REKLAMA

Reklamy suplementów - kiedy są nieetyczne?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2022-05-01 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
gościem niedzielnym magazynie Radia TOK FM majówkowy jego wydaniu jest dr Emilia Kaczmarek z zakładu etyki wydziału filozofii Uniwersytetu Warszawskiego członkini centrum bioetyki bio prawa Uniwersytetu Warszawskiego publicystka kultury liberalnej dzień dobry pani doktor dzień dobry chcesz, żebyśmy porozmawiali o tym jak mocno Rosy rozregulował się rynek produktów zdrowotnych wskutek pandemii koronawirusa, kiedy to przyjęliśmy nadzwyczajne zasady działania mówi przyjęliśmy Rozwiń » byłoby właściwe dotyczyło to wielu podmiotów instytucji, które usiłowały ułatwić Polakom dostęp do potrzebnych im leków przy niedostępności stacjonarnej lekarzy dostrzega pani w tym Niewiem może nawet rewolucję biorąc pod uwagę to jak dotychczas wyglądały bardzo restrykcyjna była to dziedzina obwarowana bardzo rygorystycznymi warunkami nie powiedziałabym raczej o rewolucji myślę, że pewne o pewne tendencje akt, z którymi mieliśmy do czynienia już wcześniej się nasiliły np. jeśli chodzi o spożycie suplementów diety, które stale wzrastała również wzrosło w czasie w czasie pandemii, ale pojawiło się może, lecz pewne problemy pojawiły się u nowe, ale nie tylko tylko wzrosły np. te związane z ze sprzedażą czy reklamą leku leków w internecie dobrze to może spróbujmy usystematyzować to co w ogóle wydarzyło się na początku 2020 roku i ile z tych nadzwyczajnie wdrażanych instrumentów przetrwało do dziś ile ma szansę przetrwać także na kolejne lata bez ryzyka, że Polacy będą sięgać po leki, mimo że nie powinni może nie mają ku temu żadnych wskazań to znaczy o może tak paradoksalnie u o chciałabym optymistycznie podejść to do tego tematu myślę że, że wiele zjawisk jest wiele patologii związanych, z czym część może patologii związanych z naszym modelem spożywania i reklamowania produktów zdrowotnych ulega stopniowej stopniowej poprawie chociażby jest to związane z z nową ustawą, która wejście w życie 2023 roku związana jest u nas regulowaniem reklamy i wyrobów medycznych, bo Polacy bardzo często sięgają po produkty, które chcą poprawić swoje zdrowie i to również to zjawisko nasiliło się w pandemii, ale które tak naprawdę nie są lekami i są bardzo często suplement diety i wyroby medyczne i ich reklamy słyszymy najczęściej też w radiu telewizji reklamy często sugerują, że te produkty mogą w jaki sposób poprawić nasze zdrowie też w czasie pandemii od początku mogliśmy spotykać takie reklamy, które trochę też żerowały na na lęku przed nowym wirusem reklamowały np. produkty, które faktycznie mową i smutni 3 trochę się odporność w kontekście wirusów, ale tylko, jeżeli są stosowane profilaktycznie przez dłuższy czas sugerowano nam w reklamach, że nas, że one po prostu potrafią zwalczać już jakieś wirusy, które złapaliśmy ten momencie oczywiście takich takich leków czy takich produktów, zwłaszcza dostępnych bez bez recepty nie mamy i 2023 roku w przyszłym roku wejdzie w życie ustawa, która znowu uszy i ureguluje reklamę wyrobów medycznych nie będziemy już mam nadzieję ciągle słyszeć się u osób, które przedstawiają się lekarze polecają nam produkty, które tak naprawdę nie zostały przebadane pod kątem ich używania w leczeniu może powinniśmy zacząć pani doktor naszą rozmowę w blat podania naszym słuchaczom definicji czym jest produkt zdrowotny czym jest lekko czym jest suplement diety bo, bo różnice są znaczące nie tylko w odbiorze społecznym konsumenckim ale, ale przede wszystkim z punktu widzenia prawa tak to bardzo dobry bardzo dobry pomysł tak naprawdę nie używam tej kategorii produkty zdrowotne w takim znaczeniu potocznym jak wszystkie te produkty, które mogą nam się też kojarzyć z poprawianiem naszego zdrowia, chociaż tak nazywano Kol kolokwialnie to wszystko tak cała grupa nazywana jest przez Polaków lekami tak natomiast prawnie faktycznie mamy do czynienia z bardzo różnymi produktami po pierwsze, oczywiście mamy produkty lecznicze, czyli leki na leki na receptę leki, które możemy nabyć bez recepty leki na receptę nie są zgodnie z prawem reklamowane w sposób taki masowy tak bezpośrednio skierowany do do konsumenta czy pacjenta, chociaż np. w stanach Zjednoczonych takie reklamy w telewizji czy rady można można usłyszeć leki bez recepty są reklamowane, ale ich reklama od lat jest uregulowana prawnie i w takiej reklamie nie może np. wstępować właśnie lekarz nie można namawiać czy straszyć odbiorców czy sugerować, że dzięki zażycie jakiejś tabletki nie będą musieli iść do lekarza natomiast mamy też suplementy diety wyroby medyczne i suplementy diety Służałek sama nazwa wskazuje to uzupełnianie naszej diety to zgodnie z prawem nie są w ogóle produkty, które służą do leczenia jako takie one też nie są badane pod tym kątem nie przychodzą badań klinicznych nie muszą przychodzić nie są testowane nie bada się czy działają w leczeniu, ponieważ jakiś przypadłości, ponieważ po prostu nie mają niczego niczego leczyć tymczasem i właśnie reklamy suplementów diety często, zwłaszcza do czasu do 2 tysiące 2019 roku, kiedy przyjęto taką samą regulację nadawców bardzo często łamały prawo i sugerowały, że i wprost, że są to, że są tak naprawdę te lekami, a Polacy suplementów diety spożywają bardzo duże jak liczne badania wskazują ponad 70% badanych Polaków zażywa jakiś suplement diety ponad 50% zażywa je codziennie no też mniej więcej połowa z nas nie rozumie tej różnicy między suplementami diety, a lekami jesteśmy też ponad połowie przekonali, że żony są tak samo nadzorowane jak leki produkcja tak kupujemy je w aptekach przypominają nam leki są też często w formie tabletek na właśnie też reklamy wprowadzają nas często błąd teraz w reklamach od czasu przyjęcia pewnych samoregulacji słyszymy czasem to nazwy suplement diety, ale dalej cała fabuła może sprawiać wrażenie, że mamy do czynienia ze środkiem, który ma nam pomóc poradzić sobie jakąś dolegliwością naj wreszcie wyroby medyczne, które były do tej pory najmniej uregulowane w zamyśle miało być np. strzykawki i jakieś bandaże tymczasem producenci zauważają tutaj okazję zaczęli sprzedawać właśnie i różne tabletki z kategorii wyrobów medycznych i korzystali z tej luki prawnej dotyczącej ich reklamy i co też te produkty bardzo często słyszymy reklamowane w radzie czy telewizji taki sposób, który sugeruje, że mamy do czynienia z lekami, a jednocześnie będą nieprzestrzegane są te zasady reklamy leków, czyli właśnie występują w nich np. lekarze czy osoby, które poddają się z za za lekarzy stąd te 4 najważniejsze kategorie i te istotne różnice jeśli chodzi o ich też reklamowanie natomiast to, że oni, że prawo inaczej reguluje te kategorie produktów ma też istotne znaczenie jeśli chodzi o ich skład to znaczy liczne badania w tym raport Najwyższej Izby Kontroli wskazywały, że i w składzie suplementów diety często nie znajdowano tego co deklarowano na opakowaniu albo co gorsza znajdywano różne niebezpieczne dla zdrowia substancje dlatego Najwyższa Izba Kontroli uznała w ogóle rynek suplementów diety za rynek wysokiego ryzyka i tu niestety pandemia nie poprawiła tej sytuacji wręcz pogorszyła sytuację jeśli chodzi o nadzór nad ich kontrolę tego co faktycznie znajduje się w suplementach diety i nadzór nad ich wprowadzaniem na rynek, ponieważ oczywiście główny Inspektorat format sanitarny był zajęty pandemią i nie starczało już mocy przerobowych na to, żeby i, żeby zajmować się większym stopniu suplementami nie jest to też zrozumiałe ze względu na priorytety i ostatni raport raport Najwyższej Izby Kontroli właśnie na to wskazuje, że nie nie uwzględniono wniosków z tej poprzedni poprzedniej kontroli i ten rynek dalej jest zupełnie w praktyce nie nadzorowane za chwilkę wracamy do naszej rozmowy dr Emilia Kaczmarek z zakładu etyki wydziału filozofii Uniwersytetu Warszawskiego także członkini centrum bioetyki prawo Uniwersytetu Warszawskiego publicystka kultury liberalnej naszym gościem jest nasz niedzielny magazyn Press skrót informacji jesteśmy państwu ponownie za chwilę muszę państwu, że po skrócie informacji Radia TOK FM jest z nami dr Emilia Kaczmarek z zakładu etyki wydziału filozofii Uniwersytetu Warszawskiego członkini centrum bioetyki i prawa UW publicystka kultury liberalnej pani doktor dzień dobry kłaniam się ponownie dzień dobry ponownie temat naszej dzisiejszej rozmowy dotyczy etyki marketingu produktów zdrowotnych zresztą temu będzie poświęcony wykład 5maja, gdyby zechciała pani powiedzieć słów kilka na jego temat tak serdecznie państwa zapraszam na wykład, w którym będzie można obejrzeć na Facebooku poprzez profil muzeum farmacji w właśnie we współpracy z tym muzeum centrum genetyki bio prawa dział filozofii Uniwersytetu Warszawskiego organizuje taki cykle wykładów nazywa się on bioetyka w pigułce i co 2 tygodnie w ramach tego cyklu mogą państwo posłuchać takiego półtoragodzinne jego wykładu na końcu z dyskusją, w którym poruszamy różne problemy związane właśnie z wytwarzaniem wprowadzaniem na rynek testowaniem leków i innych produktów zdrowotnych mieliśmy już wykład poświęcony im właśnie testowaniu leków na na ludziach z udziałem ludzi mieliśmy wykład o badaniach klinicznych najbliższy czwartek mamy przykład właśnie poświęcone marketingowi leków i innych produktów zdrowotnych kolejnych wykładach będą państwo Logi i posłuchać o etyce testowania leków na zwierzętach oraz o problemach związanych z na ruchy antyszczepionkowe i właśnie takimi lękami wokół zdrowia i produktów zdrowotnych w dzisiejszych czasach i dowie pandą wspominała pani pani doktor w pierwszej części naszej rozmowy o tym jak wygląda ten podział struktura szeroko pojętych produktów zdrowotnych i też wskazywała pani na obostrzenia takie uwarunkowania kluczowy moment halny powiedziałbym dla nie dla poszczególnych grup i te naruszenia widoczne są go gołym okiem właściwie każdy jeśli chodzi o wyjście do do konsumenta nie może w nie wiem w reklamie produktów, które są suplementami diety występować lekarz tymczasem wystarczy przebrać aktora ubrać go w biały Kittel już odbiorca ma wrażenie, że jest to ktoś kompetentny, kto to daje nam prawdę objawioną, która nie podlega żadnej żadnej dyskusji podobnie jest tutaj z tą chwiejną granicą jest lekiem co jest suplementem to wszystko zależy od dawki mało tego producenci takim niewielkim drukiem albo też przekazem werbalnym usiłują udowodnić, że ich produktu akurat spełnia warunki leku wskutek, czego nie działa wiele lepiej niż zwykły suplement itd. tak dalej zaciera się ta granica przyzna pani, że to jest takie balansowanie, zwłaszcza tych, którzy mogą sobie na to pozwolić mając za sobą choćby ogromnych ogromne kancelarie prawne gdzieś usiłujący znaleźć lukę tak na pewno jest to bardzo trudne, zwłaszcza dla konsumenta czy pacjenta, żeby połapać się w tych wszystkich różnicach, żeby też oglądając reklamy zrozumieć tak naprawdę czym, z czym mamy do czynienia i te reklamy bardzo często wprowadzają w błąd na różne sposoby czasem właśnie na tle subtelne, że ryby z 1 strony przestrzegają jakoś litery prawa, bo np. dziś pada określenie, że mamy do czynienia z suplementem diety, ale dalej co była sugeruje co innego tutaj ciekawy ciekawy kazus dotyczył i reklamy suplementu sprzed paru lat, który właśnie no w sposób ewidentny sugerował, że mamy do czynienia z lekiem na zatoki i spotkało się to z rekordowo wysoką karą ze strony urzędu ochrony konkurencji konsumenta nałożono karę prawie 26 000 000zł i co ciekawe w ramach właśnie u udowadniania wykazywania, że ta reklama wprowadzała błąd nie to zatrudniono też my przeprowadzono badanie, w którym po prostu pytano odbiorców jak oni rozumieją te reklamy i myślę, że mają do czynienia z produktem leczniczym w ten sposób wykazano, że faktycznie ludzie taki sposób reklamy odbierali natomiast niestety nie był to precedens, który mógłby ukrócić te nie w tym przypadku prostu bezprawne, ale nie tylko nieetyczne praktyki, ponieważ tak, ale później została umorzona przez sąd, ale dlatego że, że sąd uznał że, że UOKiK się mylił się te reklamy nie wprowadzała w błąd tylko po prostu, dlatego że że takie kary może nakładać Główny Inspektorat Sanitarny, który nie nakłada tak wysokich, a więc niestety i obecnym systemie pewne właśnie nieetyczne czy nawet w bezprawny praktyki mogą się mogą być wpisane w model biznesowy mogło się po prostu opłacać, nawet jeżeli producent będzie musiał zapłacić jakąś jakąś karę no dalej zyski z z tego rozkręcą tego popytu na dany produkt to z zrekompensują tak też, trzymając się pani słów pani doktor z 1 strony mamy podział na leki suplementy tak samo po drugiej stronie jest albo powinien być sztywny podział na pacjentów i konsumentów prawda, bo cnotę tutaj chyba mamy wyraźną granicę co kto sięga po leki, kto sięga po suplement tak to jest oczywiście istotna istotna różnica, choć cieszy no to naszym systemie nie o ochronę zdrowia też przy może przywodzić namyśl różne inne inne problemy czy w momencie, kiedy korzystamy np. prywatnej u z prywatnej opieki zdrowotnej czujemy się pani właśnie z pacjentem czy czy konsumentem na, ale oczywiście nawet konsument też prawo o dochodzić swoich swoich praw idą będą domagać się tego, żeby nie być wprowadzanym błąd tak, jeżeli uda się na czym, więc wejdzie w życie to kolejna ustawa dotycząca reklam wyrobu wyrobów medycznych i gdyby producenci się przestrzegaliśmy u wszystkich zaleceń dotyczących sposobu reklamowania suplementów diety czy leków i reklamy naprawdę nigdy nie wprowadzałoby w błąd no to można by pomyśleć, że nie byłoby żadnego problemu natomiast z 1 strony właśnie mamy problem instytucjonalny nadzorem nad tym nad tym rynkiem i też dotyczy to internetu, gdzie już okres szczególnie trudno jest wszystko kontrolować, ale z drugiej strony jest taki też głębszy problem pytanie o to czy w ogóle powinniśmy reklamować tego typu produkty czy potrzebujemy by nakręcać napędzać potrzeby zdrowotne, ponieważ funkcję reklamy tylko informowaniu nowych produktach, ale też kreowanie pewnych pewnych potrzeb, tak więc w przypadku produktów zdrowotnych i gdyby zaczynamy pewien sensie będę się przekonywać tak odbiorców, że oni czegoś potrzebują dla ich zdrowia tymczasem często dotyczy takich produktów, które mogą mieć odwrotny w ogóle skutek taki przykład myślimy też suplementach diety reklamowanych dla dzieci, które często też ze zawierają bardzo dużo cukru albo inne substancje, których te wyciszone i koniecznie potrzebują też nawet różne witaminy w nadmiarze mogą być bardzo niezdrowe, ale nawet, gdyby te produkty nie były szkodliwe dla zdrowia to dalej można sobie zadać pytanie czy w ogóle otrzymujemy tego typu reklam i w świecie, w którym i tak mamy bardzo duży potrzeb zdrowotnych, które i tak nie są zaspokajane i nasz system ochrony zdrowia niedofinansowane Anny w efekcie tego marketingu wydajemy ponad 6 000 000 000zł rocznie na na suplementy na suplementy diety dlatego też np. najwyższa izba lekarska proponowała, bo tysiące szesnastym roku, żeby w ogóle zakazać reklam wszystkich tych produktów natomiast to jest oczywiście kontrowersyjny pomysł z powodu ochrony wolności słowa wolności gospodarczej z drugiej strony można argumentować że, że w takim razie powinniśmy zakazać w ogóle reklamy też słodyczy uczy jakich innych niezdrowych produktów, tak więc jest też to te głębsze pytanie o to jak daleko powinno państwo ingerować w celu ochrony zdrowia zdrowia obywateli i też liderować po to, żeby chronić ich przed ich własnymi decyzjami tak ostatecznie to są też decyzje konsumenckie po prostu ludzi, którzy kupują tego typu produkty z jakiegoś powodu tak przekonani o tym co usłyszeli w reklamie może też z innych powodów sąd w powody jest odniosę się też do tego co pani powiedziała przed chwilą, dla których rozmawiamy na ten temat pierwszy to wykład, o którym pani powiedziała drugi powód to ten ślad, który pozostawiła po sobie pandemia, czego rozpoczęliśmy w ogóle naszą rozmowę sądzi pani pani doktor, że te praktyki, zwłaszcza internetowe pozwalające na właściwie nielimitowany dostęp do leków zostaną ukrócone czy czy jednak to tak poważnie już weszło w naszą codzienność że, że trudno będzie to wyrugować z UE mam nadzieję, że z czasem zostaną ukrócone tak to jest negatywny wpływ efekt uboczny jednak przemiany, która jest przy i myślę u w ogromnym stopniu pozytywna tak też dzięki pandemii przyspieszyła cała informatyzacja to, że mamy e-recepty czy możliwość takiej zdalnej konsultacji z lekarzem, żeby też np. ustalić czy warto w ogóle iść na wizytę stacjonarną to są bardzo pozytywne pozytywne przemiany natomiast niestety efekty uboczne m.in. jest to, że coraz też łatwiej jest kupić po niezgodnie z prawem czy czy nie zgodnie z etyką lekarską o jakiś legł nawet nawet leki i tak na receptę przez przez internet tutaj i już wcześniej no to jest jak też się problem uniwersalny z całym rynkiem internetowym, że bardzo trudno jest kontrolować chociażby przez to, że dużo łatwiej otworzyć stronę pod nowym adresem internetowym niż przenieść fizycznie działalność tak też często podmioty działają w ramach różnych państw, więc znowu postępowania ciągną żeby, żeby znaleźć Che podmioty odpowiedzialne za załamanie prawa na terenie danego danego kraju na jej samo z ZUS sam po samo to jak gigantyczny jest jest internet tylko nadzorować wiele mamy mamy tych stron, tak więc już już wcześniej już przed pandemią i internecie udało się nielegalnie kupić i pewne pewne leki czy też łatwo można było zobaczyć reklamy leków nawet właśnie reklamy leków na receptę co jest niezgodne z prawem takie skierowane bezpośrednio do do pacjentów, a teraz jeszcze po pandemii niestety ten problem się się nasilił, ale myślę że, że czasem też zostanie zostanie uregulowany też może troszeczkę pocieszające może być to, że noże jeśli chodzi o ten to zjawisko internetowe to często jest także to no jednak konsument uczy musi szukać tak czy pacjent informacje o tym, żeby kupić jak konkretnie lekarz nielegalnie, żeby taką informację znaleźć natomiast jeśli chodzi o te problemy związane z masową reklamą leków czy suplementów diety czy wyrobów medycznych no to one tutaj one wchodzą powiedzmy do naszego życia w momencie, kiedy słyszymy w ratuszu telewizyjnej, kiedy zalotnie śnie nie myślimy im chcieliśmy wcześniej możemy ogólne przekonanie, że potrzebujemy czegoś, czego one wcale nie potrzebuje dziękuję panie bardzo za rozmowę dr Emilia Kaczmarek z zakładu etyki wydziału filozofii Uniwersytetu Warszawskiego członkini centrum bioetyki prawa UW publicystka kultury liberalnej była z nami pani dobry niedzieli kłaniam się bardzo dziękuję na Sejm naszych słuchaczy zapraszamy teraz na skrót informacji po nich wracamy do państwa to jest nasz niedzielny majątkowy magazyn naszego Radia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA