REKLAMA

Dekolonizacja muzeów

OFF Czarek
Data emisji:
2022-04-20 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejszy program zbliża się długi weekend i pewnie będziemy zastanawiać jak miło spędzić czas część państwa czy część z nas wybierze się być może do muzeum im muzea kojarzą nam się bardzo przyjaźnie miło, bo oto nie tylko można interesująco spędzić czas, ale także dowiedzieć się czegoś interesującego muzea zaryzykowałbym taką tezę kojarzą nam się dość pozytywnie, a tymczasem wcale Rozwiń » tak nie musi być być może stąpamy po kruchym cienkim lodzie, a ekspertką od tego stąpanie jest pani dr Magdalena Wróblewska historyczka sztuki na wydziale artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego, która prowadzi badania w zakresie muzealnictwa i muzeologii, a także w tym zajmuje się zagadnieniami związanymi z dekomunizacją muzeów dzień dobry witam serdecznie pani doktor dzień dobry witam państwa niedawno ukazała się praca wydana przez Amsterdam Invest prezes pot pani współ redakcja razem chyba km SA zatytułowana praktycy, gdy Colonial tymi zjem Guide Global egzamin ZUS no właśnie to chcę, gdzie zajmuje się pani kwestią tego kolonialnego dziedzictwa muzeów i oczywiście mam nadzieję, ale to może nie będzie wcale takie oczywiste, że polskie muzea są od tego grzechu wolne, ale myślę, że w czasie naszej dzisiejszej rozmowy do tego dojdziemy chyba warto na początku sięgnąć do genezy muzeów czym albo w jaki sposób powstały muzea, bo nie powstały same siebie one w pewnym sensie były jak gdyby ulepszenie czy rozszerzenie w rejestrze żenię pewnej Formuły kolekcjonerskiej tak zgadza się to książka, którą wspólnie z chwilą arię napisałyśmy w ramach takiego dużego projektu badawczego dotyczącego w ogóle przeszłości kolonialnej krajów europejskich, gdzie osobny segment część tego projektu zarządzana przez Press Jan Wawrzyniak z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego poświęcona była perspektywy Europy środkowo-wschodniej, więc myślę, że rację ma pan redaktor, że temu zagadnieniu perspektywie Europy środkowo-wschodniej, ale także specyficznej perspektywy Polski pewnie część tej rozmowy można by poświęcić, ale my rzeczywiście we wstępie do tej książki wychodzimy od tego, skąd w ogóle biorą się Muza Muza nie zawsze istniały wcześniej były prywatne kolekcje były albo kolekcje królewskie albo kolekcja arystokratyczne, które były dostępne w bardzo ograniczonym zakresie i ten ruch upubliczniania kolekcji to końcówka osiemnastego początek dziewiętnastego wieku i rozwój muzeów na świecie, ale przede wszystkim tych wielkich muzeów europejskich towarzyszy kolonizacji podboju kolonialnym świata oprócz tego aspektu ekonomicznego historycznego, który też jest poddawany bardzo intensywnym badaniom w ciągu ostatnich można będzie 34 dekad zwraca uwagę na to, że z kolonii przywożono artefakty obiekty przedmioty związane z lokalną kulturą, które umieszczone były w europejskich kolekcjach europejskich muzeach dostępnych już publicznie i miały tworzyć wiedzę na ten temat na temat innych kultur kultur, które wydawały się z tej perspektywy bardzo odległe egzotyczne i niezrozumiałe, więc muzeum od początku jest taką instytucją, która ma wyjaśniać wyjaśniać świat, ale dzieje się to bardzo konkretnej ramie politycznej ideologicznej takich bardzo intensywnych podbojów kolonialnych po prostu lub kulturalnej polityki wielkich imperiów i od tego my wychodzimy w tej swojej pracy właśnie w, a można powiedzieć, że z imienia się wiatr wiejący po Europie czy wiatr wiejący po świecie i teraz to co może temu co do muzeum trafiło na przestrzeni lat czy wieków zaczynają się przyglądać nie tylko kuratorzy czy opiekunowie i opiekunki muzeów, ale także wspólnoty społeczności ludy jak artefakty, z których może kulturalny Arte fakty znalazły się w tych muzeach tak naj to spowodowało te ruchy koniec do kolonii silne, które w potocznym rozumieniu kojarzy się przede wszystkim z restytucją głośno było w raporcie zamówionym przez prezydenta Francji Emmanuela Macrona, który chciał dowiedzieć się co znajduje się w Muzach francuskich, jaka jest skala problemu, jakie są rekomendacje rekomendacje ekspertów to ten moment, kiedy do już bardzo szerokiej opinii publicznej przepis ten komunikat, że mamy do czynienia z rodzajem niesprawiedliwości, która kształtuje poglądy kształtuje wiedzę kształtuje wyobrażenia o świecie kolejnych pokoleń i muzea tutaj współcześnie pojmowane jako oczywiście bardzo istotne ogniwa w całym systemie edukacji społeczeństwa, ale też jako takie instytucje sprawiedliwości społecznej coraz częściej pojawia właśnie takie oczekiwanie, że muzeum w jakimś sensie będzie przekazywało bardziej sprawiedliwą wizję świata muzea tutaj zaczęły się uważnie przyglądać temu co w kolekcjach, ale także temu co jak pokazywany jest na wystawach, jaki komunikat jest formułowany odbiorcy, jaka wizja świata jest przekazywana nie same siebie bardzo często wywoływane właśnie do tablicy przez lokalne społeczności, w których odczuciu przekaz muzealny był po prostu krzywdzący musimy pamiętać, że ten, kto przychodzi do muzeum może zwyczajnie się skrzywdzony tym jak przedstawiana jest jego kultura historia jego kraju np. więc to bardzo często te ruchy dekolonizacji wynikały z oddolnych inicjatyw konkretnych grup społecznych, które były zainteresowane zmianą i przekazem bardziej sprawiedliwej wizji historii no właśnie, bo wchodząc do muzeum wydaje się, że po sprawa oczywista, bo co widzimy coś co jest objaśnia one wyjaśnione opisane często poznajemy także kontekst, ale nie zastanawiamy się nad tym co jest niewidoczne albo niewidzialne, a tymczasem właśnie zmiana perspektywy powoduje, że możemy zupełnie inaczej z jej perspektywy spojrzeć na pewne rzeczy albo dostrzec to co było wcześniej niewidoczne no to jest bardzo ciekawe co co powiedział nam się wydaje, że muzea są całe o tej widzialności widoczności idziemy tam po to, żeby oglądać, a czasami właśnie sedno jakiegoś problemu tkwi w tym, czego nie widzimy my tutaj pierwszy rozdział poświęciliśmy kwestii widzialności tego co jest widzialne możemy zobaczyć muzeum, ale tego co co dopiero wskutek pewnych działań kuratorów można uwidocznić można publiczności pokazać tutaj podajemy tak bardzo ciekawy przykład jednego z wczesnych projektów do kolonizacji innych tropem muzeum w Amsterdamie muzeum tropików czy takie par excellence kolonialne muzeum, w którym właśnie, kiedy oglądamy wydaje nam się, że ta narracja podaje nam taką encyklopedię tną niemalże właśnie naturalną wiedzę o tym jak było okazało się, że bardzo proste interwencje dodanie pewnych opisów do przedmiotów, które bardzo wyraźnie kontekstu realizowały po pozwoliło pokazać kolonialną kolonialną przeszłość wszystkie niesprawiedliwości społeczne, które stawały za pozyskiwaniem artefaktów, ale też tworzeniem właśnie całej rzeczywistości kolonialnej na tych podbijane terytoriach tutaj zatem też stała grupa aktywistów społecznych to był bardzo zresztą ciekawa historia użycia hasztagu wykonaj z Demi muzeum w Social mediach, gdzie poddawane były krytyce kolejne elementy wystawy i to zmusiło muzeum w organizacji dużej konferencji dużej debaty zaproszenia swoich krytyków i potem podjęcia takich działań, żeby na wystawie widoczne stało się to co ukryte, czyli cały aparat opresji, który stał za okazałym gmachem muzeum i jego bogatą kolekcją to się zastanawiam się w jaki sposób ten nurt dekolonizacji inny, czyli tak można powiedzieć jest przyjmowany przez decydentów muzealnych kuratorów no to są bardzo trudne sprawy, bo najwięcej oczywiście kontrowersji budzą kwestie związane z restytucją obiektów niektóre muzea deklarują zwroty przygotowują się do zwrotów konkretnych obiektów tutaj chyba najwięcej w ostatnim czasie dzieje się w kwestii restytucji obiektów do Afryki brązy z Beninu jeden z takich najczęściej przywoływanych przykładów wiemy, że z muzeów francuskich i muzeów Berlina zostaną zwrócone, ale nie nie wszędzie jest tak łatwo to znaczy te kwestie restytucji zwrot obiektów są najtrudniejszą samo obwarowane oczywiście też porządkiem prawnym danego kraju, ale tak naprawdę za tymi decyzjami stoi pewna Wola polityczna, żeby coś zwracać albo albo nie my staramy się w tej książce pokazać w rozdziale zatytułowanym transparentność, która jest w ogóle ważna nie tylko w kontekście kolonializmu, ale w ogóle ważne jest, żeby wiedzieć jak muzeum pozyskało konkretne obiekty do swojej kolekcji jakich okolicznościach, bo zawsze mogą być jakieś grupy zainteresowane właśnie tą kwestią, skąd w ogóle muzeum się znalazło oprócz tego problemu związanego właśnie z restytucją zwrotem konkretnych obiektów co właśnie często budzi ogromne emocje spory jak daleko w głąb historii możemy się cofać jak na ile uprawnione są właśnie roszczenia konkretnych grup czy na pewno są potomkowie spadkobiercy także w sensie ideowym tych, którym kiedyś coś skradziono wyciągać argumenty które, które najłatwiej podważy dotyczące bezpieczeństwa różnych zbiorów czy na pewno ktoś komu zwrócimy ma odpowiednie warunki do ich przechowywania to są to są najczęściej krytykowany zresztą na argumenty natomiast my staramy się pokazać, że są, że jest całe spektrum działań, które można podejmować można zorganizować wystawę można wydać publikację można zorganizować debatę ujawnić inwentarze to znaczy w księgach inwentarzowych jest wyraźnie nie ujawniamy prawdę tak okazujemy oddziały są teraz pokazujemy, skąd to mamy, w jakich okolicznościach zostało pozyskane także spektrum działań jest bardzo szerokie i do tych działań nie dotyczy tego spektrum przyjrzymy się bliżej po informacjach Radia TOK FM pani dr Magdalena Wróblewska historyczka sztuki na wydziale artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego prowadząca badania w zakresie muzealnictwa i muzeologii informację o godzinie 1020 po informacjach wracamy dzisiaj od dekolonizacji w muzeach rozmawiał z panią dr Magdaleną Wróblewską historyczką sztuki na wydziale artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego pani doktor prowadzi badania w zakresie muzealnictwa i muzeologii w tym zagadnień związanych z kolonizacją muzeów dodam jeszcze, że jeżeli państwo są zainteresowani tą sprawą to w poniedziałek najbliższy 25kwietnia o godzinie osiemnastej w państwowym muzeum Etnograficznym w Warszawie odbędzie się spotkanie autorskie właśnie z panią dr Magdaleną Wróblewską i spotkanie będzie dotyczyło książki, o których dzisiaj rozmawiamy praktyce Sęk Kolonia od innych zjem gardłem globu Aksam plus, czyli praktykowanie dekolonizacja realizmu czy kolonii realizacji muzeum przewodnik ze przykładami z całego świata i no właśnie do tego aspektu do tych przykładów myślę, że warto przejść pokazać jak to wygląda w praktyce Doda szczerze ten przewodnik został opublikowany nakładem Amsterdam i University Press i pani doktor jest współautorką czy też współ redaktorką razem z chwilą Ari SA tak to jest raczej książka współautorstwa myśmy się podzieliły tymi rozdziałami koncepcja była taka, żeby w tych 6 rozdziałach zawrzeć jak najwięcej przykładów, ponieważ było nam trudno w takiej perspektywie globalnej pisać tak w ogóle o praktykowaniu dekolonizacji czy czy kolegialności myśmy użytego pojęcia kolonializm i zamiast wykonaj zejść, żeby właśnie trochę też przesunąć akcent przysnąć ten punkt ciężkości również przykładach z aspektu restytucji dzieł sztuki dóbr kultury na wszystkie inne możliwe działania, które w ramach muzeum są możliwe czasami niedużym nakładem pracy czy ci środków ze strony instytucji myślimy tutaj pewnych działaniach w zakresie edukacji to musi być zawsze duża spektakularna wystawa, która pokaże np. właśnie problematyczne korzenie pochodzenia jakiś części kolekcji, ale to może być jakiś program edukacyjny, który pozwoli nawet najmłodszym uczestnikom tej kultury muzealnej pokazać pokazać problemy, które mogą stać właśnie za pozyskiwaniem artefaktów czy też używaniem konkretnych słów konkretnych terminów, bo czasami czasami właśnie w tej sferze werbalnej w tym jak muzeum formuje wokół pewnych obiektów komunikat tkwi poważniejszy problem to znaczy muzeum może niemieć zbiorów, które są kontrowersyjne z punktu widzenia restytucji, ale może wytwarzać pewną narrację, która może być stereotyp PiS czują ca krzywdząca dla konkretnych grup społecznych im dobierając do kolejnych rozdziałów te przykłady starałyśmy się właśnie pokazać szerokie spektrum od nie wiem założenia strony internetowej, która może prezentować alternatywny sposób jakiś aspekt historii po działania właśnie w dużej skali, czyli np. założenie nowego muzeum po to, żeby jakiś problem został dostrzeżony powstał m.in. International Level i muzeum w Liverpoolu, czyli to mogą być działania angażujące ogromny budżet ogromne środki mogą powstawać nowe muzea po to, żeby oddać głos jakiś społeczności albo oddać miejsce dla prezentacji jakiegoś ważnego problemu mogą to być bardzo drobne kroki małe działania nie tylko edukatorów muzealnych, ale nawet aktywistów społecznych Ali prok realizuje w muzeach brytyjskich oprowadzania, które mają wskazywać obiekty za którymi stoją czasami bardzo bardzo bolesne bardzo dramatyczne historie związane z brytyjskim imperializmem i z brytyjskimi koloniami NATO zaczyna organizować jako po prostu aktywistka społeczna osoba, z którą można się było umówić na taki spacer po konkretnym muzeum po to, żeby właśnie te historie usłyszeć wydała książkę, w której te historie zebrała, ale to była oddolna inicjatywa działanie 1 osoby, która poświęciła czas po prostu po to, żeby, żeby oddać miejsce tym tym historiom i muzea są zainteresowane coraz szerzej tego rodzaju działaniami wchodzą różnego rodzaju też współpracę z aktywistami społecznymi to dotyczy także muzeum w naszej części Europy wspomniane przez pana redaktora spotkanie odbywa się z inicjatywy muzeum Etnograficznego w Warszawie jego dyrektor Robert Zydel jest zainteresowany tematyką postkolonialną tymi procesami, które zachodzą w instytucjach muzealnych globalnie i zainteresowany jest tą perspektywą także w kontekście kolekcji muzeum Etnograficznego tego co muzeum posiada, ale też jak te zbiory pokazuje właśnie, bo można by na pierwszy słuchu ucha pomyśleć, że największe wyzwanie, jeżeli chodzi o zmianę perspektywy mają muzea, które znajduje się w państwach, które posiadały kolonie no ale oczywiście granice się pozmieniały wiele państw uzyskało niepodległości zdaje się, że co tydzień jest jakieś święto odzyskania niepodległości czy uzyskania niepodległości od Zjednoczonego Królestwa tyle było brytyjskich kolonii, że co tydzień właściwie można by obchodzić no, więc oczywiście są muzea w tych miejscach, ale też są muzea w państwa, które nie miały kolonii, który by państwa Mikołaja innymi i tutaj tak jak pani zwrócić uwagę, choć bardziej perspektywę o to w jaki sposób traktujemy artefakt przez te artefakty w jaki sposób traktujemy kultury społeczności, które no użył takiego słowa są muzeum tak myślimy o nich jako jakiś takich grupach typu Cepelia przyjrzyjmy się zainspiruj się i wciąż byliśmy z przekonaniem, że my czymkolwiek czy kimkolwiek jesteś my jesteśmy lepsi lepiej rozwinięci mądrzejsi tak dalej tak dalej czy czy jesteśmy zainteresowani tym punktem widzenia innego tak to znaczy, jeżeli chodzi o zbiory kolekcji muzealnych, które znajdują się w naszej części Europy to tutaj sprawa dużo bardziej skomplikowana historycy badają takie zagadnienie wewnętrznej europejskiej kolonizacji w odniesieniu do tych krajów, które miały status imperialny prowadzić właśnie takie badania, żeby porównać ten porządek który, którego my też byliśmy uczestnikiem mam tutaj na myśli okres rozbiorów Polski w jakim sensie porównać do tego co działo się w tym zamorskich koloniach innych imperiów system problem wewnętrznej kolonizacji taki podwójny status tych nie imperialnych kraju w naszej części Europy to znaczy krajów, które z 1 strony były podbijane czy nawet jak niektórzy chcą jeździć kolonizować przez te sąsiadujące imperia, a z drugiej strony pomimo tego doświadczenia same śniły ten imperialnej kolonialny sen w drugiej Rzeczypospolitej istniała liga morska i kolonialna i IT marzenia o posiadaniu zamorskich terytoriów o posiadaniu takich prawdziwych kolonii były tutaj bardzo silnie obecne były aktualne i jeżeli chodzi o pozyskiwanie obiektów tego rodzaju badania należałoby przeprowadzić, ponieważ ta proweniencja obiektów, które znajdują się kolekcje chociażby właśnie polskich muzeów czasami jest bardzo niepewna i do końca nie wiemy jakich warunkach niektóre obiekty przywiezione np. Afryki zostały zostały pozyskane, więc ta kwestia pochodzenia zbiorów jest w moim przekonaniu takim nie wymagającym bardzo gruntownych badań problemem, ale z drugiej strony jest to, o czym wspomniał pan redaktor jak my to pokazujemy, jaka jest dzisiaj nasza wiedza i jak ten stan wiedzy np. na temat właśnie kultur afrykańskich rzutuje na to jak my prezentujemy je w czasie wystawy podczas oprowadzania właśnie podczas jakiś działań edukacyjnych skierowanych nawet właśnie do tych najmłodszych grup tutaj pojawiają się w przestrzeniach wystaw to nie tylko muzeów etnograficznych w Polsce, ale także innych muzeów pojawia się określenia, których co, do których panuje zgoda, że nie należy używać, bo są obraźliwe dla pewnych grup społecznych powraca u nas problem ze słowem Murzyn przy okazji chociażby wystawy Bilińskiej w muzeum Narodowym i słynnego portretu modelki zatytułowanego przez samą artystkę Murzynka lan Gres wtedy pojawiają się kontrowersje i one w jaki sposób są na bieżąco rozwiązywane, ale cały czas czekamy na taką pełniejszą debaty na temat tego właśnie jej jak prezentujemy przy użyciu, jakiego słownictwa opisujemy kultury, który właśnie pytanie na ile ugrupowań w ogóle mamy dzisiaj wiedzę to właśnie kogo słuchamy, bo przecież to kontrowersje, jeżeli chodzi o język pojawiają się nie tylko przy okazji np. różnych etniczną ości, ale nawet przy okazji powstań tak czy czy mówić o powstańcach powstaniec powstaną kanie, które powstaną dzięki niektóre uczestniczki powstania nie życzą sobie być postaciami, więc kogo słuchać głosować demokratycznie czy itd. tak dalej powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM pani dr Magdalena Wróblewska jest państwa moim gościem informację o dziesiątej 40 po informacjach wracamy do muzeum im będziemy je, a do koloni Zobacz powracamy do muzeów Szanowni Państwo pani dr Magdalena Wróblewska historyczka sztuki na wydziale artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego jest państwa moim gościem rozmawiamy o jej książce czy książce, która jest współautorką razem z chwilą Ari jest książka wydana przez Amsterdam West Press praktyk Sęk Kolonia Lead in zjem sega dryblował example ZUS, jeżeli państwo są tym wątkiem tym tematem zainteresowani tą w najbliższy poniedziałek 25kwietnia o godzinie osiemnastej w państwowym muzeum Etnograficznym w Warszawie przy ulicy kredytowej odbędzie się spotkanie autorskie z panią dr Magdaleną Wróblewską właśnie wokół książki wokół tematu, którym dzisiaj rozmawiamy porozmawiajmy o sposobach w jaki można sprawy trochę zmienić zmienić tę perspektywę o tym dzisiaj rozmawiamy pani w swojej książce przytaczają takich 6 kierunków 6 zagadnień, które mogą zmienić to co czy może postrzeganie czy kontekst patrzenia na rzeczy, które w muzeach się znajdują tak zgadza się na tej widzialności czy wizualną ości już pan redaktor wspomniał pan wywołał tę kwestię ja tutaj podam takie przykłady właśnie tropem muzeum czy International slajdy muzeum, gdzie z 1 strony mamy właśnie stare instytucje kolonialną, którą prostymi działaniami zmianowości opisów do obiektów można można zmienić, a z drugiej strony właśnie stworzenie nowego nowego muzeum poświęconego tematyce niewolnictwa, gdzie po prostu kwestii przez muzea do tej pory przemilczane znajdują swoje miejsce, ale przywołuje też tam przykład Muntari muzeum w Zimbabwe, gdzie kuratorzy zmagali się z takim przeformułowanie całej wystawy, żeby usunąć właśnie tą wizję kultury narzuconą przez kolonizatorów kolonialne Muza oczywiście powstawały również poza światem zachodnim w koloniach były zakładane po to, żeby swoją koncepcję kultury narzucać tym, których poprzez temu za próbowano właśnie edukować czy jak określali to kolonizują c cywilizować, ale mamy tutaj też inne pojęcia inkluzywności włączania, które dotyczy z 1 strony no właśnie zwiększania uczestnictwa w tej kulturze muzealnej grup, które do tej pory czuły się wykluczone, bo np. nie właściwy sposób czy wręcz uwłaczający sposób były reprezentowane ich kultury przez muzea, ale z drugiej strony ta inkluzja wnosi to jest coś co dzisiaj jest wymuszane na samych władzach muzeów to znaczy w krajach, które mają mają wyraźną przeszłość kolonialną i w związku z tym mają mają do czynienia z migracjami, do których przyjeżdżają przedstawiciele tych dawniej kolonizowanych kultur na tych muzeach właściwy musza się dzisiaj reprezentowanie kuratorów w gronie kuratorów przedstawicieli kultur, z których pochodzą z obiektów kolekcji po to, żeby lepiej te obiekty rozumieć czasami właśnie znajomość języka jest niezbędna żeby, żeby właściwie przedstawić kontekst danego danego obiektu, więc inkluzywna dotyczy też włączania struktury samej instytucji osób, które mogą przynieść nową wiedzę i nowe rozumienie tego co muzeum się zajmuje znajdujemy to co jeszcze tutaj postulowaliśmy to decentralizację to znaczy właśnie rozbicie takiego myślenia uniwersalnego muzeum jako jako właśnie takiej instytucji wymyślonej w świecie zachodnim w krajach imperialnych po to, żeby narzucać innym swoją wizję świata i to może się dokonywać na różne sposoby właśnie poprzez wystawy poprzez publikację poprzez konferencje to jest takie zadanie w ogóle wymyślania muzeum na nowo jak można robić wystawy inaczej mówić o zbiorach inaczej inaczej je pokazywać, ale też przywołujemy np. kwestię empatii, czyli tego jak muzeum na poziomie edukacji może kształtować empatię u odbiorców zrozumienie czasami bardzo trudnych bo kiedy mówimy o koloniach brytyjskich, ale też, kiedy myślę o muzeach w Belgii np. nota przeszłość kolonialna jest bardzo trudna bardzo bolesna i tutaj coraz częściej pojawia się taki postulat, że muzea są właściwie instytucjami odpowiedzialnymi też za kształtowanie pewnych postaw właśnie budowanych na na empatii, czyli takim głębszym też na poziomie emocjonalnym odczuwaniu w rozumieniu rozumieniu tych problemów na kwestia transparentności, którą już tutaj wywołały my, czyli tego co muzeum może zrobić, żeby pokazywać w sposób bardzo uczciwy nie tylko pozyskiwanie swoich zbiorów, ale związane z tymi zbiorami całą dokumentację wszystko co związane właśnie z tą problematyczną przeszłością historią co chcielibyśmy pogrzebać w archiwach i w magazynach muzealnych, a co powinno użyć światło dzienne po to, żeby możliwe były chociażby badania naukowe i pokazywanie w sposób no nie powiązany z interesami samego muzeum czasami wręcz wbrew interesom tego muzeum uwikłania w przeszłość w przeszłość kolonialną jest transparent jest też jednym z takich bardzo istotnych istotnych celów ujawnianie inwentarzy chociażby po to, żeby też zainteresowani mogli zwrócić się o restytucji obiektów albo inny sposób ich przechowywania w Muzach mamy bardzo często do czynienia z takimi wrażliwymi obiektami, które uszkadzają szczątki ludzkie tutaj bardzo często te żądania oczekiwania zainteresowanych grup społecznych nie idą wcale w kierunku restytucji, ale w kierunku właśnie odpowiedniego godnego przechowywania tego rodzaju obiektów pokazywania bądź nie pokazywania szerszej publiczności na na wystawach i transparentność właśnie MPO ujawnianie tego co muzeum ma może służyć także takim celom konsultacji po prostu zainteresowanymi społecznościami z przedstawicielami jak coś pokazywać w ogóle pokazywać jak przechowywać jak się do tych problematycznych obiektów to obejmuje nie tylko obiekty zawierające szczątki ludzkie, ale też obiekty tabu obiekty związane ze sferą ze sferą kultu, więc myśmy podzieliły tę publikację na 6 takich rozdziałów, z których każdy jest poświęcony właśnie takim konkretnym celom, które zmierzają do tego głównego celu dekolonizacji czyli, czyli uwolnienia muzeum od tych dawnych schematów dawnych struktur, które są jego nieodłączną częścią Muza po prostu były wymyślone jako część tego wielkiego imperialnego imperialnego projektu wiedzy władzy w tej książce pojawiają się też 2 polskie wątki muzeum historii Żydów polskich Polin oraz taka koncepcja muzeum krytycznego Piotra Piotrowskiego tak Chile zdecydowała się opisać muzeum Polin ze względu na jakie badania, które m.in. tutaj rozwinął prof. Jurgen Zimmer, który porównuje politykę trzeciej rzeszy zagłady eksterminację narodu żydowskiego do tego co co Niemcy wcześniej, czego dokonywali w swoich koloniach w Afryce przede wszystkim w Namibii tutaj pokazuje jak kontynent jakąś politykę trzeciej rzeszy jest kontynuacją polityki która, która była wprowadzona w tych niewielkich ale, ale bardzo okrutnych reżimach kolonialnych Niemiec w Afryce i te badania Zimmer era spowodowały, że właśnie na nowo spojrzał na na tę antysemityzm i stosunek do ludności żydowskiej, zwłaszcza w okresie drugiej wojny światowej, więc to był dla, czyli jest taki impuls, żeby przyjrzeć się muzeum Polin temu jak to muzeum przywraca głos przywraca pamięć tej grupie społecznej ja natomiast napisało muzeum krytycznym Piotra Piotrowskiego, bo zawsze mnie ten projekt interesował właśnie takiej perspektywy i rozbijania pewnej centralnej narracji o wielkim muzeum takim muzeum, które znamy właśnie z przykładów brytyjskich to byłoby British muzeum czy w Paryżu Luwr takiego wielkiego Universal i muzeum, które może być właśnie zrealizowane tylko przez wielkie imperia w tych warunkach kolonialnych, żeby stworzyć z tą wielką narrację wielką reprezentacje całego świata kulturowego uniwersum trzeba było posiadać te obiekty, a więc także posiadać kolonii i Piotrowski w książce zatytułowanej muzeum krytyczne, która powstała po jego bardzo krótkim bardzo burzliwym trwającym niespełna rok doświadczeniu bycia dyrektorem muzeum Narodowego w Warszawie napisał o tym specyficznym kompleksie muzeów w Europie Środkowo-Wschodniej przede wszystkim tej skoncentrował się na przykładzie Polski właśnie muzeum Narodowego nieposiadania pewnych zbiorów nieposiadania pewnego typu kolekcji dochodziło nie tylko te obiekty pochodzące z kolonii, ale także o taki kanon sztuki światowej z powodów historycznych muzeum Narodowym w Warszawie nie ma dzieł wielkich Mistrzów do dotyczyło zarówno tej historii dziewiętnastowiecznej właśnie doświadczenia bycia kolonizowanych bycia miastem na obrzeżach imperium rosyjskiego, ale potem także także tej historii doświadczeń drugiej wojny światowej, gdzie to co udało się zgromadzić zostało zniszczone głównie w czasie powstania Warszawskiego, więc Pietrowski tutaj analizował taki charakterystyczny właśnie dla tej części Europy kompleks nieposiadania takiej kolekcji właśnie niemożliwości porównywania się do takich wielkich muzeów jak Luwr czy British muzeum dużo bardziej atrakcyjnych oczywiście dla tej globalnej publiczności i na tym właśnie tworzył taki budowę taki postulat konstruowania nowego typu muzeum, które będzie zaangażowane w te problemy, które wynikają właśnie z naszej historii tego położenia specyficznego między imperia mi w Europie Środkowo-Wschodniej problemów, z którymi muzeum boryka się współcześnie interesowało zagadnienie właśnie migracji do metropolii, jaką jest Warszawa interesowały go kwestie obyczajowe społeczne i tam przywołuje przykład 1 dużego projektu, który w ciągu niespełna roku to jest tak bardzo szybko jak na działalność muzealną projekty wystawiennicze przygotowuje się latami i udało się w ciągu niespełna roku otworzyć wystawę zatytułowaną Ars Homo erotyka, która to wystawa miała dotyczyć z 1 strony problemu istnienia wątków Homo erotycznych w sztuce od antyku tam były pokazywane zbiory od od tych kolekcji starożytnych poczynając po współczesność, ale też problemu stosunku społeczeństwa do tej do tej kwestii tego projektu muzeum krytycznego Piotrowskiemu nie udało się zrealizować po niespełna roku został zmuszony do rezygnacji, ale napisał książkę, która do dzisiaj dzisiaj inspiruje myślę, że wielu dyrektorów muzeów w naszym kraju zgodziłoby się, że ta misja krytyczna właśnie zajmowania się tymi bieżącymi palącymi problemami społecznymi to to jest właśnie dzisiaj misja wielkich muzeów w tej części Europy w pani doktor bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę przypominam w poniedziałek 25kwietnia, czyli w najbliższy poniedziałek o godzinie 18 spotkań z panią doktor w państwowym muzeum Etnograficznym w Warszawie na dzisiaj o dekolonizacji no ość ich w muzeach rozmawiam z panią dr Magdaleną Wróblewską z wydziału artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego informację o godzinie jedenastej, a po informacjach dowiemy się, dlaczego jest tak brzydko skoro ponoć tak ładnie, czyli o polskiej architekturze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA