przy mikrofonie Małgorzata Połczyńska naszą gościnią jest teraz Monika Lewicka psycholożka z poradni psychologiczno pedagogicznej nr 11 w Śródmieściu Warszawy sojuszniczka aliansu przeciw depresji dobry wieczór dobry wieczór na początek takie podstawowe pytanie, ale kim są pani podopieczni, jeżeli w ogóle dobre określenia no podopieczni tonie ja nie mam poczucia, że ja się jestem za hashtag odpowiedzialna i w związku z tym raczej klienci klienci poradni poradnie to jest
Rozwiń »
cały system i i bywają właśnie klienci i to są dzieci głównym klientem jest dziecko i to może być zarówno małe dziecko jak już maturzysta klientami też są rodzice, ale też bywają klientami nauczyciele i ile osób takich jest pani opieką potencjalnych czy rzeczywiście chcą przychodzą, bo zalega są różnice system jest tak potencjalnie to jest ileś tam placówek którymi, z którymi współpracuje w ramach Śródmieścia natomiast rzeczywisty klient jest taki, który się zapisał przechodzi w ślad za tym różne rzeczy dzieją i tych przychodzących to jest no co godzinę, bo na klienta mniej więcej mamy godzinę przy czym może być wielokrotność oczywiście jeśli jest taka potrzeba z taką regularnością tydzień po tygodniu tak tak tak również w czasie wakacji za chwilę sobie porozmawiamy o tym jak takie poradnie psychologiczno-pedagogiczne działają, bo są one w całej Polsce, ale w związku z tym, że zajmuje się pani dziećmi młodzieżą to najpierw chciałabym podpytać w ogóle o obecną sytuację, bo obserwujemy coś na kształt poluzowania pandemicznego myślę, że każdy jednak odczuł że, że to co jeszcze kilka miesięcy temu było teraz jest trochę gdzieś na uboczu możemy trochę odetchnąć z bardziej pełną piersią nawet bogata to inny temat ale, ale taka swego rodzaju swoboda gdzieś się pojawiła chciałem podpytać czy pani to obserwuje również u osób, które do pani przychodzą do klientów czy jednak niekoniecznie no tak, bo przychodzą bez masek w ich to główny nawet my teraz możemy rozmawiać w 1 studiu, więc to też tak, ale też przychodzą taco z takim znakiem zapytania co znaczy, że teraz codziennie jestem w szkole co to znaczy, że mój rytm dobowy jest nieco inne niż był i wreszcie co znaczy to jest najważniejszy znak zapytania, że mamy jakąś pozycję w swojej grupie rówieśniczej, która być może w czasach pandemii nieco się czy załamała czy zmieniła czy inaczej byłem byłam pozycjonowana to jest taki kawałek kawałek no i druga rzecz się mniej boję zwyczajnie po prostu co znaczy, że właśnie mają wątpliwości co do tego, gdyby pani rozwinęła, kiedy pandemia szalała, a młodzi chłonęli to poprzez czy to telewizję czy jak inne środki przekazu to czasami potrafili to przyjmować do siebie zdecydowanie większej większej takiej na większej sile niż dorośli, bo dzieci są bardziej wrażliwe jeszcze nie umieją odchudzać propagandy od faktów słyszał z różnych źródeł różne informacje w głowie mają pewną sprzeczność wiele z tych dzieci podeszło do sprawy podeszło ich system nerwowy i ich psychika podeszła do tej sprawy bardzo rynkowo poziom lęku był zdecydowanie większy niż przed pandemią natomiast jeśli się mogliśmy spodziewać po pandemii ten poziom lęku się obniży ja nie mam oczywiście na to badań, bo to uczelnie pewnie robią badania jak to jak to wygląda, ale tak wydaje, że ten poziom mówi pani o tym z perspektywy praktyka jest z perspektywy praktyka tak wygląda, że on się nieco przesunął inne obszary to oznacza dla wielu dzieci zabawa wojnę stała się już historią obserwują prawdziwą wojnę i moją się szczególnie te dzieci, które doświadczają tego, że na ulicach słychać słychać ukraińską umowę mają ogromną motywację do tego, żeby pomagać, ale też czasem biorą nadmierną za to odpowiedzialność w sensie pomagania i to są ogromne tego koszty jak dzieci mogą brać nadmierną odpowiedzialnością pani bardziej na myśli pewnie w takim razie młodzież tak dzieci starsze znaczenie mamy dzieci też w swoich przedszkolach np. kiedy usiłują opiekować się dziećmi, które nie znają języka polskiego to jest w ogóle bardzo dobre, ale do przecinka, kiedy widzą brak rezultatów, bo przecież to od razu nie zdarzy, kiedy widzą np. obniżony nastrój takiego dziecka to dzieci najbardziej empatyczny wracają do domu z pewnym lękiem, a jeśli chodzi o młodzież starszą to no to są specjalne kursy dotyczące tego co to znaczy pomagać, żeby swoje koszty były adekwatne do tego co się dzieje dzieci, które po prostu dzieci mówi młodzież, która poszła pomagać w ciemno bez przygotowania po prostu przeżyła za dużo trudnych doświadczeń np. na dworcu czy na stadionie i to to zostaje tego są koszty ten lęk, który przyniosła pandemia, a potem się właśnie tą stronę trochę trochę przekształca są takie szkoły, które przyjęły bardzo duża mówi śródmiejskich szkołach bardzo dużo dzieci uchodźców to jest Super tym niemniej muszą liczyć z tym że, że dzieci polskie ponoszą pewne koszty z 1 strony ponoszą zna innej strony dostają dużo, bo pomaganie jest bardzo rozwojowej i rozwijające, ale z drugiej strony najwrażliwsze ponoszą przynoszą do domu swoje lęki swoje niepokoje i tak to jest znaczenie mamy na to wpływu, ale musimy obserwować wydział ten, że w czasie pandemii wzrósł u dzieci i młodzieży poziom lęku chciałem zapytać jak to się po pierwsze, sprawy za, a po drugie, jak to się też przejawia w takim codziennym życiu, jakie konsekwencje dla zdrowia dzieci okej ja nie mam wiedzy na ten temat to jest sprawa generalna tak cały czas rozmawiamy o osobach radami realnie ułatwiają to są dzieci, które mają zdecydowanie wyższy poziom lęku zaraz powiem w jaki sposób się mierzy wyższy poziom lęku niż dzieci przychodzące 3 lata temu ja nawet uważam za pewną normę to, że ten poziom jest podwyższony natomiast nie uważam za normę, kiedy ten poziom jest bardzo wysoki są narzędzia psychologiczne, które mają określone standaryzację normalizację, gdzie dziecko w takim samo pisze może mówi o starszym dziecku może, jakby pokazać co się z nim dzieje im do bacznie się temu przyglądamy analizujemy w pewnym momencie już widząc, że te poziomy są no prawie przy suficie no niestety kierujemy do lekarza psychiatry co to jest jakieś pytania o konkretne o samopoczucie przy konkretnych czynnościach moment jest to jest bardzo dużo bardzo rozbudowane, więc zarówno przemyślenia, jaki o tym co się dzieje w ciele jak i o tym jakie mają myśli i kiedy dziecko przychodzi, bo chce to mamy pewną gwarancję, że to co nam pokazuje zgodne z zgodna z prawdą, że nie ma w tym żadnej manipulacji żony on nic nie zabiega natomiast tam są jeszcze takie specjalne listy kontrolne, żeby jeśli się pojawi taka zmienna aprobaty społecznej to się nazywa mówiąc wprost, kiedy pojawi się skala kłamstwa to to łatwo wychwycić, więc mając wyniki można z dużą dozą prawdopodobieństwa powiedzieć tak udanego dziecka poziom lęku jest wysoki to oczywiście Jerzy różnymi narzędziami też takie kwestionariusze dotyczące dotyczące depresji i stąd ta ten mój związek z aliansem to wszystko jest jakby takie spójne i możemy możemy powiedzieć, że to dziecko ma taki, a nie inny kłopot, który obserwują zazwyczaj rodzice no bo skąd się to bierze, że to dziecko przychodzi nam zazwyczaj za tym stoją uważni rodzice bądź uważna szkoła, która potrafiła przekonać rodziców to co ważne rodzice albo taka uważna szkoła na jakiego rodzaju objawy powinna czy powinni być właśnie być wyczuleni może bowiem o rodzicach szkoła to ma całą grupę, więc to jest trochę inaczej rodzice powinni np. przyglądać się temu jak zainteresowania dawniej u dziecka bardzo wyraziste gdzieś tam chodzą do tła są dzieci, które kiedyś uwielbiały układać klocki, a teraz klocki kurzą się w koncie są dzieci starsze, które malowały tańczyły i raptem okazuje się, że to już jest przeszłość to jest taki pierwszy znak zmiana czytam odejście od zainteresowań są też takie nowe ryzyka one u wskaźniki dziecko ma, a traci apetyt bądź ma bardzo wzmożony apetyt czy zawsze, gdy jest odejście od pewnej takiej średniej, która była wcześniej, że dziecko np. ma w sobie ogromnie dużo złości gdzieś tam nam się to nie układa takim powszechnym rozumieniu, że jak dziecko ma w sobie dużo złości to za tym może stać np. depresja może, że dziecko straciło chęć spotykania się z przyjaciółmi, że dziecko o noc ja wiem no to w wywiadzie, jakby wychodzi przestało dbać o siebie to jest bardzo ważne tak dla mnie wskaźnik jeśli mama mówi on przestał się mecz ona przestała się myć no to ja jeśli rodzic sam mówi to myślę o dziecko, ale już dziś zdarza się też czasem, że szkoła mówi wie pani to dziecko jest strasznie zaniedbane to w mojej głowie pojawia się znak zapytania czy mama nie ma depresji, bo mama z depresją nie ma w sobie siły, żeby zadbać o własne dziecko tak, żeby miała codziennie czystą koszulkę obcięte paznokcie to jest taki taki taki wskaźnik wtedy dziecko, jakby objawem czegoś się trudnego dzieje w rodzinie rozumiem, że trwają do pani takie osoby tak tak tak i co wtedy się robi dzieje no, jakby takie 2 ścieżki, kiedy to mówi o takich sprawach już nie podwyższonego lęku, ale rzeczywiście taki ekstremalnie trudnych sprawach zazwyczaj kieruje do lekarza psychiatry wiem, że jest trudno się dostać do lekarza i że Warszawa Śródmieście jest doskonałej sytuacji w stosunku do tego co co się dzieje w Polsce ale jednak jestem stanowczo żeby, żeby taka konsultacja się odbyła, bo depresja chorobą śmiertelną to trzeba zdawać z tego sprawę w związku z tym lekarz psychiatra, kiedy uzna, że trzeba włączyć leczenie leczenie farmakologiczne to no to trzeba chylę głowę przed jego kompetencjami ale jakby drugą taką ścieżką u osób, które nie są jeszcze tak ekstremalnie w złym stanie to jest ścieżka psychoterapię najpierw indywidualnej, a potem grupowej i Itaka psychoterapia to już jest coś bardziej dostępnego to zaraz jeszcze te wątki rozwinie, ale chcemy pytać właśnie o to co w sytuacji, kiedy to rodzic choruje na depresję mierzy się z depresją i jaki to może mieć wpływ na dzieci co tu ewentualnie można robić oprócz tego właśnie takiego najbardziej oczywistego i widzialnego, którym pani powiedziała, czyli choćby takie po prostu zaniedbanie dziecka no tak, ale co co można z rodzicem po pierwsze, ważne jest, żebym to nazwać, bo rodzic może mówić jestem zaś nie zmęczona smutna i nie radzę sobie natomiast nie nazywa tego że, że to jest choroba, że takie dzielne mamy wbrew wszystkiemu dalej prą do przodu starają się jak najlepiej obsłużyć swoje dziecko czasem jest to ponad siły to ważna jest rola tego drugiego rodzica ja często zapraszam w sytuacji, kiedy widzę bardzo obniżony nastrój mamy zapraszam boje po to, żeby tata nie złościł się np. mówię tu stereotypami Alfy, ale po może być tak na skróty pokazać, żeby tata nie złościł się, że mama się nie wyrabia, a on dużo pracuje tylko, żeby cała rodzina zrozumiała, że to jest choroba i chorobę trzeba leczyć ani leczona, jakie może mieć długofalowe konsekwencje dla dzieci na dzieci czują się opuszczony jeśli mama jeśli dziecko nie rozumie, że odrzuca, jakby takie 2 kierunki albo dziecko czuje się opuszczone w związku z tym czy to reaguje złością czy, jakim zaburzony zachowaniem czy, żeby wołać uwagę w ten sposób albo drugi i druga rzecz równie groźna przejmuje odpowiedzialność, czyli np. obsługuje młodszego brata się ostre albo o pilnuje, żeby w domu były zakupy to nie jest rola dziecka, a jest to groźne, bo bo, kiedy dziecko bierze nadmierną odpowiedzialność to samo potem popada no stany czy to lękowe czy to właśnie depresyjne, bo polityka zadłuża dziecko ma się bawić Coma się uczyć, a nie, a nie przejmować roli dorosłego troszkę to jest tak samo jak w chorobie alkoholowej rodzica o wróćmy jeszcze na chwilę do tego wątku złości, bo powiedziała pani, że czasem to też jest objawy depresji i chciałem podpytać jak pani doświadczenia to wynika jak często to jest objaw, dlaczego o jednych przejawia się to właśnie złością o innych niekoniecznie ludzie są różni natomiast rzeczywiście jest część dzieci, które nie radząc sobie własnymi emocjami reagują na różne bodźce na różne sytuacje społeczne dla innych obojętne złością szczególnie taka złość może pojawiać się w domu, ponieważ tam jest bezpiecznie najlepszym chłopcem dobicia jest własna mama, bo mama wszystko wybaczy i dlatego często jest także dziecko zwyczajny ma wybuchy takiego nie kontrolowane złości właśnie w domu, ale zdarza się to też w szkole, kiedy wyzwalaczem jest np. co się dzieje w grupie rówieśniczej, bo są takie wyzwalacze agresji właśnie jeśli w grupie rówieśniczej dzieje się coś takiego co dziecku w jego rozumieniu świata jego wartościach przeszkadza to łatwiej jest złościć niż np. martwić pojawia się złość pojawia się lęk też, o którym pani mówiła czy coś jeszcze z takich głównych objawów, jeżeli chodzi o właśnie depresję psychosomatyczne, czyli dziecko gorzej bądź za za dobrze je dziecko nie chce sportu nie rusza się dziecko czasem wręcz trzyma takie objawy psychosomatyczne jak ktoś teraz mam wysypka czy czy bóle głowy oto się często zdarza czy migreny czy bardzo popularny ból żołądka, kiedy napięcie się pojawia no to wtedy brzuch tak boli, że nie można wyjść spod kołdry no to są takie takie pierwsze objawy też objawami takiego dużego niepokoju mogą być różne etyki, które często się zmieniają czasem jest także dziecko obgryza paznokcie potem z radością rodzic stwierdza, że przestał obgryzać paznokcie to dziecko zaczyna wtedy chrząka acz, a jak przystaje wsiąkać rusza głową itd. itd. jest taki sygnał, żeby jednak pójść lekarza spróbować zrozumieć co za tym stoi, a na ile same dzieci wiedzą, że dzieje się z ulicy swego nosa, jeżeli już ku mojej prawie dorośli klienci z liceum doskonale przychodzą z i wręcz nazywają mój nastrój jest tak obniżone, że nie mogę się uczyć, czyli takie zdanie obniżony nastrój bardzo dorosły zdaniem takie szesnastolatek artykułuje nie mam chęci na nic nie chcemy się wychodzić z domu mam straszny problem z rytmem dobowym, że w nocy mogą nie spać natomiast rano wstać to jest dla mnie katorga w związku z tym jest mi trudno te starsze dzieci mają ewidentnie problemy edukacyjne mimo np. bardzo dobrej kondycji intelektualnej no bo jak to się uczyć pani zobaczy, kiedy ma zdiagnozowaną depresję dorosły człowiek z korporacji często w korporacjach są takie osoby, które mają taki taki czas depresji to on ma prawo do zwolnienia lekarskiego natomiast co ma zrobić licealista z depresją no jak zniknie ze szkoły to straci rok, a na to sobie nie może pozwolić wielu względów również takiego jest bardzo przywiązany do swojej społeczności klas w związku z tym walczy no ale ta walka jest no i często przegrana, ponieważ leki, które bierze utrudniają zapamiętywanie koncentrację, a bez tych leków to w ogóle z łóżka najchętniej nie wyszedł to jest takie błędne koło trochę dlatego psychoterapia jako sposób poradzenia sobie tylko trochę też na to potrzeba czasu czasu niestety pieniędzy i tutaj bym nawiązała do poradni psychologiczno-pedagogicznej, bo to jest dość dość ważna informacja tak jak szkoły są w całej strukturze państwa tak zorganizowane, że każde polskie dziecko, a w tej chwili też każde ukraińskie dziecko będące w Polsce ma prawo do swojej szkoły np. szkoły Rejonowej tak samo jest poradnią psychologiczno-pedagogiczną każde dziecko czy każdy rodzic ma prawo do pomocy w swojej poradni psychologiczno-pedagogicznej niezależnie od tego czy mieszka w Śródmieściu Warszawy jak mówił w Beskidzie niskim odległym od miasta powiatowego 30 km i to jest bardzo ważne, ponieważ to jest pomoc dedykowana właśnie takim dzieciom i pomocni płatna co jest w tej chwili bardzo ważne, a co zrobić, żeby dostać się do takiej poradni z ulicy można przejść czy naczyń najlepiej pójść najpierw do swojej szkoły czy do swojego przedszkola, a i dowiedzieć się, która poradnia jest tą poradnią, która jest związana z daną placówką, bo to jest związane z samorządem z finansami tak dalej itd. każda każda poradnia jest w określonym powiecie i ogarnia ileś tam szkół przedszkoli jak już człowiek dowie, która poradnia to może do niej zadzwonić i zapytać, jakie są procedury by stać klient ja mogę być jak u nas tak samo jest w innych miejskich porad w poradniach, a więc tych, które są związane z aliansem, że u nas nic nie potrzeba wystarczy przez telefon umówić się na pierwszą wizytę ta wizyta nie będzie następnego dnia, ale w przeciągu 2 tygodni zazwyczaj zazwyczaj się odbywa jest wizyta rodzica, który ma powstać razić czy co się dzieje z jego perspektywy, czyli sam rodzic sam rodzic no ślad za tym rodzic zdecyduje poradnia mówi, jakie ma oferty co może, czego nie może czasem rodzic myśli że, że poradnia może zdecydowanie więcej niż może na prawne i wtedy rodzic zdecyduje czy chcę, żeby jego dziecko było klientem no i ważne, żeby przekonał to dziecko, bo ja na pierwszej wizycie dziecka pytam się czy wiesz, gdzie jest też i to jest dla mnie taka diagnoza tego co rodzic na co się umawiał z rodzicem bezpieczne dziecko wie, że przy poradni tak dalej wtedy obniża mówi w cudzysłowie jego napięcie mówiąc o waszej szkoły sporo dzieci do mnie przychodź to jest ważna dla dziecka wiadomo że, że nie jest on jak wyjątkowy w sensie w sensie bycia źródłem kłopotów dla innych dla siebie samego no i potem trzecia sprawa czy wiesz co tu będzie działo opowiadam krok po kroku czasie będzie działo i czy zgadzasz się tu zostać na dziecko ową zazwyczaj zgadza się dużo starsi to jest taki punkt wyjścia do tego, żeby móc pracować bez dziecko nie zgadza zostać to no to niestety rodzic musi z nim tak pracować, żeby jednak w pewnym momencie powiedział tak jak chce czy ja się zgadza może chce za dużo powiedziane to po kolei w takim razie co rodzic powinien powiedzieć dziecku, żeby tak jak pani użyła tego sformułowania przekonać się do wizytę no zależy jak jest powód wizyty jeśli trzymamy się tego tego schematu trudności emocjonalnych poprzez różne są powody wizyt w poradni, ale trudności emocjonalnych no to wtedy może powiedzieć tak słuchaj ja widzę to to i to gorzej śpisz masz kłopot z zapamiętywaniem lekcji uciekać i uwaga kiedy, kiedy nad czymś pracujesz masz chcecie pomóc, ale nie za bardzo wiem jak w związku z tym wymyśliłam wspólnie z swoją panią nauczycielką jeśli to jest ktoś kogo dziecko akceptuje uważa za za osobę przyjazną, że pójdziemy do poradni ja tam dostanę ja mama dostanę pomoc jak najlepiej być sobą teraz, kiedy jest tak trudno, ale też ty dostaniesz pomoc będzie robił różne zadania po to, żebyśmy wszyscy razem zobaczyli, w czym jest świetny na czym budować swoje uczenie się a w jakich obszarach czy potrzebujesz pomagania to na czym może polegać pomoc to znaczy, jaka jest oferta jakich rzeczy można się spodziewać i no oczywiście temu co się z tym wiąże na co dziecko się ewentualnie ma zgodzić lub niego, tak więc pierwszy etap to jest diagnoza, bo jest pewien pewien punkt widzenia rodzica co się dzieje on zazwyczaj jest zgodny z tym co co się dzieje w dziecku, ale nie zawsze, a poza tym jako psychologowie mamy pewne narzędzia, żeby to, żeby to pogłębić w związku z tym pierwszy etap to zrobienie diagnozy ustal czy dzieci to jest diagnoza głównie papierowa to znaczy żona kwestionariusze, ale też bardzo ważne kawałek jest taka taka głęboka rozmowa no oczywiście trzeba zbudować pewien jak poczucie bezpieczeństwa, ale też pomaga w tym, że wiele dzieci swojej klasy już byłem ja nie powiem, kto był, ale jak sobie o tym gadać to się swoich kolegów no wiesz będziesz chciał to im też powiesz, że tu przychodzić można zrobić w ciągu 1 godziny czy potrzeba pieniędzy objęta jest wstępne godzina to jest taki moduł, w którym w, którym się spotykamy, kiedy się okazuje że, że przystępujemy do diagnozy już na następnym spotkaniu są jest dwugodzinny moduł to niema sensu przychodzić wychodzić wielokrotnie nas potem odbywa się tak jak Lozano ona jest żmudna, ale jest potrzebna, bo po to, żeby wykluczyć różne powody niepowodzeń szkolnych dziecka, bo objawem jest to, że Rze, że dziecko się gorzej uczy, że nie wyrabia szkolnych w strukturach no trzeba wykluczyć jakieś deficyty poznawcze no i NATO składają różne różne testy badania itd. gdzie i mamy obraz dziecka, gdzie widać, w którym miejscu jest coś tam do referowania a gdzie świetne to jest pierwsza część druga część, której ja, którą ja uważam za bardzo ważną to jest sprawdzenie kondycji pedagogicznej to znaczy, że co znaczy sprawdzenie na ile dziecko potrafi samodzielnie się uczyć przy pomocy czytania pisania, bo to wcale nie jest oczywiste, że tak jest często dzieci mają kłopot z czytaniem ze zrozumieniem technika czytania, proszę bardzo, ale, żeby wyłowić najważniejsze fakty i jakby dokładnie rozumieć np. polecenia zadaniach matematycznych to czytanie ze zrozumieniem jest bardzo ważny, ale chodzi o to, że przychodzi rodzic mówi o mój sen moja córka na pewnie depresja albo jakieś inne problemy, bo sieć nauczy, a okazuje się, że uda się potrzeba czy, że odwrotnie moja córka zaczęła źle uczyć ja ja najpierw poszukuje powodów intelektualnych i uczenia się, kiedy to wyklucza, że tam jest wszystko w porządku bądź prawie wszystko w porządku szukam głębiej, a równolegle rozmawiając z dzieckiem stawiam hipotezę, że może to jest związane z nastrojem jest 1 ścieżka druga, ale ja ich nie rozłączy tam nie zajmuje się tylko emocjami boja jestem psycholog, który pracuje w systemie oświatowym w związku z tym dla mnie jest ważny całościowe zobaczenie co powoduje, że dziecko źle funkcjonuje, bo bardzo ważnym elementem samoocenie jest to, żeby się w szkole wyrabiać i albo szkoła się dostosuje jeśli dziecko ma prawdziwe problemy tylko musi szkoła dostosuje musi o tym wiedzieć, że dziecko ma np. kłopot z zapamiętywaniem czy, że ma kłopot z koncentracją uwagi i temu służą właśnie badania diagnostyczne wtedy szkoła dostaje pewien dokument i wymyśla takie sposoby, żeby to dziecko mogło korzystać z edukacji mimo tych różnych mankamentów tak jak już mówiłam, że jest taki kłopot, że dziecko jest depresyjna no to się przestaje uczyć to nie mamy się zajmować tylko faktem, że znowu nie zapamiętał faktów historycznych tylko mamy się zajmować tym, że jego obniżony nastrój w ogóle nie sprzyja uczeniu się w związku z tym co można zrobić, żeby to uczenie się było możliwe, bo jednak to jest jedna z głównych aktywności dziecka czasem, gdy depresja jest bardzo silna musimy odpuścić uczenie się czy też naprawdę takie ważne, żeby dziecko zdało klasy do klasy jeśli tak poważnie chory nie przy czym zależy nam, żeby takich dzieci była najmniej lnu pojawia się diagnoza on i co dalej no i rodzić z tą diagnozę czyta czyta jak czegoś tam mnie nie rozumie czytam, że nie zgadza no to jest czas na taką konsultację z rodzicem i rodzic zdecyduje o tym czy tę diagnozę zanosi do szkoły 99% rodziców decyduje się zanieść do szkoły, dlaczego ktoś nie decyduje, bo np. uważa że to by było etykietowanie dziecka, a że zgadza się pani ten psi zostawiam to rodzicowi tylko mówię za przeciw pokazuje różne strony mentalną mówią tak no, że pani proszę pana Jeślinie zanieśli do szkoły to, skąd szkoła będzie wiedziała, że należy państwa dziecko traktować nieco inaczej nie łagodni inaczej niż rówieśników, bo to to i to się dzieje Jaworzna czar cytuje no nic na to nie poradzimy no co oznacza inaczej, ale nie łagodniej to oznacza np. że są dzieci, które należy odczytywać bez udziału klasy to im służy takie 11 są dzieci, które mają tylko pisemnie ani ustnie sąd dzieci, które samoocenę mają kłopot, bo po prostu obawiają się tej widowni są dzieci, które dobrze funkcjonują po południu rano fatalnie w związku z tym jeśli masz zadawać jakieś prace w szkole fajnie by było robić to dlatego dziecka po godzinie dwunastej kiedyś te leki, bo działały tak dalej tak dalej takie różne instrukcje obsługi, że tak powiem no w zależności od tego się co się dzieje zazwyczaj pedagog szkolny jest osobą, która potem taką opinię ciągnie w szkole i rozmawia z poszczególnymi nauczycielami co dla ciebie matematyk znaczy, że on może się skoncentrować na na chwilkę, że mu uwaga ucieka rząd przysypia na lekcji co dla ciebie matematyk znaczy co możesz z tym zrobić to w szkole i to w szkole w momencie, kiedy rodzic przyniesie taką diagnozę a jakie dalej możliwości są, jeżeli chodzi o poradniach niestety panuje taki konkurs, które dziecko ma najgorzej te dzieci, które mają najgorzej trafiają na różne formy terapii psychoterapii dlatego mówię o tym konkursie, że nie ma miejsca dla wszystkich potrzebujących, więc musimy dokonywać pewnej selekcji jak dziecko ma lekko obniżony nastrój NATO takiego miejsca szybko nie nie dostanie natomiast dzieci, które mają poważne deficyty poważne trudności dostają takie miejsce w poradni w każdej poradni także zawahałem czy w każdej w każdym razie w każdej śródmiejskiej poradni są psychoterapeuci pracujący w różnych szkołach pomagania, a to ich regionalne poznawczy ma przychody nami licznym oni mają taką swoją grupę, w której dyskutują co danemu dziecku jest najbardziej potrzebna i w zależności od tego określony psychoterapeuta prowadzi to dziecko to jest jakby 1 nurt, ale jest też mnóstwo psychoterapeutów w różnych innych strukturach np. w różnych fundacjach w różnych stowarzyszeniach w nurcie służby zdrowia jest bardzo ważne i w tych tzw. ośrodkach referencyjnych, które są pewną nowością, ale już są i z czego można np. skorzystać albo właśnie, kto potrafi wyglądać w praktyce no w praktyce wygląda także rodzic otrzymuje pewne namiary i dalej już rodzic musi poszukiwać miejsca pomocowego dla swego dziecka jeśli jest to rodzic majętny i chce przeznaczyć pieniądze na na terapię dziecka, a nie są małe pieniądze to jest pół biedy gorzej jeśli jest to rodzic no uboższy czy mający wiele dzieci no to wtedy musi się trzymać właśnie tych schematów publicznych miejsc pomagania, czyli służby zdrowia oświaty i różnych stowarzyszeń fundacji np. w Warszawie są takie stowarzyszenia, które prowadzą terapia są finansowane przez miasto w związku z tym terapia kosztuje, ale nie rodzica tylko miasto daje granty, że dobrze zrozumiał w poradni także taka pomoc w postaci terapii czy to indywidualnej grupowej również jest świadczona jest tak od czego zależy czy to jest terapia indywidualna grupowa od diagnozy i odpowiedzenia przez psychoterapeutę po pierwszej konsultacji co dla danego dziecka najbardziej potrzeby zazwyczaj zaczyna się przy tych poważniejszych zaburzeniach nastroju zaczyna się od indywidualnej terapii potem może przejść na na taką grupę wsparcia taką podtrzymującą, ale początek też indywidualna terapia natomiast wtedy, kiedy rzecz dotyczy np. dzieci nieśmiałych albo dzieci mających kłopot z rówieśnikami wtedy może być od razu terapia grupowa to się nazwa albo takie treningi warsztaty to jest taka inna forma niż psychoterapia, ale też w każdej poradni taka oferta jest najlepiej wejść na stronę swojej Rejonowej poradni mocno się tam po przyglądać ofercie a w jakim wieku, jeżeli chodzi o te najniższą granicę w sensie tą niżej niż wyżej hak, jeżeli chodzi o terapii właśnie od terapię to to takich malutkich dzieci raczej praca z rodziną mówi całkiem malutkich dzieci, chociaż są specjaliści, którzy pracują całkiem małymi dziećmi, ale takimi, które już mówią i mogą być w relacji ja osobiście pracuję ze starszymi nie nie mam życiowych doświadczeń pracy z dziećmi poniżej piątego roku życia to tonie to jakoś tam sytuacyjnie przy pomocy pacynek coś tam to może być to nie jest regularna terapia przynajmniej ja tego nie robię 5 lat też mało no mało oby takich dzieci były jak najmniej, bo to jest bardzo taka praca właściwie oparta na zabawie na odgrywaniu ról na na takiego towarzyszenie dziecku, które coś, rysując opowiadano takie formy, ale nie jest stricte psychoterapią lnu, ale to wtedy pracują państwo też jednak z rodzicami tak no rodzice są tutaj tutaj najważniejsze, bo to oni mają najwięcej wpływu na dzieci i taka pomoc rodzicowi też nazwa coaching rodzicielski taka pomoc rodzicowi w zrozumieniu co takiego może robić by lepiej wspierać swoje dziecko to jest to jest bardzo ważny kawałek naszej roboty często pani takie właśnie osoby w tak młodym wieku ja nie, ponieważ ja opiekuję się diagnostyczne małymi dziećmi natomiast to często się po prostu pojawiają pojawiają się w aktach tak pojawiają się pojawiają się tylko łącznie ze mną na temat małych dzieci dobrze to jeszcze chciałem zapytać w takim razie za no starszy, ale jednak cały czas dzieci mam na myśli to, że to są osoby, które jednak zmieniają się, które bardziej intensywnie doświadczają tego co się dzieje w ich życiu i jak to wygląda, jeżeli chodzi o porównanie z terapią dorosłych, bo możemy mieć takie wyobrażenie oczywiście też zależy od nurtu należy jednak zazwyczaj terapie u dorosłego ile czasu trwa trzeba przepracować różne wcześniejsze doświadczenia przyjrzeć się różnym schematom tematom itd. a czy to się jakoś różni, jeżeli chodzi właśnie o osobę w młodszym wieku za bardzo się nie ruszy, bo też też jest przyglądanie się różnym swoim relacjom krzyczymy udziec jest także bardzo dużo się pracuje nad tym jak budują swoją relację z własnymi rodzicami to jest taka oś dorosłych to oczywiście też jest ważne, ale to już jest prehistoria często gęsto natomiast ja chciał zwrócić uwagę na tak dzieci w tym przełomie dorastania tak jakby pytaniem czy nowe zjawisko, ale w każdym razie bardzo wyraziste zjawisko pojawiania się dzieci trans to są dzieci moim doświadczeniu czternastym roku nasze młodsze, ale tak już jest to wyraźne to jest czternasty rok życia i na potem też i to co się dzieje wokół sprawy trans często jest czymś takim, że dziecko tak bardzo poszukuje własnej tożsamości, że zaczyna mieć takiej hipotezy, że może ono malało być chłopcem dziewczynką albo w ogóle być binarna dużo na ten temat czytają obserwują swoich rówieśników, którzy mają podobne problemy i często jest to także w mu osiowy tematem jest depresja dlatego o tym mówię, że często jest to także objawy depresji to to jest to co jest stosunkowo na wierzchu na potem jak już pracuje z tym dzieckiem to np. ono deklaruje swoją niebanalną 6 albo drugą stronę też, bywa że dziecko mówi ja jestem osoba neutralna płciowo bardzo to manifestuje, a tak naprawdę za tym stoi depresja ją, jakby poszukuje co się z nim dzieje w ten sposób więc, jakby mechanizmy są różne, ale na pewno to co jest nowym zjawiskiem, że dużo dzieci deklaruje swoje preferencje płciowe jak myśli pani z czego wynika być może z tego znaczy znów mówię o doświadczeniu śródmiejskich szkół, a zwłaszcza tych moich szkół, który miał się zajmuje, gdzie jest pełna akceptacja pełna zrozumienia, że coś takiego jest możliwe myślę, że jest to w dużej części wynik tego, że jest większa akceptacja po drugie, wynik tego, że rodzice są też akceptujący bądź z drugiej strony nie, akceptując tylko walczący ze sprawą, ale wyraziści nazywający, że jest problem nie w zamian dając wieś wyrośnie też no wreszcie to, że jeśli w klasie jakieś jedno dwoje dzieci się pojawia, że i deklaruje swoją identyfikację to inne dzieci albo z ulgą traktują się podpina ją albo Czesi to załatwia, że też próbują się tak określić, ponieważ mają ogromny kłopot ze zrozumieniem tego co się z nimi dzieje dzieje się z nimi samoocena zaniżona mechanizmy właśnie depresyjne lęki itd. no to jest bardzo dużo to jest smutne, ale jest skoro jesteśmy cały czas przy depresji chciałem jeszcze zapytać czy dzieci młodzież albo może ich rodzice mają jeszcze jakiegoś rodzaju problemy z farmakoterapią pójściem do psychiatry no mają problem formalny, że strasznie się trudno dostać też niektórzy rodzice no tak mają problem, że pójście do psychiatry jest czymś stygmatyzuje nadali mat żyjącym tak nadal tak jest no ale na, ale jest jak już to bardzo przyciśnie to jednak uznają, że może warto pójść no to co my możemy mówić jak odczarować tego lekarza mówiąc, że to jest bardzo ważne w pomaganiu czy są jakieś ograniczenia, jeżeli chodzi o prace i pomoc poradni psychologiczno-pedagogicznej w kontekście czasu to znaczy np. można uzyskać pomoc choćby w formie terapii, ale tylko przez określony czas czy jednak to jest już, jeżeli trafi w te koła systemu to to jest w nich można korzystać z pomocy epoki inaczej jest także część dzieci odpada, ponieważ nie wytrwało w przechodzeniu i ponieważ taka godzina jest bardzo cenna jeśli oczekujących, więc kilkakrotnie nie przyszło bez usprawiedliwienia no to no to niestety rodzi się dowiaduję, że Rze, że poradni nie stać na to, żeby trzymać miejsce jest część dzieci, którym tzw. krótkoterminowa terapia to jest taki cykl 10 spotkań np. to jest to o co chodzi, ale są dzieci, które potrzebują długo i ich różne terapie niekoniecznie psychoterapii terapii pedagogicznej znam jedno dziecko, które 8 lat chodzi do nas, żeby się nauczyć czytać, gdyby nie chodziło o to by się nie nauczył tak już umie wprawdzie nie bardzo szybko wprawdzie piszemy ortograficznie, ale dużo osiągnęło, bo to są wtedy to jest tak głębokie zaburzenie nie za bardzo mam przestrzeń na to, żeby tak hołubić latami dziecko, ale zawsze sprawdzamy, w którym momencie jeszcze nie możemy się rozstać i temu służą Super wizję, czyli psychoterapeuci, którzy prowadzą klienta jest to klient systematycznie przychodzący współpracujący widać progres itd. itd. w pewnym momencie jeśli psychoterapeuta stanowczo widzi, że to już wystarczy do no to z kontrakt kończy natomiast jeśli ma wątpliwości no to w czasie swojej Super wizy, czyli takiego przyglądania się sobie jako osobie jako pomagać owi no dochodzi do pewnych wniosków pod pod okiem superwizora, czyli osoby dużo bardziej doświadczonej też nie przywiązany do klienta więc, więc mające taki taki ogląd nie ma przynajmniej u nas żadnych jednoznacznych definicji, kiedy już jest koniec zaczęła się kłopot jeśli dziecko kończy daną szkołę i idzie do placówki, która nie jest w tzw. rejonie na, ale wtedy dostaje informację, gdzie może dalej poszukiwać pomagania powiedziałem jeszcze coś takiego, że rodzice, gdy przychodzą na pierwszą wizytę jeszcze bez dziecka to otrzymają informację o tym co poradnia może, czego nie może i chciałem zapytać co w takim razie oznacza rozumiem, że to są jakieś oczekiwania rodziców, które nie mogą się ziścić więc, jakie mają błędne wyobrażenia na błędne wyobrażenie to jest np. takie, że przychodzi mama z sprawie dziecka, które ma zespół Downa i oczekuję, że w poradni zdarzą się takie rzeczy, dzięki którym to dziecko skończy liceum Ogólnokształcące być może to dziecko skończy liceum Ogólnokształcące, ale poradnia ma znikomy wpływ na to, ponieważ nie może odczarować faktu, że myślenie tego dziecka jest takie ani inne natomiast co może wzmocnić to, że ma wspaniałe emocje empatię różne takie umiejętności bliskości z ludźmi itd. itd. ale jakby pokazanie rodzicowi, gdzie są granice oczekiwań to jest też nasze nasze zadanie, bo rodzice które, którzy pchają na siłę dzieci, które mają np. niskie możliwości w edukację, płacąc za to straszne pieniądze takich prywatnych szkół itd. itd. no to zwraca uwagę, że być może, gdyby popatrzyli na to co takiego może w życiu ich syn córka robić, żeby z 1 strony było to pożyteczne z drugiej strony, żeby samodzielna trzeciej strony, żeby szczęśliwym trudno jest rodzicom zaakceptować to, że dziecko nie będzie miał wyższego wykształcenia jeśli w tej rodzinie 4 pokolenia wstecz wszyscy mają wyższe wykształcenie, ale czasem tak bywa i to są te granice, które poradnia określa jeśli rodzic zada pytanie czy, jaką będzie przychodził to rodzi tak wprost nie za często zadaje takie pytanie, ale to tak podskórnie musi możemy być to poszukamy takiej ścieżki rozwoju zawodowego, żeby to było najlepsze dla dziecka wiemy już po tej rozmowie na jakiego rodzaju rzeczy należy zwracać uwagę, jakie są takie wyceny czerwone flagi w zachowaniu dzieci i młodych ludzi, na które powinni być wyczuleni rodzice powiedział już też się, jakiego rodzaju pomocy można spodziewać się ze strony poradni i powiedział pani o tym też, że każdy przynajmniej ma taką możliwość szansę, żeby do tej poradni zajrzeć co potem to już zależy od tego w jakiej sytuacji jest dziecko tego ile sami tak ale, ale taka możliwość jest chcę jeszcze w takim razie na koniec już zapytać biorąc pod uwagę to w jakiej sytuacji teraz jesteśmy też pod kątem pandemicznym, o czym rozmawiałyśmy, ale co rodzice mogą zrobić od co mogą zadbać, żeby albo minimalizować ryzyko tego, że dziecko będzie się mierzyło jakimiś problemami czy też potem finalnie chorobami psychicznymi tutaj w kontekście depresji rozmawiamy albo, żeby jakoś wesprzeć je w procesie wychodzenia z takiej chorobę morską nam ciężko, ale tak to jest temat na kolejne cała rozmowa Echa na pewno być blisko dziecka na pewno kontrolować to co się wokół niego dzieje nie zostawiać samego z telewizorem w czasie wiadomości z kolejnymi okropieństwa wojny mówię o młodszych dzieciach na pewno mieć przestrzeń do rozmawiania i próbowania razem z starszym dzieckiem zrozumieć, o co chodzi, dlaczego tak jest co się może dalej zdarzyć na co ja mam wpływ na co nie mam wpływu, czyli rozmawiać rozmawiać rozmawiać na uważniej obserwować i też to, o czym bym chciała zakończyć kontrolować kontakt dziecka z ekranem, a ponieważ w czasie pandemii stała się cudowna rzecz, że wszyscy nauczyliśmy się pracować online dzieci zdobyły mnóstwo umiejętności nauczyciele zresztą też Jateż, ale udziec jest to także one tak się przyzwyczaiły do tego żeby, żeby być online, że siedzą w szkole na korytarzu, ale rozmawiają ze sobą przez przez telefon zamiast podejść twarzą twarz w związku z tym, kiedy zadaję pytanie czy pani dziecko dużo siedzi z laptopem telefonem komputerem to mam niedużo, ale ile godzin dziennie no tak nie więcej niż 6 no to to jest zupełnie inna perspektywa oczywiście to nie jest dużo, kiedy jest lekcje są, kiedy szkoła jest online ale kiedy szkoła już jest normalnie no to no to jednak takie odłączenie nawyku nie rozstawali się z telefonem o to jest coś ważnego co by co by rodzic jak to zrobi i to zrobił w ten sposób żeby, że będzie to zaakceptowało to jest bardzo ważne no ale sam się tego też najpierw uczy, o ile sam się godzić w dni Monika Sawicka psycholożka z poradni psychologiczno-pedagogicznej w Śródmieściu Warszawy poradni nr 11 była naszą gościnią bardzo dziękuję dziękuję bardzo, Ano również sojuszniczka aliansu przeciw depresji, bo też przy okazji tyka Allianz, klikając to jest ważna sprawa, ponieważ ono ono daje nam takie możliwości wymiany informacji, bo dużo się dzieje, a nie do końca o tym wiemy informacji na temat samego aliansu tego co robi mogą państwo poszukać w internecie jak piszą państwo wyszukiwarkę hasło Allianz przeciw depresji to pojawią się informacje o działalności tygodnia to jest taki ruch taka inicjatywa, która zrzesza różnego rodzaju organizacje także indywidualne osoby, które właśnie dostrzegają to jakim problemem jest depresja i coś w tym temacie sensownego chcą robić i robią także bardzo polecam nie jest to inicjatywa tylko Polska, bo przecież problem depresji to jest problem światowy, tak więc inicjatywę również jest pierwsza akurat taka w Polsce, ale nie jedyna w Europie na świecie jeszcze raz pani bardzo serdecznie dziękuję, a ja nazywam się Małgorzata Połczyńska i życzę państwu dobrej spokojnej nocy dziękuję
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR RADIA TOK FM
-
47:21 W studio: Robert Jurszo
-
31:54 W studio: Alina Czyżewska , Michał Oręziak , Wojciech Sańko
-
45:03 W studio: Melania Ryś
-
52:03 W studio: Kamila Raczyńska , Natalia Broniarczyk
-
53:19 W studio: Oliwia Ziębińska
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
28.11.2023 09:36 Twój Problem - Moja Sprawa
-
28.11.2023 17:40 Wywiad Polityczny13:53 W studio: Andrzej Stankiewicz
-
-
28.11.2023 10:00 OFF Czarek41:01 W studio: prof. Wojciech Kowalski
-
28.11.2023 11:00 OFF Czarek24:15 W studio: dr hab. Marek Węcowski
-
28.11.2023 13:00 Popołudnie Radia TOK FM10:49 W studio: Tomasz Bielecki
-
28.11.2023 13:40 Popołudnie Radia TOK FM14:42 W studio: Piotr Andrusieczko
-
28.11.2023 12:40 A teraz na poważnie14:36 W studio: Renata Durda
-
28.11.2023 17:20 Wywiad Polityczny12:45 W studio: Marek Rutka
-
28.11.2023 12:20 A teraz na poważnie11:23 W studio: Andrzej Andrysiak
-
28.11.2023 14:00 Popołudnie Radia TOK FM11:18 W studio: dr Wojciech Woźniak
-
28.11.2023 14:40 Raport Gospodarczy14:55 W studio: Karol Wiak
-
28.11.2023 17:00 Wywiad Polityczny16:58 W studio: Tomasz Trela
-
-
28.11.2023 11:40 Kultura Osobista11:48 W studio: Justyna Sobolewska
-
28.11.2023 12:00 A teraz na poważnie13:17 W studio: Grzegorz Schetyna
-
-
28.11.2023 16:59 Techstorie
-
28.11.2023 16:20 Światopodgląd12:55 W studio: dr Piotr Łukasiewicz
-
28.11.2023 13:20 Popołudnie Radia TOK FM12:58 W studio: Piotr Szumlewicz
-
28.11.2023 16:00 Światopodgląd11:50 W studio: Tomasz Fenske
-
28.11.2023 19:35 Humor i Teraźniejszość
-
28.11.2023 15:00 Światopodgląd23:51 W studio: Natalia Tkaczyk , Żenia Klimakin
-
28.11.2023 18:30 TOK36008:25 W studio: prof. Bogusław Pacek
-
28.11.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu15:08 W studio: Urszula Łoś
-
-
-
28.11.2023 18:40 TOK36007:10 W studio: Joanna Sadzik
-
28.11.2023 19:10 TOK36008:19 W studio: Kamila Biedrzycka
-
28.11.2023 19:20 Humor i Teraźniejszość11:58 W studio: Abelard Giza
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Black Weeks w TOK FM Premium to 60% zniżki na wszystkie pakiety. Podcasty i Radio TOK FM bez reklam w najniższej cenie w roku! Poznaj nowy pakiet "RAZEM" dla 3 osób.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL