REKLAMA

Wacław Nowak. Polaroid

OFF Czarek
Data emisji:
2022-04-25 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:11 min.
Udostępnij:

POLECAMY KSIĄŻKI

Wacław Nowak. Polaroid – fotografia z importu
Witold Kanicki

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka to jest program off czarek bardzo państwa serdecznie zapraszam na dzisiejszy program zwany off czarek dzisiaj tak się zupełnie trochę przypadkowo trochę przypadkowo złożyło, że rozmowa godzinie dziesiątej i rozmowa o godzinie jedenastej łączą się i dzisiaj tym mostem, który połączy audycje czy też rozmowę godzinie dziesiątej i rozmowy o godzinie jedenastej będzie piąta edycja jednej z najważniejszych na świecie wystaw sztuki współczesnej, Rozwiń » czyli dokumentach Kassel piąta edycja łączy nam rozmowy o dziesiątej i rozmowy jedenasty w jaki sposób o tym dowiedzą się państwo w czasie trwania dzisiejszego programu, ale pewnie można by dzisiejszą rozmowę rozpocząć od takiego pytania konkursowego, ale jeszcze nie konkursowe zadanie co łączy Edwarda Gierka Fidela Castro i Wacława Nowaka no i podejrzewam, że odpowiedź na to pytanie byłaby łatwiejsza, gdybyśmy już w tej grupie nie jest ale, gdybyśmy wiedzieli kim był Wacław Nowak, ale na pytanie to doskonale odpowiedź zna pan dr Witold Kanicki z wydziału edukacji artystycznej i kurator stwarza Uniwersytetu artystycznego w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie panie doktorze dzień dobry miło mi pan zna odpowiedź na pytanie co łączy Edwarda Gierka Fidela Castro i Wacława Nowaka oczywiście, że tak nie wiem czy zdradzać jeszcze podczas tak zdrad zdradzamy stracę, ale na to taki paradoks właśnie, że zarówno Fidel Castro, a Edward Gierek Wacław Nowak, reprezentując w, jaki sposób czy będąc obywatelami albo nawet dyktatorami państw byłego bloku wschodniego Wacław Nowak dyktatorem oczywiście nie był, ale mieli amerykański aparat Polaroida w czasach, kiedy było co bardzo trudna także tutaj wokół tak wszyscy w komisji kiwają głowami pana odpowiedź uznajemy za poprawną i przechodzi pan do kolejnej tury dziękuję bardzo, rozmawiamy czy może nie inspiracja naszej rozmowy jest książka pana autorstwa zatytułowana Wacław Nowak Polaroid po prostu w innej, w której to książce przygląda się pan kolejną można powiedzieć sława Nowaka przybliża tę postać, ale też przygląda się pan Wacław owi Nowakowi jego twórczości fotograficznej w kąt w szerszym kontekście tak można nieładnie powiedzieć oczywiście rozmowa o fotografii Radia pewnie może być może rady nie jest najlepszym medium do rozmowy z fotografią, ale spróbujemy Wacław Nowak mistrz Paula i duża by tak powiedzieć natomiast to postać czy też fotograf przełomowy tak, bo po pierwsze, Polaroid dzisiaj dla nich to chyba nie robi wrażenia od natychmiastowa fotografia, o czym tu właściwie nosić od kolorowe zdjęcia właśnie, o czym mówić, a tymczasem patrząc na to co się działo w Polskiej fotografii w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych no to jest to naprawdę artysta wyjątkowy, ale po kolei może dlaczego, dlaczego Polaroid był już chyba nie, ale przez lata był wyjątkowym tworem rzeczywiście był takim to dzisiaj postrzegane jako coś unikalnego zresztą sama Marka Polaroida czasami nawet w literaturze przedmiotu bywa porównywana z, a że współczesną korporacją EPU, czyli jako tako takiej korporacji, której jest dużo patentów wyjątkowych jest unikalna technologia w zasadzie mocno strzeżona, żeby nikt inny robił podobnych rzeczy no i ten pomysł był również wyjątkowy pomysł pojawił się w latach czterdziestych, żeby nagle fotografia, która na przed wszystkim fotografia rodzinna, która powstaje w takim domowym kontekście w na wakacjach mogła być zobaczono od razu, żeby nie trzeba było na nią czekać tylko, żeby można było zobaczyć ten obraz od razu mieć ten obraz od razu i w zasadzie na w tamtym okresie było to zjawisko przełożono praktycznie wszędzie trochę trzeba było czekać na zdjęciu czasami inne krócej czasami dłużej ja z czasów dzieciństwa, które jeszcze przypadło na okres PRL-u pamiętam, że na takie nawet portretowe zdjęcie czytało czekało się czasami tydzień na zdjęcia, które się wywoływało ne również trzeba było zawsze poczekaj już nie mówiąc o tym, że chce filmy czasami leżały rok w aparacie fotograficznym, a nagle mamy coś co jest natychmiast to taki był pomysł na stan jest i tak pola na zasadzie udziału przez kolejne pół wieku on działał przez kolejne pół wieku w stanach Zjednoczonych, ale do Polski nie tylko nie trafiał przez wiele wiele lat, ale w ogóle nie był chyba nawet obecny w debacie branżowej nawet tak rzeczywiście to jest znowu taki ciekawy paradoks, który się wydarza Otóż, poszukując jakichkolwiek informacji na temat fotografii natychmiastowej początków w Polsce pierwszą informację, którą na, którą natknąłem, bo taki krótki artykuł o Radzieckim, a aparacie moment, które były produkowane mniej więcej 1952, a zatem 3 lata po tym, jak Cola zadebiutował ze swoją technologią i okazuje się, że ten aparat był kopią tego amerykańskiego aparatu Polacy właśnie dowiadują się tej kopii to jeszcze taki i takiego czasopisma, które zdaje się na samym początku miało jakiś pod tytułu na euro sowieckich żołnierzach, którzy coś dla Polski dają, więc to taka dziwna sytuacja, gdzie w naszym kraju coś zaczyna się oczywiście jak zwykle w tamtym w tamtym dyskusję od od czegoś co się wydarzyło w Rosji no i później przez wiele lat zupełnie marginalne informacji nie ma żadnej z was nie ma nie ma zbyt wielu wystaw zdarzają się pojedynczy taki event siedemdziesiątego to w Szczecinie i w Poznaniu, kiedy Amerykanie za zaprezentowali małą wystawę, ale wszystko na tle tego co działo się w krajach zachodnich, czyli Stanach Zjednoczone Wielkiej Brytanii Francji, a w zachodnich Niemczech jest absolutnie nieporównywalne tutaj margines egzotyka, a taki spektakl technologiczne w rękach turystów, którzy krewnych, którzy sami tutaj zaglądali Polaroid, o czym pan pisze w swojej książce ta natychmiastowo ość, ale także pełna automatyzacja kojarzy nam się też z różnymi fast food nowymi markami, czyli coś co je szybko zaspokaja nasze mamy poczucie głodu tutaj powiedzieliśmy poczucie głodu zarejestrowania danego momentu i często Opola rodzi myśli się jako o technologii czy też urządzeniu, które nie jest czymś co jest zdolne wyprodukować powiedzmy sztukę tak to ma uchwycić moment ma być szybkim remedium natomiast chyba interesujące jest to, że Wacław Nowak nie jako jedyny oczywiście tak ale, żeby ludzie, którzy artyści, którzy dostrzegli w pola dojdzie coś więcej, czyli nie taśmowo ość niepowtarzalność nie automatyzacja nie fast foody nowość można powiedzieć artystyczna tylko właśnie jednak unikatowość tak to na pewno wszystko prawda dlatego właśnie Polaroid pewnie narodził się w stanach Zjednoczonych, czyli w kraju, który znany jest z różnego rodzaju automatyzacji o promocji produktów gotowych dostępnych zaraz czasami nawet opisuje się znowu blok wschodni jako, zwłaszcza Rosję jako takie miejsce, które cechuje niesamowita cierpliwość zresztą jak pewnie niektórzy pamiętają długie kolejki, w których trzeba było bezczynnie stać na to one też wymagało cierpliwości nie wiem czy byłoby na niej miejsce współcześnie, żeby spokojnie w tym, że o kolejkach stać, więc ten fakt, a wschód i fast foto, a to coś bardzo niskiego okazuje się były jakieś takie badania, które mówiły, że w stanach Zjednoczonych te marki w ogóle McDonalda i Polaroida miały wiele wspólnego jakich interwałach, które wydawały się w stanach Zjednoczonych rokrocznie wykonywano grube miliony to rajdu jako taki adekwatne rytuał fotograficzne, które po prostu pasował do kontekstu zabawę kolorem był wynaleziony jako coś co ma służyć amatorom przede wszystkim, ale pora na tym nie kończył i od samych początków podejmował jakieś eksperyment artystyczny przede wszystkim zatrudnił m.in. Andrzeja Adamsa bardzo znanego amerykańskiego fotografa, które od początku był bliskim konsultantem marki wszystko testował sprawdzą i przez pierwsze dobre 30 lat te produkty były naprawdę wysokiej jakości może się kojarzyć taką fotografią, która nie ją gdzieś tam blaknie jest nieostra poruszona i w tym jest też wiele prawdy natomiast oprócz tego na nie dość, że niektóre para prowokowały pozwalały na uzyskanie obrazu niezwykłej jakości to do tego jeszcze Polaroid robił też czasami sprzęty, które dedykowane były naprawdę profesjonalistą w tym m.in. artystą jeszcze 1 rzecz śni zbyt bardzo się nie rozglądałem chciałbym dodać już tam czasami takie powiedziałbym właśnie amatorski sprzęt często bywają ciekawą inspiracją dla artystów, więc to, że coś jest c na, a prymitywne np. nie koniec niekoniecznie przeszkadza artyście, żeby zrobić coś ciekawą to w takim razie proponuję byśmy do pola ronda i do Wacława Nowaka powrócili po informacjach Radia TOK FM pan dr Witold Kanicki z wydziału edukacji artystycznej kurator stworzonej wersy Tety artystycznego w Poznaniu opowiada o Wacławie Nowaku Wacław Nowak Polaroid to książka autorstwa pana dr. Witolda Pańskiego wydana przez wydawnictwo wolno informację o godzinie 1020 po informacjach wracamy do programu off czarek Owczarek jak nomen dzisiejszym programie Owczarek rozmawiamy o Wacławie Nowaku and Wacław Nowak Polaroid fotografia z importu to jest książka, której autorem jest pan dr Witold Kanicki z wydziału edukacji artystycznej i kuratorskiej Uniwersytetu artystycznego w Poznaniu, ponieważ rozmawiamy o fotografii w radio myślę, że warto też odesłać słuchaczki słuchaczy do różnych miejsc, w których jednak mogą na własne oczy zobaczyć m.in. Polaroida naszego dzisiejszego bohatera, czyli Wacława Nowaka, a nie wiem, gdzie w tym momencie w był taki moment latem, kiedy była duża wystawa Polaroida Gdańską tam udało się pokazać zdjęcia Wacława Nowaka natomiast jest duża szansa, że w Warszawie wystawa się odbędzie pod koniec roku wtedy na żywo będzie można zdjęcia zobaczyć robią niesamowite wrażenie jest tutaj o książkach, która jest tak pięknie wydano nawet 1 Czesi nie oddaje uroku tych małych przedmiotów wspomniałem o łączącym moście rozmowę naszą rozmową o godzinie jedenastej, ale jako ten most wymieniłem piątą edycję dokumentach w Kassel co się wydarzyło, jeżeli chodzi o twórczość naszego bohatera, ale też chyba szerzej pewne spojrzenie amerykańską pewne relacje powiedziałbym amerykańsko europejskie i 70 drugi rok, jeżeli dobrze sobie przypominam o dokumentach kasa kuratorowi należy Haralda z Mano, a właściwie największą gwiazdę historyk kurator twa wy stawiennictwo, który zrobił wystawę poświęconą przez oko pojęte realizmowi okazuje się, że tam też pojawiło się była wystawa której, którą trudno nazwać 1 zdaniem albo tak spłacić do 1 zdania ona miała różnego rodzaju rozdziały, których nawet w pamięci nie jestem w stanie odtworzyć, ale pamięta się też jako ten moment, kiedy rzeczywiście dochodzi do takiej promocji realizmu to bardzo dosłownego realizmu albo różnych oblicz realizmu m.in. na amerykańskiego hiper realizmu, który czasami nazywane również Photo realizm, czyli takiego malarstwa, która czerpała z fotografii naśladowały fotografie kopiował fotografię nawet bardzo dosłownie artyści hiper realistycznie mieli, a mieli różnego rodzaju techniki, które ułatwiały im kopiowanie po prostu fotografii i 70 drugi rok z drugiej strony to nową moment, kiedy Polak debiutuje ze swoim najlepszym produktem jakichkolwiek, jakie kiedykolwiek się pojawi historii tej marki, czyli Polaroid wersji 70 na piękne aparat, który składa się cykl formatu książki, więc jest niewielki mieści się nie w kieszeni tak przynajmniej Edwin land wynalazca próbował udowodnić na konferencji prasowej, wkładając go sobie taką powiększoną przez krawców kieszeń, żeby sam bez problemu wszedł wysokich się rozłożył można było zrobić zdjęcie zdjęcia kolorowe oczywiście o tym charakterystycznym formacie, które do dzisiaj nam się kojarzy Polaroida, czyli taki kwadratowy obrazek, a w niewielkich rozmiarów zdaje się, że 9 z nich już ktoś nie pamiętam dokładnie natomiast, więc taka zbieżność czasowa w Polsce otwierają się Pewex, w których będzie kiedyś można kupować Polaroida oczywiście mało kogo będzie na to stać Wacław Nowak w momencie, kiedy tenże SI 70 zostaje promowany w Europie, bo do Europy przybył troszeczkę później spotyka się z Manfredem Hartinga, który na fali odwilży gierkowskiej miał możliwość odwiedzenia Polski pokazania czym jest Polaroid i zostaje taką propozycję współpracy, która wynikała z programu Arki z polską, a który to polega na tym właśnie, że artyści dostawali, a filmu sporo dostawali aparat darmowy w zamian za to wysyłali zdjęcia do kolekcji na, a choleryk część zdjęć brał do kolekcji lub do działań marketingowych co z powrotem, gdy doszło do tego spotkania i zawiązała się współpracą, a Wacław Nowak zaczął używać Polaroida to co było dla mnie fascynujące zaczął robić zdjęcia, które zaczęły przypominać tę hiper realizm amerykańskich, które wydawał się w bloku wschodnim bardzo niepoprawną kont bardzo w to jest fascynująca historia, bo nie jestem przekonany, że ta twórczość Wacława Nowaka Polaroida owa jest jakoś szeroko znana a, przeglądając Polaroida pana książce byłem zachwycony, a ja też miałem przyjemność zobaczyłem po raz pierwszy zdaje się w 2013 roku i wdowa po Wrocławiu Nowaku pokazywała mi to mogą uwierzyć, że coś takiego się w ogóle wydarzyło w Polsce w latach 80 jako badacz fotografii znając były to się mówi o polskiej fotografii co się pisze co się publikuje nagle mamy biuro, które wydaje się być, a wtedy towarzysz pierwszoligowy nie tylko w naszym kraju w zasadzie pasujący do najciekawszych wydarzeń fotograficznych, które miały wówczas miejsce na świecie dlatego o tak bardzo zainteresowany to wszystko zajął się badaniem tego i produkcją książki natomiast rzeczywiście Wacław Nowak jest mało znanej tutaj kilka przyczyn ja taki fragment książki, jakie we na trochę tak delikatnie ironicznie mówi, że może co ze względu na nazwisko Nowak, które niezbyt popularnej stąd łatwo zapomnieć, bo nagle się skojarzy z jakimś innym albo kojarzy się czymś zwykłym natomiast takich poważniejszych powodów jest kilka dusz Polacy długo nie mieli miłości do fotografii i im w historii polskiej fotografii niewiele jest takich momentów kiedy przejmie nie wiemy o nich, bo może wiele do odkrycia ciągle, ale niewiele takich momentów, kiedy to co się dzieje w Polsce nie zbieżna z takimi podstawowymi nurtami na świecie nie mówię tutaj kopiowaniu, bo prace Wacława Nowaka i tak bardzo indywidualna kontekst, czyli właśnie Polska Rzeczpospolita ludowa, czyli jeszcze ciekawszymi w tym wszystkim co się wówczas działo więc, więc po prostu nie mamy takiej miłości nie mieliśmy, bo w razie zakole bardzo dobry moment nie było zbyt wielu badaczy fotografii IT na historii sztuki jak ktoś chciał się zajmować fotografią to nie traktowane poważnie mówiono, że to nie sztuka może coś co pomaga sztuce tych książek fotografii było niewiele nie było instytucji fotograficzny muzeów, które specjalizowały się w fotografii w tym całym kontekście łatwo było, żeby takie nazwiska jak Wacław Nowak jego dorobek umkną, zwłaszcza ze względu na to, że Polsat nie mógł doczekać momentu książki zmarł w siedemdziesiątym szóstym roku zaraz po tym, jak zajął się pola rondem AAA wam instytucji, która zajęła się wtedy na poważnie po prostu nie był tak to prawda i co ciekawe pan swoje szanse o tym pisze że, jeżeli weźmiemy do ręki czasopisma czy jedno czasopismo szczególnie bardzo popularne zajmujące się fotografią to pewnie zwrócił uwagę na jakąś dużą liczbę chyba nagich modelek głównie oczywiście czerń Biel i myślę, że dzisiaj także, kiedy myślimy o fotografii szczególnie fotografii artystycznej no to naturalnie przychodzi nam do głowy, że tak tak takie zdjęcie powinno być czarno-białe czarno-białe oznacza no z jakąś szlachetność, a tymczasem mamy artysty, który nie tylko sięga po to, Polaroid, który nie brzmi jakoś szczególnie szlachetnie tak poza tym robi zdjęcia w kolorze i czyli też łamie tabu poza tym robi zdjęcia do 1 tylko formacie takim, jakim Polaroid mógł robić, czyli w miarę mały z tą białą ramką no trochę poziomym wskakuje na głęboką wodę, a w przez to się mocno odróżnia z tego co się działo rzeczywiście korale i amatorski sprzęt mały format kolor to wszystko są elementy, które wydają się być czymś przeciwnym naszemu wyobrażeniu fotografii artystycznej w Polsce jak czasami o tym mówię, że u różnych kontekstach, że mamy taką tą nieprzyjemną sytuację, że czerń Biel zatruwa naszą fotografię zatruwa dzisiaj właśnie, powodując chociażby te skojarzenia i że jak ktoś sobie myśli fotografia artystyczna to od razu musi uruchamiać fotografia, a monochromatyczna czarno-biała, która wydaje się być właśnie coś bardziej adekwatne do sztuki i kolor morza do jakichś innych rzeczy może do reklam np. na świecie było inaczej, o czym świadczą projekty właśnie równoległe wobec Nowaka i tutaj właśnie to on też potwierdzają wartość tej fotografii Wacława Nowaka Otóż konto w latach siedemdziesiątych mówi się o pierwszych ważnych wydarzeniach wystawa Williama Gold stanął Stefan nasiona, które a, którzy prezentowali swoje kolorowe zdjęcia szokują wówczas publiczność to zdjęcia był oskarżany o banał o, a na on nuda o dosłowność różnego rodzaju epitety im tam, a no i przypisywano jej te wystawy właśnie odbywały się 704 szóstym roku za co mniej więcej wtedy, kiedy Wacław Nowak przez współpracę z polaroidem miliony, a zakończył w, więc na tym wszystkim na tym tle jak patrząc, że w Polsce na taką korą kolory pojawiały się oczywiście sporadycznie były projekty kolorowa nie weszły do historii prawie albo weszły też jako absolutny margines, ale one, że nawet całe lata 90 początek lat dwutysięcznych pamiętam takie moje pierwsze wspomnienia, kiedy zaczynam pracować jeszcze wówczas na Akademii sztuk pięknych oglądam dyplomy, a fotografów około 2006 roku to, a więcej niż połowa też były takie klasyczne jeszcze czy miał czarno-biały dyplomy podczas gdy na świecie od ćwierć dekady mówiło się już dominacji koloru artystycznych fotografii jak no myślę, że jeżeli chodzi o Polskę też świat to jeden z powodów mogłoby być pewne procesy co 22 potencja 41, czyli proces wywoływania kolorowego filmu, które potem już po przeniesieniu na papier graficzny szczególnie zielony nie wyglądały tak jak to co widzieliśmy powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM Wacław Nowak Polaroid fotografia z importu to tytuł książki pana dr. Witolda Kanieckiego z wydziału edukacji artystycznej kurator z 2 Uniwersytetu artystycznego w Poznaniu informację o dziesiąty 40 po informacjach wracamy w ścianę jak państwa moim gościem jest pan dr Witold Kanicki z wydziału edukacji artystycznej i kuratorskiej Uniwersytetu artystycznego w Poznaniu Wacław Nowak Polaroid fotografia z importu książka autorstwa pana doktora wydana przez wydawnictwo wolno ma reprodukcje tych, że pola rajdów to z pewnością nawet reprodukcji wydają się bardzo wyjątkowe przed informacjami mówiłem od tych potyczkach fotografii z kolorem być może spowodowanej tym, że te kolory po prostu nie wychodziły tak jak chyba wychodzić powinny na zdjęciach czy to w procesie co 22 czy to w procesie c 41 szczególnie zieleń była trudna do do uzyskania i tym samym chyba fotografia kolorowa w latach siedemdziesiątych pewnie lepiej nadawała się do różnego rodzaju eksperymentów niż do wiernego odzwierciedlenia kolorów świata, ale tak było rzeczywiście, chociaż były też technologie, które w bloku wschodnim nadawały się były ciekawe kolory mówię tutaj przede wszystkim Osajda, jeżeli ktoś zrobił w pewnym okresie PRL-u profesjonalne kolorowe zdjęcia to często po prostu powstała ona na strajk wydaje się, że to był też jeden z powodów, dla których slajdy cieszyły się do dziś sporą popularnością pośród fotografów rodziny amatorów ja mam, a że archiwum rodzinne zdjęcia moich rodzicach oczywiście kolorowe slajdy, które były dosyć niewygodne do oglądania wówczas nowo trzeba mieć rzutnik albo przynajmniej jakąś taką podgląda Arkę raz tej zawartości pomoże zawsze łatwiej spoglądać też sensu uporządkowane w albumie czy nawet wrzucone do pudełka na papierowe ego, a niż te slajdy, które mogły być kłopotów, więc na szaletach jeszcze te kolory były, a wyraziste żywe natomiast o, jeżeli chodzi o fotografii kolorowo no dopiero to ona mocno odstaje od tego co działo się w co było możliwe na Zachodzie z drugiej strony, zwłaszcza w kontekście amatorskim krzyż właśnie tych fotografii rodzinnej zdjęcia, która określa się mianem kolorowy o moim albumie rodzinnym w całym kolorowe nie są one mają zazwyczaj są monochromatyczne gdzieś tam brązowe i udają kolorowe bardziej niż kolorowe były, więc kolory pozostawały rzeczywiście w w tym za technologiami zachodnimi, a być może był to jeden z powodów też popularności filmów czarnobiałych co ciekawe, kiedy myślimy o Polaroid o tej fotografii natychmiastowej to pewnie z takich cech jest uchwycenie momentu i niemożność manipulowania obrazem, czyli żadnej fotografii Klikowej żadnej zabawy w momencie wywoływania natomiast ten proces, o którym pan mówił SI x 70 i ten aparat SI 72 jednym z tych, które pozwalały właśnie na manipulację obrazem zdaje się, że ten, że obraz osie chwile wywoływał i można było dotykając emulsji wprowadzać pewne zmiany są, jeżeli dobrze pamiętam to chyba trzecia płyta takiego brytyjskiego artysty Pitala Gabriela właśnie na okładce ma ma takie zmanipulowane trochę z zdjęcie, które zostało zrobione w procesie SR 70 manipulacje są możliwe, ale co nie do końca są takie manipulacje w pełni kontrolowane, czyli tak to prawda jednak w tym momencie wywoływania trudno jest zrobić taką taką ma, a coś bliskiego osiedla zrobić w Photoshopie, kto kiedyś można było zrobić to bardziej, choć jak zniechęcanie powiedział pewnego razu, ale ostatnio nawet miał kontakt ze szpitalem był znakomitym badaczem, który napisał tekst o polskich Polaroida do książki kolejni, którą będę produkował natomiast on też pisze za takim, a trochę barbarzyństwo znęcanie się nad pola rodzinami, która stała się jedną z metod i okaże się rzeczywiście mam artyści tak mają żal, że daje się też poprzeczki do przeskoczenia są oczywiście to oraz traktuje jako wyzwanie stąd też technologia, która służyła utrzymaniu bezpośrednio dobrego obrazu i właśnie nie ma ani polowaniu stał się podstawą do różnego rodzaju manipulacji gotowania znęcania się PRZEKRĘCANIA i właściwie momentami też właśnie ciekawe medium fotografii eksperymentalnych zresztą jest kilku polskich fotografów, którzy doskonale to, a wykorzystują i Rafał Kucharczyk chociażby z Warszawy, które też często się znęca się grupa mini dla listów, która działa w Poznaniu na początku 2001. wieku też była taką grupą, która statystycznie podchodziła do tych Polaroida rozwarstwiające gotujący różnego rodzaju dziwne rzeczy robią, żeby tylko uzyskać jakieś ciekawsze ne ne, a efekty formalny polar zresztą czasami też wprowadzić do produkcji negatywu, a więc z Cocteau 1 nazwą najczęściej kojarzymy właśnie proces cesji 70, ale tych procesów, bo bardzo wiele łączyła natychmiastowo, aby natychmiastowo bardzo różnych efektów wersji ta manipulacja strażą w Wacław Nowak chyba o myślał o tym że, żeby coś pokazać raczej należałoby pokazać serii zdjęć, a niżeli 1 zdjęcie, a tutaj jak przynajmniej widzę zakon, a kolejną wartość jego prac, ponieważ wydawało mi się rząd tworzy coś co polskim fotografom mimo równoległemu wydawałoby się pewnie nudne czy coś co często określa się mianem typologii, a to zjawisko pojawiło się Europie Stanach Zjednoczonych niemalże równocześnie w latach sześćdziesiątych, kiedy artyści pokroju et rasie czy Niemców Warta chyli się zaczęli robić seryjne dokumentalne zdjęcia wydawało się, że nudne powtarzalne bardzo konwencjonalne, czyli w tym sensie, że wielu fotografów wykonała, aby podobnie one mają coś anonimowego w formie i prócz tego, że Wacław Nowak drobiu no bardzo ciekawe akcje, wykorzystując kolor formę zdjęcia karoserii w momencie zaczął też fotografować budynki czy Will rock, tworząc takie pozory są oczywiście mogę tylko domyślać czemu miało służyć, ale wyglądało to jak to ogląda całości to zostawiam razem to jest zupełnie naturalne dla pokazywania kolorów duch to wydaje się, że są zaczątki właśnie takiego Teologicznego dokumentalnego myślenia, która znowu pokazuje aktualność myślenia Wacława Nowaka w siedemdziesiątym piątym roku i zarazem jego na odmienność na tle ówczesnej polskiej fotografii no tak tylko teraz pytanie brzmi jak tę odmienność dostrzec, bo pan dostrzegł rozumie, że pan oglądał oryginały część z tych Polaroida, w które przetrwały jest w książce no zrozum, że część jest Polaroid Collection, ale aż chciałoby się je zobaczyć na żywo na własne oczy obiecuje, że będzie za okazję profesjonalne nawet muzea z fotografii nie mają takiej stałej kolekcji oryginał z nie możemy zrobić także Polaru 11 pokazywać, bo mając na uwadze, że sam papier jakikolwiek papier pakiet drukarki jest światło czułe w pewnym sensie co widzimy jak ściągamy obrazki po latach wyciągamy je ramek żołnierz są ciemniejsze dziś jaśniejsza to po prostu nowe papierów rzadko kiedy pokazuje się na stałe wystawa, więc nie można ich oglądać non stop, a nie idzie natomiast mam nadzieję, że tych okazji do oglądania prac Wacława Nowaka na żywo będzie coraz więcej na i że uda się tą książką przywrócić właściwe miejsce w historii też pewnie w programach zestaw liczę na to, że już pod koniec roku na szkołę w Warszawie będzie można znowu oglądać oryginały prac Słowak jak pan trafił na trop Wacława Nowaka nazwisko oczywiście albo albo albo bardziej też Polaroid tak, bo Wacław Nowak to jedno, ale jego polar to drugie w około 1000, a przeszłam w 2010 roku pracowała jako kurator galerii fotografii te w Poznaniu, gdzie wystawiają prasę głównie młodych artystów witam pojawiają się osoby, która czasami przynosi jakieś pojedyncze Polaroid włączały je w obszar większej ekspozycji w zasadzie sobie jako historyk sztuki historii fotografii przekazywałem takie pytanie, dlaczego jeden z Opola dojdzie, dlaczego nigdy się z tym nie spotkałem zacząłem w zasadzie szukać różnych źródeł zaczął wypytywać kolegów, którzy więcej wiedzą 2, którzy żyją dłużej, bo to czasami też łączy ze sobą na pojawiały się różnego rodzaju podpowiedzi najciekawsze dostarczył Marek Gar Dulski, które właściwe opisał kulisy działania tego krakowskiego środowiska to nie tylko Wacław Nowak, ale właśnie Marek Badowski w z też Leśniak, który robił, a zdjęcia prorządowej też w kolekcji, więc było kilka nazwisk, które wykonywały te projekty w latach osiemdziesiątych tak właściwie, szukając źródła źródła archiwum do archiwum trafiają na zbiór która, a w Gdańsku w momencie, kiedy odbywała się ta wystawa latem łącznie tam jakieś 1700 staje się prac, jeżeli we rozdzielić grupę Polaroida i pokazać pojedyncze zdjęcia to czasami takie kompozytowe zbiory były po prostu na łącznie z regionu kilku 10 prac się wszystko składana olbrzymią nikt, więc całkiem sporo się tego udało znaleźć na jej do dzisiaj się wydaje, że ten zbiór Wacława Nowaka już najcenniejszy bardzo bardzo dziękuję za przypomnienie postaci Wacława Nowaka Wacław Nowak polary fotografia z importu to książka wydana przez wydawnictwo wolno, której autorem pan dr Witold Kanicki z wydziału edukacji artystycznej kurator z 2 Uniwersytetu artystycznego w Poznaniu bardzo dziękuję wspomniałem o tych o tej wystawie dokumentach w Kassel 1972 roku w piątej edycji, która była przełomowa dla artystów wielu, ale chciał, że w tej edycji w Kassel uczestniczył także artysta awangardowy artysta austriacki Herman nić zmarły kilka dni temu i o Herman nie nicią będziemy rozmawiać po godzinie jedenastej Szanowni Państwo, a nawet może słuchamy się jego awangardową twórczość muzyczną o Armani nicią opowiadać będzie pan dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA