REKLAMA

Pierwsza spowiedź

Kwadrans Filozofa
Data emisji:
2022-05-10 19:20
Prowadzący:
Czas trwania:
10:53 min.
Udostępnij:

Zmuszanie ośmiolatków do spowiedzi to bez wątpienia nadużycie. Nieumocowane - dodajmy - w katolickiej doktrynie. Czemu tak naprawdę służy i czy należy z niego zrezygnować?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a kwadrans filozofa Tomasz Stawiszyński dzień dobry przy okazji majowych pierwszych komunii świętych, a przynajmniej tak mi się wydaje, że właśnie przy tej okazji powrócił głównie w mediach społecznościowych temat pierwszej spowiedzi przedstawiciele szeroko rozumianej lewicy krytykują ten wysoce problematyczny obyczaj, bo przecież nie żaden niezbywalne aspekt doktryny katolickiej o tym jeszcze za chwila przedstawiciele prawicy natomiast oraz liberałowie np. prof. Marcin Rozwiń » Matczak krytykują lewicową krytykę, odwołując się do najrozmaitszych argumentów te prawicowe argumenty ugruntowane religijnie wskazująca, że mamy do czynienia ze składową pewnego światopoglądu i zespołu praktyk religijnych pominę odniosę się natomiast, zanim przejdę do Meritum do tych przytoczonych przez rzeczonego prof. Matczaka powiada on mianowicie w 2 w swoich tweetach, że po pierwsze, liberalne ataki na religię napędzają postawę skrajnie konserwatywna, a zatem krytyka pierwszej spowiedzi domyślnie wzmacnia tylko radykalne formy religijności, które ma być wymierzona po drugie, zaś, że atakowanie cytuje ponad 800 letniej praktyki religijnej jest przeciwskuteczne i prowadzi dokładnie do tych samych co wcześniej wspomniane konsekwencji powiedzmy od razu, że istotnie pewna nadmiarowa antyklerykalna pasja cechująca jakąś tam grupę ateistów traktujących swój ateizm z żarliwością ściśle religijną są tacy bez wątpienia może faktycznie odpychać nie tylko osoby zdecydowanie identyfikujące się jakimś konkretnym wyznaniem, ale także osoby niezdecydowane czy też tzw. poszukujące sądzę, że ten właśnie casus można było zaobserwować np. w działalności politycznej Janusza Palikota skądinąd człowieka, który ma niebagatelne zasługi w ogromnym z Brukseli nowa New i prymitywny Giovanni języka debaty publicznej co jest o tyle zaskakujące czy było o tyle zaskakujące, że się wszak ten człowiek parał i para filozofią no ale to temat na inny felieton w każdym razie, owszem, efekt, o którym pisze Matczak być może faktycznie występuje być może faktycznie jest także tego rodzaju krytyka utwardza tylko tych przekonanych w tym, że ich przekonania, które poddawane są takiej krytyce są właściwe no ale rodzi to 2 pytania pierwsze czy wobec tego należy zaprzestać krytyki kościoła religii w szczególności w tym przypadku tzw. pierwszej spowiedzi oraz drugie czy okoliczność, że coś jest bardzo stare np. ma ponad 800 lat w jakikolwiek sposób przesądza o jego wartości no i powinno ograniczać możliwość krytyki odpowiedź na pierwsze pytanie jest oczywista nie krytyka powinna być rzecz jasna merytoryczna powinna unikać emocjonalnego zacietrzewienia chamstwa brutalności natomiast nie jest żadną przesłanką do jej niepodejmowania to, że ktoś wobec kogo się ją podejmie może na różne sposoby jej nie przyjąć do wiadomości po prostu argumenty przeciwko pierwszej spowiedzi, czyli Uściślijmy spowiedzi praktykowanej przez ośmioletnie dzieci w przededniu tzw. pierwszej komunii świętej Otóż argumenty przeciwko tej praktyce są albo zasadne albo niezasadna jeśli zasadne no to należy rozważyć modyfikację tej praktyki albo rezygnację z tej praktyki, bo tak nakazują fakty i elementarna racjonalność jest dalece zaawansowanym politycznym społecznym pragmatyzmem nie powiedzieć cynizmem jest także cechą definicyjne manipulacji uzależnienie treści komunikatu czy w ogóle aktu komunikacji od efektu, jaki on wywrze istotą manipulacji jest bowiem właśnie komunikowanie się po to, żeby wywrzeć określony wpływ osiągnąć określony efekt nie zaś po to, żeby przekazać komuś pewne informacje imię rzetelności prawdy odpowiedź na pytanie drugie jest równie oczywista to, że jakaś praktyka albo przekonanie liczy sobie kilkaset albo nawet kilka tysięcy lat w żadnym razie nie przesądza o jego użyteczności czy adekwatności historia uczy, że ludzie żywili przez bardzo długi czas cały szereg przekonań zupełnie nieprawdziwych vide choćby przekonanie o tym, że ziemia jest płaska słońce krąży wokół niej oraz stosowali z powodzeniem przez pokolenia rozmaite praktyki, które wbrew intencjom szczerej wierze nie były wcale pożyteczne, lecz wręcz przeciwnie pokaźną listę takich praktyk dostarcza choćby historia medycynę, ale przecież nie wyłącznie nie tylko praktyki medyczne to bowiem chodzi, ale i rozmaite praktyki społeczne oraz last not least religijne zresztą religijne to często były właśnie społeczne medyczne nawiasem mówiąc czy argument tradycji zastosowałby Matczak także do obecnego w niektórych krajach islamskich zwyczaju obrzezania dziewczynek nie porównuje spowiedzi obrzezania dziewczynek, żeby było jasne pokazuje tylko, że tak konstruowana argumentacja jest wadliwa o tym czy chcemy by jakaś praktyka była dopuszczalna łącznie nie może decydować jej wiek metrykalnych, a jedynie toczy jest do pogodzenia z naszym współczesnym stanem wiedzy i wrażliwością moralną w odpowiedzi kilkulatków już ponad dekadę temu pisał rozlegle prof. Tadeusz Bartoś, który bodaj jako pierwszy zainicjował publiczną dyskusję na ten temat najważniejszym aspektem sprawy jest to, że z punktu widzenia doktryny katolickiej jest to kwestia absolutnie niekonieczna ta pierwsza spowiedź doktryna nie nakazuje żadnej pierwszej spowiedzi w wieku 8 lat przeciwnie powiada, że to chrzest jest bramą sakramentów każdy zatem kto zostanie ochrzczony może przyjmować komunii i nie potrzeba do tego żadnej pierwszej spowiedzi w wielu krajach katolickich nie ma czegoś takiego nikt się ośmioletnim dzieciom nie każe spowiadać z bezwstydnym uczynków popełnianych samemu albo kimś innym i nieskromne albo bezwstydnym myśli to cytat jest to zatem sprawa obyczajowości ani żadna święta reguła zmiana takiego obyczaju nie jest, więc żadnym zamachem na ponad 8 letnią tradycję, a zwykła modyfikacja czegoś co z punktu widzenia dzisiejszej psychologii, ale moralności jest po prostu nikomu do niczego niepotrzebnym szkodliwym anachronizmem, a w strachu mając już od tego, że kilkuletnie dziecko nie jest w stanie zrozumieć idei grzechu generowanie w nim poczucia, że jest brudne i złe kierowanie jego uwagi na własne myśli pod kątem ich czystości oraz prawowierności instalowanie w jego świecie wewnętrznym jakiegoś nieustannie 24 godziny na dobę obserwującego każdy jego gest i słyszącego każdą jego myśli bytu, a na koniec łaskawe odpuszczanie dotychczasowych przewin przez przedstawiciela instytucji, która odtąd ma już sprawować stały nadzór nad jego myślami oraz uczynkami i przed którą ma ono z nich regularnie zdawać sprawę Otóż to wszystko jest głęboko niewłaściwe i niczym kompletnie nieuzasadniona no może niekoniecznie niczym wspominany już tutaj Tadeusz Bartoś zwracał uwagę na to jak doskonałym mechanizmem głęboko psychologicznie wiążącym jest stosowanie tego rodzaju technik manipulacji na bardzo młodym umyśle z pewnością wiele słuchających mnie teraz osób, które miały w dzieciństwie tego rodzaju doświadczenia, a dziś od katolicyzmu są dalekie potwierdzi, że pewne głęboko zakorzenione lęki obawy i racjonalne poczucie winy albo wstydu, że to wszystko wytworzone m.in. właśnie przez wczesną spowiedź gdzieś jakoś subtelnie jest obecna niezwykle intensywne emocje przeżycia, zwłaszcza dotyczące spraw tak delikatnych jak obraz siebie poczucie własnej wartości lęk wstyd zostają człowiek gdzieś głęboko i często w sposób nieświadomy warunkują głębi jego życie tutaj mamy dodatkowo do czynienia ze specyficzną dynamiką najpierw indukuje się bezbronnymi niezdolnym jeszcze do realnej autorefleksji dziecku głębokie irracjonalne przekonanie, że jest brudne i zła, że jego umysł ciało to siedlisko niebezpieczeństw ono samo natomiast musi prosić o pomoc w zażegnaniu tych niebezpieczeństw przedstawicieli mocarne instytucji ci zaś obwieszczają następnie, że za ich pośrednictwem płynie wypaczając wszystko i uśmierzające lęki Boska miłość jest, więc klasyczna sekwencja najpierw intensywna frustracja, a następnie intensywna ulga, żeby jednak dostać ulgę trzeba się określony sposób zachować m.in. złożyć akces do instytucji, która ulga dystrybuuje i koło się zamek że, więc ze wczesnej spowiedzi powinno się zrezygnować to jest w miarę jasna jak to zrobić natomiast to jest już zupełnie inna sprawa i temat na inne rozważania daleki byłbym tutaj w każdym razie od naiwnego przekonania, że da się coś w tej sprawie uzyskać odgórnymi zakazami nakazami inicjatywa musi być oddolna i miejmy nadzieję, że się prędzej czy później pojawi, czego z całego serca życzę wszystkim, którzy na to doświadczenie mają szansę nie być wystawieni bardzo dziękuję Tomasz Stawiszyński do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA