REKLAMA

Nie chcę walczyć z całym światem. Polska na Biennale w Wenecji

Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend
Data emisji:
2022-04-29 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
28:24 min.
Udostępnij:

Na Biennale w Wenecji nasz kraj reprezentuje w tym roku wystawa "Przeczarowując świat" Małgorzaty Mirgi-Tas. Jak powstawała? I czy będzie ją można zobaczyć w Polsce?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura na weekend z i dobry witam państwa Piotr Sarzyński to jest kolejna kultura na weekend i chciałbym zacząć od kilku słów o naszym gościom właściwie gości jak to się teraz mówi Otóż niecałe 1,5 roku temu odbierała paszport polityki w kategorii sztuki wizualne no a teraz reprezentuje Polskę na najważniejszej światowej kresie poświęconej sztuce, czyli na Biennale Wenecji, który się zaczęło dokładnie kilka dni temu potrzeba aż do listopada od razu zapraszamy Rozwiń » wszystkich i uważni Czytelnicy, ale też miłośnicy sztuki domyślają się już, że dzisiaj rozmawiam z Małgorzatą virgo TASS dzień dobry dzień dobry witam witam z gór prawda nas past wioski, ale na szczęście współczesna technika pozwala nam na taki właśnie bardzo to połączenia pani Małgorzaty jeszcze bym mogą to być jeszcze czas na gratulacje, ale chciałem zacząć od takiego pytania, które to była pani wizyta w Wenecji rozumieć jako artystki w pawilonie pierwsza, ale czy bywała pani wcześniej na Biennale była moja druga wizyta chadecy, choć w sumie tak pierwsza na Biennale w ogóle, a pierwsze regionalne, czyli wszystko właściwie było nowe w śledztwie i ojca, jakie wrażenia zaś, że coś obejrzeć tylko no starałam się starałam się zwiedzić pawilony i ile postanowiliśmy w sumie z mężem wrócić tam po raz kolejny, bo nie wszystko zdążyliśmy zobaczyć z racji tego, że tam najpierw zainstalowaliśmy później były dni prasowe i codziennie codziennie miałam jakieś wywiady, więc i w sumie cały czas tak naprawdę była w Polskim pawilonie, ale tak, ale wpływ miał w sobotę wolno, więc mogłam ten 1 dzień poświęcić na to jest tak za mało na to, żeby obejrzeć kilka wystaw no zdecydowanie za mało, bo nie kilka Niewiem ile tam do sporo sporo też, że w sumie z szynki około 500 artystów fakt tak i paliw na wystawie głównej w pawilonach, a także jeszcze wystawa przejmie połowę obejrzałam no to i tak niezły wynik został o drzewo to przejdźmy teraz do pawilonu polskiego z, ale zacznijmy może od wystawy, która miała miejsce jakiś czas temu w Polsce mianowicie o wyjściu z Egiptu galerię Arsenał w Białymstoku KE wówczas przygotowała pani taką pracę, która była rodzajem artystycznego można pejzaż właśnie dnia grafik i zakaz od kasy siedemnastego wieku im nóg i postanowiła pani takie jego grafiki, które no może uznać za nieprzychylny nieprzychylnych wizerunek Romów zamienić na taką narrację życzliwą, zachowując pewne obraz ja mam wrażenie, że ten projekt wenecki jest w pewnym sensie kontynuacją tamtego, tyle że teraz punktem wyjścia były na panujące zupełnie freski z Ferrary, czyja dobrze kombinuje no tak tak drążę cały czas mam pomysł na nasz pawilon jest tak w skrócie ujmujący, jakby wziął się czy psy z takich ziem 3 myśmy ustalili, że musimy generalnie te 3 tematy którymi się zajmuję ująć całość i nagle po prostu przyszła nam to głowy tak naprawdę Wojtkowi właśnie Ferrara i z samego tylko gdzie aby te tematy, gdzie można tak by 3 tematy ująć całość, gdzie mamy tak by ten cały rok taką kontynuację jej i gdzie mamy tę wędrówkę, która się tam pojawia i pomyślałam, że to jest idealne Webb by dana inspiracja tak by odwołanie się do dotychczas słów bo, bo pomimo tego, że no wiadomo natomiast to jest życie ówczesnych te mieszkańcy w Ferrarze grający w Ferrari i myśmy i wiadomo, że tam jest na górze toczą się tak by historii teologiczna są szykany i znaki zodiaku środkowym pasie na dole życie mieszkańców Ferrary z tamtego czasu okresu i i to po prostu jest jak myśmy, jakby omawialiśmy ten temat Ferrari i w ogóle to co ja sobie stwierdziliśmy, że to idealnie, jakby pasuje do dotyk te tematy, które sama podejmuje i rzeczywiście przypomnijmy te tematy tak chciałem rezygnować absolutnie z nas z tego tematu, którym się zajmuję, czyli tym przewłaszczenie na nowe, gdy odtworzeniem zawłaszczonych obrazów przez nie Romów kie dysk z bliska jest kontynuacja to już od wielu lat tak by Robbie, czyli pokazuje portrety kobiet romskich wie, które inspirują albo, które po prostu są dla mnie dla mnie albo dla innego bardzo ważne ze świata romskiego no i życie współczesne Romów ten co co robię to już lat mający, jakby żadnego, żeby tych tematów nie chcieliśmy w ogóle zrezygnować w przeróżne były pomysły, ale ciężko było np. nie wiem może zróbmy tylko to jednak się okazało, że mierzy w sumie chciałabym kontynuować to tylko tutaj i tak, ale przy tym też w ogóle nagle się okazało że, że jest abi Ward, który się tym zajmował tą wędrówką zawisły już życie pożyciu i wszystko jest wszystko się, jakby jakość zespołu łowca Łodzi, a dla mnie najważniejszy w Tychach temat romskich, czyli to jest praca można powiedzieć zarówno historia i teraźniejszości prawdę tak zarówno historii teraźniejszości o tym co jest dla nas ważne o tym, że jak chcemy sposoby dekolonizacji jemy by te to ten temat i też wrażliwi mamy na pewne tematy sami byśmy chcieli być poczekalni, bo to jest dla mnie bardzo ważne, o czym zawsze mówię ja myślę, że pani tak bardzo niewdzięczne zadanie ważne, ale i wdzięczne, dlatego że w przypadku Romów te stereotypy są wyjątkowo takie silne trwałe i 1 i są to zarówno z tak jest stereotyp właśnie z różnych półek, bo z 1 strony mamy taki z te typy takich utrwaloną wizję nazwijmy to hasłem cytatem z piosenki my Cyganie co pędzimy z wiatrem prawda, czyli wspiera jest beztroskie życie podróżowanie Tabora ani itd. a z drugiej strony takim innym takie takie bardzo negatywne po kojarzące czym społeczność romską nie jest cwaniactwem prawda z oszukiwaniem z tymi kobietami co wróżą prawda i tam starają sztywne jak Legnicy złotówek one są, z czym trwają od bardzo dawna, więc to to wyzwanie, przed którym pani staje, które też stanęła w tym w Wenecji jest takie no niezwykle poważne powiedział no no tak generalnie dynie suszarek, żeby tak teraz pomyślę to jen jest to nie jest tak, że ja po prostu teraz walczyć z całym światem i im i naiwnie myśląc, że nagle się to wszystko zmieni, ale MO de, jakby te tematy, które nie tylko jest sama, ale też artyści tam też podejmują często o tym często mówią, że chciałby z, jeżeli sami tak by nie nie nie zrobimy czegokolwiek, kto to będzie cały czas trwało i nic się nie zmieni, więc nawet jeśli się przekona tam kilkanaście osób albo choćby nawet 1 to zmienia w ogóle by zmieniać tak by poglądy też wizerunek tej danej społeczności, więc tak no te wszystkie stereotypy, choć gdzieś tam kiedyś byłem na dawno dawno temu na takim kursie tłumaczono nam, że są stereotyp pozytywny jest choćby negatywny jak wiedzę to w ogóle świec z tak naprawdę strateg straty, które po prostu tkwi od wieków i nic przez c przez ten czas się nie zmieniało wiecznie po prostu choćby nawet trochę cokolwiek jakiekolwiek osoby z powodu zespół z mniejszości romskiej próbują zmienić to i tak znajdzie się, choć 1 osoba, która powie oni ja tak myślę ja lubię jak z jakich się jednak nazywać Cyganie albo wszyscy jeździli taborami co jest kompletną nieprawdą i jakby, dopóki nie znasz tej społeczności to jest świadomy tego, że różnimy się nie jesteśmy jedno wielką masą i rozliczymy się też bym, żeby trochę te ze sposobem bycia i też tradycja i te to taki niesprawiedliwy nie sprawiedliwe jest wkładanie nas wszystkich do 1 worka i do 1 ryby linienia w Wenecji pan niań nar WI no powiedział wyjątkowo niepowtarzalną okazję dotarcia do ogromnej publiczności, że ze swoim przesłaniem ze swoją ze swoimi pracami i z tym przekonania, bo jest to jednak wielka impreza w te tłumy, które się i w dniach prasowych, ale przez kolejne miesiące będą tam przewijały z całego świata to jest wspaniała wspaniała sprawa dla artysty móc do nich wszystkich mówić, ale trzeba też przyznać, że pań bardzo starannie przygotowała do tej swojej opowieści o i do tego swojego przekazu no, ponieważ z to co pani zrobiła w Wenecji jest naprawdę już mówi w takiej skali czysto nie artystycznych w tej chwili tylko skali nazwijmy to Niewiem pracowitości czy rozmachu no to jest to jest coś wielkiego tak stałem się nawet zastanawiam ile metrów kwadratowych Marka ta praca i ile godzin trzeba było SOS z spędzisz mało tego, że ona zajmie cały dokładnie niemal Polski pawilon od podłogi posłów Fik na wszystkich Stanach to jeszcze wypływa na zewnątrz budynku chce niech nam pani troszkę opowie przygotowania do tego jest naprawdę imponująca przecież to nie jest suma Znicza jakimś pędzlem wałkiem tylko te bardzo staranna koronkowa robota ten przedstawienie wszystkich postaci z życia tych kawałków no no jest to imponujący, kiedy pani zaczęła ile to było tych roboczogodzin tę pani pomagał jak to wygląda, bo myśmy już wiedziałem, że mogę zacząć pracę to to już koniec października i im w listopadzie dopiero zaczęłam, czyli miałam 5 miesięcy na wykonanie całej tej pracy i wiedziałam że, że to będzie ponad 300m chyba kwadratowych coś rodzaju i ja wtedy poprosiłam tak jakby moja trzecia ze mną pracuje zawsze, więc czas Tosia i ich wtedy poprosiłam, jakby Halinka i Gosię, żeby nie pomogły w tej pracy i tak by całe te 5 miesięcy sam pracowałem później na końcu jeszcze było kilka innych osób, które nam pomagały już było dosyć ciężko nie przyznam się, że nie było łatwo i powiem tylko, że ja pracowałem 7 dni w tygodniu, więc dla mnie dla mojej rodziny to było te myślę, że dla mojej rodziny to było totalne obciążeni życzeń też, bo też mój mąż się, jakby po pracy przyjeżdżał do hotelu imperia ale, żeby pomagać wypłynęły okiem w weekendy starszy sen pomaga później pod koniec nabierać i przy przybyli tam już nie mówiąc o tym, że moje siostry i pół rodziny przyjeżdżało celnikami i układali uciął Hey i przy segregowaniu i naciągali i przyjaciele przyszli także mnóstwo osób którzy, którzy nam naprawdę mnie wspierali, ale cały proces był dosyć ludzie tego że, że nawet jeśli się zgłaszał mnóstwo osób, które chciało z nami szyć to i tak nie MO tek to Halinka czystość mówiły to nic nie załatwia, dlatego że tak naprawdę to jestem jest potrzebne Gosia, bo ja najpierw z zaczynam od szkicu później przerysował co na większy forma później ustawiałem kompozycję z tych postaci i najpierw ustawę, która będzie brama, którą w, którym materiał i który materiał, pod który na, który jak uszyty, więc to wszystko jakby wszystko ustalałem z dziewczynami, a końca oczywiście jak miałam też dostać do miejsca to ustawiała układałam później tak by całą scenerię pod tło, więc to tak by wszystkie te etapy to jest totalnie żmudne żmudne tak by proces ten no i fasada nas tak wiesz w ogóle rozważyła upadki z osobą poszliśmy do trzeciej obrane już na koniec, więc tak już wiedziałam, że osoba też końcówka zatrudniliśmy jeszcze na koniec 1 dziewczynę, która kolumny nam uszyła, więc Bogu się by kogoś bardzo dziękujemy za to, więc wcale to myślę, że dopiero teraz zaczynam odpoczywać początek mam wrażenie, że muszę stanąć stać jak jest z części Jet, ale trzeba przyznać poleca czytelnikom, którzy rybny, lecz nie były ja tak większość jest na Biennale, żeby sobie troszkę pograli po oglądali zdjęcia to wygląda imponująco i tak jak jest od 25 lat na Biennale to nie pamiętam, żeby któryś w Tagile na pewno Polski tak się rzucał w oczy z daleka, więc to elewów z za funkcjonował na cóż krytyką często się spodobało no ja nie ukrywam, że wielką przyjemnością dumą właściwie czytałem recenzji w Guardianie New rock Time rzeczywiście nie bardzo ważnych z tytułu VAT i twórczych, gdzie recenzenci z Wenecji zachwycali się na inne to ekspozycja to chyba jest jednak taka jest satysfakcja prawda taki jest poczucie, że ta praca, ale i jednak była wielka, ale nie poszła na marne została doceniona no tak by nasze bardzo cieszy najbardziej cieszy też takiego, a takie poczucie że, że to co sobie założyłem został wraz z zrealizowane i ponad, czyli jak te pyły przyszli na otwarcie dzień później na otwarcie, bo też byłem na otwarciu pawilonu romskiego w nie na terenie oczywiście rzecz nie tylko poza UE i przyszła organizację stworzoną z zwłok ma o na oprowadzanie to to to było coś co mnie tak mocno wzruszyło i też czym też wtedy ja jestem tego świadoma, że bardzo tego chciałem żeby, żeby Romani Moore w umowie tam się poczuli jak u siebie, bo to nie tylko jest jakby te powiedziałam Niejestem tylko Polką, ale też jestem fanką dla mnie jakby to, że Romowie mogą być dumni z tego że, że romska artystka reprezentuję Narodowy pawilon to było bardzo dużo i to im też dodaje tak by MRG, bo później na otwarcie pawilonu romskiego też Dalin zrozumienia, że jestem po prostu, że tym art tam mnóstwo artystów tak dalej do zrozumienia, że to jest ta to jest coś czym tak teraz w tym momencie wiedzą, że mogą się zmierzyć mogą też tak by może to też jest dla par pawilonu narodowej jakaś taka jak to się lekko powiedzieć, jaka taka Niewiem impuls czy zachęcenie tego, żeby jednak te czasy też artystą z mniejszości tak w jakiej okazji by był, bo była pani cały czas na miejscu dużo wiele osób podchodziło rozmawiało jak był ta wystawa odbierana przez takich po prostu zwiedzających jak co pani słyszała na części od nich, że dziękują, że czują, że to jest też historia o nich, że generalnie od po ja tam opowiadam o prostych zwykłych ludzi te z mojej rodzinnej z 3 kurs wymienny kuzynie tak wysoko ulic i tak by każdy może się tam też odnaleźć i i to, że też te kobiety, które dla romskiej historii są bardzo ważnej to są i starsze osoby młodsze bank, toteż tak dla niektórych dziewczyny to był taki nie wiem no one same mówi żona się czuję dobrze, bo nagle okazuje się ktoś docenił kobiety i to nie ma znaczenia chyba dla nich nie było to z jakichkolwiek mniejszości tylko, że po prostu, że gdzieś tam są zauważone, choć ten wie, ale tego w tym roku tak by pod hasłem kobiety nic pani tej reformie wzmocniony dach z pawilonów pisał dla niej osobą artystki wybranej i charakterem pracy ja się, że tam mogą rzeczywiście nie tylko innych ramki kobiety odnajdować w tej pracy lekko jak uda, ale też np. mieszkańców wsi prawda jako tak tak często jest takich tai takich kontekstów względny więcej, a to w ogóle tak ten test ten ta edycja Biennale jest w ogóle taka romska jak nigdy dotychczas, bo jeszcze co najmniej 2 wydarzenia były my są właściwie cały cały czas będą, czyli po pierwsze, ta zbiorowa wystawa ram skały pt. bodajże uprowadzenie z seraju nasi chyba nazywa no i wręcz w sąsiadującym z polskim pawilonem grecki też właściwie na istotny wątek romski w tym czy pani widziała objęte ekspozycji co pani sądzi pan jako nasze mają do tego co pani sobie też w ogóle pani podobało co tam przygotowano u Greków w pawilonie romskim czy nie i jakie są pani opinię zacznę od pawilonu romskiego lub myślę, że Niejestem obiekty osobom, bo ja tych artystów wszystkiego słucha się w ich bardzo długiej wspieram Eryk wspieram myślę, że ma co mogłabym powiedzieć ten temat in wątek romski powinien być szczególnie ten kobiecy, bo tam też jest feministycznym mocno optymistyczny wątek Kazany i a więc cieszę się, że dziewczyny mogły po prostu tam, a tak by na tej wystawie jest więcej na tej wystawie wybiły się wypowiedzieć wiadomo, że wystawę wygrał ulgę i w bardzo lubię jego malarstwa podoba mi się, więc myślę, że ciekawym artystą Janowskim i te wcześniej nie znam osobiście oglądałam tylko prace i te samo otwarcie było to, że też tak mnóstwo osób przyjechało ściągnęli z Bałkan też ma hale co po prostu tak wielkie hale, więc ktoś się cieszyłem, że jestem tam no myślę że, że były wróżby zakres były różne wartości temu no tak z tymi służbami to to wydaje mi się, że to nie jest moja tak co nas raczej bym raczej bym tak mnie nie ruszyła tak ta może być nie pokazała to było już trochę tak tak, ale u tak by wzmacnianie pewnych stereotypów prawne, które niekoniecznie trzeba no tak chciałbym tasak kał, a żadne z kolei grecki tutaj tutaj jest tu mogę tylko tyle powiedzieć, że moja ciocia, która weszła tam, żeby zobaczyć się pawilon Grecję wyszła po 10 minutach ma pewnie 5 działa, że jeżeli bardzo przykro, że są w taki sposób tak by nie pierwsza zada pytanie czy oni wiedzieli o tym, że zostaną później pokazani na jakimkolwiek Biennale to po pierwsze po drugie, że było przykro, że taki sposób się tak bez tak takiej historii zagrali i że taki sposób zostało to co, a ten całe osiedle tam pewne mówi to miejsce, gdzie mieszkają pokazane i opis, który gdzieś pojawił średni pamiętam niemieckiej Gazecie, gdzie jak my potrzebujemy tego pocieszenia miłości, że walczymy oto miłość to jest strasznie stygmatyzuje więcej i to jest nie te, jakby coś co mnie totalnie szykowało, że to się pojawia i to, że uważają, że to jest tak by artysta w tej, która podejmuje wątek romski myślę, że tam zostali w jaki sposób nie wiem to znowu jest wskazywanie na to społeczność no, gdyby nie wiem generalnie, gdyby oni jeszcze byli na otwarciu tej wystawie i ci aktorzy i nie przypominam sobie, żeby na plakacie by nie byli wymienieni zmienia nazwiska to może bym inaczej na to spojrzał, ale było bardzo przykro, że to się tam pojawi oznaczeń i mam takie odczucie po prostu to na co ja też mają takie odczucie, że to troszkę, jakby to zostało tak manipulacyjne wykorzystana ta łączność Śląska, żeby powiedzieć może w dobrych intencjach prawe sumienie i szlachetnych upomnienia się, ale w sposób rzeczywiście dość nieszczęśliwe, tym bardziej kontrastujący z tym pawilonem polskim który, jakby jednak brak na pewnej takiej będą na rodzaju dumy rodzaju pokazywania tych pozytywnych stron prawda by były tożsamości Śląskiej to zadanie artystka jest ramką i wydaje mi się, że tak bym jakoś nie wiem co tam zaważyło czy kuratorka artystka myślę, że to nie do końca zostało pewnie przemyślane, więc c, ale no każdy ma prawo wypowiedzieć pokazać swoją sztukę, tak więc z Chin myłem chciał jest koniec pytać panią o 1 rzecz no to jest taka typowa praca i CIT-u ta to co państwo Bianchi zastanawiam czy one z tym mogą do przeniesienia czy można pokazać w innym miejscu w salach choćby wymiarach chociażby przecież sami co do centymetra to wszystko fakty dane słabsze szanse będą oni będą mieli wszyscy tutaj w kraju, którzy chcieli tę pracę zobaczyć naprawdę warto znów wystawa będzie przenoszona zachęty i podobno się tam zmierz, ale te mamy już propozycję z 2 jest muzeum więc, gdzie tak by dyrektorzy oglądający tak to się u nas te zmieści przerażają sale, więc tak muszą tak jakby na pewno sale albo zmniejszyć, bo tak raczej zmniejszyć, którzy wznieśli się raczej albo powiększyć nie da mamy propozycję wydaje mi się, że na razie chciałabym, żeby była jednak pokazana w Polsce ta wystawa województwa osób dziennie pyta czy jest szansa, żeby była w Polsce, więc nas z, więc na pewno na razie taki mam sygnały, że tak, ale są z zagranicy też jest jak zainteresować jak tak z wag pojawił się oferty dotyczą również się pojawimy się innych PEC, a innych prac ten rok również a no by z pracami w czerwcu będę na dokumentach w Kassel, więc tak by tam tam będą prace z Białegostoku pokazane i pojawiło się oczywiście pojawiły się różne propozycje, dlatego że ja w tym momencie pracuje nad wystawą to do Narodowego centrum kultury w Krakowie, więc tak skupią się na nad tą ustawą, a tam będzie część nowych część starszych prac, które pokazują też portrety, które pokazywałem w Kosowie, czyli tylko też portrety kobiet, więc czym, ale też, żeby to co jeszcze kilka lat temu, robiąc przy ustawie prawo spojrzenia, więc więc, jakby cały taka kontynuacja tego zrobić by być pokazana w Krakowie chyba wystarcza dziś będziemy kiedyś będzie były w listopadzie się otwiera się z tego co pamiętam 17listopada taki był wcześniejszy termin nie być to zostanie przesunięta ale, ale tak już niedługo, a my jak na razie to tak to dokument, a później zobaczymy co będzie, więc to i tak bardzo duża zatem tak po pierwszej serii ujemny cieszy jest do mnie, że my naszym paszportem polityki byliśmy pierwsi, że pan za następne przedsięwzięcia oczywiście zapraszamy co chcą się wybrać do niemieckich do Kassel, a tych, którzy tutaj cierpliwie poczekają to najszybciej w listopadzie zapraszamy do Krakowa przez aż za tak tak wszystko się zgadza, a desy dziękuję za rozmowy w przy mojej, iż w ich życie jak najszybszy regeneracji nie no i dziećmi nie pospadają jako Polski do teraz nadrabia wszystko i w sumie nawet się cieszę, że muszę po prostu zająć się takim domowym mistrzami tam tak ich rodzin chodzi dziękuję za rozmowę i państwu dziękuję za uwagę to była kultura na weekend za tak właśnie do usłyszenia nie do zobaczenia zakryć dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: KULTURA NA WEEKEND TYGODNIKA POLITYKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA