REKLAMA

Jak pomagać kredytobiorcom? I czy w ogóle pomagać? DEBATA część II

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2022-04-29 09:20
Prowadzący:
Czas trwania:
29:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka to jest druga część piątkowego wydania magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobry zgodnie z zapowiedzią zgodnie z obietnicą zapraszamy dziś do wysłuchania kolejnej debaty, której temat ujmujemy w następujący sposób czy i jak pomagać kredytobiorcom chodzi o pomoc w związku z rosnącymi stopami procentowymi rosnącymi wyborem, a więc mówić będziemy przede wszystkim o kredytach złotowych mieszkaniowych zaproszenie do studia Radia TOK FM przyjęli Rozwiń » dziś posłanka koalicyjnego klubu poselskiego lewicy partia razem pani Daria Gosek-Popiołek dzień dobry dzień dobry oraz prezes związku banków polskich pan Krzysztof Pietraszkiewicz dzień dobry dzień dobry bardzo dziękuję za przyjęcie zaproszenia nasze spotkanie można oglądać na Facebookowym profilu TOK FM na tę transmisję można także trafić za pośrednictwem strony tokfm PL podobnie jak przed tygodniem, gdy w studiu spotkali się posłanka po Izabela Leszczyna pan Krzysztof Pietraszkiewicz pani Izabela Leszczyna pan Krzysztof Pietraszkiewicz taki dziś dyskusja naszych gości potrwa do końca czasu piątkowego tak jak, więc do godziny kraju do godziny dziesiątej nasi goście zostali też uprzedzeni o zasadach przebiegu tej debaty punktem wyjścia do rozmowy będzie projekt ustawy o tymczasowym sposobie ustalania stopy oprocentowania w umowach o kredyt hipoteczny ze zmienną stopą oprocentowania jest to gotowy projekt ustawy przedstawiony przez klub lewicy za chwilę, więc poproszę panią posłanką przedstawienie omówienie pomysłów zawartych w projekcie następnie poproszę, aby pan prezes odniósł się do tych pomysłów potem wstępie odbędzie się dalsza dyskusja rozumiem, że możemy zaczynać się oczywiście możemy zaczynać także ja przypominam w tej rundzie mamy 2 minuty bardzo proszę pani posłanka Gosek-Popiołek no mamy do czynienia z dramatyczną sytuacją tak naprawdę dziesiątek tysięcy młodych rodzin, które albo już stanęły albo za moment staną w sytuacji, w której będą nie będą w stanie spłacać rat hipotecznych na swoje mieszkania ciemne dlatego lewica proponuje zamrożenie wysokości rat kredytowych do wysokości z grudnia 2019 roku proponujemy również wzmocnienie funduszu wsparcia kredytobiorców i ułatwienie skorzystania z tych środków dla tych, które dla lektury ten wzrost rat wiąże się z obawą o utratę mieszkania o stratę rzeczy mienie, na które pracowali latami chcemy wsparcia tu i teraz buduje teraz problem nie od stycznia 2023 roku nie dopiero wtedy, kiedy banki nie będą w stanie dogadać dlatego ten grudzień 2019 dlatego, że to dosyć specyficzna data dlatego, że to jest moment sprzed obniżek stóp procentowych i sprzed potem tego dużego wzrostu zresztą na tym poziomie z po na podobnym poziomie utrzymywały się utrzymał się to będą prezentują właściwie od 2014 piętnastego roku to jest pewien to pewien Constans ne i uważamy, że jest to uczciwa propozycja, która pomoże przez najbliższe miesiące kredytobiorcą Anny, ale jednocześnie uważamy, że to powinien być też moment, w którym my jako legislatorzy my jako społeczeństwo również wypracują PN uczciwe system udzielania kredytów hipotecznych wyliczania wskaźników referencyjnych, bo uważamy pani prezesa, że to co działo się przez ostatnie lata było po prostu nieuczciwe banki zapraszały do bardzo ryzykownej re kredytobiorców w grę w kredyty hipoteczne oparte o zmiennych stopach procentowych hitu dokładnie czas się zakończył 2 minuty 6 sekund bardzo dziękuję Pani Poseł, więc te 2 minuty 6 sekund dla pana prezesa bardzo proszę po pierwsze, chciałbym powiedzieć, że system wsparcia dla klientów, którzy znajdują się w trudniejszej sytuacji istnieje zostało określone przez nasz parlament w głosowaniu i z tego systemu rzeczywiście w ostatnich miesiącach korzysta coraz więcej osób, czyli to przez parę lat można powiedzieć były zgromadzone około 600 000 000zł na tym funduszu nie były wykorzystywane patrząc na styczeń luty marzec widzimy wzrost zainteresowania korzystania w tym fundusz z tego funduszu jeśli chodzi o jakiś dokapitalizowanie czy dofinansowanie tego funduszu to jest kwestia potrzeb przypomnę, że ten mechanizm jest w tej ustawie zapisane jeśli zaś chodzi o zamrożenie stawek tych powiedzmy kredytów z datą, którą Pani Poseł podała no muszę powiedzieć, że z przykrością, że Pani Poseł czy wybrane zostały daty okresu, kiedy stopy procentowe rzeczywiście były niższe specjalne, bo warto sięgnąć 23 lata wcześniej i zobaczyć, że stopy procentowe, które nawet dzisiaj są właśnie są na takim poziomie jak 23 lata wcześniej przed terminem, który podała Pani Poseł wcześniej czyli, gdybyśmy wzięli rok 2000 czytam siódmy czy ósmy czy nawet dziesiąty to by się okazało, że to stopy procentowe obecnie są dla kredytów złotowych ta podobnym poziomie natomiast ważne jest tutaj to, że pamiętać trzeba, dlaczego stopy procentowe są tak kształtowane i czego skutkiem jest to, że mamy wysoką inflację rada polityki pieniężnej podjęła musiała podjąć decyzję o przeciwstawieniu się narastaniu inflacji i gdybyśmy przyjęli takie rozwiązanie to 6 jak jeszcze przeważą 10 sekund oznaczałoby to, że niszczymy cały system oszczędzania w Polsce bo to by oznaczało, że deponenci mogliby uzyskać wynagrodzenia za depozyty natomiast zamrozili byśmy pracę nad kredytami stało procentowymi, o czym Pani Poseł wspomniała, że powinniśmy wypracować bardzo dziękuję panie prezesie doliczyłem 20 sekund do tej pierwszej wypowiedzi, więc pozwoli pan, że w rundzie teraz już po wstępie w kolejnej Pani Poseł oddam tak jak 20 sekund do 1,5 do po latach do tych 90 sekund, na które umówiliśmy w tej bądź i tylko zanim państwo rozpoczną chciałem jeszcze raz powtórzyć projekt ustawy, bo klub lewicy złożył projekt ustawy są do odnalezienia na stronach sejmowych nie ma jeszcze druku, ale we wniesionych projektach można go można go odnaleźć no i teraz Drodzy Państwo mam nadzieję, że głównie będziemy mówić o projekcie ustawy, bo to miał być głównym tematem, ale też pewnie i filozofii tego czy pomagać czy nie pomagać oddaje głos pani posłanka Gosek-Popiołek tutaj będzie dodatkowe dodatkowy czas bardzo proszę też kilka wątków, które pan prezes zarysowują chciał do nich wszystkich odnieść na początku zacznę od końcowej końcowego elementu wypowiedzi pana prezesa ci od kwestii depozytów osób, które mają swoje oszczędności w walkach na bardzo chciała, żeby banki uczciwie traktował te osoby i rzeczywiście proponowały im takie stopę zwrotu, żeby to opłacało w tym momencie wiemy, że tak nie jest rosną raty kredytów hipotecznych rośnie WIBOR, ale też zysków widać ani na lokatach ani nam na depozytach, więc tak mamy do czynienia z pewnym nieuczciwym kształtowaniem relacji pomiędzy bankami, a klientami po drugie, pan prezes mówi o ten o stopach procentowych mówi o decyzjach ciemne rady polityki pieniężnej NBP, ale wróćmy do tego czym jest wybór, bo WIBOR jest skrajnie transparentnym wskaźnikiem, który opracowują dla siebie banki w oparciu o nieistniejące transakcje międzybankowe, ponieważ sektor bankowy w Polsce ma nadpłynność w i to jest fakt ogólnie znane przypomnę pan prezes na pewno zna rozporządzenie BMR, które zobowiązuje do innego wyliczania tego typu wskaźników, więc mamy do czynienia ze skrajnie niesprawiedliwą sytuacją, w której w Polsce dominują bardzo ryzykowne raty kredytów hipotecznych zmienne w 985% na Zachodzie w Niemczech we Francji dominują raty o stałych stopach procentowych przewodzić jak to jest czy taki Francuz może dlatego taki Francuz może wiedzieć, jaka będzie wysokość jego rady za 51015 czasami 20 lat, a Polak musi godzić się na ryzykowną grę w kasynie minuta meczu o jakieś decyzje, na którą nikt nie ma wpływu poza bankami, które na tę decyzję zarabiają bardzo dziękuję Panie Pośle, proszę panie redaktorze Pani Poseł oraz terminu dla tak bardzo wykreślić wszystkie stwierdzenia nieuczciwe nierzetelne i tak też po prostu Pani Poseł nieprawda i teraz po pierwsze, Polski wskaźnik WIBOR działa zgodnie z zasadami DNR i został zaakceptowany zarówno na poziomie unijnym jak przez komisję nadzoru finansowego, gdyby tak nie było to by nie mógł w tym wskaźnik obowiązywać na polskim rynku druga kwestia to jest kwestia oprocentowania depozytów proszę pamiętać, że Polski sektor bankowy 2 lata temu poniósł straty miał wynik -300 000 000 w roku ubiegłym ten wynik się poprawił i w tym roku też rzeczywiście się poprawia tylko Pani Poseł nie dodała tego, że sektor bankowy na psie kwalifikowaniu przy aktualizacji wyceny obligacji skarbowych skarbu państwa poniósł straty obniżył wynik finansowy o kilkanaście miliardów złotych teraz proszę sobie wyobrazić, że zamraża pan nie daje możliwości zarobienia bankom na kredytach, bo chce pani zamrozić chce pani, żeby w oprocentowanie depozytów poszło w górę to jest po prostu niemożliwe to się nie składa to jest prosta matematyka klienci bank, zarabiając na m.in. głównie na kredytach może zapłacić odpowiednio więcej za depozyty natomiast nie ma za ostatnich latach wielkiego zapotrzebowania nie było na kredyty, bo przedsiębiorcy członkowie zostali dokapitalizowanie bardzo mocno pomocą słuszną w czasie covidu nie potrzebowali nie potrzebują do tej pory zbyt wielu kredytów to się rusza powoli i powoli wzrastają też propozycję ofert za płaconych za depozyty przez swoje ja muszę tylko na 2 sprawy zwrócił uwagę oczywiście oddam dodatkowy czas, bo pan prezes do czasu, który przekroczyła pani posłanka tak jeszcze doliczyć sobie kolejne sekundy chciałbym, żeby mieli państwo poczucie sprawiedliwej z prawdziwego czasu równie podzielonego na wypowiedzi jak tu pilnuje proszę mi uwierzyć, że staram się to dosyć klub skrupulatnie odnotować pierwsza sprawa to te zegary, o których powiedziałem druga apeluje także do państwa mimo, że to uczucie dyskusję bardzo poważnych sprawach myślę, że wzbudza ona zainteresowanie wśród wielu słuchaczek słuchaczy by by te wszystkie wskaźniki, których państwo mówią i posługują się w dyskusji z taką lekkością i tu nawet rozumiem by jednak też wyjaśniać i w tak byśmy wszyscy mieli równą wiedzę myślę, że ten WIBOR tutaj wielokrotnie już było omawiane więc, więc jest pewnie tak intuicyjnie dla wszystkich jasne, ale o to apeluje pani posłanka Pani Poseł teraz dodatkowe 20 sekund do pierwotnego czasu, czyli minuta 50 tu znowu ja rozumiem, ale jest ja trochę rozumiem szewskim tej logiki, która stoi za wypowiedziami część ekonomistów też pana prezesa, chociaż z drugiej strony biorąc pod uwagę miejsce zatrudnienia w charakter to w być może nie powinno mnie to 9, ale zauważmy, że w tej całej sytuacji po USA taka opowieść o tym, że banki nie mogą stracić, ale zwykli ludzie mogą już dokładnie to samo opowieść, która pojawiała się w tej bardzo nieuczciwej sytuacji związanej z kredytami opartymi o franki faworytami we frankach szwajcarskich i tras, dlaczego my jako społeczeństwo godzimy się na rekordowe zyski banków, bo pani prezesa być może pan powie, jakie zaliczyły tutaj zyski banków w pierwszym kwartale tego roku w porównaniu do zeszłego i poprzedniego być może to jest wiedza, którą pan prezes powinien się z ludźmi podzielić mamy z rekordowymi zyskami banków mamy do czynienia z sytuacją, w której tysiące ludzi mogą stracić swoje mieszkania co więcej mamy dotyczyć jest też opowieść o tym jak pan odpowie rodzin, które zarabia 6000zł netto ma zdolność kredytową wobec tego po teraz wysokości 150 000 jedyne na co ich stać to jest mieszkanie 10 w wielkości 10m² w Krakowie na ulicy Glogera jak ta rodzina z jednym z dwójką dzieci, które zarabia 67000zł na rękę może wychowywać i żyć na 10m² to jest sytuacja, do której ETA polityka względem banków i polityka względem polityka mieszkaniowa doprowadziła bardzo dziękuję i minuta, a 50 zgodnie z regulaminowym czasem doliczone była dla pani posłanki Gosek-Popiołek pan prezes Pietraszkiewicz dokładnie od tego miejsca bardzo proszę postarać się zapamiętać, a także przypomnę po informacjach odpowiada pan Krzysztof Pietraszkiewicz to jest debata o kredytach radio taka sama pani posłanka Gosek-Popiołek klub lewicy i pan prezes Pietraszkiewicz związek banków polskich słyszymy się po informacjach w K2 ekonomia kapitał gospodarka to jest ostatnia część piątkowego wydania magazynu EKG prawie dziewiąta 43 Maciej Głogowski raz jeszcze dzień dobry pani naszymi gośćmi są pani Daria Gosek-Popiołek posłanka koalicyjnego klubu poselskiego lewicy partii razem raz jeszcze dzień dobry i pan Krzysztof Pietraszkiewicz prezes związku banków polskich dzień dobry po raz drugi, a rozmawiamy o przypomnę kontynuacja naszych debat czy i jak pomagać kredytobiorcom jesteśmy po pierwszej części rozmowy punktem wyjścia dzisiejsze rozmowy jest projekt ustawy klubu lewicy już złożony do odnalezienia na sejmowych stronach, chociaż zastrzega nie ma numeru, więc trzeba szukać we wniesionych projektach jeśli ktoś ma ochotę zajrzeć co w projekcie jest pani posłanka w pierwszej części opowiadała teraz głos ma pan prezes Krzysztof Pietraszkiewicz w tej rundzie oczywiście wracamy do 1,5 minuty bardzo proszę czas dla pana dziękuje prezesie Szanowni Państwo Janie biorę udział w żadnej kampanii wyborczej nie zamierzam w czasie moich wypowiedzi by stosować półprawd lub przekłamań lub kłamstw sektor bankowy każdy bank musi uwzględniać interesy deponentów musi uwzględniać interesy kredytobiorców musi uwzględniać interesy właścicieli, których większości są fundusze emerytalne fundusze inwestycyjne bądź właściciele banków spółdzielczych nie może być po prostu także tego samego dnia mówimy, że kredyty mają być tanie depozyty mają być wysokie płatności mają być za darmo to się po prostu nie spina, gdyby występował w kampanii wyborczej to zada pani pytanie Pani Poseł jak pani głosowała, kiedy wprowadzono dodatkowe obciążenia 5 miliardowe rocznie na banki na pytanie, dlaczego kredyty są droższe depozyty tańszy jest odpowiedź państwa głosowaniu dodatkowo poza szczytem obciążenia się państwo sektor bankowy rocznie 5,5 miliardami jak pani głosowała jak głosowali posłowie przy wprowadzaniu funduszu wsparcia, czyli kolejnych kilkaset milionów jak głosowaliście państwo, wprowadzając obciążenia słuszne skądinąd na bankowy fundusz gwarancyjny wysokości 3 000 000 700 w tym roku Otóż te pieniądze jak pani pyta, dlaczego kredyty są drogie depozyty tanie to są właśnie te kilkanaście czy praw blisko 10 dodatkowych miliardów złotych, które po prostu sektor bankowy odprowadza tu kropkę, żeby nie było podejrzeń za długa mówi jest dokładnie minuta 30 mam nadzieję, że państwo nie mają pretensji do mnie to zwracanie od czasu czasu uwagi na czas, ale to tylko, dlatego że chciałbym by państwo mogli się wypowiadać ja podsumuję tylko 1 zdaniem jeszcze jesteśmy po 3 państwa wypowiedziach równych albo kontynuujemy na zasadzie przekazywania sobie czasu albo jednak wprowadzamy nowe wątki, chyba że pani posłanka zechce odpowiedzieć panu prezesowi to proszę o decyzję, bo musimy do jakich wniosków naszych słuchaczy także doprowadzić ten może odpowiedź proszę pani jedno panie prezesie banki nie działają żadne jakieś później próżni prawnej tak jak każdy ma obowiązek płacenia podatków składania syna budżet państwa tak samo jest z bankami trochę nie rozumiem tego toku myślenia chciałby pan, żeby banki na nic nie składały, żeby banki pani wróciła zima mogła nawet trochę jako leżała pytanie, dlaczego zmienił się trochę droższa depozytu to, że noc te posty są też trochę tańsze, ponieważ państwo chcą stosować pewnych mechanizmów, które stosujecie w stosunku do Radka hipotecznych, ale dobrze idźmy dalej, bo być może to jest moment, który powinniśmy trochę odejść od naszego od naszego UE tego ty tego sporu i chcemy być dalej, bo gdzieś pojawi się pytanie co po zamrożeniu rat WIBOR i jest też perspektywa, którą nakreśla pan pan premier, więc my w ogóle uważamy, że to jest ten moment, w którym należy zmienić to jak udzielane są kredyty w Polsce powinniśmy dążyć do stworzenia systemu, w którym dominują kredyty oparte o stałe stopy procentowe tak, żeby ludzie wiedzieli, jaka będzie rata za 51015 lat w oparciu ona przykład stopę referencyjną NBP z początku roku chodzi o pewien stały wskaźnik także by ludzie, jeżeli w takim hazardzie to jest standard europejski to jest to do czego Polska powinna dążyć, bo takie są realia w Niemczech we Francji jesteśmy z Unii korzystajmy także z tych realiów minuta 34 bardzo proszę pan Krzysztof Pietraszkiewicz dziękuję chcę tylko powiedzieć, że zamrożenie NATO stawek na poziomie zaproponowanym tam zresztą różne grupy polityczne różne stawki proponowały, ale oszacowaliśmy to by oznaczało straty nie uzyskane wynagrodzenie przez deponentów przedziale 33 do 50 000 000 000zł ja nie mam takiej zgody nie mamy jako sektor zgody milionów do momentu, żeby oni utracili po prostu korzyści tych rozmiarów, a teraz przychodząc do bardzo ciekawego i słusznego tematu podniesionego przez panią poseł rzeczywiście prace nad kredytami stało procentowymi powinny być prowadzone, iż szkoda, że one nie zostały nie da nie dano możliwość rozwinięcia, ponieważ przypomnę, że w niektórych bankach przed pandemią poziom kredytów stało procentowych osiągnął już trzeci ponad 30% niestety potrzeba obniżenia jak rozumiem gwałtownego stóp procentowych przez bank centralny spowodowała, że klienci nie chcieli zaciągać kredytów stało procentowych, bo kredyty zmienną procentowe stały się bardzo tanie i w związku z tym wszyscy klienci widząc, że stopa kredytu stało procentowego wyższa istotnie niż zmianę procentowego żądali oczekiwali tego typu kredytu i my przechodzimy w tej chwili do sytuacji normalne i dlatego nie wolno tego zamrożenia zastosować, żeby przejść na pełen na pewien pułap i przystąpić rzeczywiście rzetelnie do budowy kredytów stało procentowego jeszcze 1 uwaga od 30 zachód przepraszam ważne jest to, jakie są stopy procentowe w strefie euro w Polsce i dopiero od tego trzeba liczyć ile płaci Francuz ile płaci Polak, jeżeli stopy procentowe w strefie euro są bliskie 0, a u nas będą 4,5 i 5% to kredyty dla klientów zawsze będą po prostu niestety droższe dlatego ja opowiadam od dawna za przeproszeniem do strefy euro 2 minuty dokładnie tyle pan prezes mówił oddaje głos pani posłance bardzo nie chcemy płacić tyle ile płacą Niemce czy Francuzi za nasze kredyty chcemy, żeby warunki ich udzielania, jeżeli chodzi o ofertę banków były podobne po prostu uczciwie podobne to po pierwsze po drugie pan prezes mówi o tym jak tutaj klienci wybierali rat kredytów pan chyba naprawdę bardzo długo minęło długo czasu od kiedy pan prezes prawa i kody kredyt to absolutnie nie jest sytuacja, w której ludzie przychodzą do banku imają prawo cokolwiek negocjować doradcy kredytowi oni proponują pewne rozwiązania nie ma możliwości, żeby się, że prezesi banków prezesi firm oni morze mogą mają inną pozycję negocjacyjną ludzie, którzy biorą kredyt dostają taką ofertę ani mną, a w roku 2020 banki nawet nie musiały przedstawiać oferty rat kredytowych w oparciu o stałą stopę procentową to się zmieniło, ale nadal jest tak, że te przedstawiane te, żeby prezydenta zostało 100% było absolutnie bardzo mało atrakcyjne w porównaniu do tych o zmiennej i banki proponowały dokładnie 2 ten sam mechanizm jak za czasów kredytu we frankach szwajcarskich i proszę powiedzieć, jaką lekcję państwo wyciągnęli jako sektor bankowy z tych wszystkich ME postępowań sądowych wyrok sądu z decyzji sędziów odnośnie tej bardzo nie w równej sytuacji pomiędzy bankiem, a klientem, bo wice po tej rozmowie, że ta lekcja nie została wyciągnięta wręcz przeciwnie Pani Poseł bardzo wiele wniosków wyciągnięto po roku 2008 wyciągnięto po roku 2014 po roku 2020 proszę zobaczyć, że każdy klient ma dzisiaj informację o tym jakie oferty przedstawiają banki w kredytach mieszkaniowych to 30 wiodących 500 banków spółdzielczych na terenie całego kraju i klient, który chce się zorientować, jaką ofertę, jaką ofertę oferują banki konkurujące między sobą może to zrobić może zasięgnąć opinii doradcy nie w konkretnym banku tylko doradcy, który działa niezależnie na rynku przedstawia taką ofertę interpretuje 2030 banków to jest powszechna wiedza również na łamach gazet na łamach portali internetowych proszę nie wprowadzać klientów błąd takie rzeczy są dostępne, a jeżeli ktoś ma problem i ma zacząć jeszcze 300 000 kredytu to powinno dostać być na to, żeby pójść za 200zł do doradcy na rynku przepraszam nie bankowego, żeby nie było podejrzeń, że bank coś tam proponuje dostanie pełną ekspertyzę i muszę powiedzieć, że z naszych badań wynika, że 47% klientów, zaciągając większe zobowiązania chcę korzystać z doradztwa profesjonalnego i o to zabiegamy, żeby na rynku były jak najwięcej doradców ponadto wprowadzono regułę, że każdy bank musi poinformować klienta i przeprowadzić symulację jak może wyglądać jego kredyt w ciągu 23 lat jeśli stopy procentowe wzrostu 12 lub 3 punkty procentowe teraz zgodnie z zaleceniem komisji nadzoru nawet kilka punktów procentowych więcej 1,5 minuty bardzo dziękuję będziemy musieli, bo czas audycji dobiega końca zbliża się do podsumowań mamy jedno pytanie już może nie wliczają się z czasu tylko proszę o odpowiedź Pani Poseł mówiła pani o tej stałej stopie oprocentowania czy pani sobie wyobraża, że to ma być uregulowane ustawowo bądź przez nadzorcę rynku myślę, że jest to rozwiązanie, które byłoby odpowiednie byłoby na pewno transparentne sytuacja, w którym one regulowane ustawą także banki, korzystając nowy portfel kredytów mówić w połowie przykład oprocentowane stałą stopą tak tak uważam, że tak co więcej uważam również, że powinniśmy również w ten sam sposób podejść do marż banków też są takie regulacje na Zachodzie, gdzie one również mają pewien górne górny limit natomiast czy jako Sejm teraz układa pan prezes albo mężczyzna miał chwile raz z proponowanym ja musiałam dopytać, więc chciałbym, żeby króciutko pan się odnieść można ustawowo tak wyregulować marże i kończąc notowania stawał reguły reguły są ustalane były czy przez okazali się dobrze znak nadzór bankowy nota ustalanie ustawowo jest to po prostu pułapka, bo wystarczy taka sytuacja dzisiaj nie trzeba stopy procentowe pilnie podnosić wtedy to rzutuje także na kryzys zostało procentowej toby była dopiero dramatyczna sytuacja wśród klientów, gdyby się okazało, że muszą płacić mniej, kiedy nie powinny płacić miejsc sytuacji rynkowej teraz bardzo proszę państwa podsumowania mówiliśmy, że na podsumowania to będzie 1 minuta zaczyna rozpoczyna pani posłanka godzin, a więc tutaj oczywiście skupiliśmy się na kwestii kredytów ich wysokości wsparcia kredytobiorców, ale tak naprawdę mamy do czynienia z pewną sytuacją znacznie poważniejszą, bo ten kryzys, który teraz mamy kryzys związany z galopującym cenami mieszkań bardzo małą zdolnością kredytową Polaków on tak naprawdę jest skutkiem błędnych decyzji braku prowadzenia polityki mieszkaniowej przez wszystkie tak naprawdę rządy Polski po osiemdziesiątym dziewiątym roku i to jest coś, o czym powinniśmy mówić prawie połowa Polaków zarabia za mało, żeby dostać kredyt hipoteczny i za dużo, żeby starać o mieszkanie socjalne i tu jest olbrzymi problem ja wiem, że być może dla dziennikarzy bardziej atrakcyjne z tym problem WIBOR-u wysokość rat kredytowych, ale w tej całej dyskusji nie możemy zapominać, że to jest tylko i jeden z elementów bardzo poważnego kryzysu, przed którym tak naprawdę stanęły pokolenia rodzą w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych, które niestety skutkowały tym pokoleniom pokolenie starsze to jest bardzo ważna, żebyśmy pamiętali o tym minuta 13 mówiła pani posłanka w podsumowaniu pan prezes minuta 13 rzeczywiście brakuje nam w Polsce stabilnej polityki mieszkaniowej, aczkolwiek trzeba powiedzieć, że szczytem braku polityki mieszkaniowej Polacy wzięli sprawę swoje ręce i zbudowaliśmy kilka milionów mieszkań po prostu własnymi siłami to jest oczywiście ogromne obciążenie ja z ogromnym szacunkiem podchodzę do wszystkich, którzy wzięli na siebie budowę budowę mieszkań, ale to jest rzeczywiście za mało musimy budować mieszkania na wynajem musimy także budować mieszkania ze wsparciem ze strony państwa takie rozwiązania są mało tego Pani Poseł po parlamencie od wielu lat są propozycje związku banków polskich w ten sposób, żeby budować system strategicznie długoterminowego oszczędzania na cele mieszkaniowe na cele emerytalne wystarczy sięgnąć do tych dokumentów co roku przez 20 ostatnich lat prezentujemy jak należy rozwiązać problem mieszkaniowy budowa indywidualna z własnych zasobów budowa poprzez spółdzielnie DPS-y i budowa przez specjalne kasy budowlano-mieszkaniowe ten system musi być spójny i jednocześnie wprowadzenie kredytów stało procentowych lub stałą zmienną procentowych to jest kwestia do przedyskutowania musi być strategiczne porozumienie na scenie politycznej nie taki bałagan, jaki mamy do czynienia bardzo państwu dziękuję za przyjęcie zaproszenia i podjęcie dyskusji i rozpoczęcie także kolejnych dyskusji wielu tematów, które udało nam się chociażby dzisiaj za sygnalizować pani Daria Gosek-Popiołek posłanka klubu lewicy partii razem dziękuję bardzo, dziękuję bardzo pan Krzysztof Pietraszkiewicz prezes związku banków polskich bardzo dziękuję bardzo, dziękuję przypomnę, że bankowość to część wykorzenienia dobra, proszę bardzo, byśmy równo traktowali czas w za tydzień, czyli w kolejnym wydaniu magazynu EKG w piątkowym oczywiście po dziewiątej 20 kolejna debata tym razem polityczną stronę partyjną będzie reprezentowała posłanka pani Paulina Hennig-Kloska, czyli Polska 2050 i związek banków polskich panie prezesie mam nadzieję, że przy mnie pan zaproszenie i weźmie udział także w tej debacie państwa przedstawiciel rzecz jasna dziękuję bardzo, kończymy dzisiejsze wydanie magazynach, gdzie teraz informacje po informacjach audycja Owczarek Cezary łasiczka Maciej Głogowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA