TOK 360 jeśli do piątku do godziny dziesiątej nie uda się osiągnąć porozumienia pomiędzy polską agencją żeglugi powietrznej, a związkami związkowcami z ruchu lotniczego związkowcami, którzy ruszają kontrolerów to Eurocontrol może zdecydować o masowych odwołania rejsów nie tylko z i do Polski plan ten wszedłby w życie 1maja tak zadeklarował prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson teraz na temat perspektyw dla pasażerów będziemy mówić się z tym związanych
Rozwiń »
właśnie z Erykiem Kłopotowski ekspertem do spraw rolnictwa dobry wieczór witam to 360 dobry wiatr jak mamy traktować taką deklarację czy nie jest w tej chwili możemy się spodziewać, że Urząd Lotnictwa Cywilnego w wkroczył tutaj do tej sytuacji i postawienie właśnie takiego deadline może wpłynąć na przebieg negocjacji mam nadzieję, że tak, bo sprawa jest naprawdę bardzo poważna w tej sprawie mówimy już od kilku miesięcy również rozmawialiśmy z TOK FM o tym, że tak naprawdę, jeżeli nie dojdzie do porozumienia to niemal 200 osób, które zrezygnowało z pracy na dzisiaj i po prostu pracy nie pojawi spowoduje tak naprawdę blokadę ruchu lotniczego w Polsce i nad polską, a trzeba pamiętać, że tak naprawdę Polska agencja żeglugi powietrznej to jest służba, która nie tylko prowadzi samoloty dos do Polski i Polski, ale także nad polską, więc stało mówi no i gigantyczne utrudnienia tylko do polskich pasażerów linii, a w całej Europie w jeśli chodzi o liczbę lotów, które mogą zostać ograniczone odwołane mowa jest w ogóle o zamknięciu nieba dla samolotów nad polską co oznaczałoby poważne problemy także finansowe dla dla linii lotniczych dla lotnisk, ale jakich rozmiarów jeśli możemy na bazie tego co wiemy w tej chwili przewidywać to mogą być kłopoty tak naprawdę no ta liczba jest nieprzewidywalna ze względu na to, że nie przewidywalna jest trochę sytuację nie wiem jak długo mogłaby ona potrwać, a każda godzina lotu to jest to w 7 do 10 000USD w zależności od rodzaju maszynę, jeżeli wydłuża nam się, a rejs o godzinę powietrzne USA Niemiec do do Japonii czy do Chin, a to ilość tych rejsów dziennie pomnożona przez inne liczbę, a liczba dni daje nam może nam dać w wielu wielomilionowe straty, a Polska agencja żeglugi powietrznej zarabiała na kontroli lotów nad polską około 700 do 900 000 000 w zależności od tego jaki to był rok, ale mówimy o takiej skali, a przychodów dla polskiej agencji żeglugi powietrznej za te opłaty, więc straty zarówno dla spółki jak dla kraju jak dla poszczególnych przewoźników to to są gigantyczne gigantycznych pieniądzach nie mówiąc już w czasie wizerunku, bo ja tylko pozwolę sobie dodać, że na każdym rejsie dzisiaj przez ostatnich parę tygodni informacja, która jest z przekazywano pasażerom przez każdego z kapitanów wydają się z wyjątkiem polskich linii lotniczych lot, ale mogę się mylić, ale na pewno na rejsach wykonywanych przez operatorów międzynarodowych jest jasna ze względu na brak kontroli nad polską ze względu na trudności z kontrolerami w Polsce z zewnątrz ze względu na sytuację w Polsce doświadcza się państwa opóźnienia także to jest jasny sygnał coś złego się tutaj dzieje, a w tym całym konflikcie pomiędzy kontrolerami lotów, a polską agencją żeglugi powietrznej chodzi o pieniądze przypomnijmy, że Polska agencja jeszcze pod wodzą poprzedniego prezesa zdecydowała o zmianie regulaminu wynagradzania, o czym dowiedzieli się kontrolerzy nawet w trakcie dyżurów, które pełnili właśnie chciałem pana zapytać o o te prace to, że ona jest trudna bardzo odpowiedzialna to, że błąd kontrolera może skutkować śmiercią wielu osób jakimś tragicznym zdarzeniem o tym wiemy ale jeśli chodzi o np. taki pojedynczy dyżur, bo też było kością niezgody, że ten nagle mają kontrolerzy pełnić takie pojedyncze dyżury, a nie w parze z jakimi wyzwaniami mierzy się człowiek, który siedzi przed monitorem widzi samoloty, które w postaci takich punktów na mapie się przemieszczają i musi podejmować decyzje na ile on jest tym czynnikiem i jedynym zabezpieczającym przed jakąś katastrofą na ile pomaga mu sprzęt jakaś specyfika tej pracy to jest bardzo bardzo na pracę określana jako przez wiele różnych statystyk jako najbardziej strefy stresująca na świecie rzeczywiście kontroler, który patrzy na ekran monitora w 2 wymiarach, a musi wyobrażać sobie ruch lotniczy w 3 wymiarach odchodzi przecież jeszcze wysokość i musi to wszystko koordynować musi dokładnie, a panować nad całą sytuacją a, słuchając jednocześnie tego co może się dziać się czy co dzieje się mnie w powietrzu, a co niekoniecznie przewidywano, jeżeli ruch jest, że taktem płynny zgodny z planem i nic się dzieje wtedy jest to w miarę, a w miarę, a do ogarnięcia natomiast, jeżeli cokolwiek sieć powiedzmy kapitan zgłasza jakiekolwiek kroki to jest pan pan czy to jest naj naj, czyli sytuacja zagrażająca życiu kontroler musi cały ruch całą tą, a cały ten rozkład, który ma zaplanowane po prostu zmienić no ja dam przykład z grudnia zeszłego roku, o którym państwa antenie wspominałem, ale słuchaczom słuchającym mas o szóstej rano, więc mam nadzieję, że nie będę powtarzał nam kontroler wieży na Okęciu powstrzymał start przedwczesnych, które wykonywane przez kapitana bez zgody po, a kapitan dostał zgodę na zajęcie pasa zrozumiał, że to dał zgodę na start, a powstrzymał ten ten start, ponieważ panował nad tą sytuacją, gdyby im tego startu nie powstrzyma mogłoby dojść do bardzo bardzo poważnego zdarzenia, a inne, do którego doszło wiele lat temu np. na Teneryfie czy czy innych miejscach, gdzie doszło po prostu do zderzenia 2 samolotów także mówimy tutaj bardzo stresujące i odpowiedzialnej pracy w momencie, kiedy tym ludziom mówi teraz będziecie pracować za 13 tego co pracowaliście teraz dyżur na wieży będzie pełnił tylko 1 kontroler co też wiąże się z gigantycznym ryzykiem, bo jesteśmy tylko ludźmi i ktoś może dostać z zapaści zawału możesz się poczuć cokolwiek może się stać w tym momencie nad tym lotniskiem nie panuje nikt i to jest gigantyczne za zagrożenie, a mówiąc o pieniądzach, że to jest oczywiście w Polsce bardzo delikatny temat, bo ma zarobki są teoretycznie tai każdy patrzy drugiemu na ręce, ale tak naprawdę te zarobki są bardzo adekwatne do tego czym zajmują się ci ludzie, a mówienie o tym, że zarabiają za dużo jakiegoś powodu, bo przyszedł polityk i tak sobie wymyślił no jest po prostu skandaliczne, a ludzie na całym świecie zarabiają nie takie dużo większe pieniądze, sprzedając usługi finansowe 3 i czy jakiekolwiek kina i nikt nie przychodzi nie mówi z dużo zarabiasz, bo tak sobie wymyśliłem jestem politykiem desygnowany tutaj przez partię teraz będę nie zmienia wszystko to upolitycznienie prowadzi, a właśnie do takiej sytuacji jakie, jaką mamy dziś z 1 strony mamy ministra, który mówi mamy 100 000 000 000zł budujemy gigantyczne lotnisko, a z drugiej strony mamy polityka, który mówienie tutaj, chyba że zarabiał, nawet jeżeli oznacza to zamknięcie nieba nad polską, a destrukcję całkowitą polskiego lotnictwa, a to będziemy po prostu tutaj, a zarządzać partyjnie i wyznaczać niskie standardy na pewno nie jest także czy państwa czy agencji nie stać na takie takie wynagradzanie tylko inne czynniki, które pan wspomniał decydują od tych niezrozumiałych pewnie decyzjach Eryk Kłopotowski ekspert do spraw lotnictwa był razem z nami w TOK 360 bardzo dziękuję za to nasze spotkanie już za chwilę program językowej prof. Jacek Wasilewski jak z szacunkiem wyrażać niezgodę wobec symboli religijnych tego będą dotyczyły tym razem rozważania pana profesora
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: TOK360
-
-
-
-
-
09:22 W studio: Dominik Kuc
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
07:40 Poranek Radia TOK FM12:35 W studio: Michał Kobosko
-
-
-
08:16 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
-
-
-
04:59 Głosem eksperta
-
04:59 Głosem eksperta
-
04:59 Głosem eksperta
-
-
01.06.2023 22:00 Po sezonie50:04
-
01.06.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia53:28 W studio: Adam Balcer
-
11:59 Tu i teraz
-
-
13:20 Połączenie13:08 W studio: dr Antonina Łuszczykiewicz
-
13:00 Połączenie11:00 W studio: Mateusza Roszak
-
-
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL