REKLAMA

Jak rezonuje doświadczenie kolonializmu w sztuce współczesnych artystek? Refleksja po nagrodach na Biennale w Wenecji

Andymateria
Data emisji:
2022-05-08 15:00
Audycja:
Czas trwania:
13:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mała wycieczka do przeszłości dzisiaj w Andymaterii, ale do nieodległej przeszłości chce zacząć od naszej rozmowy po Biennale weneckim dokładnie rzecz ujmując Biennale trwa nadal po ogłoszeniu wyników konkursu powiedziała pani Wandy materii zwracam się do Andy Rottenberg historyczka krytyczka sztuki w programie antymateria powiedziała pani, że nagrody przypadły w lwiej nieprzypadkowo użyję tego słowa części artystką z krajów z doświadczeniem kolonializmu i że wyczuwa Rozwiń » pani w tym jakąś chęć ekspiacji po latach no to chyba bardziej złożone, dlatego że wszystkie 3 nagrodzone artystki nie mieszkają w krajach swojego pochodzenia jednak się w ogóle urodziła, czyli symbol Lai urodziła się mogę już w Chicago jej rodzice przyjechali z Jamajki, ale wychowała się bardzo biednym w getcie właściwie dla osób czarnoskórych w Chicago i to jest tematem sztuki podobne postawy reprezentują 2 kolejne laureatki, a więc zarówno Sania Boris, która pochodzi skarb z Karaibów jak i z winy set dilera, której rodzice przyjechali z Calgary, która studiowała darli, ale generalnie jest związane z Francją nabyła we francuskim pawilonie teraz to, że one zostały wybrane do one pracują ze swoją przeszłością tożsamością i to jest słuszne natomiast to, że zostały wybrane, żeby reprezentować te kraje, które przez bardzo długo okupowały kawałek świata zarówno stany, jaki wielka Brytania jak i Francja to świadczy o potrzeby rekompensat główna kuratorka robi swoją wystawę i na tej swojej wystawie też zrobiła masę odkryć zadała sobie trud IT jestem pod wrażeniem, żeby znaleźć na ze 100 kobiet, które nie były znane szerzej strzegł go na 34 to są osoby z dalekich regionów bardzo odległych od Europy i to jest 1 sprawa mówi pewnym trendzie, który zapanował w tej chwili w świecie euroatlantyckim autor jest trend kilkuletni co, ale no nie różnie bywało, bo to pierwsze wiadomo, że w tej chwili 2 najważniejsze są kobiety i to im się poświęca wszelkie wielkie międzynarodowe konfrontacje artystyczne, a drugą sprawą jest to sięgnięcie po tym, jak z grubsza biorąc ten świat rozprawił się ze swoim zapomnieniem to znaczy jak podniósł z powrotem postawił na scenie sztuki niezauważane dotąd artystki, które żyły w cieniu swoich mężów albo nie były dopuszczane i uhonorował nie wszystkie być może, ale wiele z nich no to teraz przyszła pora na to, żeby sięgnąć do krajów, które były okupowane koronie i zobaczyć co tam artystki robią bądź też zobaczyć co w ogóle było artystki poza tym kręgiem euroatlantyckim natomiast i to jest zrozumiała ciekawość kuratorską na to, że państwa, bo właściciele pawilonów narodowych są państwa, że państwa za pośrednictwo swoich kuratorów czy doradców oddają te pawilony artystką żarty, skąd to oczywiste, ale też artystką o korzeniach kolonialnych czy tym, które pracują ze swojej po pierwsze, pracują ze swoimi korzeniami, a po drugie jednak pokazują to w sztuce bardzo szczególny sposób to jest ciekawe i został zrobiony krok w sytuacji no taki powiedziałabym poprawne politycznie sytuacji, w której inni robią już dalszych tak właśnie to ja się zastanawiałam po naszej rozmowie wtedy o tej Wenecji, jakkolwiek absolutnie będąc przekonany do tego, że różne, że różne rozliczenia z przeszłością są potrzebne wyrównanie krzywd oddanie sprawiedliwości uznanie cierpienia i picie szaleje, ale pani Anna no ja Majkę w dalszym ciągu jest, że tak powiem pat w w zmianie reżimu, jakie słowo jest zależna, niemniej podobnie zresztą jak te wyspy karaibskie niektóre, który w dalszym ciągu są związane z wielką Brytanią i no Algieria wyzwoliła sześćdziesiątym drugim roku dopiero jak pani wie nie tak dawno biorąc pod uwagę historię i teraz, dlaczego mówię, że to było takie spóźniony ruch eksploatacyjny, ponieważ inne konfrontację, które jeszcze nie ich nie ma, ale będą za chwilę, czyli w czerwcu, czyli Biennale w Berlinie po pierwsze, kuratorem jego jest artysta o korzeniach algierskich, który w willi czas między Paryż Berlin Kd Radia, który właściwie zajmuje się we własnej sztuce tymi problemami również problematyką asymilacji i islamskich mniejszości w Europie i historii francuskiej polityki kolonialnej, który jako kurator postawił takie pytanie co nastąpi po myśleniu dekolonizacji in czy on już jest oczko dalej on nie mówi o tym, że tu pokazujemy państwu jesteśmy tacy mili tylko mówi o tym, że czy silnych dalej, jaka jest przyszłość postkolonialnych obszarów w dziedzinie kultury sztuki, czyli domaga się jak można następnego kroku jak można rozumieć dekolonizacji w sztuce poczynając od restytucji zrabowanych dóbr po anty Kolonia silną kulturę pamięci, ale jeśli chodzi o Berlin to nie pierwszy raz, bo przypominam sobie naszą audycję próbuje przypomnieć umorzenie Berlinale jeśli chodzi o Niemcy to chyba nie pierwszy zasłona na dokumentach kuratorem był and, a pokój cenzor, który już nie żyję niestety, który też pracował we w Paryżu jak zrobił palec w Tokio taką wystawę, który odwrócił lunetę i pokazał spojrzenie z Afryki na naszą kulturę tak konta robił i co, a teraz nie jest spojrzenie na naszą kulturę tamtej są tylko to jest próba przeanalizowania sytuacji, które tam na tych terenach wyzwolonych koloniach co zostało zniszczone jak to zostało zniszczone na 1 skradziono tak kultura pamięci co ma jak jak my się kształtować ta pamięć ita to w tożsamościowe na czym będzie budować tożsamość każdy z tych państw czystych narodów, który tyle lat żyły pod cudzym władanie bardzo też ciekawe, bo też dotyka feminizmu, jaką rolę może odegrać nie zachodzi dni ruch feministyczny procesie przewłaszczenie historii i tożsamość i tutaj wracamy do Biennale weneckiego w zasadzie, od którego zaczęły nagłaśniać, bo to przewłaszczenie można powiedzieć, że on nosi już zaczęło, ale to wybieg pani, gdyby te artystki dalej pracowały na Jamajce na Karaibach w Algierii i rządy państw okupujących kraj poszukały tych artystów i powiedział zapraszamy do naszego pawilonu to troszkę inaczej wyglądał, bo one wszystkie te 3 są wykształcone w Europie w wyższych uczelniach brał udział w dziesiątkach czy w stanach brał udział w dziesiątkach są, jakby pokryte są estetyką wszystkie 3, ale najbardziej 2 z nich, czyli tania, bo jest i Sejmowi light oczywiście to są jej rzeźby są takimi rzeźbami, które podnoszą temat czarnej mniejszości i sytuacji życia, a pawilon amerykański nagle został pokryty strzechą z morskiej trawy i miał przypominać siebie jakąś chatkę na Jamajce bez oczywiście raz Fabiański elementów, a przy tym wszystkim anty takie udawanie dla mnie to było rzeczkę takie nieprawdziwe na czy artystki bardzo dobre świetnej ciekawe tylko za niezatrzymanie się pół kroku bo, jakbyśmy nie wiedzieli co chcielibyśmy zrobić także no tak są bardzo ciekawe ruchy, ale jeszcze ciekawsze jest, bo akcja kadr partia kurator berlińskiej pracuje też przestrzeniami takimi, które są w Berlinie po zjednoczeniowym, które Jan wydobyły historii Hamburger Bahnhof, którym był po stronie wschodniej ale, ponieważ był dworcem to niema nie mógł być tylko no takie, bo tam były takie polityki, ale też sięga Nabil chęć trasy, na której było biuro bezpieczeństwa rzeszy wszystkie te urzędy najważniejsze i bunkier Hitlera nie daleko, żeby się rozprawie niemiecką przeszłością starą i nowszą, ponieważ część wystawy będzie w biurach Stasi na-li ten Berge non niebywale inteligentny z korzeniami algierskim Francuz, który przyjeżdża do Berlina tam mieszka zresztą teraz mówi no to porozmawiajmy o Berlinie w kontekście tego wszystkiego co mówi na temat pokolenia Lis, bo no nie wiem co wyszłoby rewizyty, gdyby pojechał Niemiec do Paryża i zaczął zadawać różne pytania dotyczące chcemy by najpierw totalnego welodrom mu dajmy na to, więc tutaj byłabym doszukiwała się również jakich załatwiania innego rodzaju spraw, ale może to już są powiedz znowu lawie, bo widzi pani to nie jest się nie da tego odwrócić te tych wektorów bo, bo osoby kolejne pokolenia wychowane w Niemczech mają jednak te lekcje swoje i oni nie będą Francuzom zarzucać wielu rzeczy, które my możemy no już dobrze ten te niemieckie lekcje troszeczkę okazują się kulawe w tej chwili, że wrzuca nagle wątek wschodni i tego jak Niemcy podchodzą do kwestii wojny, jaką Rosja wypowiedziała Ukrainie to tak tylko na marginesie no bo były, więc mają krótką pamięć historyczną, jeżeli się nie udało może mają długą, ale nie udało się zaś reprezentują zasiedlić Ukrainy takie były plany też kolonialne oczywiście w czystej za przeproszeniem postaci i jeżeli jesteśmy przy tym temacie ukraińskim to proszę zwrócić uwagę na to, że ten proces, który trwa w tych krajach, które posiadały kolonie zamorskie i którzy się tacy już od bardzo dawnej przekracza swoje różne progi w ogóle nie dotkną Rosji, która jeszcze Zatorski czasu zajęła cudze tereny dookoła Moskwy, rozszerzając wpływy sukcesywnie na inne kulturowo językowo obszary naprawdę zajęła ogromny kawał świata i teraz uważa, że wszystko Rosja jak i oderwał Kazachstan Uzbekistan Turkmenistan itd. no to jednak pozostały wpływy Moskwy w tych krajach no może w Gruzji mniej czy Armenii, ale w dalszym ciągu jest tam znak zapytania nie chcą uznać, że Ukraina to też nie była ich ziemia to tam kolonializm miast żywy trwały i ma długą tradycję, która nie wydaje się zmierzać do końca no to wykonaliśmy niezłą wycieczkę czekamy na Berlin i żegnamy się z państwem do następnego tygodnia, a jeszcze pod koniec czerwca będziemy rozmawiać na temat dokumentów Kate i to się pani dziwi dopiero już się nie mogę doczekać Anda Rottenberg Anna Wacławik-Orpik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA