i ostatnia w tym programie godzina filozofów przed nami dr hab. Dominik Batorski jest państwa gościem dzień dobry do wyniku w tym dobra socjolog internetu związane z uniwersytetem warszawskim Elon Musk kupił Twittera 44 000 000 000USD za tego Twittera zapłaci jak przyjąłeś tę informację o tym naraz jeszcze potrzebujemy potwierdzenia tak też jeszcze różne podmioty musza się zgodzić na tak 80 transakcja doszła do skutku natomiast mą plany po to, było pewnego rodzaju
Rozwiń »
zaskoczenie, bo nie spodziewałem się już tu i teraz, które nie radzi sobie gospodarczo dobrze tak to znaczyły za budowanie nie zarabia na reklamach Tella na ego w tej konkurenci użytkowników też ma generalnie mniej no, a no to wycena jest naprawdę ta wysoka no ale pójść monstrualne pieniądze prawda no właśnie i później pomyślałem sobie się no, a z drugiej strony to no wartość tego Twittera, a to nie jest tylko wyłącznie to idea ta firma zarabia, ale no przede wszystkim to jaki wpływ ma i te proste jak totalna my tu liter jest istotne w całym ekosystemie informacyjnym no jeszcze to ile ona mogłaby zarobić dla jak sobie wyobraża iloma być może będzie zarabiała za jakiś, czas więc ta kwota oczywiście nie odzwierciedla jakiejś aktualnej rynkowej wartości tam całe mnóstwo różnych rzeczy się odzwierciedla w tej kwocie właśnie tutaj to jest jest otwarte pytanie co prawda Elon Musk już trochę mówi o tym jakie ma pomysły dlatego Twittera na czym ten szpital powinien zarabiać normalne to się pytanie prawda czemu osobą, która do tej pory tym Twitterem zarządzały się nie udało, a akurat dla firm się udać wydają się tuż trzeba całą sprawę spojrzeć czy trochę szerszym kontekście taki komentarz, który przyznaje tutaj bardzo się spodobał no był taki się, że w gruncie rzeczy miną potrzebuje też mnóstwa atencji uwagi użytkowników i blogi to niewątpliwie to lubi lubi to też jedno, ale jeszcze tam stwierdzenie, które do mnie trafiło było takie, że on zajmuje się sprzedażą w przyszłości taki, żeby to przyszłość sprzedawać tutaj musi mieć swoich wyznawców tak dla niego tutaj jeszcze kanałem komunikacji z z odbiorcami i te no kołem komunikacji bardzo skuteczną, bo to się popatrzeć na to, że Tesla, która jest Warta więcej niż tam kilku czy chyba nawet kilkunastu następnych producentów samochodów jako firma jest po prostu wyceniana dużo dużo wyżej to na marketing wydaje jakieś absurdalnie niskie pieniądze Carrick właściwie można powiedzieć, że to takie bezpośrednie dotarcie do do klientów do użytkowników marketing szeptany czy czy właśnie takich hal, które wokół tej firmy jest przykłada się na to, że media oni swoich produktach piszą no robi całą robotę, więc z tele z drugiej strony, żeby dobrze wykorzystywać Twittera jako Platforma reklamową nie musiałby od razu go kupować chyba to prawda, więc tutaj tutaj myślę są jest jest coś więcej, aczkolwiek no być może to kwestia perspektywy właściciela no to jednak też nie można trochę więcej takim też jeśli to jest istotne narzędzie komunikacyjne to myślę, że to mogą być też jedną z to istotnych elementów argumentów, które się tą transakcję przełożył, zwłaszcza że pamiętaj też takie zestawienia które, którą tutaj się pojawiają dotyczą tego Osia niż Bonę coraz więcej miliarderów, którzy tutaj różnią media prawda inwestują nie jest także Kotański Marksa kar banki i meta operacji maska weszła do roku też pan Jeff Bezos twórca no i właściciel Amazona przywoływane była to jego zakup 8 ton post z głośnik ten post jedna z ważniejszych gazet nie sama Zjednoczonych w sumie na świecie został kupiony za wielokrotnie mniejsza pieniądze niższe teraz ta wycena czasy tak znaczników kilkaset milionów dolarów jeśli dobrze pamiętam, a tutaj jednak mówimy o 44 000 000 000 najwięcej, więc różnica bardzo dusza no ale też różnica między włącznie tradycyjne media tek taki mediami, które jednak mają swoje procedury swoją etykę swoje prace oddzielenie tutaj redakcji od biznesu właśnie silne przywiązanie go do takiej niezależności redakcji no to jest coś na co można wpływać na kolejną firmach technologicznych funkcjonuje to zupełnie inaczej takie też no i przełożenie potencjalnie fundusze takie firmy technologicznej jest jest dużo większa więc, więc myślę, że tą militarną na różne sposoby jeszcze może być wykorzystywany do oczywiście cały Twitter huczy o tym, że Elon Musk kupuje Twitter, ale nie tylko Twitter w ogóle media społecznościowe na ten temat dyskutują intensywnie od momentu, kiedy ta informacja została ogłoszona nie jest kilka zapowiedzi dotyczących tego co Elon Musk zrobił z Twitterem czy co planuje zrobić pomówmy trochę teraz właśnie od jego różnych planach przyjrzyjmy się im bliżej zapowiada np. dodanie przycisku edycji wprowadzenie dłuższych tweetów walkę z botami i udostępnienie publiczne algorytmów polecających treści na Twitterze tak, żeby te mechanizmy były jawne i podlegały publicznej kontroli to ciekawe pomysły, ale to znaczy tam tam ostatni mysz to jest bardzo ciekawy on też, że umowy trochę dbaniem to znaczy jak ja tak uważam do tego rządu w tej chwili jednak na poziomie tych regulacji europejskich to dokładnie takimi rozwiązaniami, które wymuszą taką przejrzystość algorytmów się pracuje i przekonanie o tym, że właśnie tego typu algorytm ich działanie powinno być bardziej transparentne czy firmy powinny ujawniać informacje te dotyczące to tylko to jest temat, który nie jest nowy pytanie jak daleko tutaj Twitter pójdzie może pójdzie krok dalej niższe niż inni na skądinąd wiemy też to jeszcze nie są jakąś informację, których się bardzo mówi ale, ale 6 ktoś przygotowuje do tego 8 algorytm swoich widzów w większym stopniu wyjaśnia ci ich dokumentacji mechanizmów które, które są też użytkownikom pokazywać pracę o tym jak jak to można byłoby zrobić tak, żeby to było zrozumiałe dla użytkowników trwają, więc tutaj takie uważam to jest świetny postulat bardzo fajnie że, że Elon Musk coś takiego deklaruje, ale to jest też coś co co do czego w Europie zdążymy już od dłuższego czasu, żeby tego typu rzeczy od firm technologicznych wymaga, acz natomiast co do tych innych zapowiedzi no to zdaje się tutaj właśnie ciekaw wątek dotyczy tych dodatkowych funkcji też tego, że bardzo mocno pojawia się wątek pewnych dodatkowych usług, które byłyby płatne dla użytkowników, toteż trudno chodzić co to mijałoby dokładnie być czytaj edycja będzie płatne czy dłuższe treści będą płatne czy np. w ogóle też, że przepraszam, że wchodzę słowo, ale dodam tylko do tego krajobrazu który, który rysujemy jeszcze informację, że wspomniałeś wcześniej, że jeżeli chodzi o reklamy to na nie jest za dobrze z Twittera, ale zarazem Twitter jest od reklam bardzo zależne, a więc też iloma mówi o tym, żeby nie był tak bardzo zależne od reklam tu gitar i żeby jakieś opcje subskrypcji wprowadzić być może no no właśnie jest zależne, bo mimo tego może to tylko nie są aż tak gigantyczne pieniądze w przypadku innych podmiotów to właściwie nie wiem jak duża część przychodów, ale pewnie 90 parę procent przychodów tu i teraz właśnie przychody jest z działalności reklamowej natomiast no tutaj to dodatkowe funkcje pytanie myślę zasadnicza jest takie czy użytkownicy będą mogli płacić za lepszą widoczność swoich treści czy to jest także o gdzież to mechanizm właśnie tego jak chcesz więcej osób widziało to co pisze to czy płacenie za to na będziecie no i jedną z takich właśnie dodatkowych funkcjonalności no po Bogu wydaje się, że to jest taka zmiana, która już muszą mieć bardzo dalekosiężne konsekwencje do tego cięta Kvitova w przyszłości będzie to tutaj postawimy średnich Dominik Batorski z państwa gościem za moment do tej rozmowy wracamy po informacjach wciąż z nami dr hab. Dominik Batorski socjolog internetu z uniwersytetu Warszawskiego raz jeszcze dzień dobry dzień dobry chcesz to po mówiliśmy trochę o tym, jaki jest teraz jak przystało na program z filozofią w tytule zastanówmy się nad tym jak to jaki jest ma się do tego jak być powinno jak i przede wszystkim zacznijmy od tej wypowiedzi, która chyba najbardziej z Elektry została opinię publiczną dotyczącą dotyczącej wolności słowa iloma zamierza wolność słowa przywrócić na Twitterze jak myślisz co się kryje pod tym sformułowaniem czyn no wydają się znaczy po pierwsze, no to ile Elon Musk rzeczywiście zasłynął z różnymi kontrowersyjnymi wypowiedziami sytuację, kiedy coś się w mediach społecznościowych, bo usuwane też ktoś go osobiście dotykały no i mogłem się rząd jest trochę taką osobą mającą właśnie dosyć tak wolnościowe podejście, ale NATO jednocześnie chyba nie docenia problemu dezinformacji w tej przestrzeni medialnej jakie, jakie w tej chwili występują i ich konsekwencji inne wydają się też no akurat na Twitterze to to trochę więcej tych treści było jest dopuszczonych już na innych platformach społecznościowych myślę, że tutaj państwo Facebook znacznie silniej treści modeluje niż niż to robi Twitter natomiast no czy rzeczywiście stworzenie o takiej przestrzeni, w której każdy może powiedzieć cokolwiek jest dobrym pomysłem no tutaj tutaj jeszcze mogą sporo są takie są takie są takie przestrzenie internetowe np. twórcza był takim forum, na którym można było mówić wszystko co się chce wydaje się, że w realiach cyfrowych to nie sprawdza się specjalnie, jakkolwiek oczywiście problem związany z rozmaitymi kwestiami wolno związanymi z wolnością słowa z Cancelo wanie ludzi z odbieraniem im głosu itd. itd. niewątpliwie istnieje, więc pytanie tak naprawdę co on co on tutaj dokładnie ma na myśli czy właśnie coś takiego jak twórcza czy czy jednak coś innego czy no trudno trudno mnie polecić co ma myśli, bo taki sam zauważyłeś no Ros mnóstwo osób się zastanawia nad tym co to dokładnie może oznaczać myślę, że Rze, że generalnie nie wiemy też wydają się, że to jest też trochę taki w ogóle objaw szerszego problemu ciasto ci przedsiębiorcy technologiczni z dużym sukcesami biznesowymi to im się tak wydaje się, że mają dobre rozwiązania na wszystko tak podczas no wcale niekoniecznie tak jest często wielu rzeczy nie uwzględnia mównicy czy czy tutaj to będzie właśnie oznaczył brak moderacji treści no trudno trudno mi sobie wyobrazić tak szczególnie w tym wydaniu europejskim sprawczą zła i głośno właśnie dopiero co zostały przyjęta o nową regulację, która jak wejdą w życie to będą znacznie więcej wymagały od strony platform jeśli chodzi o właśnie pilnowanie tego jak i jakie treści tam są upowszechnia, więc myślę, że tutaj takie zdarzenie Ilona z właśnie europejskimi regulacjami jeszcze jest przed nami tak na nie do końca jestem w stanie wyobrazić jak te jego pomysły miał funkcjonować na Twitterze w euro, a po tak nie na innych obszarach niegodnych treści można kontrolować czy mnie kontrolować, ale no, ale no u nas już tutaj od regulacje poszły poszły inną stronę no to jest w ogóle chyba kwestia na jeszcze szersza, na którą uwagę z kolei siana Zubow zwróciła się, że my tutaj cały czas rozmawiamy właśnie o Ilonie maski i nawet się zastanawiamy co on mógłby mieć myśli, a rzecz dotyczy potężnej Platformy informacyjnej, która wywiera wpływ na mnóstwo ludzi na całym świecie, która jest jakąś taką siecią oplatających są siecią wymiany informacji o latającą właśnie całą rzeczywistość, której funkcjonujemy to coś się na Twitterze wydarza ma bardzo realne konsekwencje 1 tweet powstała po no może zmienić losy świata nie jest to chyba nadmiarowe określenie biorąc pod uwagę np. to co działo się, kiedy Donald Trump i kim Dzong una wymieniali tweety na temat kryzysu atomowego, który zamierzali wywołać nawzajem sobie, grożąc odpalenie ładunków potęga Twittera nieraz dawała o sobie znać no i mamy właściwie 1 człowieka, które ma ogromne pieniądze i ponieważ ma ogromne pieniądze to może stać się właścicielem tejże Platformy no, która właściwie obsługuje znaczną część światowej opinii publicznej czy po prostu jest sferą publiczną na publicznej wymiany informacji no i myślę wszyscy zastanawiamy co on zrobi podczas gdy na dobrą sprawę to są sfery, które no właśnie tak jak mówi o tych europejskich regulacjach powinny być już dawno uregulowane to jest 1 rzecz, ale wydaje się że, że najpierw powinniśmy naszym słuchaczom trochę może lepiej wyjaśnić się, czego ten wpływ Twittera bierze tak mogłoby się wydawać, że tu i teraz, bo to nie jest aż tak duże medium społecznościowe tak po kilka razy mniej użytkowników niż Facebook, ale czy np. liczba użytkowników Twittera jest zbliżona do liczby użytkowników Telegrama, ale no jest to by takie medium społecznościowe, którego znaczenie wynika przede wszystkim z tego, jakie osoby z niego korzystają i tam wpływ teraz często pośredni taki, ponieważ właśnie z Twittera korzystają politycy dziennikarze generalnie środowiska opiniotwórcze Noto to co się dzieje na Twitterze bardzo duże przełożenie na to co się dzieje to czy w innych miejscach tak to co jest przedmiotem debaty publicznej to czym zajmują się media i no tak proste w tym przełożeniu no właśnie tutaj dla na naszą debatę publiczną jest jest tak duża siła tego tego medium na pewno niektóry i miejsca większa niż niż właśnie innych mediów społecznościowych także także tutaj te w taki aspekt wydają się niezwykle istotne, o czym już podkreślono no właśnie, a zarazem mamy te kwestie osobowości jednostkowych ekscentrycznych miliarderów, którzy mogą, bo mają na to środki mają na to pieniądze wejść posiadania i całkiem sporego kawałka debaty publicznej i mogą kształtować ją przynajmniej jak do tej pory dopóty dopóki tych regulacji jeszcze nie wprowadzono np. o których mówisz no wedle jakich swoich fantazji no i też realizując, o czym wcześniej wspomniałeś po prostu swoje indywidualne interesy właśnie tutaj tutaj wróciłbym to pytanie, które postawiły na jak to powinno funkcjonować tak, bo w gruncie rzeczy mam mamy narzędzie, które jest jakąś przestrzenią publiczną, który jest niesłychanie istotne dla debaty, który nie jest przejrzyste i tylko działanie właśnie algorytmu tego filmu tu i teraz owego też dobrze Ilona chce to opublikować, ale ale, toteż coś, czego w tej chwili brakuje le ne i no co tu dużo mówić być może dlatego by było, gdyby taki Twitter był po prostu zupełnie publiczną firmą albo jeszcze lepiej, gdyby funkcjonował w oparciu o mechanizmy, które są otwarte, które też pozwalają czy czy otwarte protokoły tuż bardziej otwarte apki dające możliwość zewnętrznym deweloperom do tworzenia rozwiązań, które na tej Platformie funkcjonowały np. rozwiązań, które by pozwalały użytkownikom na inne sposoby 1 wybierania tego, które treści użytkownikowi pokazywać my itd. tak dalej czy zrobienie tej Platformy taką, a dużo bardziej otwartą i no oczywiście publiczną tak natomiast no nie wygląda na to żeby oto, żeby samemu tego nie skorzystać no i stworzyć narzędzie, które będzie istotne czy w tej domenie publicznej, więc myślę myślę, że nikt tego osią jest jest dużo takiej opieki mówiłem w pierwszej części to nie jest tak jak w przypadku takich tradycyjnych mediów miliarder kupujący gazetę no to jednak ma o różnych względów ograniczone głośno, bo aż redakcję ne, a tutaj czy były różnie bywa różnie różnie to bywa w praktyce oczywiście jako cały i w Polsce takie przypadki Walls są bardziej na Wschodzie oczywiście wyglądała inaczej, a rocznie nie wszędzie standardy są rzeczywiście takie są zależy jeszcze, jaką Gazeta rzecz jasna i jaką Gazeta spełnia rolę ale, ale może być tak rzeczywiście staje się to prywatny folwark natomiast, ale oczywiście inne u nas mieliśmy nawet nie tak dawno przykłady konfliktów praw do redakcji ta właściciela, tak więc więc w przypadku gazet, nic więc jednak to to oddzieleni najpierw po porządnych to jest to z rzeczką to jest elementem właśnie standardów mediów to tak tutaj to jest też oczywiście medium, które trudno w zasadzie porównać do takiego o medium, które nie wiem ma redakcje zajmuje się dostarczaniem odpowiednio obrobionych zweryfikowanych informacji i spełnia jakąś określoną funkcję na krajobrazie medialnym tu tu jest takie wielkie forum właśnie, na którym kat, a każdy może mówić to co chce w pewnych granicach oczywiście nie no ale zarazem jest to taka sfera, która zyskała niesamowity wpływ na nasze życie jest też sferą, w której propagują się różne przekonania niebezpieczna i różne treści, która jak później wywierają bezpośredni wpływ na rzeczywistość widzieliśmy choćby podczas pandemii, ale widzimy też także przy okazji wojny Ukrainie, więc to to jakiś problem zupełnie nowego typu potrzeba nowej filozofii do tego, żeby go, żeby go odpowiednio opracować taki też kosz tak mamy na to medium, które dużo mniej przejrzysta tak to znaczy jednak łatwiej jest nam analizować to co pisze tak czy inna Gazeta natomiast w przypadku serwisu społecznościowego tak to na mnie nie przeanalizujemy tego tak łatwo czy np. kryte, gdzie od test niższe pisze w sposób pozytywne są użytkownikom wyświetlane częściej niż takie za bycie jest jakaś krytyka tak to znaczy no mamy jednak do czynienia z platformą technologiczną, której mechanizmy funkcjonowania po prostu nie są nie są przejrzysta, tak więc też wpływ, który jest wywierany poprzez właśnie wpływ na same mechanizmy algorytmy, które tam funkcjonują jest dużo trudniejszy to, bo ostrzeżenia tak to można starać się też na różne sposoby analiza płacze, ale no to jest to znacznie większe wyzwanie bardzo dziękuję za rozmowę dr hab. Dominik Batorski socjolog internetu Uniwersytetu Warszawskiego był państwa gościem dziękuję bardzo, bardzo dziękuję za roczne i państwo też dziękujemy to była ostatnia rozmowa z dzisiejszym sobotnim magazynie, który oczywiście wydawała Katarzyna Murawska ja nazywam Tomasz Stawiszyński wszystkiego dobrego dobrego weekendu majowego również do usłyszenia
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI
-
23:19 W studio: dr Dominik Batorski
-
41:22 W studio: prof. Zbigniew Mikołejko
-
26:29 W studio: Justyna Sobolewska
-
37:12 W studio: dr Krzysztof Świrek
-
26:41 W studio: Paweł Matuszek
REKLAMA
POPULARNE
-
30.05.2020 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński25:54 W studio: Jakub Majmurek
-
05.06.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński40:11 W studio: dr Paweł Boguszewski
-
26.06.2021 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński24:54 W studio: Filip Springer
-
03.04.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:38 W studio: prof. Rafał Matyja
-
15.01.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński37:08 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
12.11.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński39:34 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
23.10.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:08 W studio: Justyna Dąbrowska
-
-
13.11.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński38:46 W studio: Marta Niedźwiecka
-
-
13.02.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:20 W studio: Artur Nowak , o. Marcin Mogielski
-
24.04.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński39:49 W studio: dr Paweł Boguszewski
-
-
26.03.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński25:26 W studio: Paulina Wilk
-
28.05.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński24:33 W studio: Max Cegielski
-
30.05.2020 12:40 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński15:38 W studio: Justyna Sobolewska
-
-
23.07.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński26:50 W studio: Paweł Matuszek
-
-
18.12.2021 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński23:12 W studio: dr hab. Grzegorz Makowski
-
-
-
23.04.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:06 W studio: prof. Zbigniew Mikołejko
-
26.03.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński28:45 W studio: dr Piotr Łukasiewicz
-
15.10.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:28 W studio: prof. Zbigniew Marciniak
-
03.12.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński46:38 W studio: ks. Jacek Prusak
-
08.10.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński25:12 W studio: Anna Łabuszewska
-
30.07.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński37:59 W studio: Maks Wolski
-
-
29.01.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński39:44 W studio: prof. Andrzej Leder
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL