kolejnym gościem programu jest Maciej Lasek poseł koalicji Obywatelskiej były przewodniczący Państwowej komisji badania wypadków lotniczych lotnictwa państwowego dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu dziś odbywają się rozmowy ostatniej szansy, które miałyby zakończyć toczące się od kilkunastu dni negocjacje kierownictwa polskiej agencji żeglugi powietrznej z przedstawicielami związku zawodowego kontrolerów ruchu lotniczego jak słyszeliśmy w
Rozwiń »
informacjach Radia TOK FM do porozumienia jest daleko, a tak naprawdę dzisiaj upływa termin, po którym komisja europejska dni euro Control mają podjąć decyzję o wdrożeniu tzw planu Massive Than lżejszym oznacza to, że od 1maja część przestrzeni powietrznej nad polską zostanie zamknięta co w konsekwencji oznacza odwołania i opóźnienia w lotach czy to już jest przesądzone Panie Pośle, informacje, które posiadamy wynika, że ten proces właśnie rozpoczął ostateczne terminy na uzyskanie porozumienia minął o godzinie dziesiątej musimy pamiętać, że w dniu dzisiejszym musimy pamiętać o tym, że ruch lotniczy jest zależny od wielu czynników i linie lotnicze, które latają do Polski i nad polską, a muszą już z wyprzedzeniem wiedzieć Teresy będą mogły się odbyć bezpiecznie niestety sytuacja z, którą mamy dzisiaj do czynienia nie jest nic nie powinna być zaskoczeniem zarówno dla kierownictwa pasz jak dla jak dla ministerstwa czy niska infrastruktury, który nadzoruje polską agencję żeglugi powietrznej, gdyż przy problemy i narastający konflikt zgłaszane już prawie 2 flag dzisiaj mamy można byłoby podjąć takie wrażenie, że nagle stajemy pod Polska staje pod ścianą to może mogą być zawieszone od większości samolotów polskie linie lotnicze lot mową od 1maja stracić bardzo wielu pasażerów bardzo duże przychody z tego powodu, że nie będą mogły realizować zaplanowanych lotów, ale o tym, że komisja europejska Eurocontrol będą musiały podjąć taką decyzję było wiadomo od 6 tygodni na czynność niebezpiecznie się bawimy decyzja o zmianie na stanowisku prezesa polskiej agencji żeglugi powietrznej zapadła 3 tygodnie rynku, czyli sytuacji, kiedy odeszło z pracy pierwszych 44 kontrolerów kolejnych już jest chyba 6 ma odejście z końcem tego miesiąca w sytuacji, kiedy generalnie brakowało nam kontrolerów lotów to powoduje, że absolutnie nie można zapewnić bezpieczeństwo w tak niewielkiej obsadzie pani na stanowiskach kontroli ruchu lotniczego bezpieczeństwa samolotów tutaj wszystkich przestrzeni powietrznej i nie możemy się dziwić, że decyzja Eurocontrol jest taka ani ja się bardzo mogę tylko dziwić temu, że do rozmów i to rozmów ostatniej szansy to nazwał dochodzi dopiero teraz ach, wczoraj pod łóżko przez posiedzenia podkomisji do spraw transportu lotniczego przypominaliśmy, że odbyły się w ciągu 3 lat przynajmniej 3 posiedzenia Komisji Infrastruktury, na których poruszaliśmy ten problem zgłaszany był przez środowisko kontrolerka problemy nieprawidłowości, które doprowadziły do i brak w zasadzie po podejmowanie jakichkolwiek prób pan rozwiązania tego konfliktu ze strony kierownictwa i ze strony ministerstwa ze strony rządu doprowadził nas takich sytuacji, którą mamy dzisiaj dzisiaj prowadzone są negocjacje pod presją nie tylko pod presją czasu, ale pod presją takiego, jaki już o sygnaturze oto za chwilę przez jedni mówią przez upór kontrolerów inni przez nieudolność polskiego rządu dojdzie do sytuacji, kiedy Polacy nie będą mogli korzystać z transportu lotniczego, a chodzi tylko wierzchołek góry będą chcieli od nas będziemy mieli popsuta majówka przynajmniej ci z nas, którzy mają zarezerwowane wyjazdy na na długi weekend no to jest oczywiście rzecz bardzo przykra, ale porozmawiajmy o konsekwencjach finansowych tego, że Unia europejska i Eurocontrol mogą zamknąć nad polską przestrzeń Polska agencja żeglugi powietrznej utrzymuje się z opłat trasowych, czyli nie jest utrzymywana z budżetu Unii jest utrzymywana przez polskiego podatnika artykuł jest utrzymywana przez ruch samolotów, który się na nad polską modę, a jeżeli ten ruch będzie mniejszy przychodu będzie mniej, jeżeli ten ograniczy się liczba lotów po nasz Narodowy wszak przewoźnik, który został bardzo mocna większość linii lotniczych doświadczone kryzysem pandemicznym również będzie ponosił kolejne trafia przypominam, że polskiego budżetu zostało jeszcze wyrafinowane prawie 31 000 000 000zł pomocy dla polskich linii lotniczych lot nagle się kar, jeżeli okaże się od 1maja mamy olbrzymie ograniczenia w ruchu lotniczym te straty przeciwnie będą coraz większa, ale dodatkowo do tego dochodzi straty spowodowane ograniczeniem ruchu Cargo, jeżeli mówi się o tym, że polskie lotniska mogą być czynne w bardzo krótkim okresie czasu każdego dnia rozważa się za to będzie między dał dziewiątą 1718 i ograniczoną liczbą lotów, a większość transport transportową Cargo, który jest też na elementem jakiś ciągłości dostaw dla przemysłu dla wysoko kwas wysoko technologicznych produktów w a kto to będzie kolejny problem już nim nie wspomnę o tym, że dzisiaj nad polską ruch jest bardzo duże w związku z pomocą dla walczącej Ukrainy pełne jesteśmy tym, abym komunikacyjnym, gdzie Rzeszowa przylatują samoloty, ale różnych państw w tym również samoloty wojskowe pomocą zarówno Humanitarna ich pomocą wojskową, której udzielanej przez cały świat udziela walczącej Ukrainie, czyli nie będzie kontrole ofierze nie będzie nie będzie będzie ograniczony ruch lotniczy nad polską to będzie no i wpłynie nie tylko Nana wpłynie również na na możliwości pomocy Ukraińcom, ale też bardzo mocno wpłynie na ruch lotniczy w państwach ościennych Pani Marszałek tak się zastanawiam to może jednak taniej byłoby przyjąć postulaty związku zawodowego kontrolerów ruchu lotniczego, a paradoksalnie wychodzi ocenionych, bo ja wielokrotnie słyszałem o tym, że źle mówi się bardzo wysokich pensjach kontrolerów średnia pensja kontrolerów Polska 15 000zł, a mediana chyba 10 czy 11 000 jest to 600 osób w Polsce nawet niecałe 600 to są osoby, które zarabiają na podobnym poziomie jak ich koledzy innych agend i chyba mamy tyle zarabiać, bo ich rękach jest bezpieczeństwo pasażerów jest bezpieczeństwo pasażerów czasami ze zdziwieniem czytam artykuły w niektórych prasie tak jak pokazujące, że to jest grupa osób, która nadmiernie zarabia rok nikt nie mówi, że na nadmiernie wysokie pensje są np. informatyków prawda, których odpowiedzialność zupełnie innym poziomie niż odpowiedzialność kontrolerów ruchu czy prezesów banków, żeby daleko szukać, ale zostawmy to no może jest tak, że kontrolerzy ruchu lotniczego powinni zarabiać dobrze no i należy po prostu przyjąć ich postulaty, żeby nie spowodować katastrofy, która grozi nam przez zamknięcie lub czas częściowe zamknięcie przestrzeni powietrznej nad polską koleś kontrolerzy od dłuższego czasu zgłaszali postulat nie tylko nowego regulaminu płacowego, które byłby również dostosowany do aktualnej sytuacji, czyli również to zmniejszonego ruchu spowodowanego pandemią to prawda niewielu o tym wie że komisja europejska zagwarantowała wszystkim agencjom zarządzającym ruchem lotniczym w Europie a jakby wzrok czy pokrycie praw spowodowanych pandemią, czyli tutaj też nie można podnosić tego argumentu, że nie ma pieniędzy, bo jest mniejszy ruch ten te straty będą pokryte ze środków pochodzących szły pewnie podwyższenia opłat trasowych, ale to byłoby zdecydowanie tańsze dla państwa, gdyby do tych rozmów, które dzisiaj widzimy doszło kilka miesięcy temu ponad 3 miesiące temu kontrolerzy powiedzieli, że i oficjalnie było takie stanowisko przedstawione, że w kwietniu będziemy mieli do czynienia z takim kryzysem natomiast decyzja o wymianie kierownictwa i próbie rozwiązania tego konfliktu zapadła dopiero na początku kwietnia to pokazuje, że nie jesteśmy przygotowani na taki kryzys Panie Pośle, że na koniec ostatnie pytania czy pańskim zdaniem ten kryzys da się jeszcze zażegnać tak, żeby nie spowodowało to konsekwencji, o których mówimy ze strony Unii Europejskiej UN euro Control obawiam się, że będzie to bardzo trudne, bo my już z tym kryzysem mamy do czynienia dzisiaj parę dni temu na sumaryczne opóźnienia w Polskiej przestrzeni powietrznej wszystkich samolotów to było 19 000 minut codziennie słyszymy o informacjach o informacje o opóźnionych lotach, więc to już trwa natomiast mechanizm, który został już uruchomione będzie bardzo trudno o zatrzymać jakieś konsekwencje będą, ale wciąż szybciej dojdzie do dojdzie się do porozumienia w tym te straty dla polskiego lotnictwa dla polskiego dla polskich przewoźników nie tylko polskich będą mniejsze Maciej Lasek poseł koalicji Obywatelskiej były przewodniczący Państwowej komisji badania wypadków lotniczych lotnictwa państwowego był gościem państwa moim to wszystko co przygotowaliśmy dla państwa z Anną Piekutowska program realizował Krzysztof Woźniak zapraszam teraz na przewodnik jak pomagać, a jak nie pomagać pani oczywiście informacje Radia TOK FM Mikołaj Lizut do usłyszenia ATL
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE
-
15:34 W studio: Tomasz Jagiełło
-
-
10:32 W studio: Jacek Trela
-
12:43 W studio: Dorota Olko
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
26.09.2023 17:20 Wywiad Polityczny23:02 W studio: Michał Danielewski
-
26.09.2023 12:00 A teraz na poważnie10:32 W studio: Jacek Trela
-
-
26.09.2023 12:40 A teraz na poważnie15:34 W studio: Tomasz Jagiełło
-
26.09.2023 13:40 Połączenie15:38 W studio: Patryk Kugiel
-
26.09.2023 11:40 Kultura Osobista13:06 W studio: Wojciech Szot
-
26.09.2023 17:00 Wywiad Polityczny16:25 W studio: Paweł Zalewski
-
26.09.2023 13:00 Połączenie20:20 W studio: Robert Tomaszewski
-
26.09.2023 16:00 Światopodgląd24:33 W studio: prof. Andrzej Leder
-
26.09.2023 14:20 Połączenie07:23 W studio: dr Dagmara Oszkiewicz
-
26.09.2023 14:40 Raport Gospodarczy15:28 W studio: Łukasz Tarnawa
-
26.09.2023 14:00 Połączenie09:51 W studio: Anna Słojewska
-
-
26.09.2023 15:00 Światopodgląd11:09 W studio: Tomasz Bielecki
-
26.09.2023 15:40 Światopodgląd14:47 W studio: Sylwia Czubkowska
-
-
26.09.2023 15:20 Światopodgląd12:17 W studio: Michał Ochnik.
-
26.09.2023 18:30 TOK36008:08 W studio: dr hab. Maria Wincławska
-
-
-
26.09.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu14:42 W studio: Weronika Możejko
-
26.09.2023 18:20 TOK36006:01
-
26.09.2023 18:40 TOK36007:20 W studio: Katarzyna Batko-Tołuć
-
26.09.2023 18:50 TOK36006:55 W studio: mec. Sylwia Gregorczyk-Abram
-
26.09.2023 19:11 TOK36004:23 W studio: Wawrzyniec Zakrzewski
-
-
-
26.09.2023 19:02 TOK36003:06 W studio: Przemysław Pozowski
-
26.09.2023 19:21 Humor i Teraźniejszość23:04 W studio: Krzysztof Spór
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL