przy mikrofonie Małgorzata Połczyńska naszym gościem jest teraz Dariusz Gzyra filozof działacz społeczny i autor książki dziękuję za świńskie oczy jak krzywdzi zwierzęta dobry wieczór dobry wieczór będziemy dzisiaj rozmawiać o książce są na krytej lory amerykańskiej malarki pisarki i aktywistki, która z powodu Artur gry poza, czyli zespołu objawów charakteryzujących się przykurcze stawów porusza się wyłącznie na wózku jest akurat istotne w kontekście tej
Rozwiń »
książki, bo książka nosi tytuł bydlęcy drzemie wyzwolenie ludzi z niepełnosprawnością i zwierząt książka ukazała się nakładem wydawnictwa filtry przełożyła ją Katarzyna Makaruk byt ręce brzemię to tak pokrótce zbiór esejów, w których ich autorka porusza kwestie związane z przemocą wobec zwierząt i szuka tych elementów, które zazębiają się kwestiami niepełnosprawności i pierwsze pytanie, które chciałem zadać to na ile podejście łączące właśnie kwestii praw zwierząt sprawami osób z niepełnosprawnościami było dla ciebie od lat przecież zajmującego się działalnością na rzecz zwierząt właśnie w jakiś sposób nowatorskie czy odkrywcze było dla mnie bardzo nowe to właśnie zainteresowało w tej roli w tej książce w ogóle właśnie w tej postaci, bo ja, bo najpierw poznałem Taylor za nim jeszcze napisał tę książkę i ale już, jakby czuło się, że to są takie specyficzne zestawienia właśnie 2 światów jednocześnie czyni z tego świata aktywizmu okres bieżącego i aktywizmu na rzecz osób z niepełnosprawnościami, że to zestawienie jest właśnie takie nowatorskie w sumie rzadkie rzadkie jeśli chodzi o liczebność się niewiele osób rzeczywiście łączy te 2 perspektywy, ale też rzadkie w sensie literatury, bo mało się na ten temat pisze teraz w ostatnich latach więcej, ale wtedy, kiedy ja się po raz pierwszy spotkałem z osobą tenor, aby to rok 9002014 no to się prawie w ogóle o tym nie słyszało, a mówi o tym 2014 roku dlatego, że to był moment, kiedy poproszono mnie redakcję czasopisma magazyn sztuki takiego numeru, który był zatytułowany zwierzę, którym jestem to był właśnie na Moto monograficzny poświęcony relacjom człowieka z innymi zwierzętami i wówczas, szukając ciekawych tekstów jakiś tam podejść recenzje wystaw artystów itd. no właśnie okresie na tej oddaje się jeden z artykułów i myślę sobie rany, jakie chciał mieć przykład tej tej właśnie w tym też w tym czasopiśmie ona łączy te perspektywy jeszcze w tym sensie, że właśnie tak jak wspomniałaś jest artystką prowadza do tego wszystkiego jeszcze tak to bardzo pasowało napisałem do do mniej i zwróciła się na przełożenie tekstu, które ostatecznie nosi tytuł zaświadczające o zwierzętach obrazy i polityka widzenia i ten pierwszy to było pierwsze zetknięcie już wówczas to było takie rynki cofnięcie tąpnięciem najprościej i to to jest tąpnięcie i o tym też świadczy takie zdanie, które wypowiedziała ryby kasownik skądinąd, którą znacie również państwo z wydawanych w Polsce książek, która stwierdziła na okładce wydania tego pierwszego premierowego anglojęzycznego, że ta książka wywraca świat góry nogami mój też został oczywiście wtedy wywrócony, a ten moment, kiedy kierownictwo firmy czy oznajmiło w zeszłym roku, że zamierza tę książkę przetłumaczyć i widać było naprawdę przepięknym momentem mało nie spadłem z szefową z myślami jest nareszcie nareszcie coś będzie zatem standardy, bo standard mówienia o naszych relacji ze zwierzętami nawet również w sposób krytyczny do tego, że jak państwo wiecie tych wież coraz więcej takich książek jest na rynku zaczyna się robić tłoczno, ale ono jakiś sposób w jaki sposób powielają wciąż te same argumenty może lepiej lub gorzej nazywają tak dalej, ale to wciąż jest potem podobny dyskurs tutaj poprzez zestawienie nowych perspektyw w 2, czyli właśnie walki o dobro prawa osób z niepełnosprawnościami z kwestiami bieżącymi nowy taka mieszanka wybuchowa zupełnie naprawdę czy jak mówił, że powielają się, jakie się różnego rodzaju argumenty, jeżeli chodzi o patrzenie na zwierzęta i krzywdy, które się dzieje to maszyna myśli też to co pojawia się tutaj w tej książce, czyli taki zarzut wobec osób, które są poniekąd rzecznikami praw zwierząt, że jakby przyjmują taką perspektywę cały czas osób po stacji podmiotów, które mówią w imieniu tych, którym głos został odebrany i które są w związku z tym w ogóle traktowana, jakby tego głosu nie miały tak nawet nie tyle dominującą perspektywą byłoby to, że ten został odebrany też one same są niemy tak, kiedy mówimy żony są w śledztwie takie nie ma właśnie to takie być i była taka sugestia, że one same nie dają rady mówić tak, że nie komunikują się jak jest jakiś problem no tak jak w ogóle problem z niepełnosprawnością polega na tym, że przy porządkujemy pewne ułomności braki prawda osobą z niepełnosprawnościami żegna natychmiast jest to zestawienie tak w przypadku zwierząt ono byłoby podobne, że on nie mówią tak nie potrafią wypowiedzieć swoich racji powiedzieć o swoich interesach czy zażądać swoich praw zrealizować tego jak tak jak Komedy robimy oczywiście to podejście jest błędne tak każdy ze zwierząt w jaki sposób komunikuje ma swój język sobie właściwy zgodnie z w policyjnym rozwojem z naturą jego ciała jego mentalnością jego inteligencję specyficzną i różne takty języki są różne tak jak nasze języki obce są przecież różne, więc to nie jest także języka nie mają być podczas często właśnie postrzega się jako niemy no to jest błąd z pewnością z tym łączy się też hasła, które dotyczą osób z niepełnosprawnościami, czyli ABC, czyli taka formę dyskryminacji czy też uprzedzeń społecznych wobec tych osób właśnie, która prowadzi do tego, że rodzą się kolejne uprzedzenia i też no jak gdyby jest takim wyrazem z 1 strony antropocen etycznego podejścia, czyli gdzieś tam stawiającego człowieka na Wyżynie, ale z drugiej stronę odbierającego tym osobom czy też tym zwierzętom tym Bytom, które z ludźmi nie są już ich podmiotowość w no tak to o różnica pomiędzy normą nie normą czy pełną sprawnością to słowo pełno tutaj ta część pełno jest jest tutaj znamienna niepełnosprawnością jest ważna to człowieczeństwo tradycyjnie rzecz biorąc było właśnie formowane w kontraście do zwierzęce kości prawda i jest tutaj ciekawe połączenie, że niepełnosprawność często przyporządkowano właśnie była zwierzę coś, że zresztą sam to te ważne, że terror mówi to z perspektywy właśnie osoby z niepełnosprawnością to jest takie bardzo wtedy wiarygodny i też pełne osobistych opowieści którymi ta książka jest poprzetykane, więc ona sama opowiadała o czas, kiedy jeszcze dzieckiem, kiedy inne zwierzę LO dobrze powiedziałem dziś, kiedy inne zwierzęta czy inne dzieci mówiły o niej słuchaj ty chodzisz jak małpa ty zachowujesz się jak pies jest jak pies ona miastem ogromny problem, bo na początku się nie rozumiała, że może być obelga zastanawiała się nad tym, dlaczego jest tak postrzegana, a później jest, więc w Soczi jednocześnie czuła, że to jest też krytycznego tak także stopniowo coraz bardziej i czuła, że to jest coś krytycznego, ale w pewnym momencie postanowiła odzyskać te słowa dla siebie stwierdzić tak ja rzeczywiście, kiedy wstanę moje ciało funkcjonuje inaczej, więc kiedy wstanę zwykle jeszcze na wózkach potrafi wstać wtedy jestem przygarbiony moje kończyny górne zwisają tak są mają pewien niedowład, więc tak przypominam trochę małpy, kiedy jem najem ustami i ponieważ mówiąc są im sprawne inaczej no to rzeczywiście chłopcy jak pies prawda, ale to zaraz zaraz ale dlaczego te określenia miałyby oznaczać coś złego one oznaczają coś złego tylko wówczas, kiedy dewaluuje zwierzęce się taką w ustawie mają dużo niżej niż człowieczeństwo prawda zwierzę coś jako coś z automatu z definicji gorsze tak jeśli tak zrobimy to wówczas przypomina niema oprócz psa od automatu jest jakby negatywne, ale musi takie być tego chce odzyskać zresztą w ogóle o tym swoim się terror mówi w takim poruszający fantastycznej zupełnie dla mnie przełomowy sposób pomysł wierzymy niepełnosprawność znowu właśnie z jakimś brakiem cierpieniem w takim właśnie niedowładem z jakąś niemożliwością niepełnosprawności natomiast dla niej jak ona opowiada to ciało jest również bardzo często po prostu źródłem satysfakcji przyjemności ona wręcz w mówi, że łapie się na tym czasem, że nawet mam takie cechy narcystyczne podejście do swojego ciała jestem nim zafascynowane właśnie takim, jakie dostało właśnie takim w jakim żyje też to ciało nie jest czymś zupełnie osobnym dni od niej tylko jest właśnie taką podstawą jakieś bardzo ważnej głębokiej tożsamości właśnie takie ciało, a niepełnosprawne w da jest taki fragment z tego artykułu, który przetłumaczyła, które z chęcią zacytuję, bo pokazuje trochę język, jakim pisze tej, ale też tym czułość tak jest ciekawe rozzłoszczeni się w tym swoim o odmiennym od normy ciele tyle pisze tak, żeby wszystko za pomocą ust dotuje sprzątam całuje śpiewam dźwigam maluje dzięki zęby no tak nadal maluje w ten sposób, że trzyma pędzel w zębach robi czasem rzeczy niesamowite w tym czasie, że te obrazy potrafi być bardzo duże oczka 3m na 2 obraz znaczy, że to jednak wymaga dużej pracy dalej Witelo maluje dzięki Szczęsny językowe walką o moje są bardzo blisko oczy widzę, więc wiele rzeczy, których inni nie mają możliwości tak naprawdę dojrzeć, kiedy trzymamy coś w zębach wcześniej czy później musimy przyjrzeć się temu z bliska widać każdy dzień każdą zmianę koloru każdy kształt każde zabrudzenie w takich sposób nauczyłem się widzieć detal zwracać uwagę na mój wizualny świat i to wszystko sprawiło, że zakochałam się w akcie widzenia widzicie państwo natychmiast to przyjęcie takiej pozytywną ości związanej z niepełnosprawnością nie tylko o podjęcie tego obrazu takiego związane właśnie z cierpieniem niemożliwością, ale też pewnej specyficznej pewnego specyficznego potencjału, który daje ta sytuacja ta odmiennie bycia cielesnością jakiś odmiennej formie niż jest uznana za normalny, a jak to, o czym teraz mówić my się do zwierząt, a to jest cała konstrukcja normalności i normalności wzorca tego co wychodzi poza wzorzec automatycznego wartościowania tego wzorca co wyżej i lepszego i tego co poza wzór cenę poniżej gorszego oczywiście tak się dzieje na styku z zwierzątka i ludzi prawda z automatu o tym już mówiliśmy tak się dzieje na styku tych, których nazywamy osobami pełnosprawnymi tych, których nazywamy niepełnosprawnymi przy czym tu na marginesie uwaga nie wiem jak ty, ale ja jestem traktowany przez społeczeństwo jego osobą niepełnosprawną natomiast sam nie czuje się pełnosprawny, ale oczywiście, że nie jestem pełnosprawny to znaczy mam takie sytuacje życiowe, których czuje się straszliwie zagubiony, których czuje się przede wszystkim głównie właśnie in niesprawny co się dla mnie niemożliwe Janeczka bardzo słabo wpływa co znaczy, że jakimś sensie jest system oczywiście nie niepełnosprawnych w tym akurat w konkretnym środowisku jak sobie państwo nie dał rady pyta, więc można było powiedzieć, że w zasadzie wszyscy mamy jakiś profil niepełnosprawności, ale co dzisiaj określamy mianem niesprawną niepełnosprawności jest jakąś taką kulturową propozycją konstrukcją piętnujący prawda przekraczającą ten fakt, że wszyscy jesteśmy w jaki sposób zależni od innych, że czegoś nie potrafimy czegoś nie możemy i to też związek, z czym nie tylko społecznym konstruowaniu tej normalności i normalności co okresem ze swego pytania ma w tych obu kontekstach jest ważne zwierzę nicości niepełnosprawności normalność normalność, ale w sensie politycznym ta niepełnosprawność skonstruowana takim systemowym bo niepełnosprawność stworzono również poprzez fakt, gdy pominięcia tych osób prawda moglibyśmy nimi inaczej prościej mówiąc, w których wg różnych statystyk jest od 15 do 20%, jeżeli chodzi o ludność świata tak tej mówi największa mniejszość świat wy naprawdę takich osób jest dużo, ale i ta niepełnosprawność stworzona w tym sensie, że my nie mamy systemu, który byłby czuły na potrzeby tych osób w związku z tym budujemy schody nie tak jak trzeba czy wszelkie podjazdy dla domów to się tutaj klasyczny przykład dostępności czy nie dostępności różnych przestrzeni miejskiej, ale wyobraźmy sobie że, gdybyśmy nieco inaczej zaprojektowali miasta Leszka zrobili schody wysokości metra tak jak ludności państwo schody, które stworzą wielkie kamienie tworzące piramidę trudno tam wejść do nawet tzw. normalnemu człowiekowi Otóż ta struktura zwana piramid, gdyby tak wyglądały miasta no i natychmiast sprawiły sprawiła, że wszyscy bylibyśmy w zasadzie niepełnosprawni w tym sensie prawda, a i to przez taki fakt ten prosty przykład łatwo zrozumieć, że ta niepełnosprawność jest też tworzona właśnie przez pewne no właśnie ułomności braki, ale nie tych osób niepełnosprawnych tylko systemu, który po prostu o nich zapomina tak ona jest tworzona także przez pewne niedopatrzenia nie tylko przez sam fakt, że ktoś nad odmienne ciała od normy i taką odpowiedzią NATO czy też propozycją rozwiązania albo próbę rozwiązania przynajmniej części problemów, które sami jako społeczeństwo generujemy jest etyka troski, czyli taka etyka, która za punkt wyjścia do dla rozważań etycznych przyjmuje relację opartą na trosce właśnie na konkurencji nie na patriarchalnym podejściu, które jednak grupy wyklucza punktuje dominacje tylko właśnie opiera się na wzajemnych relacjach i jak to też przekłada się na nasze podejście do zwierząt tak etykę troski będzie taką etyką relacyjną w tym sensie, że i może będzie odchodziła od takich absolutnych zasad, które miałyby ewentualnie wszędzie obowiązywać raczej będzie wrażliwe zawsze na kontekst na konkretną sytuację na to kto jest zaangażowany w ten relacje będzie takim zejściem na ziemie Zwierzyn etyki, która staje stara się porządkować wszystko takie twarde zasady, że jeśli masz takie cechy takie takie cechy są moralnie istotne to zawsze będziesz miał miała prawa itd. schodzimy z takich ogólnych stwierdzeń zasad i wzorów postępowania takiego po prostu życia, jakim ono jest na razie, czyli faktycznie spotkamy się z kim jest drugim i musimy zdobyć czuli na to kim on jest, jakie są jego potrzeby konkretnej danej sytuacji, bo one są po prostu zmienne zależne właśnie od kontekstu i to jest bardzo ciekawe, bo to etyka troski jest związana z jego feminizmem od wielu lat jest też taką jedną z formuł i naprawy relacji człowieka z innymi zwierzętami wychodzi z wychodzącą właśnie od stron feminizmu i na tej można połączyć te perspektywy taki jest jednocześnie osobą mocno zwierzęcą sama zresztą nazywa się jak też wspomniał na początku aktywistką, ale jesteś aktywistką feministyczną warto, więc łączy te 2 perspektywy przyczyn mówi, że tak troska jest ważna ona zresztą sama w życiu, jaka osoba jako osoba z niepełnosprawnością była wielokrotnie obiektem troski zresztą jest szczęśliwym związku z mężem jesteś matką ex znad troskę, jaką osoba natomiast drugi także troska nie wyczerpuje tutaj możliwości relacji także można też nadużyć tego tych specyficznych relacji troski w tym sensie, że w pewnym momencie momencie przejść do takiego trybu bardzo Pater na listy czynnego w sensie opiekun będzie wiedział lepiej co jest lepsze dla ciebie prawda będzie starał się być może nadgorliwi w tej Ross, że jest takie niebezpieczeństwo, że Tosca jest dobra, ale do Tuska jest trudna relacja tak w ogóle relacji relacje zależności od tych tak pięknie dużo pisze Tyler są po prostu trudnymi relacjami wymagającymi takiego ciągłego i ciągłego napięcia uważności to, że można tam takie taki rodzaj relacji w tym mocno nadużycia może tak powiedzieć, jeżeli chodzi o takie odebranie właśnie tej niezależności w kontekście osób niepełnosprawnych to Tylera opisuje daje przykłady choćby właśnie z jakichś domów opieki czy miejsc, gdzie po prostu osoby z niepełnosprawnościami są pozamykane, a mogły by BC mogłyby po prostu funkcjonować i gdyby wymieniać się też tym co one mają do zaoferowania, gdyby właśnie miały takiej możliwości, ale w kontekście też zwierząt no to można by pomyśleć, że to przede wszystkim dotyczy zwierząt udomowionych, ale tak naprawdę też przejawia się, jeżeli chodzi o zwierzęta dzikie, bo przecież z nimi też jesteśmy w jakim trybie zależności, gdyż wpływa na środowisko to i tak samo zależność jako taka nie jest czymś złym jak witają nie tylko tajną, ale sposób traktowania tej za zależności może być oczywiście złe ona zresztą mówi, że niektóre formy zależności przybierają taką specyficzną postać produkowania niepełnosprawności jak to mówi tutaj najłatwiejszym do zrozumienia przykładem będą te zwierzęta, które nazywamy zwierzętami gospodarskimi i może znowu fragment jak NATO rozumie cytuje tego zwierzęta w chowie przemysłowym żyją w paskudnych nienaturalnych warunkach, które powodują choroby niepełnosprawności, ale są także hodowane fizycznie przekształcany w skrajny sposób ich wymiana produkują tyle mleka, że organizm nie jest w stanie tego wytrzymać indyki nie są w stanie udźwignąć własny olbrzymi piersi, a kurą przycina się dzioby wszyscy mają problemy z jedzeniem to produkowanie niepełnosprawności z kolei tutaj następny następna odsłona aktywizmu tej nory wpisuje się taką kapitalistyczną pogodzę zyskiem prawda, że na potrzeby użyteczności chciał sprowadziliśmy do takiej formy, w którym im jest po prostu bardzo trudno rzecz nawet jeśli dana organizacja zwierzęca jest w stanie wygrywać jakoś tego systemu opresji konkretne jednostki się czasem zdarza i dać im życie jakiś azyle później to tym zwierzętom jest trudno żyć, ponieważ chciały chciała w ogóle nie były przystosowane do długiego życia rotę tak jak mówi tej potrafią się załamać pod własnym ciężarem i to nie jest jakaś abstrakcyjna opowieść o zwierzętach gdzieś tam tylko to jest opowieść o zwierzętach, które żyją tutaj między nami w Polsce w roku 2022, ponieważ w Polsce na świat dominującym sposobem chowu zwierząt tzw. brojlerów, czyli kur przeznaczonych na mięso i jest chów przemysłowy to są tzw. rasy szybko rosnące, kiedy w ciągu 38 czy tam 42 maksymalnie dni zwierzę ma wyrosnąć ogromne ze względu na to, że jest wartości one przede wszystkim przez to ile miejsc mięśnie to oczywiście mięso i nikt nie patrzy na to jak zwierzę w ciągu tych kilkudziesięciu dni cierpi chodzi tylko pewne wskazówki wskaźniki szybkości wzrostu tkanki mięśniowej ten się to zwierzę się zabija ją to jest przeznaczone w zasadzie zaprojektowane też do życia tylko przez ten krótki czas nawet uratowane później ma problemy z przeżyciem często produkowanie niepełnosprawności już, z której korzystają później wszyscy ci, którzy są konsumentami różnych produktów pochodzenia zwierzęcego tak z 1 strony właśnie generujemy taką niepełnosprawność zwierząt również ma to miejsce w przypadku psów choćby Hiroki, bo przecież produkujemy rasy, które mają choćby za krótkie pyski mają różnego rodzaju choroby, które wynikają właśnie z tego, że mają określone cechy, bo człowiek taki sobie ani inaczej wyobrażał, ale też tutaj łączy się ta kwestia z niepełnosprawnością u ludzi w ten sposób, że nawet w przypadku samej autorki przecież jej niepełnosprawność wynika, jeżeli dobrze pamiętam zanieczyszczeń przemysłowych, z którymi w naszej matka, gdy była wciąż się od tak tam stoi za tym straszna historia też związana z kapitalizmem, bo nosi Sereną także jej mama nieświadomie zachowywała się będą w zasadzie też ofiarą toksyn, które produkował przemysł lokalny na potrzeby wojska zresztą pracujący gdzieś tam utylizuje łączący próbujący pozbyć się różnych toksyn sposób nie do końca legalne te toksyny przenikały do wody, którą z kolei Piła matka będąc w ciąży nastąpiło uszkodzenie płodu są tarte bard drogi poza to ze sztywnienie stawów itd. Oussama tej, więc ona jest jak też ofiarą no właśnie tego kapitalistycznego z tej Pogoni za zyskiem tak być może to też ułatwi i przychodzi daje pewną perspektywę tak zrozumienia u tego w jaki sposób inne zwierzęta są znowu podobnymi ofiarami tego rozpędzonego kapitalizmu, który przedkłada zysk na wszystko inne tak to, że tam jest w tej książce tak wiele wątków osobistych to jest naprawdę bardzo ważna jest wielki i wielka zaleta tej książki to się też dzięki temu bardzo dobrze czy to, dlatego że mogliście państwo myślę, że to jest taka książka dla ekipy akademików trochę zresztą tej jest akademicką w radiu wódką w wydziale nauk środowiska polityki zarządzania na Uniwersytecie kalifornijskim Berkeley, więc jest wykładowczynią, kto się przez te wszystkie lata zajmowania sztuką i jak dywizję stała, więc mogliście pomyśleć że, że to jest taka książka niszowa dla jakiś tam osób wciąż zajmują by zabili stawy studiami nad niepełnosprawnością itd. ale nie nie inny tutaj nie ma też Sobów i obaw tale zaczęła tę książkę pisać jeszcze jako nie akademicka, więc nie jest, że polscy uczeni najprościej i wyszła z tego naprawdę dobrze się stojąca książkę tak tak to po to, potwierdzą to się szybko czyta, choć to jest obfita lektura tak to jest często tak różnego rodzaju perspektywę różnego rodzaju szczegóły, ale też fantastyczne przykłady, więc ja ja tę książkę bardzo mocno podkreślała, bo było naprawdę wiele przy ciekawych myśli w niej zawartych jeszcze chciałem wrócić do kwestii hodowli przemysłowej do wielkich ferm, bo taką alternatywą, którą się teraz obecnie kreuje to są gospodarstwa ekologiczne, w których zwierzęta mają mieć zapewniony dobrobyt póki nie umrą nie zostaną zabite i nie trafią wtedy na 100 ludzi, ale Tyler też rozprawia się z tym mitem jako z dobrym rozwiązaniem, bo tak normą i tak wymyślić sobie drodzy konsumenci takiego mięsa myśli sobie tak, że jesteśmy w jakimś układzie zależności znaczy zwierzęta gospodarskie nie urodziły byśmy się nie rodziłyby się, gdybyśmy tego nie chcieli w związku z tym są coś tam winne, tak więc my im dajemy w miarę RO relatywnie dobre życie tzw. wysokim dobrym stanie, ale też sami chcemy chcemy z tego układu wcześniej w związku z tym opieramy im znaczną część tego życia mam zabijamy w 13 życia coś my korzystamy oczywiście chciał przy okazji są zdrowsze czy traktowane przynajmniej traktujemy jako zdrowsze na tego mówi jest pewien problem dlaczego, dlaczego mielibyśmy uznać tutaj nawet życie, które żyje dobrym życiem za takie, które usprawiedliwiają, które im mecz to nie daje nam usprawiedliwienia odbierania tego życia znaczy to, że życie jest dobre nie sprawia, że jesteśmy zdziwieni w za zabicie tego życia to łatwo też zrozumieć na przykładzie psa, bo rości sobie państwo, że faktycznie dobrze Pierre o opiekuje się psami macie tak dobre partnerskie takie z pełną szacunku zrozumienia relację z tego faktu miałaby wynikać wasza sprawienie, że w pewnym momencie dla swoich potrzeb odbierze życie temu psu jego względnie dobre życie na nic tak nie myśli dla tymczasem na tym właśnie opiera się cały ten przemysł w zasadzie mówimy tu już o tym w przemyśle również w pewnym sensie fermy mniejszego rozmiaru prawda, gdzie zwierzęta mają relatywnie dobre warunki, ale właśnie są na pewnym etapie życia ze pijana oczywiście Taylor-Joy ma swoje perspektywy to też trzeba zaznaczyć, że tej los jest od wielu lat weganką zresztą stała się weganką podczas malowania tego jednego z najbardziej znanych obrazów, które pokazują stąd jej postaci kół to jest taki obraz, który ja, którym widnieją kurs tłoczone w trakcie transportu wspaniały no bo takie obrazy były codziennością w jej dzieciństwie daszka niedaleko formy tak tak tak to było to było przekleństwo jej dzieciństwa mam taką głęboką traumę po ciągłym oglądaniu dziś na południu Stanów zjednoczonych tych transportów, które ciągle trzeba było mijać wyprzedzać jadąc gdzieś tam samochodem z rodziną oczywiście planuję się zaczęła malować właśnie ten obraz takim taki wymiar 3 na 2m i puzzle bardzo pięknie opisuje sam proces malowania tego obrazu właśnie taki pięknie to jest napisane, kiedy próbuje oddać hołd tym studiom zwierzętom zamęczony przez ludzi poprzez taki akt bardzo dokładnego malowania chciał przez 1,5 tutaj, że w roku na maluję ten obraz, trzymając pędzel ustawodawcy państwo tę sytuację ten system taki bardzo realistyczny bardzo realistycznie namalowane, ale trwało trwało to bardzo długo jedno ciało drugie ciało trzecie czwarte chciał oddać państwu ten cały proces tabu jak mówi taki moment, kiedy miała wiele czasu na przemyślenia właśnie wówczas stała się Gant kończy ten sam proces malowania czy takiego specyficznego widzenia wreszcie widzenia tych zwierząt jako ofiar sprawił, że stało się gangu tak to wszystko arcyciekawe naprawdę naprawdę to jest to jest Super i to wywraca świat płynami i jest jeszcze 1 wątek, który chciałbym poruszyć, które pisze tej lord, które dotyczy bezpośrednio osób z niepełnosprawnościami osób, które chorują i dotyczy też zwierząt, na których testowane są różnego rodzaju leki substancje i jak to jest przedstawione przedstawiane generalnie w naszym społeczeństwie w naszej kulturze, a na ile też jest jednak biorąc pod uwagę współczesne dokonania naukowe po prostu już błędnej przestarzała to jest w pewnym momencie opisuje taką sytuację i kiedy dotarło do niej, że istnieje taka organizacja, której stworzono przez same osoby właśnie z niepełnosprawnościami różnymi, które działały na rzecz zakończenia tzw. sekcji, czyli wykorzystywania zwierząt to doświadczenie naukowych to jest w sumie rzadkość tak to prawda istniej wiele takich organizacji ten był zaszokowany, że co nawet niedaleko miejsca, gdzie ona mieszkała wówczas nie wiedzą również organizacja ta ma swoją siedzibę coś takiego istniało i powiedział, że to było takie ważne dla niej, dlatego że właśnie przełom przełamywał ten zwyczajowy taki dyskurs mówiący o tym, że osoby z niepełnosprawnościami potrzebują tych doświadczeń na zwierzętach wręcz żądają po to, żeby siebie ratować tak druga strona właśnie ta, która zajmowała się doświadczeniami to oczywiście my też cały ten aparat propagandy swoich postaci plakatów jakiś tam właśnie historii związanych z tymi osobami wykorzystywała ten fakt czy aby nadużywała ten fakt np. takie plakaty ukazujące dziecko, które trzymały jakieś maskotki zwierząt z podpisem, że tak faktycznie jest zwierzęta zostały poświęcone zobaczcie co zyskaliśmy to czasy są zyskaliśmy to oczywiście to szczęśliwe uśmiechnięte dziecko oczywiście straszna ta strasznie ten ten plakat i wtedy taki specyficzny tylko gdzie korzystanie z faktu część czyjejś choroby no ale właśnie wtedy mówi, że zaraz zaraz to nie jest cała opowieść faktycznie niektóre osoby chore czy osoby z niepełnosprawnościami są zwolennikami i świadczeń na zwierzętach, ale inne nie to nawet jeśli są w takiej sytuacji, więc to też nie jest czarno pojedzie też w ogóle pytanie o sens robienia eksperymentów na zwierzętach skoro też widać, że bardzo często wyniki dotyczące zwierząt nie mają przełożenia na to jak reaguje ludzki organizm, a biorąc pod uwagę rozwój technologii nauki można po prostu było robić to inne nie krzywdzący sposób te szczególnie jeśli byśmy się jako społeczeństwo jako rządzący zdecydowali wreszcie i dofinansować dobrze wszelkie te metody alternatywne prawdę czy aby zmienić priorytety zamiast odtwarzać w końcu w kółko te same jak wzorem wykorzystywania zwierząt te same te same wzory budowania kariery na ten wykorzystaniu po prostu przy przemieścić środki i energii i zainteresowanie również rządu na te metody alternatywne co się wciąż niestety nie dzieje to już na sam koniec pytanie czy uważasz, że książka, która traktuje o użyję tutaj teraz z tego podtytułu wyzwoleniu ludzi z niepełnosprawnością i zwierząt to jest książka, na którą Polska w ogóle jest już gotowa ten takież nie jest gotowa, tym bardziej ta książka jest potrzebna czy nie jest gotowano niestety sądzę, że nie do końca jest gotowa pojawiło się trochę dobrych recenzji tej książki, ale wciąż mam wrażenie, że potencjał nie został wykorzystany jest naprawdę ważna rzecz to jest rzecz, której powinniśmy rozmawiać w innych kontekstach akademickimi takim właśnie kontekstem medialnym co właśnie teraz robimy za co bardzo dziękuję zwróciła uwagę właśnie na tę książkę myślę, że no właśnie potencjał tej książki jest niewykorzystany bardzo się cieszę z tego, że niektóre media podjęły temat w tym sensie, że np. wysokie obcasy opublikowały dosyć długi ciekawy wywiad z tej to jest bardzo ważne na atakiem, żeby docierać też tej szerszej opinii publicznej wciąż czekam na nowe recenzje wciąż czekamy na nowe audycje na temat tej książki myślę, że jeszcze dużo jest do zrobienia naprawdę warto się okoliczne tą lekturą tele, które to bydlęcy brzemię wyzwolenie ludzi z niepełnosprawnością i zwierząt autorstwa Senatu ret Taylor książka ukazała się nakładem wydawnictwa filtry przełożyła Katarzyna Makaruk, a naszym gościem był dzisiaj Dariusz Gzyra filozof działacz społeczny autor książki dziękuję za świńskie oczy jak widzimy zwierzęta bardzo dziękuję tobie również bardzo dziękuję za chwilę książkę głos ja również państwo dziękuje do usłyszenia Małgorzata Połczyńska
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: ŚWIĘTA Z RADIEM TOK FM
-
-
33:24 W studio: Dariusz Gzyra
-
13:51 W studio: Łukasz Miłoszewski
-
-
10:41 W studio: Dorota Łoboda
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
07:40 Poranek Radia TOK FM16:45 W studio: Tomasz Siemoniak
-
08:00 Poranek Radia TOK FM10:21 W studio: Piotr Zgorzelski
-
-
-
-
-
-
-
-
-
04:58 Audioprezentacja
-
04:59 Audioprezentacja22:31 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
29.11.2023 22:00 Wieczorem44:33 W studio: George Monbiot
-
-
-
-
12:00 Mam pytanie32:16 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
25:49 W studio: Natalia Broniarczyk
-
12:20 A teraz na poważnie11:55 W studio: Marcin Wolny
-
13:00 Popołudnie Radia TOK FM09:40 W studio: Kamil Wyszkowski
-
-
12:00 A teraz na poważnie12:13 W studio: dr Krzysztof Śmiszek
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Black Weeks w TOK FM Premium to 60% zniżki na wszystkie pakiety. Podcasty i Radio TOK FM bez reklam w najniższej cenie w roku! Poznaj nowy pakiet "RAZEM" dla 3 osób.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL