REKLAMA

Jak sytuacja w Chinach oraz wojna w Ukrainie wpływa na łańcuchy dostaw?

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2022-05-12 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:22 min.
Udostępnij:

O pozrywanych łańcuchach dostaw, pandemii i lockdownie w Chinach, wpływie wojny i sankcji, logistyce na świecie, dostawach żywności mówił Maciej Starzyk - wicedyrektor PwC

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka Tomasz seta dzień dobry 4 minuty po dziewiątej zaczynamy czwartkowe magazyn EKG państwa pierwszy gość to dziś Maciej Starzyk wicedyrektor PwC Polska ekspert do spraw logistyki łańcuchów dostaw dzień dobry dzień dobry panie redaktorze witam serdecznie wszystkich nowych słuchaczy panie Macieju czy zakorkowane porty w odległym Szanghaju to jest pańskim zdaniem coś co powinno zajmować kogoś, kto teraz dajmy na to słucha nas w Gdańsku powinno Rozwiń » zdecydowanie, dlaczego dlatego że, o ile do połowy lutego br. pierwszy sygnały na to, że sytuacja się troszeczkę poprawić w globalnych łańcuchach dostaw ceny kontenerów zaczęły troszeczkę spadać, a przypomnę, że między wrześniem, a 2020 rzeszę 2021 roku ceny wzrosły praktycznie pięciokrotnie w luty na początku lutego to było już tylko razy 4, ale no niestety bardzo duże znowu niespodziewane zmiany zarówno na tym ale jakie na tym bliskim Wschodzie spowodowały że, a znowu wydłużyły się opóźnienia w transporcie globalnych łańcuchach dostaw, a łańcuchy są po prostu bardzo skomplikowane łączą wiele krajów obecne mówi pan o zmianach na dalekim bliskim Wschodzie, czyli rozumiem mówimy tu z 1 strony o problemach, które w Chinach generuje pandemia covid-19, której w Europie trochę w ostatnim czasie zapominamy, a z drugiej strony ten bliski wschód w tym innym znaczeniu, czyli co dzieje się bezpośrednio na Wschodzie Polski czy za naszą wschodnią granicą ma pan pewnie na myśli wojnę w Ukrainie dokładnie tak jeśli chodzi o Chiny obserwowaliśmy ten, kto w Szanghaju zamknięte portu z powodu lockdownu stosowały opóźnienia, które wzrosły z niecałych 5 dni do ponad 12 magazyn Forcie też do naszych, że 20% statków globalnie z powodu tego kryzysu kontenerowego nie równomiernego rozkładu kontenerów na świecie czeka po prostu na radach po to, szybko spłynąć do portów no i tak to już zaczęło się najpierw troszeczkę pogłębiać się w Chinach za naszą wschodnią granicą sytuacja niestety skreślenia mnie federacji rosyjskiej na tereny Ukrainy również, bo bardzo duże zmiany m.in. zablokowanie ukraińskich portów z 1 strony słyszymy czasami z rynku, że w niektórych kategoriach produktowych są zapytania w skali rzędu raz 20, czyli takie pytania czy w Polsce przedsiębiorca może cię od jutra zacząć głosić tam 20× więcej tego co, a pan zwracaliśmy z Ukraina produkuje m.in. stała m.in. zboże CNN też w ramach swoich ostatnich analiz też okazało, że Ukraina produkuję np. Neo używane w produkcji makro czy to co może również pogłębić kryzys na globalnym rynku półprzewodników na to wszystko nakładają się wyższych sankcji, które przesuwają handel niektóre przedsiębiorstwa, które obsługiwały wolumeny, a przykładowo węglowe czy też kruszy, a spływający tutaj wspólnoty Niepodległych państw nagle mają, a mógł w przychodach i tych zmian po prostu nagromadzenie tych zmian w tym momencie ogromna to spróbujmy może teraz podzielić naszą rozmowę na 2 części co z tego czym teraz powiedzieliśmy wynika bezpośrednio dla biznesu, który jest uzależniony od dostaw, a co to oznacza dla po prostu nas zwykłych konsumentów naszych słuchaczek słuchaczy zaczniemy może tego biznesu czy te problemy, które się piętrzą to jest także biznes musi się do tego przyzwyczaić na dłuższą metę jakoś zaadaptować czy jest pańskim zdaniem gdzieś rysuje się na horyzoncie możliwość, że te problemy będą jednak krótkotrwałe powiedzmy do końca tego roku to wszystko się jakoś wyprostuje na naszych oczach odbywa się obecnie taka ewolucja chciałoby się powiedzieć łabędzi jest taka teoria czarnego łabędzia, którą spopularyzował 3 pracował z naszym Nikolas, ale i to pojęcie odnosi się do niespodziewanych wydarzeń dużej skali, a dużych konsekwencjach z dominującą rolą historii i rozbieżności wydarzenia są te, które dzieją tu i teraz dokładnie taki tu i teraz takich zdarzeń jest coraz więcej do tego, że tego typu zdarzenia obserwujemy już od pewnego czasu, a z 2008 roku, a był też kryzys gospodarczy w tym momencie mamy po prostu nagromadzenie tych zdarzeń natomiast jaśnie tak to się zastanawiam czy czy to nie jest tak, że po prostu ten łabędź ewoluuje jego naturalny kolor upierzenia niestety zmienia się na czarnej tego typu sytuacji czy niestety nie będzie więcej mamie przyjemność osobiście kiedyś mieszkać w Indiach w Bombaju, a akurat wyjechała z 2008 roku na tydzień za nim, a no wielka tragedia się stało, czyli te ataki, a terrorystyczne w Bombaju natomiast stan tej sytuacji wyciągnę taki 1 wniosek, że tak długo jak jest zadłużenie już nierówności na świecie czy to jeśli chodzi o biegać też dostęp do informacji niestety po prostu można bardzo mocno wpływać na ludzi, a jakoś motywować do zrobienia, a bardzo złych rzeczy inni też myślę, że w ostatnim czasie troszeczkę to obserwujemy organizacja narodów Zjednoczonych bardzo pracuje nad tym, żeby dziś tam świat mógł się stabilnie rozwijać się do analizowania to też z moimi studentami, że nie ma no tak naprawdę ekonomia jest jak ryba dużo bardziej niż polityka sposobem na to, żeby uprawiać dobrobyt mamy rzeczywiście taką sytuację że, a wasze biznesy będą musiały się mierzyć z takimi sytuacjami można sobie radzić z tym w tym momencie tak bardzo praktycznie by z polskiej perspektywy rekrutując dywersyfikując to co się robi czy też, szukając nowych źródeł dostaw, ale też automatyzujące swoją działalność, rysując do tego, że to też mamy bardzo duży napływ się uchodźców i dając taką stabilność miejsc pracy możemy pomoc z, pomagając komuś pomóc też sobie, dlatego że na polskim rynku szczególnie transportu braku warunków pracy to tutaj chciałem panu wejście słowo, żeby zapytać czy każdy biznes każda firma ma takie same możliwości, żeby móc znaleźć nowe kierunki dostaw, żeby móc znaleźć pracowników, z którymi będzie można się uporać się z tymi problemami i te łańcuchy dostaw albo skrócić albo albo uporządkować ułożyć nowy sposób w zależności od branży to jest bardzo różnie na pewno obserwujemy taki trend lokalizacji w łańcuchu dostaw to zaszczyt łańcuchy skracają właśnie w odpowiedzi na sytuację określano mianem czarnego łabędzia na taki powiedzmy, że przeciwnicy globalizacji tego co obserwowaliśmy przez ostatnie dziesiątki lat dokładnie tak tym, którzy mają troszeczkę ZIT realizowane łańcuchy dostaw jest teraz troszeczkę łatwiej, ale też właśnie widzimy takie większe zróżnicowanie coraz więcej firm stawia na warunki dopasowane, gdyby swoich potrzeb np. na to, żeby mieć się dziś nie wiem specjalne zmienne w zależności od sytuacji warunki zakupu energii z zakupu paliwa oto, żeby też, że ten wynik finansowy mógł być z 1 są przewidywalne albo z drugiej strony, żeby uzależnić wyniki finansowe nie od tego co się dzieje tutaj u nas tylko tego też co się dzieje np. naszych klientów, którzy od nas kupują tu po prostu, a dostarczamy czy usługi przygotowania państwa gościem w magazynie EKG przypomnę jest dziś pan Maciej Starzyk z PwC Polska rozmawiamy o pozrywanych łańcuchach dostaw, które napotykają co cały czas jest problemem mówiliśmy o tym sporo pandemii, ale teraz ta pandemia oprócz pandemii jeszcze swoje dokłada do tych problemów trwająca wojna w Ukrainie mówiliśmy sporo biznesie to teraz zapytam o nas konsumentów co to wszystko dla nas oznacza w praktyce czy np. do Polski coś nie dopłynie nie dojedzie musimy być na to gotowi albo nawet jeśli do nas jakiś sposób dotrze to trzeba będzie za to zapłacić więcej dokładnie tak wzrost cen paliw, które ojcu obserwowaliśmy ostatnio przekłada się bezpośrednio na ceny dóbr i to nie tylko, dlatego że one są składową usług transportowych tylko paliwa energia są praktycznie wszędzie są do tego, żeby wyprodukować żywność również potrzebujemy spalić ropę w maszynach rolniczych na polach łączy wzrost na pewno nie jakaś taka niestabilność dostępności niektórych kategorii towarów to się będzie kontynuowało w takiej sytuacji odpowiadający też na pytanie co robić dobrze jest nie panikować robić swoje działania tego, że ta sytuacja, którą tutaj mamy tak jak powiedziałam też z szansą na to, żeby rozwijać się gospodarczo przy okazji pomagać, pomagając innym to wymaga bardzo dużo takiego spokoju ducha koncentracji na tym, a czym się zajmujemy w biznesie wdrożenia przez rząd pozwoli drenowania dopytam o tę kategorię towarów, bo takie sformułowanie pojawiło w tym co pan teraz powiedział to znaczy tak pytam konkretnie, z czym musimy liczyć, że do polskiej coś nie do trzeciego będzie brakowało albo coś będziemy czekać dłużej niż do tej pory w najlepszym przykładem mogą być samochody, a koncern General Motors na początku pierwszego kwartału tego roku zapowiadał, że w tym roku będzie w stanie wyprodukować 2530% więcej pojazdów niż w zeszłym roku, ale to było przed konfliktem za wschodnią grani są i o bardzo możliwe, że po prostu to te braki będą się kontynuowały mimo tego, że takie plany były teraz plany będą musiały być się oraz kolejny zrewidował to na koniec naszej rozmowy proszę jeszcze odpowiedzieć na na jedno pytanie na 1 kwestię to jest pytanie dotyczące transportu żywności z Ukrainy wiemy, że Ukraina przed wybuchem wojny była nazywana ze spichlerzem Europy teraz wiemy, że Ukraina w związku z wojną i takim rosyjskim bardzo poważne problemy, żeby eksportować żywność słyszymy, że Polska mogłaby odegrać jakąś rolę takiego kanału przerzutowego żeby, żeby żywność jednak dalej eksportować w świat pan widzi jakiś jakiś szansę jakieś obawy problemy jak najbardziej kas sytuacja na pewno będzie długoterminowa też że, obserwując to ile domów mieszkań z systematyczne systematycznie niszczona, a Ukrainie można się też spodziewać tak dużą, a wielu ludzi nie będzie miało po prostu gdzie wrócić w związku, z czym, a po pierwszym będzie zwiększone, a zapotrzebowanie większy po o tym na różne kategorie towarów są w Europie, ale rzeczywiście Polska tutaj go odegrania fundamentalną rolę we wsparciu tego tranzytu, bo w tym momencie po prostu fizycznie tak jak porty są zazwyczaj głównym główną osią eksportu towarów żywnościowych one są po prostu zablokowane, a jeszcze do tego niestety historycznie nie mieliśmy w Polsce powiedzmy sobie pewne ograniczenia w transporcie między polską jest z Ukrainą od strony infrastruktury więcej infrastruktury na pewno będzie potrzeba troszeczkę infrastruktury już mamy jest linia Hutnicza Szerokotorowa którą, a poruszania się rzeczywiście pociągi, ale potrzeba będzie dużo więcej do tego, żeby taką skalę wolumenów po prostu pomoc Ross trybu owa, acz tym, którzy tego potrzebują, o czym mówił Maciej Starzyk PwC Polska ekspert do spraw logistyki łańcuchów dostaw bardzo dziękuję za nasze dzisiejsze spotkanie dziękuję pięknie w trwa magazyn EKG w czwartek za moment informację w radiu TOK FM po informacjach porozmawiamy m.in. o zbliżającym się głosowaniu w sprawie wyboru nowego starego prezesa Narodowego Banku Polskiego i sprawdzimy też, jaką propozycję w sprawie oszczędności ma dla nas obywateli rząd czy to rzeczywiście dobra inwestycja więcej tuż po informacjach TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA