REKLAMA

Ukraińscy kolejarze idą na wojnę. W rozkładzie jazdy - składy z uzbrojeniem i pociągi ewakuacyjne

Połączenie
Data emisji:
2022-04-20 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:25 min.
Udostępnij:

Koleje Ukraińskie zostały maksymalnie zmobilizowane na czas wojny. Nie tylko dostarczają żywność i uzbrojenie, ale pozwalają też ewakuować ludność cywilną. Zniszczone tory i tabory są na bieżąco naprawiane. O szczegółach opowiada były prezes Kolei Ukraińskich i PKP Cargo Wojciech Balczun, doradca prezesa pracodawców RP.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Wojciech Balczun doradca prezesa pracodawców RP były prezes kolei ukraińskich PKP Cargo dzień dobry witam stocznia, a będziemy rozmawiali właśnie kolejach ukraińskich pewnym fenomenie tych tejże kolei, które pomimo wojny właśnie funkcjonują no może nie nie do końca się da powiedzieć, że bez zmian z pewnością jakieś zmiany są, ale funkcjonuję i rzeczywiście pociągami dalej się po Ukrainie można poruszać się Rozwiń » dalej ta ta infrastruktura działa i połączenia kolejowe są podtrzymywane, więc to jest myślę pewien zaskakujący element wojny no to jest myślę, że myślę, że także kolej ukraińska w tej chwili pisze jasno kartę w swojej historii oczywiście trawy warunki i okoliczności są tragiczne natomiast to pokazuje, że w takich właśnie najbardziej ekstremalnych sytuacjach kolei kolejarze zawsze stają na wysokości zadania to nie jest tylko ukraińska tradycja, ale też pamiętamy o tym jak funkcjonowali polscy kolejarze chociażby 3009. roku nie i faktycznie w tej chwili kolej ukraińska tak naprawdę głównie odpowiada za wywiezienie sprawne wywiezienie ludzi z terenów objętych działaniami wojennymi, ale nie tylko też przecież uchodźcy ukraińscy wyjeżdżają z Ukrainy z praktycznie całego kraju na początku było to odbywało się to dosyć dużym chaosie organizacyjnym trudno się dziwić było dużo paniki potem zostało to bardzo mocno usystematyzowane już struktury zwane kolejki zniknęły zarządza się ruchem i pociągów i ludźmi, którzy są ma na peronach w oczekiwaniu na pociągi to jest nieprawdopodobna skala tak naprawdę wierzenia bardzo krótkim czasie setek tysięcy ludzi, którzy byli wywożeni też pamiętamy bardzo trudnych warunkach podróżowania, bo do tych składów czasami wkurz chodziło i 1,52000 osób, które jechały no można być w ekstremalnych warunkach były też osoby starsze i matki z dziećmi o to by byli przede wszystkim właśnie ci, którzy uciekali ne z Ukrainy kolei to jest taki organizm, który po prostu w takich sytuacjach funkcjonuje normalnie oczywiście uchwał w ogóle niebyły zniszczenia nie było istotnych zniszczeń, z których kolejowych, chociaż Rosjanie ostatnimi czasy zaczęli atakować również infrastrukturę kolejową, ale kolejarze bardzo szybko naprawiają jak była przed kolei ukraińskich to pamiętam sytuację z Donbasu z linii rozgraniczenia byłem tam wielokrotnie byłem w Mariupolu na i mieliśmy mieliśmy bardzo często sytuacje takie, gdzie w nocy np. ostrzelano nam infrastrukturę kolejową zniszczono jakiś tam most zniszczony odcinek linii kolejowej wraz z całą infrastrukturą energetyczną itd. nasi kolejarze potrafili na drugi dzień po prostu to wszystko naprawić po to, żeby pociągi mogły podróżować mogły jeździć i ta praktyka od wybuchu wojny w 2014 roku ona gdzieś tam była uchwalana, że pracując na ekstremalnych warunkach trzeba pracować trzeba te problemy rozwiązywać taki sposób, żeby kolej operacyjnie mogą funkcjonować to może jeszcze za chwilę przejdziemy do tego co to znaczy właściwe zarządzanie kryzysowe koleją w trakcie takiej sytuacji Acta, ale może teraz przez moment powiedzmy o innej inicjatywie, która pojawiła się ostatnio mianowicie o tym by w sytuacji, kiedy jest blokada portu w Odessie i w zasadzie Ukraina bardzo wszystkim zaś 23 eksportu ukraińskiego chyba przechodziły przez ten port Ukraina nie bardzo właśnie ma szansę na to, żeby wysyłać kontenery ze swoimi produktami chodzi głównie oczywiście o m.in. zboża to pojawią się takie takie pomysły, żeby przechodziło przez polskie porty jak tutaj są wyzwania logistyczne, żeby takie tak taką inicjatywę rzeczywiście realizować no wezwania są wielkie Ukraińcy szukają wszelkich sposobów na to, żeby można było wywieźć swoje produkty NES Ukrainy ma będąca ciętym de facto od od portów morza czarnego rozmowy trwają z Polakami, ale też z Rumunią na te kraje nie były do końca przygotowane na to co się wydarzyło, bo trudno się przygotować na taki stan wojny w Polsce szacuje się, że dodatkowe dodatkowy wolumen towarów, który z Ukrainy pójdzie tylko w tym roku może być nawet 25 000 000 ton towarów albo więcej to jest ogromne wyzwanie dla operatorów o działających na liniach kolejowych, o czym oczywiście na czele PKP Cargo i z chaosem, ale to jest również wyzwanie dla zarządcy infrastruktury dla PKP PLK raportów wszystkie te punkty wszystkie te miejsca nie do końca są przygotowane do tego i myślę, że to będzie duży problem w tej chwili trwa taki histeryczne poszukiwanie JATO nazywam środków produkcji, czyli wagonów chociażby przez różnego rodzaju firmy ukraińskie do mnie też wyzwania i praktycznie codziennie nie było takiej tradycji, żeby mieć w Polsce bardzo duży zasób np. wagonów do przewozu zboża jak mówią Ukraińcy wierną wozów tych wagonów trochę oczywiście jest szalone były, czyli ilość była dostosowana do potrzeb polskiego rynku nagle się okazuje, że wszyscy tak tych wagonów potrzebują próbują szukać jakichś rozwiązań procesowych po np. zakupić wózki w Polsce, bo przecież pamiętajmy o tym, że mówimy o 2 różnych systemach kolejowych szeroka kolej ukraińska 1520 kolej europejska europejskim standardzie po prostu te wagony ukraińskie których, które są i wystarczyłoby po prostu Polsce nie mogą jeździć, jeżeli rozumiemy tutaj tym wąskim gardłem jest właśnie są te punkty przeładunkowe no tak, bo w, jakby oprócz LHS, czyli linii Hutniczej szerokotorowej, który zarządza ponad 400 kilometrowym odcinkiem szerokiego toru, który od granicy z Ukrainą dojeżdża do Sławkowa, ale ta linia też ma określoną przepustowość, której się nie da zwiększyć drastycznie przez bez gigantycznych inwestycji, które też no kosztują czas tak naprawdę to cała reszta ładunków jeżdżących Ukraina musi być po prostu granicy przeładowana i tutaj szukasz rozwiązań w Polsce tego taboru nie ma aż tak dużo można powiedzieć, że w tej chwili jest deficyt i zarówno jeśli chodzi o uwagę na jaki lokomotywę, a ten tabor, który jest po stronie ukraińskiej musiałby być dostosowane do warunków europejskich również nie tylko pod kątem Niewiem prostej wymiany wózka, ale również dopuszczenia tego wagonu i wypełnienia norm i przepisów, które obowiązują w Unii Europejskiej to też jest proces certyfikacyjne, które niestety trwa i to są tak to jest to jest bardzo poważna bariera w tej chwili dla wszystkich gestorów ładunków po z 1 strony należałoby się cieszyć, że w sytuacji, kiedy no jednak mamy na horyzoncie kryzys gospodarczy nagle pojawia się tak taka wielka ilość ładunków, które mogą pomóc przetrwać ten czas polskim przewoźnikom chociażby czy operatorom czy właściciele terminali, ale z drugiej strony no barierą jest infrastruktura to dotyczy również port portów które, które od kilku lat prowadziły remonty, ale też nie uwzględniły tego, że taka sytuacja będzie miała miejsce i są wąskie gardła są jakieś dodatkowe roboty prowadzone w tej chwili, gdzie o ogranicza się przepustowość wjazdu do wyjazdu sportu no to wszystko wpływa na efektywność tego systemu to jest duże i bardzo poważne wyzwanie dla wszystkich w tym dla rządu, który musi zareagować i stworzyć jakiś specjalne procedury, które będą ułatwiały dostosowanie się i strony ukraińskiej strony polskiej do tych okoliczności, w których teraz funkcjonujemy przedstawiciele branży transportowej mówią o tym, że Ukraina chciałaby transportować przez polskie port mi około 1 000 000 ton zbóż, a może właściwie w tym momencie 300 000, zważywszy na to przepustowość polskich linii polskich jak rozumiem do punktów przeładunkowych przede wszystkim, ale też pewnie portów co w ogóle można zrobić takiej sytuacji, żeby jakoś bardzo szybko zwiększyć w krótkim czasie no tak tak jak powiedziałem jednak 1 rzecz ja ja uważam, że będzie tego ten Tychy tego towaru dużo więcej rozmawiam z przewoźnikami z przedstawicielami i i operatorów kontrolowanych przez państwa również prywatnymi przewoźnikami wszyscy twierdzą szacują, że tego tego ten wolumen będzie znacznie większy ja ja wspomniał o tych 25 000 000 to jest ogromne wyzwanie no to co można zrobić to wdrożyć specjalne procedury chociażby po stronie elki, która ma taki trochę swój tryb związane z zarządzaniem liniami kolejowymi, a przede wszystkim systemem utrzymaniowych i remontami, które bardzo często są daleko, że tak powiem odstające od oczekiwań wymogów rynku no i tutaj należałoby przynajmniej na tych głównych kierunkach dojazdowych do portów maksymalnie uprościć usprawnić przepustowość linii kolejowych oczywiście braki taboru to jest to co co wspomniałem sam jestem po rozmowach z kilkoma poważnymi firmami ukraińskimi które, które szukają rozwiązań w Polsce jeśli chodzi o dostępność czy dyspozycyjność wagonów i lokomotyw i będzie potrzebny jakiś specjalny tryb związane z dopuszczeniem ukraińskich wagonów, nawet jeżeli one zostaną przedstawione na te nasze wózki dostosowane do europejskiego systemu krajowego to dobrze wróćmy jeszcze na moment do samego zarządzania tą siecią kolejową sytuacji i takiego kryzysu, dlaczego Ukraina w tej chwili doświadcza co to właściwie oznacza dla kolei tak ogromnego kraju też pamiętajmy od tak to jest to jest ogromny kraj dużo większy, chociaż ilość kilometrową linii kolejowych jest zbliżona do do do Polski, bo to jest dziś około 20 000 km linii linii kolejowych natomiast no przede wszystkim funkcjonuje w kolejach ukraińskich takich sztab kryzysowy oni oni działają też w odpowiednich rygorów związanych z bezpieczeństwem z przekazywaniem informacji były były były przecież ataki na infrastrukturę kolejową na na pociąg jak i pamiętam jak jeździłem kiedyś właśnie na na wschód Ukrainy będąc szefem kolei ukraińskich no to już wtedy na mnie robiło ogromne wrażenie to jak widziałem ostrzelany lokomotywę, bo przecież te działania wojenne w mniejszej skali niż taras były prowadzone cały czas na Wschodzie nie było 1 dnia, żeby nie dochodziło do incydentów związanych właśnie za gaz za atakami ze strony separatystów z 2 republik no jakoś rozwiązywaliśmy i na szczęście, bo trzeba pamiętać o tym, że kolej ukraińska, która jest jednym z jedną z największych firm w Ukrainie w ogóle jest chyba największym pracodawcą w Ukrainie jednostkowym nie jest no i wiele problemów takich systemowych związanych z oddziaływaniem różnego rodzaju grup biznesowych oligarchów problemem korupcji gigantycznej te wszystkie wątki trochę odeszły na dalszy plan, ale nawet w tych warunkach negatywnych kolej pod względem operacyjnym funkcjonowała bardzo sprawnie ja pamiętam też ataki cybernetyczne na infrastrukturę kolejową i aktorek, które miały miejsce kiedy, kiedy tam byłem i okazywało się, że atak przeprowadzony na szereg różnego rodzaju instytucji państwowych rządowych i firm o strategicznym znaczeniu i my byliśmy lepiej przygotowani do tego i praktycznie automatycznie byliśmy w stanie zarażone struktury odciąć jednocześnie wejść na system ręczne reżim ręczne zarządzania zarządzania zarządzania ruchem pociągów kolej jest przystosowana do tego potrafi to robić, a w tych warunkach, które teraz obserwujemy kolej ukraińska no tak jak powiedziałem no okazała absolutnie się jak najlepszej strony w jak pan myśli, dlaczego właściwie przez pierwsze dni wojny ta infrastruktura nie była atakowana to jest pytanie za mówiąc sam sobie bardzo często je zadaje to jest trochę nie oczywiste, ale cały ten konflikt jest pełen różnych zagadkowych sytuacji, a które pewnie odpowiedź poznamy wcześniej być może elementem nie atakowania takiego agresywnego infrastruktury kolejowej, bo jednak torze, że kolej służyła do wywozu przede wszystkim ludności cywilnej z terenów objętych działaniami wojennymi no z drugiej strony widzimy skrajne okrucieństwo agresora to skrajne okrucieństwo Rosji i mimo wszystko jednak tańsza infrastruktura przetrwała trzeba pamiętać o tym że, że Ukraina się też rozbrajał też pozyskiwała różnego rodzaju technologie też potrafi chronić swoje zasoby dużo bardziej dużo lepiej niż to się wydawało na początku na początku wojny i trudno odpowiedzieć nie mam takiego prostego prostej odpowiedzi na to pytanie dziękuję bardzo, Wojciech walczą doradca prezesa pracodawców RP były prezes kolei ukraińskich PKP Cargo był państwa moim gościem 1356 za chwilę informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA