REKLAMA

Czy dzieciństwo nas determinuje? Dimitrova i Stawiszyński o sporach psychologiczno-filozoficznych

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2022-04-27 18:50
Czas trwania:
38:50 min.
Udostępnij:

W najnowszym odcinku „Naszych wewnętrznych konfliktów” wracamy do tematu fundamentalnego, a mianowicie do pytania czy – i w jakim stopniu – nasze najwcześniejsze doświadczenia determinują późniejsze życie. Sięgamy do koncepcji Zygmunta Freuda i C.G. Junga wyrażające dwa różne modele patrzenia na ludzkie doświadczenia: deterministyczny i teleologiczny. Za tydzień do tej dwójki dołączy także James Hillman i jego „teoria żołędzia” opisana w książce „Kod duszy”.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ci Inowrocław brzmi trawa i Tomasz Stawiszyński dzień dobry albo dobry wieczór od czasu do czasu do podstaw potrzebujemy wrócić do podstaw, czyli dzieciństwa dzisiaj, chociaż na moment, ale też do początków naszych dyskusji poniekąd, chociaż innej odsłonie przyznaje, że nie otwieraliśmy ich sobie nie nie odświeża kast psychoterapeutyczne filozoficzne nie tylko w dzieciństwie dzisiaj będziemy rozmawiać co o o jego znaczeniu takie 2 źródła inspiracji do tego do tej rozmowy Rozwiń » się pojawiły w ostatnim czasie już kiedyś dyskutowaliśmy w kontekście Mental Liza np. czy dzieciństwo na znaczenie może to zaraz rozwiniemy, ale takie 2 wątki się nałożyły od dłuższego czasu chciałem rozmawiać z nową w ramach naszego podcastu determinizm nie czy bardziej na takim gruncie filozoficznym jakoś się to połączyło z powodu całkiem anegdotyczny z niedawno obejrzany programem, który niegdyś prowadziłeś w TVP kultura lat temu już Niewiem ile o no ten konkretny odcinek to był jakiś 2000 chyba dziewiąty albo ósmy rok bardzo zacny do znalezienia na YouTubie odcinak pt. mit dzieciństwa studia alternatywne mit dzieciństwa on funkcjonuje pod innym tytułem w mediach społecznościowych, bo niestety telewizja Polska jakiś czas temu ze swojej strony internetowej skasowała wszystkie studia alternatywna Abu prawie komplet kilkadziesiąt programów na stronie TVP PL cóż po dobrej zmianie to stało czy to przypadek niż się, ale od czasu do czasu jeszcze tu i ówdzie jakieś pojawiają te odcinki głównie, w których Bogusław Wolniewicz uczestniczył to jest właśnie taki odcinek, bo on był w programie też o eutanazji o karze śmierci i odzież mające fundamentalne, a w dzieciństwie, ale dzisiaj nawet wtedy dzieciństwa bierzemy Anny AAA bliżej już, nawiązując do treści tego programu 3 dziecięcy umysł jest odporny jak podeszwa no to tam padają takie słowa musi rozwinąć to hasło, bo tak myślę, że państwo nie zrozumieli, o co chodzi w no to jest przedmiotem sporu znaczy czy rzeczywiście dziecko jest bardzo wrażliwe i chłonie na taki jeszcze nie ukształtowany umysłu dziecięcy chłonie nie wszystko i w tym sensie właśnie bardzo podatne na rozmaite zranienia, więc wszystko tam co może być zalążkiem, że coś się po nie powiedzie albo pójdzie niepomyślnie tkwi w tym wczesnym okresie życia czy też właśnie dzieci mają niesamowitą odporność niesamowite zasoby, żeby sobie z różnymi przeciwnościami losu radzić to tam wywołuje ogromne kontrowersje ta teza wolni Wicia on mówi, że rzeczywiście dzieci są odporne, że umysł dziecka jest odporny jak podeszwa używa takiej osobliwej metafory, która w współ rozmówca chyba słusznie budzi jednak opór dosyć duży natomiast mówi tam również dorośli są znacznie bardziej wrażliwi od dzieci no i że dzieci po prostu mają pewne mechanizmy adaptacyjne czy pewną zdolność do tego, żeby właśnie przystosowywać się do różnych okoliczności, dlatego że mają bardzo plastyczna wciąż kształtujące się na umysły i psychika to jest oczywiście teza kontrowersyjna z różnych powodów przecież kim, dlatego że ona faktycznie może sprawiać czy może prowadzić do takiego myślenia o dzieciach jako o istotach wobec, których nie należy pewnej ostrożności zachowywać i które właśnie są takie silne i fantastycznie adaptacyjne co przypuszczam, że jednak nie no mówię ironicznie oczywiście, ale nie jest zgodna z prawdą natomiast myślę, że coś jest w tym w tym spostrzeżeniu też takiego co jest warte uwagi to znaczy, że tu jest jakaś myśl może wyrażona w sposób nazbyt radykalny do czego oczywiście jak wiadomo Bogusław Wolniewicz miał tendencja, ale żona czegoś dotyka powiedział, że więcej prawdy jest chyba nawet w tym, że to dorośli są tacy raczej wrażliwi niż w tym, że dziecko jest takie odporna na, ale to rozwiniemy sobie jeszcze na nie sposób pewnie tego zmierzyć, bo to jest bardzo wiele parametrów splot bardzo wielu czynników, ale to co poruszyło przed chwilą to jest kwestia konsekwencji co znaczy to już jest krok dalej, czyli czy, jeżeli z wychodzimy z założenia, że umysłu dziecięcy jeszcze właśnie nie ukształtowane posiada pewne zdolności adaptacyjne, a mianowicie innym językiem trochę się, posługując jest dość Rezy więcej, bo siłą rzeczy też jakiś sposób róży z różnymi trudnościami sobie na tej drodze rozwoju radzimy to znaczy nie wszystko nas trauma z ZUS je nie wszystko zatrzymuje ten rozwój itd. różne ograniczenia, na które napotykamy będących istotami wciąż wrażliwymi kruchymi niekoniecznie w jakiś straszny sposób zaburza trajektorię właśnie naszego rozwoju, czyli mamy jakąś umiejętność radzenia sobie pytanie oczywiście skalę pytanie o nasze wewnętrzne wyposażenie w bardzo szerokim sensie, bo zarówno nasze biologiczne jak dyspozycję jak pewien kontekst, w którym funkcjonujemy oczywiście tutaj kwestia proporcji też jest dyskusyjna co odgrywa jak dużą jak znaczącą rolę, a przede wszystkim tak naprawdę właśnie splot bardzo wielu czynników pewnie powtarzalność różnych zjawisk to może o tym jeszcze za moment sobie powiemy no ale z tego, że prawdopodobnie wszyscy się zgodzimy, że nie wszystko co straszna, nawet jeżeli się sprzedaży dziecku działa w sposób druzgocący to na pewno trzeba poczynić zastrzeżenie, że zależy od okoliczności na pewno trzeba poczynić zastrzeżenie, wobec którego że tutaj kontekst jest bardzo istotny no i na pewno nie jest tak, że to oznacza, że można sobie taki sposób on zupełnie nierozważny i ostrożne poczyna czy tutaj już przechodzimy na trochę inny poziom też wydaje się dosyć oczywiste intuicyjne ale, że jednak na pytanie o to do jakiego stopnia i jak dalece nas nasze wczesną dziecięce doświadczenia nas kształtują przede wszystkim jak dalece ona determinują umorzeń nie bójmy się tego słowa determinują kształt naszej osobowości i dlaczego to jest, bo to jest dalsze konsekwencje tak naprawdę tej rozmowy, dlaczego to bardzo często jest przedmiotem psychoterapii bywa znaczy czy jako kontekst dalszy ich dziś funkcjonujący klaczy jako coś co też funkcjonuje bardzo powszechnie w takim przekonaniu ogólnym popularnym, że prawda jak psychoterapia to na pewno rozmawia o dzieciństwie i wtedy wyłania się to pytanie w takim razie dlaczego i w gruncie rzeczy ten przydługi wstęp służy może zadaniu to tego pytania, które zadawały jeszcze na początku naszych rozmów, a mianowicie czy to jest tak ważna to znaczy właśnie w jakim stopniu to jest ważne pewnie tego nie rozstrzygniemy również w trakcie mniejsza ma ważność, ale mimo wszystko czy tutaj prawdopodobnie byłby skłonny twierdzić, że nadaje się temu zbyt duże znaczenie, ale może nie bada zaciętym to jak jeszcze 1 rzecz tutaj powiedziała propos tego co co tego dyktą Wolniewicza, od którego tutaj zaczęliśmy, że oczywiście o tym, że ludzki umysł jest niezwykle plastycznej ma zdolności adaptacyjne to wszyscy wiemy i że w jakimś sensie oczywiście jak jest młodszy tym się lepiej adaptuje do różnych okoliczności tylko, że strategia adaptacyjne potrafią być bardzo destrukcyjna to jest to, czego tutaj nie dopowiedział to znaczy, że bywa także sposoby na to, żeby poradzić sobie przed napięciem albo doświadczalną przemocą albo jakimiś innymi bardzo trudnymi przeżyciami sytuacjami no polegają na nie wiem zachowaniach, które zarazem spełniają funkcję oczywiście, ale zarazem też są destrukcyjne niszczą człowieka np. ten z pewnością co pokazują też badania empiryczne jest także, że tego typu mechanizm tego typu strategia adaptacyjne, które się właśnie wykształcają we wczesnym dzieciństwie we wczesnym wieku, a one one się utrwalają bardzo głęboko i później rzeczywiście człowiek funkcjonuje wedle takich schematów które, któremu się tam wtedy na wykształciły zaczynam się zdarzyć, że nie będziemy mieli o co pokłócić, a miały niezawodnie zaraz po kłócimy nie ma problemu myślę, że to już za moment się stanie, ale mam nadzieję, że to jest właśnie jak to bardzo jest nieważne no no, więc to jest jeszcze inna kwestia to znaczy istnieje ten porządek jakiś taki przyczynowo skutkowy nazwijmy to takich analogiczne coś tam się z człowiekiem dzieje istnieją jakieś doświadczenia, którego kształtują mniej lub bardziej, ale teraz jest pytanie co jest potrzebne do zmiany co jest potrzebne do zmiany czy do zmiany jest potrzebny powrót właśnie bardzo drobiazgowy do tego dzieciństwa czy do wyobrażenia o dzieciństwie w rodzinne oraz wdrażania i pewna bardzo drobiazgowe szczegółowe rozpracowanie i przepracowanie tego wyobrażenia czy też właśnie innego rodzaju sprawy się liczą i co jest zasadnicze pytanie też, która jest kością niezgody czy też stało się tak taką podstawową różnicą w myśleniu frajda myśleniu Junga, dlatego że ten rodzaj właśnie odniesienia do przeszłości, jakby założenia, że przeszłość cały czas pracuje w teraźniejszości, że przeszłość jest swoistym kodem czy kluczem, który umożliwia w ogóle zrozumienie na czym teraz mniejsze doświadczenie polega ona jest ugruntowane czy ufundowane właśnie w przeszłości to jest zasadnicza założenie psychoanalizę oczywiście tam tu nie ma takiego powiedziałbym linearnego myślenia tylko regularne bardziej o przeszłości teraźniejszości Cetera to nie jest taki rodzaj prostego układu, że to było kiedyś teraz jest tu i nie możemy sobie taką po prostu chronologię zbudować od pkt 0 do punktu x to oczywiście bardziej znacznie skomplikowana w i natomiast natomiast ulga jest jest myślenie nie tyle determinizm etyczna tak jak ów Rojda, bo frajda jednak to co było wcześniej warunkuje to co było w później natomiast Junga mamy myślenie cele ekologiczne to znaczy jego bardziej interesuje co jest z przodu nie to co jest z tyłu co znaczy to co jest stół jest o tyle istotne, o ile, o ile jakieś ma jakąś ma funkcję czy jakieś odniesienie w w stosunku do tego co jest przed nami, więc on zadawał nie tyle pytanie co gdzieś tam z przeszłości odzywa się za mnie symptomy takiego co warunkuje określa definiuje struktury ZUS moje aktualne doświadczenie dla pytanie o to, czego ten symptom ode mnie chce, gdzie on mnie prowadzi, czego się domaga na co zwraca uwagę, w którym kierunku mnie mnie mnie nie prowadzi właśnie i to jest oczywiście jak głęboka różnica filozoficzna myślę taka jedna z tych fundamentalnych różnic przy czym oczywiście jak sam Jung opowiadał, że w Rze, że przy pewnych postaciach problemów czy nerwic to ta Frykowska perspektywa to ojcowskie myślenie jeśli ktoś rzeczywiście jakoś tak za finansowane zakotwiczony w jakimś dawnym doświadczeniu i ono nie daje w spokoju no no to wtedy tego typu perspektywa jak najbardziej do cen do do użytku no i ja powiedziałem to jest głęboka filozoficzna różnica wydaje mi się taka antropologiczne na myśleniu w ogóle o człowieku o psychice mniej jest bliższe lata i Gąska zdecydowanie to znaczy bardziej bardziej uważam ją za za ciekawą i za za adekwatną po prostu to jest pierwsza sprawa za za taką, bo to są mity wszystko to znaczy my nie mamy twardych danych empirycznych, które nam pozwoliły ustalić związki przyczynowo skutkowe są tutaj na arenie tego sporu jeszcze genetycy genetycy zachowania ludzie na mniej lub bardziej radykalni są przedstawiciele cechy tej dyscypliny są tacy, którzy uważają, że właściwie 69% jest determinacja genetyczna tych naszych rozmaitych cech predyspozycji natomiast no myślę, że ostatecznie to jest pewien wybór właśnie filozofii pewnej jest to wybór pewnego modelu interpretacji w jaki zaczynasz postrzegać czy jaki przyjmuje, żeby rozumieć swoje doświadczenie rozumieć swoje życia i że i, że to jest pewnego stopnia wybór arbitralny albo taki, który wiąże się z jakimiś indywidualnymi upodobaniami czy pewnymi nad indywidualnymi predyspozycjami i prelekcjami myślowymi i bo nie sposób tego zweryfikować sposób tego sporu rozstrzygnąć po prostu jeszcze jeszcze jest James Hillman, który przynosi trzecią perspektywę inną i od trojga i odium, ale może za chwilę, choć wyciek z 1 renty ochotnicy, ale też jest też jest w tym sensie nie Rożnowski też jest nie determinizm etyczne i też też z tym dzieciństwem proponuje inaczej postępować niż inaczej też nie patrzy aniżeli właśnie w tej perspektywie freudowskiej Rzgowskiej przed trybu spróbuje, chociaż jakieś 2 rzeczy, które udało mi się zachować pan miesięcy w trakcie swojej odpowiedzi odrobinę rozwinąć, aby się odnieść po pierwsze, powiedziałeś poruszyły kwestię tego jak to znaczy czy i eksplorowanie właśnie tych doświadczeń dziecięcych bardziej wyobrażony no oczywiście do faktów nie mamy dostępu realnie Ano tego w jaki sposób coś zostało wewnętrznie ona zapamiętana czy to jest czy jest tak ważna z punktu widzenia wprowadzania procesu zmiany z 1 strony bym powiedziała, że jeden z trenerem powiedziała, bo ty chyba obserwowało tylko coś co, gdzie graniczyło ze słowem konieczne czy też konieczne i nie co jest potrzebne do zmiany pytam, bo założyłem oczywiście, że mówiąc o sytuacji nazwijmy to terapeutycznej mówimy o zmianie co oczywiście niekoniecznie musi być tak ściśle ze sobą powiązane można można się terapeuty zachować, żeby sobie lepiej rozumieć nie nie myślą wcale, żeby zmieniać, aczkolwiek lepsze rozumienie siebie może pociągać za sobą wzorze ważnie jest na atak, ale tutaj rzeczywiście na różna nie USA i niecne nie tylko językowe znaczy napotykamy, bo też z jakim celem, jakim założeniem wchodzimy w ogóle w ten proces to też jest coś co pewnie ma istotny wpływ na to jak ten proces przebiega, ale też właśnie też różne założenia dotyczące poszczególnych szkół podejścia, jakie są realnie cele wcale nie muszą być zorientowane na zmianę poza tym pytanie o to co to jest ta zmiana w jaki sposób jest ta zmiana mierzalne co jest dowodem na to, że ta zmiana dokonała się jakiś bardzo realne namacalne faktycznie obserwowalne zdarzenia z naszego życia pół, że nie wiem ktoś się ożenił zmienił pracę i coś w tym rodzaju czy może bardziej subtelna zmiany, które być może nie dokonują się na tak w tak widoczny sposób, a zarazem mają bardzo istotne istotne znaczenie z punktu widzenia tak jak taka osoba doświadcza siebie doświadcza rzeczywistości w każdym razie na pewno to znaczy tak nie wydaje mi się rzeczą konieczną cofanie się w takim właśnie stereotypowym wyobrażeniu do dzieciństwa natomiast wydaje mi się poniekąd nieuniknioną to znaczy, że wydaje się, że to jest jednak taki obszar, którzy jest bardzo intensywnie nacechowane jakoś naładowany emocjonalnie naładowany różnymi znaczeniami różnymi wyobrażeniami też ewakuuje bardzo duża z nas Stanów i a i chociażby z tego powodu nawet gdyby traktować to właśnie niejako odwoływanie się do faktów, ale do pewnego zestawu w obrazie jakiegoś sposobu myślenia to siłą rzeczy, chcąc nie, chcąc gdzieś w tle pracuje ja to jest 1 warstwa oczywiście są kolejne, ale gdzieś na działania daje ona uwagę, że to jeśli to jest prawda, aby za to prawda oczywiście dzisiaj to też w dużym stopniu jest kreacja tradycji psychoanalitycznej właśnie, która z tego dzieciństwa zrobiła coś takiego tam jeszcze odruch samorząd na prowadzić stan ten nurt oczywiście, ale wcześniej tak nigdy nie było to znaczy dzieciństwem zasadniczo nikt się nie przejmował dzieciństwo w ogóle się jako wydzielona część taka, którą się zaczynamy bardzo interesować pojawia realnie bardzo późno, a już jako właśnie taki czas, w którym wszystko się kształtuje, w którym się zręby tożsamości tworzą wytwarzają się jakieś struktury, które mają bardzo precyzyjnie właśnie modelować cały sposób naszego rozumienia siebie itd. itd. to już w ogóle jest wynalazek wynalazek Twardowski właśnie więc, ponieważ ludzi nauczona tak myśleć o dzieciństwie no tak myślą ważna uwaga, owszem, dzieciństwo w ogóle nie tylko jako wynalazek dzieciństwo jako takie późny wynalazek z 1 strony z drugiej strony w ogóle poruszamy się w obszarze różnych interpretacji tak jak powiedziałeś, bo ja bym trochę się jednak do powiedzmy, że bardziej naukowego rejestru przesunęła, bo myślała o tym jednak jak nasze myślenie na podstawie ówczesnych relacji jest kształtowane i tutaj myślę o teorii przywiązania żona polskiego, które też nieraz tutaj wspominaliśmy, ale to już jest nieco później, bo wcześniej Floyd U2, który powiedział rzeczywiście odnieść jeszcze tego, o czym mówiłem wcześniej, czyli o tym takim filozoficzne pytanie czy przyjmuje się, jaką perspektywę taką bardziej genealogiczne nią czy przyjmie się perspektywy teologiczną z kolei jest bardzo trudno zrozumieć, chociaż jest bardzo ciekawa i uruchamiające wyobraźnię bardzo jest trudno zrozumieć perspektywę teologiczną w Warszawie księża dodają, że okej pewnego punktu widzenia tak natomiast np. nie jest to to nie jest dobry argument z SLD Chińczycy inne dla mnie, jeżeli chodzi o strukturę myślenia to znaczy i w ogóle tutaj się przesuwamy właśnie z tego pola filozoficznego może jeszcze o tym za chwilę do takiego pola trochę właśnie literatury w takim sensie, że jak je tutaj zestawy wyobrażeń uruchamiamy, dlatego że na trzeba wywoła zapytać tak naprawdę co pobudza co napędza tę ten ten ten tym tę wizję tak naprawdę przyszłości zaznaczył, że jeżeli mówisz, że jakiś symptom jest oznaką czegoś co ma medycy jest nośnikiem jakiegoś znaczenia, na które jesteśmy zorientowani czyn, który jakoś sił rzutuje my jako podmioty to w gruncie rzeczy tak naprawdę co jest tym co wytwarza ten sens znaczenie tego na co siebie rzutuje tak to znaczy to jest jednak czym jest po prostu bardzo znacznie prostsza myśl, że to jest znacznie prostsza myśl, bo tutaj po prostu chodzi o podam przykład załóżmy, że jest jakiś, że przeżywa jakiś symptom Niewiem jakiegoś lęku bardzo istotnego nie był czegoś nagle zaczyna się bać bardzo np. nie zamkniętych pomieszczeń albo na albo nie wiem czarnych ptaków wszystko jedno ma pojawia się jakiś symptom, który jest samolotów samolotów wszystko jedno i w takim oczywiście są modele uproszczone zdaje sobie z tego sprawę i ona tylko na potrzeby dyskusji są tutaj przywoływane, ale w takim modelu powiedzmy determinizm etyczną pcha analitycy na będzie pytać właśnie źródła przeszła tego lęku to znaczy będzie się przyglądać temu co takiego właśnie wydarza się np. swoich bliskich relacjach, kiedy byłaś mała, że dzieją się tego rodzaju tego rodzaju rzeczy jak można nadać chce temu symptomów właśnie tamtej perspektywie to będzie punkt odniesienia natomiast tutaj będzie się zastanawiać przed czym przy co znaczy co takiego wydarza się w tym doświadczeniu co jakiś sposób powoduje, że na przed czymś teraz nie chce skonfrontować albo, że może, jakby zostać w nerwicy zamiast, jakby pójść gdzieś w jakimś kierunku, który być może jakoś już jest w swoim życiu obecne tu i teraz nie tam kiedyś tu i teraz, ale w nie wiem nie dostrzegasz go wypiera go et Cetera et Cetera, o co chodzi to znaczy chodzi o takim bazowe nastawienie do symptomy tak to jest fantastyczny z punktu widzenia próby rozumienia natomiast, skąd w ogóle w tym modelu, który zaprezentowały się nerwica jak to, skąd nerwice nierówno co jest źródłem emisji no no źródłem właśnie nie jest przeszłość tylko może jest przyszłość to znaczy może jest w ogóle w ramach tego myślenia Górskiego nerwica jest mechanizmem, który chronić przed dokonaniem przez jakiś wyborów istotnych albo przez konfrontowanie się z tym, czego od siebie np. domaga PS domaga się pewna rola społeczna, którą wchodzisz albo w albo z niechęcią np. do dojrzewania do pewnych do pewnych odpowiedzialności czy niezdolnością do wzięcia odpowiedzialności zapewne wyzwania, które przed sobą stają nie jest naliczane zwiedzać, jakby zatrzymuje na pewnym etapie po to, żeby nie musiała iść dalej to zresztą podobne bardzo myślenia Karel Horny w jakim sensie która, która która, która jest gdzieś pomiędzy w tym myśleniu właśnie to widowisko kraj do pokoju gąski no to obrazy najniższe, że rysuje tak naprawdę o tyle, o ile nie wiem nie ma czegoś ewidentnego po prostu oczy kieruje tamtą stronę nie przykłada do dzieciństwa większej wagi niż do wszystkiego innego po prostu myślano, ale to jest też pytanie o to w jaki sposób mianowicie przykłada wagę do tego z dzieciństwa, bo cały czas poruszamy jest inaczej powiem przepraszam mniejsze zastanawiać nad tym kim byłaś kim jesteś teraz, bo byłaś kiedyś taka bardziej się zastanawiać kim będziesz albo kim kim byś chciała być albo albo kim kim się stanie po prostu to jest stanowisko, które jest bardzo twórcze to znaczy, otwierając właśnie jakąś umiejętność pewnie projektowania siebie w przyszłość czy uruchamiający wyobraźnię z 1 strony, ale z drugiej strony bardzo jest trudno myśleć o takim wyobrażeniu sposób AKo zalany to znaczy jednak nie chodzi mi o to, bo to jest właśnie moim zdaniem sen to bardzo ciekawe dlatego właśnie chciałem, żebyśmy o tym determinizm rozmawiali no bo badań to znaczy nie chodzi o to, że mając za sobą jakieś ileś tam doświadczeń Szarek łańcuch itd. to już w jaki sposób absolutne jest też pytanie o wolną wolę tu w ogóle się robi bardzo skomplikowanie jakiś sposób absolutnym nie determinuje ja tutaj nie mam żadnego pola manewru można konta są też postawić tylko raczej o przyjęcie tej perspektywy oto mi chodzi, że jednak jestem rezultatem łańcucha jakich zdarzeń, na które pod wieloma względami w ogóle nie mam też żadnego wpływu, ale nie taki sposób, żeby pogrążyć się coraz rozpaczy w związku z tym, że nie mam, ale że jestem z jakiś gliny w bardzo rozmaitych okolicznych okoliczności ulepione i że rozumienie tego w pewnym sensie poszerza zakres mojej wolności, która jest dosyć ograniczona no tak tylko, że nie bierze pod uwagę już tak stroju do scoringu z kim rozmawiamy paradygmacie tego, że inaczej zupełnie relacja pomiędzy tym co indywidualna, a tym co zbiorowa wyglądał obu tych myślicieli to znaczy Fronda jednak kultura jest jakąś ekspresją indywidualnych psychika oczywiście, która też zwrotnie oddziałuje na na indywidualną i wewnętrzne mają różne mechanizmy kulturowe itd. ale jest jakaś suma tych takich właśnie pojedynczych indywidualnych psychiki nazwijmy to tam też oczywiście jestem ca to tam to co to co zbiorowe to co ogólne to jest ta warstwa instynktowi no to jest ten to kto to jest coś co po prostu jest jakąś taką grą sił grą instynktów właśnie w takim bardzo naturalistycznie rozumianym świecie, gdzie ludzie ludzie powodowani są tymi swoimi pragnieniami instynktami i ponieważ wchodzą funkcjonowanie zbiorowe to muszą wykształcić cały szereg różnych takich mechanizmów, które spowodują, że oni się tam po prostu wszyscy nawzajem nie nie konsumują nie pozabijają i nie będą odbywali stosunków płciowych z osobą wszyscy, bo to generalnie o to chodzi w natomiast natomiast w tym w tym myśleniu już górskim to co zbiorowe jest jednak czymś znacznie bardziej skomplikowanym powiedziałbym, bo mamy tę warstwę nieświadomości zbiorowej archetypów i tego, że swoje indywidualne doświadczenia czy twoje jednostkowe życie psychiczne jest pewną wypadkową swojej prywatnej historii, która jest w zasadzie, jakby mniej istotna aniżeli aniżeli ta warstwa uniwersalna to znaczy w jakim sensie twoje życie powtarza archetyp poza archetyp nowy los człowieka jako takiego się konfrontuje także nerwicy i także właśnie swoich najbardziej trudnych intymnych doświadczeniach właśnie nie ze swoim dzieciństwem tylko z pewną uniwersalną sytuacją egzystencjalną kraj przez swoich zwycięskich uczelni jest też uniwersalną sytuacją oraz Dynovia przez poprzez poprzez te figury poprzez te figury dzieciństwa czy sytuacji, jakby z prywatnej historii odzwierciedlają się te właśnie fundamentalne z wymiarem ludzkiego doświadczenia ale, ale to już jak system wchodzić w kontakt jak ty sobie z tym w cudzysłowie radzisz jak ty zaczynasz rozumieć ów wewnętrznie, czego pewną perspektywę za re czy uprawiać pewną autorefleksję no no to już jest wejście jednak ten obszar i i dlatego w jakimś sensie taki koncentrowanie się z tamtej perspektywie na indywidualnej prywatnej historii nie ma sensu do końca ona jest jakość ważna podobnie jak wszystkie inne swoje doświadczenia są ważne, ale istotne jest ten aspekt uniwersalne po prostu i to moim zdaniem bardzo różni jednak to te podejścia natomiast to, o czym ty powiedziałaś o tym co to bardziej pasuje do Hermana właśnie do i do tego jego konceptu, który on rozwija w książce są, skąd przede wszystkim, bo wcześniej się też, ale on też powiedziałbym, że dzieciństwo i te obsesje na punkcie dzieciństwa kraju traktował zawsze dość krytycznie umorzone to jedno wtrąca nie ma też jakoś ja mam ten kłopot, że być może czymś na co napotykamy jako trudność w takiej rozmowie to jest to, że jednak to słowo dzieciństwo jest nacechowane też jakimś wyobrażeniem, że jak mówimy o tym, zwłaszcza w kontekście psychoterapii nie mamy tak naprawdę Jasnej definicji tego czegoś odnosimy chodzi, a to znaczy oczywiście wszyscy wiemy, o co nam mniej więcej chodzi ale, ale trochę mam z tym kłopot, dlatego że np. czy odnosimy się do nie wczesnych doświadczeń relacyjnych czy znaczy właśnie odnosimy się do przeżycia i doświadczenia, czyli to też jakiś takiej warstwy afektywne która, która temu towarzyszy, zwłaszcza że, że NATO są jednak co by nie było nie możemy w sposób taki no wyspy za poza pewną chronologię zdarzeń poza pewne gmina Arne myślenie na temat tych doświadczeń, że to są jednak te pierwsze i te pierwsze jako pierwsze pozostawiają za sobą rozmaite ślady no i intensywne, które następnie oddziałują na kolejnej w jaki sposób już formatu ją to jest dosyć istotne czy mówimy o takim właśnie że, bo zdarzyło się to albo tonowo pewne pewnego punktu widzenia nie ma znaczenia to znaczy chodzi mi o to, że można bardzo często znaleźć właśnie w takim w takiej sytuacji terapeutycznej, zmagając się z czymś nie wiadomo czy mieć takie poczucie, że coś jest nie tak nie wiedzieć co to jest to nie tak można wtedy myślę, że wiele osób może mieć takie doświadczenie też myślą, ale tak zgodnie właśnie taką popularną wykład, ale przecież w moim życiu nic takiego się nie wydarzyło, że miał się miał miała taki sposób czuć niema czegoś takiego do czego mogę się odwołać, więc to też jakoś tak bardzo mieszający wiązek mówimy dzieciństwo to też wydaje mi się, że to domaga się jakiegoś doprecyzowania w takim sensie, że też nie mówić o tym albo nie pielęgnować takiej fantazji właśnie, że to jest coś takiego, że no po prostu musimy koniecznie zajrzeć to co tam siedziało w tych wczesnym w tym wczesnym okresie i jak to rekonstruuje my to jakiś magiczny sposób ze Śródmieścia, bo tak nie jest no zgoda tylko, że po prostu jak pójdziesz na psychoanalizę to będzie katować dzieciństwo w nieskończoność natomiast na własne życzenie nie nie narzucenie psychoanalityka o faktury nie mając do tego podstaw twierdzi, jakoby posiadał jakąś rozległą wiedzę na temat funkcjonowania także są inne, ale Grecja i inne właśnie FR, ale jak pójdziesz do psychoterapeuty poznawczo behawioralnej go to to będzie drugorzędne to znaczy może się ten temat oczywiście pojawić jeśli będzie nie wiem z tym się konkretnie wiązała jakaś trudność, ale zasadniczo, jakby na czym innym w ogóle polega podejście do symptomów problemów trudności, z którymi ktoś zgłasza więc, jakby to są takie 2 modelowe sytuacje, w których z 1 strony mamy myślenie tak jak to jest frajda o dzieciństwie jako o tym czasie szczególnym tym czasie, kiedy się tworzy tożsamość, kiedy cała psychika się specyficznie konfiguruje i czasie, który jest kluczem do rozumienia wszystkiego co następuje później to jest istota przecież tego myślenia czy to będzie taka odmiana czy inna odmiana to będzie Kleina ska czy Boyle wioska czy Strojnowska czy jakakolwiek inna jest to podstawowe założenie tam jest klucz po prostu no ale jest klucz tutaj w tych podejściach, której referuje nie ma takiego po prostu założenia nie ma tam wcale klucza klucz może być zupełnie, gdzie indziej, jakie są takie doświadczenia jak wszystkie inne wszystkie doświadczenia są generalnie oczywiście ważne natomiast klucz po prostu nie jest tam dobrze muszę problematyce dawać jeszcze słowo klucz jako ostatni gest przed zawieszeniem i ZASP ten sam, który sprowadzimy, ponieważ o tym taki dwu odcinkach zrobimy ten ten program i oczywiście tematy, które dzisiaj są poruszane są właściwie nic tematami nieskończonymi i też różne sposoby nieustająco powracającymi naszych rozmowach ciekawe co tutaj odtwarza, ale może się dowiemy dopiero może to co odtwarza dopiero wiesz o karze to może może takie ćwiczenie myślowe na następny odcinek już zapowiadamy oczywiście firma zapowiedziany przez Tomka jeszcze powiemy o właśnie teorii przywiązania kilka słów, a propos tych różnych kwestii, które już tutaj dzisiaj poruszyliśmy na pewno jeszcze determinizmu jeszcze może wątek wolnej woli się pojawi no i kwestia słowo słowa klucz, a mianowicie może krótką definicję roboczą przed pożegnaniem się na dzisiaj podaż co znaczy właściwie tym to jest klucz nowym się wydaje, że powiedziałem to znaczy, że to jest czas, w którym to co najważniejsze zostało ukonstytuował na UE, którym pewna wykształciły się fundamentalne szlaki kierunki ścieżki którymi moje życie psychiczne podąża struktura wtedy powstała mojego doświadczenia, która oczywiście pozostaje przede mną dopóty dopóki doświadczam bolesnych objawów ukryta żeby, żeby oczywiście tu się nie mówi tak wprost, że chodzi o to, żeby te objawy zredukować, ale w każdym razie, żeby jakoś z cierpieniem sobie próbować poradzić ja muszę tam zejść do tego do tych podziemi i wsie i muszę przyjrzeć się temu jeszcze raz i tam odkryć właśnie ten klucz no nie musisz to po pierwsze, czy nie nie musi w tym sensie, że ktoś mi każe tylko w tylko to jest pewien tt pewna forma, którą się tam zakłada, że po to, się co robi właśnie, że to jest konieczne do tego, żeby właśnie móc zrozumieć siebie przy kieruje to na to, że rzeczywiście pewne fundamentalne struktury NATO zagadnienie się tworzą i wątek ten będziemy kontynuować w następnym odcinku, na które serdecznie państwa zaproszę właśnie Bartosz Dąbrowski wydaje audycja dziękujemy narodowcy z 6 dorosłych Bartosz no ale taki, który miał dzieciństwa jak każdy, gdzie tkwi klucz nie nieprawda to słyszenia podcast psychoterapeutyczno filozoficzny tylko na tokfm PL w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek w środę po dziewiętnastej wdzięczność Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA