REKLAMA

Ciepłe dłonie Franza

OFF Czarek
Data emisji:
2022-05-11 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:44 min.
Udostępnij:

28 marca zmarł Franz Mohr, legendarny główny technik koncertowy Steinway & Sons. O pracy słynnego stroiciela opowiadał Andrzej Włodarczyk. Reportaż z wizyty w pracowni fortepianów POSŁUCHAJ

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan Andrzej Włodarczyk z pracowni pianin fortepianów w Słupnie pod Warszawą dzień dobre dzień dobry zawarta jest dobry słuchaczom dzień dobry słucha zachęcam słuchaczki słuchaczy, aby zerknęła do naszego archiwum i tam w 2017 roku znajdą państwo zmowy podcast zatytułowany co łączy królika i owce z fortepianem to by ład nasza taka wyprawa mini Rozwiń » reportaż rozmowa ale, ale wyprawa przede wszystkim do do Królestwa pana Andrzeja Włodarczyka niesamowitego Królestwa także co państwa także do tego podcastu co łączy królika owce z fortepianem, bo też fortepianach dzisiaj właściwie o tym co jej jak sprawić, żeby te fortepiany działały czy brzmiały jeszcze bardziej tak, jakbyśmy chcieli 28marca całkiem niedawno w wieku 94 lat zmarł legendarny można powiedzieć stroiciel, ale to pewnie nie oddaje to słowo nie oddaje tego kim był Franc Moore postać niezwykła przez ponad 24 lata był głównym trucicielem czy zdaje się jego oficjalny tytuł firmie stanu and Sons to wrzało zaś główny technik koncertowy jeśli się nie tyle legenda także, dlatego że pracował no z najwybitniejszymi pianistami, że wspomnę Glena GULDA czy Artura Rubinsteina ne no i Władimir Horowitz, który w, których cięcie nie jest dziwnych zdarzeń koncerty, jeżeli nie towarzyszył mu właśnie Franc Moore transport zaczynał jako Skrzypek chciał być chciał grać na instrumencie skończył wszystkie potrzebne szkoły i chciał być solistą tak jednak pewne zdrowotne komplikacje sprawiły, że nie mógł kontynuować swojej solowej kariery i od państwa do książki może, a może właśnie to za dużo gadam, bo wie bowiem, że pan Andrzej Włodarczyk też zna postać Franca Mora tak to faktycznie legendarny dystrofii ciel związany przede wszystkim z nowojorskim oddziałem firmy z tego nie są pracujący naprawdę z największymi pianistami, którzy grali największych scenach świata i w zasadzie można powiedzieć, że był to pierwszy stroiciel, który wyniósł ten zawód na taki, jakby piedestał, czyli wielu pianistów chciało, żeby obsługiwał ich instrumenty w przypadku kontraktów koncertów itd. zabiegali, jakby o jego względy jego par w jakość pracy była bardzo wysoka rozpoznał od razu, że pianiści mają bardzo różne potrzeby fortepianie, jakby 1 dziś w związku z tym cała obsługa serwisowa dążyła do tego, żeby zadowolić planistów często mówił, że na instrumencie Aśka Rubinsteina nie zagrałby Gulf albo odwrotnie, że mieli takie wyznaczniki potrzebne do swojej pracy, które mógł tylko wykonać najwyższej jakości techniki takim właśnie do France mur w urodził się w Niemczech ma bardzo bogatą biografię i bywał w różnych miejscach jeździł z komunistami w zasadzie po całym po całym świecie także wszystkie szczegóły można zobaczyć w książce przeczytać w książce moje życie z wielkimi pianistami także zapraszam do lektury książki gdzieś tam w interesie można można dostać jest jest bardzo ciekawa opowiada o różnych przygodach oprowadza opowiada również o pracy stroiciela co może dla nie wszystkich jest tak interesująca, ale robi to w sposób pasjonujący, bo to jednak jest kontakt z żywym instrumentem tak dalej właśnie, żeby instrument, kiedy myślimy pewnie takim trochę laickim okiem uchem i głową na czym polegałaby praca stoicie land to pewnie, żeby instrument by brzmiał dobrze najlepiej, żeby wszystko instrumenty brzmiały tak samo, ale Franc MON mówił, gdyby Bóg chciał, żeby wszystko instrumenty myślę fortepian tak samo brzmiały to po prostu tak stworzył każdy instrument jest inny każdy inaczej brzmi każdy ma swoje swoje indywidualny charakter w i też, gdy należy instrument, gdyby też połączyć z artystą, który na nim gra tak i różnie biegali jak trzeba mi uważnie można na czy tak poza strojenie, która jest jak bardzo ważną czynnością chodzi o to, żeby wszystkie dźwięki były odpowiednio podciągnięcie tak to nazwijmy wchodziły odpowiednie częstotliwości jest dużo rzeczy związanych, jakby z obsługą mechanizmu to znaczy 1 pianista będzie chciał, żeby sławić zapada musi na 10 mm drugi na 9 ten będzie chciał coś innego ten będzie chciał, żeby instrument był taki bardziej ostre brzmienie drugi będzie chciał, że bardziej był łagodny tych rzeczy jest bardzo dużo oczywiście, jeżeli jest trasa koncertowa jest 1 instrument to można poruszać się jak w obszarze, które pianista preferuje, czyli mówić, żeby przed koncertem przed nagraniem przygotować taki sposób instrumencie oczywiście możliwe natomiast najczęściej wygląda tak, że ta obsługa sprowadza się raczej tylko dostrojenia jakieś zdrowego korygowania nie można takiego instrumentu jak na zawołanie każdorazowo przed swe przedstawiać w obszarze regulacji intonacji tak dalej no bo to by było po prostu jego, jakby dogłębnie z niszczenie raczej trzeba się opierać na tym, że niektórzy pianiści mają swoje ulubione instrumenty no, jeżeli pianista jest tym w wysokiej klasy i ma dobre kontrakty może się poruszać instrumentem po świecie, ale raczej teraz to by mało osób tak tak działa wiem, że ze swoimi instrumentami w w Polsce często podróżuje Krystian Zimerman, a do artystów z jazzowych też kogoś by się znalazło, który ma tam powiedzmy instrument skrojony w jakimś nietypowym stroju na kleszcze można jeździć ze strojem, który strony na 432 serce no i inna duża firma zarząd, jeżeli salon z takim wynikiem raczej w tak to trening właśnie niedawno było nas pracownicy tam żeśmy to trafiali tak to bardzo sympatyczne instrument oni dużym wolumenie, ale bardzo bardzo specyficznej barwie i dobrze dobrze połączony z panem Marcinem także Ikonowicz to tutaj ciekawostka właśnie Apropos pianistów i tego, że potrzebują mieć na zawołanie stroiciela właśnie szczególnie na trasie koncertowej wspomniany wcześniej Horowitz którymś momencie był bardzo w czasie w czasie próby zirytowany mówi Franz coś tutaj jest klawisze nie tak proszę się zerknie NATO, więc Franc formą i mistrzu potrzebuje pół godziny, żeby to zrobić, żeby naprawić ami w tym czasie może po prostu sobie jakąś kawkę wypije raz zrobi przerwę no, więc Horowitz poszedł na kawę wrócił za pół godziny Moore mówi, proszę bardzo, no tak od razu lepiej wszystko okej oczywiście transport nie kiwnął palcem nic nie zrobił, ale Horowitz wywrócił przekonanie, że jest dużo lepiej w jest jest to dobry przykład na to, że stroiciel musi się również poruszać w obszarach psychologicznej pracy z pianistą, bo wiadomo, że czasami przed koncertem jest kłębkiem nerwów musi go uspokoić musi zapewnić komfort pracy wszystkim, jakby dostępnymi metodami dobrze widać np. po pracy japońskich techników, którzy po prostu nas szokują, bo np. noszą torby za pianistą przynoszą kawę po prostu dbają proszę o sukces w każdym aspekcie nawet nie wykraczającym poza obsługa instrumentów o drogach jest trochę inaczej no to też jest chyba to też jest zdaje się je de no z udogodnień można z pomysłów, które wprowadziła firma stanu and Sons, która uczyniła, gdyby takiego technika koncertowego jak to się zdaje się o nich nazywało nie tylko osobę, która potrafiła zająć instrumentem, ale też osobę, która była towarzyszem osoby o osoby, która potrafiła właśnie zrozumieć artystę i być takim kompanem tego artysty właśnie w tych trudnych stresujących momentach tak, jeżeli są wspólne obszary zainteresowania, jeżeli chodzi o muzykę czy powiedzmy w instrumentach historycznych jakich wykonano ponad nawiązują się takie koleżeństwa przyjaźni między kanistrami z trucicielami no interesuje jak 1 obszar w muzykę na instrumencie i dobre wykonanie dobre zaprezentowanie, więc wspólne działanie jest spędzanie dużej ilości czasu w rozmowy tak dalej, więc na to tak po prostu jest stanu bardzo szybko zorientował się jak ważnym jak ważną osobą jest technik koncertowe ile może zrobić, jakie ma możliwości jak rozeznanie rynku poza tym technik koncertowy ustanowią wpływa też bezpośrednio na sprzedaż instrumentu obsługę remont itd. więc jest bardzo taką postacią ważną i rozpoznawano w inne firmy zaczęły dosyć szybko naśladować, czyli firmy jak japońskie Yamaha Kała potem firmy europejskie, czyli Bernstein szacują na, toteż mają takie z takich techników, którzy są związani bardzo mocno z firmą raczej koncentrują się wokół obsługi 1 marki budowanie jakiegoś prestiżu takiego w no czegoś takiego ekskluzywnego prawda, że noszą takie najlepsza akurat fortepiany czy tamte itd. natomiast dochodzi 1 sprawa, że wszystkie współczesne instrumenty brzmią bardzo podobnie, więc to jest trochę dla mnie woda na młyn dlaczego, bo ja bardzo preferuje te instrumenty wszystkie historyczne, w których jak jest różnorodność różne konstrukcje różne napięcia strun wygląd historyków jest taki, jakby bardzo egzotyczna menażeria, jeżeli porównać z czarnym fortepianem koncertowym, których stoją orzeczenie jest daleka można tylko go obsłużyć obejrzeć tylko jak to po napisie dobrze to tutaj mieliśmy i powrócimy właśnie także do instrumentów historycznych i historii Franca Mora po informacjach Radia TOK FM pan Andrzej Włodarczyk z pracowni pianin fortepianów w Słupnie pod Warszawą i państwa moim gościem informacje o dziesiątej 20 w ścianę za dzisiaj o horda fanach rozmawiamy właśnie stroiciela w tym, że państwa moim gościem jest pan Andrzej Włodarczyk z pracowni pianin fortepianów w Słupnie pod Warszawą 28marca w wieku 94 lat zmarł Franz Moore legendarny szef w stroju chcieli dla przez 24 lata dla firmy stanu jej and Sons osoba, która pracowała z najwybitniejszymi pianistami też niezwykły człowiek wie osób, których wspomina mówi jak bardzo był otwarty wrażliwy przy tym świetny fachowiec no też bardzo religijny to ten wątek się w jego książce powtarza, ale na chwileczkę jeszcze powrócę do firmy stanu, która przecież zrewolucjonizowała można powiedzieć, że nie tylko świat fortepianów, ale też to co otacza, czyli koncert tak dzisiaj, kiedy myślimy o występie solowym wybitnego pianisty to nie dziwi nas to, że coś takiego się dzieje, a przecież to to wcale nie było takie oczywiste to właśnie firma, a stan mojej sprowadziła bodaj 1800 siedemdziesiątym drugim roku Antona Rubinsteina nie mylić z Arturem Szanowni Państwo to był wybitny pianista zdaje się, że on z bratem 1 założył konserwatorium w Moskwie drugi w Petersburgu wrzesień nie mylę nie będą który, gdzie każdy może Rubinstein zagrał w ciągu roku 215 koncertów oczywiście na fortepianie stanu ja ne no i to było coś co się wcześniej nie wydarzyło z 1 strony budowanie pewnej kultury muzycznej w stanach Zjednoczonych, a z drugiej strony zawód solista, który z centrum fortepian, który jest w centrum uwagi potem stanu i powtórzył taki pomysł w 1800 dziewięćdziesiątym pierwszym roku tym razem Polski akcent Ignacy Paderewski był w centrum uwagi no i to sprawiło, że wkrótce takie tournée pianistów, a co za tym idzie też tournée instrumentów stało się czymś co do jakąś częścią życia artystycznego tak i tutaj jeszcze warto wspomnieć, że wszystkie te zabiegi wszystkie koncerty powstawały coraz z bardziej zmiennych warunkach, czyli na początku fortepian był takim instrumentem, który przyjmuje skrzynie poprawi korcie klawesyn nie nie gra zbyt głośno gra dla paru osób potem jest coraz większy coraz większe aż Stanach Zjednoczonych znajdujemy sale, do których może przyjść 2 bądź 3000 słuchaczy i wtedy właśnie temu i wprowadza fortepian koncertowy model ten, który bez nagłośnienia za tę zapewnić dźwięk w takiej przestrzeni z takim komfortem wszyscy ludzie mogą słuchać, czyli można powiedzieć, że trochę to wszystko jakby napędziła koniunktura, czyli i wpływy z biletów itd. potem sprzedaż instrumentów, czyli błoto wywołane jakąś jakąś potrzebą natomiast wraz z wzrostem instrumentu jego głośnością itd. fortepian też niestety zaczął coś stracić to swoją taką kameralność łagodność dźwięku itd. i w teraz powstaje od wielu lat moda na instrumenty historyczne, które wskazują jak instrument brzmiał ciekawie wcześniej w mniejszych przestrzeniach itd. i toteż jakby z punktu widzenia obsługi i instrumentów strojenia ich budowy itd. też SEG bardzo bardzo ciekawym zjawiskiem no bo należy się zastanowić czy chce, aby na pewno to jest dobra droga, że wszystkich kompozytorów, którzy komponowali na fortepian można wrzucić do 1 worka z napisem temu Yamaha Kała czy czy tak, ale każda to takie zagadnienia i odsuwa w no właśnie, a wracając jeszcze do Franca Mora mówił pan o tym rozmawialiśmy o tym i toteż pojawia się w książce książki tytuł przypominam, bo pani nasza jedność słuchacze pyta moje życie z wielkimi pijani zdarza się, że moje życie z wielkimi pianistami to jest, czyli my Life Grey piany z Franca Morato bardzo interesująco powiedz tak były za transport człowiek, który towarzyszył największym pianistą i musiał być częścią też takich czasami może niecodziennych albo z naszego punktu może niecodziennych zachować wspomniany Horowitz lubił, kiedy przed koncertem w Franc trzymał go za ręce Horowitz miał bardzo zimne dłonie mówił Franz ma takie ciepłe dłonie i jesteś tutaj najważniejszy ten ma starannie trafiłem tak maestro to co to pani najważniejsze mówienie nie to w, jeżeli fortepian źle gra to ja na nim nie zagram, tak więc to toto to to Franz był dla rodzica najważniejszy no oczywiście Glenn Gould to też postać przedziwna ten nowy, jeżeli chodzi o dłonie to przed koncertami moczył je we wrzątku tak na jakiś w ogóle rozgrzanej wody do wrzątku wkładał dłonie, po czym zakładał rękawiczki, które zdejmował przed samym koncertem no i oczywiście do szału doprowadza Unii może nie tyle stroiciel co co bardziej techników nagraniowych tym takim mruczenie pod nosem w rytm muzyki no to jego słynne krzesełko, które ze sobą woził czyhające tak te spreparowane jakimś olejami klejone, bo zabrania okleić tylko obowiązane drutami rzewnie skrzypiały co nas szanuje oliwą, żeby po prostu nie nie przeszkadzało w nagraniu, ale wracając do do ulga to on jest dobrą dobrym przykładem jak pianista może być związany z instrumentem on posiada w zasadzie najchętniej nagrywał na 1 instrumencie to był wstępnej TD 318 tak oznaczony w i to był instrument, którego on korzystał, jakby najchętniej i nie pozwala w nim ani wymieniać płotków nic robić wszelkie prace przy nim były robione tylko pod, jakby pod jego to jego nadzorem chucha i dmuchał na ten instrument i koniec końców instrument w czasie przewożenia został opuszczony i pękła w nim rama i w zasadzie to jest niejako w książce ROM romans na 3 nogi jest to jak taki punkt zwrotny, którego okręgu już niema jak na czym nagrywać niechętnie zamyka się w sobie no i tam w ramach po prostu w Arthur Rubinstein nie znosił, kiedy klawisz klawiatura była czyszczona po prostu uważał, że to co się naturalnie na klawiaturze osadza sprawia, że ona nie jest gładka i nie ślizga, więc kiedy małe kosz na realne to jest takie dosyć nieprzyjemne dla postronnych osób, ale należeli pianista dosyć długo grano to dlaczego Otóż zostaje pod tam no jest taki rodzaj takiej, jakby marzli prawda no to często trzeba usuwać czyści, ale i tak już tak też właśnie z tak tak też uczeń uczynił Franc Moore przed koncertem wyczyścił różnica również się wściekł on bardzo się, że nie zna zwyczaj Rubin Steina zaś oba nowy w tej relacji, więc co pomogło lakier do włosów 2 przy niej era głos w na klawiaturę za każdy mógł wszystko wraca do normy te w ciekawe też zwykle konstrukcja fortepianu, bo ta konstrukcja, której dzisiaj używamy też pewnie jakoś zawdzięczamy ją firmie stać mój tak zdaje się, że w 1000 około 1800 osiemdziesiątego roku stanu wypuścił właśnie model koncertowy, czyli ten tam 9 stopowy mający 262cm i w zasadzie do dzisiejszego dnia on jest produkowany w bardzo podobnej wersji oczywiście zmienia się technologia ale jakby cały zamysł technologiczny tych instrumentów jest jest taki sam, czyli jest pudło w nim jest rama osłony jest oskarżona Sowa na tym rozpięte strony dosyć dużym napięciu mianowicie sumaryczny suma sumaryczny naciąg fortepianie koncertowym to jest ponad 20 ton, więc to są dosyć duże siły w pierwszych fortepian to była to albo kilkaset kilo, więc pod tym jak napięcie tych stron można prześledzić, w którym miejscu ewolucję dane fortu jak prawda jak bardzo jak bardzo stać, więc można zadać pytanie czemu nie zrobimy 30 ton, ale odpowiedział jest ograniczenia organizmu ludzkiego to znaczy musiały być większe młotkiem chciałby być większy ciężar klawiatury, żeby wywołać dźwięk takiego kolosa sali w zasadzie to co to co ten lista jest w stanie znieść to jest dziś 4850 parę gram na klawiszach, gdyby to było 6060 grę w powagę listów odpadła połowa odniosła, jaką kontuzję i byśmy byli pozbawieni całego w więcej przyjemności powrócimy do naszej listy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informację za 4 minuty dziesiątej 40 pan Andrzej Włodarczyk z pracowni pianin fortepianów w Słupnie pod Warszawą jest państwa moim gościem programu po strzale jak rozmawiamy Francuz może, który był stroiciel głównym stroju cielesnością głównym technikiem koncert orliki koncertowe dla firmy stanu jej and Sons w grał można powiedzieć, że pracował z najwybitniejszymi pianistami wspomniał o tym, że Władimir Horowitz stał się jedynym jak nie było Franca to Horowitz nie nigdzie nie jechał i książka, o której rozmawialiśmy moje życie z wielkimi pianistami pokazuje te różne przygody, bo zarówno zarówno prace Horowitz całym również tajnym Golden, ale także słynne tournée po związku Radzieckim właśnie Horowitz, który bardzo przecież dramatyczną relację ze związkiem Radzieckim po latach po latach zdecydował się nad tournée wciąż to nie znajdą państwo chcą, jeżeli ktoś chce się zająć tym zawodem, toteż dużo różnych podpowiedzi sztuczek można powiedzieć, które pomogą, jeżeli ktoś taki zawód by wygrał wspomniał pan mówiąc pani w tym państwa wcześnie nie słucha wcześniej być też złożyli pan myśli pana Andrzeja Włodarczyka z pracowni pianin fortepianów w Słupnie pod Warszawą wspomniał pan instrumentach historycznych, że mamy taki trochę renesans powrót i mam wrażenie że, że mamy do czynienia z 2 warstwami ta pierwsza warstwa to jest to w jaki sposób instrument brzmi w jedno się podoba innym się nie podoba jeden z pianistą zapytany przeze mnie właśnie o grę na fortepianie historycznym powiedział to jest po prostu inny instrument ja gram na takim, który sobie kupiłem i list fortepian historyczny to jest inny rodzaj instrumentu dla laika może się wydawać, że fortepian fortepian, ale fortepian historyczny to jest po prostu inny instrument jest pierwsza warstwa to jest to jest ten instrument brzmi oczywiście druga warstwa to jest to co zostało skomponowane od czasu, kiedy fortepiany dzisiaj historyczne zaczęły być historyczne tak, czyli czyli, gdy cała cały dorobek można pić kompozytorski wielu kompozytorów, który sprawił, że wiedząc jak różna jak czasami nieprzewidywalne może być muzyka trudno w słuchać nie wiem Chopina czy cokolwiek innego solimy osiemnastego dziewiętnastego wieku nie mając w głowie tego co się od tamtego czasu dokonało w muzyce na tak to jest bardzo ciekawe, ale też szerokie zagadnienie wydaje mi się, że jeżeli dany kompozytor kompozytor komponował przy jakimś instrumencie, który miał swoje, jakby plus, ale też minusy NATO zdawał sobie z tego sprawę i to słychać bardzo dobrze jest uwzględnione w fakturze można podać przykład Chopina, który jest dla nas by przegrać najbardziej ni EW przekazaniem akt chciałem okolicznej najbliższy sercu, ale to w sumie to samo, a więc te instrumenty w górze, czyli w dyskoncie grzmiał dosyć cicho i bardzo ważna proporcja między lewą prawą ręką w czasie gry natomiast moją Góra jest taka bardzo jasna taka błyszcząca i tutaj przyjeżdżali np. do pracowni pianiści, którzy grali z z nut edycji narodowej i pokazywali mi znaki przeciwstawne, jeżeli chodziło np. o operowanie prawą dłonią w dyskoncie na to, jeżeli na kraje musimy coś z głośniejszych, a na stanowej musimy coś ścisłych, żeby nie było takie głosy, żeby zachować tę proporcję Pato mamy do czynienia z jakimiś takim nie chciałbym używać kimś przekłamanie, ale no z jakąś różną interpretacją i to z im dłużej słuchamy na instrumentach historycznych muzyki, tym bardziej do nas trafia jej prawda, bo na samym początku może też dźwięki są takie bardzo różniące się od fortepianu współczesnego, który mamy wydrukowane w głos w głowie, ale takim czasie zaczyna to się obracać drugą stronę, że ten właśnie Chopin nastroje dla nas brzmi tak troszeczkę, gdy sztucznie inaczej tak jest jaskrawy, ale są takie możliwości, które stwarza nam współczesność mamy w końcu jakiś wybór prawda jesteśmy tylko wciśnięcie salę koncertową, gdzie są tylko czarne wielkie koncertowe fortepiany, ale możemy też znaleźć takie miejsca, które posłuchamy sobie muzyki na jakich instrumentach albo zbudowanych albo od ratowanych z tamtych czasów także to to jest to jest niezwykle cenne teraz myślę no poza tym jeszcze tempa tak wspomniany w problemach koncert Glena Golda nie, żebym na nim był, ale zapis w nowym Jorku pod batutą Leonarda Bernsteina tak, który co było dla niego rzadkie wystąpi przed koncertem powiedział, że bardzo się różnią, jeżeli chodzi o kwestie tempa utworów, które za chwilę glamour miał zagrać, ale no normalnie by się nie zgodził ale, ponieważ ceni Gużda uważa, że jest wybitnym artystą jednocześnie artystą, który poszukuje to to jest gotów przystać na tempo, które Gulf proponuje, pomimo że cały aż skręca tak to tych o tych różnic w wykonawstwie to znajdziemy naprawdę bardzo dużo i trochę jest także im dalej dla z tym ciemniej, tym bardziej że teraz takie narzędzia, że na w internecie możemy sobie odnaleźć wykonaniem preludium szatana tam mnie setki po prostu różnych można porównywać do do utraty tchu, a wszystko przez instrumenty też, a to wszystko przez instrumenty przypomnę wspomnę podpowiem raz jeszcze żeby, jeżeli państwo mają taką ochotę fantazję, żeby zerknąć to archiwum Radia TOK FM znajdą państwo albo na stronie internetowej Radia TOK FM albo albo w aplikacji i odszukać sobie naszą rozmowę z panem Andrzejem Włodarczykiem właśnie to była wizyta w pracowni pianin fortepianów w Słupnie pod Warszawą miejsce absolutnie niesamowite i nie wiem czy tak można sobie się chyba trzeba być znanym pianistą prawda, że do pana się wybrać tak czy średnio zdaniem wiązała się średnio znani niż początkujący pianiści dzieci wszyscy, którzy sprzedają oczywiście trzeba było się zapowiedzieć najchętniej internetową robimy też mikro koncert, ale naprawdę mikro po prostu tylko 20 osób do nas wchodzi do pracowni i lat można sobie wypatrzyć tam na naszej stronie facebookowej, że takie są różne rzeczy, ale ten najbliższy koncert już niestety jest wolny 19 osób jest full taki, że nie jest nie właśnie jest 40 może być 20 i nie wiem jak rozwiązać bez woli to straszne tak, ale to nie jak to się zwanymi strojów historycznych to możesz śledzić naszą stronę na pewno na przyszłe koncerty się dostanie, bo jest jest jest różnie czasami jest osób duża, ale bywały takie koncerty jest, że było tam miałem 10 osób czy 12 także proszę obserwować profil Krasowski w taka, a to przecież w ogóle całkowicie fantastyczna wiedza dotycząca właśnie fortepianu instrumentów historycznych jest dobrze pamiętam z tej naszej rozmowy propan historię pewnego paryskiego rodu, który się na duży chcę użyć terminu zbił fortunę, chociaż może o nie jest dobra w każdym razie robi to od pokoleń, wymieniając filc na teczkach tak tak jest rodzina, którą obecnie reprezentuje tam Patrick Fuller i on specjalizuje się w wymianie okładzin na młotka czy zostawia rdzeń trzonki to wszystko wysyłamy mu po prostu pocztą i na to nakłada warstwy filcu po uprzednim sprawdzeniu jego parametrów, czyli tam gęstości naprężenia gęstości ciężaru w ogóle całego no bo obecnie można do współczesnych instrumentów kupić młotki niestety do historycznych instrumentów większość części po prostu produkujemy sami bądź zlecamy właśnie w takich nietypowych miejscach to jest w pracowni art, w której na ścianach dziś są listy pochwalne dziewiętnastego wieku, więc na to naprawdę jest duża rzecz no i drżenie co się stanie, kiedy pan Patryk zapis ich firmy z takimi miejscami jak nas będziemy musieli po prostu w wyższej ten proces jakoś sami też bardzo trudne, że nie zmagazynować tą wiedzę i przerzucić materiału, więc też na razie nie martwi w proszę nie martwić na pewno coś pozytywnego wydarzy czuje tak czuję to Franz marszałek państwo legendarny technik koncertowy, kiedy myślimy o technikę koncertowym czy tak nieładnie mówiąc stroiciel to wydaje nam się, że właśnie chodzi o to, żeby nastroju instrument to też jest ważne, ale dobry technik koncertowy dobry ojciec zna instrument na wylot od podszewki i potrafi nawet instrumenty, które już wyzionął ducha można powiedzieć przywrócić do życia i sprawić, że brzmią fantastycznie tak to wszystkie rodzaje stron napięcia rodzaje młotek szkół na pływanie tych młotek ów zalewani różnymi preparatami to dla osób postronnych wymaga wygląda to jak rodzaj jakiejś maggi plus zawsze zastanawiające jest ile czasu można spędzić przy instrumencie ile godzin w jakby nie widzę naocznie tej pracy tylko, doświadczając jej w trakcie koncertu, że ten instrument dla prawdy teraz lepiej brzmi, że wystarczyło tylko 3040 godzin księży spędzić oto w uzyskujemy coś takiego lub, jeżeli chodzi czy to trochę to, bo zmienia takie czasy, jeżeli chodzi o obsługę taką koncertową natomiast, jeżeli chodzi o odbudowę instrumentów, czyli taki instrument, który trafia do pracowni jako worków częściach to czasami potrzeba na to nawet 500 albo 600 godzin, żeby po prostu wrócić na scenę litera w zastawia się jak zostać technikiem koncertowym Franc Moore rozpoczynał jako Skrzypek solista kodeksowe no trochę zdrowie problemy zdrowotne pokrzyżowały jego plany i odpowiadając na kolejne ogłoszenia trafił do stanu ja w nowym Jorku, ale dzisiaj, gdyby ktoś miał fantazję np. po dzisiejszej audycji w, a są 2 i jakby podstawowe możliwości pierwsza to jest szkoła w Kaliszu, czyli technikum budowy fortepianów, które to szkoły absolwentem jestem, ale tamtą szkołę no wymaga jednak, jeżeli ktoś nie jest Kalisza przemieszczania się jakiś tam wyrzeczeń mieszkania w internecie itd. ale przez wszy kilka lat pracy tam można jak by zorientować się w swoich predyspozycjach posiąść jakąś wiedzę itd. a następnie dobrze wejść w jakąś taką strukturę uczeń mistrz, czyli przy kimś, kto jest technikiem koncertowym nasi mu teczkę pracować z nim i po prostu poznawać jego pracę na co dzień to też jest duża inwestycja czasowa, którym odchodziła 3 i niektórym przychodzi trudniej, ale na pewno po kilku latach już widać jakiś efekt pracy natomiast technicy koncertowi no to tak widzę po swoich kolegach, którzy w tym w tym pracują Totem talent taki tuż przed trzydziestką pewnie się objawia jakiś tam doświadczeniach no natomiast, jeżeli jak jest dobrej kondycji no to może pracować naprawdę długo nawet jeszcze w wieku emerytalnym to nie jest praca bardzo ciężka, jeżeli zachowuje higieny pracy czy ministrowi się tam państwie 10 artykułów dziennie tylko 23 człowiek się nie zużyjemy to nawet w okolicach siedemdziesiątego roku życia jeszcze może pracować z okresem w i interesująca bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę pan Andrzej Włodarczyk pracownia pianin fortepianów w Słupnie pod Warszawą był państwa moim gościem dziękuję informacje również dziękuję informacji Radia TOK FM już za 3 minuty o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA