REKLAMA

"Dyrektorem ważnej instytucji kulturalnej może zostać każdy o ile prezentuje właściwy stosunek do rzeczywistości"

Andymateria
Data emisji:
2022-05-01 15:00
Audycja:
Czas trwania:
15:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria taki pani Andów obrazek dziecko pomoc kultury chyba na żółto wyrasta na środku dziewczynka zbija mini flagę z napisem 1maja takie, jakby z klocków budynki tak trochę architektura autor koncie późny 1maja w pięćdziesiątym szóstym takim notariusz odwilży panie Ano tak tak tak dialogi to jednak kratki jednak formy abstrakcyjne jak jestem pewna czy to czy są klocki tak bym się sugerowała tym dzieciątkiem, które ten pierwszy majowy plakat firmuje tutaj nie najgorszy Rozwiń » mówiąc szczerze pani Anna w czasach stalinowskich, kiedy zabroniona była nowoczesność i artyści gremialnie robili plakaty właściwie Polska szkoła plakatu zrodziła się w czasie stalinowskim, który tam było wolno więcej, ale nie zawsze Młodożeńca kar włącznie był plakaty cyrkowe na wszelki wypadek na jak padało hasło 1maja na te jednak było zapotrzebowanie i ci, którzy zarabiali przed tym cyrku no musieli ten pierwszy ma wykonać u mnie opowiadał Roman Cieślewicz autor tego plakatu od reguły na nieudolnego opisu jest albo 1 plakatu opowiadał, że z tymi plakatami chodziły do KC jak było spotkanie z przedstawicielami KC, którzy próbowali formę treść i jeden z tych urzędników z Paryża na plakaty powiedział wszystko dobrze, ale należy uśmiechnąć dziewczynkę panią do pani byłem jeszcze 1 rzecz mówię to do Andy Rottenberg historyczka krytyczka sztuki naszej specjalistki od wyższych doznań estetycznych stron spotykam się co niedzielę po piętnastej w radiu TOK FM w programie antymateria, czyli programie sztuce, że ten plakat przepraszam, że znowu do niego wracam jest w następujących kolorach zrzut jest czerwień dziecko jest takie ciemne jak sala Neo plastyczna może jeśli synalek żołnierzowi jedyny plakat pierwszomajowy, który ściśle widzę byłby on dopiero jak wyjechał z Polski wyjechało 60 czwartym roku czy trzecim lekarzu na tyle wcześnie że, żeby jeszcze młody już wreszcie odczepił się o ideolog polskiego mówi o tym w rozmowie z urzędnikiem, bo to jest bardzo ciekawa płaszczyzna kontaktów i gier była za komuny np. tyle że obie strony wiedziały, że uczestniczą w grze ci ideolodzy partyjnej wysoko postawieni chodzili po takiej ciężkimi grani, żeby jednak pokazać coś dobrego z polskiej sztuki szczególnie na święcie, a jednocześnie musi usprawiedliwić przed maską i to im się udawało, dlatego że nikomu nie przyszło do głowy np. żeby kuratorem Biennale weneckiego zrobić kogoś się na niczym nie jest tam działał Porębski straży miejskiej Stanisław ski Wojciechowski ludzie uznani przez środowisko znający też się na sztuce i wiedzący co należy wybrać do Wenecji, żeby się nie ośmieszyć, bo wtedy kurator wybiera nie było konkursu i władza przymykała oko mówi dobrze do Moskwy wyślemy co innego, ale do Wenecji musimy się pokazać, że tylko Bojary Janka, która pokazywała abstrakcyjne swoje formy i zdobyła nagrodę dlatego był właściwie przekrój najlepszych artystów, bo muszę powiedzieć, że nie wstydziliśmy się przez te wszystkie lata tego co było pokazywane w Polskim pawilonie w Wenecji, dlatego że kompetencje mieli kuratorzy teraz jest taki podział, że skóra tor i komisarz komisarz to jest ten, kto zna Wenecję na stosunki panujące na miejscu zna innych komisarzy plasuje ten także inne pawilon w Wenecji lobbuje i nadzoruje produkcji, a kurator system, który musi wygrać konkurs ten konkurs na kuratorów jest co z miał być 1007. ale poślizgu pan minister ogłosił też ogłaszać 99 wtedy wygrywa Katarzyna Kozyra dostała nagrodę i no tak to jest, że komisarz jest gospodarzem pawilonu i tak było przez całe lata później nie chce o sobie mówić, ale czasem samą rolę pełniła potem Agnieszka Morawińska i na końcu Hanna Wróblewska, która ze mną pracowała przy Biennale od dziewięćdziesiątego piątego roku, więc naprawdę jednak, że na włoski Wenecję i wszystkich tam w tym Biennale to jeszcze potrafi no i teraz jestem świeżo po powrocie Piętak patrząc ze zdumieniem na nowego dyrektora zachęty, który po raz pierwszy był Wenecji na spędzał czas na zwiedzaniu, bo nie do miasta z tłumaczem zresztą, bo nie nie zna też języków, po czym pojawił się pierwszy raz w Polskim pawilonie chyba w ogóle menedżer linii di Castello w dniu, kiedy otwierał pawilon tłumaczem czy tłumaczką i tam mną i przeczytał kartki swoje przemówienie nie do Chin będzie 1 słowa przeczytał po polsku potem to wszystko było tłumaczone na angielski to też nie jest zwyczaju, ale czy no i jest wiek zwykle nie nie powiedział, kto tam o pracę na pracowało się w tym pawilonie jako komisarz, zanim on przejął za handel to wszystko było robione w ubiegłym roku panie jesz, więc nazwisko Hanny Wróblewskiej nie padło oczywiście i pomyślałam sobie, że jak to się dzieje kość, że teraz nagle już nawet tych kompetencji nie potrzeba, które były potrzebne Stalina za Gomułki Gierka to siedzi wszędzie i to jednocześnie rozmywa, a koncepcję zawodu, bo za moich czasów się tak wyraża istniała pewnego rodzaju etyka zawodowa np. ktoś, kto był dyrektorem instytucji narodowej nie mógł handlować sztuką, a tu mamy np. taki całkiem świeży przypadek zeszłotygodniowy można powiedzieć nowej nominacji w muzeum sztuki w Łodzi już mówiliśmy wcześniej, że no nie kryjąc obawiamy się tej nominacji, sądząc po wszystkich poprzednich i następne mogą nie być najszczęśliwsze tak to ujmę oględnie no i mamy taki przypadek, że osoba chyba, która prowadzi galerię sztuki i tak jest do galerii sztuki myślę, że com komercyjną galerię w Łowiczu, a pt. zdrowa, bo nie ma czytam na etacie pracuje tylko robi wystawy tego nie wiem, ale myślę, że tam jakiś Bruce, a następuje może już nie prowadzi tylko o tym nie wiem nie no dobrze, ale ktoś przychodzi z rynku sztuki na pozycję eksponat dyrektorek planowanego muzeum musi się jakoś określić, ale mieszaniem kompetencji czy są cieniem, ale przyszło do głowy pani Anna, że to wszystko jest winna Suchan panie wasz na koniec swojej kadencji Jarosław Suchan dotychczasowy dyrektor muzeum sztuki w Łodzi, który ma ogromne zasługi dla promocji polskiej sztuki poza polską zrobił wystawę pt. awangardowe muzeum tak cały cykl da im ryzyka, ale i wystawy też, które okazują utopijne koncept koncepcję awangardy utopijne dlatego rzetelnie do pracy nie wytrzymało próby czasu, bo był anarchistą ująć c dzisiaj są takie regulacje, że anarchia nie jest możliwa przeprowadzenie takiej instytucji, ale koncepcją tej tych utopi było to, żeby zwolnić fachowców, żeby artyści prowadzili te narodowe muzea doceniam pani poczucie humoru ale dlaczego mamy rzeźbiarza w centrum rzeźby war Mińsku malarza zachęci też malarze w Łodzi, jakie poczucie humoru to jest no ja myślę, że słucham bardzo zainspirował ministra do tych nominacji nie wiem czy minister wystawy widziałbym się, że nie, ale inspiracja mogła zaistnieć w pani pieniądze słyszałam kilka dni temu w naszym radiu takie zdanie, że premierem w Polsce może zostać każdy w przeciwieństwie do kontrolera lotu, którym nie każdy zostać może i może jesteśmy na tym etapie, że różne eksponowane stanowiska może zająć każdy, o ile tylko prezentuje właściwy stosunek do rzeczywistości ten, od którego zaczęłyśmy dzisiejszą na dodatek, jeżeli właściwie zaangażowanie być kontrolerem lotu i nikt poza zawodowymi kontrolerami lotu nie może pełnić takiego nie może wykonywać takiej pracy właśnie dokładnie to mówi natomiast skoro premier może zostać każdy, kto dyrektorem ważnej instytucji kulturalnej z dorobkiem w Polsce też może zostać każdy w zasadzie natomiast pani Anna kontroler lotu mógłby zostać premierem prawda tak nawet dyrektorem instytucji narodowej też tak ma mało tego on ma taką on musi mieć szybką orientację to może nawet lepiej, żeby kontrolerzy lotu był dyrektorem zachęty albo muzeum sztuki w Łodzi byłby on szybciej ogarnął tę materię skomplikowana rozłożono tam bardzo złożoną na nie mówiąc szans na odrobienie lekcji historii jednak to muzeum ma długą historię trzeba znać na miasto tożsamość zbudowaną na tej konkretnej historii są tak, ale to zostało założone też przez artystów tylko ci artyści, którzy zebrali te dzieła, a mieli pełną świadomość, że nie będą urzędnikami piastującym określonych funkcji dlatego przekazali do muzeum Bartosz Mistrzów rekolekcji dla kogoś, kto się tym kraju my Marian gminnych tymi wiem, jaki wniosek jest z tych obserwacji pani no cóż jest jeszcze inne podejście jest takie podejście pani, że dyrektorzy takich instytucji powinni należeć do międzynarodowych gremiów zawodowy przede wszystkim jest to ich com, czyli Psycho jak się mówi 3 min, żeby Stowarzyszenie muzeów, które ma dużo pod stowarzyszeń jak też my świętej jest sztuką współczesną nowoczesną to jest pod stowarzyszeń, które grupuje tylko ludzi, że reprezentujących muzea czy instytucje zajmujące się sztuką współczesną w zarządzie w Jarosławcu, który zrzesza zorganizował Kongres jesienią na oczywiście cały zarząd tego Międzynarodowego stowarzyszenia natychmiast się w dobie co się wydarzyło z muzeum sztuki w Łodzi, więc po pierwsze nie wiem czy następca będzie przyjęty tej organizacji musi spełniać jednak inne warunki również poza nominacją na dyrektora, a po drugie, jaka będzie reperkusje na świecie wynik wiemy jest praca złoty kolejny raz mówiliśmy o Zachęcie mu winy teraz o muzeum sztuki w Łodzi Orońsko ma też szczęście, że tamten dyrektor z setki Teresie nie wybiegać sprzedającą pozycji dlatego tam pozwala gościnnym kuratorom robić by chciał by cudzoziemców pozwala jest brakuje inteligentnych tak samo inteligentniejsze, zachowując ci dyrektorzy nowego rozdania, którzy przyszli psy ze strony akademickiej czy są profesorami na nie w każdym przypadku dniach przypomnę muzeum narodowe w Warszawie muzeum narodowe w Warszawie ma AKE absolutnie nauczyciela akademickiego tak mam na myśli poprzedniego nie zachowywał się inteligent, niemniej wiem nie mów ja mówię większości Kraków 2 AB no jedni się bardziej boją drudzy mniej boją i w związku z tym war szewski dyrektor ciężka cenzurował ostatnią wystawę, która nie doszła do skutku na temat Dantego, ale brzmi znają się sztuce nie umie robić wystaw decydują na kogo powinni cedować na kogo innego, bo wykształcenie w dziedzinie historii sztuki nie uczy robienia wystaw to jest zupełnie inny zawód, ale umówmy się dyrektor takiej instytucji nie musi umieć robić wystaw, ale powinien pozwolić zrobić je komuś innemu zobaczymy jak to będzie nie wiem, kto będzie chciał pracować w muzeum sztuki w Łodzi myśmy nie zdążyły zobaczyć tę ostatnich produkcji niestety wybiera myślę, że w maju no co zrobić na koniec na koniec antymaterii pozostanie pytanie czy to są procesy odwracalne i ile czasu za granicą, zanim muzeum sztuki w Łodzi biura Jarosław Suchan ono było w rękach doszło po kompetentnego osobnika na zyskanie wymienny, który rozłożył działalność tego muzeum na wiele lat i słucha nowi też dużo czasu zajęło uporządkowanie tego co zastał to niestety 1maja rozpoczęliśmy antymaterii w pewnym sensie 1maja też ją kończymy po tej krótkiej opowieści o tym co się stało w świecie polskiej sztuki organizacji polskiej sztuki w ostatnich kilku latach, o czym miłośnicy tej dziedziny wiedzą jednak to coś pozostaje na akademickich pani uśmiechnie dziewczynkę Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik Andy materia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA