REKLAMA

Branża lotnicza odbudowuje się, ale w tym roku nie wróci jeszcze do normalności po pandemii

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2022-04-26 14:40
W studio:
Czas trwania:
13:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze czternasta 42 Wojciech Kowalik dzień dobry to jest wtorkowy raport gospodarczy wprost z europejskiego Kongresu gospodarczego w Katowicach zaczynamy tradycyjnie od przeglądu sytuacji na rynkach euro kosztuje w tej chwili 4zł 65gr dolar po 395 frank szwajcarski 455, a funt po 5zł 52gr, a na warszawskiej giełdzie niewielkie zwyżki na WIG w tej chwili 2% ana WIG 20 o 1% za kilkanaście minut Magdalena Rzeczkowska dotychczasowa szefowa krajowej administracji skarbowej Rozwiń » odbierze w Pałacu Prezydenckim nominację na nową szefową resortu finansów oficjalnie o tej kandydaturze mówił 2 godziny temu premier Mateusz Morawiecki premier mówił też, że rząd przyjął aktualizację planu konwergencji to wysyłany do Brukseli dokument, w którym rząd opisuje stan finansów państwa resort finansów podaje, że wg jego prognoz zapisanych w tym dokumencie Polska gospodarka urośnie w tym roku o 3 i 80% kolejne 2 lata przyniosą dalsze spowolnienie inflacja natomiast trasie w tym roku utrzymać na średnim poziomie ponad 9% w przyszłym roku prawie 7,5 i dopiero w 2025 roku ma wrócić do górnego pułapu celu RPP, a więc 3,5% projekt ustawy dotyczący wsparcia kredytobiorców będzie gotowy w ciągu kilku tygodni tak by mógł zadziałać w wakacje takie zapowiedzi składa minister rozwoju technologii Waldemar buda ten pomysł premier zapowiedział wczoraj obejmuje powiększenie jak dotąd niewielkiego funduszu wsparcia kredytobiorców zastąpienie dotychczasowego wyboru 3 sześciomiesięcznego nowym wskaźnikiem, a także dodatkowe wakacje kredytowe miałoby to wspomóc te osoby, które z powodu wzrostu stóp procentowych i rad mają problemy ze spłatą kredytów bezrobocie w marcu wyniosło 54% takie dane podał dziś Główny Urząd Statystyczny w urzędach pracy zarejestrowanych jest nieco ponad 900 000 osób, a to oznacza, że miesiące z rejestrów bezrobotnych zniknęło 20 000 osób podwyżki cen ciepła systemowego sięgają od 20 do 40% mogą być jeszcze większe w zależności od rozwoju globalnej sytuacji tak mówi polskiej agencji prasowej prezes zarządu Izby gospodarczej ciepłownictwo polskie Jacek Szymczak i jako winnych wskazuje wysokie ceny węgla gazu i uprawnień do emisji dwutlenku węgla to była pierwsza część raportu gospodarczego już teraz na gości raport gospodarcze jesteśmy na europejskim kongresie gospodarczym w Katowicach, na którym rozmawiałem z Arturem Błasikiem prezesem związku regionalnych portów lotniczych i prezesem Górnośląskiego Towarzystwa lotniczego panie prezesie najbliższe miesiące zapowiadają się kluczowe dla branży lotniczej po tych 2 latach pandemicznego przestoju tak jak mówimy o branży lotniczej to musi mieć na uwadze sytuację przede wszystkim po covidzie 2 lata były bardzo ciężkie dla branży pierwsze miesiące zapowiadają, że ten ruch no będzie rósł w tym roku pierwszy kwartał to jest około 60% tego co słyszeliśmy w 2019 roku, czyli dosyć dobry wynik w zależności od portu rok zamkniemy na poziomie może średnio 70 nawet może w niektórych portach 80% także myślę, że ta sytuacja powoli powoli po covidzie się normalizuje, ale tego powrotu do stanu sprzed pandemii jeszcze w tym roku niemal na pewno nie na pewno nie myślę, że to kolejne 2 lata jeszcze dziś może 20002304. ale mamy drugie wydarzenie na Wschodzie i to napaść Rosji na na Ukrainę, która też ma duży wpływ na to co się na rynku dzieje przede wszystkim mamy zamkniętą przestrzeń nocy z Ukrainą Białorusią Mołdawią w wielu pasażerów latało z naszych portów na Ukrainę co teraz nie ma miejsca tylko w Pyrzowicach mieliśmy 5 kierunków w tym roku tak planowaliśmy obsłużyć 200 000 pasażerów niestety tylko na planach się na kierunku kolejna z tym na tym kierunku linie lotnicze oczywiście samoloty dziś będą w organizowaniu nowe połączenia tutaj z punktu widzenia Pyrzowic znów też naj prosimy o tych w Pyrzowicach mówić no ta strata na tym kierunku będzie dziś zrekompensowana większą częstotliwością lotów na innych kierunkach także nie jest na kolejny chyba największy dzisiaj problem to jest kwestia przestrzeni powietrznej tego co się dzieje w Polskiej agencji żeglugi powietrznej właśnie nie mają państwa ostatnio łatwego życia po latach pandemii wojna w Ukrainie teraz ten kryzys związany ze sporem kontrolerów lotniczych z polską agencję żeglugi powietrznej jak to wpłynie na państwa działalność inną covid to czarny Łabądź tutaj mamy sytuację, w której no widzieliśmy od wielu lat możemy powiedzieć, że od kilku miesięcy już na pewno był to konflikt bardzo mocny, a kogo dosięgnie najbardziej porty na Mazowszu, dlatego że mówimy o obszarze to głównie kontrolerzy z obszaru, czyli pracujący w Warszawie na Mazowszu i nie mogą odejść pierwszego i to no w takich ilościach dzień ci, którzy zostaną na pewno nie zapewnią tej tej przepustowości jak do tej pory mamy na pewno no nie można było dopuścić do takiej sytuacji do tego, że już nie mówi o majówce, ale no jak mówimy o polskiej racji stanu to na pewno przestrzeń lotnicza to jest taka, a taki obszar, który trzeba szczególnie dbać oprócz strat finansowych wszystkich podmiotów uczestników rynku jest taki normalny wstyd który, który no my jako pracownicy branży będziemy dziś narażeni na na opinię, że no doprowadziliśmy do takiego stanu mówił też my, bo identyfikujemy się z branżą to co się dzieje w tej branży na pewno nas niepokoi ta branża wymaga spokoju, zwłaszcza po tych ciężkich latach covidowych mamy wojnę na Wschodzie też trzeba o tym pamiętać dlatego mam nadzieję, że ta kilka dni spowoduje, że jednak strony wrócą do do rozmów dogadają się 1maja wszyscy, którzy będą chcieli dać całej polskiej Polacy pewnie teraz nasi słuchacze zadają sobie te pytania mamy bilety na majówkę polecimy na majówkę no są 2 scenariusze strony się dogadują nie ma problemu, bo mamy drugi scenariusz awaryjny, czyli dostosowanie ilości połączeń do możliwości przepustowości polskiego obszaru, który jest zdeterminowany ilością osób, która za tą przestrzeń odpowiada na pewno na dzień dzisiejszy możemy powiedzieć, że port na Zachodzie na południu Polski są zlokalizowane w takich miejscach, gdzie tą przestrzeń mogą obsługiwać to 3 i odpowiednicy pasz w Niemczech i w Czechach porty na południu na pewno będą miały o niebo lepszą sytuację jak na Mazowszu czy też na Zachodzie do tego, że tutaj obszar praski będzie obsługiwał takie mamy zapewnienie także nie myślę, że z Pyrzowic z Krakowa czy też Rzeszowa i kto będzie chciał lecieć kupił bilet myślę, że w 99% będzie to możliwe w przypadku niekorzystnego rozwoju i panie prezesie rozmawiamy na europejskim kongresie gospodarczym w Katowicach jednym z tematów rozmów poruszanych będzie to czy lotnictwo po tych ostatnich 2 trudnych latach będzie musiało zmienić będzie musiało jak bardzo no wszystko się zmieniło po pierwsze mamy nowe normy przepisy, które wchodzą, a dotyczą przede wszystkim cel cały 2 i emisji lotnictwo po raz pierwszy będzie w tak dużej skali uczestniczyło w lub ograniczeniu przede wszystkim tego śladu węglowego co 2 były na konferencji okno, na której mówiono jestem takim sztandarowy program Unii reform fit for FIFA czy wszyscy do 2030 roku będą na tyle musieli ograniczyć emisję, aby ona wynosiła tu o 50% tego co było w dziewięćdziesiątym roku, czyli bardzo duże dotyczy to też lotnictwa w szczególności dotyczy to linii lotniczych, które muszą przejść na paliwa alternatywne 4,5% każdego roku będzie mniej pozwoleń na to emisji w związku z tym będą musiały albo dopłacać kupując certyfikaty albo też stosować paliwa alternatywne 12, że spowoduje, że lotnictwo latanie stanie się droższe z drugiej strony pozytywnie możemy patrzeć na rozwój technologii rozwój przede wszystkim samolotów silniki, które są oferowane na rynku są cisza samoloty wąską kadłubowe coraz dalej latają można dzisiaj airbusem 321 spokojnie wystartować w Portugalii dolecieć do nowego Jorku w związku z tym takie porty jak my ja zarządzam Pyrzowice upatrują w tym szansę porty regionalne mogą stać miejscem, z którego będzie można wąsko kadłubowych sam samolotem przemieścić się naprawdę już duże odległości, bo zasięg airbusa 321 to jest ponad 7000 km chodzi nowy typ samolotu, który ma jeszcze lepsze parametry czy będzie można jeszcze dalej dolecieć, korzystając z infrastruktury w portach regionalnych i myślę, że optymalizacja kosztów generalnie jesteśmy poobijani po covidzie w związku z tym wszystko to co nie zrobiliśmy w tej optymalizacji przed rokiem 2020 przed covidem teraz zaczynamy robić my to też jest bardzo dobra sytuacja, bo po prostu i przygotujemy na te cięższe czasy na te większe koszty, aby być konkurencyjną branżą w stosunku do innych środków transportu, żeby te bilety po prostu nie były tak drogie, żeby ludzie przestali latać, ale z tego co obserwuję dzisiaj Wola latanie jest duża Pyrzowice mają plan obsłużyć ponad 80% ruchu tego z 2019 roku wspomniał pan już ocenach biletów, a wydaje mi się, że dla słuchacza cena biletów to jest w tym głównym kryterium, które by on bierze pod uwagę, lecąc choćby na wakacje musimy liczyć się z tym, że latanie również ze względu na te wyzwania ekologiczne również ze względu na wychodzenie z tej zapaści pandemicznej, że latanie no jednak będzie droższe w no będziemy myślę że, że nawet to optymalizacja kosztów zarówno po stronie portów lotniczych, jaki po stronie przewoźników jak widzimy przewoźnicy bardzo ciężko my przez ten okres covidowy w związku z tym możemy się spodziewać, że ten kilkudziesięciu nawet procentowy wzrost może nie w najbliższym roku, ale w kolejnych latach na pewno będą porty regionalne boją się tego projektu pomysł centralnego portu komunikacyjnego ja już wielokrotnie mówiłem, że porty regionalne to jest 60% rynku w Polsce porty regionalne to jest przede wszystkim latanie po tu projekt my nie mamy produktu w postaci ruchu tranzytowego i patrząc na statystykę doświadczenia krajów zachodnich cie Th, aby już wielkie funkcjonują funkcjonowały od wielu wielu lat ta statystyka się nie zmienia w większości krajów porty regionalne obsługują powyżej 50% ruchu i to latanie blisko domu z taką pełną ofertą tanich lotów realizowanych głównie przez linię lub kosztowe, ale też lotów czarterowych myślę, że się nie zmieni ja też patrząc na wakacje na wylot zawsze najpierw patrzy na miejsce, a później dopiero na ofertę, czyli najpierw patrzy co można z Pyrzowic kupić, gdzie wylecieć później kupuje bilet jawi się, że to się nie zmieni mimo otwarcia dużego Hamburg, który zastąpi my przede wszystkim loty lotnisko Chopina naszym gościem był Artur Tomasik prezes związku regionalnych portów lotniczych i prezes Górnośląskiego Towarzystwa lotniczego, a był raport gospodarczy z europejskiego Kongresu gospodarczego w Katowicach za chwilę taka informację Wojciech Kowalik usłyszenia raport gospodarczy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA