REKLAMA

Co ludzi obchodzi Konstytucja? "Nie mamy w sobie genu demokracji"

Na prawo patrz!
Data emisji:
2022-05-11 17:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:01 min.
Udostępnij:

"Nie mamy w sobie genu demokracji", "W małych miasteczkach ludzi nie obchodzi jakaś Konstytucja" - mówią moje rozmówczynie. Mówimy też, że konieczna jest edukacja obywatelska. Ale jaka? To wyzwanie na dziś, o którym rozmawiamy w tym podcaście. Bo trzeba poszukać nowych rozwiązań w sytuacji, w której wielu dorosłych, młodych ludzi nie zna już innych standardów państwa niż te, preferowane po 2015 roku a w dzisiejszej, "klasycznej" szkole z wczorajszymi nauczycielami młodzież miałaby rozmawiać o jutrze.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu witam państwa w kolejnym odcinku podcastu wolnych sądów realizowanego na radio tylko sam naprawą patrz dzisiaj rozmawiamy o edukacji Obywatelskiej, a w związku z tym mam wspaniałe gościnie Study w mini studio wolnych sądów panią dr Anna Materska Sosnowska wydział nauk politycznych no na wydziale dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego w dzień dobry cześć Anno dziękuję, że przyjęła ponowny nasze zaproszenie dzień dobry, ale muszę sprostować to jest Rozwiń » wydział nauk politycznych i studiów międzynarodowych oraz Fundacja Batorego zmieniliśmy z wydziału Hej, Google jeszcze trochę ochłonął, ale już prostujemy rzeki i Agnieszka nie Brandt dyrektor społecznej szkoły podstawowej SO w Warszawie w czasie Agnieszka dzięki też groźny dzień na naprawę pałac podcast inicjatywy wolne sądy i Radia TOK FM pretekstem tej rozmowy Otóż tego, że zawsze ważny temat jest kolejna edycja tygodnia konstytucyjnego dla tych państwa, którzy nie nie wiedzą mam nadzieję, że nie jest państwa duża jest ta za program edukacyjny realizowany przez starość schody trwają od 217 szesnastego tak naprawdę roku tylko koncept jest bardzo prosta prawnicy proszę państwa przechodzą do szkół i rozmawiając z młodzieżą z łączną starszą od instytucji prawa człowieka oraz taki sposób chcemy wierzyć, że przystępne na podstawie prawdziwych sytuacji mogą się przytrafić uczniom bez takiego książkowego wyłącznie książkowego podejść muszę wam powiedzieć, że za każdym razem rozmawiamy o edukacji Obywatelskiej to jakby tutaj siedziała przy stale byłby stoi było przy nim 30 osób to każdy opowiedział też Super ważne, jakie to jest c istotne, iż od na tym się opiera podstawą społeczeństwo obywatelskie, że to był nasz wielki grzech zaniedbania, które się wydarzy dlatego mamy taki okres, ale ja mam takie wrażenia, że jednak wystarczający sposób selekcji odrabiamy to znaczy diagnoza została postawiona jakiś czas temu ne, ale jednak czy symbole i pytaniu do ciebie czy jestem, że tę lekcję odrobiliśmy potem tysięcznym klas czasem siedemnastym roku ci jednak mamy trochę jeszcze rachunku sumienia zrobili co takiego się nadzieje, że jednak niesie Adamem po nie ma także wszystkie ręce na pokład pro tak bardzo się zgadzamy, że jest to kwestia naprawdę fundamentami to zacznę chyba od końca co to znaczy co znaczy wszystkie ręce na pokład myślę, że środowiskowo straciliśmy wszystkie ręce na pokład i właśnie robimy to co jest w naszej mocy tak jak potrafimy tak jak umiemy pytanie czy rachunek sumienia był wystarczający na i teraz wychowani w katolicyzmie, bo to jest nasza kultura no to oczywiście tego rachunku sumienia nigdy dość, ale też za mocno pierwsi się lubimy ja myślę, że problem tak naprawdę problem mamy bardzo poważne nie tylko z wychowaniem obywatelskim tylko w ogóle zrozumieniem państwa jako takiego i to nie jest tylko kwestia polskiej co to jest kwestia taka ogólnoświatowa te kryzysy, które wstrząsnęły światem leczy to mówię o takim kry czy kryzysy ekonomiczne mówi o kryzysie 2001 roku i zamachach czy mówią o kryzysach dużo mniejszych wewnętrznych jako dość populistów do władzy i 2015 rok w Polsce każdy ten każdy ten kryzys jest na jakieś skalę na jakiejś płaszczyźnie się odbył i on wstrząsną światem, jaki znamy, jakie rozumieliśmy dzisiaj byłam akurat wolne na bardzo ciekawej konferencji poświęconej te prof. Marcinowi królowi jego ostatniej książce zapiskach, które zostało wydane jako książka atakują walizka i tam wielokrotnie w książce i również podczas konferencji wielokrotnie zostało przypomniane słowa Marcina króla, że idee, które mieliśmy i te dotyczące właśnie instytucji przede wszystkim procedur one niestety umarło ono się wyczerpały zapomnieliśmy gdzieś o człowieku i profesor proponował szukajmy nowych idei jak to mówił Przemysław Czapliński królestwo za idee i myślę, że to też związane właśnie tam sposobem uczenia konstytucji prof. Łętowska napisała fantastyczną książkę, którą polecam zawsze wszystkim moim głodem studentom po co, dlaczego po co konstytucja tak to co potrzebne nam jest konstytucja, żeby uświadomić sobie, że to nie jest martwy przepis, że nie są tylko przepisy tylko coś to oznaczą po co ludziom konstytucja spojrzała szybko z bok jak jak brzmi tytuł i teraz, jeżeli wyczerpały się instytucję, jeżeli nie umiem opowiadać o państwie umiemy stworzyć definicji co to jest państwo i płacona jest państwo, jakiego państwa chcemy no to oczywiście wszystko to co jest ważną również będzie problematyczne przede wszystkim dla młodych ludzi, bo my tutaj różniąc się wiekiem jesteśmy z tego samego pokolenia z tego samego pokolenia, które pamięta co było czy wie jak było i wie jak może być jak powinno być pytanie co wiedzą młodzi ludzie muszą przyznać, że ostatnio rozmawiając dwudziestolatka ami sam sobie sprawę, że dla nich coś co jest przed 2015 rokiem jest absolutną historią jest abstrakcja płot, czyli łani całe życie to jest świadome takie dorobi do dojrzewających dorosłe życie to jest życie właśnie pod takim planie innymi rządami, gdzie ani konstytucja ani instytucje nie mają żadnego znaczenia, gdzie wszystko jest dializowane czy jest podważane i tutaj Eddy czy my robimy wszystko takie mam poczucie, że my robimy wszystko każda z nas robi wszystko to co może jak może my będąc ostatnio na rocznicy konstytucji 3maja w ogrodzie botanicznym organizowanych w obchodach przez Uniwersytet warszawski od ponad 100 lat muszę z przyjemnością stwierdzić, że byli nie tylko mojej obecni studenci, ale również moi byli studenci również byli prawdopodobnie adepci dopiero z rynku, którzy kandydują na na studia oczywiście średnia wieku było dużo powyżej przeciętnej średniej to oni młodzi stanowili rodzynki, ale gdzieś to się przejawia i ostatnie przedostatnie zdanie myślę, że też takie pobudzanie i takie uświadomienie sobie po co nam jest konstytucja po co są te przepisy co właśnie panie mówicie jak tłumaczycie i po co to tłumaczycie no to są efekty tego takiego przebudzenia to w moim głębokim przekonaniu to są protesty na 220 nie tylko wcześniejszy czarny protest, ale właśnie w 220 musi coś dotknąć, żeby zrozumiał po co ci to jest potrzebne czy jak rozmawiałam ostatnio prof. Łętowską jak jest papierowa konstytucja to muszą być instytucję pytał o konstytucję obronić we Francji mówi się o Republice to jest Republika pisana wielką literą i wprowadzi Macron wprowadził obowiązek szkolny właściwy jeszcze wcześnie właściwie likwiduje np. domowe nauczanie po co to, żeby wspólnie nauczać o tych wartościach, które powinny być wspólne dla społeczeństwa, bo pytanie takich podstawowe jest co za chwilę nas będzie łączyło jako społeczeństwo i z tego co co powiedziała to my wiemy czy wiem, że taki obraz oczywiście my aktywiści aktywistki czy profesorowie ludzie nauki czy dyrektorze mogą robić wszystko i starać naprawdę bardzo też rzeczywiście jeździmy do różnych małych większych miast i w tym takim społeczeństw obywatelskich prosi utworzyło tak jak, ponieważ po protestach ten rachunek sumienia w zapada w mniejszej starannie wypadają nieźle, ale z kolei, żeby to naprawdę się udało to musi być płaszczyzny taka nasza aktywisty na od Stalina, ale też państwo chociażby takie w przypadku Francji musi się dziś z nami w 1 kierunku i chcę być partnerem w realnym takiej mnie do takiej edukacji tymczasem ja mam takie wrażenie, że oczywiście zupełnie odwrotnie, czego przykładem uległ czarny chociażby i próba zduszenia absolutnie każdego rodzaju aktywności organizacji pozarządowych w Polsce co moim zdaniem sama sama idea idea jednak taki efekt mrożący dosyć silne to coraz biedniej zapytamy w Uściu ławy w środowisko właśnie szkół Dyrekcji nauczycieli tego partnerstwa niema jesteśmy blisko idei o stoimy blisko obok tej partnerstwo czy widzisz to, że zderz zmienia w takim właśnie kierunku, że ten efekt mrożący, który mówi nie będę się wychylał nawet gospodarnie konsekwencję, bo kurator np. Małopolska rozwianie do złożenia różnego rodzaju wyjaśnień, aby nie będę wyrok problemów z NAC problemy teraz jest kryzys związany z wojną Ukrainie jest bardzo ukraińskich dzieciaków mam tyle pracy dam sobie spokój jak sobie te dzieciaki radziła bez tej konstytucji to może sobie poradzą teraz widzisz to szkoła tablicę widza ja oczywiście w mniejszym stopniu dotyczy szkół niepublicznych szczególnie w Warszawie, ale dotyczy szkół szczególnie mniejszych miejscowościach rzeczywiście dyrektorzy nauczyciele obawiają się tego, że za każdą ciekawszą wolniejszą lekcją za za to będą ponosić konsekwencji osie okaże, że temat komuś się nie spodobał, że sposób podania o informację komuś nie spodobał, że ktoś uznał, że to jest niezgodne z wytycznymi ministerstwa i tutaj można mnożyć naprawdę najróżniejsze najróżniejsze powody to jest taka rzecz, której ja się bardzo moje, dlatego że no to to jest nie to jest po prostu zagrażający to nie daje pełną informację to nie daje takiej wiedzy dzieciom to też będzie ograniczać im ich w ich wybory to jest no taki przykład prosty, a sprzed paru dni znajomy miał jechać do 1 ze szkół od Warszawą opowiadać o okrągłym stole uczestnikiem okrągłego stołu pani dyrektor wycofała się z to zaproponował jeden z rodziców, a pani dyrektor najpierw wiedział, że to dobry pomysł, a potem powiedział, że jednak nie dziękuję za taką lekcję jednak nie i to jest dla mnie to było to było szokujące i nie ukrywam, że przerażający, bo okrągły stół jest historią Polski jest niesłychanie ważnym wydarzeniem wydaje się, że nie powinno być ważnym wydarzeniem wyłącznie dla naszego pokolenia, ale dla kolejnych pokoleń pani mówiła o ideach, a myślę, że my popełniliśmy błąd polegający na tym, że te idee wydały nam się oczywiste do one rosną zawsze niepodlegające dyskusji i że wszystkie kolejne pokolenia oraz osoby w naszym pokolenia będą uznawać tej idei za własne okazało się, że dnia 2015 roku okazało się, że nie zaniedbaliśmy również tę konstytucji na jednej z konferencji, a siedziałam obok w osoby, której nie znałam przyjechała z zachodniej Polski to był ten wstępny czas łamania wszystkich ustaleń władz większości usta ręką konstytucyjne w tym kraju, a no oczywiście rozmawiamy o o sytuacji nie mówię wiesz łamała i no ale łamanie konstytucji, że to mówić co ludzi obchodzi konstytucję z małym mieście nikt nie będzie zajmował konstytucją no i wtedy sobie zdałam sprawę, że mało wiem o tym kraju i chyba niewiele o tym społeczeństwie nie ukrywam, że to mnie przeraziło ich w takim, a no nie nie to nie jest także Trwam w tym przerażeniu, ale pamiętam zdanie i ono mi wraca w bardzo wielu sytuacjach, które się dzieją w tej chwili w no tzw. przestrzeni politycznej to jest to co powiedziała w staraniu o tym dotknięci tak, czyli te wraz z które, które są takiego nie zaangażowania są właśnie związane z tym, że koszt, od której właśnie wzrosną dosłownie samej tego lniane to co jest ta konstytucja, ale też, słuchając ciebie historie o o okrągłym stole to oraz kolejny uświadomiłem sobie jak bardzo okradać jednak pewnego rodzaju nie tylko historii, a mi słów takich jak nie patriotyzmie miłości ojczyzny, które treści wspaniałe mas niektórzy wstydzą się obecnie wywiesić flagę biało czerwono, bo może to jest będzie widziane jako środowisko jakiś skrajnie skrajnych narodowców SEK kradnie się na instytucję właśnie każe nam nie prostu historyczna wydarzenia obracają się przeciwko nam to znaczy, jeżeli wychodzisz z hasłem konstytucja nie to co najmniej naruszający lewakiem i na pewno na pewno nie ma między nami pole dialogu pytanie jest w ogóle takie jak bardzo chcę w niej jesteśmy bardzo jak długo jesteśmy rozdzielanie właśnie te pojęcia i okradanie tych pojęć na te 2 grupy czy jest w ogóle jakaś taka nadzieję, w czym upatrywać się nowości, żeby wobec osób uznało, że konieczne było dobrze, że konstytucja była takim słowem, które każe nas dumą Annę wypowiada rozumieją tak samo ten na wynikach, a żeby można było po prostu pójść do szkoły dzieciaków i nie bać się rozmawiać o okrągłym stole o konstytucji ne czy to jest w ogóle jeszcze niż możliwe są twierdzenia musiałoby się wydarzyć ja wiem, że z tego to w idealistyczny, która wymalowała no ale to no wy robicie wy robicie tygodniem konstytucyjnym i nawet jeżeli mniej mniej szkół przystępuje do tego programu to zawsze jest to jakaś liczba dzieci, które spotkają się z prawnikiem, który im powie to jest konstytucja co się z nią robi jak jest ważna, o czym mówi po co jest w ogóle potrzebna ja no zaniedbaliśmy tę konstytucję opuściliśmy ją kiedyś dodawało nam się, że ona będzie zawsze nie będzie będzie nietykalna okazało się, że jest, że nie jest nietykalna ja sobie zdałam sprawę właśnie w tym 2015 roku wcześniej coś mi się wydawało, że są przecież jest nie ma nie ma problemu nie ma o czym mówić, a żeby pomóc, ale trzeba o tym mówić widzisz jakiś jakąś nadzieję i czym upatruje jeśli jeszcze widzieć, żeby jednak w przyszłości właśnie budować wspólne wartości 40 możliwych bardzo podzielonym społeczeństwie i tak bardzo dziś tak bardzo się dobrze nam się, chociaż słowo konstytucja czy patriotyzm skojarzone już się zupełnie inaczej pewnie niższy niż powinien się pewne kojarzone jest osobiście bardzo zła na to, że okrada się pewnych właśnie pojęć nie umiem sobie tak do końca z tym poradzić nią tego tego zrozumieć widzisz jakąś nadzieję i czym upatruje takie taką nadzieję co powinniśmy robić, żeby do tego dążyć nie, bo nie widziała nadzieję byśmy się nie rozmawiał tak wszystkie 3 widzimy tę nadzieję widzimy sens naszej pracy naszego aktywizmu jeżdżę to widzę oczywiście koloryzacja tak głęboko, jaka jest jest bardzo niebezpieczna dla każdego społeczeństwa na nie tylko dla naszego, a tylko faktycznie postępuje nie wszystkie sondaże, które są właściwie każdy temat Marek c dzisiaj, bo publikowane są zaś na temat przyczyny szalejącej inflacji i dokładnie widać jak się wypowiadają jak się powiada elektorat zjednoczonej prawicy jak się powiada elektorat szeroko rozumianej opozycji to zupełnie inne postrzeganie pojęć, które wydawałoby się, że są na pojęciami zjawiskami obiektywnymi, a więc polaryzacja ten podział społeczeństwa jest największym zagrożeniem i to jest zagrożenie dla nas jako dla wspólnoty dla nas jako jako dla tej Republiki jako dla państwa czy jest nadzieja w moim przekonaniu jest dlatego, że to o tym rozmawiamy po to o tym mówi inne, żeby właśnie pokazać nie król jest nagi i walczymy z szalejącą propagandą, ale to jest i aż tylko propaganda i zjawiska i ja nie mam do siebie wyrzutów myśmy nie ochroni konstytucji, dlatego że konstytucja jest umowa społeczna i do przestrzegania umowy z Serbią jeszcze lepiej ode mnie jako prawniczka potrzeba 2 stron, jeżeli ktoś przychodzi nagle złomem i rozwalać drzwi łomem to niema zabezpieczeń, których de facto naczep inaczej myśmy nie dorobili się zabezpieczeń, które nas przedtem zabezpieczały, dlaczego może dlatego, że to jest 30 lat, a może, dlatego że nie mamy w sobie genu demokracji myśmy nie zachowali się do demokracji i wydaje mi się, że to co jest najważniejsze to jest pokazanie młodym ludziom co jest potrzebna demokracja zobaczcie jak jest proste życie, dlaczego zawsze jest taka koncentracja wokół władzy jest w zakresie bardzo poważne zagrożenie, bo jest ktoś, kto za nas podejmie decyzję, bo jest ktoś, kto nami pokieruje toczę zwalnia zmyślenia czy jest wygodniejsza sytuacja oczywiście nie dla wszystkich MO myślę, że to co powinniśmy to co możemy powinniśmy zmienić nawet w takim tygodniu konstytucji pani dyrektor tutaj podkreśla znaczenie spotkaniu z żywym człowiekiem żywym prawnikiem, który to naszego odpowiada mój syn miał ten przywilej chodzenia do szkoły SO ne przypomnijmy idea jest to to są to jest to są proszę ludziki tak to jest nauczycielką jest rodzic to jest dziecko to wszystko jest podmiotowy ani przedmiotowe, więc jest ja rozumiem, że tej władzy, zwłaszcza to ministrowi bardzo przeszkadza i będzie bardzo starał się ukrócić wszystkie przywileje i prawach szkół podmiotowi a, ale moje dziecko jako bardzo złoty człowiek i uczeń miał spotkanie z Tadeuszem Mazowieckim dla niego dla niego wtedy w premier Mazowiecki powiedzmy sobie był postacią tak samo znane jak nie znajdą, ale dopiero jak potem usłyszał jak zobaczył on to pamięta tak to w nim zostało, więc ile włożymy to głęboko chcę wierzyć, że kiedyś się wymiany po prostu ta władza też przemienia i miejmy nadzieję, że przeminie szybciej mniejsze niż później w związku z tym trzeba przygotowywać się na tyle ile możemy siać ziarno ma tyle ile możemy to co myślę, że nad tym, że powinniśmy zastanowić bardzo poważnie aha przepraszam jeszcze widzę 2 poważne bardzo poważne zagrożenia w ogóle ze szkołą to co się dzieje protest nauczycieli to w jaki sposób zostali potraktowani w jaki sposób zostali poniżeni przez władze to odbije się czasem na tej władzy, bo jeżeli nie ma autorytetu, a dla młodego bardzo młodego człowieka podważa się autorytet nauczyciela akces no, która innym autorytetem w pewnym wieku to będzie to niestety te z dużą szkodą się odbije w przyszłości pytanie jakich domach też to bardziej niestety odbije się i jakie będą tego skutki znowu skutki społeczne i druga rzecz jeszcze bardziej boją się szkoły teraz jak po pierwsze mamy salę uchodźcą uchodźcom i jak sobie szkoły będą musiały z tym poradzić jak sobie samorządy z tym będą musiały poradzić bo, bo to na samorządach jest oparta szkoła tańca jakoś przynajmniej częściowa samodzielność czy niezależność, ale przed przede wszystkim to też są kwestie finansowania, a nie jest niedofinansowana szkoła źle zarządzana z fatalnym programem czy jeszcze nie rozmawiałyśmy o hicie to jest dopiero na hit ten ten kij no to prawda to są kolejne zagrożenia, które idą no to może powinniśmy inaczej może powinniśmy tak jak powiedziałam szanując, doceniając wartość osoby w szkole, ale spróbować dotrzeć do młodych ludzi poza instytucjami trash, czyli dotrzeć do młodych ludzi niż kanałami wykorzystać ich kanały do komunikacji, żeby to też nie było taką strefą o podział no to jest coś co jest równa wielkim marzeniem moim wolnych sądów, żeby dalszy dobrych ludzi kanałami, bo piękności przechodzenie do szkół też m.in. polega na tym, że Przewozy takie szkoły, a wszak jest to np. szkoła publiczna jakieś małe miejscowości czy samej proszę mi wierzyć my mamy takie miejscowości, które mają 31 osób w w łącznie w i ta szkoła zwie to zbiorowiskiem z dzieciaków bardzo z tych małych miejscowości do da dookoła stronie mamy mało takich szkół na szczęście to jest piękne, że jak muzyka to tam są dzieciaki, które wchodzą bardzo różne też domów też pewnie do morza głównie w Warszawie, gdzie poglądy są odprawa dolewa test właśnie to piękno gdzie, gdzie mamy dywersyfikację tych poglądów jak wychodzimy trochę właśnie już poza szkołę gdzieś się nawet takie być zorganizowane spotkanie to przeprowadzają nam dzieciaki rodzice, którzy są oczywiście przekonanie świetnie chcą się chcą pogłębić wiedzę tracimy troszkę te rodziny, które byśmy spotkali te dzieci, które byśmy normalnie stukali we i na podwórku szkolnym blisko, że ty masz pomysł jako dyrektor jak trafiać do młodzieży przez kanały jeśli masz bardzo proszę szkoły, zanim Quest jedno, grając u siebie druga kwestia ważna rzecz do całości, czyli niestety ten podział takiej nierówności, których trzeba powiedzieć, bo myślę sobie, że oczywiście nie zawsze tak jest, ale te szkoły publiczne są trochę właśnie na straconej pozycji z uwagi na to dań ciężar, który na nich leży ex ścianka różnych innych właśnie pomysłów senne związanych z edukacją do szkół publicznych jest troszkę więcej jednak swobody wolności narodu konstrukcja to jest tak jak w budżecie oparta na pięknym założeniu jak nie straci też szkół publicznych, jakie jak święta jest jak dać im pewność, że Rze, że to się opłaca także, że nawet właśnie w tym kryzysie związanym z panią z Ukrainą, że opłaca się robić równolegle EU oddziały przygotowawcze dla dzieciaków ukraińskich i edukację Obywatelską dzieciaków morskich tak dobre równo równo znaczy, że ważne chluby się, że przecież to jest ważniejsze nie ogłosi nie jest ważniejsze jak znaleźć tylko do dotychczas dyrektor dużo pytań, dlaczego Fitch dobrze dodał, że najpierw kanały i oczywiście młodzież funkcjonuje w rzeczywistości wirtualnej ja nie jestem w stanie powiedzieć wy ilu w wielu miejscach natomiast tak jak mówię ja się upieram przy tym przechodzeniu do szkoły dla mnie to jest niesłychanie ważny dla moich dzieci, które moi szkolny, a też jest też okazuje się, że to jest ważne, mimo że one są duże miasta, a i z takich domów, gdzie się dba i i to są takie dzieci, które też domu utrzymują otrzymują dużą dużą wiedzę to jednak jest ważne to, że ktoś swój czas dla nich poświęca ma chce odpowiadać napytania jak działam różnice oczywiście świetne były zajęcia online nowe kondolencji i sama władz namawiała na to, żeby o 6 w tym formy, ale widziałam jednak różnice w rodzaju kontaktu wymiany myśli, jeżeli to jest bezpośrednio to dzieci rzeczywiście mówią, jeżeli one są w kranie albo osoba, która z nimi rozmawia jest w ekranie to już nie jest takie a takie dla nich atrakcyjne słuchają oczywiście, ale znacznie mniej są aktywne w tym spotkaniu, więc tu jak jak przekonać szkoły no to jest bardzo trudne to jest bardzo trudne, dlatego że tak jak panie powiedziały wcześniej są dyrektorzy, którzy się boją ja wiem o tym i i to bardzo jest mi szkoda że, że tak mają, bo uważam, że nauczyciel nie powinien się bać tego, że ma ogląda, gdy ma zdanie swoje określone kwestia, a pokazuje też to tym dzieciom, że nie nie nie boi się tego prezentować potrafi obronić z to jest również to jest również nauka i ja myślę, że być może w tym roku czy w tej w tej edycji będzie mniej zgłoszeń, ale jeżeli będziecie mieli siły i ochotę zrobić jesienią kolejne podejście to być może będzie będzie łatwiej nie teraz jest wiosna nie wiem Max aminy matury wycieczki nie mam pojęcia co tam jeszcze plus rzeczywiście no Polska edukacja jest mocno poturbowany to praw niewinnych się z tego zbiera nie ma nie ma chętnych do pracy w zawodzie nie ma chętnych do bycia dyrektorami szkół przedszkoli obawiam się, że no będzie sytuacja naprawdę bardzo bardzo niebezpieczna ja nie wiem czy nasz resort edukacji zdaje sobie z tego snu ze swoją słodką słucham pana ministra wydaje się, że kompletnie nie, ale jednak no to jest taka praca u podstaw z je raz 0203. i wreszcie może to doskoczyć może znajdzie się ktoś, kto powie nie przecież to niczemu nie zagraża to uczy nasze dzieci co to jest demokracja i jakie mają obowiązki ale jakie mają prawa co to jest konstytucja ja zawsze mówię, że konstytucja się przekłada na statut szkoły najprostsze porównanie jest w tym statucie mają każda z Grupo szkolnych ma określone swoje prawa i obowiązki jak chcieli słuchać bardzo bardzo łatwo bardzo łatwo to dzieciom pokazać moim mnie Unia w szkole mają to seria słyszała Stonodze parlament szkolny są wybory, które organizujemy prawie tak jak dorosły wybory jest kampania wyborcza są kandydaci mają lokaty swoje spotkania z wyborcami potem potem jest potem są wybory jest w wybranych 10 osób w do tego parlamentu i ten parlament pracuje ja zawsze mówię, że mają mieć pomysły na zmianę szkoły albo na utrzymanie tego co im się podoba, ale to mają być ich pomysły nie pomysły dorosłych przeniesione na na ich życie szkolne, a więc, ale tak jak mówię to trzeba trzeba tym dzieciom pokazać pokazać również to, że one są dla nas ważne dla nas dorosłych, a mam wrażenie, że to się trochę przestało działać nie wszystko przecież mamy mecz Wda wszystko opiera się obecności czy ciebie słucham przeciek jak słucham to jest trochę, ale ta recepta wydaje się przewrotnie prosta trzeba zainwestować siebie swój czas tak jak wszystko związek w relacji nie jedno z partnerem dzieckiem ze z pracy Prostak i tych rzeczywiście coś co my możemy dać za darmo mocno się bez no to nie jest czas oczywiście jest c nie sceny, ale to jest coś co nie kosztuje nas żadnych dodatkowych wysiłków mieli napisane podręcznika albo przygotowania oczywiście tak przyjście i i też ja mam takie wrażenie też ciekawe są nieco o tym myślisz, że bardzo często to oczywiście szkołę tak jak mówię parlament inaczej w szkole wszystko działa, że nie traktujemy tę młodzież po partnersku czy rzeczywiście, że to wszystko inwestujemy często, że nie są oni w ogóle z nami teki i równorzędnymi partnerami do do dyskusji jesteśmy ciekawi, że przechodzimy właśnie tylko taką informacją nie chcemy nic w zamian co znaczy, że nie przychodzimy z takim założymy je przygotować szkoły czy innej szkoły te napady przychody z takim założeniem, że czegoś może się o tym młodzieży dowiem się nie merytorycznie, ale jakiegoś sposobu patrzenia na świat nie myślę sobie, że to jest resztek oczy tego w jaki sposób moglibyśmy wobec tak na co dzień, bo podchodzić do, a do tego zrobimy jak musimy tej edukacji młodzieży nie ma ani się ciemno zgodzisz to co najbardziej chyba kocha swojej pracy to jest kontakt z młodymi ludźmi jestem bardzo ich ciekawa i tego co mają do powiedzenia jak mają do powiedzenia, ale zobaczcie panie przy tej pogłębiającej się polaryzacji politycznej, która prowadzi nas do polaryzacji społecznej i jednej z jedną z osi podziału to jest właśnie wiek to są starzy młodzi i ta i ci starzy bardzo różni określani tata, bo nie tylko metryka albo nie tylko zachowania, ale również osiągnięcia zasobność ne jest tutaj bardzo moc o podważana i to co jest niebezpieczna to z 1 strony to jest właśnie brak mu inne brak tej ciekawości mu wiedzy z naszej strony do młodych ludzi, a tak naprawdę to powinniśmy ich pytać dzisiejszej szkole uczone przez wczorajszych nauczycieli powinniśmy pytać o jutro tak jak oni sobie to wyobrażają to co im będzie konstytucja co Inn będzie demokracja, a może zupełnie inne pojęcia i dopóty dopóki tego nie zrozumiemy jako społeczeństwo to tak naprawdę jesteśmy przegrani tak dlatego, że to będzie tylko starzenie się również takie intelektualne nas nie ani rozwój mówił gość panie o parlamencie no jak inaczej można nauczyć młodych ludzi tej partycypacji potem, w której oczekujemy tak krytykować mieli wszyscy wszystkich tylko, że za mało uczymy czy czy za mało dajemy seria powiedziała no coś co nie ma ceny no to jest bezcenne właśnie ten czas poświęcony i uważność poświęcono ne dla drugiej osobie, więc mówiąc szczerze to co panie tutaj powiedział jeszcze to co robią wolne sądy to jak to szkoła się jeszcze stara się bronić publiczna niepubliczna dla mnie to jest naprawdę źródło ogromnej nadziei i mimo wszystko lepszego jutra w zupełnie tak jak dla mnie to też źródło nadziei dlatego ten tydzień nie ruszą po w po pandemii nie czekaliśmy do zazwyczaj orzec Agnieszka edycja jesiennej są przy logistycznym, bo nie ma tu nie ma egzaminów postać na scenie w średnich ważonych, ale i wołają za długa przerwa była pandemia po drodze lex Czarnek i też nie chce wysyłać takiego komunikatu, że to jest mu, żeby nas o nas nie działa w tym tradycja jest wyjątkowo wiosenna pewnie potem wrócimy do tradycji jesiennych jak państwo chcecie się dołączyć jesteście prawnika 2 tygodnie konstytucyjnego jeszcze do dzisiaj do 11maja do wieczora można zgłaszać swoje tak głoszenia wysyłać szkoły też mogą teraz dołączyć się na stronie stowarzyszenia rozpraszały tamtejsze Stowarzyszenie lub trochę dochody wolne sądy też szermują informacje są linki bardzo proste można się zapisać bardzo dbamy o to, żeby każda szkoła do 6 nie bardzo państwa zachęcamy i prawników nauczycieli, żeby dołączyć do tej dużej akcji edukacyjnej takie wielkie rodziny tygodnia konstytucyjnego proces naprawdę wielka rodzina złożona z przeróżnych prawników, że absolutnie bez żadnego wynagrodzenia nigdy przenigdy często jeżdżą proszę wierzyć w 60100 km, żeby jakiś dojechać i to jest piękna, że nam się udaje, że chcemy ze sobą być chcemy współtworzyć w ocenie jest projekt chce mój wolnych sądów PiS złożyli hołd to jest nasz wspólny projekt nauczyciel dyrektor równą profesor rów i adwokatów prawników każdej w każdej postaci bardzo państwa zachęcam one bardzo dziękuję za dzisiejszą dla mnie bardzo ważni rozmowę z zazdrości trochę ani, że ma taki bardzo dobrą prasę, a ja wiem, że na Instagramie Rogowskiej kanałach sobie radzić świetnie, więc będę obserwować morze z PiS też znajdę ten krótsze to Agnieszko dziękuję Hannu gotowość tego, że w ogóle na rodzinę też USA to jest zawsze z nami zawsze możemy też liczyć na wasze wsparcie na udział i ile to podcast naprawo patrzy proszę państwa realizowane dla Radia TOK sam wiesz nazywam Sylwia Gregorczyk-Abram ten podcast jest możliwe dzięki wsparciu z funduszu obywatelskiego imienia Henryka Wujca dziękuję wam dziękuję państwu dzisiaj słowa dziękuję dziękuję bardzo, naprawy opat z poprawą patrzy na Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NA PRAWO PATRZ!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA