REKLAMA

Ruszyła kolejna szkoła ukraińska. "Nasz model można odtworzyć w innych miastach. Potrzebne jest tylko wsparcie rządu"

TOK360
Data emisji:
2022-05-10 18:50
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
08:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360, a gościnią TOK 360 jest Magda Garncarek inicjatorka akcji otwieramy szkoły dzień dobry dzień dobry dobry wieczór przestrzeń w warszawskim biurowcu została przerobiona na ukraińską szkołę opowiadaliśmy państwu inicjatywie w marcu teraz znów się słyszymy szkoła wczoraj ruszyła na jak było na przygotowania trwały 2 miesiące dzieci już faktycznie się uczą ten pierwszy dzień był na swój sposób powiedziałbym oszałamiający zarówno dla nas jako organizatorów Rozwiń » całego tego zamieszania i też dla dzieci i nauczycieli, więc c wbrew oczekiwaniu czy te moc, czego jak można byłoby sobie wyobrażać to wejście dzieci było takie bardzo spokojne ciche wszyscy jeszcze oswajają swoją nową przestrzeń swoje nowe znajomości nie mamy dzwonków, więc przerwy można poznać po tym, że więcej dzieci przebywa w częściach wspólnych no tak rozglądają się jeszcze wczoraj byli mocno niepewni bardzo chce właśnie spokojnie hałaśliwi i myślę, że za kilka dni sytuacja może wyglądać zupełnie inaczej przypomnijmy jak do tego doszło, że w sercu Mordoru powstała ukraińska szkoła jak wybuchła wojna i zaczęliśmy zastanawiać się nad konsekwencjami wylana na różnych poziomach tej tragedii to w którymś momencie doszliśmy do wniosku, że skoro bardzo dużo ludzi będzie szukać u nas w Polsce schronienia przed wojną w większości to są kobiety z dziećmi bardzo duże wśród uchodźców jest dzieci na to po pojawia się taka myśl, że musimy zrobić miejsce także faktycznie móc ich tu przyjąć zaproponować jakieś warunki do w miarę normalnego funkcjonowania i jednocześnie zdajemy sobie sprawę z tego wszyscy, że uchodźcy kierują się głównie do dużych ośrodków miejskich, ponieważ tutaj jest łatwiej o pracę, a tak się nieszczęśliwie składa, że wykorzysta środków miejskich polskie szkoły publicznej bywają już przepełnione, a więc ana dodatek brakuje polskich nauczycieli, więc zaczęliśmy tutaj szukać dróg alternatywnych rozwiązań i skojarzyliśmy to faktem, że w wyniku pandemii mocno zmieniła się sytuacja na rynku nieruchomości konkretnie w biurowcach pojawiło się pewne pustostany na zaczęliśmy szukać takich miejsc, które moglibyśmy na nowy zupełnie nową funkcję nietypową jak standardy biurowe zastosować mieliśmy dużo szczęścia, ponieważ trafiliśmy na firmy im fajne, która bardzo szybko podjęła decyzję teraz perspektywy czasu jak spotkaliśmy się właśnie na oglądanie tej przestrzeni szkoły wszyscy doszliśmy do wniosku że, podejmując decyzję 2 miesiące temu nikt z nas tak naprawdę nie zdawał sobie stan sprawy co robimy i tu się wszystko wiąże natomiast no jesteśmy wszyscy zadowoleni z tego, że podjęliśmy taką decyzję, iż udało się ten projekt doprowadzić do końca to była inicjatywa całkowicie oddolna tak rząd nie pomógł nie powinien, a tak powinien, bo rozwiązania, które przygotowaliśmy pozornie zmyślą o ukraińskich dzieciach tak naprawdę opłacają się obu stronom w sensie tym polskim dzieciom też się opłaca ponieważ, jeżeli doprowadzimy do jeszcze większego przepełnienia szkół publicznych no to niestety nic dobrego z tego wyniknie obawiam się, że może stać się to tutaj wyłącznie pożywką dla takich narastającej niechęci czy wręcz konfliktów społecznych w ogóle mamy tutaj na kanwie tych naszych doświadczeń różne pomysły, które chętnie się dzielimy i który chętnie też byśmy się podzielili z rządem czy ministerstwo edukacji przykładowo to co rząd właśnie na poziomie rozwiązań systemowych mógłby zrobić to np. wesprzeć finansowo takiej inicjatywy jak nasza nie mówię koniecznie naszej, bo akurat tutaj dobrze poradziliśmy, ale przecież ten model można byłoby też tworzyć innych miastach, w których są dostępne przestrzenie poza tym pozostaje jeszcze kwestia finansowania wynagrodzeń nauczycieli my też tutaj bez staramy się to działania fundraising wyprowadzić kolejna opcja to jest otworzyć polskie szkoły po godzinach przynajmniej te, które działają w trybie dwuzmianowym, które można byłoby udostępnić całą gotową przecież infrastrukturą bez konieczności żadnych remontów tak, żeby nauczyciele ukraińscy mogli prowadzić ze swoimi uczniami naukę w systemie ukraińskim nauczyciele tutaj są nauczycielki głównie mężczyźni walczą są potrzebni swoim dzieciom potrzebują pracy w zawodzie więc, dlaczego tego nie umożliwić nam przede wszystkim marzy mi się, żeby rząd przestał dzielić te trochę populistycznie dzieci na polskie ukraińskie czy inne, bo tak jak śpiewał Majka Jeżowska wszystkie dzieci nasze są i mówiąc już raz zupełnie serio to my dorośli jesteśmy odpowiedzialni za świat w jakim przebywają dzieci i powinniśmy zrobić wszystko, żeby zapewnić jak najlepsze warunki, żeby dzieci po prostu być dziećmi ani mierzyć się z tragicznymi sytuacjami pamiętam, że jak rozmawialiśmy 1,5 miesiąca temu zainteresowanie tą ukraińską szkołę, która właśnie ruszyła było ogromne to było bodaj 10 osób na miejsce czy więcej rosło ja wiem, że pani teraz musi być zmęczona wysiłkiem tych ostatnich 2 miesięcy, a ja teraz zapytam co dalej czy może powstaną kolejne takie inicjatywy, ale muszę adrenalina jeszcze nas trzyma szczerze mówiąc okazało się, że po 2 miesiącach wszyscy wyszliśmy na taki poziom adrenaliny, że się organizm długo trawi, więc proszę nie czuć się w innym, zadając pytanie, bo oczywiście mamy już kolejnych tutaj dużo pomysłów i może faktycznie kilka odetchnie my, ale za chwilę zabieramy się do pracy, bo jeżeli chodzi o samą inicjatywę otwieramy szkoły w tym wydaniu ukraińskim, czyli utworzenia ukraińskich szkół to liczymy jednak tutaj, że uda się wypracować jakieś systemowe wsparcie chcemy się chce w przyszłym tygodniu mogą zaprosić przedstawicieli miasta do obejrzenia naszej szkoły w jaki sposób ona jest zaprojektowana w jaki sposób zorganizowane i liczymy na to, że jeżeli nasi goście zobaczą, że takie rozwiązania są skuteczne potrzebne to być może uda nam się otworzyć jeszcze nowe rozmowy, jeżeli chodzi o samą inicjatywę otwieramy szkoły tak w szerszym kontekście no to dla nas tutaj w ogóle w tej szkole w Mordorze bardzo ważna była kwestia jakości przestrzeni i zmian to szczęście, że architekcie fikcji Rek studio zgodzili się dołączyć do naszego projektu i wykonali naprawdę kawał świetnej roboty jest imponująca widziałem na Facebooku tak są zdjęcia na Facebooku bardzo się podobają i tutaj nawet pojawiają się takie komentarze wielka szkoda, że polskie szkoły dla polskich dzieci znowu tak nie wyglądają tutaj tylko pragnę uspokoić, że właśnie w dalszej kolejności chcemy się zajmą zająć w ogóle tą tematyką przestrzeni polskich placówek publicznych chcemy w ogóle nagłośnić ten temat, który nie jest jeszcze zbyt popularne mewy, a mianowicie tego w jaki sposób przestrzeń wpływa na samopoczucie dzieci nauczycieli na interakcji między nimi, a nawet na zdolności poznawcze, więc się będziemy zajmować architekcie z kolei z gry studia wspomnianego, którzy mają, żeby się wiele realizacji edukacyjnych nie zniechęcili się dalej chcą projektować szkoły marzy mi się budowanie nowoczesnych mądrych szkół z wykorzystaniem wiedzy nie tylko architektonicznej, ale też psychologicznej, a ja bardzo trzymam kciuki, żeby mieli do tego dużo okazji było obserwowałam z bliska przy pracy i mam pewne będą to świetne miejsca Magda Garncarek inicjatorka akcji otwieramy szkoły była z nami w TOK 360 za chwilę najważniejsze informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA