też polskiego Sejmu jest to żołnierz zupełnie zamknięte na obywateli nie mieliśmy tak naprawdę, a do końca listopada, czyli stricte w tych w tym w tym okresie dwuletnim kadencji żadnego wysłuchania publicznego jedyne wysuwanie publiczne odbyło się w styczniu tego roku związane z zewnątrz kwestiami ścieki natomiast w zapraszaniu obywateli do Sejmu, a wysłuchiwanie ich racji obywateli ekspertów, a no niestety jest czymś co w Polskim procesie legislacyjnym nie występuje no i to bardzo symbolicznie pokazuje, a jaką postawę w stosunku do obywateli mają rządzący Krzysztof Izdebski 1 ze współautorów raportu Polski bezwład legislacyjny przygotowanego dla fundacji Batorego bardzo dziękuję za rozmowa bardzo dziękuję pozdrawiam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA