REKLAMA

"Przepraszam podróżnych za utrudnienia" O krok od strajku na kolei

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2022-04-15 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
40 prawie już 3 minuty po godzinie dwunastej łączymy się teraz z panem Leszkiem Mietkiem prezydentem Konfederacji kolejowych związków zawodowych dzień dobry dzień dobry witam pana witam państwa będzie Star strajk POLREGIO takie pytanie sobie teraz pewnie zadają wszyscy, którzy słyszą, że są zapowiedzi strajku i co to może oznaczać dla pasażerów no w najbliższych dniach wielu Polaków będzie po prostu chciało podróżować NATO mają nastawić w nie stoczyć w przyszłym Rozwiń » tygodniu poświątecznym będziemy podejmowali decyzje w sprawie ogłoszenia strajku generalnego i to z uwagi na fiasko rozmów w spółce POLREGIO na temat wzrostu wynagrodzeń udało się osiągnąć porozumienia jest protokół rozbieżności nie mamy innego wyjścia natomiast pracownicy są na tyle zdeterminowani zachowaniem właścicieli i zarządu spółki, że w tej chwili ogłosiliśmy strajku tylko pracownicy odmówi odmawiają pracy w nadgodzinach przychodzą tylko zgodnie z harmonogramami pracy już tobie jest współczesną konieczność odwoływania wielu pociągów to jest około około 100 pociągów ponadto sytuacja jest rozwojowa także strajku nie mamy dana spółka ma problem z realizacją procesu przewozowe, czyli to za mało osób tam pracuje w związku z tym no tak jak normalizacja grafiku powoduje, że trzeba odwoływać jakieś połączenia dobrze rozumiem tak rzeczywiście tak z uwagi na to, że przez wiele lat czy głębokich reformy notacji notyfikacji pomocy publicznej Unii Europejskiej w spółce nie było podwyżek pracownicy spółki POLREGIO są najniżej wynagradzanym pracownikami na rynku kolejowym bardzo często dostają dodatki wyrównawcze, żeby osiągnąć najniższe wynagrodzenia dzisiaj mamy rynek pracownika szczególnie na tych pracowników związanych z procesem przewozowym maszyniści drużyny konduktorskie rewidenci ustawia czy w i przechodząc do innej spółki w tym samym charakterze tacy pracownicy zyskują 10001500zł w związku z powyższym nie ma co się dziwić, że spółka ma duże inne kłopoty z utrzymaniem ciągłości ruchu tylko jak pracownicy odmówią wykonywania pracy w nadgodzinach stąd też żądania płacowe niestety z ubolewaniem stwierdzam, że my negocjacje prowadzimy już od zeszłego roku od października i zarówno zarządcy jest nieefektywny ale, ale przede wszystkim właściciele przypomnę, że większościowym właścicielem spółki POLREGIO jest agencja rozwoju przemysłu współwłaścicielami są marszałkowie województw wpisami marszałkowie, którzy otworzyli podwyżki płac w swoich spółkach samorządowych w obszarze wdrożeń z uwagi na procesy inflacyjne jest taki spadek wartości pieniądze dla miast zapominają o szkółce pracownikach pod rękę, a praw z kółka, który Regio to jest największy głośnik pasażerskich po to, chciałem porażki i o to chciałem pana zapytać, bo pan wybaczy natomiast mam poczucie, że tak jak ja tak wielu pasażerów może się nie łapać w tym kto, jaka spółka, jakie tam katami struktura właścicielska niech nam pan wytłumaczy POLREGIO to jak to jak to jak to rozumieć, jakie to są pociągi na jakich trasach i co dla pasażerów oznacza POLREGIO to jest spółka nie największy przewoźnik pasażerski w Polsce i to wykonujący te najbardziej wrażliwe Przewozy codziennego użytku to są pociągi regionalne, którym dojeżdżają nasi podróżni do pracy do szkoły to lekarza to jest ten charakter pociągów to jest spółka, która powstała w procesie usta można do Wiednia lanego o marszałkowie są szkół akcjonariuszami tej spółki, ale od kilku lat większościowym akcjonariuszem jest agencja rozwoju przemysłu i niestety po stronie właścicielskiej za zarówno agencji rozwoju przemysłu jak i urzędów marszałkowskich nie widzimy żadnej woli rozwiązania tego problemu, a ta notyfikacja pomocy publicznej Unii Europejskiej, o których wspominałem uniemożliwia nawet ciągnięcie zaciągnięcie kredytu przez zarząd spółki żeby, żeby poradzić sobie z tym problemem podwyżki wynagrodzeń z uwagi na to, że spółka nie może mieć ujemnego wyniku zostanie odwieszona zgoda na notyfikację pomocy publicznej wysokości 700 000 000zł może zrobić taki określać niestety pat, ale Szanowni Państwo pytanie wydaje się, że to czy mamy teraz do czynienia tutaj są również przesłanki politycznej tego się nie uchronić z uwagi na to, że obserwujemy co bardzo wysoko wynagradzani menadżerowie z agencji rozwoju przemysłu zarząd agencji rozwoju przemysłu robi Otóż nic nie robi do tej pory i mamy wrażenie, że cechy chyba to jest jakaś prowokacja polityczna żeby, żeby wywołać strajk generalny tego największego przewoźnika, żeby zaś za szkolną chodzić premierowi rządu, bo agencja rozwoju przemysłu KIO nie jest pana premiera po lokowane jest strajk przez zarząd arkusz innych współwłaścicieli i ta niemożność załatwienia sprawy przez tyle miesięcy, a determinacja ludzi świadczy o tym, że ktoś chce zaszkodzić panu, ale również wychowaliśmy, kto kto ma kto kto chce zaszkodzić byśmy to zrozumieli, bo skoro agencja jest w pionie pana premiera i pion pana premiera może podejmować decyzje, a z drugiej strony może podejmować tych decyzji, bo jest związany z pewnymi, że tak powiem wyżej ulokowanymi umowami międzynarodowymi to o to kto chce zaszkodzić, bo żeby, żebyśmy pojęli w moim przekonaniu zarząd agencji rozwoju przemysłu, który nie zapobiegł temu konfliktowi my przekazaliśmy kilka spotkań z zarządem Marek parę agencji rozwoju przemysłu i przekazaliśmy zarządowi, że w naszym przekonaniu być może są działania przeciwko panu premierowi przyjęte, czyli zarządem podlegające zarząd agencji podlegające panu premierowi zaszkodzić panu premierowi no niestety tak to wygląda strasznie to ja nie wiem ja nie wiem czy jakie są tam powiązania polityczne kto, skąd niskim ale, ale ewidentnie ze strony ministerstwa, choć miejską w pionie ministra infrastruktury ani ministra aktywów państwowych doń muszę nic nie dzieje jest zarząd Arts, który nie zrobił nic od października zeszłego z zeszłego roku co więcej powiem nawet rada nadzorcza nie jest nie jestem zainteresowana pan przewodniczący rady nadzorczej, który jest struktura zarządu zarządzającego Artem i ani nie zwołał rady nadzorczej wczoraj przedstawiciel załogi z wystąpił z wnioskiem to to to rady nadzorczej zwołanie posiedzenia przewodniczącego klubu pomyśli, że tak powiem bardzo złą sytuację nie mamy strajku pociągi są odwoływane to spółka się wykrwawia akurat ona za chwilę straci możliwość funkcjonowania tak się zastanawiam czytamy w NATO zareaguje pana zdaniem tam dochodzi, bo jak jak słyszę pana, że jeżeli ludzie zaczynają odmawiać nadgodzin to dochodzi do jakich jakichś braków kadrowych to my mamy teraz taką sytuację, że tam np. maszyniści ludzie obsługujący także względy bezpieczeństwa cały transport kolejowy pracują w nadgodzinach oczywiście, że tak oczywiście, że tak o tym świadczy sytuacja, którą mamy w tej chwili wino odmowa pracy w nadgodzinach przy ocenie harmonogram na skargę mogą MOK w ramach pracy powoduje, że samorząd używane pociągi, a jeżeli ktoś zachoruje itd. to tylko jeszcze pogłębia ten kryzys pracownicy odmawiają pracy w nadgodzinach niż spółka stoi, a jeszcze strajku nie ogłosiliśmy ja przepraszam podróżnych, którzy będą mieli kłopot teraz jeszcze w okresie 6 przedświąteczny, ale z naszych strony zrobiliśmy wszystko napisaliśmy list otwarty pana premiera, prosząc o interwencję ja wiem, że pan premier jest za zaangażowanej w oparciu o sytuację międzynarodową konfliktu wojny Ukrainie itd. ale pan premier ma swoje otoczenie pan premier ma zarząd agencji rozwoju przemysłu, który jest bierny w tych sprawach dobrze teraz się zastanówmy właśnie z punktu widzenia pasażera, bo to jest najistotniejsze potem wszystko się zastanawiam się czy ktoś, kto siedzi w tych spółkach łapię te wszystkie połączenia, które tam się one odbywają, ale jak popatrzymy na to co się może stać w najbliższych dniach to do momentu wybuchu strajku, jeżeli taki się pojawi to co jak może wyglądać może nie będzie potrzeby w ogóle ogłaszać strajku po prostu spółka się zatrzyma, jeżeli jest jeszcze większa ilość pracowników, bo nie wszyscy się włączają tę odmowę niektórzy pracują w nadgodzinach, jeżeli wszyscy zdeterminowani po prostu odmówią tej pracy popu spółka sama się zatrzyma bez konieczności używania używanie strajku wiedzieli jak to wygląda jak może wyglądać event państwo, że po zwróć chcę zwrócić uwagę na 1 rzecz na kolei nie było strajku od kilkunastu lat były problemy są problemy, które załatwiamy przy stole negocjacyjnym natomiast POLREGIO jest taka niemoc zarówno marszałków marszałkowie ręce umywają są były konwent marszałków i oni oczekują pieniędzy pewnie mają mają trochę racji, ale nie racji po swoich szkół o zabezpieczenie chroniące na podwyżki dla POLREGIO nie ma, a agencja rozwoju przez prezydencję na chciałem zapytać po prostu jak jak to może wyglądać w najbliższych czasach, bo chciałbym, żeby pasażerowie po tej naszej rozmowie dzisiaj mieli jakiś poczucie na to mają nastawić, gdzie ile pociągów może po prostu nie pojedzie jeszcze raz powie odpowiadam nie jest zorganizowana akcja strajkowa, więc nie odpowiem na to pytanie wiem, że w wielu przypadkach jest zastępcza komunikacja autobusowa podróżnym radziłbym, żeby przed podróżą w tej chwili przed świętami upewnili się czy ten pociąg pojedzie a kiedy decyzja o ewentualnym strajku może zapaść chcemy spotkać w przyszłym tygodniu o tym porozmawiać również w naszej inicjatywie zwróciliśmy się do przewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury pana posła Olszewskiego i będzie sejmowa Komisja Infrastruktury, na którym chcemy zainteresować również parlamentarzystów sprawą sprawą POLREGIO mam nadzieję, że oni też skutecznie zareagują, bo my nie chcemy strajkować na kolei nie było kilkanaście lat strajku my chodzimy do służby to jest dla nas służba, a ogłoszenie strajku to jest porażka natomiast, jeżeli strajku nie musimy to alternatywą na brak strajków będzie sparaliżowanie w ogóle ich oczy i funkcjonowania tej spółki o zdecydowana większość młodych wysoko wykwalifikowanych pracowników szczególnie maszynistów i innych związanych z ruchem po prostu dwójką innych przewoźników nie będzie miał, kto prowadzić tych pociągu maszynista, który przechodzi po to, spółki od innych charakterze z tytułu samego przejścia ma wynagrodzenie większy od 10001500zł nabędziemy ewidentnie coś jest nie tak będziemy sytuację śledziłam wrażenie, że rzeczywiście będzie mocno rozwojowa bardzo panu dziękuję Leszek Miętek prezydent Konfederacji kolejowych związków zawodowych był naszym rozmówcą wesołych świąt życie mimo tej napiętej sytuacji mimo wszystko też spokojnych przede wszystkim życie i nigdy się nie spodziewałem, że będę musiał życzeniach uwzględniać to, że życie pokoju nam wszystkim to raz dla to prawda ja też państwo ciemne wszystkiego najlepszego na święta dzisiejszy program przygotowała opiekun wskazywał Szymon waluta teraz przewodnik jak pomagać jak nie pomagać, bo o nim informacje Radia TOK FM Michał Ciura kłaniam się nisko do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA