REKLAMA

KultOFFe: Hermann Nitsch - artysta totalny

OFF Czarek
Data emisji:
2022-04-25 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
18:21 min.
Udostępnij:

W audycji zaprezentowane zostały fragmenty kompozycji Hermanna Nitscha: Rozwiń »

Island (Eine Sinfonie In 10 Satzen) cz. 1 POSŁUCHAJ

oraz

Harmoniumwerk, volume 2 POSŁUCHAJ Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
za chwilę Szanowni Państwo wszystko stanie się jasne państwa moim gościem pan dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca dzień dobry panie doktorze dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu no chyba czas wyjaśnić cóż to wspaniała muzyka powitała nas po godzinie jedenastej to jest fragment jednej z symfonii Hermana Znicza Symfonia nazywa się, a renta została przez artystę skomponowana pierwsze połowy lat osiemdziesiątych i kiedy słucham tego utworu razem z Rozwiń » państwem to miała wrażenie że, że słuchane ścieżki dźwiękowej do bombardowań na Ukrainie no ale z pewnością, kiedy mówimy Herman nici to to warto podkreślić, że to jest artysta awangardowy nietuzinkowy i chyba też nie wypada nie wiedzieć kim jest karma nić myślę, że warto o nim wspomnieć, zwłaszcza że tydzień temu zmarł w wieku 83 lat rzeczywiście był artystą nietuzinkowym był artystą, którego sztuka była rozpięta pomiędzy ekstrema mi był artystą, wobec którego trudno było być obojętnym dla wielu pokoleń nie młodych performerów czy artystów w ogóle jest postacią nieomal mityczną na, ale dla publiczności był rzeźnikiem i wiele osób w ten sposób traktuje jego sztukę właśnie w takich kategoriach zupełnie nie artystycznych bo kiedy mówimy oni to trudno jednak zapomnieć o zabijaniu zwierząt, w której w, którym akcje trudno też znaleźć czy to poezję czy plastykę, a samo zniszczenie ludzkości czasie trudno traktować jako jakąś estetyczną rozkosz, bo to dla wielu widzów jest po prostu emanacja czystego nihilizmu i ta sztuka Znicza właśnie taka była rozpięta pomiędzy ekstrema, ale nic się z artystą niezwykle interesującym i im i myślę, że warto parę słów o nim o nim opowiedzieć on urodził się w Wiedniu trzydziestym ósmy roku pochodził z rodziny katolickiej jego ojciec Johan zginął na froncie wschodnim, a Herman w czasie wojny doświadczył licznych bombardowań i bombardowania miały gigantyczny wpływ na jego późniejsze życie na późniejszą twórczość wielokrotnie powoływał się na ten fakt mówił, że koszmary bombardowań prześladują go przez całe życie, a dźwięk alarmu bombowego czy syren przeciwlotniczych wstrząsa nim i porusza dogłębnie mi jednak po latach, kiedy te bardzo, a dramatyczne wspomnienia zadały być zacierane przez wraz z upływem czasu nic z zaczął fascynować się tym wymiarem estetycznym my zniszczenia zawsze miał taką potrzebę wczesnego dzieciństwa, aby każdy jego dzieło przewyższało wszystko co osiągnięto w danej domenie do tej pory on chciał, aby jego dzieła były wielkie totalne monumentalne jak mówił chcę uzupełnić dramat o wymiary epickie i bez względu na to, której domenie jego działalności artystycznej się przyjrzymy czy to w muzyce to reformę Sowiej czy też przy malarstwo to te lata ten gigantyzm ten talizman jest w UE w tym obecny, tak więc nic chciał być wielki po części wielkim artystą był, gdy tak w 2 słowach przedstaw już przedstawił go o takim, jakim go pewnie zapamięta niektórzy nazwali Znicza Bruckner rem happeningu do niewątpliwą wadą nie wiem czy ja bym podpisał się pod takim stwierdzeniem natomiast wydaje mi się że, a nic czy wpisuje się w bardzo witalne po drugiej wojnie światowej tendencje w sztuce, która zmierzała do zamazania granicy tej szczeliny pomiędzy sztuką prawdziwym życiem to jest obecne wielu nurtach powojennej awangardy także w nurcie jak z jakimi związane, czyli z wiedeńskim akcja izba nie był członkiem tej luźno sformalizowanej wiedeńskiej grupy akcje mistycznej, która działała przez mniej więcej dekady dziś od początku lat sześćdziesiątych do do początku lat siedemdziesiątych i wsławiła się szeregiem akcji, która wzbudzały gigantyczne kontrowersje, a artyści obok Znicza tym takim głównym trzonem wiedeńskiej grupy artystycznej byli Rudolf z czwartku kler oto mil i Günter Brus artyści ci szokował publiczność pomimo tego, że większość tych akcji odbywała się w miejscach niepublicznych albo albo w miejscach z kameralnym udziałem publiczności, niemniej był na tyle szokujące, że na wzbudzały zaniepokojenie społeczeństwa ogrodowych krasnali, bo takiego określenia używał wobec Austriaków oto mil no i powodowały najazdu policji rekwirować nie dzieł ich konfiskata, a nawet niszczenie artyści byli zmuszani do, a byli aresztowani skazywani wyrokami sądowymi, a także w pewnym sensie zmuszanie do emigracji i i pracy gdzieś tam zagranica scen nic w był radykałem od od wczesnej młodości, kiedy chciał malować freski w kościołach potem, kiedy zajmował się słowem pisanym zafascynowany ojcem eksperymentował na polu literatury, a potem potem przeszedł do do czegoś co o bardziej fascynowało, czyli do takiego do takiej sztuki, która byłaby emanacją zmysłowości substancją należne, czyli stuki, która polega na odczuwaniu na poziomie zmysłowym co wiązało się też z tymi ekscesami, których dopuszczał Teksasu polegają m.in. na na zabijanie zwierząt albo też na rozczarowaniu zwłok martwych zwierząt na smakowaniu i tarzania się w wewnętrzną ścianach używaniu cielesności do tworzenia dzieł malarskich i itd. i tak dane, tak więc tedy do tak tak takim takim radykałem był był Hermanowicz wrócimy do naszej rozmowy o harmonii niczym po informacjach Radia TOK FM posła jeszcze 1 fragmentu z jego skomponowanego przez przez mana Znicza państwa moim gościem stan dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca informację o godzinie 1020 po informacjach wracamy za słuchałem się w muzyce Hermana Znicza zmarłego 18kwietnia kilka dni temu o Armani nicią opowiada pan dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca dzisiaj mamy, że takie 2 przestrzenie, które głównie rozmawiamy znaczy słuchamy muzyki i te państwa, którzy będą później słuchać podcastu w dzisiejszej audycji od razu te państwa oraz informuje, że w opisie audycji na stronie Radia TOK FM w opisie znajdą państwo linki do tych utworów, które zostały wykorzystane na w naszej dzisiejszej rozmowie, ale też informacyjnie na stronie można forum dyskusyjnym na Facebooku słuchaczy Radia TOK FM już pojawiły się linki do strony dotyczące twórczości Hermana Znicza, ale także strony, na której znajdą państwo więcej muzyki skomponowanej przez przeznacza także dzisiaj rozmawiamy o muzyce i o performansie, ale przecież śnić próbował swoich sił także w Operze ca, którego byłam próbował w Operze to może jest za dużo powiedziane to co on przez całe swoje życie realizował Opus magnum koncept artystyczny, który nazywał teatrem orgii misteriów pierwsze ślady tego pomysłu datowane są na połowę lat pięćdziesiątych, a tekst programowy teatru orgii misteriów został napisany w 602 roku to Opus magnum miało być syntezą sztuki tradycji miało miało być formą ożywienia symboliki nie tyle przedstawieniem nie tyle klasycznym teatrem co raczej formą akcji artystycznej formą materializacji kultu użycia rodzajem święta w czasie, którego uczestnicy mieli doświadczać pewnej prawdy o istnieniu tu i teraz tak to określał artysta, a tą metodą by doświadczyć prawdy o istnieniu tu i teraz była np. orgia, którą nic traktował jako swego rodzaju sakrament egzystencji o nic odwoływał się do pewnych Pierwoła Chin do, które gdzieś tam w naszej Jaś ni tkwią i uważał, że przeżywanie jakiś orgia stycznej ekstazy jest doświadczeniem oczyszczającym, dzięki któremu możemy dowiedzieć się kim jesteśmy on nazywał to pierwotnym ekscesem czy też taką, czyli taką sytuacją, kiedy stajemy oko oko z z tym naszym prawdziwym człowieczeństwem, które jest gdzieś tam rozdarte pomiędzy przymiotami intelektu i ducha, a pierwotnym instynktem, który zawsze prowadzi nas do barbarzyństwa nawet, a nawet zbrodni nic tez bardzo radykalnie artykułował szczególnie w rozmowach z ze swoimi przeciwnikami, iż to co robi w swojej sztuce jest formą zbawienia tych, którzy się temu sprzeciwiają, gdyż oni już tego robić po prostu nie muszą co on świeci składam w pewnym sensie co daje nam się tak w pewnym sensie się poświęcał tak przynajmniej to w swoim w swojej retoryce ustawiał i zajrzałem ostatnio na jego tu IT na jego konto twitterowe tam są tylko 2 posty, które nie zainteresowały zresztą datowane o o napisana 8 lat temu jeden z nich brzmi tak głupcy narzekający na zabijanie zwierząt w mojej sztuce nie mają powinien pojęcie odjąć zyski na torze egzystencji, a drugi równie krótki, które odwołuje się do tego, o czym mówimy biorę na siebie wszystko co wydaje się negatywnym niesmaczne przewrotne obsceniczne pożądliwości wynikającą z niej ofiarną histerię, aby oszczędzić wam skala Ania i wstydu, jakie pociąga za sobą zejście w ekstremum myślę, że te słowa nie czas sąd ten drugi fragment to jest parafraza tego co sam napisał w, a w manifeście tar teatru orgii misteriów natomiast ta operową ość, który pan wspomniał znalazła, a swoją chyba najbardziej spektakularną manifestację w sierpniu 90 tego ósmego roku, kiedy teatr orgii misteriów został wystawiony w formie sześcio dniowej sztuki sześciodniowego święta w zameczku w Krynicy dorf i tam nic, a dokonał razem z grupą akolitów do szeregu, a szeregu działań, które odwoływały się do zera do misterium drogi krzyżowej z drugiej zaś do rozmaitych akcji o charakterze performatywne były z tego wielki skandal cała akcja, bo toczącą cały obszar tego tego zameczku był otoczony kordonem sanitarnym otworzone przez policję, bo wokół były rozmaite grupy protestujących byli zarówno obrońcy praw zwierząt, jaki grupy grupy wiernych, którzy sprzeciwiali się takim aktom, które uznawali za czyste bluźnierstwo to to co jest interesujące, jeżeli chodzi o twórczość Hermana Znicza, a także szerzej o, jeżeli chodzi o twórczość wiedeńskiej grupy akcja stycznej to dla mnie to w jaki sposób ta sztuka ewoluowała i w jaki sposób przyjmowali ją Austriacy tak, odwołując się do kontekstu lokalnego po wojnie, a Austria jak wiadomo została z ów zdegradowana z po 2 wojnach o zasadę Grabowa ana z z cesarstwa do do małego państewka nastąpił wówczas swego rodzaju powrót do tradycyjnych wartości alpejskich i katolicyzmu, ponieważ uważano że, że on został nie skazany nazizmem Austriacy też przyjęli na siebie rolę ofiary nie rozliczyli nazizmu, który był witalne także po wojnie i ta konserwatywna kultura wywołała formy opozycyjną, która manifestowała się wraz w radykalizmie artystyczne są Austriacy do radykałów mieli dużo szczęścia na początku wieku przypomnę Floyda Wittgensteina Schönberga Klimta nie wiem silnego czy Kubina, a potem potem były akcje jeszcze teraz mamy nie wiem Elfriede Jelinek Hanekego czy Zajdla, a więc i i jest jest czym wybierać jeśli chodzi o radykalizm austriacki w każdym razie, o czym wspomina pierwsze części audycji artyści tacy jak nić czy byli przez społeczeństwo ogrodowych krasnali, a poddawani najpierw próbie powoli asymilacji, a następnie wsadzanie do więzień albo skazywani na banicję, niemniej po wielu wielu latach twórczość Znicza doczekała się no jednak instytucjonalnego uznania w 2005 roku w jednej z wiodących instytucji kultury austriackiej wiedeńskim tacę Zamkowym odbyła się odbył się spektakl to teatr orgii misteriów i nowego to było tak taka certyfikacja tej sztuki instytucjonalne powiedzie, a są nic doczekał się również muzeum, które mieści się w Mistelbach to jest miasteczko, gdzie nic zmarł i to to jest taka też spektakularne miejsce które, którego w zasadzie nie ma do czego porównać jeśli myślimy o przestrzeni wystawienniczej dla artysty np. w Polsce zadań nie doczekał się czegoś podobnego, tak więc to dziedzictwo sztuki Znicza na pewno zostanie zachowane na pewno na pewno na pewno będziemy o nim pamiętali Austrii możemy się z jego sztuką chociażby w Mistelbach zetknąć w oko oko nie będzie to doświadczenie na pewno poruszające bardzo panu dziękuję dzisiaj harmonii niczym opowiada dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA