REKLAMA

Wojna według Kubricka. O filmie "Full Metal Jacket" opowiadał Tomasz Kolankiewicz

OFF Czarek
Data emisji:
2022-05-13 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
20:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w czarne jak w pozostajemy dzisiaj w klimatach wojennych zupełnie niespodziewanie pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cykli filmowych jest państwa moim gościem dzień dobry część gry i firm, który poznany jest dobrze, ale ciekawi mnie co pan od firmy tym sądzi stany Kubrick full metal Dżakarty, czyli wojna Wietnamie widziałem przez publika albo może szerzej wojna w ogóle konflikt widziany przez komornika człowieka, których miał właśnie przemyślany każdy Rozwiń » kadr tak bardzo że, że aż strach mam wrażenie, że tutaj jeżelibyśmy oglądali full metal żakiet publika i oglądali już wcześniej, aby oglądali nigdy albo wcześniej żadnego filmu Wietnamie to pewnie coś byśmy wyciągnęli, ale zastanawiam się czy, widząc już poprzednie inne obrazy dotyczące Wietnamu nie wiemy chociażby pluton w albo o w, a no nie jest tak szczerze wygodnie w Wietnamie, ale no ale, ale tam też, jakby pojawiają takie wątki nie wiem czas apokalipsy łowca jeleni czy film full metal żakiet coś wnosi myślę, że tak oczywiście te czy zmienione filmy to miejsca są takie można być najważniejszych filmów 1 mieć zresztą z czasem apokalipsy i my też, jakie ma też wspólnego z scenarzysty i natomiast ja raczej zostawią ten film z innymi antywojenny filmami Kubrick rzeczywiście to jest film o Wietnamie, ale w ogóle wydaje, że to jest film o o tym przemyśle wojennym z no w ogóle o tym jak i jak lepiej się z z ludzi no po prostu maszynę do zabijania tak jak się przed przekształca żołnierzy z zabójców po prostu przy no tak można powiedzieć żywą żywą broń to jest wydaje się takim głównym tematem tego filmu i raczej to właśnie rysował taką linię z poprzednimi filmami publika od jak wszystkich chwały np. czy taki film o pierwszej wojny światowej z Kirkiem Douglasem i no wydaje się, że to jest takie tak jest typowo publikował właśnie właśnie spojrzenie na wojny i co ciekawe ten właśnie takim bardzo mocno w tym Wietnam osadzonym natomiast jest filmem, który w całości został nakręcony w wielkiej Brytanii także poważnie to jest i to jest też jeden z takich zarzutów może albo uwag może nie zgrzytów, które odczuwa, bo tak, jakbyśmy ten film ze 3× obejrzeli to właściwe moglibyśmy pewnie sami siebie narysować ten zimny Stec te ustawione plany filmowe, bo ktoś doskonale wiemy, kto gdzie jest gdzie wszystkie kamery stoją, gdzie ta zieleń jest przyczepiona, do której deski no rzeczywiście tam trochę to mógł tam również palmy prawda są takim takim elementem, który troszeczkę no bo okres zostały sprowadzone częściowo z Hiszpani żywe palna, a częściowo z Hongkongu sztuczne palmy i NATO może powiedzieć rzekł oglądałem ten film wiele raz jeszcze będąc licealistą nigdy nic nie pomyślał, że to jest, że takim, który nie był kręcony się w Wietnamie w stanach Zjednoczonych, bo warto podkreślić, że pierwsza część tego filmu z toczy się na tej pary salon czy na tej wyspie takiej, na której Amerykanie szkolili swoich Marin czy piechotę morską z my, więc jest także tych wydarzeń to nie jest aż tak widoczne w sensie jak ja dopiero znacznie później o tym dowiedziałem, że w ogóle właśnie tak było kręcone jak działa już o tym, że jak dobrze dobrze mogę kupić swoje różne firmy wszystkich tracił w wielkiej Brytanii jest takim firmami jak oczy szeroko zamknięte, które w, gdzie właśnie cały nowy Jork schody kręcone z ENT z Anglii też wydaje się, że tego nie widać jest akurat pod tym względem Kubik był absolutnym perfekcjonistą to znaczy on im jest taki dokument stan kół Expo psy czy pudełka strony Jakubika strony Kublik zaprojektował pudełko idealnym rozmiarze i on delikatnym był perfekcjonistą on mniej delikatnie trochę szaleńcem po prostu jest też teoretykiem w i zapewne traktował jak idealny pudełko to, żeby z zgromadzić w nim scenariuszy, ale też fotografie zdjęcia, które robił mąż jego jego córki, który jeździ po świecie i robił dla Kubika dokumentację być może dlatego Kublik nad tym filmem pracował 7 lat w ale ale tak miał tysiące takich zdjęć mając w swoim domu z Anglią cały tak dużą stodołę pudełka były właśnie ułożonej każdy miał bardzo dokładnie udokumentowany, więc potem rzeczywiście też potrafił z odtworzyć, gdyby ten świat kręci wali bez także z tych swoich taki trochę neurotyczny powodów także, dlatego że miał problemy z poprzednimi filmami z takiej takiej natury o cenzorskie natomiast tutaj i mity jakoś tak bardzo nie przeszkadza raczej i także dlatego, że to nie jest właśnie taki pozew film o Wietnamie prawda to nie jest takie właśnie jak pluton czy czas apokalipsy nie jest takie Zagłębia się z tą stoi ciągle tylko troszeczkę, o czym innym tutaj Kublik opowiada i będzie lwie serce tego no dobrze, ale rozwiąże skoro mamy takich firm, gdzie mamy grupę rekrutów, którzy będą właśnie przemienia ani te maszyny czy maszynki do zabijania to my jako widzowie też powinniśmy się powinniśmy coś czuć wobec nich nie wiem lubić może jakąś nienawiść sympatia antypatia, ale czy poza tym aż po oficerem odpowiedzialnym za musztrę, którego Hyballi armii i rolą Visa do ofiar po to do kogokolwiek jeszcze cokolwiek czujemy czy raczej są obojętni ilu ja znaczy to oczywiście pytanie, na które każdy widz sobie osobno będzie odpowiadał natomiast bardzo tutaj zawsze miałem taki tak silne silne jak przemocy w stosunku do tej postaci grano grany przez modę naszego głównego bohatera tak Jokera i który jest no tutaj w tej z tych w tym takim filmie jest podzielony teczkę na 2 części można być przewodnikiem naszym te i rzeczywiście tam jest także trochę w pierwszej połowie filmu są ukradnie właśnie ten ten instruktor, który właśnie prowadzi to szkolenie trwa zresztą co warto powiedzieć, że to nie jest tym 4 jest aktor jest autentyczny, jakby instruktor miał tylko konsultantem tutaj inne przy tym przy tym filmie natomiast rzeczywiście okazało się, że może po prostu jest zdecydowanie po prostu najlepszy zresztą potem widać też miliony i też, jakby tak jest, że duża część dialogów, którą wypowiada w takim tempie no nomen omen karabinu maszynowego i to właśnie jego jak w tych jego propozycję właśnie głównie tych obelg różnych, które o tym pod adresem tych tych ma, więc rzuca to rzeczywiście tutaj się najbardziej chyba jakoś utożsamić postać tego tego Jokera właśnie w tym, który w tym takich klubów Ługowski, który zresztą samo ciastek no dobrze, czyli co mamy 3 postaci film jest właśnie o całej masie no to Czyż to nie jest trochę porażka Kubrick, że kiedy pokazuje nam różne postaci trochę z bliska przyglądamy się im to właściwie coś tam w jakąś sympatie lub antypatii ale, ale jednak na jakimś nam zależy w przypadku 23 osób czy to nie za mało, ale wróćmy do tego wątku to zajęliśmy wiem wiem wiem przypadek cena, a nie tak łatwo informację najpierw 1120 po informacjach wrócimy formę to żakiet, o którym rozmawiam z panem Tomaszem Kolankiewicz filmoznawca historykiem filmu kuratorem cyklu filmowy to wcale tak full metal Idziak reżyser stale Jakubika w filmie rozmawia się pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawcą historykiem filmu kuratorem cykli filmowych i przerwałem panu przed informacjami, bo zastanawiam się nowa się rzeczy skoro tworzymy galerię postaci różnych to czy jednak zbudowanie przez reżyseria jakiejś nie wiem sympatii do 23 to o wystarczy czy nie po w momencie, kiedy ich zabrakło na ekranie to taki trochę mamy w pozostałych wnosi taki jest daleki od ja nie mam takiego wrażenia to znaczy tutaj jest wydają się kilka postaci takich bardzo to nie wypada w ogóle tak mówić lekarze i setek nie dość krótszy skok publika to jestem muszę coś wdziękiem celem jest jeden z moich ulubionych reżyserowi nie w ogóle ulubiony także także jak po prostu będę bronił, ale tutaj wydaje się to też jest także w kurtce dosyć inteligentnie buduje właśnie tą to sympatia, gdyby tych postaci znaczy mam na szkodę tego tego granego przez Lisa Warda aż postać tego Teksańczyków prawda tego kowboja, jaką jest nazywany z pierwszej części jestem go Paweł tak ten i żołnierza tak przy czym jest przyznany właśnie jako ten jako ten właśnie ten czynszowy głupek eks, którego potem można powiedzieć o kimś takim, jakim takim odbiciem w drugiej części filmu jest grany przez całą Baldwina Animal mat czy taki no właśnie tak naprawdę taki idealny produkt właśnie amerykańskiej armii tak jak żołnierz który, gdy macie ciężki karabin maszynowy trzyma po prostu w ręku obwieszony właśnie tymi no bo jak Miś właśnie w tym filmy także takie czy właśnie stało z tym z tym płaszczy, gdyby w stalowym i po prostu zwolnić bez żadnych wyzwań refleksja, gdy zabija, gdy kolei kolejnych kolejne osoby, ale jeżeli chodzi tutaj sympatie czy w ogóle takie budowanie właśnie w takiej sytuacji w tym, że Kukiz bardzo ciekawy sposób tutaj gra w tej finalnej sekwencji tego filmu najbardziej poruszający wydaje się sekwencji tego filmu czy właśnie w tej i w tej sekwencji z 1 strony właśnie mamy tych naszych żołnierzy, których do, których czujemy bardzo dużą sympatię to znaczy z 1 strony właśnie tego tego kowboja tak bez z drugiej strony ten projekt SBO, czyli ten przez Doriana uda grany grany był czarnoskóry żołnierz czystym i z, który też, gdyby budzi właśnie tak bardzo silną i osób po prostu jest by taki uśmiechnięty miły i miłym gościem te i oni między po kolei zostają trafianie przez przez snajpera tak czujemy się takie narastającą nienawiść właśnie do tego ukrytego gdzieś w budynkach snajpera, który w, który właśnie 1 po drugim po prostu zdejmuje tych naszych tych naszych no właśnie tych u lud nasz ulubiony można powiedzieć o postaci i kupić bardzo mocno buduje właśnie te to napięcie takiej nienawiści, jaki mógł tylko po prostu kibicowania właśnie tym żołnierzom w tym, żeby tego snajpera w końcu w końcu zdjąć no, a w momencie, kiedy oni, kiedy udaje się przedrzeć się udaje się no właśnie dojść do tego snajper okazuje się, że to jest taka dosyć drobna kobieta bardzo wystraszona też tak dalej, więc tutaj kup wydaje się, że taki mistrzowski sposób pokazuje, że i ich nawet sympatia właśnie w tych filmach wojennych to wcale nie jest tak oczywista sprawa tak tutaj zresztą ci żołnierze w tych wywiadach gdy, które tutaj zostały zarejestrowane, jakby niby na potrzeby telewizji amerykańskiej to też oczywiście film o tym jak jak telewizja relacjonuje właśnie właśnie wojny z czy szerzej mediach to pierwsza taka wojna tak mocne relacjonował nam przez media i no właśnie mówił także w tym przyjechali, żeby uwolnić, ale oni w ogóle nie czy my chcemy woli dziwna sprawa chyba nic wolę być żywi niż wolni tak tutaj i dużo Kubik przy tak właśnie antywojennych by motywów tej przemyca dobrze nie ma pan takiego wrażenia, że można by o tym filmie powiedzieć, że to jest właściwie tak kij i zbiór krótkich opowiadań raczej niż jakaś 1 historia no to prawdopodobnie, dlatego że Kublik tutaj jako taka osoba, która też lubię właśnie z różnymi schematami jednak walczyć ze sobą bardzo ciekawy właśnie taki narracyjny Mot to znaczy czy strategie właśnie w Gdyni prowadzi linearny w historii znaczy mamy bardzo mocno podzielony na 2 części jeden z bohaterów głównych ginie w połowie filmu czy taki zabieg, który wcześniej niż myślisz zastosował psychozie np. Sii i rzeczywiście przez ten film, jaki takie jest takie poczucie rozczłonkowane natomiast z drugiej strony to jest też ten ten dualizm właśnie Jurkowskiego, który tutaj inne, o których tutaj mówi cen ten projekt działkę gra się Maciej Modlina i właśnie ten jest jakiś taki sposób podzielony na takie na takie segmenty właśnie mające podkreślać jeszcze ten no ukrytego przekazu by ten przekaz właśnie gąski o tym czy takim bezpiecznym cieniu czy właśnie ten dualizm tej ciemnej stronie, która walczy z tą jasno i ja tutaj widzę raczej siły tego jako siłę tego filmu niż niższy niż jego słabość ciekawe no i że w ogóle występująca odpowiedzmy tego że, gdyby to się, gdyby to było w jakiś zapis dokumentalny albo gdyby to siedziało w prawdziwym świecie no to gol Pajor by wyleciał po tygodniu z tego obozu i właściwie film by nie było, więc tak sobie myślę że, że reżyser potrzebuje trochę nagiąć się z reguły rzeczywistości, żeby próbować nam opowiedzieć historie o no na pewno taki cios zadowalający efekt jest oczywiście także ten teren ten jest oparty na książce, którą napisał żołnierz to znaczy to jest, gdyby film oparty na fakt, ale oczywiście stany Kublik tak jak bardzo często im no to książka, gdyby nie traktuje jako taki punkt wyjścia do takich rozważań rozważań swoich innych na ten temat jak najbardziej tak tylko, że to trochę tak jest z firmami tak, żeby pokazać, gdyż jako rzeczywistość czy zamieszcza się uciec do właśnie ten bardzo silnej kreacji dzięki temu właśnie mamy jeszcze mniejsze z wrażeń nie no właśnie taki skrót czy właśnie taki dzięki temu dramaturgicznego do powiedzenia dobrze to powrócę do mojego pytania z początku naszej rozmowy, czego dowiedział się pan z filmów full metal żakiet, czego nie dowiedział się pan z plutonu czas apokalipsy i łowcy jeleni dotyczącego wojny w Wietnamie tego jak wygląda szkolenie żołnierzy tak naprawdę wygląda łamanie żołnierzy po to, żeby oni byli w stanie funkcjonować w warunkach wojennych to efekt stresu, bo jak często co nie zawsze najbardziej i najbardziej szokuje, czyli rozumiem, że jestem tym samym mówi pan, że właśnie połowa tego filmu zdań do niczego tak nie jest zwolnienie to znaczy właśnie tutaj ta druga połowa będzie potrzebna nowa to jest tak nie, ale ta druga po bardzo komplementarny właśnie komentuje wydaje się to pierwsza znacznie widzimy to to złamanie znaczy widzimy ten moment, kiedy jeszcze bardzo często nie to jest taki właśnie relację z tego jak prawdziwych konfliktów broń została jak to możliwe będzie strzelał także zabić tutaj zrobić ten daje właśnie odpowiedź jak to się robi takich jak jak wygląda to to szkolenie żołnierzy po to, żeby właśnie oni oni mogli strzelać do innych ludzi zupełnie bezrefleksyjnie można też po prostu taki i IAI 700 firm, które bardzo mocno na to na to pytanie odpowiada Trześniewski z tych umów zmienionych to są to są genialne filmy każdy rzeczkę winny sposób, gdy zagłębiając się tą z tą ciemną stronę, gdyby na rękach ludzkości tekst i pluton jako taki właśnie pokazanie tego konfliktu, gdyby 2 nauczycieli walczących, jakby o ucznia taki i tego czy ten uczeń właśnie wybierze ciemną Jasną stronę inie no czas apokalipsy oczywiście taka podróż, gdyby do to do tego szaleństwa, które w ogóle jest czy w ogóle rozpamiętywanie wojnę ta chęć, gdyby kontrolowanie rzeczywistości taki sposób natomiast tutaj wydaje się rzeczywiście Kubrick koncentruje się raczej nawet nie tyle na relacji z wojny, chociaż ona tutaj rzeczywiście dosyć że, gdyby mogli to taki ciekawy moment też pokazanie ofensywa święta te to ten atak na hejt jest taki to takie momenty których, które często za okres zwolnione z reguły właśnie rozrywa rozgrywają z i w dżungli prawda tutaj mamy, gdyby ten to część taką miejską tych walk natomiast wydaje się tym właśnie głównie daje odpowiedź na to jak i jakoś nie dochodzi do tego, że myślę, że to właśnie wyszkolony takie żywe maszynę można powiedzieć są w stanie funkcjonować w takich skrajnych warunkach, a ciekawe mówi trochę pan unieważnił drugą część filmu albo w, a nie wydaje, że to scena właśnie z tą stoi na Targ to jest aha najważniejsza scena w tym filmie to naprawdę muszę powiedzieć, że to jest taka strata dla mnie jest co każdy chce się oglądać jak naprawdę wiele razy scena, która za każdym razem na mnie działa znaczyć naprawdę jedno w myśl najlepsze w ogóle sekwencję Kubrick nakręcił ona jest pod tym względem budowania napięć waśni budowaniu dramaturgii uzupełnienie samo widz w bardzo lubię te, które jest wszystko skontrolowany taką muzyką prawda Kubrick znany z tego, że mistrzem miksowania muzyki w swoich mam tutaj mi bardzo ciekawy sposób 8 tygodni po posłużył różnymi utworami od od takich utworach Szerszeń, bo jest np. trash man czy czy ten kawałek pensji Finat zbył chcemy mieć UOKiK o czymś zupełnie się kontrolować kuli bulić czy trzecia po równo to po właśnie ten kończący Shi, gdzie piosenki 1 piosenka myszce Miki potem następująca przy jedź przy napisach końcowych 500 dla solistą jest naprawdę w zdajemy się tutaj bardzo czeka też też to zderzenie właśnie tej tej wojny jak uzupełnia rozrywkową muzyką amerykańską dobrze potocznie nie będę pana pytało film chyba z, który ukazał się 2 lata przed full metal żakiet, czyli kicz i patrz to działa, o czym my to w ogóle by myślę, że musielibyśmy kompletnie osobną rozpoczął rozmowy bezrobocie rodzą się z największych arcydzieł kina kina kina wojennego czy może antywojenne znaczy to to bardzo chętnie bardzo chętnie porozmawiam o chipa to jest wielkie dzieło, proszę bardzo, dziękuję za dzisiejszą rozmowę full metal bucket zresztą stale publika, który pan Tomasz Kolankiewicz bardzo lubi, a od paliw średnie bardzo jednak uważam, że nic zdaje się, że rzecz tutaj brakuje kilka takich dziur, które się wciąż świetnie ogląda, ale mam wrażenie, że tutaj dużo gorącego powietrza poszło wtem gwizdek w pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cykli filmowych państwa moim gościem już nie mogę doczekać naszej rozmowy o kicz i patrz informacja rzecz o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA