REKLAMA

O metafizyce wojny

Magazyn filozofa  - Tomasz Stawiszyński
Data emisji:
2022-04-30 12:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
40:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
i kolejna godzina filozofów przed nami kontynuacja godziny sprzed 2 tygodni Maksymilian Wolski Max Wolski jest państwa gościem dzień dobry dzień dobry autor głośnej powieści nic cóż filozof pisarz, a rozmawialiśmy poprzednim razem o wojnie o filozofii i woli wojnie przyglądaliśmy się właściwie różnym ujęciu filozoficznym wojny od starożytnych Greków poczynając na Hegla kończąc, bo tę naszą wojenną Odysa filozoficzną właśnie na węglu na zakończyliśmy na dziś Rozwiń » będziemy kontynuowali te opowieść czy chciałbyś takim rysem historycznym dalej iść czy może od jakiejś innej strony dziś przyjrzeć się w wojnie i też metaforze jako wojna jest o no właśnie się, że świetnie mi to podsunąłem, bo pomyślałem, że w wojnę można traktować dosłownie prawda jako pewien przedmiot filozof liczne dom filozoficznej analizy, ale też można ją traktować jako pewna metafora i takie przed 2 tygodniami mówiliśmy o filozofii społecznej politycznej wojny do pewnego stopnia i antropologii to dzisiaj i czy dzisiaj pomyślałem o tym, żeby wyjść od drugiej strony zupełnie, czyli od pewnej metafizyki wojny bowiem wojna, jaka ma jako metafora to jednocześnie jest pewnego oczywiście chodzi o metaforę, czego metafora metaforę bytu mówiąc najprościej i tak najbardziej nimi mu jasno jak to tylko się da i ogólnie, więc chodzi o pewną metaforę bytu, a więc jednocześnie pewną metafizykę, bo metafizykę wojny metafizyka, która może być właśnie rozwinięciem tej metafory, ale też może być metafizyką wojny jako takie jako pewnego czynu jako pewnego stanu ducha jako pewnego doświadczenia, które często tutaj i widzi się jakiś taki pozytywny czy chce się widzieć jakieś pozytywne tutaj strony jednak jedną z 1 słowem cała ta dyskusja wyszłaby może od takiego punktu, w którym wojna nie tyle jawi nam się jakoś tak domyślnie prawda jawi nam się jako jako pewne zło może mniejsze zło np. ale jednak pewne zło, ale istnieje też drugie podejście przeciwne takie moralnie waloryzuje ją wojna jako pewne dobro właśnie to ciekawa, bo może nam wydawać na pierwszy rzut oka będzie nie oczywistą rzeczą jak też się wynika z tego jak bardzo my jesteśmy wychowani w tej liberalną o na swój sposób jednak pacyfistycznej czy w każdym razie utylitarne no i oświeceniowej tradycji, w której wojna jest jednak na, jeżeli nawet jakąś koniecznością to jednak chciałoby się zasadniczo unikać linię doszukujemy się w niej raczej i pozytywów tylko właśnie od najwyżej jako pewnego mniejszego zła, które ma zapobiec czemuś jeszcze gorsza, bo prawda żona i jak np. niewoli na tak itd. a więc, ale siadł do zasady testujemy jako pewną prawie na pewno zło, ale można inaczej jak powiedziałem tutaj, kiedy rozmyślałem o tym w przeciwnym nurcie myślenia filozofii wojny co znowu UE cofnąłem się do starożytności no chyba do Heraklita z różną właściwie się cofną osób chodzi o metaforę wojnę jako bytu i metafizyka Wojas zależna od 100 miałyśmy to ZUS tutaj właśnie Heraklit się kłania tak filozof no to w ogóle w planach jeszcze i jedną z pierwszych filozofów wedle niektórych szkół wręcz pierwszy w tym sensie rząd jako pierwszy na urzędy w ogóle słowa filozofa Voss, którego zgodnie z tymi i UE i określeniami, ale nie używał mniejsza oto ten jest jednak najwcześniejszych naj pierw szych filozof mówiono archaiczny można czasem to, że tak się mówi też o jego dyskursie zwłaszcza, który był wyjątkowo ciemny już starożytności uznanego za wybitnie ciemny właśnie pełen metafor jakich takich skrótów myślowych czy paradoksalnych powiedzonek typu ogół droga w górę to jest ta sama droga chodu u jedno swoich ulubionych też lubię zresztą lubię bardzo tak mówi tak dalej i jak wiadomo wszyscy wiemy ze szkoły a bo o każdym razie moglibyśmy, że charakter to ten filozof i Joński który, poszukując Arche, czyli prawa zasady tak mówił, że to ogień, a więc tutaj się dokładnie pokazuje właśnie ogień będę to jej też ten żywioł, który na wojnie występuje bodaj najczęściej, więc skojarzenie pomiędzy ogniem wojną wydaje się dość oczywiste i jest tak jakby jego dodatkowa czy miał kilka meta honorowe zasady można powiedzieć ogień jest tylko jedno z metafor, chociaż być może należałoby traktować dosłownie jako rzeczywiście jakiś taki prawdę podczas gdy inne to właśnie metafory to są nasze sprawy zupełnie spekulacyjna bowiem o Hela Alicja niewiele wie zachowało się tylko 100 fragmentów jego dzieła wszystkie inne sądy dość dość drastyczną śmierć miał też podoba, a w 1 wersji na rzecz tak by się umarł zagrzebany z Why mnie końskim podaje, że miało zniknąć z organizmu wyciągać wedle jego, czego radziła, a to miało to nie było szaleństwo, chociaż rzeczywiście jest to nasz wpływ też o podanie które, bo mówi się jednak też często o tym, że większość po większość anegdot harakiri, które przeważnie mają taki spektakularny charakter jest zwykle co najmniej przejazd kradzione albo w ogóle wyższa na palca, niemniej to są takie rzeczy typu u Simona chodzi 0 Ewa Dąbrowa to naziści to nieprawda to jest coś trafnego i jakaś straszna myśl odzwierciedlająca jego osobowość wynik jeszcze Heraklit umarł świat w globalnym ładzie, a my i je podobne jest historia można o nim powiedzieć, bo też w ogóle no jest to żył po bandzie generał regionalny i też, ale też po bandzie z wyboru to ciekawe, bo oczywiście, bo inaczej niż jakiś dia drogę na zbytki, które nie miał wyboru tylko po prostu musiał firmować swój los to Heraklit był Najwyższego pochodzenia im aferze i etykiem raki CSU szerzej FS miasto w Azji mniejszej dzisiaj w pobliżu Izmiru był kolonią grecką, która w czasach harakiri datą popadła w zależności od z niedalekich Perseusz, więc mamy taki polityczny tutaj kontekst danej właśnie walki konfliktu również przebywającego wewnątrz konfliktu pomiędzy nazwijmy to rząd kolaborantów czy miejscową arystokracją, która zresztą sami współpracowała jakoś tam dała się z Basel izolować w zamian za zachowanie przy władzy lokalne, a właśnie tymi tradycjonalistami, do których charakter należało bowiem on był i legendarnym pół legendarnym faktycznym właściwych bakalie uznawanym za takiego przez współobywateli potomkiem założyciela miasta 1 miał absolutnie szczególną pozycję w tym mieście jako taki i no właśnie bezpośredni, więc tej linii właśnie jego założyciela, a i Hel należał mu się tytuł taki honorowy nie polityczne związane z dużą władzą, ale taki bardzo honorowo o formalny tytuł króla FS oczywiście bandami w warunkach podległości i imperialnym nieopodal czający się ze Wschodu farsą tak kochany maksi ja wiem, że mógłby długo i barwnie opowiadać ja już za słuchałem historii Heraklit cie, ale musimy wracać, choć tutaj musimy wracać do wojny Warszawy do wojny, ale tutaj ten kontekst skądinąd właśnie jest 2 rywal jest żywa jest ważne i dlatego nie mówię o tym zupełnie tak dygresja Nieć tonąc, w jakich się w odmętach, gdy gresy tylko jak najbardziej zmierzam już zabrałem, a rzecz jest taka, że w Heraklionie powiada coś takiego wojna jest ojca wszystkiego wszystkiego króla jednych czyni ludźmi innych czyni bogami jednych zniewala drugi wyzwala Wien a, pamiętając o tym, że jeśli raki kadrowe charakter tego ten filozof i ognia czyli, czyli generalnie zmiany też tak naukowo nazywa awaria bili pism, że pogląd, że istotą to jest zmiana nieustanna ruch jednak ten charakter tej Eski ogień teraz ta słynna rzeka, do której nie można wejść 2× i do tego wszystkiego metafora wojny jakoś tam kompatybilny nie pasuje do wszystko jak i chyba nie zgodzimy jakoś te wszystkie pojęcia wszystkie te pół metaforyczne w zasadzie boi ogień i to postawimy średni metafora tak ta stawimy tu średni i wrócimy do tej rozmowy po informacjach Max Wolski jest państwa gościem no już jesteśmy ponownie na antenie Max Wolski wciąż z nami raz jeszcze dzień dobry dobry przerwałem ci, kiedy dokonywały ekspozycji tai tego fragmentu Heraklita, który mówi o wojnie wojnie który, która jest ojcem wszystkiego i królem wszystkiego no właśnie jak należy rozumieć te te metafory z 1 strony mówisz o zmianie awaria byliśmy jak o tym poglądzie, który charakterowi się znacznie się przypisuje on wyraża ten pogląd oczywiście mamy tą dialektyka przeciwieństw jeszcze Heraklit ta mocno zaznaczoną wszystko swoje przeciwieństwo przechodzi w ogóle świat na przeciwieństwa stoi i co chyba też zawiera się w tej metaforze wojen tak tak właśnie dlatego, chyba że przeciwieństwa są dla niego centralną taką centralną strukturą rzeczywistości też nie wojna chyba najlepszą tego metaforą, bo jest ona właśnie najlepszym ujęciem tego jak nasze przeciwieństwa się ścierają zadanie nie tylko wasze nie chodzi tutaj po prostu prostą kompatybilność wszystkich graczy uzupełnianie czy komplementarności tak, chyba że chodzi o to, że ta harmonia jest, gdy w harmonii tak i nie ma, a nie ma porządku bez zmiany, ale to mi tę zmianę właśnie wprowadza ruch im bardziej intensywny ten rok ten rok się ogień jest jakby symbolem najbardziej intensywnego ruchu najsilniejszy przez zmiany największej nam daje tak samo wojna o ciężarze społecznym sensie psychologicznym też w dużym stopniu ma taki wymiar jakiejś takiej niesamowitej właśnie intensywności tak jest właśnie punktem największego takiego o zwolnieniach właśnie mówiąc już teraz my symbolicznie, że wszystko płonie prawda, gdzie ścierają się siły i z tego z tego starcia z tego jest jechanie intensywnego o doświadczenia jak metafizycznego tak, bo to jest takie dostać onkologicznego to znaczy doświadczenia, gdzie ścierają byty w różnej mocy różnej cnocie różnej różnym potencjale tak dlatego jedni z tego wyjdą bogami, a inni ludzi to jest bardzo ciekawe też jak to się interpretować się na pewno chodzi o to, że jedni będą herosi tak to jest taka chyba najbardziej oczywista interpretacja, że halę wojna tworzy herosów i daje jedni pozostają albo pokazują tylko swoje oblicze sprzed wojny inni pokazującej zupełnie nowego, czego byśmy się po nich zupełnie nie spodziewali, ale właśnie się w wojnie heroizmu ją nagle ten mały zwykły człowieczek w czasach pokoju budzący może nawet lekkie politowanie każe my nigdy się po nim niczego nie spodziewał wielkiego w przeciwieństwie być może do jego bardziej muskularnych adwersarzy nagle okazuje się nagle okazuje się herosem i nagle okazuje się niezłomne nagle okazuje się bowiem główny charakter tej skąd, więc w tym sensie dobrem wojny jest na hitowe ona robi wielką selekcję tak pokazuje, kto jest wart pokazuje ile warte są wcześniejsze słowa deklaracje ile kto ma naprawdę mocy siły to jest prawdziwa szczera realna konfrontacja tutaj tylko prawda może zwyciężyć toż to tylko kłamie, że jest silne musi przegrać wojna jest właśnie sprawiedliwa pana w tym sensie tak taka jest tutaj ta głębsza Mora taka aksjologia i metafizyka tego zawarta w tej sentencji o tym, że wojna jednak czyni ludźmi drugiej bogami oczywiście to jednak zniewala drugi wyzwala to już chyba na inna historia, ale dzisiaj jest też historia tego jednak z 1 strony wiemy, że wojna z taką tradycyjną genezą niewolnictwa na zawsze uważano, że niewolnicy są jeńcy wojenni oszczędzani przy życiu od 4 żywności aż do Hagi latem schemat był powielany, a to wolna to wyzwala wolę może bardziej nawet psy, ale przełomowy myszy czy taka bardziej rewolucyjne, ale tutaj jest właśnie rakiet wskazywać z kolei na to, że wojna jest często jedynym środkiem na to, żeby uciec od realnie, żeby się wyzwolić się, że mam typować, więc w tym sensie jest ona jednak czymś ambiwalentny moralnie i i nie tylko złem, ale również pewnego rodzaju właśnie dobra tak dobra, która jednocześnie intensyfikuje w sobie by jak jest taką metafizycznym takim młynem takim kotłem barda tyglem, gdzie właśnie wykuwają się i odczuwają jednocześnie odcień od siebie silni słabi tak obejmie tę tak interpretował tę tę sentencję ni właśnie proszę o realnej nawiasem mówiąc 3 i to jest taki lejtmotyw w w ogóle filozofii i metafizyki wojny tutaj oczywiście dalszym nawiasem mówiąc warto byłoby zauważyć w związku z tym, o czym mówiliśmy przed 2 tygodniami, że oczywiście ta metafizyka wojny zakłada pewną o jak wcześniej o tym mówić na pewno jej oczy taką oczywistą naturalizacji je czy naturalizacja może po prostu polegać na tym, że wojnę uznamy za część natury jedną z wielu elementów tutaj właśnie to byłaby taka militarna naturalizacja lekka i metę militarnie metafizyka, która się wojny nie tylko czyniłaby część natury tylko jedno z praw natury, ale wręcz naczelna główne prawo natury prawda zasadniczo prawo natury i gdzie że moglibyśmy powiedzieć takiej swoistej mili metafizyczne czy militarnej metafizyce, gdzie te re no po prostu zbyt przede wszystkim polega na wojnę właśnie tak samo bycia jest właśnie wolną i ten ta metafora nawiasem mówiąc pojawia się bardzo powraca bardzo często w różnych przebraniach różnych kontekstach już czuje nowożytnym teraz może już dostaw, a jeszcze Starym stałem się pojawia rzecz jasna podobna teza o tym, że wojowanie jest żywot człowieczy na ziemi wprawdzie nie byt jako taki oczywiście, ale żywot człowieczy na ziemi całą pewnością, ale wieś 1 rzecz tutaj wydaje mi się interesująca, a mianowicie relacja bytu to właśnie tego co się wydarza w świecie spraw ludzkich to znaczy czy diagnoza bytu jako wojnę o tego rodzaju przyznająca właśnie wojnie pewne atrybuty, które niewątpliwie są wzniosłe i istotna oznacza automatycznie twoim zdaniem afirmację wojny realnej to znaczy takiej wojny, którą się prowadzi pomiędzy zwaśnionymi stronami czy innymi słowy, gdyby Heraklit dziś żył albo gdyby żył później, widząc różne wojny, które się wydarza były i które w historii były czy odbyte wojny pochwalał czy uważałbym, że to jest rzeczywiście coś w tym dokonuje się swoiste przemienienie czy oczyszczenie tak jak w tej metaforze, którą sformułował czy też jak byłby przeciwnikiem tego rodzaju wydarzeń hańba ciekawe myślę sam Heraklit w ogóle z twoim stylu bycia był taki rząd w ogóle skądinąd stroniła jakichkolwiek spraw ludzkich mieszkało na pustkowiu Góra, żywiąc się korzonkami i mchem i był kompletnym dziwakiem, którego trudno byłoby sobie w ogóle np. wyobrazić prawda w szeregach żołnierzy Heraklit taką woja, a gen. Heraklit służebnych wystawcy jak setki kas albo szeregowych raj Howie Lee Heraklit to właśnie otwarto nową zupełnie niewyobrażalne, chociaż pamiętajmy, że np. Sokrates jak najbardziej w tym mundurze Aplitt występowała na, więc nie było wcale niezwykłe dla filozofa być być żołnierzem, ale akurat do herr Flick fach kwot od sąsiedniego kraju, bo to jednak kompletne szli i ich się ich w tym sensie wiadomo o rodzeniu się ciekawe, bo np. wielki i Heraklit tej szpilki i wielki charakter tej trik dziewiętnastego wieku, czyli różnicie też właśnie jak on jak najbardziej 8 do tej samej linii filozofów wojny, którego można liczyć i tak właśnie z Flickiem, ale dlatego, że tutaj nasuwa, bo o w związku z twoim pytaniem, bo Nicze akurat na wojnę się wybrał i 1800 siedemdziesiątym, gdy miał 26 lat wybuchła wojna i pruska francuska i ten jednak tych pierwszych blitzkriegu niemieckich, z którego potem właśnie Niemcy będą płynąć i i nicią jako ochotnik by nie wydarzy na tę wojnę nawet taki szacowany jego list do jako, bo wtedy zatrudniony w Bazylei w Szwajcarii ego profesor 1 taki Jerzego, że obecna sytuacja Niemiec skłania mnie do tego, abym ja i wypełnił swój jej swój wpływ patriotyczne obowiązek czy ktoś nie więcej w tym stylu, ponieważ Nicze był bardzo słabego zdrowia zawsze osobą to od razu zaproponował mi się albo na żołnierza przypadało żołnierza albo na pielęgniarza i od razu go na piel. Pierz skierowali, więc nikt długo się nie zastanawiał czy nic się nadaje na żołnierza, więc żołnierzem też nie był, ale był sanitariusza Night co ciekawe kilka miesięcy jak ten sanitariusz zajmowała się niesłychanie ogromną liczbą rannych zabitych nabawił się przy tym horroru czerwonki i jaki jest błonnik czy i drzew kary i 3 przed cerkwią mnóstwo i nawet tego wszystkiego był dwuznaczny, bo z 1 strony nic pisze w jakimś liście już po tej po tym, doświadczeniu dla niego również bardzo ciężkim przecież na zatem oglądał szkice o tym, że często wspomina, że ogromna naoglądał się mnóstwo tropów zwłok to była jedna z pierwszych takich wybitnych krwawych masowych wojen wie, gdzie tysiące ginęły i były realne, więc niczego o tym wszystkim naprawdę z 1 strony jest taki czy także wydaje mi się wprost są w tej chwili największym niebezpieczeństwem dla kultury i pisze w jednym z listu już na, ale z drugiej strony jednak do końca pozostaje tym filozofem Military jest tą to znaczy dla niego jak dla wielu innych właśnie w ślad za chrapliwym, który tutaj jest chyba takim dziadkiem pradziadkiem tej Trzódki filozoficznej i właśnie nazwijmy ich filozofii filozofów militarystów, czyli wszystkich tych, którzy w wojnie widzą coś więcej niż tylko wojny, a właśnie swego rodzaju tygiel bytu prawda z tego rodzaju centrum istnienia centrum stawania się radna obcięto centrum dynamiki ruchu jakiś taki reaktor historii mówiąc jeszcze nieco inaczej mniej i ich Nicze pozostaje przy tej filozofii do końca pozostaje też przy jakiejś takiej swojej swoistej tendencji do tego, żeby myśleć dużo bólu i jedno takich ciekawych może mniej znanych niczego aspektów takich właśnie go takie jak głębokie przekonanie że, żeby jeść bóle, że jest przepojone głębokim głębokim bólem jest tam na końcu ratusz wypowiada się takiej podpowiada, że taki poematu właśnie bólu, ale jednocześnie mównicę rozkosz jest jeszcze większa niż ten ból co to jest właśnie to jest jakieś takie z 1 strony Masza historyczne, ale z drugiej też, że taka rycerska potrzeba sprawdzania się z trudami Bulla znowu średnich tutaj stawiamy Max Wolski jest państwa gościem będzie po informacjach jesteśmy ponownie na antenie Max Wolski wciąż z nami raz jeszcze dzień dobry dobry nicieni nicienie zaraz straż to były wątki, które w poprzedniej części naszej rozmowy się pojawiły przerwałem ci brutalnie, wstawiając średnich wprost swoją wypowiedź jeśli chcesz coś jeszcze dodać do tego, o czym mówiłeś to, proszę bardzo, no właśnie co do niczego to ono się tutaj tak jak ich raki wpisuje się do kategorii filozoficznych w jednej z samym Military stów jak już powiedziałem, a z drugiej strony franków, czyli takich ludzi, których np. właśnie na wojnie raczej sobie nie wyobrażamy jako żołnierzy podał w tym tajemnicza pisze też żołnierzem nie był nie mógł być, bo zbyt schorowany, ale mimo to jakby biednym drugim pomimo tego swoistego jakiejś takiej melancholii depresji, którą oni podzielają 1 drugi i może nie pomimo tylko właśnie jakiś tam tajemniczy sposób w związku z tą depresyjną melancholijną o ponurą jak koniec końców już wizją rzeczywistości, jakie oni odczuwają oba tutaj też można mówić o charakterze rolniczym jednocześnie bardzo wiele mają oni wspólnego i ja się tym jeden z tych właśnie takie ogólne odczucie tak i bolesność bytu nazwijmy to jakiegoś takiego jego jakiejś takiej jego opresyjność właśnie, które jednocześnie nie chcą do końca deprecjonować czy też zaaprobować czy te walory zachować tak dalej tylko zadają się w niej właśnie w łani jakiś paradoksalne dobro taki i odejście filozofia niczego w ogóle jest właśnie o tyle rozdęty taki można by powiedzieć rozbudowany w ogóle mili ta taka militarna właśnie antropologia metafizykę jak wiemy centralnymi figurami niczego są silni słabi tak panowie niewolnicy, ale też meta była wojownika metafora wroga metafora łaźnie i wojowania czy słynne takie zdania za to jest do kobiet właśnie obyście urodziły mi wojownika tak czy słynne tych przy daty i pełne i wczesną modernistycznego patosu i więc Szyszko to składa się na obraz z takiego światopoglądu, którym skądinąd w i napisanym w latach pięćdziesiątych w Moskwie stalinowskim słowniku filozoficznym pod redakcją 2 ówczesnych takich marksistowskich stalinowskich twardogłowych badaczy film o historii filozofii mam gdzieś w domu skądinąd ten pojawia się piszą w haśle i Nicze ska chętnie reakcyjny skrajnie akcyjny przedstawiciel imperializmu pruskiego w jego najbardziej i najbardziej żarliwe i zjadliwej postaci tak cytuję tutaj trochę parafrazując, bo z pamięci mocno i w każdym razie na takich dla takiego twardogłowego marksiści znicze to jest po prostu rzeczywiście przedstawiciel polskiego junkers trwa po prostu ducha imperialnej ekspansji i burżuazyjnej burżuazji, która wróciła tak wysoki czytaj też burżuazja wróciła tutaj maski ich późniejszego burżuazja zrzuca maski i wprost właśnie mówiłaś o panach niewolnika już wprost już mówi o imperializmie ekspansji o przewadze siły nagiej itd. itd. więc coś w tym jest paradoksalne oczywiście to jest stalinowski słownik filozofii, więc tak niejako domyślnie jest tego trochę podtrzymywane, ale co ciekawe to wszystko prawda już tak, odkąd wszystko jeśli prawdę, ale oczywiście znaleźli się Leszek Wissy grała właśnie w czasach skądinąd wcale nie dekadencki wcale nie były czasy upadku kultury jak on uparcie twierdzi czy czy końca Goś schyłku ducha Zachodu były czasy, kiedy zachód właśnie podbija cały świat skądinąd były czasy imperializmu w dobie politycznej właśnie czasy totalnie wojenne właśnie czasy totalnie zmilitaryzowane jednych i Europa już powoli broniła do tego, żeby czy osoby tam skoczyli w końcu do dar był już 3 jakieś 20 lat po po tym, jak szli jak znicze i przestał być aktywny, a 14 lat potem jak jak umarł wszystko wybuchła wojna taki, o którą którą zresztą Nicze, gdyż sam zapowiada taki czy gdzieś tam mówi, że jestem przeznaczenie jestem dynamitem przyjdą jeszcze takie wojny będą takie przelewy krwi i mówi już miał, ale jak Nostradamus, ale także taki Pusz technice dzielnicę szalony Nicze w ostatnim w ostatniej fazie swojej przytomności umysłowe, które już ewidentnie stracą wróżbita Fryderyk mi się z racji równa równać wróżbita Maciej rzecz jasna, ale Roberta dyr dialog się podpisywał jako ukrzyżowany jako Dionizos z czasami też 3 utożsamia się z innymi postaciami historycznymi jak Jan Matejko np. była taka słynna odezwa niczego do do drogich do braci Polaków już jesteście najwspanialsi są tam nacją Watt mniej więcej aktuariusz ja jestem jak Matejko Hel, więc no to ten to nic szalony Zacisze pokazuje, że być może pewnego militaryzmu od początku był skażony jak i myślenia błędem i i tam, gdzie rozum oświeceniowy liberalne wartości i i standardowy modernistyczny progresywizm śpią tam budzą się demony, które koniec końców zjadają na niczym patrzył długo w otchłań i w końcu wpadł już tę otchłań już z niej nie wydobył zamienił się czy człowieka w stanie jakiegoś takiego kompletnego paraliżu do dzisiaj niewytłumaczalnego pod pełną opieką matki szos, pod którą opiekę nawiasem mówiąc zawsze zawsze pozostawał zawsze były jest taka Gruda, a drugi aspekt bardzo czekały taki pół biograficzny Pusz pola biografii myśli, bo przecież jednak myślą zawsze ludzie konkretne ciała, które mają konkretne problemy konkretne relacje konkretne dolegliwości sam niczym nas o tym poucza przecież nigdy nie zapomni o tym kto mówi nam, więc się, przykładając do samego niczego jego niczym pańską hermeneutyki podejrzliwości, kto mówi się zauważamy że, że mówi i by facet, który w innej no nigdy nie miał żadnego takiego mi dziedzinie standardowo poseł po to, rozumianej, zwłaszcza w jego czasach na pewno standardowo rozumianej męskości i na pewno nie odnosił jakichś sukcesów wręcz był człowiekiem porażką i więc nabyły taki przykład człowieka mocno niespełnionego wielu polach, mimo że wcześnie cieszył się uznaniem i zdobył pewne laury nadspodziewanie szybko nadspodziewanie wielkie to jednocześnie jakoś zawsze przeżywała jakaś taka chorobliwa słabo vito ość jakiegoś człowieka, a nie w pełni i nie w pełni zdolnego do o zdobyczach na to, żeby być mieć odwagę bycia sobą do końca tak jakiś sposób przepełnionego poczuciem winy wstydu i jakoś tak wychowanego chyba w warunkach o tyle paradoksalne, że jednocześnie takich no takiego dość mocno konserwatywnego Regionalnego patriarchatu, ale patriarchatu rozstawionego uprawianego przez 3 czy kobiety, bo matkę siostrę matkę matki wejście przez jego własną siostra mi Elżbietę o nich od nich był zawsze całe życie znacznik najlepszych swoich momentach nie mówię już jego ostatnim okresie życia, kiedy był po prostu na fotelu się od ich opieką pozostawał, ale nawet najlepszych okresach twórczych swojego życia był totalnie uzależniony od tych kobiet właśnie od matki od szosy na równym bardzo bardzo bliskie relacje, zwłaszcza z siostrą i ale matka w zasadzie całe życie go utrzymywała doszły do dostała mu pieniądze i opału, a nawet czasem, a nawet raz pierwszy musiała wysłać donice, gdy nadeszły przedwczesne chłody, a miejscowe pieprzyki nicejski okazały się horrendalnie drogie znicze nie mógł kupić piecyka ma gazu i wysłały nad rozpatrzyła rozpaczliwy list do mamy mało wyszli Pietrzyk nie to jest wzruszająca jest niesłychanie wzruszające właśnie później mamy inną też niesłychanie wzruszającą historię niczego, jakby taką zupełnie zaprzeczające jego militarne no nazwijmy to toksyczna przemocowej dzisiaj byśmy użyli tych słów być może mówisz o koniu i Turynie na koniu turyńskim prawda, którego Nicze własnym ciałem rzucił się bronić przed razami możni przy tak legendarne legendarna 3stycznia cena na głównym placu miejskim Turynu, gdzie linii czas spędził ostatnie swoje przytomny dni zresztą wstanie kompletnej totalnej euforii i poczuciu, że traktują go wszyscy jak króla Turynu, więc zwrócił się ratować tego konia słynnego przed psy batami sam przyjął debaty na siebie tak niczym jakiś Eko Chrystus czy Animal rajd z kraju jest nadal, więc zupełnie do przed niedługo później niedługo później umarł zwolnienia nie umarł jeszcze nie ma 11 naturze, bo 3 dni przed tym jako jak dla kraju płaci się o kontakt ze zręcznie racja popadł w obłęd uwagę na tzw. potem jeszcze 11 lat w tym obłędzie, że UE właśnie powiedziałem pod opieką rodziny to znaczy matki później już tylko siostry, bo matka umarła na nawiasem mówiąc ta siostra mieli źle mu narobiła niezłego narobiła bigosu i i czarnej legendy bowiem to ona odpowiada za taką na weryfikację niczego na datę biorą za 7 zloty ciekawa, że czy ktoś, kto mówi Betty jest wojną jest faszystą faszyzm w pewnym sensie faszyzm oczywiście zakłada salach na tej na tym metafizycznym rozpoznaniu, żeby je z wojną i jest to jednak jego podstawowych przesłanek, więc zastanawiałem się na ile Heraklit Nicze byli protoplastami myślę, że można ich jakoś tam obronić przed tym zarzutem, że właśnie ani 1 drugi jakoś wprost nie nawoływali do do do wszczynania wojen, tak więc w tym sensie ani nie byli może jakoś wprost osobiście szczególnie przemocowy i wręcz przeciwnie właśnie ostatnie anegdoty o niczym pokazują zupełnie inna jego oblicze zupełnie inną naturę inny charakter dała godne i i wrażliwe dla losów wierzący, więc czy można tak prosto powiedzieć, że to jest faszyzm mnie, ale oczywiście jest to jeden z pierwszych kroków na drodze do faszyzmu i jest jakieś połączenie bardzo dziękuję za rozmowę Max Wolski będziemy ją pewnie kontynuować, bo wojnie to jeszcze sporo tutaj jest do powiedzenia MAK Zwolski w każdym razie był państwa gościem pisarz filozof autor powieści nic już dzień dziękuję bardzo, widzenia do zobaczenia czy do usłyszenia tak jest Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA