REKLAMA

Jak pandemia wpłynęła na stan bezpieczeństwa na polskich drogach?

TOK360
Data emisji:
2022-05-02 18:50
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360, a w TOK 360 jest już z nami Krzysztof Woźniak Radia TOK FM Witaj dzień dobre 11listopada 2019 roku w innych zupełnie czasach przygotowaliśmy wspólnie jeszcze spałem z Ziętarą bezpieczny poranek z radiem to czasami to był szereg rozmów poświęconych bezpieczeństwu ruchu drogowego m.in. ofiarą wypadku ze sprawcą wypadku popijanemu to było święto wtedy dziś jesteśmy między świętami tak to ujmijmy chciałbym skorzystać swojej wiedzy, gdy w informacjach dzień po Rozwiń » dniu może nie godzinę po godzinie, ale słyszymy kolejne statystyki policyjne i chciałbym zapytać, gdzie my jesteśmy w 2,5 roku po tych naszych rozmowach w bezpiecznym poranku Radia TOK FM, bo wtedy diagnozy były w taki się wydaje to mało optymistyczne ty siedzisz w tym bardzo głęboko ja, siedząc płycej, spoglądając trochę z zewnątrz mam wrażenie, że jest lepiej niż te 2,5 roku i to nie tylko ze względu na te czasy, które się zmieniły nie tylko ze względu na to, że w naturalny sposób na statystyki wpłynęła pandemia Ano właśnie, ale od tego nie uciekniemy, bo od tych 2 lat od tamtego listopadowego dnia bardzo dużo się wydarzyło w naszej przestrzeni życiowej nie uciekniemy od pandemii, bo ona miała kluczowy wpływ na to co się działo i ma kluczowy wpływ, żebyśmy na przyszłość też rozumieli pewne zjawiska na drodze to jest odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna, bo z 1 strony udało się wprowadzić zmiany, które ciągnęły się za nami od wielu lat mam tutaj na myśli jakąś zmianę w perspektywie ustępowania pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejściu dla pieszych oczywiście to słowo wchodzący budzi wiele nadal kontrowersji przypomnę, że już za miesiąc minie rok, odkąd zostały zmienione te przepisy zmieniono też przepisy czy też wprowadzoną przepisami ne 3 nowe urządzenia do przemieszczania się to już całkiem blisko, bo w połowie maja na minie rok mam tu na myśli elektryczną hulajnogę urządzenie wspomagające ruch oraz urządzenie transportu osobistego, więc to też to trochę był wynik przymus technologii, która została wprowadzona na drogi aż w końcu trzecia istotna zmiana, która budziła bardzo dużo kontrowersji nadal budzi podaży nie to żar tak za wykroczenia przestępstwa drogą, więc z 1 strony zrobiliśmy 3 kroki, które na celu mają oczywiście poprawę bezpieczeństwa na drogach i analizę wpływu tych zmian to ona jeszcze przed nami, bo o ile, a może miał wstępnie powiedzieć, że to działa, bo tak no ale oglądając to co się dzieje dookoła mnie na drodze mam wrażenie, że po pierwsze, ta zmiana dotycząca pieszych, a po drugie, zmiana dotycząca kar za wykroczenia drogowe i one zmieniły sytuację wokół mnie na lepszą to bardzo dobrze bardzo Czesia ja mam wrażenie też podobne tylko, że musimy wziąć pod uwagę jednak, że żyjemy w dużym mieście, w którym natężenie ruchu pieszego jest dość znaczne i to natężenie to nie sposób wymusiło przy okazji wprowadzenia czy też obok wprowadzenia tych zmian ustępowania pierwszeństwa pieszym wchodzącym przyśpieszenie dostosowania się wszystkich dookoła ja też trzeba też wspomnieć o tym, że dużo o tym było mowy, więc ten taki element edukacyjny poznawczy też odegrał na pewno swoją rolę z tymi zmianami to jest także nie tylko na podstawie statystyk powinno się sprawdzać ich wpływ to znaczy oczywiście te statystyki są, jakby elementem takim kończący ma być bezpieczniej ma być mniej śmierci na drodze ma być mniej wypadków mniej osób przynajmniej poważnie rannych tyle, że to nie bada się tylko w ten sposób trzeba też badać przez sprawdzanie zachowań jak te zachowania po wprowadzeniu pewnej zmiany zmieniły się w stosunku do zachowań, które były przed wprowadzeniem zmian, o ile te kwestie związane z ustępowania pierwszeństwa pieszym mamy dane wcześniejsze, bo przypomnę, że były duże badania przeprowadzone przez Instytut transportu samochodowego jak kierowcy zachowują się przed przejściami dla pieszych jak piesi zachowują się na przed przejściami dla pieszych to za bardzo, jeżeli chodzi o zmiany związane z podwyższeniem kar nie mamy, skąd czerpać, bo do tej pory mieliśmy momentu, w którym te kary były nowelizowane i nie sprawdzaliśmy zbytnio i tutaj fakt będą tylko dostępne dane statystyczne, a jeszcze 1 rzecz propos kar i wpływ tych kar moim zdaniem zobaczymy w dłuższym odstępie czasu w dłuższym czasie po wprowadzeniu, bo jednym z elementu działania kary jest spowodowanie, żeby ktoś, kto dostał tę karę nie popełnił ponownie tego przestępstwa ażeby się tak stało to niestety tą karę musi dostać oczywiście na początku był ten taki wymiar prewencyjny, że słyszeliśmy dużo tych karach się trochę niektórzy przestraszyli tych kar i przez to zaczęli wolniej jeździć bardziej uważa uważać no ale teraz przechodzimy do egzekwowania, ale właśnie, ale zobaczyli, że no i to nie dotyczy zbytnio i że oni mogą jeździć, bo nikt ich nie kontroluje policja jest mało itd. itd. więc wpływ zmiany i wysokości kartą dopiero poznamy w przyszłości tutaj trzeba powiedzieć że, że no dużo zależy od egzekwowania tych przepisów i od tego represyjnego represyjnej części ruchu drogowego, czyli po prostu częstszych kontroli częstszego bywania służb odpowiednich nie tylko policji w postaci radiowozów czy funkcjonariusze, ale też rozbudowy automatycznego systemu nad i na ruch drogowym i tutaj już przechodzę do zaczęły się nie zmieniły tutaj nic się nie zmieniło w tym zakresie w wojsku odrobinę przyszłość no po pierwsze, mam poczucie, że jeszcze jest 1 duża zmiana przed nami jesteśmy krajem, w którym są najwyższe w Europie ograniczenia prędkości i niekoniecznie najlepiej można jeździć tak najszybciej znajdzie 140 km na godzinę na autostradach to się, gdzie indziej w Europie po prostu nie zdarza nie, licząc z Niemiec, gdzie tych limitów nie ma, chociaż to też nie jest takie oczywiste tam jak widzisz przyszłość bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce mamy Narodowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego do 2030 roku rozmawialiśmy z nim oni zresztą w TOK 360 tutaj znów odsyłam państwa do podcastów ja uważam, że ta dekada będzie bardzo znacząca, jeżeli chodzi o poprawę bezpieczeństwa w Polsce w Europie w ogóle na świecie z kilku powodów po pierwsze, organizacja narodów Zjednoczonych czy WHO czy światowa organizacja zdrowia 2 lata temu uznały skutki wypadków drogowe równe właśnie epidemii i wielkiego zagrożenia na świecie za tym idą konkretne działania, które muszą podjąć zarówno rządzący elity biznes media czy też w ogóle organizacje społeczne na całym świecie, ale za tym idzie pewnego rodzaju finansowanie różnych działań, o ile na organizację narodów Zjednoczonych czy światowa organizacja zdrowia te pieniądze daje głównie krajom rozwijającym się czy bardzo ubogim moment już nie dostaniemy tych pieniędzy, bo markery wskazują na to, że jesteśmy krajem rozwiniętym, ale ten nacisk na właśnie rządzących czy organizacje społeczne będzie nadal duże to to raz 2 i Unia europejska, jeżeli już trochę węziej spojrzymy na to nie swoich planach przeznacza również duże duże środki w tej perspektywie na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym np. poprzez robienie audytów nie tylko na drogach tzw. kluczowych z punktu widzenia euro Unii Europejskiej, czyli Tenet, ale również dróg kluczowych z punktu widzenia poszczególnych krajów, które którymi dojeżdżamy do tych dróg najważniejszych europejskich, więc to pozwoli pokazać w jakim stanie są te drogi, jeżeli złem to Unia europejska jest w stanie dofinansować przebudowę poprawę sytuacji na tych drogach w końcu mamy ten Narodowy program bezpieczeństwa ruchu drogowego to jest na razie taki zarys tego co chcemy osiągnąć w jaki sposób to powinno być i tutaj znowu do szczegółu nie mamy na ten rok programu realizacyjnego, który powinien być powinniśmy go znać przynajmniej moim zdaniem nie mamy tego planu co nasza jednostka odpowiedzialna za bezpieczeństwo drogowe chce w tym roku zrobić, żeby było na drogach bezpieczni w końcu już rzeczy, które były wcześniej załatwiona, a zaczną obowiązywać w tej dekadzie to podejście właśnie do prędkości do zarządzania prędkością i zmiana, jeżeli chodzi o obowiązkowe wyposażenie pojazdów dostosowanych te nowe obowiązkowe wyposażenie technologie, które pojawią się w autach mają sprawić, że będziemy rzadziej przekraczać dozwoloną prędkość przynajmniej będziemy informowani o tym, że przekroczyliśmy tę dozwoloną prędkość systemy będą sprawdzać czy zbyt często nie patrzymy nie na drogach właśnie telefon czy jesteśmy zbyt zmęczeni będą o tym informować w końcu będzie system, który przekaże odpowiednim organom co działo się samochodem i pasażerami z kierowcą w czasie wypadku drogowego to jest niezwykle ważne, żeby poznać przyczynę nie jak doszło do wypadku i zbierać te informacje, żeby wiedzieć więcej o tym co przyczynia się do takiego wypadku co przyczynia się do śmierci na drodze co przyczynia się do ofiar to jest niezwykle ważne co prawda tzw. czarne skrzynki samochodowe mają swoją konkretną nazwę były montowane już od wielu lat, ale był problem z przekazywaniem danych, a dzień Unii Europejskiej i zmianą będzie łatwiej dochodzić do tych informacji, więc ja myślę, że naprawdę ta dekada 2030 roku będzie będzie znacząca, jeżeli chodzi o poprawę bezpieczeństwa na drogach Unii Europejskiej w tym na polskich drogach to przyjmij z góry zaproszenie do 363 potem wspólnie rozmawiać dalej tysiące trzydziestym roku oby oby ja państwu polecam Skołowanych soboty między 151520 przez cały czas oczywiście w aplikacji mobilnej TOK FM Krzysztof Woźniak bardzo dziękuję to 300 dziękuję praca za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA