REKLAMA

Jak rowery elektryczne mogą zmienić przestrzeń miejską?

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2022-05-08 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:43 min.
Udostępnij:

Gościem Przemysława Iwańczyka był Karol Raniszewski, wiceprezes Stowarzyszenie Rowerowy Poznań

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ruszy na zdrowie niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo naszym gościem jest Karol Raniszewski wiceprezes stowarzyszenia rowerowy Poznań dzień dobry panie Karolu dzień dobry rowerach dziś po mówimy jako formy spędzania wolnego czasu taki no prozdrowotnej formy aktywności fizycznej pańskim zdaniem ten bom związane z rowerami osiągnął szczyt czy jeszcze czy jeszcze nie Polacy dopiero usiłują przekonać się na własnej skórze że, że Rozwiń » łatwiej lepiej jest jeździć na rowerze niż przemieszczać się środkami komunikacji bądź też samochodem no myślę, że ten szczyt jest jeszcze tak naprawdę przed mami nie tak dawno pojawiło się badania, z których wynika są badania, które przeprowadził przeprowadził producent rowerowych liczników i z tego badania wynika ani porównali ten ruch rowerowy w wielu krajach Europy z roku kwas w 2022 roku z tego pierwszego kwartału z przed covidowym pierwszym kwartałem 2019 i wyszło, że w Polsce ten ruch rowerowy wzrósł o ponad 40% około 45% na tych licznika rowerowych tej firmy no to pokazuje, że ten potencjał jest bardzo duże myślę, że w mieście nie jest wykorzystany, że jeszcze coraz więcej Polaków będzie się teraz przesiadać z wielu czynników będzie wynikać, ale myślę, że no to jeszcze wszystko przed nami tak naprawdę pana myślę, że jeszcze 1 czynnik, który może zdeterminować Polaków do tego by przesiąść na rowery pewnie się domyśla, jaki chodzi ekonomiczny bo, bo teraz będziemy poszukiwać przyszła z wielką tajemnicą oszczędności wszędzie, gdzie się, gdzie się da, a paliwo tanie nie jest zgadza się razem tak naprawdę po pierwsze jest tam w zakupie możemy kupić rower nowy, ale możemy równie dobrze kupić rower używany, które naprawdę nie mam w razie naszego budżetu potem to korzystanie codzienne zdrowia jest tak naprawdę można powiedzieć bezpłatne nowo nie liczymy tak drobnych nakładów na jakieś tam serwisy tym podobne codzienna droga do pracy, jeżeli ona jest rektor droga oczywiście jakimś rozsądnym dystansie to one tak naprawdę nas nic nie kosztuje rzeczywiście my to potem my mamy na myśli tutaj takich codziennych rowerzystów to potem widzimy w tym budżecie naszym domowym rzeczywiście po prostu na transport nie wydajemy pieniędzy w jaki sposób przekonać się do tego, że można też na poły zawodowo znaczy zawodowo też złe słowo przepraszam nie chcę mówić o profesjonalizmie natomiast wyczynowo może to jest dobre określenie tytuł Kolarstwo prawie takie Kolarstwo w amatorskim wydaniu pana chodzi nie wiem przychodził weekend wsiadamy jedziemy 30 więcej kilometrów to jest coraz popularniejsza forma spędzania wolnego czasu nawet przez całe rodziny tak na pewno ten aspekt rekreacyjny roweru to jest jednak, że wiele osób od tego zaczyna walczyli na codziennie jeździmy rowerem z zatrzymamy spędzać weekendy rowerowe to zresztą też widzimy, bo na bieżąco ten ruch rowerowy w Poznaniu akurat obserwujemy i widzimy np. ten ostatni weekend, czyli weekend majowy, gdzie mieliśmy dziennie to o nie więcej 1314 000 przejazdów na tych 10 licznika rowerowych, które w mieście mamy my zainstalowanych także na wartą stracił np. czyli na tej głównej takiej trasie rekreacyjnej w Poznaniu to było ponad 3000 przejazdów dziennie, więc często od tego się zaczyna, czyli od tego tej rekreacji i tutaj nie chcę mówić o tym aspekcie kolarskim o tym w uprawianiu jako uprawianie sportu nie jest w tym zresztą specjalistą tutaj o tym chcielibyśmy porozmawiać z kimś, kto rzeczywiście jest kolarzem amatorem w jaki sposób się rozpoczyna natomiast jeśli chodzi o ten aspekt komunikacyjny potem często właśnie zaczynamy ten rower wykorzystywać raz 0203. żeby dojechać do pracy do szkoły na uczelnie i nagle okazuje się, że po pierwsze, właśnie nie stoimy w korkach po drugie nie nasz budżet lepiej się dopina, bo rower jest po prostu sami widzimy, że potem codziennym dojeździe do pracy nasza nasze nasze ciało jest inne jesteśmy zdrowsi fizycznie jesteśmy zdrowsi psychicznie też bo, bo jazda rowerem doskonale wpływa na taki codzienny zdrowie psychiczne i te aspekty gdzieś tam się kumulują i czasem okazuje się, że jeżeli przekonamy się do jazdy rowerem co ciężko jest sobie wyobrazić to, żeby zrobić po prostu codziennie korzystać, żeby korzystać z innych środków transportu proszę po prostu zaczyna no tak wchodzić w krajach że, że jest po prostu naturalne, że jeżeli myślimy o tym, że musimy gdzieś tam na drugi koniec miasta czasem nawet dotrzeć to pierwsze, o czym myślimy to jak tam dojechać rowerem w jaki sposób zachęciłby pan jeszcze Polaków do tego by wsiedli na rowery i czy są Niechcę mówić o nie wiem organizacjach, żeby nieść dalej instytucja, ale czy jakieś formy stowarzyszeń, które też uczą tego pierwszego kroku nie jazdy na rowerze, ale tej regularności tego by się spotkać by uczynić z tego też takie spotkanie towarzysko społeczne, które rozwija nas nie tylko sportowe nie tylko ruchową ja bym powiedział, że do roweru tak naprawdę zachęca za bardzo nawet nie tyle nie trzeba się z niego znacznie nikogo nie przekonamy się, że Robert rowerem jest warto jeździć rowerem fajnie się jeździ do tego że, żeby to zrobić trzeba po pierwsze, spróbować, ale to co jest chyba najważniejsze tutaj no, jakby troszeczkę odbija piłeczkę w kierunku naszych samorządów to jest to ażeby każde miejsce każde miasto szczególnie duże miasta po prostu warunki do jazdy rowerem miały, bo nikogo nie zachęcimy, jeżeli dojazd rowerem, jeżeli wypuścimy taką osobę szczególnie niedoświadczoną w jeździe rowerem na 3 pasmowych drogę tak, żeby sobie gdzieś tam w tym ruchu miejskim w porannym szczycie między pędzącymi samochodami dojeżdża do pracy no nie to będzie generalnie skazane na niepowodzenie natomiast z drugiej strony, jeżeli miasto czy gmina wybuduje wygodną bezpieczną zgodną z no aktualną wiedzą, że jeżeli chodzi o standard drogę rowerową to tak naprawdę mieszkańców, którzy mają bezpośredni dostęp do tej drogi czy jakimś tam mu bliskim w bliskiej odległości od tej drogi dla rowerów mieszkają ich nie trzeba będzie za bardzo zachęcać oni po prostu próbują którymś razem przejechać tą drogą do centrum np. i okaże się, że to jest właśnie to jest fajnie, że to jest bezpieczne, że to jest wygodne, że to jest szybkie, bo z całym tym w całej tej polityce rowerowej tak naprawdę chodzi o to, żeby rowerem było szybciej było krócej i było po prostu wygodniej prawda, że to jest myślę ten aspekt, który zachęci mieszkańców do tego mieszkańców miast mieszkańców gmin mniejszych miast do tego, żeby po prostu na co dzień poruszać rowerem czy pańskim zdaniem polskie miasta są przygotowane na rowerzystów chodzi mi liczba kilometrów powstałych nowo powstałych ścieżek rowerowych jak ta dynamika pańskim zdaniem wygląda, więc co to oczywiście w każdym mieście wygląda troszkę inaczej są miasta, które radzą sobie lepiej są miasta, które sporo już zrobiły, a są miasta, które dopiero do zastanawiają się w jaki sposób zachęcić mieszkańców do poruszania się rowerem także w każdym mieście myślę to wygląda inaczej też nie znam specyfikę każdego miasta mogę mówić jak to wygląda w Poznaniu rzeczywiście przez ostatnie kilka lat zrobiliśmy duży skok jeśli chodzi o rozwój tej sieci dróg dla rowerów i tutaj jeszcze może przestrzec przed takim prostym przeliczaniem tego miasta rowerowego na długość dróg dla rowerów, bo często miasta, które mają długie sieci dróg roweru, choć wcale nie są miastami rezerwowymi, dlaczego Otóż chodzi o to, żeby te drogi budować tam, gdzie drogi mają duży potencjał tak czyli gdzie są po pierwsze, cele podróży po drugie, jakby one potencjał mieszkańców, czyli tam Niemiec, gdzie mieszkańcy po prostu gdzieś mieszkają, skąd się przemieszczają, dokąd jeżdżą to wszystko wymaga przeanalizowania spisania spisania tego jakiś taki plan jakiś program studium i konsekwentnej realizacji bo, bo to, że wybudujemy drogę dla rowerów gdzieś tam na końcu świata można powiedzieć, która prowadzi znikąd donikąd, ale jest w granicach miasta to nie spowoduje, że raptem tam pojawią się rowerzyści oczywiście się tam pojawią, ale nie spowoduje to jakby większej zmiany w skali tej mobilności mieszkańców danego miasta co co zatem jest nam potrzebny jakiś taki spójny plan dla dużych miast powinniśmy też starać się tereny zielone dziś komunikować poprzez ścieżki rowerowe wiele jest parków pomników przyrody, które nie są ze sobą połączone z możliwością dotarcia rowerem zgadza się to tak naprawdę jest kilka takich etapów, które każde miasto myślę, że powinna wykonać po pierwsze, no i zacząć od tych dokumentów strategicznych, ale po drugie, też wiedzieć w jaki sposób to realizować tak jak to od 2015 roku tak naprawdę dzieje się w Poznaniu to znaczy coś co jest podstawą rozwoju dróg dla rowerów w Poznaniu to jest program rowerowy, czyli to jest sieć takich głównych dróg dla rowerów, które są, w które uruchamiają właśnie ten największy potencjał demograficzny, czyli prowadzą z miejsc, gdzie poznaniacy mieszkają do miejsc, dokąd poznaniacy jeżdżą to jest w sumie kilkanaście tras częściowo już istniejące częściowo dopiero planowanych po drugie to są standardy rowerowe, które no są definiują to w jaki sposób drogi dla rowerów powinny tam cała infrastruktura rowerowa powinna być budowana, czyli nos są główne zasady, że infrastruktura powinna być bezpośrednio powinna być spójna czy wszystkie cele podróży powinna łączyć ona powinna być wygodna atrakcyjna te wszystkie, jakby zasady kumulują się z właśnie po pierwsze, my w tych standardach rowerowych po drugie w w tej polityce powiedzmy rowerowe czy tym planie rozwoju sieci dla rowerów to oczywiście jest również wykorzystanie takich naturalnych ciągów jak, o których pan redaktor wspomniał znaczka w Poznaniu to jest warte strat i trasa, która prowadzi z południa na północ czy odwrotnie współpraca na południe i Poznania po 22 stronach rzeki bezkolizyjnie Petra pozwala tak naprawdę pokonać dość długą drogę bezkolizyjnie znaczeniu bez przecinania ulic, bo wiedzie doliną Warty to są również trasy właśnie, o których pan redaktor wspomniał czy trasy, które łączą jakieś zielone tereny, ale przede wszystkim te najważniejsze, że generatory ruchu w mieście to są urzędy to są szkoły uczelnie wyższe, czyli te miejsca, gdzie na co dzień po prostu mieszkańcy miasta chcą dotrzeć no tutaj z 1 strony istotne jest wykorzystanie tych już istniejących ciągów komunikacyjnych, czyli głównych dróg dojazdowych, a z drugiej strony często to jest znalezienie właśnie jakiegoś alternatywnego ciągu, który pozwoli rowerzyście dotrzeć tam, gdzie samochodem się po prostu nie dotrze gdzie, gdzie to jest trudniejsze no to wszystko to nie są proste rzeczy natomiast rzeczywiście wszystko gdzieś tam składa się na to, że zaraz potem widzimy efekt w postaci wzrastającego ruchu rowerowego rzeczywiście każda nowa inwestycja rowerowa nowa droga dla rowerów w tę ten ruch generuje my w Poznaniu to liczymy to znaczy mamy przed głównych trasach rowerowych i liczniki ruchu rowerowego, które pozwalają nam na ewaluacji, jakby tej tych inwestycji, czyli wiemy, że tą drogą w takim okresie czasu porusza się tylu rowerzystów, a np. kolejne kolejny etap danej inwestycji uruchamia kolejny potencjał ruchu to wszystko się składa nowy efekt, który widzimy później na ulicach Karol Raniszewski wiceprezes stowarzyszenia rowerowy Poznań był z nami kłaniam się i życzę dobrej rowerowej niedzieli dziękuję bardzo, pozdrawiam do usłyszenia naszych słuchaczy zapraszam teraz na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA