REKLAMA

Rosyjski artysta na plakacie wystawy w krakowskim MOCAK-u: "Został twarzą także ukraińskich artystów"

A teraz na poważnie
Data emisji:
2022-04-29 12:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
gościem programu jest Marta mangi artystka aktywistka pochodząca ze Lwowa od 7 lat mieszkająca w Polsce dzień dobry dzień dobry chciałbym, żebyśmy porozmawiali o wystawie krakowskiej wystawie zorganizowanej przez móc muzeum sztuki współczesnej w Krakowie MOCAK ta wystawa nazywa się polityka w sztuce i jednym z jedną z prac tej wystawy jest twarz rosyjskiego artysty Piotra pewnej afgańskiego zaś tymi ustami to jest także plakat tej wystawy i właśnie jest pani jedną z Rozwiń » inicjatorek listu w sprawie tego kontrowersyjnego plakatu tutaj też ważna informacja naszym gościem miała być także Maria Anna Potocka dyrektorka muzeum sztuki współczesnej w Krakowie, ale z przyczyn zdrowotnych odwołała swój udział w audycji, więc jesteśmy we dwójkę powiedz proszę powiedzieć najpierw na czym polega ta kontrowersja związana z tym zdjęciem z tym plakatem to chciałbym podkreślić przede wszystkim być może ten wątek właśnie ten jest przeciw, który wczoraj podczas otwarcia wystawy zostały wręczone pani Marii Potockiej dotyczy właśnie sprzeciwu wobec prezentowania w przestrzeni publicznej przez prezentowanie na plakatach i w ramach akcji promocyjnej właśnie tak zdjęcia, które zostały wybrane przez zespół kuratorski z wśród również innych prac, ponieważ też podkreśla, że w wystawie biorą udział artysty artystki jest to ponad 60 osób z różnych krajów, którzy podejmują bardzo różny sposób UE temat polityki w sztuce natomiast został wybrany właśnie zdjęcie Piotra Pawińskiego, który jest przedstawiony na tym zdjęciu tak odbieramy jako ofiarę reżimu Władimira Putina tutaj zwracam uwagę na topie generację wybiera muzeum sztuki współczesnej MOCAK także także na to, że właśnie Piotr Polański został twarzą również ukraińskich artystów którzy, którzy brali udział w tej ustawie, którzy sprzeciwiali się temu faktu przedstawianie właśnie w ten sposób racji, którą buduje wystawa Andriej bojarów i dany Halki, którzy również są uczestnikami wystawy jeszcze miesiąc temu rozmawiali z panią dyrektorką Marią Potocką, którą bardzo żałuję, że dzisiaj nie ma, że nie możemy rozmawiać również z nią i mówili o tym, że nie zgadzają się zupełnie na taki sposób prezentacji promocji tej ustawy natomiast ich ich apele zostały wysłuchane niestety zostały zignorowane zupełnie no rozumiem, że piszą państwo o tym plakacie o tym konkretnym zdjęciu, który w, które ma być dla razem także sprzeciwu rosyjskich artystów wobec reżimów Władimira Putina, że w pewnym sensie to jest jakieś priorytety decydowanie narracji, w której odpowiedzialność Rosji za wojnę jest w jest jakoś Ross Ross rozmyta no i oczywiście Rosja jest cenzura także artyści w są ofiarami tego reżimu, choć no w świetle tego co się dzieje w Ukrainie w świetle zbrodni także masowych gwałtów tego, czego dopuszcza się armia rosyjska ten plakat jest po prostu niestosowne nowa nie chciałbym podkreślić, że przede wszystkim chodzi on rację, które są wybierane także sposób regiony są prezentowane tak Piotr pogańskie rzeczywiście jest artystą aktywistą, który bardzo wiele razy sprzeciwiał się wobec akurat putinowskiego reżimu natomiast zwracamy uwagę na to, że dzisiaj niestety w sprawie wojny, które się dzisiaj jest ponad 60 dni oczywiście Ukrainie w Europie jest dramatyczna wszyscy wiemy i po prostu ma okropne skutki w tej sprawie bez pogański milczał odezwał się dopiero na początku maja i na początku maja wyraził bardzo takie krótkie zdanie na temat tego, że głównie sprzeciwia się izolacji Rosji co jak wiemy właśnie ta izolacja Rosji sankcje nakładane przez kraje zachodnie są podstawowym podstawowym narzędziem taras do walki też narzędziem do przetrwania tak naprawdę tej wojny wygranie wojny przez Ukrainę natomiast także zwracamy właśnie na uwagę na to, że właśnie takie bagatelizowanie tych narracji, w których to właśnie rosyjscy aktywiści są rosyjscy artyści są głównymi ofiarami reżimu, ale także bohaterami, ponieważ z nimi walczą dzisiaj uważamy za niestosowne, ponieważ dzisiaj z reżimem tutaj na Władimira Putina walczą ukraińscy żołnierze Ukrainki Ukraińcy mieszkanki mieszkańcy tych miast, którzy własnym życiem płacą za być może obalenie przyszłe tego reżimu, więc właśnie tutaj stoi pytanie niektórych akcentów, które zostały położone przez muzeum także chciałabym zwrócić uwagę również na to co podkreśla ukraińska artystka w nakazie widzę, że one jako artystka jak wiele innych artystów artystek dzisiaj są w schronach nie mają już kwesty tworzyć sztuki są zajęcia po prostu podstawowymi kwestiami przetrwanie, więc być może po prostu to nie jest stosowny czas, żeby bagatelizować rosyjskich artystów, którzy jednak są o wiele bardziej wygodnej pozycji o wiele bardziej wygodnych warunkach do tego, żeby to sztuka tworzyć powiedzmy kim jest Piotr Pawliński, bo w swoim liście piszą państwo tak nasze zaniepokojenie budzi również fakt, że Piotr Pawliński jest oskarżony o wielokrotne stosowanie przemocy fizycznej psychicznej seksualnej w świetle gwałtów i aktów przemocy dokonywanych na ukraińskich kobietach dzieciach przez rosyjskich żołnierzy nie zgadzamy się na przedstawienie jako bohatera mężczyznę, który sam jest oskarżony o przemoc gwałt tak tak dokładnie też zwracamy również na ten fakt, ponieważ oburza nas to, że w świetle bardzo głośnych wywiadów, ale także całej książki, która została wydana przez byłą partnerkę Piotra Pawińskiego Oksany szale giną tytuł, której w po polsku brzmiało po twarzy nie było, gdzie ona na kilkuset stronach opisuje bardzo drastyczne sceny z ich Rzońca no opisuje właśnie przemoc seksualną psychiczną fizyczną i też chciałbym zauważyć i to nie są jedyne zarzuty wobec tego artysty tej osoby tylko od jego byłej partnerki, ale także są zarzuty od innych kobiet, które niestety są ofiarami akurat tego artysty no ale czy czy Pawliński był skazany za tego typu przestępstwa w ich dla czy rzeczy ta historia znalazła jakiś dalszy ciąg przed w sądzie nie ma na razie wyroku sądowego, które jednoznacznie wskazywał pogańskiego jako o jako osoba, która dokonywała tej przemocy natomiast sam fakt tego, że takie oskarżenia są także to, że te kobiety opowiadają to uważamy za bardzo ważny chciał nie chciał byśmy nie chcielibyśmy również podważyć tego faktu, kiedy ofiary zaczyna się szósta ofiara nie wierzyć i mówić, że na pewno tak wspaniały artysta Podkowiński nie mógł dokonać takich czynów jest tutaj również podkreślamy także w tym liście, że właśnie ten fakt samego oskarżenie już jest dla nas wystarczającym, żeby nie wykorzystywać po prostu twarzy tego artysty do promocji w przestrzeni publicznej miasta Krakowa czy Polański mieszka i tworzy w Rosji na dalszym ciągu nie obecnie na ile wiem pogański mieszka we Francji Jasiem zapytać jak dyrektor muzeum sztuki współczesnej MOCAK pani Masza Potocka zareagowała na ten list to znaczy czy była jakaś rozmowa z państwem z sygnatariuszami tego protestu tak rozmowa była co prawda w mający wręczenia pani pani dyrektorka muzeum sztuki współczesnej MOCAK bardzo szybko od nas uciekła natomiast rzeczywiście później była tzw. rozmowa z kurami nikt niestety nastał bardzo smuciła, ponieważ jednym z pierwszych wątków, które by te rozmowy poruszony to była Niezgoda pani Marii Potockiej na to, że właśnie pracowniczka muzeum, które właśnie przyjęli w początku wojny Ukrainie do muzeum sztuki współczesnej MOCAK do pracy również podpisała ten list pani Maria Potocka podkreśliła, że wszyscy pracownicy muszą zgadzać się z narracją, którą tworzy muzeum w tym przypadku tworzy niestety dyrektorka, więc uważamy też to za no bardzo skandaliczny fakt, że pani Maria Potocka przy groziła, że zwolni po prostu kobiety, która podpisała ten nie został sam fakt sprzeciwu krytyki działań muzeum w nowo, ale rozumiem, że niestety nie ma z nami pani Marii Potockiej, więc nie możemy oddać głosu, ale także jak sądzę jakieś argumenty merytoryczne związane z całą wystawą padły tak oczywiście pada argument, że zdjęcie było wybrany jeszcze przed tym jak zaczęła się wojna Ukrainie wystawa była przygotowywana jeszcze rok czy nawet 2 lata wcześniej natomiast wydaje mi się, że 2 miesiące to jest wystarczający czas, żeby jednak zmienić decyzję zmienić grafikę przynajmniej grafik w internecie, tym bardziej i także zmienić grafikę na karty, które je, których jeszcze miesiąc temu nie było w Krakowie, więc na pewno jeszcze taka możliwość była no wydaje mi się, że no niestety być może jest to też spowodowane tym, że dyrektorze współczesnych instytucji teraz trochę przestali wierzyć skuteczność sztuki, więc też uważają, że sztuka jest zupełnie niewinną przestrzenią, która nie dotyka w jaki sposób polityki, chociaż wydaje mi się, że w kontekście wystawy polityka w sztuce jednak powinno było być inaczej sztuka od właściwie swego zarania dotyka polityki i co więcej na i są tacy, którzy wierzą ja właśnie podzielam tę wiarę, że przy pomocy sztuki można naprawdę w polityce bardzo dużo zrobić tak po sztuka jest po prostu nośnikiem idei, ale dotykamy tutaj bardzo w w tak delikatnej materii, jaką jest wolność w sztuce, czyli taki właściwie jej podstawowy konstytutywne postulat sztuka musi być wolna i rozumiem, że rzecz, o której państwo piszecie w swoim procent po proteście nad dotyka także w tej materii to znaczy decyzji kuratorskich decyzji muzeum, które muszą być wolne no nie do końca nie do końca zgadzam się z pana twierdzeniem, choć z zgadzam się z tym, że sztuka może być skuteczne może być polityczne natomiast nie zgadzam się z tym, że dotykamy tutaj kwestii wolności sztuki decyzji kuratorskich, ponieważ jeszcze raz podkreślę, jeżeli dotyczy przede wszystkim sposobu promocji tej wystawy nie wyboru np. prac na wystawę, ponieważ na wystawie także jest praca innego rosyjskiego artysty co, do której piszemy nic w liście nie sprzeciwiamy się wobec temu także podkreślamy w tym samym liście, że my z cenimy decyzje, które były pod 1 podjęte kuratorami kurator kami i nie sprzeciwiamy się temu, że właśnie takie prace ani inne wybranie tej wystawy to jest są ich autonomiczne decyzje jako przedstawicieli przedstawicielki instytucji natomiast właśnie to co pojawi się w przestrzeni publicznej już w trochę wychodzi poza obszar samej sztuki staje się częścią miasta Krakowa częścią jego pejzażu częścią wizerunku, jaki to miasto tworzy na pewno jest w tym duża do niezręczności bardzo dziękuję za tę rozmowę Marta Romanka ich artystka aktywistka pochodząca ze Lwowa, która mieszka w Polsce od 7 lat była gościem państwa moim bardzo dziękuje, a państwa zapraszam na informacje Radia TOK SA Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA