na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty usługi dla przedsiębiorstw i korporacji dzień dobry nazywam się Marcin Bołtryk to jest Puls biznesu do słuchania kilka tygodni temu zostałem poproszony o pomoc sprzedaży samochodu, a w zasadzie zorientowaniu się ile ten samochód jest wart Toyota land cruiser z łosiem rok produkcji 2017 przodek poniżej 80 000 km auto kupione w Polsce pierwszy właściciel jakieś pomysły dla ułatwienia powiem, że na fakturze tej
Rozwiń »
sprzed 5 lat widnieje kwota 340 000zł nadal nic znajomi, których się o to pytałem, którzy pracują w motoryzacji celowali w 200 000zł 1 sugerował wystawienie auta nawet 250 000zł, motywując to tym, że latku ZARY szczególnie te stało się to stosunkowo rzadkie modele już niemal Europie już lubianej pewne sprzęt to dodatkowy egzemplarz, którego obszarze miał pomóc nie był zmęczony w terenie nawet nigdy nie ono przecież, kiedy sprawdziłem na otomoto ceny podobnych aut oniemiałem z 3 egzemplarzy o porównywalnym wieku przebiegu historii żaden nie był wystawiony poniżej 380 000zł co oczywiście nie oznacza, że taką cena auto się sprzeda, ale pokazuje, że zjawisko, jakie towarzyszy nam od lat mocno się nasila, choć rosnące ceny samochodów wszystkim od marca 2021 roku do marca tego roku mediana ceny auta oferowanego do sprzedaży urosła o 3000zł młody auta używane podrożały jeszcze mocniej w niektórych przypadkach mówimy o wzrostach nawet kilkudziesięciu procentowych w porównaniu z sytuacji sprzed roku popyt rośnie podaż maleje w pierwszym kwartale wprowadziliśmy ponad 13% używanych aut mniej niż rok wcześniej nie lepiej na rynku samochodów nowych średnia cena nowej osobówki 4 lata temu wynosiła nieco ponad 100 000zł obecnie ponad 143 000 serdecznie zapraszam kilka rozmów o powodach takiego stanu rzeczy ceny nowych aut powalają w ciągu roku średnia cena wzrosła o 10% w ciągu 4 lat aż ponad 40% oto jak liczą się średnią cenę nowego oka, dlaczego ta średnia pnie się w górę pytam Wojciecha Drzewieckiego prezesa Instytutu badań rynku motoryzacyjnego sam średnio, o której teraz rozmawiamy także średnia ważona, gdzie wagą jest liczba zarejestrowanych aut ona dużym stopniu odzwierciedla nie tylko zmianę cenników, czyli cen, jakie oferuje nam producenci, ale także zmiany struktury rynku, która w ostatnich latach zmieniła się to znacząco kupowaliśmy coraz więcej aut droższych w tym samochodu wszedł na drożdżach typu SUV, ale także aut Marek premium to wszystko powoduje, że zmienia nam się szybko cena i jest to raczej tendencja wzrostowa no tak to widać po tym, zestawieniu przygotowanym przez samorząd 2018 roku to się co roku cena rośnie dość drastycznie tras mówimy o 143 000 czy 10% więcej niż rok wcześniej, kiedy znowu było wzrost kilkunastoprocentowe, ale jak patrzymy na zostawienie Marek jak zmieniały ceny poszczególnych modeli w Markach tych najpopularniejszych w Polsce czy się w większości przypadków są wzrosty kilkunastu czasami kilkudziesięcioprocentowe, ale nie brakuje Marek, których ta średnia cena spadła np. Mitsubishi w tym roku jest 30% tańsze niż kosztowało rok wcześniej również upraw kilkunastoprocentowy spadek z czego to wynika, aby policzyć średnią teren pod uwagę sprzedaż wszystkich wersji samochodów, które oferowane są przez danego procenta jeżeli, więc oferta zostanie w jaki sposób złożona nie wypadnie z niej chociażby najdroższa wersja, która w przeszłości była wersją cieszącą się dużą popularnością wśród klientów to wtedy może się okazać, że ta średnia wartość jest mniejsza niż okresie, kiedy zaczynaliśmy nasze rachunki ten przypadek Mitsubishi to właśnie taki przypadek, którym mówimy, gdzie producent nie oferuje już wersji droższej tylko i wyłącznie wersje tańsza i stąd już spadek obserwowany średni ważony oczywiście nie zmienia to tego, że ceny samochodów rosną wszystko wskazuje na to, że ten pochód Góra na razie nie jest zagrożone i ceny będą rosły jak one się pana zdaniem będą kształtowały w najbliższych miesiącach latach nawet oczywiście ceny rosną można powiedzieć, że w ostatnich miesiącach to jest główny czynnik decydujący także o wzroście średniej ważonej w każdym cenniku, który otrzymuje najniższe producentów widzimy kolejne podwyżki te podwyżki wahają się między 10001,51000 nawet 4050 000 w zależności od mogę równi marki, która ten model oferuje podwyżki są duże i ta tendencja wzrostowa wydaje się, że w najbliższych miesiącach będzie się utrzymywała ona jest efektem oddziaływania wielu czynników także tutaj nie mamy do czynienia z 1 tylko gorszym czynnikiem, który działa rynek niestety tych czynników, które się, więc dzisiaj ze sobą skumulowały jest o wiele więcej dotyczą one z 1 strony zarówno ograniczonej podaży wynikającej z dostępności komponentów do produkcji, ale także inflacji rosnących rat mojej sytuacji tego politycznie właśnie kiedyś ten pochód musi zatrzymali, gdzie pana zdaniem jest sufit albo taka granica, która rzeczywiście powstrzyma popyt na razie nie mamy kłopotów na rynku motoryzacyjnym oczywiście cena nie zawsze należy tylko wyłącznie od polityki danego producenta zależy także od cen surowców te aktualnie nie są zbyt stabilne część surowców, które wykorzystywanego do produkcji samochodów pochodziła z rynku rosyjskiego rynku ukraińskiego mamy na tych rynkach do czynienia z działaniami wojennymi co powoduje, że to dostępność surowców z różnych powodów jest ograniczona lub wręcz trzymanej producenci muszą szukać nowych źródeł to powoduje oczywiście wzrost kosztów, kiedy się skończy trudno w tej chwili powiedzieć jednoznacznie nie mamy takiej wiedzy sytuacja na tych rynkach nie wygląda najlepiej i wydaje się, że w ciągu najbliższych miesięcy niewiele się ziemi czy zakładając, że ceny będą się zachowywały podobny sposób jak w latach poprzednich to ile pan szacuje średnią cenę nowego auta osobowego na koniec tego roku w Polsce, jeżeli mówimy o średniej ważonej i to może ona przekroczyć poziom 160 000 może pójść nawet wyżej wiele zależy od dostępności aut wydaje mi się producenci dzisiaj walczą o większym stopniu dostępność aut wysokomarżowych, ale także aut niskoemisyjnych, a to oznacza, że ich ofertach większym stopniu będzie realizowana w zakresie samochodów elektrycznych hybryd w tym hybryd plug-in nowych na te auta są niestety droższe będzie kulało finalnie na średnią ważoną cenę sprzedaż czy na przecenę i wyprzedaże nie mamy co liczyć raczej nie ograniczona podaż powoduje, że producenci zrezygnowali dzisiaj faktycznie polityki rabatowej wszystko sprzedają napiją to co się okazuje ich nie ma na nich presji także żądanej przez klientów żaden cenę obniżać koszty dziwnie klienci dziś walczą o czas dostawy te czasy w przypadku niektórych modeli mogą przekroczyć nawet panie Wojtku bardzo dziękuję za tę informację do usłyszenia gościem Pulsu biznesu do słuchania był Wojciech Drzewiecki prezes Samaru dziękuję bardzo, nauczenia w jaki sposób importerzy, budując cenniki swoich aut na Polski rynek jak pandemia oraz niepewna sytuacja geopolityczna zmienia podejście do tego tematu pytam Piotra Pawlaka dyrektora zarządzającego prezesa Ford Polska jest kilka takich głównych czynników, które bierzemy pod uwagę po pierwsze, te oczywiście koszt produkcji tych samochodów, bo tak jak każdy inny produkt oczywiście musimy czerpać zyski ze sprzedaży naszych samochodów także po pierwsze, patrzymy ile kosztuje wyprodukowanie takiego samochodu drugą kwestią jest pozycja w stosunku do konkurencji i tutaj w zasadzie różni producenci przyjmują różne strategie natomiast my w każdym segmencie patrzymy jak kształtują się ceny konkurencyjnych modeli i tak pozycjonuje my cenowo każdy z naszych modeli, żeby był jak najatrakcyjniejszy w stosunku do konkurencji na po trzecie to jest oczywiście kwestia podaży i popytu no i tutaj regulujemy to w zasadzie poprzez rabaty, czyli w przypadku jeśli mamy większą podaż niż popyt to rabaty są zwiększone natomiast w przypadku, w którym nie ma produkcji na popyt jest duży, czyli tak jak ma miejsce obecnie te rabaty są zmniejszane, a także to takie 3 główne czynniki no właśnie, bo jesteśmy teraz tej drugiej sytuacji, czyli popyt jest stosunkowo wysoki podaż jest niska niski wskazuje na to, żeby to miało szybko zmienić czy ta sytuacja w jaki sposób zmieniła podejście do tworzenia tych cenników w ogóle zmiany polityki cenowej tak zdecydowanie, dlatego że w poprzednich latach zarówno w ciągu ostatnich 2 lat czy wcześniej nawet przed pandemią to w zasadzie na większość samochodów klienci mogli oczekiwać jakiejś formy rabatów czy zniżek, a teraz mamy do czynienia z sytuacją, w której w zasadzie tych rabatów tak naprawdę nie ma jest też coś zupełnie nowego dla przemysłu motoryzacyjnego zarówno z punktu widzenia producenta, jaki z punktu widzenia konsumenta jest to sytuacja drastycznie się zmieniła w przeciągu ostatnich kilku miesięcy i jak się panu wydaje, kiedy ta sytuacja wróci normy chodzi o to, że ceny w tej chwili rosną średnia ważona liczona przez Samar w tej chwili jest to ponad 140 000zł i znowu ileś procent więcej niż rok temu cenniki zmieniają się teraz chyba znacznie częściej niż się miało to miejsce w latach poprzednich, kiedy to zjawisko się zatrzyma myślę, że tak naprawdę nie w ciągu najbliższych 12 może nawet 24 miesięcy jak już myśleliśmy, że zakończył się kryzys związany z pandemią wybuchł kryzys związany jest niedostępność półprzewodników służący do produkcji samochodów jak sytuacja z półprzewodnika zaczęła się poprawiać wybucha wojna w Ukrainie, która spowodowała dodatkowe komplikacje, więc ta sytuacja w zasadzie no coraz to bardziej się pogarsza i tak naprawdę obecnie ciężko jest przewidzieć, kiedy ona wróci do normy także naszym zdaniem problem z ograniczoną dostępnością na pewno będzie miał miejsce do końca roku 2022, a także najprawdopodobniej się przez cały przyszły rok i różnym od tego czasu nie mamy co liczyć na to, że rosnące ceny prawie wszystkich producentów z tych raportów wynika, że chyba nie ma producenta poza tymi drobnymi wyjątkami, których cena spada to się nie zmieni tak do momentu, kiedy się sytuacja unormuje oczywiście zależy od producentów, gdzie oni produkują samochody, skąd kupują komponenty natomiast ogólnie rzecz biorąc moim zdaniem ta sytuacja się nie poprawi i generalnie u większości wszystkich producentów jak często teraz się koryguje cenniki samochodów czy wprowadza jakieś korekty czy tutaj są takie zmiany jest częściej niż kiedyś też sama częstotliwość dużo częściej w poprzednich latach w zasadzie podwyżki cen miały miejsce 2 może 3× do roku zazwyczaj to było na początku roku, a potem w połowie roku tak dosyć mocno generalizując natomiast teraz te podwyżki często są z kwartału na kwartał zła w obecnej sytuacji, w której wybucha wojna w Ukrainie NATO mieliśmy nawet do czynienia z podwyżkami co miesiąc na różne modele jest to sytuacja jest bardzo dynamiczna myślę, że takie miesięczne podwyżki cen nie będą miały miejsce tak często w ciągu najbliższych miesięcy natomiast taki kwartalne podwyżki cen to jak najbardziej mogą mieć miejsce rozdźwięk częstotliwość tych korekt wynika tylko zmian w kursach walut jeszcze jakieś inne powody nie tylko ze zmian w kursach walut oczywiście to jest jedna z przyczyn natomiast wynika to przede wszystkim z ciągłego wzrostu cen surowców i materiałów do produkcji samochodów wynika to wciąga do wzrostu cen gazu ropy naftowej, które też powodują, że ten proces produkcji jest coraz droższy choćby nawet samo ogrzanie fabryki czy transport komponentów do fabryki czy transport samochodów z fabryki do rezerw w związku z tym, że ceny gazu ropy są wyższe powoduje wzrost kosztów produkcji no i sytuacja w Ukrainie również spowodowała, że też samochody są coraz droższe wynika to z tego, że po pierwsze, Ukrainy była jednym z największych producentów wiązek przewodów i to wpłynęło na fakt, że dostępność związek jest obecnie ograniczona i Ukraina również jednym z największych na świecie producentów gazów szlachetnych zaspokajała 70% światowego zapotrzebowania na neon, który z kolei jest niezbędny do produkcji półprzewodników także ta sytuacja z konfliktem zbrojnym spowodowała, że presja inflacyjna, która miała miejsce już przed konfliktem na tylko się zwiększyła się do tego doszło za wahanie mocne kursów walut złotówki, które mają wpływ również tutaj w Polsce na tych rynkach Europy centralno wschodniej rozmaite wysokie ceny, które się będą przybierały na sile niestety wynika z tego co pan opowiada czy jest ryzyko, że to ceny gdzieś tam osiągną taki sufit ludzie po prostu przestaną kupować samochody zawsze jak jest jakaś elastyczność jeśli chodzi o popyt ja przyznam szczerze, że po tych podwyżkach, które miały miejsce zakładałem, że ten popyt spadnie natomiast nie widzimy obecnie, żeby ten popyt spada widzimy, że zainteresowanie na samochody nadal jest olbrzymie nadal mamy dużo zapytań od naszych klientów zarówno indywidualnych flotowych, więc obecnie wygląda na to, że ten popyt póki co zdecydowanie utrzymuje się nie maleje czy jeszcze nie osiągnęliśmy sufitu i pewnie jeszcze przez chwilę nie osiągniemy tak dokładnie tak to wygląda panie Piotrze bardzo dziękuję za krótki przewodnik po polityce cenowej importerów samochodowych i życzę wszystkiego dobrego naszym gościem był Piotr Pawlak dyrektor zarządzający prezes Ford Polska dziękuję uprzejmie pozdrawia wszystkich do usłyszenia podwyżki na rynku nowych aut oznaczają podwyżki na rynku wtórnym to jak bezpośrednie przełożenie pytam Arkadiusza Arendt dyrektora zarządzającego otomoto klik będzie to dzień nie mam dobrych wieści myślę, że ten trend utrzyma rynek samochodów używanych jest bardzo mocno powiązane z rynkiem samochodów nowych znaczy, że samochody używane najpierw musi być nowy, więc jeżeli mamy spadek podaży aut na rynku samochodów nowych to oczywiście za chwilę, gdyż aut na rynku samochodów używanych nie ma warto na pewno wspomnieć, dlaczego ceny aut nowych osób jest to związane przede wszystkim został ilością tych pojazdów, więc mniejszą liczbę pojazdów realizuje sama liczba chętnych cena pojazdu rośnie, a jak wiemy, czego samochodu używanego jest pewien sposób powiązana z sobą rata nowego to znaczy istnieją w parze naszego rodzaju przekonania i schematy wyceny, a które mogą np. że można od 3 letnia kosztuje około 4050% ceny auta Marek, ale jeżeli cała autor nowego wzrosną przestrzeni 3 lat rzekomo 40% znaczy, że my po 3 latach podnosimy ceny auta używanego nie oceny pana mamy do 3 lat do nowej ceny, które 145% wyższa, więc automatycznie cena dlatego średniego rośnie też rosną ceny, a śle nikt oczywiście rosną oceniało pięcio dziesięcio piętnastoletni więcej ten wraca Marek aut używanych zawsze musi przekładać na wzrost cen samochodów używanych, czyli wyższe ceny mamy dzisiaj w salonach tym wyższą cenę obserwujemy na portalach na aukcjach w komisach proszę pamiętać, że jeżeli auto nowe jest mniej to po prostu auta używane młode po zmianach zwłok średnie cieszą się większym popytem i ci, którzy mieli pieniądze jak bardzo lekko zabierają poniekąd auta osobom, które chciał kupić model auta używane i tak się dzień kolejny głos ma akcje ci, którzy nie mówić dla mnie zawiera w tym co się święci i te zjawiska już obserwuje się na Platformie otomoto klik i jak to widać wasze perspektywę plan zdecydowanie widzimy my śledzimy ceny auto używane ceny zgłoszeniowe ofertowe na największych serwisach ogłoszeniowych w Polsce u siebie śledzimy też liczbę nowych ogłoszeń pojazdów używanych, które się, ponieważ u nas na rynku my widzimy, że rolę no ta przestrzeń buki uroku pielesze zmieniła pani rozumiany przez auta bardzo mocno wzrosły, jeżeli byśmy porównali ceny obecny docent grudnia 2019 to pewne auto używane wzrosło ponad 50% panu przykład auta bić letnie podrożały oprawie 80% jeszcze za pięcioletnie auto przeciętnie 5 letnia od rynku musi zapłacić 550 000 dzisiaj ponad 80 000zł i prawdopodobnie ten trend się trzyma widzimy to potem, że po prostu liczba ogłoszeń auta używane dla większości serwisów ogłoszeniowych w Polsce spadła o 10% stycznia 2022 w stosunku do stycznia 2021 jest mniej samochodów nocą tutaj zadziała prosta ekonomia i zasada popytu podaż tym cena będzie rosła nie pomogła też oczywiście wojna Ukrainie która, a przez ogromną inflację, więc myślę, że przez najbliższe 2 lata będziemy świadkami wzrostu cen aut używanych cieszyła liczna, gdzie wał to wzrost na pewno cenne, bo pewnie nie pomaga też to, że import używanych aut naszego ulubionego źródła jeśli chodzi o pozyskiwanie samochodów z drugiej ręki czy Niemiec dość mocno spadł w tym roku od początku roku w porównaniu sytuacji sprzed roku najpewniej nie pomaga także na rynku pojawia się mało tych aut nazwijmy po kontraktowych trzyletnich, które firma dotychczas pozbywały, zmieniając flotę w tej chwili decyzji albo stały wstrzymane albo są trzymane, dlatego że po prostu nie mają na co zamienić tych samochodów to też nam nie pomoże chodzi o kupowanie używanych samochodów tak zdecydowanie trzeba pamiętać, że rynek samochodów to jest rynek dualny ten zjawiska, które obserwujemy w Polsce oczywiście zachodzą również innych rynkach europejskich tak samo w Niemczech, więc w Niemczech po prostu też problem z autami używanymi trzeba pamiętać, że parkując auto płacimy za euro, a równo w grudniu 2016 roku kosztowało 426460, więc sama kursu spowodował wzrost ceny o 10% to mniejsza liczba kontraktowych o rzeczywiście firmy muszą zacząć handlować życzę auta nowego wzrasta około 10 lat 40% firm zaczyna już oszczędności mniej tych aut kupują, więc pijaczków kontraktowych po prostu na rynek wjeżdża przeciętnie taki kontrakt powiedzmy dwa-trzy lata, a teraz widzimy mamy informację od firm bardzo kucharz i chociaż bardzo kontakt z chorą przedłużona na czwartym czasem nawet piąty rok po prostu tak jest efektywniej kosztowo dla przedsiębiorstw mamy mało aut te auta są coraz droższy czy jest już sufit tych cen czy chce może rosnąć w nieskończoność, bo kiedyś w końcu rynek przestanie chcieć auta po tak wysokich cenach sufit gdzieś musi być natomiast na dzisiaj sytuacja gospodarcza i sytuacja zarobkowa Polaków jest patrząc dziś na średnie typu średnie wynagrodzenie jest dosyć dobre i płace rosną to powoduje, że koszt utrzymania auta w stosunku do całości zarobków jest wciąż na szacowanym poziomie zbliżonym do tego co do przeszłości zatem strony popytowej no tutaj jest także auta naszych rad pewnie tak nie kosztują więcej niż to wynikały po prostu ze wzrostu nominalnego cen trzeba też pamiętać, że pandemia wiele zmieniła nasze zachowania i poszerzenie pracę zdalną spowodowało, że część osób po prostu emigrowała dużych miast mniejszych miejscowości, które nie są dobrze skomunikowane znacznie mają dobry komunikacji publicznej dla poprzez pandemię bardzo mocno ucierpiała, więc posiadanie 1 samochodu jest konieczność, a jeżeli mówimy tutaj o gospodarstwach domowych większych niż jednoosobowe pewien 2 samochody pod miastem co niezbędne do sprawnego funkcjonowania, więc tutaj kolejny czynnik, który chciał poprzeć go żaden sposób nie, ograniczając prawdopodobnie zatrzymanie wzrostu cen odbędziemy powiązane ze spowolnieniem gospodarczym to, czego sobie nie życzymy tymczasem bardzo panu dziękuję za rozmowę i do usłyszenia koszcie Pulsu biznesu do słuchania był Arkadiusz Grenda dyrektor zarządzający otomoto klik w razie bardzo dziękuję dostały w zamian na wzrost średniej ceny nowych aut wpływają nie tylko rosnące koszty producentów wojna Ukrainy inflacja kryzys półprzewodnikowy czy podwyżki stóp procentowych przyczynia się tego również transformacja motoryzacji do sprzedaży trafia coraz więcej drogich aut elektrycznych co nie pozostaje bez wpływu na średnią cenę nowych samochodów oto jak bardzo elektromobilność wpływa na cenę pytam Macieja Mazura szefa polskiego stowarzyszenia paliw alternatywnych uwaga elektromobilność staje się faktycznie coraz bardziej znacząca, bo pojawia się już na tym rynku skala mówimy o rejestracjach, które są liczone cały czas w tysiącach, ale jeszcze nie tak dawno były liczone w setkach zatem jeśli my porównane ten stan rynku, który ma obecnie jestem, który był choćby 2 lata temu to dlatego musimy zwrócić uwagę, że faktycznie ceny samochodów elektrycznych mają wpływ na cenę samochodów uśrednienie no i myślę, że im większy będzie wpływ samochodów elektrycznych im większy będzie udział w rynku to jeszcze przez chwilę przez kilka kolejnych lat faktycznie te ceny mogą one jeszcze w górę, ale tutaj ceny samochodów elektrycznych są na jedną z przyczyn na 8 zresztą pan redaktor zauważył i na co zwrócił uwagę myślę, że nie są też dominującą przyczyną, bo ceny samochodów konwencjonalnych też idą w górę idą w górę szybciej niż ceny samochodów elektrycznych się na to się składa szereg przyczyn o kilku już pan wspomniał ja bym dodał do tego też 1 bardzo ważny czynnik czynnych związane z koniecznością sprostania coraz bardziej restrykcyjnym normom emisyjnym po prostu by sprostać coraz bardziej wyśrubowane normy syna jest samochód chce coraz droższy w produkcji i ten stan rzeczy będzie się pogłębiał, bo pracujemy nad kolejnymi normami misyjnym choćby NACE euro siódemką i to będzie oczywiście oznaczało, że będzie produkcja samochodu konwencjonalnego coraz droższa ceny samochodów elektrycznych one zrastają i ten wzrost wynosi około 3%, gdy porównujemy cenę z pierwszej połowy 2 tysięcznego 2001. roku i końcówki tysięcznego 2001. roku, więc widzimy, że te wzrosty nie są aż tak istotne jak w obszarze samochodów konwencjonalnych czy nowe używane, gdzie te wzrosty są dwucyfrowe, ale faktycznie większy udział samochodów elektrycznych w rejestracjach ogółem wpływa na to, że średnia cena wciąż podnosi warto myślę zauważyć, że ceny samochodów elektrycznych także relatywnie pomimo tego, że wzrastają to można powiedzieć, że relatywnie patrząc na ich możliwości czy to w postaci wyrażone w zasięgu czy tego jak dużą moc ładowania mogą samochody przyjmować one praktycznie stają się coraz bardziej dostępne już teraz średnia cena samochodów elektrycznych czy to z kategorii c czy segmentu de ona oscyluje wokół 200 000zł brutto, czyli to jest ta kwota, która pozwala zmieścić pojazd w tej kategorii kwalifikujące się do dopłaty, więc faktycznie ceny idą w górę, ale mamy nadzieję, że już niedługa i że dojdzie do tego momentu, w którym ceny samochodów elektrycznych już w momencie zakupu będą porównywalne z cenami samochodów konwencjonalne myślę że, gdy śledzimy ten rynek od początku ubiegłego dziesięciolecia nie widzimy ten trend c systematycznego zbliżania się cenę samochodów konwencjonalnych elektrycznych, a teraz w związku z dynamicznie się wzrostem cen konwencjonalnych niż elektryków jest ten moment jeszcze bliższy no właśnie, bo następne pytanie czy to zbliżania się do siebie cen samochodów z napędem elektrycznym tych wszystkich innych zostanie wywołana w ten sposób naturalne, czyli tak jak zapowiadał, że tutaj normy i różne inne wymagania, które muszą stanowić samochody napędzane tradycyjnie to być takie naturalne czy być może te samochody po prostu staną obłożona dodatkowymi nie mam pojęcia podatkami ograniczeniami to sposób taki powiedzmy sztuczne z powodu zbliżania się chce bardzo różne są sposoby wyrównywania cen samochodów konwencjonalnych i zeroemisyjnych chcę w Europie znamy różne sposoby i też różne systemy choćby podatkowe na różne działania nam pozwalają łącznie mamy przykład Norwegii, gdzie nie mamy w ogóle zastosowania dopłat bezpośrednich, a cena samochodu konwencjonalnego jest wyższa w momencie zakupu elektrycznego mamy miks, jakie stosowane w wielkiej Brytanii czy Holandii, gdzie mechanizmy podatkowe pozwalają rzeczywiście obłożyć podatkami dodatkowymi samochody konwencjonalne zdjąć te podatki samochodów elektrycznych zeroemisyjnych w Polsce system podatkowy jest wyjątkowo płaski my tak naprawdę możemy liczyć na to, że w tym okresie przejściowe nadto ten Bono z systemu bonus Malus, czyli ta marchewka będzie pozwalała na to, żeby samochody się zrównały cena elektrycznej konwencjonalne i to faktycznie się dzieje, gdy spojrzymy na segmentem 1 co dopłata 27 000 wielu przypadkach sprawia, że samochody stają się porównywalne cenowo już teraz, gdy spojrzymy na kategorie en 1 pojazdów dostawczych, gdzie możemy liczyć nawet 70 000 do pandy to widzimy dokładnie taką samą zależność, więc faktycznie myślę, że przez ten okres przejściowy jeszcze kolejnych 23 lat przed tym stymulanty będą dopłaty by następnie ceny samochodów elektrycznych już bez tych no narzędzi wspierających były już w momencie zakupu niższe niż samochodów konwencjonalnych, aczkolwiek oczywiście widzimy to co dzieje się choćby w związku z wojną Ukrainie widzimy oczywiście to, że choćby metale ziem rzadkich i idealną skórę, że produkcja samochodu jakiegokolwiek jest coraz droższe ten moment także może być oddalony w czasie myślę, że nikomu nie śniło się, że będzie covid później kryzys półprzewodników, a teraz wojna w Ukrainie jest też bardzo trudne obszar do prognozowania właśnie strach pomyśleć co przyniesie kolejny rok, ale czy na podstawie tego co wiemy już dzisiaj doświadczeń najpierw covidowych, a teraz tych, które zbieramy za wschodnią granicę jest pan w stanie prognozować przewidzieć czy te 2 zjawiska są 3 zjawiska, czyli pandemia kryzys półprzewodnikowy teraz prezes związane z wojną Ukrainie są w stanie zatrzymać ten pochód ku elektromobilności w zasadzie w całej Europie na całym świecie to zjawisko globalne myślę, że nie są w stanie zatrzymać co więcej myślę, że każdy swój sposób stymuluje rozwój elektromobilności do tych 3 zagadnień owym dodał jeszcze 1 kryzys, który jest bliski na, aczkolwiek oddalony w czasie, więc też często o nim zapominamy, czyli kryzys klimatyczny, ale on cały czas jest, choć teraz oczywiście bliżej nas z oczywistych względów jest wojna w Ukrainie, ale myślę, że każdy z tych 4 kryzysów on wpływa na pogłębienie sensowności rozwoju elektromobilności jako takie jest covid na to wpłynął od 2 czerwca dwudziesty rok 2001. rok rekordów zarówno w Polsce Europie na świecie zaczęliśmy już liczyć rejestrację w milionach kolejny kryzys półprzewodników także sprawił, że samochody elektryczne znów tutaj z powodu norm emisyjnych w Europie były tymi, które pierwsze wchodziły na produkcję i to także sprawiło, że stały się dużo bardziej dostępne wreszcie wojna Ukrainie też potwierdza to sensowność budowy niezależności energetycznej, a elektromobilność daje taką możliwość daje możliwość naładowania samochodu w miejsce zamieszkania w miejscu pracy daje możliwość celowo, żeby samochód był też magazynem energii no i co najważniejsze daje możliwość uniezależnienia się od surowców kopalnych, które oczywiście, zwłaszcza jeśli mówimy o ropie i produktach ropopochodnych pochodzą ze tego kierunku, z którego byśmy nie chcieli, żeby dalej pochodziły, czyli w kierunku federacji rosyjskiej, ale nie powinno być naszym celem zastąpienie tych surowców innymi surowcami płynącymi z innych kierunków tylko właśnie dekarbonizacji fani rozwijanie transportu zeroemisyjnego o tym myślę, że pomimo tego, że mamy pełną świadomość, że choćby ceny litu poszły gwałtownie w górę to jednak w tym średnim długim terminie to będzie kolejne uzasadnienie dla dynamicznego rozwoju zeroemisyjnego transportu, podsumowując cechy jeździmy autami elektrycznymi na złość Putinowi mam nadzieję, że to nie będzie oczywiście dominujący argument, ale coraz częściej ten argument niezależności bezpieczeństwa także pojawia się przy elektromobilności, ale co chyba jeszcze bardziej istotne pojawia się coraz częściej argument ekonomiczny to już nie tylko ekologia tylko to jest coraz częściej ekonomia momencie zakupu samochody elektryczne są jeszcze przyjmiemy droższa, aczkolwiek dopłatę ten stan rzeczy w wielu segmentach już zmieniają co jednak absolutnie nie wpływa na inny fakt, z którym dyskutować nie sposób, że w momencie użytkowania samochód elektryczny potrafi być nawet kilkukrotnie tańszy w obsłudze i to jest absolutnie coś co wydatnie była wojna Ukrainie, gdy ceny paliw na stacjach poszybowały w górę to ceny energii elektrycznej jednak cały czas można powiedzieć mimo tego, że cały czas szły w górę pamiętamy tę dyskusję z grudnia ubiegłego roku, ale jednak cały czas pozwalają przejechać 100 km za kwotę odpowiednio niższą niż, korzystając z paliw konwencjonalnych zatem tak wydaje się, że ten kryzys także spowoduje, że elektromobilność będzie miała dodatkowe argumenty dodatkową energię dorosła pani macie bardzo dziękuję za rozmowę do usłyszenia wszystkiego dobrego państwa mają gościem był Maciej Mazur dyrektor zarządzający polskim stowarzyszeniem paliw alternatywnych bardzo dziękuję panie redaktorze zaproszeń do usłyszenia czy zewnętrzne finansowanie zakupu auta jest lekarstwem na wysokie ceny oraz o to czy produkty finansowe ze stałym oprocentowaniem są tarczą skutecznie chroniącą przed podwyżkami stóp procentowych pytam Roberta Antczaka dyrektora generalnego Arval Service Lease Polska ja myślę, że te rosnące ceny samochodów i to co się dzieje to absolutny sytuacja taka można powiedzieć komfortowa niewygodna wszyscy próbują znaleźć taki sposób rozwiązania czy czasami okazję rozwiązanie takie bardziej strukturalne np. zmiany, jakie formy finansowania weszło to co tej pory było stosowane czy polityce flotowej firmy czy wręcz wyborze, którzy by podejmowanym przez osoby prowadzące działalność gospodarczą z mojej perspektywy to jest oczywiście wzrost cen samochodów, ale to nie tylko, bo te wzrosty cen przewidujemy na wszystkich obszarach łącznie z później serwisowaniem tych aut tak wiadomo ceny usług serwisów czy ceny paliwa my to wszystko podsumowujemy parametr wskaźniku, który nazywamy cesją Total cost wolne szyb wtedy dopiero można realnie porównać co to oznacza posiadanie samochodu czy używanie samochodu dla Kowalskiego małe firmy czy dużej korporacji i to co my obserwujemy dzisiaj co można powiedzieć taką praktyką stało się codzienną nie było zwyczaju w przyszłości to na pewno chęć firm do przedłużania kontraktów, jeżeli mówimy o leasingu, jeżeli mówimy o wynajmie długoterminowym kontrakcie zazwyczaj są wuj pół 3 letni czteroletnie dzisiaj firmy bardzo chętnie wręcz wnioskują o możliwość przedłużenia kontraktów dla tych aut, które wykorzystują na dłuższy okres, ponieważ to ciągle nowe świeże samochody dwu trzyletnie, które jeszcze pewnie kojarzą i jest sposobem firm na przeczekanie można powiedzieć tego co się dzieje na rynku jest taki coś co nazywam przedłużanie kontraktu czy kontrakt NIK stał się dzisiaj normalną praktyką rynkową drugim sposobem, który widzę, że firmy się interesują dzisiaj już coraz częściej co też nie było jeszcze rok temu czy 2 lata temu pewnie byśmy o tym rozmawiali to jest tzw. realizm jak my nazywamy drugie życie auto wiele firm dzisiaj zamiast myśleć o wynajmie czy leasingu nowego auta bardzo często zwraca się ku ofercie auto już używane, które powiedzmy miało 1 kontrakt jest 2 pól 3 letnie auto jeszcze z niewielkim przebiegiem przez nas wybrane tak po sprawdzone, które może jeszcze jeździć kolejne 2 lata, więc przedłużanie kontraktów realizm jako taki sposób można powiedzieć na to, żeby przeczekać sytuację czy to co się dzieje się na rynku to co mogę jeszcze Kołacz ze swojej strony to pewnie ciekawym trendem, który zaczyna być coraz bardziej widocznym może dzisiaj to nie jest jeszcze bardzo materialny pręt i rozwój infrastruktury musi nastąpić oczywiście to jest trend przedstawieniu się części konsumentów i części firm ku nowym będą szczególnie mówię tutaj o napędach elektrycznych jak dzisiaj porówna ceny takiego auta elektrycznego z ceną odpowiednika można powiedzieć auta spalinowego tony szczury pewnie dzisiaj droższy czasami dużo droższy, ale jak do tego zaprzęgiem tak powiem służby finansowe czy firmy np. finansujące czy wynajmu długoterminowego, czyli w ringu uwzględnimy dopłat mój elektryk, która znacząco może pomóc taką optymalizację tego kosztu uwzględni, że ten samochód by elektryczny przynajmniej jak my oceniamy się barwa lub to jest auto, które jest mniej wymagający, jeżeli chodzi o koszty serwisu i uwzględnimy cenę energii to wszystko razem jak porównamy ten Sisi, który wspomina na początku jak porównamy to się stają się bardzo porównywalne, a w niektórych przypadkach nawet niższy niż taki samochód konwencjonalny jest dla osób, które mogą pozwolić można wozić na elektryka jest to jakiś pomysł też, żeby uniknąć wzrostu kosztów i podróżować nowym tak powiem samochodem jest to jest też w jaki sposób, który gdzieś staje się takim zauważalnym trendem na rynku my jako Arval to mocno obserwujemy weszliśmy w ten program mój elektryk od samego początku byśmy chyba jedno z pierwszych chwil, które do umowy z bankiem ochrony środowiska Narodowym Funduszem podpisywały i 450 ponad 450 wniosków na dziś po 3 miesiącach obowiązywania programu uważa całkiem całkiem niezły, więc mówimy o podwyżkach cen i sposobach, jakie czekają przedsiębiorcy mali duzi przed tymi podwyżkami, a jeszcze całkiem niedawno rada polityki pieniężnej podniosła stopy procentowe czy w związku z tym klienci szukają jakichś rozwiązań opartych o takie stałe oprocentowanie i czy to rzeczywiście jest jakieś zabezpieczenia albo kiedy to jest zabezpieczenie pewnie jak rozejrzymy się po rynku popatrzymy na cały sektor finansowy to takie różne rozwiązania się pojawiają to słyszymy o kredytach opartych o stałą stopę procentową czy innych rozwiązaniach ja z mojej perspektywy perspektywy firmy leasingowe firmy wynajmu długoterminowego mogę powiedzieć, że ten produkt właśnie wynajmu długoterminowego on ma już budowaną to zabezpieczenie on zawsze był produktem, który gwarantował stałą niezmienną ratę finansową przez okres używania pojazdu, ale oczywiście stopy procentowe czy koszt pieniądza koszt finansowania nam wzrósł ta oferta dzisiaj jest wyższa tak z tego względu niż była przed podwyżkami stóp procentowych, niemniej jednak zaletą korzystania z takiej oferty właśnie chociażby wynajmu długoterminowego jest to, że jeżeli to rata już ustalimy na początku i jak my mówimy aktywujemy kontrakt to przez całą długość trwania kontraktu teraz ta pozostaje niezmienna bez względu na to co się stanie stopami procentowymi w trakcie trwania takiego kontraktu, więc z tej perspektywy ten produkt jest dobrym rozwiązaniem i część firm, ale też jednoosobowych działalności gospodarczych czy osób fizycznych coraz częściej myśli o takim rozwiązaniu, które zapewnia stałą przewidywalną niezmienną ratę miesięczną w zamian za używanie auta to jest myślę, że takie rozwiązanie, które mówią zawsze było budowane w ten produkt, a teraz coraz bardziej doceniam 8 skoro mówi pan o ustalaniu wysokości raty to dla firmy finansujące firmę, która wynajmuje samochód klientom bardzo ważnym parametrem jest to wartość rezydualną wartość auta po zakończeniu kontraktu między nimi w oparciu o to by wysokość rat jest ustalana i pytanie czy sytuacji, w której mamy do czynienia z tak ogromną dysproporcję między popytem podażą różnymi innymi zawirowaniami na rynku wtórnym czy pierwotnym to ustalenie wartości rezydualnej nie jest trudniejsze dla was tak się ona jest trudniejsze dzisiaj musimy wziąć pod uwagę wiele takich czynników, których do tej pory no nie braliśmy nasze modele tak powinni uwzględniały kilka, które wydarzyło się w ostatnim czasie i warto wspomnieć oczywiście pandemia czy covid-19, które już nauczyliśmy się życzono też miała swój wpływ na rynek aut używanych tak naprawdę na wycenę tego auta po zakończeniu okresu wynajmu czy kryzys u przewodników, a może inaczej przerwane łańcuchy dostaw i konsekwencje tych przerwanych łańcuchów dostaw czy całkiem niedawno co się dzieje czy wojna na Ukrainie też wpływ na to, że po prostu nowych samochodów jest mniej dużo mniej tak jak pan powiedział popyt przewyższa podaż to znaczy, że ceny nowych aut rosną nie ma nowych aut są drogie, więc część firm i konsumentów zwraca się ku rynkowi aut używanych ceny aut używanych poszybowały w górę i to wszystko trzeba uwzględnić w tej naszej ekspertyzie naszej wycenie wartości rezydualnej tego auta za 3 lata, kiedy auto skończy kontrakt, więc tych niewiadomych w prognozowaniu tej wartości rezydualnej typowane wałki zrobiło się dużo więcej i wymaga od nas dużo większego wysiłku, ale wyższe ceny aut używanych można powiedzieć sprzyjają lepszej wycenie tej wartości rezydualnej za 3 lata lepszej czytaj wyższy z punktu widzenia klienta wtedy ta część pozostaje do finansowania no potencjalnie może być niższa tak jest to część finansowa pewnie matematyczne byśmy policzyli byłaby niższa oczywiście dokładamy do tego teraz wyższy koszt pieniądza, więc efekty się niewielu ją wpływają na siebie, a więc tak ilość zmiennych, które należy uwzględnić naszych modelach znacząco wzrosła i tyle tak jest to wyzwanie dla firm leasingowych firmy wynajmu długoterminowego z punktu widzenia klienta to klient oczekuje po prostu wyceny raty za wynajem i tak jak powiedziałem wcześniej stałych kosztów tego wynajmu z tej perspektywy jest to produkt bardzo przewidywalny dla 5 bardzo dziękuję panie Robercie za rozmowę i do usłyszenia kością Pulsu biznesu do słuchania był Robert Antczak dyrektor generalny Arval Service Lease Polska dziękuję pięknie, gdzie jest sufit cen samochodów z pewnością istnieje na razie jednak nie widać koszty rosną kredyty drożeją kursy walut szaleją mimo tego popyt na samochody zarówno nowe, jakie używane przewyższa podaż nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie galop cen choćby zwolnił Samar przewiduje, że jeszcze w tym roku średnia ważona cena nowego auta w Polsce osiągnie poziom 160 000zł wydaje się, że nie ma recepty nie za to recepta na to jak nie dać się nabrać w internecie właśnie o zagrożeniach czających się w sieci opowiedzą za tydzień Marcel Zatoński jego gości tymczasem bardzo dziękuję za poświęcony czas to był Puls biznesu do słuchania Marcin Bołtryk do usłyszenia program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw korporacji
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA
-
-
11.05.2023 08:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania40:43 W studio: Daria Chibner , Dariusz Użycki , Jerzy Łabuda
-
11.05.2023 06:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania43:31 W studio: Ewa Zarychta , Małgorzata Ostrowska , Marek Wielgo , Wojciech Rynkowski
-
21.04.2023 06:34 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania01:09:14 W studio: Joanna Ubaniak , Maciej Gozdowski , Mateusz Tryjanowski , Piotr Mieczkowski , Piotr Ignasiak
-
07.04.2023 06:34 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
31.05.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM30:46 W studio: prof. Mirosław Wyrzykowski
-
-
31.05.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM09:47 W studio: Leszek Miller
-
-
31.05.2023 12:40 A teraz na poważnie14:08 W studio: prof. Adam Leszczyński
-
31.05.2023 10:10 Gościnnie: Wyborcza, 8:1025:29
-
-
31.05.2023 12:00 A teraz na poważnie14:20 W studio: Małgorzata Fraser
-
31.05.2023 11:00 Przedpołudnie Radia TOK FM24:23 W studio: prof. Małgorzata Zachara-Szymańska
-
-
31.05.2023 14:59 Rozumieć Ukrainę01:04:46 TYLKO W INTERNECIE
-
-
31.05.2023 13:00 Połączenie11:23 W studio: dr hab. Andrzej Polus
-
31.05.2023 17:20 Wywiad Polityczny13:04 W studio: prof. Krystian Markiewicz
-
-
-
31.05.2023 14:20 Połączenie11:04 W studio: Anna Słojewska
-
31.05.2023 13:20 Połączenie14:49 W studio: dr Joanna Gocłowska-Bolek
-
31.05.2023 14:00 Połączenie09:24 W studio: dr Spasimir Domaradzki
-
31.05.2023 15:28 Twój Problem - Moja Sprawa
-
31.05.2023 15:00 Światopodgląd20:30 W studio: dr Maria Domańska
-
31.05.2023 17:40 Wywiad Polityczny16:25 W studio: prof. Mikołaj Cześnik
-
31.05.2023 14:40 Raport Gospodarczy14:32 W studio: Grzegorz Maliszewski
-
31.05.2023 16:59 Głosem eksperta
-
31.05.2023 15:40 Światopodgląd26:14 W studio: dr Paweł Bukowski
-
-
31.05.2023 16:20 Światopodgląd14:26 W studio: Piotr Buras
-
31.05.2023 17:59 Co słychać na Dolnym Śląsku?
-
-
31.05.2023 18:30 TOK36010:34 W studio: prof. Marek Grela
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL