REKLAMA

PolRegio zapowiada strajk generalny - "Będzie za 2 tygodnia, a pociągi nie kursują już dzisiaj"

Połączenie
Data emisji:
2022-04-22 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
07:46 min.
Udostępnij:

Na 16 maja PolRegio zapowiedziało strajk generalny, jednak z opóźnieniami i odwołanymi pociągami mamy do czynienia od kilku tygodniu. O szczegółach opowiada dr Jakub Majewski z Fundacji ProKolej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 25 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dzień dobry dzień dobry państwo w szesnastego mają spory udział będzie strajk generalny porozumienia nie udało się uzyskać jak w ogóle chciał zapytać czy to jest jakaś jakieś fatum, które w tym momencie ciąży nad polskim transportem z 1 strony wielka awantura w Polskiej agencji żeglugi powietrznej, a POLREGIO druga i tu są jakieś przyczyny, które wynikają właśnie tylko Rozwiń » z ze sposobu zarządzania takimi spółkami czy też w POLREGIO też są obiektywne czynniki, które sprawiają, że ten strajk generalny wydaje się nie do uniknięcia wygląda na to, że do transportu dotarła ta cała nie presja społeczna fala oczekiwań przede wszystkim płacowych, bo oczywiście wśród postulatów pojawia się więcej różnych argumentów, ale w gruncie rzeczy i na niebie i NATO oraz najważniejsze zdecydowanie jest argument c nie podwyżki wynagrodzeń ze względu na inflację otoczenie transport czy nie jako tak newralgiczny wręgi Nakamoto podarki newralgiczny element też uznał, że ma swoje 5 minut i ich związki zawodowe zaczynają coraz wyraźniej domagać się waloryzacji wynagrodzeń i sięgają po najbardziej konfrontacyjną formę niestety konfrontacji również z punktu widzenia podróżnych, bo przecież ci, którzy chcą latać, którzy chcą poruszać się transportem kolejowym nagle Stali się zakładnikami w tej sytuacji to nie jest także odwołanie samolotów czy pociągów pozostanie bez wpływu na tych końcowych klientów tych gałęzi transportu, ale czy to jest także POLREGIO poza tym, że pracownicy żądają podwyżek coś wydarzyło jeszcze w wyjście, że w zasadzie jest dokładnie odwrotnie, bo ta spółka dopiero co zawarła długoletnie kontrakty z częścią marszałków w marszałka, którzy nie mają własnych spółek wybrali monopolisty oświadczyli, że będą płacić duże pieniądze ja powiem, że w przypadku województwa lubelskiego marszałek nie za każdy kilometr czy pociągu wysłanego przez PolRegio płaci więcej niż płaci w Niemczech kolejom niemieckim w przeliczeniu nominalnie na euro, czyli płaci bardzo dużo dostaje za to słaby tabor nie modernizowany dostaje za to mało kursów dostaje jeszcze teraz w prezencie strajkami poważnie zastanowić w przypadku kilku organizatorów przewóz czy na pewno to jest najlepszy wybór czy należy podpisywać cyrograf na 10 lat i związać z kimś, kto ma tego typu biznesowy model, czyli podpisze i za chwilę domaga się więcej podpisze i żąda podwyższenia kapitału tak się dzieje po drugie, ta spółka była trzykrotnie odurzona teraz słyszymy o postulatach należy podwyższyć kapitał albo zadłużyć się znowu oddłużyć z czego wynika z tego, że nie mamy na kolei prawdziwego rynku mamy rynek lotniczy mamy rynek na drogach, a na kolei ich kochamy monopole ciągle wszyscy mówią sentymentem było jedno wielkie PKP była piękna kolejno nie było tak i w wielu krajach zachodnioeuropejskich poszli po rozum do głowy otworzono rynek jest konkurencja można zapytać, kto za ile, jakim taborem na jakich warunkach będzie woził naszych pasażerów, bo rynek nie oznacza tego, że nie będzie pieniędzy publicznych na dofinansowanie przewodów, ale oznacza to, że zweryfikujemy czy to co płacimy to jest dobra cena, jeżeli zamkniemy oczy podpiszemy kontrakt na 10 lat to dostaniemy tego typu problemy i nasi pasażerowie dostaną te programy, a w gruncie rzeczy to oni przecież wybierają marszałka i powinni tego marszałka zapytać co stanęło za tą decyzją, dlaczego pan wybrał firmę która, która ciągnie się zadłuża, które ciągle żąda więcej, a nie lubi pan propos realizacja słyszę w nocy nie lubię, bo widzę, że w niej wielu województwach są inni przewoźnicy i wielu marszałków stwierdziło, że z rozmów z tą firmą będzie lepszym lepszą strategią na obsługę i pasażerów tam po kolei z popularniejszych tam się w kolej inwestuje i tam nie ma strajku widać bardzo wyraźnie, kto wybrał dobre, ale z tym strajkiem to historia jest właściwie jak np. fakt, że POLREGIO będzie tak właśnie dofinansowane przez Telekom powiedział choćby lubelski przykład sprowokowały takie w taki wzrost żądań płacowych czy też faktycznie po prostu zarodki były śmiesznie niskie w tym oczywiście jest tak rozumiem argumenty załogi, która pod koniec miesiąca sprawdza ile wpłynęło na konto i z tymi środkami do do sklepu okazuje się coraz mniej można za to kupić jest to argument logiczny natomiast wydaje się, że po pierwsze, tutaj potrzebny jest spokojny uczciwy dialog, dopóki nie rozpoczęliśmy strajku to nie odwołujemy pociągów dzisiaj mamy codziennie praktycznie listę ponad 100 połączeń, które nie kursują strajku nie ma będzie za 2 tygodnie pociągi kursują już dzisiaj to przypomina takie trochę jednak dywersyjne działania albo i zachowujemy się zgodnie z jakimiś procedurami dyskutujemy wchodzimy w kolejnej fazy sporu zbiorowego albo opowiadam, że tak będzie za 2 tygodnie pociągów wysyłam już dzisiaj, więc to jest na pewno problem tego, że ta spółka ma 16 właścicieli, a w zasadzie 17 każdy z tych właścicieli stara się trzymać z daleka od tego, bo wie, że nigdy tej firmy nie udało się zreformować oraz kolejny tak lekarz znowu nie uda w związku z tym ktoś w końcu dosyć trochę pieniędzy i przecieka rok 2 do następnego strajku na pytanie ile pieniędzy musi dosypać, bo zarząd POLREGIO twierdzi, że jeśli miałyby być spełnione oczekiwania płacowe załogi Noto, czyli wzrost wynagrodzeń 700zł z wyrównaniem od 1grudnia 2021 roku oznacza to roczny koszt 124 000 000zł to jest z kolei utrata rentowności wydaje się, że to będzie inny spór, który trzeba jakoś, jakim pewnie zgniłym kompromisem skończyć, bo jakieś środki na podwyżkę płacy powinny się pojawić ponad poza tym rośnie kwestia opłaty za energię elektryczną, na które Energi akcje, które potrzebne, żeby pociągi pojechały zamrożono na szczęście kwestię opłat zatory, ale tak czy inaczej presja inflacyjna będzie się pojawiać w różnych obszarach działalności każdej tego typu dużej firmy gdzieś ta waloryzacja powinna za tym pójść natomiast nie do końca akceptuje tę formę protestu tak to znaczy właśnie robimy stały kiedyś, a pasy redukcji sadzano na peron już dzisiaj z udając, że nic się nie stało zarząd jest w trudnej sytuacji natomiast ten sam zarząd dopiero co ogłaszał, że podpisał wieloletnie kontrakty, że zabezpieczył stabilne działanie firmy nie minęło kilkanaście miesięcy okazuje się, że te wszystkie papiery niewiele są warte w dziękuję bardzo, dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej były państwa i moim gościem jest czternasta 33 za chwilę informacje o nich raport gospodarcze i Wojciech Kowalik program przygotowała Martyna Osiecka realizował Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA