REKLAMA

"Nieuczciwy" film Serhieja Łoźnicy ["Babi Jar. Konteksty"]

Światopodgląd
Data emisji:
2022-05-10 15:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz już w piątek 13maja zaczyna się rusza festiwal Millennium Docs Against Gravity, a więc festiwal filmowy filmów dokumentalnych najpierw prezes do 22maja potrwa jego wersja kinowa dla tych wszystkich państwa, którzy są poza zasięgiem albo nie czują się pewnie od razu informuje, że 24maja do 5czerwca odbędzie się część online tego festiwalu, o czym informuje z przyjemnością również, dlatego że Radia TOK FM ma nad festiwalem patronat, a Rozwiń » więc rusza już w piątek, ale my już dziś chciałybyśmy w światopoglądzie porozmawiać o wdaje się niezwykle ważnym a, ale też chyba mogę powiedzieć kontrowersyjnym filmie, który polscy widzowie będą mogli zobaczyć na festiwalu uznanego reżysera twórcy ukraińskiego Syria różnicy to jest film dokumentalny Babi Jar konteksty oczywiście kontekst dotyczą mordu 2009. 30września czterdziestego pierwszego roku niemieckie oddziały ONZ z grupy, ale wspierane przez 2 bataliony policji ukraińskiej w wąwozie Babi Jar to jest w Kijowie w zasadzie pod Kijowem zastrzeliły ponad 33 000 Żydów i mam ci państwo, którzy znają różnicę domyślają się, że jest to film oparty na materiałach filmowych tamte z tamtych z tamtego czasu głównie propagandowych tak nazistowskich, jaki radzieckich, ale nie tylko na kontekst to jest oczywiście opowieść o tym co się działo wcześniej co się działo przy okazji czyli by lepiej zrozumieć dynamikę czy mechanizm tamtejszych zbrodni tamtejszych totalitaryzmów, a w ten sposób, chociaż trochę próbować zrozumieć jak mogło do tego ludobójstwa dojść do tych mordów w babim Jarze połączyliśmy się w światopoglądzie dr Aleksandrą Iwaniuk dzień dobry dzień dobry dr Iwaniuk jest politolożka związana z ukraińskim domem w Warszawie i zapytałabym też pisarką artystką zapytałabym panią na początek oglądałam ten film zrobił na mnie ogromne wrażenie uważam, że film Łoźnicy w PR robiony tą metodą materiałów archiwalnych bywają dla mnie czasami trochę zbyt ciągną zbyt nudne ten film oczywiście jest no poruszający właśnie też dzięki tym materiałom archiwalnym, ale cały czas oglądałam kilka dni temu zastanawiam się czy też w ogóle dobry moment, żeby ten film oglądać i w ogóle o nim rozmawiać rozmawiać w kontekście również pamięci historycznej Ukrainie albo niepamięci historycznej o tym jak właśnie dziś się rozmawia Anna, gdy opowiada o tamtych wydarzeniach cały czas w obliczu oczywiście tej strasznej wojny, która ma miejsce mam poczucie, że nie to nie jest dobra trzeba zrobić do tych przez 8 lat po czternastym roku np. no albo nie wiem poczekać jak pani się do tego odnosi rzeczy uważam, że nie ma na coś takiego dobrego momentu zawsze są jakieś, ale i ja bym się nie ma ja bym inaczej postawił pytanie czy to jest dobra metoda, a nie dobry moment, bo tutaj trzeba powiedzieć, że z wielu z nich, do którego ja mam duży szacunek jako do reżysera jako osoby, które naprawdę jest wrażliwy ona na te kwestie ani kwestie Holokaustu i tego w jaki sposób historia była odbierana i wciąż jest odbierana w Ukrainie on został niestety albo no po prostu tak tak się złożyło, że dzięki temu albo, dlatego że pewien sposób ma swoją pozycję, a on okazał się w centrum te też skandalu na Ukrainie, a mi właśnie, dlatego że no, dlatego że chce naciska na tym, że trzeba mówić nie patrząc na to czy jest to dobry moment czy nie trzeba mówić o tym co się stało trzeba nad tym pracować nad tą pamięcią tylko dodam, że został wyrzucony wykluczone z ukraińskiej Akademii filmowej oficjalnie za sprzeciw wobec bojkotowania nie chciał zgodzić na taki pełen Bałka bojkot rosyjskich filmowców czy ich filmów dla równowagi dodam, że sam wcześniej odszedł z europejskiej Akademii filmowej dlatego uważam, że jest bezzębne reaguje jakoś tak bardzo mi jako FLA na tę wojnę, więc rzeczywiście w właśnie to jest Sergiej Łoźnica dokładnie, czyli on jest taką osobą niuansów i on próbuje się odnaleźć w tej rzeczywistości nie nie radykalizują się jednocześnie właśnie w kierują się zasadą, że nie ma dobrego momentu trzeba mówić o rzeczach trudnych nie przepracowanych bo, jaką sam zresztą powiedział to jest takie piętno ten Babi Jar jest pozostaje wciąż takim nie przepracowanym piętnem na mieście na jej mieszkańcach i trzeba z tą historią się rozliczyć i on jest taką osobą, która idzie wbrew wbrew temu co mówi większość wbrew narracji historycznej on próbuje cały czas z tym jestem przekazem jakoś dojść do do do wielu osób natomiast, że ta metoda, którą to 8 został zrobiony nie jest do końca uczciwa myślę, że to było nie było zrobiono świadomie on w ogóle zamierza zrobić coś zupełnie co innego i był inspirowany, a zresztą książką Anatolija Kuzniecowa Babi Jar, która tak się nazywa bardzo ważną książką, która pokazuje, a pokazała na ile te zbrodnie radzieckiej i zbrodnie nazistowskie były obecne w Kijowie i pokazał to w sposób właśnie nietypowej w sposób prawdziwy wtedy ten pisarz był małym chłopcem i ta książka najbardziej zainspirowała rolnicy i on chciał właściwie zrobić zupełnie innych firm ale, ponieważ był koronawirus, ponieważ były różne ograniczenia i on pracował bardzo długo na ten temat to w końcu wyszło także on po prostu wziął te zdjęcia te z różnych archiwum i zwłaszcza propagandowe zdjęcia, z których tak, jakby skleił ten film i ja bym nie miała może problemu tak dużego ten film, gdyby on się nie nazywał konteksty Babi Jar kontekst jak go nazwała bawi jak bez kontekstu, bo tak naprawdę nie siedzą w tym temacie nie będąc w obu obeznany z tym co się działo, dlaczego jest bardzo łatwo właściwie mi kupić propagandową narrację zamiast tego, żeby zdać sobie sprawę co, dlaczego tam się działo zarówno we Lwowie jak w Stanisławowie jak w Kijowie jak w Gazecie, której cytat, ale pod okupacyjnej wołyńskiej, której cytat on przywołuje przytacza jako potwierdzenia i takiego takiej uciechy Ukraińców z tego co się stało ba wymiaru jest bardzo dużo rzeczy, które po prostu mniejsze wydaje dziennikarską np. że to absolutnie nie do akceptacji ich bez kontekstu Voo to jest po prostu słabe takie jak ja przyznam, że też miał taką myśl że, że nie ma szans, żeby widz, który nie jest właśnie jako Super obeznany w związku z rozumiał wszystko, dlatego że no zrezygnował z wszelkich podpisów napisów no właśnie w środku filmuje w zasadzie to co ja powiedziałem na samym początku i to prawie, że tyle tak zgadzam się, że tutaj na różnych poziomach zabrakło, a mało zabrakło znowu kontekst selekcji materiałów z montażu w tekstach czy czy właśnie braku takiego wytłumaczenia, które by się tu należało i niestety wtedy widzimy coś zupełnie innego coś co akurat akurat teraz w ten jak każdy inny, ale jeszcze bardziej zły moment, a no pokazuje rzeczywistość i inną bardzo niekorzystnie bardzo na czym mnie nie i to znajdzie, gdy SMR najgorszy moment także pokazać coś takiego co co nie jest też obiektywne mniej on sam zresztą w wywiadzie mówił, że kolaboracja nie miało miejsce w wielu państwach pod okupacją, że to jest to to jest zawsze jakiś odsetek społeczeństwa i jeśli rzeczywiście orientować się patrzeć tylko na te propagandowe ujęcia i nie rozumieć, dlaczego w, jaki sposób, jaki procent też Lubosz mieszkańców, a tak się zachowywał to bardzo łatwo jest wpaść w narrację właściwie kremlowską jeśli chodzi o Ukrainę i Ukraińców i ja nie bardzo rozumiem, jakby nic nie bardzo widzę, żeby to przyniosło jakiś jakieś korzyści natomiast myślę, że intencja reżysera naprawdę były dobre w tym sensie, że on w odróżnieniu od wielu od wielu wielu wielu innych osób, dla których nigdy nie będzie dobrego momentu na to, żeby porozmawiać no ale teraz chodzi też tera rozumieją środki wolne, w której no atakująca Rosja tak już może wulgarnie kłamie właśnie wykorzystuje tę pamięć wywracają odwraca ach, no kompletnie tworzy Kiss światy równoległe to tym bardziej jeszcze w obliczu tego, o czym pani mówi to znaczy ja też miał takiego poczucia na to tym bardziej wprowadza chaos i utrudnia zrozumienie tak naprawdę tego co co no na drugiej wojny tych tych skrzywionych ziem, o których pisał Snyder tak dokładnie, kiedy w taki sposób to są, jakby gra z ekstremalnie to jest bardzo wtedy jest bardzo trudno na poziomie społecznym rozmawiać o tych trudnych wydarzeniach, bo w ten sposób, jaki oni one zostały przedstawione firmy o różnicy to jest bardzo trudno w ogóle nawet podchodzić do dyskusji, kiedy jest tyle nie pytań nie zadanych nieodpowiedzialnych kontekstu nie wprowadzonego jeszcze to jest to idzie na też na zewnątrz to idzie świat to pokazuje rzeczywiście, a w taki sposób i Ukraińców, których byśmy też nie uważam znaczy mimo tego, że dużo rzeczy się wydarzyło i o nich trzeba rozmawiać ten film nie pokazuje całości nie pokazuje różnych stron, bo on jest naprawdę zresztą sam reżyser mówi o tych zdjęciach propagandowych mówi my po prostu na ile zaangażowane więcej nie bardzo rozumiem, a Unii celu tego niestety boję się, że takie firmy one nie bardzo prowadzą do dyskusji nawet samej Ukrainie, a wielu osób coraz bardziej są gotowi do tego, żeby rozmawiać o tym, żeby coś zrobić z tą pamięcią natomiast on prowadzi do takiej właśnie do tego, żeby w ogóle do zaprzeczenia raczej do tego, żeby powiedzieć rolnicy za, że nie jest patriotycznej, że on, a jest albo takiej, a taka osoba naiwna, którą wykorzystują i celu tego, żeby poszerzać poszerzać niekorzystne obrazy Ukraińców i Ukrainy albo, a inni no po prostu mułu EU no nie jest wystarczająco uczciwy jest bardzo przykro i bardzo szkoda, bo myślę myślę, że można było zrobić to lepiej i nawet ten sam film z kontekstem właśnie z kontekstem i można było pokazać pot z innej perspektywy i wtedy nie ma problemu wtedy można rozmawiać i wtedy myślę, że byłoby po prostu więcej przestrzeni też samej Ukrainie do rozmowy Obamy ja jarzy mi o tym co się wydarzyło, a rozum tak na koniec on jest odrzucony tak krytykowany czy ignorowany ludzie mają teraz jakby trochę coś innego na głowie niż filmy znaczy ten film został bardzo źle przyjętej w Ukrainie i krytycy i historycy i politycy też pokaz powiedzieli komentowali to skomentowali to w sposób ostry, a więc on teraz no no jest w takiej w takiej pozycji dostać nie nie komfortowej, a no i też dlatego on akurat okazał się w środku tego skandalu, ponieważ mamy taki problem w tym centrum Holokaustu mamy prywatną inicjatywę i mamy państwową i wciąż nie możemy tutaj znaleźć takiej odpowiedniej Formuły w jaki sposób powinno się o tym pamiętać w jaki sposób uszanować to co się tam i uszanować tych ofiar i niestety wciąż to jestem taki o akurat, dlatego że lotnicy okazał się w centrum tego skandalu, a jego film został zlecony przez tą inicjatywę prywatną sfinansowano też częściowo przez rosyjskich oligarchów i niektóre niektórzy są listy do do do Putina no to to już pokazuje na ile w ogóle ta sytuacja jest no powiedziałbym nawet taka brudna i i na ile on nie ma nie można się za bardzo spodziewać, że różnica będzie teraz miał w ogóle dobrą reputację też Ukrainie bardzo bardzo dziękuję za rozmowę dr Oleksandra Iwaniuk politolożka z ukraińskiego domu w Warszawie była państwa gościem informacje apka świat podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA