K2 ekonomia kapitał gospodarka Tomasz sed dzień dobry 5 minut po dziewiątej zaczynamy magazyn EKG nadajemy prosto z Katowic, gdzie trwa europejski Kongres gospodarczy, czyli też nomen omen EKG Radia TOK FM jest patronem medialnym tego wydarzenia państwa pierwszy gość to dziś pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dzień dobry dzień dobry, czyli nie da się ukryć się z panem prezesem samochodach będziemy rozmawiać panie prezesie Unii Europejskiej spada
Rozwiń »
liczba rejestracji nowych samochodów, dlaczego to pierwsze, dlatego że mamy znacznie mniejszą dostępność nowych pojazdów 3 bardzo złe z punktu widzenia branży motoryzacyjnej zdarzenia, czyli najpierw pandemia potem kryzys półprzewodnikowy, który mało, że nie wygasa to trwa nawet mamy chyba większe kłopoty niż mieliśmy w dwudziestym roku oczywiście wojna w Ukrainie wszystkie 3 zdarzenia powodują, że mamy bardzo poważne kłopoty na dostępność samochodów nowych jest mniejsza staramy się oczywiście zrobić wszystko, żeby naszym klientom te pojazdy zapewnić, ale na pewne rzeczy po prostu nie mamy wpływ dostępność samochodów jest coraz mniejsze ceny coraz wyższa niestety i one będą rosły to jest oczywiście pierwszy powód ten najważniejszy to jest to, że przechodzimy jako branża motoryzacyjna bardzo ważny moment chyba najważniejszy w ostatnich 100 latach, czyli przechodzimy na napędy niskoemisyjne to kosztuje to są bardzo duże pieniądze, bo to pieniądze, bo to nas nawet nie są dziesiątki miliardów euro tylko setki miliardów euro, które musimy zainwestować to po pierwsze po drugie bardzo ostre wymagania klimatyczne bardzo ostre wymagania ekologiczne, które postawiła przed nami przed branżą motoryzacyjną, ale w praktyce przed klientami też, bo przecież klienci kupują nasze samochody używają komisja europejska rządy krajów członkowskich to wszystko powoduje, że niestety samochody drożeją i będą drożały na plus oczywiście nakładają się te braki, a ja czegoś mniej no to kosztuje, więc to osoby się pytanie czy jest coś co możemy w tej sytuacji zrobić, żeby uniknąć tych problemów, żeby przynajmniej wzrost cen zatrzymać no niewiele jesteśmy w stanie zrobić, bo pamiętajmy, że jest jeszcze trzeci bardzo ważny czynnik mianowicie wzrost cen surowców sytuacja w ogóle w ostatnich 2 latach była bardzo trudna teraz jeszcze doszła wojna w Ukrainie pamiętajmy, że sporo surowców myśmy kupowali w Rosji na oczywistą rzeczą jest, że konsekwencjami czy konsekwencją wprowadzenia sankcji jest to, że może być ich mniejsza dostępność tzw. rynek czy dostawcy tych surowców i po prostu podnoszą ceny Cis innych części świata także, jeżeli to wszystko weźmiemy pod uwagę to obraz jest dość jasny niestety jest drożej będzie drogą zdaje się z tych surowców chyba Stal jest jednym z takich z takich rzeczy, które jest w waszej branży akurat mocno pożądana jej ceny też pozostawia wiele orzeczenia ze wzrostu wysokie tak ze Stalą mamy poważny problem, tym bardziej że myśmy sugerowali komisji europejskiej, żeby te cła ochronne nic, żeby nie zostały przedłużone cła ochronne natomiast komisja europejska niestety nie przychyliła się do naszych próśb w związku z tym cenę ceny Stali rosną, a jest to stosunkowo duży koszt, ale nie tylko, bo różne inne surowce, które są niezbędne w produkcji samochodów też ich cena rośnie i to rośnie znacznie i powiedział na początku naszej rozmowy, że z danych takich unijnych w wynikach wygląda na to, że spada liczba tych na rejestracji nowych samochodów jak to wygląda konkretnie w Polsce oczywiście spada no dość powiedzieć, że w najlepszych latach, czyli jeszcze 57 lat temu myśmy byli na poziomie mniej więcej 15 000 000 rejestracji w Europie ostatni rok było mniej niż 10, czyli spadek o 13 w Polsce rynek w 20202001. roku był mniej więcej podobny to było mniej więcej 20% mniej niż dziewiętnastym 19 był najlepszy natomiast w tym roku obserwujemy już kilkunastoprocentowy spadek, czyli możemy powiedzieć, że w porównaniu z tym najlepszym dziewiętnastym pewnie zbliżymy się do 30% minus, czyli bardzo kiepski wynik państwa gościem wymagania EKG przypomnę jest dziś pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego, a czy Panny obserwuje w Polsce takie zjawisko, że część samochodów jest za droga dla klientów w Polsce wobec czego te samochody, które docierają do Polski z Polski znikają i wyjeżdżają zagranicę do innych krajów mam mam ma pan myśli pani rad reeksport tak zapewne eksport jest zjawisko, które było to jest zjawisko, które szczególnie wtedy na nasila się, kiedy kurs złoty euro jest korzystny z punktu widzenia nabywców w krajach Europy zachodniej, a jeżeli złoty jest tańszy no to wtedy bardziej opłaca się kupić samochód w Polsce my reeksport obserwujemy od dawna w tej chwili, ponieważ była właściwa można widzieć skokowa skokowa przecena złotego to reeksport te rejony od wyniósł 100% wyda on zrobi wrażenie nie wiem czy 100%, dlatego że nie ma nie mamy z CEP nie jesteśmy w stanie dostać precyzyjnych danych dotyczących eksportu netto szacuje ewidencji pojazdów tak, czyli centralnej ewidencji pojazdów, ale może, ale na pewno wzrost w ostatnim czasie na dopóki złoty się nie umocni mam nadzieję, że tak będzie niebawem no to ten eksport będzie będzie duży, ale tak czy inaczej to jest nie jest nie jest taki proces, który zaburza całkowicie rynek Polski oczywiście w Polsce czeka się dłużej na samochody tak jak w pozostałych krajach Europy no ale mam nadzieję mam nadzieję, że to niebawem to znać zjawisko znowu zmaleje to przecież może teraz do tego wątku, który w naszej rozmowie już się pojawił, czyli do tych samochodów niskoemisyjnych czy też do samochodów elektrycznych mówimy o tej rejestracji nowych samochodów mówimy, że w taki ogólnej liczbie ta liczba rejestracji spada, ale mamy duży przyrost rejestracji nowych samochodów elektrycznych w Polsce tak z miesiąca na miesiąc obserwujemy rosnącą ilość pojazdów niskoemisyjnych z czego wynika myślę, że kilku powodów, ale może przypomnimy słuchaczom jak w tej chwili wygląda rynek mniej więcej połowa pojazdów w ciut więcej to jest to samochody benzynowe 10% zaledwie 10% to są samochody silnikiem diesla i tu ciekawostka, bo byliśmy zawsze krajem, gdzie te nowe samochody z silnikiem diesla bardzo dobrze się sprzedawały, a jest w tej chwili ich zdecydowanie mniej niż średnia europejska no i 30 parę procent to są to są samochody niskoemisyjne rozumiany jak ja bardzo szeroko też pytam tego diesla czy to ma związek z cenami paliw, że dzisiaj ten zależy jednak droższy niż benzyna nie sądzę raczej trend z silników diesla wycofujemy się w ogóle euro niezależnie od zobowiązań na sobie z narodowych emisyjnych przede wszystkim, ale też myślę, że jest obawa część potencjalnych nabywców obawia się, że np. kilka lat może nie wjechać, do której ze stolic europejskich w ogóle bez względu na normę euro, choć trzeba uczciwie powiedzieć, że samochody z silnikiem diesla z najnowszą normą naprawdę mają spaliny bardzo czyste i część firm np. produkuje samochody hybrydowe z silnikiem silnikiem diesla także ten diesel nowoczesny diesel jest naprawdę już bardzo przyjazny środowisku no ale co do zasady panuje taka opinia, że lepiej kupować samochodów silnikiem diesla no i wracając to do tej ostatniej grupy, czyli do samochodów niskoemisyjnych te 30 kilka procent i oczywiście to są wszystkie samochody, czyli to są samochody bateryjne to są samochody wodorowe są hybrydy hybrydy plug-in to są samochody LNG CNG, ale ich ich popularność rośnie, dlaczego dlatego, że po pierwsze, coraz więcej osób przekonuje się do tego, że chce być się po tej Jasnej stronie nie środowiska, czyli chce kupić samochód, który będzie przyjaźniejsze środowisku to po pierwsze po drugie panuje właśnie obawa, że jak kupię samochód, który w przeciągu najbliższych kilku lat może zdarzyć się, że nie będę mogła nie będę mógł wjechać np. do centrum dużego miasta no to lepiej kupić samochód, który spodziewam się, że będę mógł w oczy mogła używać no i po trzecie by te samochody są w tej chwili oferowany właściwie przez wszystkich producentów ba część producentów wycofuje ofertę np. samochody silnikiem diesla i wprowadza samochody hybrydowe hybrydy plan a, chociaż domyślam się, że dla wielu cały czas jeszcze barierą może być cena tych są w no oczywiście, ale może być tylko jest oczywiście, ale pamiętajmy, że ten proces to co to, o czym wspominaliśmy wcześniej, że ceny w ogóle rosną w tym ceny samochodów niskoemisyjnych rozumiem, że pan na redaktor przeworskiej na myśli bateryjne samochody do to jeszcze jest nie ma jeszcze efektu skali, bo coraz więcej producentów już oferuje właściwie można powiedzieć, że wszyscy oferują pojazdy bateryjne, które są od początku konstruowany jako samochody elektryczne, bo jeszcze kilka lat temu to były na ogół samochody elektryczne, które powstały na bazie już istniejącego spalinowego w tej chwili mamy nowe konstrukcje samochody, które od początku są konstruowane jako elektryczne, ale ciągle jeszcze nie mamy efekt skali też muszę dopytać pana jak te dane o rejestracji tych elektrycznych samochodów w Polsce mają się do infrastruktury, którą w Polsce mamy wiemy, że to jest problem ze stacjami ładowania czy w domyślam się, że mamy jeszcze wiele do zrobienia na tym polu paradoksalnie ilość przypadających samochodów elektrycznych w Polsce na 1 stację jest jedna z najlepszych w Europie, ale nie, dlatego że mamy tak dużo stacji tylko, że mamy mało samochodów elektrycznych, a my jako branża mówimy bardzo bardzo mocnym głosem bardzo wyraźnie bez dobrej infrastruktury ładowania nie będzie sukcesu pojazdów elektrycznych czy szerzej pojazdów niskoemisyjnych dość powiedzieć, że komisja europejska ocenia, że w 2030 roku, żeby zapewnić spełnić oczekiwania emisyjne postawione przed branżą motoryzacyjną, czyli redukcję mniej więcej 50% w przypadku samochodów dostawczych osobowych ECA 2 powinno być 4 niespełna 4 000 000 po stacji ładowania my branża motoryzacyjna oceniamy, że powinno być co najmniej 2× panie prezesie rozmawiamy w trakcie europejskiego Kongresu gospodarczego w Katowicach to na koniec naszej rozmowy nie mogę nie zapytać, o czym w trakcie Kongresu tutaj mówi no to jeden z najważniejszych kongresów ekonomicznych w Polsce w tej chwili oczywiście zupełnie naturalną rzeczą jest jesteśmy na Śląsku Śląsk jest jedną z jednym z najważniejszych miejsc, jeżeli chodzi o branżę motoryzacyjną, więc branża motoryzacyjna też tutaj jest obecna mamy kilka czy nawet kilkanaście paneli, które dotyczą branży motoryzacyjnej to jest bardzo ważne, bo na dość powiedzieć, że branża motoryzacyjna jest jedną z kilku najważniejszych branż w ogóle dla polskiej gospodarki no to zupełnie oczywiste jest logiczne, że tutaj też jesteśmy w 1 tych paneli zdaje się już niedługo pańskim udziałem, tym bardziej dziękuję, że znalazł pan dziś dla nas czas Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego był państwa pierwszym gościem w magazynie EKG informację mamy momenty słyszymy się z kolejnymi gośćmi przypomnę nadajemy dziś z Katowic, gdzie trwa europejski Kongres gospodarczy
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA
-
-
11:04 W studio: prof. Hanna Gronkiewicz-Waltz
-
-
11:23 W studio: prof. Paweł Wojciechowski
-
26:08 W studio: Joanna Makowiecka-Gatza , Monika Kurtek , Tomasz Prusek
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
09.12.2023 20:00 Między Słowami
-
09.12.2023 21:00 Weekend Radia TOK FM51:03 W studio: Jacek Bożek , Katarzyna Piekarska , prof. Marcin Urbaniak
-
-
-
-
-
10:00 Nagłe zastępstwo50:01 W studio: Olga Drenda
-
09:59 Reaguj! na przemoc22:00 W studio: Martyna Wilk
-
-
-
-
09:00 W studio: Iga Łapińska
-
-
-
11:00 Magazyn Radia TOK FM12:02 W studio: dr Agnieszka Bryc
-
11:40 Rusz się, na zdrowie17:30 W studio: Franciszek Przeradzki
-
11:20 Podróże małe i duże14:32 W studio: Adam Suraja
-
-
-
-
-
13:40 Życie w Zdrowiu13:18 W studio: dr Paweł Grzesiowski
-
12:20 Przy niedzielnym stole12:40 W studio: Adrianna Marczewska
-
12:40 Jak z dzieckiem19:18 W studio: Michał Janczura
-
-
-
-
14:40 Magazyn Radia TOK FM15:50 W studio: Krzysztof Nadratowski
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL