REKLAMA

Jak zmienia się ciało? Jak oswoić się z tematem seksualności?

SexAudycja
Data emisji:
2022-05-08 23:00
Audycja:
Czas trwania:
47:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór rozpoczynamy kolejną seks audycję przed mikrofonem dr Aleksandra Krasowska seksuolożka specjalista psychiatra oraz dr Robert Kowalczyk psychoterapeuta seksuolog dzisiejszą audycję wydaje Tomasz Kopka jak zawsze zachęcamy państwa do komentowania zadawania pytań poprzez nasze media społecznościowe instagram Facebook znajdą państwo chodnikiem seks w toku można oczywiście też do nas pisać na adres seks małpa TOK kropkę FM jak i książkach pisze Maria Balcer jednym Rozwiń » z powszechnie pielęgnowanych mitów naszej kulturze jest przekonanie o nie seksualności dzieci seksualność z całym bogactwem treści ma się pojawić bardzo późno wręcz nagle jakby znikąd po osiągnięciu dojrzałości oczywiście jest to nieprawda rozwój seksualny jest bogactwo jego ekspresji jest faktem o tym jak wspomagać rozwój porozmawiamy z autorką książki zmienia się co się ze mną dzieje podczas dojrzewania Izą ją Derek dobry wieczór dobry wieczór cześć części seksuolożka i psycholożką co jest ważne również naukowczyni, więc książka pisana z perspektywy specjalisty niedawno miała premierę twoja książka czytałem wiele entuzjastycznych recenzji napisanej z dużą empatią i zrozumieniem tematu moim takim pierwszym rozmawiamy często o tym, że książki nie powinno się oceniać po okładce natomiast szata graficzna jest fenomenalna jest taka współczesna nie jest przeładowana treścią ja też mam wiele książek poświęconych edukacji seksualnej skierowanej do młodzieży, gdzie jednak dominuje taki taki typ podręcznika tutaj to trudno trudno to posądzić o książkę o taki właśnie starszy typ rozumienia i przekazywania też wiedzy i też nie bez przyczyny o tym mówiłem w świetle badań społecznych współcześnie wiedza czerpana przez młodzież dzieci młodzież to w dużej mierze pochodzi z internetu jest pochodną seriali wira-li wiedzy od youtuberów podcastów i też sposób przekazania tej wiedzy jest niezwykle ważne ważne, żeby się przebił przez przez właśnie przez ten cały gąszcz gąszcz treści, która jest różna co skłoniło cię do napisania książki ani np. właśnie wydania kolejnego podcastu czy właśnie funkcjonowania YouTubie, bo to jest taki sposób przekazywania wiedzy, który dominuje też w badaniach pokazują, że po badania pokazują, że często jest no właśnie stamtąd ta wiedza jest jest czerpana to pytanie zaczęliśmy jeśli chodzi o książkę ja miałam przede wszystkim taki cel, żeby napisać treść, która będzie podręcznikiem i myślę, że jest wystarczająco dużo różnych treści w internecie właśnie na jakich stronach internetowych czy na jakiś podcast Stach młodzież może znaleźć jakiekolwiek informacje tak naprawdę chce oczywiście pytanie czy będzie potrafiła odróżnić te rzetelną wiedzę o jakieś mitów, które się w tym internecie pojawiają natomiast nie ma tak naprawdę żadnego współczesnego żadnej współczesnej treści, która z książki książki tak, która byłaby rzetelna i przedstawiała wiec zgodnie z rekomendacjami światowej organizacji zdrowia, ale dotyczącymi właśnie, jakby tego tematu dla dzieci w wieku 901112 na rynku na rynku polskim tak ich chciałam, żeby dzieci miały te treści skondensowane w 1 materiale, do którego będą mogły sobie zawsze sięgnąć chciałam również, żeby ta książka przedstawiała zarówno elementy biologiczne fizjologiczne, ale właśnie to co jest w rekomendacjach zawarte, czyli także kwestie emocjonalne społeczne i kulturowe i chciałam dodatkowo, żeby ta książka mogła wspierać rodziców czy opiekunów w zakresie tego jak z dzieckiem rozmawiać, ale także, żeby oni przygotowywali się na kolejne etapy rozwoju dziecka to znaczy jeśli mamy takie dziecko w wieku 567 lat to, żeby rodzić, zapoznając się z tą treścią mógł oswoić np. język mógł oswoić fizjologię i przedstawia się po kolei dziecku jeśli oczywiście będzie chciał natomiast jest książka adresowana bezpośrednio do dziecka my stąd stąd ten pomysł stąd taka treść właśnie się ciekawe co pisze we wstępie podzieli się własnym doświadczeniem na temat edukacji seksualnej, której doświadczyła na etapie szkolnym jesteśmy z podobnego pokolenia w związku z tym to doświadczenie jest dość ciekawe, bo to w sumie te książki, które wtedy były to bardziej anty książki dotyczące seksualności Lu, a jak ty pamiętasz ten okres właśnie, jeżeli chodzi o wiedzę prawda mniejsze zwano, więc jeśli chodzi o wiedzę, którą ja otrzymywałam w szkole podstawowej w takim okresie w sumie kluczowym dla rozwoju dziecka takiego podejścia do swojego ciała akceptacji seksualności wiadomości tego co się dzieje z ciałem to moim zdaniem to było ograniczone wyłącznie biologii, czyli to, jakie zbudowane ciało, że dziewczynka ma nie wiem pochwał chłopiec ma penisa, że rzecz, że ciało dziewczynki przystosowany jest do rodzenia dzieci oczywiście ten aspekt prokreacyjny wchodziły tutaj gra i był bardzo mocno podkreślany natomiast absolutnie nie przypominam sobie tego, o czym mówi i zaczęli tego takiego emocjonalna budowania takiego oto emocjonalną sferę o zmniejszenie niepokoju o w ogóle omówienie tego co się będzie działo z moim ciałem, ale nie tylko moim ciałem, ale też emocjami z tym do czego to ciało się przygotowuje i z tego, że to nie jest także dojrzewając przygotowuje się do prokreacji, bo to jest takie takie determinowane dojrzewania dziewczynki do tego, żeby w przyszłości została matką co no dzisiaj my wiemy, że nie jest prawdą także to nie jest tak, że dojrzewanie kobiety używanie dziewczynki ma służyć temu, żeby została zapłodniona urodziła potomka tylko temu, żeby była bytem jednostką świadomą siebie dojrzałą za SB i taką seksualnie świadomą kobietą właśnie ten dyskurs biologicznych prawda, który np. mówi cyklu prawda rozwoju jak w kontekście kontekście prokreacji tak i to jesteś ten element, który ja też pamiętam, że funkcjonował na poziomie szkoły pozdrawiam moją nauczycielkę biologii fenomenalnie właśnie przedstawiła, jeżeli chodzi właśnie te elementy związane z fizjologiem anatomią natomiast co ty mówisz za bez tego kontekstu bez całej konstelacji elementów to trudno zrozumieć seksualność, bo to jest tylko 1 wyłączny element nie ja też pamiętać był pogadanki też takie to nie zapraszani byli zapraszani byli np. godzinie wychowawczej seksuolodzy, ale to też dużo szczęścia miała już w ogóle były pogadanki pojazdów w swojej szkole nie pamiętam, żeby cokolwiek takiego pomoc organizowana przepraszam, że tamci słowo, bo miałam dosłownie 1 zajęcia właśnie zdaje się zamiast lekcji języka niemieckiego przyszło jakieś 2 panie po opowiadać nam o miesiączce to było tyle do tego ograniczała moja moja edukacja seksualna w szkole w podstawówce to w ogóle nic nie było faulu w moją edukację czytam jak ten przedmiot, który prowadzi nazywał się tynkowanie chodzą ludzie przygotowanie do życia w rodzinie prowadziła siostra zakonna bardzo fajna osoba miła natomiast no już sam fakt, że była to osoba w habicie, która niektóre w ogóle nie chce podjąć żadnych niczego, bo ona była bardzo pozytywną osobą taką mającą fajny kontakt z młodzieżą jednak sam fakt, że reprezentowała pewien pogląd pewien światopogląd pewną pewną grupę to sprawiło że, że jak np. miał takie poczucie, że nie można pewnych pytań zadać albo, że np. nie miałam pewności czy odpowiedź, która otrzyma ona będzie w zgodzie z tym co jest prawdą ktoś z zgodnie, z którą prawdą ETA odpowiedź będzie udzielona dlatego ja skorzystałam z tego pamiętam, że to było takie na prześledzenie mimo tego, że tych lekcji one i tych lekcji było sporo no to jednak sam ten fakt właściwie dla mnie uniemożliwia skorzystanie z tego chociażby, dlatego że ja miałam przykład odwagi, żeby zadać pewne pytania, które mnie w tym czasie nurtowały jest różnorodność doświadczeń, jeżeli chodzi edukację seksualną ja też mam takie poczucie, jeżeli spojrzymy też na badania to to są pewne banki często właśnie mówiłem o tym o tym doświadczeniu spotkania się z seksuologiem to doświadczenie też dzieciaka dużego miasta to jesteś także Warszawa Kraków to są takie miejsca, w których łatwiej było zaprosić np. pedagoga psychologa, bo z pewną specjalnością, bo po prostu dostęp do tych specjalistów jest co jest niezwykle ważne właśnie w książkach podręcznikach, że jednak mają taki taki wymiar demokratyzacją, że to jest każdy ma tam głosy i ona może liczyć wszędzie SEK, a tutaj często doświadczenie specjalisty jest doświadczeniem w wyjątkowym, ale jeszcze zanim, zanim za swój głos to państwo też zachęcam do tego, żeby pisali do nas na adres seks małpa TOK kropkę FM swoje doświadczenia z edukacji seksualnej może państwo chcieliby się podzielić tym co co zbudowało też ten element wiedzy w tym okresie też może jak wpłynęło to na późniejsze doświadczenia seks małpa TOK kropkę FM albo poprzez messengera albo instagram można do nas pisać wiza to jest właśnie bardzo ciekawa rzecz, którą powiedziałeś przed chwilą, zachęcając państwa do do wypowiedzi moja w tej chwili dostaję różne Mejzę od dorosłych już osób no nie piszą ile mają lat natomiast wspominają o tym, że mają dzieci np. w okresie dojrzewania, więc zakładam, że są nie więcej z naszego pokolenia może trochę starsze i to co moją uwagę zwraca to, że w zasadzie każda osoba pisze o tym, że nie miała edukacji seksualnej, że była wychowywana w chłodzie, że treści, które dostawała były wyłącznie takie anatomiczne albo fizjologiczna, że nikt nie zadbał o ich sferę taką emocjonalną, żeby obniżyć ten lęk niepokój w ogóle dotyczące dojrzewania, że nawet jeśli pochodzili z takich rodzin jak to było nazwane kilku mailach inteligenckich to tak naprawdę ci rodzice nie mieli języka, żeby przekazywać dzieciom te treści i i piszą wprost, że bardzo żałują, że ktoś właśnie taki sposób do nich się nie zwracał i że cieszą się, że przynajmniej ich dzieci mają szansę na to żeby, żeby teraz czegoś dowiedzieć mało tego też piszą piszą wprost, że dowiadują się sami z tej książki bardzo dużo treści oni po prostu nie mają, więc nie wiedzieli, że coś co tam napisałam akurat istnieje, bo np. jedyną wiedzą, jaką jest z jedynymi materiałami, których mogli zaczerpnąć jakąś wiedzę było Bravo Girl i tam listy do Kasi albo mój mój pierwszy raz, a sporo informacji właśnie z tej książki czerpią, więc ja mam wrażenie, że ta książka jest taka wicie uniwersalna to jest jedno, ale też taka, że ona jest w stanie zadowolić dziecko, ale jest w stanie też nie wie może przywrócić do takiego do takiej sentymentalnej części tego dorosłego, który najczęściej nie został zaopiekował pod kątem edukacji seksualnej, czyli przepraszam Robert tak jak słucham siebie tak jak też mamy różne doświadczenia z gabinetu od od pacjentów to ja dosyć często z musi odpowiadać napytania jak coś wytłumaczyć dziecku jak to przekazać i czy to jest seksualizacja dziecka czy tego nie skrzywdzić czy może trzeba unikać tego tematu czy może właśnie go samemu wprowadzić także ja mam wrażenie, że nawet, jeżeli dzisiaj osoba dorosła ma chęć wolę i jest zdecydowana, żeby wspomóc swoje dziecko w tym ważnym obszarze rozwoju, jakim jest rozwój seksualności rozwój ciała to strasznie tego boimy mamy dużo niepokoju żeby, żeby nie skrzywdzić, żeby nie jak to powiem to może za dużo, a jak to jak powiem za dużo to co się stanie natomiast biorąc taką książkę do ręki nagle okazuje się, że właściwie można powiedzieć wszystko i i tak naprawdę przy takim empatycznym kontakcie przy wrażliwości na to jak co dziecko jest w stanie przyjąć albo czego nie jest w stanie przyjąć po prostu rozmawiamy i to jest ogromna wartość książki dlatego ja uważam, że nawet mówił, że to jest dla dzieci 901112 jasne, ale ja uważam, że to jest dla tak bardzo wszystkich nas, że rzecz absolutnie w ogóle nie targetu wała tego jako książka dla dzieci, bo bo, bo moim zdaniem to jest książka dla każdego dla dla dziecka dla rodzica dla babci dziadka, ale też dla ciotki wujka i dla la i też dla kogoś, kto nie ma dzieci nie chcę mieć dzieci nie chcę mieć z nimi do czynienia, a chce mieć taką wiedzę dotyczącą dotyczącą ciała i rozwoju sprzed własnego rozwoju także także ta książka ja ja bardzo serdecznie zachęcam państwa do zapoznania się z tą książką, bo nawet, jeżeli państwo nie przygotowują się do rozmowy z dzieckiem na te ważne tematy to naprawdę jest to taki sposób podania wiedzy, który bardzo swoja niepokój i potem, jeżeli pojawia się pytanie no to wiemy jak nam odpowiedzieć, tym bardziej że tak jak tutaj wspomniała się lód ten element pytań dotyczących jak rozmawiać o seksie jest takim w dla ich motywem też dyskusji społecznej prawda to takie, żeby słowo seksualizować refaktury przez w ogóle strategii marketingowych każda rozmowa o seksualności jest pewną rodzaju seksualizację lekkim uszkodzeniem jakimś jakimś jakimś rodzajem właśnie wpływu negatywnego na na nas seksu to jest jedno, a z drugiej strony jeszcze, odnosząc się do tych doświadczeń gabinetowych jest grup pacjentów myślę że, że chyba w wszyscy tutaj tego tego doświadczamy, że pacjenci dorośli nawet jeśli nie mają dzieci to nie wiedzą często w gabinecie w jaki sposób powiedzieć o tym co się z nimi dzieje jak nazwać swoje narządy płciowe, ale jak mówić o tych swoich potrzebach, które mają np. w relacji z partnerem czy partnerką albo w jaki sposób powiedzieć o fizjologii i są tym zakłopotani zawstydzeni używają jakiś słów na taki, żeby wiedzieć wszystko naokoło albo mówią o konkretnej rzeczy dopiero w ogóle po kilkunastu minutach rozpoczęcia swojej wypowiedzi, że to wszystko jest w takim wstydzie w takim w takim kremowa Aniu, no i dziękuję ci o bardzo za to co powiedziała na temat tej tej książki, bo moim takim ukrytym celem był zresztą wspomniałam o tym we wstępie tak naprawdę było to, żeby ta książka trafiła do wszystkich, żeby ona mogła też tego dorosłego na tę swoją seksualność może nie przygotować, ale jakoś oswoić ten obszar zaprzyjaźnić się z nim jakoś pokochać, a bardzo wiele osób tak bardzo jest odłączona od od tej części, żeby każda perspektywa przybliżenia się wywołuje jakieś takie dziwne reakcje wręcz takie odrzucające, a nie chodziło o to, żeby to wszystko zintegrować ze sobą, że to jest naturalny element naszego rozwoju prawda się tak jak zwiększa się na wzrost musimy kupić większe buty, bo rośnie nam stopa i dzieją się różne rzeczy naszym ciałem tak samo zmienia się nasza seksualność zmieniać naszą emocjonalność nie ma w tym nic ani wstydliwego ani nieprawidłowego ani czegoś takiego, czego co powinny ukrywać tylko też, budując taką sferę naturalności i pewności takiego czegoś, że to co się te zmiany, które wiążą się z moim ciałem są czymś oczywistym naturalnym nie ma w tym nic niezwykłego nieczystego też pozwala nam wejść w dorosłość zupełnie innym zupełnie innym pokaże no właśnie to to jest klub tego wszystkiego ja mam niestety wrażenie, że wokół w ogóle edukacji seksualnej, ale tak naprawdę rozwoju psychoseksualnego dzieci młodzieży jest tak dużo zbędnej ekscytacji tworzenia wokół tego naprawdę to już nie wiem nie wiem jak to nazwać wątpi, że to jest jakieś niewłaściwe wulgarne po nosie czy nie powinno nie powinno, a to wszystko on dojrzewanie i zmienianie oprócz tego, że się zmieniamy przecież przez całe życie, bo to jacy jesteśmy w wieku lat 20 ma się nijak do tego jacy będziemy w wieku lat 33 wieku lat 40 nasza emocjonalność nasza seksualność też podlega przecież przez 7070 absolutnie to ta zmiana jest tak naturalne jak następujące po sobie pory roku do jakiegoś ekscytować właśnie tym że, że coś przed wita rozkwitają może potem się rodzi nowe życie to jest na seksualność człowieka nie da się rozłączyła się go oddzielić jako osobnego układu jak dorośniesz to potem porozmawiamy, bo to jest tak jakby odłożyć rozmowy na temat nie wiem na temat tego jak oddychamy albo od tego jaki dlaczego dlaczego, dlaczego się załatwiam, dlaczego się razem albo dlaczego dokładnie, że są są to jest tak naturalne naturalna sfera życia człowieka, która z jego powodu z powodu różnych i to, gdyż nie może nie będziemy wchodzić została zepchnięta w obszar wstydu nieprzyzwoitości nieadekwatności jak dorośniesz to zrozumiesz to jest olbrzymia krzywda, którą my sobie zrobiliśmy już gdzieś tam w poprzednich latach w poprzednich dziesięcioleciach, więc jeżeli już wiemy już znamy to zjawisko na to nie możemy go utrwalać powielać dlatego tak książki tak jak twoja są tutaj tak strasznie istotne, że my oswajamy to jak sferę seksualności człowieka również dziecka jako coś zupełnie oczywistego realnego nie ma w tym nic zagrażającego nieprzyzwoitego prawda to właśnie to jest w takim razie przeszliśmy tak bardzo ważnego momentu to w takim razie jak rozmawia z dzieckiem o seksie tak jakby jego perspektywy też tej książki powiedziała na to trzeba zwrócić uwagę właśnie rozmawiając z dzieckiem o seksie, ale o seksie czy w ogóle o tym co się z nim dzieje, bo seks to jest jak seksualność uzmysłowić Chinek po prostu naszego życia, który może, ale wcale nie musi wiązać się seksualnością jak dziecko może uprawiać seks za jakiś czas jak to podrośnie, ale nie nie w tym momencie oczywiście patrzeć też w tym momencie, dlatego że np. dziecko widzi w telewizji różne obrazy, a to jak jakaś dyskusja społeczna też wokół seksualności słyszy to widzi nie na plakatach reklamy np. prezerwatyw czy czy właśnie niewinnych rodzin migracyjnych to jest także to tej wiedzy musi zawsze podkreślam, że dziecko nie jest jakąś osobną wyspą, do której nie docierają żadne treści no nie jest tak dziecko słyszy reklamy dziecko ogląda różne materiały czyta książki, których są treści seksualne często nacechowane przemocą i idzie do sklepu, gdzie właśnie są prezerwatywy widzi matkę nago bez umów bez stanika np. albo wchodzi do łazienki, gdzie rodzić się kąpie widzi tampony podpaski i masy innych rzeczy, jakby wiążących się z seksualnością w ogóle z tym z tą całością, że tak powiem i zadaniem rodzica jest wykorzystywać wszystkie codzienne okazje do tego, żeby dziecko wprowadzać to co się będzie z nim działo to naprawdę nie trzeba robić spektakularnej rozmowę na temat tego czym jest seks tylko można no właśnie te zwykłe codzienne sytuacje wykorzystywać do tego, żeby dziecko, gdy pozwalały pytanie jak rozmawiać normalnie normalnie normalnie to jest taki sposób jak najbardziej naturalne to jest właśnie też bardzo ważne tutaj też za zamówi, że my staramy się budujemy wokół edukacji seksualnej takiej taki codzienny edukacji seksualnej bardzo dużo niezdrowego napięcia tymczasem nawet taki moment, w którym dziecko zapyta co to jest do czego służy pod, wskazując na prezerwatywy tampony podpaski to jest moment, żeby udzielić otwartej szczerej odpowiedzi, a nie, a wielu wielu z nas wielu z nas to może krępować to może wzbudzić niepokój i czy to nie za wcześnie jak odpowiedzieć jakich słów użyć po prostu wyjaśnić, czego służy ta ten przedmiot zresztą ciekawe co, o czym mówicie, bo może państwo mają jakieś swoje doświadczenia z tej rozmowy o seksualności dzieci jakiś sytuacje które, które chcieliby państwo nam nam opowiedzieć zachęcamy do pisania do nas przez maila seks małpa TOK kropkę FM albo przez messengera na Instagramie albo na Facebooku bardzo ważna uwaga, czyli normalizacja polega na tym, że właśnie w sytuacji, kiedy dziecko przechodzi obok wielkiego billboardu, na którym reklamowane są np. preparaty na potencję nagle też zareagujemy też NATO albo dziecko słyszy to reklamy zapytana o to i ten sposób odpowiedzi jest edukacja seksu oczywiście możemy im na to odpowiedzieć, ale też możemy odpowiedzieć wtedy, kiedy widzimy, że reklama wielkiego marketu jest rok jest z kolei prezentowana poprzez kobiety niemalże rozebraną i wyjaśnienie dziecku tego czym jest to zjawisko po co się to robią też, że to jest uprzedmiotowienie gorąca kobieta czy się innym językiem no to głosowane droga, nadając jej prawda hydraulik reklam licznych pism bez koszulek dobrze dobrze nam zależy od tego jak supermarket należnego jak supermarkety i to można dziecku wprowadzać, żeby ono, żeby ono wiedziało i normal to normalizacja, której mówimy jest właśnie takim przekazywaniem wiedzy bez tej ekscytacji bez tego napięcia traktowanie naszego rozwoju jako czegoś naturalnego w liście to jest bardzo ważny wątek i w takim państwie też mam poczucie też wiele tych elementów podpowiedzi można znaleźć, ale coś co w moim odczuciu jest bardzo ważne w tej akurat publikacji to jest to, że poruszyła wątek tożsamości i to jest też dla mnie ciekawe z tego względu duże, jakby funkcjonujemy też w takim społeczeństwie, w którym żyją pary jednopłciowe i np. właśnie też będzie tak będzie to zapytanie dziecka prawda jak to jest i też odpowiedź na to pytanie też informująca prawda w jakim wymiarze też wiedzy rozumienia tej tej rzeczywistości, a tego poza nielicznymi przykładami tutaj wspominam np. Długołęcka, która też o tym o tym pisała tego jest też mało, że to jest też takie sformatowane często tt tt przekazy edukacyjne do osób np. heteroseksualnych żyjących w monogamicznych relacjach, jeżeli jakaś tam wiedza wokół tego jest to jest właśnie wokół tego kawałka, a trochę, jakby znika z pola różnorodność też wiesz co tylko, że prawda dziecko potrzebuje znać prawdę to jest, a BU prawda jest zróżnicowana i skoro mamy AIB to znaczy, że należy przekazać dziecku całą wiedzę, jaka jest na ten temat i wskazać, że są zarówno relacje z różną płciowe są też relacje jednopłciowe w 1 i drugiej rodzinie mogą mieć dzieci mogą być wychowywane dzieci nie powstają wyłącznie w wyniku kontaktu nie mogą one one prawda, bo to też jest taki taki taki wątek, że na mieszkanie widoczna nie mogą, ponieważ nikt nie każda rodzina ma prawda dlatego mówię, że mogą znowu jeśli powiem, że są to by oznaczało, że każda rodzina różna płciowa każda relacja różne płciowa jednopłciowe ma dzieci tak nie jest prawda bo o czym też w tej książce pisze, że każda kobieta musi mieć dziecko i nie każdy może ona musi dostarczyć absolutnie i wracając jeszcze jakby do do tego, skąd powstają dzieci prawda jak powstają, jeżeli biorą się tylko wyłącznie z kontaktu seksualnego kobiety mężczyzny, ale biorą się chociażby procedury in-vitro biorą się inseminacji biorą się np. z adopcji prawda i o tym dziecko też powinno wiedzieć jeśli chodzi o to pytanie, które zadały w kontekście tożsamości są osoby, które utożsamiają się, jakby no są spółki owe prawda, ale są też osoby myślę, że wyjaśnimy to spółki tak przepraszam fakt osoby spółdzielcy to są takie osoby, które czują taką zgodność pomiędzy pomiędzy płcią metrykalne nią, a swoją psychiką prawda czy tym jak ja ją jak siebie tutaj czują taką dziewczynka mężczyzna czy osoby, która tak dziewczynka dziewczynka dziewczynkę chłopca kobieta mężczyzna natomiast są też osoby, które w, których tożsamość płciowa jest odmienna od tego jaka jest ich płacz metrykalnie i to dziecko też potrzebuje wiedzieć tak samo potrzebuje wiedzieć, że są nie tylko osoby definiujące się jako heteroseksualne, ale są też takie, które definiują jako Homo biseksualne, ale jest tak duża ilość tych różnych tożsamości i sposobu w jaki ludzie się określają w tej książce też jest zawarte, żeby dziecko wiedziało że, że ten świat nie jest taki ze 1 urodziny ograniczony do tylko dokładnie nie wiem 2 opcja i robi jakiś etyk realnych i i teraz natomiast to jest tylko potrzebuje to pod to powiedzieć może wzbudzić taki wasz kot wasz kontrowersje może nie, że to jest tylko niewielki fragment książki ta, ponieważ wokół edukacji seksualnej robi się znowu taka zdrowa niezdrowa dyskusja, że to jest na pewno rozmowa wyłącznie o orientacjach wyłącznie o płci to jest to jest nieprawda edukacja seksualna jest wyjaśnieniem tych wszystkich procesów, które dzieją się z naszym ciałem ciałem przygotowanie nasz takim emocjonalnym oswajaniem zaspokajaniem pod wiedzy gwarantowanie bezpieczeństwa ochrony granic i jednym z elementów jest właśnie kwestia poruszania tych różnorodności, a nie, że edukacja seksualna ogranicza się do tego, żeby mówić o tym, że są geje lesbijki też w ogóle nie chce, żeby to taki sposób zabrzmiało, bo faktycznie obserwuje coś takiego, o czym ty mówisz Ola, że jeśli mówi się edukacji seksualnej to znaczy, że na pewno będzie poruszona tożsamość płciowa i orientację tożsamość seksualna ja mam wobec tego bardzo duży sprzeciw, bo to jest jakaś część, ale nie wszystko powinna być ponoszą oczywiście jak najbardziej, ale to nie jest wszystko jak ja rozumiem też ten zarzut, bo on faktycznie niestety prawda jest taka, że jeśli ktoś mówi edukacji seksualnej to najczęściej porusza element różnorodności to powinno być zaznaczone oczywiście, że powinno być oznaczone to jest w ogóle bezsprzeczne, ale obszar edukacji seksualnej to jest dużo więcej obszarów aniżeli wyłącznie różnorodność to jest internet to jest sposób myślenia i traktowania swojego ciała to jest ostrożność na to, że ktoś może chcieć nas wykorzystać i uczenie dziecka tego w jaki sposób ono ma się ochronić, zwłaszcza w tej chwili właśnie w dobie internetu, kiedy tych różnych prób uwiedzenia dziecka może być bardzo dużo jest bardzo dużo to jest to w jaki sposób dziecko przygląda się temu jak jego ciało się zmienia i ja poruszyłem tamte wątki np. powącha swojej krwi i która dziewczynka nie była ciekawa albo nie zastanawiała się, dlaczego jej krew pachnie w takiej ani inny sposób, kiedy zaczynam miesiąc własne myśli krotne skrócenie normy sytuacyjną albo w ogóle, o co chodzi z tymi wydzieli nami ciała i że on też zmieniają też w ciągu miesiąca jak najbardziej i im mnie zależało, żeby o tym wszystkim dzieciom powiedzieć też, że narządy płciowe mogą wyglądać wyglądać różnie są przecież na co dzień zakryte dziecko nie ma w ogóle możliwości porównania odniesienia się do czegokolwiek, a potem takie wrażenie że, że jest jakiś kanon, do którego ona musi dorastać to jest edukacja seksualna to jest to jest też wyjście z różnych ról, które dziecko ma pełnić właśnie tego, jaka powinna być dziewczynka, jaki powinien być człowiek, ale chłopiec, ale też to jak jak można przeżywać swoje emocje ja mi jednym z najczęściej pojawiających się tematów na edukacji seksualnej na zajęcia edukacji seksualnej, które prowadzę wcale nie jest ta różnorodność nawet to co się dzieje z tym ciałem tylko emocje tylko uczucia chłopcy nie pytają czy to jest okej w ogóle żyje się mogę smucić dziewczynki pytają czy czy to jest w porządku żony się złoszczą jak budować relacje to jest coś co te dzieci jako zastanawia i toteż jest element właśnie edukacji edukacji seksualnej narzędziem też walki to jest niestety tutaj w tej walce no ta edukacja też poległa, ponieważ to co powiedzieliście też wypowiedział się na początku też co jest współcześnie, że to jest nagle taka wiedza gorący kartofel też szkoły współcześnie też różnie sobie radzą z tą wiedzą pomimo dostępności i tematu i też w różnych obszarach mówi o tej różnorodności miał doświadczenie edukacji seksualnej w obszarze osób z niepełnosprawnościami też temat, który niezwykle ważny, ale też znowu załatwiany Wewiór, jakby pokątnie chciał ogląd nie tak, ale robiliśmy to audycja rozda także zachęcamy państwa do wysłuchania podcastu to była naprawdę ciekawa rozmowa i dużo dużo ważnych rzeczy wtedy padło myślę, że warto warto się do tego odnieść znajdą państwo na stronie Radia TOK FM w zakładce podcasty, ale wracając do tego wątku 99 tematów, które w, których pojawiło to jest taki dla mnie to też jest taki zaczyn rozum rozmów ja tak widzę te widzę te tematy i też, jeżeli właśnie tak jak po rozumiem, że ta książka by to nie jest dzieła wszystkie prawda chętnie pojawiają się pojawiają się różne pytania te pytania też można w innych kontekstach znaleźć tutaj np. na wspomniane książki Alicji Długołęcki wspomniane książki też np. Remigiusza Kijaka itd. itd. itd. że to są takie wątki, które mogą jak bardziej szczegółowo są omawiane natomiast ja tu widzę ta książka dedykowana jest et do dzieciaków dziś w przedziale 912 lat do wszystkich do wszystkich już ustalić są różne rzeczy do wszystkich taka dedykowana jest część jak taki pewien też baza, jeżeli chodzi o wiedzę złota ja mam takie oświadczenie, że często ta wiedza później wysepką to znaczy taka, że ktoś no właśnie jakiegoś tematu bardziej natomiast ogół nie ma nie wiem czy te Lu ma takie oświadczenie Gabi z gabinetu, że często o seksualności w sumie wiedzy na temat seksualności tej nie specjalistyczny trochę nie chcemy rozmawiać po takim w domyśle wszyscy mamy że, że np. pamiętam i pewnie ich wartość ma podobne doświadczenie takiego procesu edukacji w zakresie bycia seksuologiem, żeby zadaje określone pytania prawda, że tam lista pytań wywiad seksuologiczne to są takie pytania, które właśnie perspektywie lekarskiego biologiczne są oczywiste natomiast ja w gamie tematyka świadczeń do końca są rozumiane my używamy takiego języka penis pochwa masturbacja itd. itd. a nagle okazuje, że pewnych niuansach nagle, że jeżeli kłopot pacjent nam się może nie przyznać osoba nie przyznać, że nie wie, bo nie wypada nie wiedzieć od dorosłych wszystko seksie prawda w takim takim jak w domyśle tu w tej książce właśnie moim zdaniem co jest wartością pewna baza baza, do której warto sięgnąć, żeby w kontekście sobie zresztą wiedzę ułożyć, bo znowu takie poszczególne elementy często są znane na język prawda język często opisu seksualności jest językiem, który pochodzi z filmów porno i przy swoim rozdziale się poświęconym światem wirtualnym, że pornografia to też jest takim źródłem wiedzy prawda w takim wymiarze osiągnięcie po pornografię oraz 3 osoby sięgają po to, pornografia i ten język, który proponuje pornografia staje się językiem dominującym z powodu braku innego języka tylko problem polega na tym też fajnie, że ten wątek pornografii wypłynął problem polega na tym jest, że nawet nie nie chodzi o samą pornografię chodzi o to, że nie ma komentarza do tej pornografii, bo ja mam doświadczenia gabinetowe takie, że pacjenci czy mam takie pacjentów, którzy pierwszy kontakt z pornografii biografia byli szóstym roku życia i no z nimi nikt na ten temat potem nie rozmawiał co oni tam zobaczyli co to jest to tam zadziało Góra, że tak seks nie wygląda, że to bajka, że jak dziecko zobaczy filmy Marvela, gdzie tam ci wszyscy bohater Bear bohaterowie latają na pewnym etapie rodzić siad siada z tym dzieckiem mówi to jest tylko film ludzie nie latają nie należy skakać z szafy, dlatego że skoczy z szafy to sobie zrobić krzywdę tak, bo to jest tylko bajka to fantazja natomiast, jeżeli dziecko zobaczy film erotyczny film pornograficzny to niema tego komentarza to jest muszę o to, aby się zakrywa oczy albo się wyłącza wyłącz to nie już tego złego to jest coś złego, a jeszcze, jeżeli odczuwa w tym czasie podniecenie to zazwyczaj jest to dodatkowo jakoś upokarza, ale ich w jaki sposób, że to jest coś złego, więc to jest największy dramat, bo nawet już nawet nie to, że to dziecko zobaczyło pornografii, chociaż nie powinno tutaj my myślę, że wszyscy się zgadzamy to, nawet jeżeli już się pojawiły taki, jaki kontakt z treściami erotycznymi, które też nieunikniony w pewnym momencie w świecie, w którym funkcjonujemy dużo oni zostawiony bez komentarza bez tej sfery edukacyjnej bez tego bez tego dorosłego opiekuna, który wyjaśnia świat, który też trochę sam się boi tego tematu sam się wstydzi i przez to podkreśla podkręca jeszcze to ten niepokój u tego małego człowieka tak rozmawiamy o emocjach tutaj ten wątek właśnie przekazania też emocji, które sami przeżywamy na temat seksualności dziecku też też jest niezwykle ważny prawda ten element wstydu, który wspomniał jeszcze wcześniej prawda że, że rodzic może wstydzić dziecko widzi to rodzi się też wstydzić ma kłopot szczegóły dziecko też wyczuwa stan emocjonalny jak my mówimy o pewnych tematach i to co ona powiedziała takie nowym zakrywanie prawdy to też pokazuje też naszą postawę względem seksualności na poziomie werbalnym i to jest też bardzo ujęte przez dzieci i to co podkreśla właśnie tą empatyczną rozumiejącą rozmowy, ale też rozmowę co też moim zdaniem niezwykle ważne, żeby rodzice też może mieć kłopot, że się też no nie jak wyjaśnić prawda, bo też dzieciaki też czują fałsz prawda, jeżeli ktoś próbuje dziecko zawsze wyczuć także żywność to bardzo często testuje to rozwój swoich rodziców opiekunów, ale te osoby, które prowadzą z nim zajęcia dotyczące edukacji seksualnej w szkołach i wszystkie żarty rysowanie penisów jpg to jest właśnie po to, żeby sprawdzić w jaki sposób dorosły zareaguje ja w ogóle uwielbiam te momenty, kiedy np. wchodzę do klasy tam po prostu na każdej tablicy penis z wytryskiem np. na jądra, które rysują chłopcy brakuje włosów, które tam krzyczy o jeszcze włosy w też pamiętam takie wspaniałe zajęcia dla NATO była grupa chłopców wyłącznie, którzy cały czas nadzieję, że możemy przekonać się audycje nie możemy nie możemy nie możemy okej dobrze w takim razie powiedzieć takie bardzo brzydkie słowo na określenie penisa, a ja zapytam tych chłopców, dlaczego używają takiego słowa oni powiedzieli no bo my już mamy już haków no to posłuchajcie mnie zatkało rok dobry rok łatwo ją za świetna odpowiedź i nikt ich nie nauczyło, jaka jest różnica pomiędzy tym się psiakiem, a tym, że brzydkim wulgarnym słowem, które wtedy wymieniali i że oni mają po prostu penisy to jest 1 rzecz druga rzecz, do której chciałam się odnieść to jest pornografia IT IT emocja, bo badania w zasadzie zdecydowana większość mówi o tym, że największą troską rodziców jest to, żeby dziecko nie obejrzało pornografii, że nie chcą ci rodzice, żeby dziecko oglądało pornografię okej, a z drugiej strony badania mówią, że to jest obszar najbardziej nie za opiekowanie jeśli chodzi o edukację seksualną tak po prostu rodzice na ten temat nie rozmawiają i czym innym jednak jest skrępowanie rodzica, do którego naprawdę ja uważam, że rodzic ma prawo od barki rodziców z tego, że oni mają mieć wiedzę na temat seksualności nie nie muszą jej jej mieć tak samo muszą z matematyki prawda natomiast to to co się tutaj dzieje to, że czym innym jest skrępowanie czym innym jest zakazanie i zabronienie dziecku i powiedzenie, że ono robi coś złego dziecko nie wie, że robi coś złego, ale też nie robi dnie uległego łagodnie nie robi ono po prostu jest ciekawe czasem przez przypadek zagląda czasem jest ciekawe co to jest seks to naprawdę nie jest nic złego natomiast brak reakcji rodzica jest czymś co co zostawia dziecko w niewiedzy w zagubieniu z tymi różnymi uczuciami emocjami, które się mogą pojawić w odpowiedzi na to reakcjami jakimiś płynącymi z ciała i ostrymi dziecko nie wie co ma co zrobić w wydziale bezpieczeństwa jak ja jeszcze muszę się tutaj jeszcze odnieść do tego co zapowiedział powiedziała, że od bardzo rodziców takiego z takiego obowiązku posiadania wiedzy za rok reagowania w sposób taki nieprofesjonalny nazwijmy tak ja jestem absolutnie zgadzam ale, ale jakieś Alenia, że jednak zachęcałoby może w tym sensie do takiego takiej ciekawości tego co się dzieje tego jeśli jest moim ciałem tego co się działo z ciałem dziecka i też to też ułatwi nam za reagowanie w takiej sytuacji, dlatego że my też wiemy o tym to jest dobrze dosyć badane w medycynie, że jeżeli czegoś boimy to bywa żal, że reagujemy na to agresywnie, jeżeli może się zdarzyć także, jeżeli coś nas tutaj przerośnie zaskoczy nie wiem jak zareagować to np. na przyczynę albo zakażemy właśnie albo ukarzemy w jaki sposób, więc to nie jest taka rzecz, która wpłynie pozytywnie np. na zaufanie dziecka albo na taką taką naturalną ciekawość, w której nie ma nic złego, a ja też nie buduje żadnej granicy też nie uczy przyzwoitości w cudzysłowie ta tutaj to słowo, żeby także to jest ważne żeby, żebyśmy my też, budując swoją wiedzę ułatwiamy sobie zadanie, jakim jest kontakt z takim lekarzem zbliżamy się do końca zadziałał jednak jeszcze 1 rzecz bym chciała powiedzieć też odniesie z kolei do tego co co mówisz Ola, bo budowanie relacji z dzieckiem to jest oczywiście zadanie na całe życie prawda i oczywiście od momentu, w którym dziecko się rodzi i to, że rodzic jest w stanie oswoić zaciekawić tym co dziecko przeżywa znaleźć dla niego czas poszukać w nim materiałów jakiejś książki, a właśnie nie nie krzyczeć na to dziecko nie karać za zainteresowanie się ciałem to już naprawdę zrobi robotę taki też umiejętność, jakby wykształcenia dziecka takiego stawiania granic pisze o bezpieczeństwie w tej książce jest niezwykle ważne akurat jak mówiliście o edukacji seksualnej przypomniał się serial seks edukacja prawda, której matka i seksuologiem i to właśnie bohater stawia granice, że nie chce pewnej wiedzy jak będzie chciał ją sobie zdobędzie dziękuję za to, ale własną wiedzę tutaj też też ten ten ten element autonomii dziecka jest tutaj niezwykle istotny, dlaczego zwrócił uwagę na to bezpieczeństwo, bo co edukacja powinna być przywileje powinna być koniecznością dbania o dziecko to też właśnie nauczenie pewnych rzeczy np. w kontekście granic o tym też pisze w tej książce moim zdaniem to jest niezwykle ważny element przemoc seksualna przekraczanie granic to jest taki wątek, który często w audycji poruszamy, a uczenie się tego pominąć bardzo bardzo wcześnie, bo ten no być ofiarą to to nie jest jakby grupa osób tylko dorosłych również dzieciaki są i umiejętne odpowiedzi też dziecka czy np. przekazania tego, że granica przekroczona jest też wiedzą, którą dziecko powinno mieć jest to 1 rzecz jeśli mogę jeśli mogę się odnieść, bo tu nie chodzi wyłącznie o granice dotyczące ciała i możliwości wykorzystania tego ciała, ale np. dotyczącej dotyczącej wiedzy czy treści, które dziecko może może dostawać jedną z troski rodziców opiekunów, które Auxerre to oczywiście 1 wątek, ale w tym granic, które teraz 7 do głowy, bo 1 troskę rodziców opiekunów Reja dostaję czytam to jest to noże dziecko jeszcze na cześć chcę czytać jakiś rozdział, ale pozostałych nie, bo to nie jest książka do przeczytania od razu tak jakby zastanawiali się czy aby na pewno dziecku można dać tę książkę z takim założeniem, że ma przeczytać od deski do deski i ja dlatego już we wstępie napisałam o tych granicach, żeby dziecko czytało to na co jest gotowe jeśli poczuje, że czegoś nie chce to jest za wcześnie, że interesuje go tylko płeć własna ATA płeć odmienna to jest za wcześnie, żeby po prostu tego nie robiło ta książka może sobie spokojnie leżeć leżeć na półce jeśli dziecko zaciekawi się innymi treściami to wtedy może ponieść sięgnąć to jest też granica co ja jestem gotowa przyjąć czy to jest w ogóle w obszarze moich zainteresowań może seks jeszcze nie prawda, ale np. budowa anatomiczna moja i płci odmiennej niż moja jak najbardziej będzie dla mnie na ten moment na ten moment dobra i kończąc to jest bardzo ważnym elementem to mówimy o pewnej interdyscyplinarności tej wiedzy też Wieloaspektowość tej wiedzy, cytując klasyka seksuologia to nie jest edukacja seksualna to nie jest nauka składania w wyciąganiu mówimy o pewnym szerokim kontekście przypominam państwu, że w przyszłym tygodniu zgodnie z naszym dwutygodniowym rytmem słyszymy się z państwem na żywo będzie można też do nas zadzwonić, ale są państwo czy mogą być państwo z nami w ciągłym kontakcie właśnie poprzez maila seks małpa TOK kropkę FM albo sędzia czy instagram czy Facebook nie to uznać za państwo pod wynikiem seks w toku dziękuję bardzo, proszę by zawsze jestem w pogotowiu, żeby ją już tutaj zachęcamy państwa do do słuchania naszych podcastów po wątek np. seksualność osób z niepełnosprawnościami był poruszany w naszych audycjach profesorem jak jakiem czy czy właśnie tak Jaś, a wyżej chodniki warto się zgłasza się jeszcze, bo chciałaby 1 rzecz powiedzieć, że mam wrażenie, że nie wyczerpaliśmy tego tematu jestem pewna, że wyczerpaliśmy tematu poruszyliśmy pewną pewien wycinek tego tematu także mam nadzieję zaś przyjmiesz zaproszenie już teraz jeszcze raz albo i jeszcze wiele razy do nas audyt jest bardzo gdzie będziemy mogli skupić na trudne pewnych obszarach, czyli np. jak jak edukacja wpływa na kwestie budowanie bezpieczeństwa relacji czy czy w ogóle takiej dojrzałości w sferze seksualnej jeśli państwo są zainteresowani zachęcamy do wysyłania wiadomości na ten temat tak edycjami pytaniami na naszego maila przypomnij my albo zapomniała jak małpa TOK kropkę FM dziękuję także także dlatego właśnie maila albo przez wiadomości na Instagramie bądź Facebooku zachęcam też zachęcamy państwa do czytania książek m.in. do książki Izy i związek też do twoich wcześniejszych publikacji też i też do publikacji innych autorytetów w tej dziedzinie, bo wiedza to siła dzisiejszą audycję prowadzi dla państwa dr Aleksandra Krasowska seksuolożka specjalista psychiatra oraz dr Robert Kowalczyk psychoterapeuta seksuolog naszą gościnią była Iza jąderek autorka książki bardzo dziękuję dobranoc dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SEXAUDYCJA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA