REKLAMA

Przełomowe przepisy, które mają okiełznać cyfrowe korporacje - UE zrobiła wielki krok

Światopodgląd
Data emisji:
2022-04-26 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:09 min.
Udostępnij:

Digital Service Act - jakie znaczenie mają państwa narodowe? Ekspresowo wprowadzane przepisy będą rewolucyjne na skalę światową?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz w światopoglądzie wracam, bo te prace trwają od miesięcy i jeszcze potrwają chwile, ale już być może niedługo, bo to rewolucyjne ustawodawstwo, które nad tym pracuje Unia europejska ma wejść w życie już w w przyszłym roku na sobotę kolejny duży krok ustawodawcy wykonali, czyli doszło do porozumienia w ramach negocjacji między instytucjami unijnymi do porozumienia między 2 z nich dlatego przybliża się wejść w życie czegoś co Rozwiń » nazywa się być to Service act, czyli akt o usługach cyfrowych nudna nazwa jednego z 2 przełomowych dokumentów no właśnie, ale niektórzy uważają, że no, jeżeli chodzi o ten gospodarkę cyfrową to jedno z najważniejszych, jeżeli nie najważniejszych w historii świata należy powiedzieć regulacji, ale więcej państwu powie teraz Marta Makowska analityczka Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych dzień dobry dzień dobry już ostrzegała Martę Makowską i państwa ostrzega, że to jest tak szeroki temat i tak wielu perspektyw, że na wszystkich tutaj mówimy, bo mielibyśmy seminarium tygodniowe dlatego chciałabym poprosić Martę Makowską tak subiektywnie trochę opowiedział o tym co tutaj w zasadzie najważniejsza, żebyśmy rozumieli z tego nowego rewolucyjnego jak rozumiem ustawodawstwa, więc Ilony życie wedle pani rewolucyjne rewolucyjne na pewno jest pod tym względem, że pierwsze tak przekrojowe na skalę globalną to jest przede wszystkim regulacja, która ma dotyczyć rozpowszechniania nielegalnych treści online zapewnić większe bezpieczeństwo użytkowników internetu tych użytkowników takich rozumianych jako pojedyncze osoby, które korzystają z mediów społecznościowych i robią zakupy na ty tzw. marketplace fach, czyli platform handlowych, ale też ma zapewnić podstawowe prawa tych użytkowników i chronić ich przed przed przed w sumie podmiotami firmami, z których usług korzystają w takim też w takim sensie, że np. tutaj ustawodawcy wymyślili, że będzie wprowadzona dodatkowa ochrona nieletnich poprzez zakaz tzw. reklamy ukierunkowanej tzw. targetu zwaną behawioralną, czyli takiej, która podlega, która jest zbudowana na skomplikowanych algorytmach na podstawie naszych zachowań w internecie i tutaj ustawodawcy wychodzą z założenia, że taka reklama jest szkodliwa, ale pytanie czy tylko szkodliwe dla nieletnich tutaj ustawodawca nie poszli dalej tutaj pamiętajmy o tym, że pomimo tego, że proces ustawodawczy był ekspresowy jak na skalę europejską, bo projekt tego rozporządzenia został zaprezentowany w grudniu 2020 była pandemia, ale prace trwały i okres dialogu, czyli wtedy, kiedy 3 instytucje najważniejszą metodą radzą są to były 3 instytucje, które w sobotę minister rodziny o tak rada parlament komisja IAM czyn ten proces tych końcowych negocjacji ekspresowe trwały, choć 4 miesięcy i w tym ekspresowym tempie oczywiście pewne kompromisy zapadły ba daleko idące tutaj oczywiście musi mieć świadomość też na etapie negocjacji różny różne siły oddziaływania również znajduje się lobbing być może w historii taki szereg artykułów dostępnych w internecie na temat kwot, jakie najwięksi giganci technologiczni firmy ze Stanów zjednoczonych, które są otwarte na na użytkowników biznesowych użytkowników tych indywidualnych w internecie jak oni wydali ogromne pieniądze no to wszystko ma służyć temu żeby, żeby usługi produkty, które z internetu do nas spływają do nas jako właśnie ją osób prywatnych, ale też dla jest też ważne są ważne regulacje dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tych platform to żeby, żeby to wszystko miało jasne zasady i było zgodne z zsypu z prawem i wartościami Unii unijnym Unii Europejskiej tutaj i zdecydują nie będą, którego europosłami to jest dobra analogia taki był dziki dziki zachód, czyli kompletnie brak regulacji co oczywiście służy tym silnym, a teraz Unia próbuje jakoś to uregulować Cherry taka, że w rękach to jeszcze tylko formalnie to jest porozumienie w sobotę osiągnęły tak jak pani jak komisja rada euro i parlament robi co dalej w zasadzie znaczy nie znam jeszcze w pełni tekstu tańce będzie dalej taki najważniejsze rzeczy one są są oczywiście dostępne i różne stanowiska różnych tych stron negocjacyjnych są są też są też przecieki dziennikarzy natomiast teraz teraz musi musi zostać ten tekst finalizowane na poziomie technicznym jest to znowu niejawny proces, który potrwa kilka tygodni tam będą już się dogrywać różnego rodzaju szczegóły to są szczegóły myślę ważne z punktu widzenia różnych interesariuszy, ale może niekoniecznie słuchaczy audycji więc, więc iść od razu albo ma w lesie potem się co oczywiście szczegóły, które potem decydują różnego rodzaju kosztach np. dla poszczególnych stron podmiotów regulowanych, a no i później jak jak ten proces tex wejdzie w życie zostanie uzgodniony to one przepisy zaczną z obowiązywać tak naprawdę 15 miesięcy później, chyba że wyszłoby, że jest to później niż 1stycznia 2024 roku to jest taka gaża później wejdą w styczniu 2024 miejsca na nie czytam, że dobrze przyszłego roku coś pomyliło i tak największe Platformy te zrywanie takie największe one będą musiały wcześniej już dostosować się do tych przepisów na nie ta regulacja o tyle specyficzna, że ona podobnie jak ten wcześniejszy Digital markets act, który dotyka wyłącznie największych platform internetowych, czyli w zasadzie tych 4 około 5 gigantów cyfrowych ze stanu Zjednoczonych tutaj w tym akcja jest bardzo szeroki dotknie wszystkie rodzaje usług internetowych natomiast sombre jest szereg specjalnych przepisów dotyczących największych platform internetowych łącznie z tym, że one będą musiały tak naprawdę ponosić koszty obsługi przestrzegania tego postanowień tej regulacji przez komisję europejską komisja europejska wymyśliła coś takiego, że będą musiały płacić opłaty od rocznych rocznych obrotów, żeby komisja europejska mogę zapewnić dodatkowe kilkaset osób na obsługę tego wyszłam za 233 jest absolutnie za mało niektórzy uważają, że z tego powodu to może być bezzębne, bo nie będzie ludzi do obsługi no, żeby zmierzyć z takimi wielkimi takimi gigantami taplać wydaje mi się na tym etapie komisji komisji bardzo ciężko w ogóle ustawodawca bardzo ciężko określić jak będzie przyjęła implementacja egzekwowanie tych przepisów, bo taki w takiej rozmawialiśmy one są szalenie szerokie dotykają szeregu różnego rodzaju usług chociażby sama kwestia no mówił wolny treści tak różny Target rwane i reklamy zasadzone ograniczona wobec dzieci tak naprawdę tak tak jest, ale tutaj ważne też temat usuwania treści nielegalnych szkodliwych najwięcej emocji było najwięcej emocji budzący tematy w związku z tym, że mieliśmy do czynienia w poprzednich latach z takimi sytuacjami, kiedy niejasne było na jakich zasadach tak naprawdę tweety czy Twitter czy Facebook usuwają blokują jakieś konta, a on miał wewnętrzne regulaminy które, które to ustalały natomiast dla użytkownika użytkownicy często narzekali, że jest to jest proces mało transparentny tutaj komisja i państwo członkowskie parlament chciały ten proces zmienić, nakładając jasne jasne zasady w jaki sposób użytkownicy mogą się odwoływać takich ewentualnych decyzji jakie, jakie prawa przysługują, jakie Platformie duży teren także Elon Musk naprawdę nie będzie mógł z nami poselskich co do Europejczyków powiedzieć strach znika ten wraca tak jest tak jest, chociaż bardzo dużo dziś w dzisiejszym dniu w związku z decyzją maska o zakupie minister Twittera tutaj emocji wzbudziło w unii europejskiej i bardzo wiele osób ekspertów podnosiła temat właśnie DSA jako taki, który będzie powstrzymywał Zielona maska przed przed wyk przed szerzeniem jeść i wszystkich treści tzw. no i wolności słowa rozumieniu takim, jakim obawiamy się, że el Max ma kto rozumie natomiast myślę, że Elon Musk ma świadomość, że ma świadomość na pewno dla niego Twitter to też są rynki pozaeuropejskie w stanach Zjednoczonych nie mamy tego typu regulacji w poszczególnych kilku Stanach są wprowadzone pewne regulacje dotyczące hejt Speech w nowym Jorku chyba w Oklahomie Jerzy i no nie ma szans na razie na wprowadzenie tego typu regulacji na poziomie całych Stanów już za ambicję powiedzmy Unii Europejskiej, że jak ona stanowi też złote standardy to potem cały świat zacznie czekają aż takie są myślę, że to jest to jest ważne aspekty regulacji to jest moja taka osobista też nadzieję, że pewien efekt pilot Air będzie występował i i uda się tego typu regulacje rozpowszechnić, ponieważ Platformy, dla których jednak Unia europejska jest ważnym rynkiem będą z staną przed przed wyborem tego czy czy tworzyć osobne zasady dla europejskiego rynku i osobne dla reszty czy jednak może zunifikowane pewne zasady funkcjonowania tak żeby, żeby było to bardziej optymalne gospodarczo i tutaj dla takich platformach Facebook czy długu no to tutaj to będzie to będzie miało znaczenie, chociaż nie powiedział jeszcze 1 ważnym wątku, jeżeli mamy czas to oczywiście reklamy w ogóle reklamy behawioralnej targetu vany, które są takim kluczowym aspektem modelu biznesowego Facebooka Googlea no to tutaj ograniczenie tego dla nieletnich jest ewidentnym można powiedzieć wygraną tych tych firm, ponieważ no one one co prawda będą publikowane do 1 rzeczy będą musiały użytkownikom udostępnić możliwość treści, która nie jest profilowane i jako z wachlarza różnych opcji, czyli można mówić, że użytkownik będzie mógł zdecydować nie wyłączy brak tak natomiast jak to będzie w rzeczywistości egzekwowane czy to będzie ten regulamin TK, który może teraz wybór, który będzie z będzie dla użytkownika pierwszym wyborem czy to będzie raczej tak mało jasne i mało mało mało dostępne dla użytkownika ta świadomość nie będzie duża, że może coś takiego zrobić to duży inna kwestia, ale pozostaje nam do Unii Europejskiej w takim razie edukować użytkowników internetu, żeby korzystali z tych opcji na ile właśnie tutaj państwa narodowe mają, a wiele dni będzie zależało, bo krytyka poprzedniego tego Gd RP, który w zeszłym roku RODO uroda no była taka, że dużo zamieszania dużo strachu, a nie wiadomo ile z tego wyniknęło, bo też np. zamieszanie mogło wynikać z tego państwa narodowe implementują prawda na ile tutaj to będzie jednak zunifikowane bardziej uregulowana na poziomie komisji europejskiej, a ile będzie zależeć od państwa komisja europejska będzie monitorować nadzorować przede wszystkim największa Platforma rzeczywiście wobec mniejszych firm państwo członkowskie tutaj będę będą pełnić tę rolę pamiętajmy też, że w sumie w państwach członkowskich istnieje też krajowa regulacja dotycząca treści nielegalnych w w Niemczech we Francji są regulacje dużo bardziej restrykcyjne niż w niż USA i pytanie jest jak ostatecznie państwa jak daleko posuną się w harmonii rzeczywistej harmonizacji tak, żeby np. przedsiębiorca ma mała firma, która świadczy usługi na rynku europejskim miała oczywiście poczucie zharmonizowany z przepisów mogła się w tym gąszczu różnych przepisów może niezbyt zatrudni prawników i trzeba mniejsze firmy rozdają komisja będzie tutaj tak nadzorować właśnie są uzasadnione obawy, że też komisji będzie ciężko podołać oczywiście komis osobie zastrzega też, że po będzie na bieżąco monitorować jak te przepisy funkcjonują, zwłaszcza zbada wpływ DSA na małe średnie przedsiębiorstwa duże brawa tak oni obawiali, że to jakoś w nich uderzy w nich uderzy w takim sensie, że nałoży obowiązki, a mało tego będą mieć korzyści tak naprawdę i no zwiększą zwiększą zwiększy koszty funkcjonowania jest spektakularna jest niezwykle udaje się ekscytujące te regulacje, choć może trochę nudna pewnie będzie bliżej będziemy bardziej szczegółowo państwu opowiadać na teraz wydaje się już nic nie zatrzyma, a od usług cyfrowych jak najbardziej jak najbardziej w bardzo bardzo dziękuję za rozmowę Marta Makowska analityczka Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych państwa gościem dziękuję świat podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA