REKLAMA

Strajk na kolei?, czyli o wszystkich systemowych chorobach Polregio

Światopodgląd
Data emisji:
2022-05-13 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz zapraszam państwa serdecznie na świat podgląd, który jak państwo słyszeliście w serwisie informacyjnym zaczniemy od pytania o to czy w poniedziałek w Pol Regio zacznie się strajk trwają właśnie teraz rozmowy ostatniej szansy na światopoglądzie połączyliśmy się Piotr Rachwalski dzień dobre dzień dobry witam państwa Piotr Rachwalski jest ekspertem rynku transportowego byłem prezesem kolei dolnośląskich, zanim do szczegółów tak Rozwiń » na pana oko i wyczucie doświadczenie będzie porozumienie czy będzie strajk, który niestety dwoje babka wróżyła chciałbym móc czy mieć dobre wiadomości wydaje się, że strajku nie będzie w całej Polsce wydaje się, że województwo, które oni powiedzą zadeklarowały trudno mówić o decyzjach już zadeklarowały dodatkowe pieniądze może tego kraju nie dość takich województw jest województwo pomorskie, jednakże póki co komitet strajkowy i tutaj również związkowcy, którzy wypowiadają się tym temacie wyraźnie wykluczają strajku na co właśnie sieci co powiem szczerze nie pomoże na pewno w sytuacji tej spółki, zwłaszcza wobec właśnie tych marszałków, którzy są gotowi coś tam dopłacić właśnie mamy taką krótką rozmowę Atu trzeba było trochę zrozumieć jest problem z POLREGIO liczy bardzo na pana ja dodam, że to największy przewoźnik kolejowy w kraju jego specyfika na ten moment jest taka, że ma 2 właścicieli 51% należy rządowej agencji rozwoju przemysłu, a pozostałe 49 do marszałków wszystkich 16 województw marszałków, czyli tych, którzy są wybierani przez sejmiki, czyli mogą być tam tak przedstawiciele opozycji, jaki przedstawiciele rządu teraz związkowcy domagają się 700zł i w zasadzie rozumiem, że to samo w sobie nie budzi sprzeciwu co sprzeciw budzi to ma za to zapłacić tak, o co chodzi tak troszkę takie to na pewno to jest toczył się problemu taki czas wybijający problem POLREGIO nieuregulowane od ponad 20 laty spółka, która do niedawna się Przewozy regionalne i generalnie była takim przepraszam pan system, do której wrzucano wszystkie koszty, a wyciągano co ten wie, że Polski w postaci majątku czy jakiś lepszych pociągów niestety działo się to bez względu na rządzących od 20 lat na zmianę jeden z pomysłów była o samorządzie mienie tej spółki i przekazanie udziałów do 16 marszałków to odbyło się jeszcze za zarządów Platformy, jednakże nie przyniosło rezultatu pozytywnego, ponieważ wobec krótko dzięki Harry 6 to niema co jeszcze kilkunastu właścicieli to tak, gdyby nie było żadnego, zwłaszcza że największe udziały POLREGIO ma województwo Mazowieckie, które uwaga jest jedynym województwem, gdzie POLREGIO zupełnie nie jeździ, czyli funkcjonuję i gdyby nie zainteresowany tutaj województwo największy udziałowiec nie był zainteresowany jak gdyby poprawą tego stanu ma swojego przewodnika w postaci kolei Mazowieckich i wejście może być renacjonalizacja wejść do agencji rozwoju przemysłu miał sytuację poprawić ta agencja również na swoim jak w pakiecie również procentów taboru kolejowego m.in. ma udziały jest powiązana z PSL czy pogański jeszcze bardziej wprost pańskim Cegielskim, czyli fabryką pojazdów szynowych wydawało się, że to będzie jakiś, jaka współpraca, która pomoże zmienić wizerunek firmy, która od zawsze borykał się dużymi kłopotami przypomnę może, że jeszcze UE 2015 roku udzielono dużej pomocy publicznej w postaci 8800 000 000zł, a dodatkowo danych tej spółce w celu przeprowadzenia restrukturyzacji programu dobrowolnych odejść ten program bardzo długo był zatwierdzony przez Unię europejską dopiero w ostatnim roku zostałby zaakceptowany przez europejską co wstrzymywało możliwości inwestycji wymiany taboru w tej spółce, która mówi się jeśli tabory dosyć wiekowym lub podarowanym lub użyczone przez marszałków i niestety większość to są pociągi już nawet pięćdziesięcioletnie i tym by tymi pociągami można powiedzieć, że nie zabawił się współczesnego klienta co jakoś tam praprzyczyną tych kłopotów, ale wracając do 1 do Meritum ta spółka faktycznie ma pecha od początku nie ma 1 wspólnego jak odpowiedzialnego właściciela na nas powiedzmy jej słabości i przez słabość tak naprawdę przez poprzednie duże też powiedzieć związkowiec nie takie kwestie rozliczeniowe, a z drugiej strony nie brak właśnie z zasad dofinansowania właściwego wszystko to powodowało, że jego wcześniejszych latach były liczne strajki może 50 lat nie było, ale teraz znowu to odwraca na jakim tle powstały właśnie spółki samorządowej kolei Mazowieckich po 1 śląskie wielkopolskie łódzka kolej aglomeracyjna itd. tak dalej one powstały właśnie ze słabości i niewydolności tej spółki POLREGIO czy mamy do czynienia z taką dosyć powiedziałbym zdemoralizowaną strukturą to znaczy taką, którą nikt nie ma pomysłu nie za bardzo ktokolwiek wierzy nie wiadomo do końca, kto ponosi odpowiedzialność rozumiem, że w zasadzie wynika z tego, że niezależnie od tego czy uda się osiągnąć porozumienie w sprawie tej 700złotowej podwyżki dla pracowników to problemy pozostają to znaczy nadal nie wiadomo co z tym zrobić tak panie do niczego nie zmieni za chwilę oczywiście być może Redy uspokoi sytuację przy czym są z pewnością są marszałkowie, którzy w tym trybie nie będą pracować nie można oczekiwać i tutaj widać było, że tak naprawdę nie wiadomo, kto powinien negocjować z tą stroną związkową brał udział pan Borys szef agencji przemysłu brał udział pan Andrzej Bittel wiceminister infrastruktury, ale tak naprawdę to oni mogli mówić tu tak naprawdę próbowali decydować o pieniądze, które sami chcą by to są pieniądze Marszałkowskiego to wg prawa marszałkowie województw odpowiadają za transport regionalny kolejowy w Polsce mają na to środki, ale też nie może oczekiwać, że marszałek bez zgody sejmików w połowie roku budżetowego zwiększy chciałby 2 dni decyzją zwiększy środki na na olej o dofinansowanie tych przewozów naraz lub naruszyłby w ten sposób dyscyplinę budżetową jest oczekiwanie, że w środę, które padły były prezes ZUS właśnie ministrowi talerzy wyciągu, że marszałkowie do piątku się zgodzić to było pewnego rodzaju naiwnością z drugiej strony marszałkowie nie chcą 100% pokrywać ich wzrostu kosztów spółki w tym co prawda mają udziały, ale nie mają wpływu to powiedzieć tt mniejszościowy udział wszystkich marszałków wszystkich sejmików wszystkich naszych urzędów marszałkowskich wszystkich marszałków jest rozbity na 16 dodatkowo powoduje, że w zasadzie wpływu spółka nie ma żadnego i to co prawda niektórzy zamówić więcej pociągów więcej usług w ten sposób, gdyby dofinansować spółkę, ale nie płacić za jej to powiedzieć małą wydajność ta spółka boryka się dużymi problemami, bo ona była można powiedzieć swego czasu nastawiona na przetrwanie na zachowanie etatu w czasach dużego bezrobocia na kolei przełomu wieków powiedzmy 20 lat temu w m.in. wtedy się przyjęły pewne rzeczy, które jest wówczas walczono miały na celu ochronę miejsc pracy stąd m.in. wywalczono takie jest byk prysły wydajne zapisy zwiększają by określające, skąd maszynista ma zaczynać i od kiedy jego czas pracy liczy w związku z tym chyba część już mają, gdyby płacone lub liczyć czas pracy również dojazd bardzo często często ich zadania, lecz to drużyn konduktorskich czy maszynistów są liczone w sposób inny niż w spółkach typu Intercity czy koleje właśnie marszałkowskie Reno tutaj też powiedzieć w co często jest solą wokół właśnie jest przypominane przy okazji tego tego strajku pracownicy POLREGIO mają dłuższe urlopy swego czasu sobie kończyli chodziło o zachowanie z pracy by tych miejsc pracy zachować wtedy było to potrzebne teraz staje się obciążeniu i niektórzy marszałkowie mówią hola w takim razie czy też posługi troszkę skoro tak kurator Śląsku marszałek ma swoją spółkę kolejową koleje dolnośląskie i czy Wielkopolsce kolej Wielkopolska część usług zamawia POLREGIO uwaga są usługi często gorszej jakości są wykonywane pociągami starymi bez klimatyzacji wysoko podłogowymi dostosowanymi do potrzeb niepełnosprawnych, a koszt ten, który płaci zatem pociągu km tak to się liczy stawkę, czyli za każdy kilometr każdego pociągu jest wyższy mimo niższej jakości w związku z tym no marszałkowie mówią nie będziemy Palej w tyle płacić żona poważnej partii ma rację, bo te płace wiadomo są niskie, ale też tu znaleźć kompromis taki rozumiem nadal tak jak mówiliśmy to uznajmy, że to pierwsza część dłuższej serii rozmów w zasadzie co dalej to znaczy przejazdy regionalne są jeszcze bardziej potrzebne niż były biorąc pod uwagę wszystkie transformacje klimatyczną na spółkę jest no bo moje słowa dyskurs stary tak o złym stanie dziękuję bardzo, w takim razie dziś za pierwszą rozmowę Piotr Rachwalski ekspert rynku transportowego były prezes kolei dolnośląskich był państwa gościem te rozmowy ostatniej szansy jak niektórzy mówią trwają, więc jeszcze Niewiem czy w poniedziałek będzie strajk, ale tak jak państwo słyszeliście niezależnie od tego sporu płacowego problem POLREGIO większe systemowy też zostaje na przyszłość teraz informacja taka świat podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA