REKLAMA

Grozi nam paraliż polskiego nieba? Rozmowy z kontrolerami lotów idą jak po grudzie

Połączenie
Data emisji:
2022-04-22 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:28 min.
Udostępnij:

Od tygodni mamy już do czynienia z opóźnieniami związanymi z konfliktem z kontrolerami lotów. Od 1 maja znaczna większość odchodzi z pracy, a co za tym idzie zagrożone jest bezpieczeństwo na polskim niebie. O szczegółach rozmawiamy z Dominikiem Sipińskim z Polityki Insight.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Dominik Sipiński z polityki Insights dzień dobry dzień dobry będziemy mówili o protestach czy problemach właściwie w polskiej agencji żeglugi powietrznej i to hit tej groźbie odwoływania lotów, jeżeli nie uda się znaleźć porozumienia, ale spróbujmy może, że tak to ujmę od jaja zacząć, czyli od pytania, gdzie tu właśnie jest początek całego tego konfliktu tak naprawdę początek pewnie można, a pociąg można Rozwiń » upatrywać tak naprawdę pandemię nadejście pandemii i dramatycznym spadku ruchu lotniczego nad polską etat wieloma wszystkimi innymi krajami Polska agencja żeglugi powietrznej utrzymuje się przede wszystkim zostanie całkowicie z opłat wnoszonych przez przewoźników za loty do ze przelot nad polską, a tak to działa w całej Europie na tej samej zasadzie działają podobne agencje, chociaż niektóre z nich mogą prowadzić z Arką działalność komercyjną, ale Paschke nie, więc w momencie, kiedy spadł ten ruch lotniczy pasz po prostu w Senacie bardzo poważnych problemach finansowych jest zatem musiał zacząć szukać oszczędności zaczął szukać oszczędności m.in. w wynagrodzeniach kontrolerów natomiast samo to, że zaczął szukać oszczędności to jeszcze można zrozumieć tak naprawdę trudno tego nie zrozumieć to faktycznie konieczność obiektywna, bo po prostu pasz nie ma innych źródeł finansowania musi ciąć wydatki, bo nie może za bardzo zwiększyć przychodów natomiast sposób w jaki te warunki były zmieniane doprowadził do bardzo szybkiej eskalacji konfliktu o tam nie było za bardzo nawet prób porozumienia z kontrolerami, którzy też trzeba uczciwie powiedzieć są świadomi swojej silnej pozycji negocjacyjnej też na ustępstwa nieszczególnie mieli ochotę nawet na początku tego konfliktu tych zmian, iż w tej chwili sytuacja doszła już momentom tak zaawansowanego, że wypracowanie z powrotem porozumienia faktycznie staje się mało prawdopodobne, ale jest absolutnie konieczne, bo nie ma innej alternatywy tak naprawdę dla planowanego odejścia z pracy 56 kontrolerów zajmującej się kontrolą obszaru zmierzania nad polską, czyli taki przepis na idealną katastrofę z 1 strony mamy obiektywne przesłanki, żeby rzeczywiście wprowadzać pewne programy oszczędnościowe z drugiej strony mamy jak rozumiem błędy zarządzania po tzw. zasobami ludzkimi, czyli po prostu zupełnie względnie właściwy sposób komunikacji jak najbardziej tak do tego wszystkiego dochodzi trzeci element, czyli legislacja i bardzo unikalna struktura czy umiejscowienie legislacyjne polskiej agencji żeglugi powietrznej, która nie może prowadzić działalności biznesowej nie może np. założyć spółek zajmujących się oferowaniem usług doradczych co robią inne podobne agencje w innych krajach, które są bardziej skomercjalizowane aż po prostu prawnie nie ma takiej możliwości co agencja od wielu wielu lat apeluję, żeby zmienić natomiast w momencie, kiedy ta ustawa nadal obowiązuje ta struktura legislacyjna pasz jest, jaka jest w 2 czy ten przepis na idealną katastrofę, bo nie ma dobrego wyjścia to grecka tragedia po prostu, bo nie da się naraz ciąć kosztów utrzymać wydatków równocześnie nie zmieniać przychodów czy raczej dalszych w tym, że przychody wciąż są niższe na bony zależy od ruchu lotniczego nie od tego co pasz również, czego nie robić w myśli pan ten program anulowania lotów w Polsce od 1maja rzeczywiście zostanie wdrożony jeśli nie będzie porozumienia to na pewno stanie to nie ma w ogóle żadnej możliwości, żeby uniknąć potężnych zakłóceń w ruchu lotniczym linie lotnicze same siebie mogą też anulować loty po bo dla nich odwoływanie czy nawet gorzej tak naprawdę opóźnianie lotów nieprzewidywalne dla przewoźników bardzo dużym problemem może tak zdarzyć, że nawet jeśli Eurocontrol zgodzi się poczekać jeszcze kilka dni linię np. warto odwoływać loty, a nawet jeśli tego nie będą robiły na te loty będą potężnie opóźnione, więc jak to będzie z względy ze strony formalnej to jeszcze pewnie można trochę elastycznie negocjować można chociażby przesunąć tę zmniejszono bardzo liczbę kontrolerów na określone godziny i minimalizować opóźnienia w godzinach szczytu NATO będzie kosztem np. nawet całkowitego zamknięcia lotnisk w przestrzeni powietrznej poza godzinami szczytu to jedno z kilku rozwiązań ale, ale nie ma rozwiązania, które spowodowałoby brak odwołań opóźnień to na skalę, jakiej w Polsce jeszcze do tej pory nie mieliśmy do czynienia jak to właściwie jest tym zawodem kontroler od lat, bo pamiętam, że to w ogóle wraca prawda jako pewien temat legendy jakiś fantastycznych zarobkach inne legendy mówiące o tym, że wcale zarobki nie są fantastyczne tylko jest taka jakaś wąska grupa w agencji żeglugi powietrznej, która fakty się faktycznie dobrze wiedzie ona dba o swoje interesy cała reszta zasuwa za psi grosz tzw. jest naprawdę i historie przedziwne czy to się jakoś uporządkowało w ostatnich latach czy też jest także właśnie to jest taka sytuacja dalej dużych rozpiętości w zarobkach i odpowiedziałbym przywilejach rozpiętości niewątpliwe występują związane z wieloma czynnikami od tego od stażu pracy po, pod którą konkretnie częścią przestrzeni powietrznej dane Control kontrola lekarz zajmują Press liczba dyżuru dyżury świąteczne nocne itd. więc 5 rozpiętość niewątpliwe występują natomiast na pewno nie jest także tam ktokolwiek pracuje nad zapewne przeszłaby psi grosz zarobki nawet podstawowych w polskiej agencji żeglugi powietrznej i w każdej innej agencji zajmującej się tego typu służbą na świecie są bardzo dobra ale, toteż praca bardzo bardzo wymagająca wymaga kilkuletniego szkolenia szkolenia, które bardzo wiele osób odpada w trakcie tego szkolenia czy w ogóle nawet nie kwalifikuję bo, bo praca, która wymaga bardzo unikalnej zestawu zdolności orientacji przestrzennej podnoszenia stres umiejętność podejmowania decyzji w języku itd. niewątpliwie zapisy dobra te najwyższe zarobki są bardzo dobra natomiast one nie są jakoś radykalnie powyżej porównywalne zarobki zarobki porównywalne kadencjach, gdzie indziej też Polska agencja żeglugi powietrznej wielu wielu lat zmaga się z chronicznym niedoborem kontrolerów związanych właśnie z tym długotrwałym kosztownym wymagającym problem procesem szkoleń, które powoduje, że zarobki też jak na paśmie od od wielu lat tak naprawdę nigdy nie było tylu kontrolerów co potrzeba oczywiście teraz ten problem wraca powoduje, że tam nie ma żadnej poduszki bezpieczeństwa powiedzmy także po okropnym ujęcie zasobów ludzkich nie można po prostu część jeśli jeśli kontrolerzy odchodzą z pracy zaczyna brakować tam nie ma żadnego marginesu błędu pod tym względem, więc faktycznie NATO podaje bardzo silną pozycję negocjacyjną kontrolerom to nie jest tak, że oni domagają się jakich warunków, których ran, na które nie mogą liczyć ich koledzy koleżanki z zagranicy, ale właściwie bez czy to jest tylko kwestia zarobków czy to jest tylko kwestia problemów samej agencji żeglugi powietrznej wydaje się jak się patrzy na ten list, który został opublikowany przez związek zawodowy kontrolerów ruchu lotniczego to tam są 24 punkty, a nie tylko 1 prawda także widać, że to jest chyba w ogóle pytanie o to jak ta instytucja funkcjonuje na szeroko patrząc tak to jest właśnie największym problemem w trakcie trwających teraz rozmowy po Polska agencja żeglugi powietrznej zaproponowała kontrolerami kontrola komisji ocenia o tego samego wynagrodzenia w stanie tymczasowo na tym faktycznie tak jak pan słusznie zauważa problemów jest dużo dużo więcej one dotyczą organizacji prace to nie tylko w takim wymiarze powiedzmy ludzkiej czy tak jak poszczególne osoby i ona pracuje mi i kiedy ale też wpływu na bezpieczeństwo dużym problemem jest praca pan pojedyncze osoby na na danym stanowisku czy po prostu zmniejszenie obsady do absolutnego minimum co wydaje się, że mogło nawet, iż nie naruszać pewnie nie naruszało przepisów, ale na pewno nie narusza przepisów, ale na pewno powodowało bardzo duże obciążenie dla kontrolerów kontrola rektora one oni teraz mu chcą zmienić, ale dochodzi do tego, że są, zwłaszcza komunikacji wewnątrz firmy reagowania na podnoszone przez kontrolerów, a uwagi dotyczące bezpieczeństwa też innych aspektów organizacji pracy z osób faktycznie bardzo szerokie negocjacje co oczywiście utrudnia ich rozwiązanie no tak naprawdę nas wczoraj bo, bo już w tej chwili rozmowy rozpoczęły się o jedenastej, które trwają one już rozpoczęły pod dla, który europejska agencja nadzorująca pasz ustanowiła, więc faktycznego czasu po prostu nie ma to porozumienie potrzebne na już, a kontrolerzy dość jasno daje do zrozumienia, że samo przywrócenie warunków płacowych, jakkolwiek konieczne, jakkolwiek będące jedno 1 postulatów nie żaden sposób najważniejsze tak naprawdę z punktu widzenia systemowego punktu widzenia tego pasażerowie powinni czuć się w trakcie lotów, czyli przede wszystkim bezpiecznie to problemy są przede wszystkim właśnie w zarobkach to właśnie w tej organizacji pracy właśnie w tym kontrolę, że są po prostu pod gigantycznym stresem i jest za mało, a i organizacja pracy nie jest taka być powinno, ale to jest także zawsze Paschke był bałagan czy on ma jednak taki swój początek w paśmie zawsze był bałagan, chociaż wymagane można powiedzieć ewoluował z czasem pasz zawsze agencją, która pozostawała tak też mocno na uboczu wszystkiego trochę poza nim nie poza nadzorem formalnym oczywiście natomiast to zawsze była taka trochę królestwo samo w sobie chociażby dlatego, że ma właśnie bardzo unikalną strukturę prawną i daję radę nie ma w Polsce drugiej takiej agencji czy cięcie czy spółki skarbu państwa, która byłaby odpowiednikiem szkół, a do tego dochodzi, jakby no i pewna ekskluzywność pracy czy niepewne po prostu to, że tam pracuje wyselekcjonowana wąska grupa ludzi, którzy generalnie po zatrudnieniu Paszke spędzają tam resztę kariery zawodowej o etos pracy w paśmie zawsze był związany z posłem, że pani pracy wyjątkowej i wymagającej pod dobrym pod względem oczywiście też tworzy pewna pewny potem potencjalne patologie w tej grupie zawodowej Night do tego dochodzi ta ustawa, która po prostu, a ogranicza pasz i ogranicza to ograniczenie było coraz silniejsza im bardziej ten rynek, bo tak można mówić, że ten rynek tego typu agencji w Europie ewoluował agencję chociażby Wielkiej Brytanii czy nawet Węgier, a są bardzo nowoczesnymi firmami tak naprawdę, które dostarczają poza tą podstawową kontrolę ruchu lotniczego dostarczają bardzo dużo usług Apart tego robić nie robi nie, dlatego że nie chce dlatego nie może sza my to wszystko powodowało, że tam faktycznie te problemy narastały, ale równocześnie nie za bardzo było jak rozwiązać potem będą oczywiście nie jest dobrze, że dochodzi do tak potężnego kryzysu, który nie wiemy czy w ogóle zostanie jak zostanie rozwiązany natomiast pod pewnymi względami może jest jakiś plus faktycznie doszło do tak przesilenia i ten problem ten problem liczne pasz wychodzą z nami na światło dzienne w tej chwili tylko pytanie, jakim Hus się w SMS-ach na pewno nie jest najlepsza metoda, bo przecież no tysiące pasażerów prawdopodobnie przez to ucierpi już cierpią tak naprawdę no właśnie zdaje się opóźnienia to już jestem momencie 90 minut średnio, czyli oznacza, że w niektórych wypadkach może być rzeczywiście parę godzin do tak bo, a do wynika z tego, że tak jak mówiłem wcześniej w kasie nie było żadnego zapasu kontrolerów i w momencie, kiedy z końcem marca stosunkowo niewielka ale, ale jednak, a jednak istotna grupa kontrolerów odeszła z pracy skończyłem z okresem wypowiedzenia to już spowodowało niedobór pracowników co daje pewien przedsmak tego co stałoby się czy miejmy nadzieję stałoby się, ale być może stanie się 1maja, kiedy z pracy odejdzie czterokrotnie tylu kontrolerów dziękuję bardzo, Dominik Sipiński z polityki Insights był państwa moim gościem trzynasta 36 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA